Kuinkahan moni tänne palstoille kirjoittava henkilö on tavannut silmästä silmään yhdenkään kansanedustajan? Näitä tekstejä lukiessa syntyy ainakin minulle käsitys, että lausutaan mielipiteitä kuin poliitikot olisivat jotain ufoja vailla minkäänlaista inhimillistä kosketusta ympäristöönsä.
Paljon puhuttu media on varmasti vaikuttanut osaltaan mielikuvien syntyyn, eivätkä ne mielikuvat ainakaan minun osaltani ole useinkaan kestäneet henkilökohtaista tapaamista. Tosin nykyisessä eduskunnassa ei taida olla kuin pari käsipäivätuttua kansanedustajaa, mutta 1980-luvulla kun avustin sivutyökseni lehtiä niin varsinkin vaalien alla näitä tapaamisia oli enemmänkin vaalikiertueitten aikana, joukossa pari silloista ministeriä ja Tasavallan Presidentti.
Yksi henkilö, jonka julkisen imagon senaikaisessa maailmassa media pystyi järjestelmällisesti rakentamaan - ilmeisesti haluamakseen - on Paavo Väyrynen. Hän poikkeaa henkilönä kaikista eniten julkisuuden luomasta mielikuvasta, ainakin minun kokemanani. Melko kaukana on myös Esko-Juhani Tennilä, toinen kiistelty mutta omissa ympyröissään hyvin suosittu lappilainen.
Sitten on tietysti ihmisiä, jotka tunnistaa muutenkin kuin ulkonäöltä siksi henkilöksi jonka televisiosta tai lehtien uutisista on itselleen sisäistänyt. Erityisesti mieleeni on jäänyt silloinen liikenneministeri Pekka Vennamo. Hän oli myös yksityisesti tavattuna jotakuinkin sama, joviaali mutta tarvittaessa mielipiteiltään jämäkkä Pekka jonka olin nähnyt julkisuudessa. Virkamiehet kehuivat häntä myös hyvänä hallintomiehenä, mitä sillä nyt sitten halutaankaan sanoa.
Nämä edelläolevat poimintoina ääripäistä, väliin mahtuu monenlaisia ihmisiä, vaikka joukko ei loppujen lopuksi kovin suuri olekaan. Joukkoon mahtuu myös joitakin melko mitäänsanomattomia kansanedustajia ja sellaiseksi pyrkineitä, mutta kun en pidä tapanani moittia äänestäjien valintoja en käy tässä ketään mollaamaankaan. Kansa on edustajansa ansainnut.
Käsipäivätutut poliitikot
0
139
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1235282Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1815195BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2144122- 2173332
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1233148Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1043024HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok192941- 1271884
Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1621802- 611379