rauhansopimus

igor

..canada ja australia julistivat yksipuolisesti olevansa sodassa suomen kanssa.
Ovatko kenties tehneet aloitteen että sotatila olisi peruutettu? Tietääkseni olemme vielä kahden valtion, canadan ja aussien kanssa ilmiselvässä sotatilassa.

ALOITE OLI HEIDÄN JA KENTIES HE VOISIVAT LOPETTAAKIN SEN SODANJULISTUKSEN VOIMASSAOLON JA SOPIA RAUHANEHDOISTA SUOMALAISTEN KANSSA.

Internoiduille suomalaisille ja heidän jälkeläisilleen olisi myöskin maksettava tuntuva korvaus kun isäsi sattui juuri mainittujen maiden satamiin!

8

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HÖH!

      Kanadassa en ole käynyt, mutta Austraaliassa olen eikä minua ainakaan ole siellä internoitu. Joten lienee pääteltävissä, että rauha on solmittu.
      Eiköhön se mennyt samaan syssyyn rauhan solmiminen Englannin kanssa, se kun oli siihen aikaan ainakin brittiläisen maailmanvallan edustaja. Vissiin ne Winnien allekirjoituksella kuitattiin nuo muutkin rauhansopimukset, vai?

      • ettäkö ihan

        kuitenkin nämä valtiot julistivat yksipuolisesti olevansa sotatilassa Finland nimisen itsenäisen valtion kanssa. Suomalaiset eivät julistaneet senenempää Briteille kuin Canadalaisille ja Ausseille olevansa sodassa heidän kanssaan.
        Eiköhän kömmähdykseen olisi vastattava vähintäin anteeksipyynnöllä!


      • Gstq
        ettäkö ihan kirjoitti:

        kuitenkin nämä valtiot julistivat yksipuolisesti olevansa sotatilassa Finland nimisen itsenäisen valtion kanssa. Suomalaiset eivät julistaneet senenempää Briteille kuin Canadalaisille ja Ausseille olevansa sodassa heidän kanssaan.
        Eiköhän kömmähdykseen olisi vastattava vähintäin anteeksipyynnöllä!

        Se johtui siitä, kun Suomi liittoutui heidän mielestään Saksan kanssa. Suomi piti jatkosotaa erillissotana, vaikka saksalaisia olikin täälläkin sotimassa NL:a vastaan. Sodan jälkiselvityksissä Suomi selvisi kuitenkin hyvin verrattuna Saksaan ja Japaniin. Kiitos siitä kuuluu Jumalalle.


      • PitkälläTähtäimellä

        Itse asiassa kaikki kolme selvisivät hyvin sodasta ja sitä seuranneesta rauhasta!

        Me menetimme sodassa palan maata, mutta säilytimme itsenäisyytemme länsimaisena demokratiana ja vaurastuimme vähitellen yhdeksi maailman rikkaimmista valtioista.

        Huonommin kävi voittajan. Neuvostoliitto voitti sodat, mutta hävisi sitä seuranneen rauhan. Sodan hävinneet Saksa, Japani ja Suomi kokivat ennennäkemättömän taloudellisen nousun. Samaan aikaan voittanut Neuvostoliitto riutui seuraavat 47 vuotta kommunismissa, köyhtyi ja lopulta romahti. Jäljelle jäi vain torso, joka on menettänyt merkittävän osan toisen maailmansodan ryöstösaaliistaan.


      • Gstq
        PitkälläTähtäimellä kirjoitti:

        Itse asiassa kaikki kolme selvisivät hyvin sodasta ja sitä seuranneesta rauhasta!

        Me menetimme sodassa palan maata, mutta säilytimme itsenäisyytemme länsimaisena demokratiana ja vaurastuimme vähitellen yhdeksi maailman rikkaimmista valtioista.

        Huonommin kävi voittajan. Neuvostoliitto voitti sodat, mutta hävisi sitä seuranneen rauhan. Sodan hävinneet Saksa, Japani ja Suomi kokivat ennennäkemättömän taloudellisen nousun. Samaan aikaan voittanut Neuvostoliitto riutui seuraavat 47 vuotta kommunismissa, köyhtyi ja lopulta romahti. Jäljelle jäi vain torso, joka on menettänyt merkittävän osan toisen maailmansodan ryöstösaaliistaan.

        Se on totta, vaikka Saksa jakautuikin ja Japani joutui USAn "miehittämäksi". Mutta tarkoitin sitä, miten hyvin Mannerheim, Ryti ja muut vastuunkantajat selvisivät verrattuna noihin kahteen maahan. Siihen vaikutti tietenkin sekin, kun "sotasyylliset" Suomessa pistettiin vankilaan täällä, jotteivat joutuisi kansaivälisiin tuomioistuimiin.


      • Gstq kirjoitti:

        Se johtui siitä, kun Suomi liittoutui heidän mielestään Saksan kanssa. Suomi piti jatkosotaa erillissotana, vaikka saksalaisia olikin täälläkin sotimassa NL:a vastaan. Sodan jälkiselvityksissä Suomi selvisi kuitenkin hyvin verrattuna Saksaan ja Japaniin. Kiitos siitä kuuluu Jumalalle.

        Eiväthän Kanada ja Australia olleet todellisia valtioita, vaan Britannian dominioita.
        Kun isäntä saareltaan niin käski, julistivat ne sodan - itse asiasta mitään ymmärtämättä.
        Rauhan ne tekivät pistämällä 1947 nimensä niiden eteen tökättyyn paperiin.


      • Kymmenen_vihollista

        Itse asiassa näitä paperivihollisia oli melkoinen liuta. Pariisin rauhansopimuksessa osapuolet tietenkin mainitaan heti alussa. Sopimusteksti löytyy vaikkapa Finlexin valtiosopimuksista numerolla 20/1947.

        1. Sosialististen Neuvostotasavaltojen Liitto
        2. Ison-Britannian ja Pohjois-Irlannin Yhdistynyt Kuningaskunta
        3. Australia
        4. Valko-Venäjän Sosialistinen Neuvostotasavalta
        5. Kanada
        6. Tsekkoslovakia
        7. Intia
        8. Uusi-Seelanti
        9. Ukrainan Sosialistinen Neuvostotasavalta
        10. Etelä-Afrikan Unioni

        Tässä tietenkin huomio kiinnittyy siihen, että mukana ovat Valko-Venäjä ja Ukraina, jotka ovat YK:n perustajajäseniä, vaikka eivät silloin olleetkaan itsenäisiä valtioita. Britannian imperiumin kaikki itsenäiset valtiot ovat mukana ja lisäksi Intia, jonka asema oli heikompi. Tsekkoslovakian pakolaishallitus toimi Lontoossa ja yhtyi jostain syystä sodanjulistukseen. Esimerkiksi Norja, Alankomaat ja Belgia eivät.


      • Olisi ollut melkoinen vitsi, jos Norjan pakoonpötkijät, siis oman sotansa totaalisesti tyrinyt hallitus ja pelkurikuningas olisivat "julistaneet" sodan II maailmansodan sankarivaltiolle, Suomelle. Se olisi ollut vieläkin suurempi vitsi kuin sanoa Norjan kuuluneen liittoutuneisiin.

        Puolan saattoi kyllä lukea liittoutuneisiin, koska sen pakolaishallituksen valtuutus oli laillinen, se oli johtanut taistelua Saksan ja Neuvostoliiton hyökkäystä vastaan ja se johti merkittäviä puolalaisjoukkoja mm. Britanniasta käsin - tullakseen lopulta pahoin petetyksi.
        Ja Puola EI julistanut sotaa Suomelle.

        Tsekkoslovakia oli tragedia. Sen petetty ja epäonnistunut Benes yritti sodanjulistuksella kai jotain nuoleskella, vaan eipä auttanut.

        Ulkopoliittiselta kannalta Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti tuskin olivat tällöin itsenäisiä valtioita. Britannia saneli niille mitä pitää tehdä.
        Irlannin tasavalta sensijaan oli/on itsenäinen valtio. Sillä oli arvostelukykyä, joten se ei julistanut sotaa Suomelle.

        Asiallisesti siis vain 25.6.41 Suomeen hyökännyt Neuvostoliitto oli ollut vastassamme.
        Senkin kanssa oli jo tehty rauha jo 1944.
        Vuoden 1947 rauha vain vahvisti 1944 rauhan ehdot.
        Britannia oli sodassa ja rauhanteossa bolsevikkien äänetön yhtiömies.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe