Kun veneessä saadaan jo pienellä nopeudella baarin vastapaine vedestä, toimisiko autossa sama ajatus?
Laitetaan auton keulaan koko keulan kokoinen suppilo, josta johdetaan letku imupuolelle.
Oikein mitoitettunahan tuo antaa varmasti baarin ahtopaineen kun suppilo supistuessaan vaatii suurempaa virtausta ilmalta ja samalla paine nousee.
Miksi tällaisia ei ole autoihin tehty?
Ajoahtopaine
9
726
Vastaukset
Onhan noita tehty, mutta lentokoneissa.
Vesi on tuhat kertaa ilmaa tiheämpää, jolloin suppilon kooksi tulisi tolkuttoman suuri alhaisissa nopeuksissa, esimerkiksi 30 neliömetriä. Hankala henkilöautossa.
Standardeissa suihkuturbiinimoottoreissa on moottorin etupäässä pyörivä ahdin, koska toimiakseen pelkkä ajoahtaminen vaatii noin 2 mach nopeuden. Alle sen nopeuden yksinkertaisesti paine on liian alhainen ja vaatii erillisen ahtimen.
Eli, henkilöauto, joka kulkee 2500 km/h saa noin puolen neliömetrin ilmanottoaukosta riittävästi painetta aikaan. Alhaisempi nopeus -> suurempi suppilo.
Master Eqtuningia harrastavat jannut on vetänyt putken puskurin läpi, tai jonkun jo olemassaolevan keulan aukon läpi haukkaamaan ajoviimaa, tehon nousu on olematonta mutta joillekkin ripeämmille laitteille on pyöreästä 3 tuuman putkesta, ja vapaavirtaus suodattimesta laskettu 3-5 hv tehonnousuja 170kmh nopeuksissa
- ike.
"Miksi tällaisia ei ole autoihin tehty"
-Johtuisiko siitä, että turbo on keksitty?
Myöskin ajatuksesi on muutenkin täysin järjetön ilmanvastusta ajatellen. - Jos ei äskeinen toiminut...
Huomaan että ajatus on siis kuolleena syntynyt.
Mutta entä jos tuota kehitetään ajatuksena, ajopaine pyörittää turbiinia jonka välityksellä kompressoripuoli ahtaa koneeseen ilmaa, eli siis matalapaineturbiini, isoilla siivillä ja siitä sitten planeettavälityksellä kierroksia nostaen korkeapainekompressoriahtimeen.
Tiedän, olette jo tuomitsemassa, mutta... alhaiset kierrokset, suuret lavat, sillähän se tuulivoimakin megawatteja tekee. - ollut jo aikapäivää
Ajoahtopaineestä käytetään nimitystä ram-air. Ollut käytössä jo vaikka kuinka pitkään moottoripyörissä.
- ike.
Alkaa toimia vasta todella kovissa nopeuksissa.
- -seurailija-
Pieniä rajoituksia ilmenee kylläkin toiminnassa.
Satasen vauhdissa patopaine on alle 0.005 bar ja 1 bar paineeseen nopeuden pitäisi olla yli äänennopeuden.
Suppilon koko vaikuttaa vain ilman määrään, joten mitoituksella ei painetta nosteta. - jr80
Ei ole uusi keksintö, esimerkkinä Trans-Am jonka WS6 pakettiin kuului ram-air, ilmeisesti siitä on jotain hyötyä.
- Aivan varmasti
On siitä hyötyä.
Markkinatekninen hyöty :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h362699- 1282373
- 1582084
- 391995
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201738- 401329
- 511047
- 861005
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24972- 114924