Ajoahtopaine

Toimiiko?

Kun veneessä saadaan jo pienellä nopeudella baarin vastapaine vedestä, toimisiko autossa sama ajatus?

Laitetaan auton keulaan koko keulan kokoinen suppilo, josta johdetaan letku imupuolelle.

Oikein mitoitettunahan tuo antaa varmasti baarin ahtopaineen kun suppilo supistuessaan vaatii suurempaa virtausta ilmalta ja samalla paine nousee.

Miksi tällaisia ei ole autoihin tehty?

9

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan noita tehty, mutta lentokoneissa.

      Vesi on tuhat kertaa ilmaa tiheämpää, jolloin suppilon kooksi tulisi tolkuttoman suuri alhaisissa nopeuksissa, esimerkiksi 30 neliömetriä. Hankala henkilöautossa.

      Standardeissa suihkuturbiinimoottoreissa on moottorin etupäässä pyörivä ahdin, koska toimiakseen pelkkä ajoahtaminen vaatii noin 2 mach nopeuden. Alle sen nopeuden yksinkertaisesti paine on liian alhainen ja vaatii erillisen ahtimen.

      Eli, henkilöauto, joka kulkee 2500 km/h saa noin puolen neliömetrin ilmanottoaukosta riittävästi painetta aikaan. Alhaisempi nopeus -> suurempi suppilo.


      Master Eq

    • tuningia harrastavat jannut on vetänyt putken puskurin läpi, tai jonkun jo olemassaolevan keulan aukon läpi haukkaamaan ajoviimaa, tehon nousu on olematonta mutta joillekkin ripeämmille laitteille on pyöreästä 3 tuuman putkesta, ja vapaavirtaus suodattimesta laskettu 3-5 hv tehonnousuja 170kmh nopeuksissa

    • ike.

      "Miksi tällaisia ei ole autoihin tehty"
      -Johtuisiko siitä, että turbo on keksitty?

      Myöskin ajatuksesi on muutenkin täysin järjetön ilmanvastusta ajatellen.

    • Jos ei äskeinen toiminut...

      Huomaan että ajatus on siis kuolleena syntynyt.

      Mutta entä jos tuota kehitetään ajatuksena, ajopaine pyörittää turbiinia jonka välityksellä kompressoripuoli ahtaa koneeseen ilmaa, eli siis matalapaineturbiini, isoilla siivillä ja siitä sitten planeettavälityksellä kierroksia nostaen korkeapainekompressoriahtimeen.

      Tiedän, olette jo tuomitsemassa, mutta... alhaiset kierrokset, suuret lavat, sillähän se tuulivoimakin megawatteja tekee.

    • ollut jo aikapäivää

      Ajoahtopaineestä käytetään nimitystä ram-air. Ollut käytössä jo vaikka kuinka pitkään moottoripyörissä.

      • ike.

        Alkaa toimia vasta todella kovissa nopeuksissa.


    • -seurailija-

      Pieniä rajoituksia ilmenee kylläkin toiminnassa.

      Satasen vauhdissa patopaine on alle 0.005 bar ja 1 bar paineeseen nopeuden pitäisi olla yli äänennopeuden.

      Suppilon koko vaikuttaa vain ilman määrään, joten mitoituksella ei painetta nosteta.

    • jr80

      Ei ole uusi keksintö, esimerkkinä Trans-Am jonka WS6 pakettiin kuului ram-air, ilmeisesti siitä on jotain hyötyä.

      • Aivan varmasti

        On siitä hyötyä.

        Markkinatekninen hyöty :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe