Kun veneessä saadaan jo pienellä nopeudella baarin vastapaine vedestä, toimisiko autossa sama ajatus?
Laitetaan auton keulaan koko keulan kokoinen suppilo, josta johdetaan letku imupuolelle.
Oikein mitoitettunahan tuo antaa varmasti baarin ahtopaineen kun suppilo supistuessaan vaatii suurempaa virtausta ilmalta ja samalla paine nousee.
Miksi tällaisia ei ole autoihin tehty?
Ajoahtopaine
9
722
Vastaukset
Onhan noita tehty, mutta lentokoneissa.
Vesi on tuhat kertaa ilmaa tiheämpää, jolloin suppilon kooksi tulisi tolkuttoman suuri alhaisissa nopeuksissa, esimerkiksi 30 neliömetriä. Hankala henkilöautossa.
Standardeissa suihkuturbiinimoottoreissa on moottorin etupäässä pyörivä ahdin, koska toimiakseen pelkkä ajoahtaminen vaatii noin 2 mach nopeuden. Alle sen nopeuden yksinkertaisesti paine on liian alhainen ja vaatii erillisen ahtimen.
Eli, henkilöauto, joka kulkee 2500 km/h saa noin puolen neliömetrin ilmanottoaukosta riittävästi painetta aikaan. Alhaisempi nopeus -> suurempi suppilo.
Master Eqtuningia harrastavat jannut on vetänyt putken puskurin läpi, tai jonkun jo olemassaolevan keulan aukon läpi haukkaamaan ajoviimaa, tehon nousu on olematonta mutta joillekkin ripeämmille laitteille on pyöreästä 3 tuuman putkesta, ja vapaavirtaus suodattimesta laskettu 3-5 hv tehonnousuja 170kmh nopeuksissa
- ike.
"Miksi tällaisia ei ole autoihin tehty"
-Johtuisiko siitä, että turbo on keksitty?
Myöskin ajatuksesi on muutenkin täysin järjetön ilmanvastusta ajatellen. - Jos ei äskeinen toiminut...
Huomaan että ajatus on siis kuolleena syntynyt.
Mutta entä jos tuota kehitetään ajatuksena, ajopaine pyörittää turbiinia jonka välityksellä kompressoripuoli ahtaa koneeseen ilmaa, eli siis matalapaineturbiini, isoilla siivillä ja siitä sitten planeettavälityksellä kierroksia nostaen korkeapainekompressoriahtimeen.
Tiedän, olette jo tuomitsemassa, mutta... alhaiset kierrokset, suuret lavat, sillähän se tuulivoimakin megawatteja tekee. - ollut jo aikapäivää
Ajoahtopaineestä käytetään nimitystä ram-air. Ollut käytössä jo vaikka kuinka pitkään moottoripyörissä.
- ike.
Alkaa toimia vasta todella kovissa nopeuksissa.
- -seurailija-
Pieniä rajoituksia ilmenee kylläkin toiminnassa.
Satasen vauhdissa patopaine on alle 0.005 bar ja 1 bar paineeseen nopeuden pitäisi olla yli äänennopeuden.
Suppilon koko vaikuttaa vain ilman määrään, joten mitoituksella ei painetta nosteta. - jr80
Ei ole uusi keksintö, esimerkkinä Trans-Am jonka WS6 pakettiin kuului ram-air, ilmeisesti siitä on jotain hyötyä.
- Aivan varmasti
On siitä hyötyä.
Markkinatekninen hyöty :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823193
- 922905
- 532152
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201605Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61379- 151369
- 191354
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141317Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351275