paljon maksaa liikennevalot?

HV...............

Tietääkö kukaan paljon maksaa lähiöön liikennevalot? eli 2 tietä risteää ja sitten tietysti jalankulkijoille yms. ei puhuta massiivisista valorykelmistä eikä yksittäisestä suojatievalosta vaan siitä väliltä.

Tuntuu että niitä isketään nyt joka nurkkaan. ei varmasti ilmaista touhua. sitten tietysti parasta on kun ajaa sunnuntaina tai yöllä ja joutuu tyhjällä tiellä pysähtymään joka valoihin. luulisi että kaiken maailman hipitkin jo kohta älähtävät monien liikkeellelähtöjen tuottamista saasteista.

7

2961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurin piirtein

      Tässä on suhteellisen tuore hintatieto:

      http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/061240646.htm

      Helsinkiin vuosittain hankittavat 100-150 liikennevalot maksavat noin 550 000 €. Sellaiset perusvalot voisivat siis olla 5 000 € luokkaa. Linkissä on vielä tarjouskilpailun tulokset hiukan järeämmistä valojärjesteltyistä. Niistäkin voi hiukan arvioida hankintahintaa.

      Kustannukset eivät kuitenkaan lopu hankintaan, vaan ylläpito maksaa myös. Esim pelkät energiakulut ovat luokkaa 50 €/opastin/vuosi. Nelihaaraliittymässä on aina vähintään 8 opastinta ja usein vielä 4 toisto-opastinta, joten energiakulut ovat 400-600 €/vuosi. Led-valoilla kulut ovat huomattavasti pienemmät, mutta niiden hankintahinta on kalliimpi. Lisäksi kuluja tulee mm huolloista. Toisaalta se on yhteiskunnan kannalta halpa hinta, jos niillä voidaan välttää yksikin loukkaantuminen.

      • Auto miäs

        mitä hittoo mä IT alal oon, perhana alan valmistaa liikennevaloi 5 tonnii kpl...

        ainaki katteet kunnos...


      • prius
        Auto miäs kirjoitti:

        mitä hittoo mä IT alal oon, perhana alan valmistaa liikennevaloi 5 tonnii kpl...

        ainaki katteet kunnos...

        Siitä vaan. Voi tosin olla, ettei kukaan osta teikäläisen puolivillaisia peltitölkkejä (IT-alan perinne laadun suhteen).


    • ihmisen loukkaantuminen

      Hinnoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. En tosin itsekkään kannata liikennevaloja kun ne liian yksinkertaisia yleensä ohjaamaan liikennettä.

      Ihmisen kuoleman "hinnalla" hankkii aika monet liikennevalot. Laskemisen voi aloittaa siitä vaikka että paljonko menehtyneellä tai työkyvyttömäksi juotuneella olisi ollut vielä työvuosia jäljellä ja sitten vero kertymiä. Se tulee vielä kalliimmaksi jos ei kuole :) Kuntoutus yhteiskunnan varoin tuo toiset mokoman lisää.

      Mitä jos mahdollinen syyllinen joutuisi maksamaan nämä? Jos oo rahaa niin maksaa osamaksuna.

      • HV...................

        Tottaikai liikennevaloja tarvitaan vaarallisiin risteyksiin mitkä eivät muuten toimisi (vrt. kehä ykkönen ja itäväylä tms tai koulujen edessä suojatie). Mutta kun välillä maakunnissa tai lähiöissä leikitään niin Big City meininkiä että pitää joka nurkkaan saada valot vaikka näkyvyys on hyvä ja ruuhka-aikanakin pääsee liikenteeseen jopa paremmin ilman valoja.

        --> maksaa tuhottomasti ja bensaakin kuluu enemmän. miljoonia ihmistyötunteja menetetään kansantaloudellisesti vuosittain TURHILLA valoilla.


      • ...
        HV................... kirjoitti:

        Tottaikai liikennevaloja tarvitaan vaarallisiin risteyksiin mitkä eivät muuten toimisi (vrt. kehä ykkönen ja itäväylä tms tai koulujen edessä suojatie). Mutta kun välillä maakunnissa tai lähiöissä leikitään niin Big City meininkiä että pitää joka nurkkaan saada valot vaikka näkyvyys on hyvä ja ruuhka-aikanakin pääsee liikenteeseen jopa paremmin ilman valoja.

        --> maksaa tuhottomasti ja bensaakin kuluu enemmän. miljoonia ihmistyötunteja menetetään kansantaloudellisesti vuosittain TURHILLA valoilla.

        "Tottaikai liikennevaloja tarvitaan vaarallisiin risteyksiin mitkä eivät muuten toimisi vrt. kehä ykkönen ja itäväylä tms tai koulujen edessä suojatie"

        Oletkos ajanut Kehä I:n ja Itäväylän risteyksestä ruuhka-aikaan. Se ei toimi liikennevaloillakaan. Paikka on liikennevaloista huolimatta yksi Helsingin kolarialtteimpia. Kaupungilla on sentään suunnitelma asian korjaamiseski. Kehä I:lle suunnitellaan siihen kolmen eritasoliittymän sarjaa: Turunlinnantie, Itäväylä ja Kauppakartanonkatu.

        Koulujen viereiset suojatiet eivät tarvitse mitään liikennevaloja, ellei kyseessä ole vilkas tie. Liikennevalo hidastaa tarpeettomasti sekä jalankulkijan, että autoilijan matkantekoa hiljaisella suojatiellä. Autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen vaan pitää saada kuntoon, jotta jalankulkija pääsee heti yli. Vikaa on tosin myös jalankulkijoissa, jotka nykyisellään eivät käytä oikeuksiaan. Suojatievaloissa jalankulkija joutuu lakisääteisesti aina odottamaan vaikka autoja ei näkyisi missään. Tilanne voi olla se, että auto on kauempana ja jalankulkija painaa nappia päästäkseen yli. Valo vaihtuu ja auto joutuu pysähtymään, kun valottomalla suojatiellä jalankulkija ehtisi helposti yli ennen auton tuloa suojatielle.


      • HV...............
        ... kirjoitti:

        "Tottaikai liikennevaloja tarvitaan vaarallisiin risteyksiin mitkä eivät muuten toimisi vrt. kehä ykkönen ja itäväylä tms tai koulujen edessä suojatie"

        Oletkos ajanut Kehä I:n ja Itäväylän risteyksestä ruuhka-aikaan. Se ei toimi liikennevaloillakaan. Paikka on liikennevaloista huolimatta yksi Helsingin kolarialtteimpia. Kaupungilla on sentään suunnitelma asian korjaamiseski. Kehä I:lle suunnitellaan siihen kolmen eritasoliittymän sarjaa: Turunlinnantie, Itäväylä ja Kauppakartanonkatu.

        Koulujen viereiset suojatiet eivät tarvitse mitään liikennevaloja, ellei kyseessä ole vilkas tie. Liikennevalo hidastaa tarpeettomasti sekä jalankulkijan, että autoilijan matkantekoa hiljaisella suojatiellä. Autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen vaan pitää saada kuntoon, jotta jalankulkija pääsee heti yli. Vikaa on tosin myös jalankulkijoissa, jotka nykyisellään eivät käytä oikeuksiaan. Suojatievaloissa jalankulkija joutuu lakisääteisesti aina odottamaan vaikka autoja ei näkyisi missään. Tilanne voi olla se, että auto on kauempana ja jalankulkija painaa nappia päästäkseen yli. Valo vaihtuu ja auto joutuu pysähtymään, kun valottomalla suojatiellä jalankulkija ehtisi helposti yli ennen auton tuloa suojatielle.

        Täysin samaa mieltä kanssasi. En vain oikein osannut pukea sanoiksi ja pelkäsin liikaa provokatiivisuutta.

        Pitäisi saada oikeat ihmiset päättämään asioista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe