Täytyy kysyä tätäkin..Hiekasta.

Ms.x

Kysyvä ei tieltä eksy...
Nyt olis tällainen propleema:

Mulla altaassa hienohiekka-alue. Olen lukenut keskusteluja ja muita juttuja pohjan tukkeutumisesta.
No, mä huomasin, että hiekka on tummempaa siellä pohjakerroksessa, about 2-3cm. Onko se normaalia vai tukkeutumisen alkuoire ??? Hiekkaa on eessä n.5-6cm, takana 8-10cm välillä. Onko liikaa ? Pitäiskö ottaa pois ?

Kierteisiä on. Piikkisilmiä on 7 kpl. Tartteeksmun möyhiä sitä maata ite vielä vai tekeekö nuo sen tarpeeksi itse?

Sitten vielä pohjakalastostani: Riittääkö pohjantalonmiehiksi partamonni ja 7 piikkisilmää(4pikkuruista,3isompaa)? Meinasin ottaa vielä 6 helmimonnista (kun se lienee vähimmäismäärä), mutta aattelin sitten, että jos siellä on sitten liikaa vipinää ja nuo monnisethan voisi hyvin mahd.vielä lisääntyä ? Ettei tulisi liikaa sitten kansoitusta. Allas on 100x40xkorkeus50.

Onko piikkisilmäparvimme riittävä poppoo pohjalla ? (noiden lisäksi on kard.tetraparvi 11 kpl, 3kääpiörihmaa)

9

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiiiii

      myös. Joskus möyhin sitä vedevaihdon yhteydessä mutta en aina. Kirjasta luin että jos möyhii, niin voi nousta veteen myrkkyjä ym. kalojen nieltäväksi. Nyt on uusi allas enkä laittanut hiekkaa kuin eteen kolme neljä senttiä ja taakse vähän enemmän. Hiekkakin on vähän suurempaa. Saa nähdä kuinka käy. Tosin samanlainen ruskea kerros tuli myös sora-aikana. Sen annoin olla..

      • Ms.x

        Se varmaan on nyt sulla hyvä hiekkakerroksen paksuus, eihän sitä tarvita kun sen verran että kasvit pysyy. Tuskin piikkaritkaan kovin syvällä käyvät, tai ainakaan tarvitse niin syvällä käydä hiekassa.


      • en viitsinyt
        Ms.x kirjoitti:

        Se varmaan on nyt sulla hyvä hiekkakerroksen paksuus, eihän sitä tarvita kun sen verran että kasvit pysyy. Tuskin piikkaritkaan kovin syvällä käyvät, tai ainakaan tarvitse niin syvällä käydä hiekassa.

        enempää laittaa kun pelkään että akva hajoaa. Ü Ja en ole vielä huomannut että piikit kaivautuis minnekkään. Mielummin piilottelevat juurakoiden koloissa elleivät suihki altaassa edes takaisin.


    • fish KING

      Senhän perusteella sitä hiekkaa tulisi laittaa pohjalle. Jos kasvien juuret tai juurikasvarsi kasvaa yli kolmesenttiseksi niin sitä hiekkaa voisi silloin olla se kolmin kertanen määrä siinä kohtaa.

      En oo koskaan ite möyhinyt hiekkaa ja oletan että kierteisetkään ei sitä hommaa hoida sataprosentisesti, ainakaan jos hiekkaa on tuo kymmenisen senttiä.

      Mulla joskus näkyy mustia alueita mutta ne vaan häviää jostakin syystä hetken päästä???

      Ottaisin enemmän noita piikkisilmiä ja koittasin vielä etsiskellä erilaisia laji ja väri muotoja.

      Mikäs on veden lämpötila?

      Kardinaaleja vois olla tuplasti enemmänkin!

      • Ms.x

        Mä kun tein jälkeenpäin tuon hiekkapohjan ja siellä oli jo siis vesi, sen veden sameentuminenkin haittasi tuota arvuuttelua, että kuinkapaljon eessä, kuinkapaljon takana. No tietysti olisi voinut sinne jonkun tikun työntää pohjaan ja kokeilla kuinka monta senttiä. ÖÖÖ mitä selittelyä...

        Joo, mulla on hiekassa takana isokriinumi, siinä on aika voimakas juuristo, sitten on kaks puskaa, joita en vieläkään ole varmistanut, mutta lehtisuonet ainakin on vuorottaiset, ei siis sellaiset pitkittäiset kuin miekkalehdillä. Muutoin lehti on..ootas nyt..lehtimuodot..justhan näitä olen joutunu opiskelemaan..siis LEHTI ON VUOROTTAISESTI SULKASUONINEN, PUIKEA, KASVUTAPA "PUSKA", LEHTIASENTO VASTAKKAINEN, VÄRI TUMMA VIHREÄ, HIUKAN PUNERRUSTA, HENTO HELPOSTI TAIPUISA OHUEHKO LEHTI(EI JÄYKKÄ, VARSI PYÖREÄ(EI SIIS SÄRMIKÄS)JA VAALEANPUNARUSEHTAVA. Mikä puska ?? :)
        Ja eessä on vitamelalehteä ja melalehti tropica.

        Millaisia piikkisilmiä löytyy ja mistä ? Aattelin että jos en otakaan monnisia. Olis vaan piikkareita. Piikkareita on nyt niitä oranssihkoraidallisia ja yksi täys tumma. Se tumma on luonteeltaan ihan erilainen, kauhean kova luikeroimaan lasissakin ja nopsa kuin mikä.

        Lämpötila nyt 28

        Kardinaaleja en nyt ota viel kun mietin mietin mietin.. En tiä mitä mietinmietin.. Tällähetkellä sitä kuinka kummallista elämä onkaan...


      • Ms.x
        Ms.x kirjoitti:

        Mä kun tein jälkeenpäin tuon hiekkapohjan ja siellä oli jo siis vesi, sen veden sameentuminenkin haittasi tuota arvuuttelua, että kuinkapaljon eessä, kuinkapaljon takana. No tietysti olisi voinut sinne jonkun tikun työntää pohjaan ja kokeilla kuinka monta senttiä. ÖÖÖ mitä selittelyä...

        Joo, mulla on hiekassa takana isokriinumi, siinä on aika voimakas juuristo, sitten on kaks puskaa, joita en vieläkään ole varmistanut, mutta lehtisuonet ainakin on vuorottaiset, ei siis sellaiset pitkittäiset kuin miekkalehdillä. Muutoin lehti on..ootas nyt..lehtimuodot..justhan näitä olen joutunu opiskelemaan..siis LEHTI ON VUOROTTAISESTI SULKASUONINEN, PUIKEA, KASVUTAPA "PUSKA", LEHTIASENTO VASTAKKAINEN, VÄRI TUMMA VIHREÄ, HIUKAN PUNERRUSTA, HENTO HELPOSTI TAIPUISA OHUEHKO LEHTI(EI JÄYKKÄ, VARSI PYÖREÄ(EI SIIS SÄRMIKÄS)JA VAALEANPUNARUSEHTAVA. Mikä puska ?? :)
        Ja eessä on vitamelalehteä ja melalehti tropica.

        Millaisia piikkisilmiä löytyy ja mistä ? Aattelin että jos en otakaan monnisia. Olis vaan piikkareita. Piikkareita on nyt niitä oranssihkoraidallisia ja yksi täys tumma. Se tumma on luonteeltaan ihan erilainen, kauhean kova luikeroimaan lasissakin ja nopsa kuin mikä.

        Lämpötila nyt 28

        Kardinaaleja en nyt ota viel kun mietin mietin mietin.. En tiä mitä mietinmietin.. Tällähetkellä sitä kuinka kummallista elämä onkaan...

        viuhkalehti on myös siellä kriinumin vieressä. Ja sen yhen tuntemattomaksi unohtamani puskan lehtien väri ei oo punertava, vaan ehkä pikkupikkupikkuvähän lehtien reunassa jotain viininpunasta.


      • fish KING

      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        JOten täytyy hieman ottaa selkoa ensin... hei tossahan olis sulle muutama kalsvilinkki josta voisit opiskella lisää .. http://aquahoito.info/suomi/akvaario/kasvit/index.php .. http://192.38.244.204/default.asp?languageguid=en

        Thanksut..Niitä kasveja näköjään riittää.. Noh, jos en muutoin niin käyn siellä kaupassa. Jokatappaukses kasvi on Turun Uudesta Akvaariosta, mutta ei ole siellä ainakaan kaikista listalla olevista kuvaa. Se ehkä joku niistä. Noooo, kyl se selvii.

        Puhdistin suodattimen, oli jo aika kökkönen ja viuhkalehtiin tukkeutunut miltei. Virtaus on kauhean kova. Raukat lentää toiseen seinään kun suuttimen kohdalle osuu. Vaikka on pienimmällä vissiin se säätö. Olen suunnannut vedentulon hiukan seinään päin, vai tarttisko olla suoraan eteen... ? On upoksissa kun on pakko, mut hapetin toiminto päällä.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Thanksut..Niitä kasveja näköjään riittää.. Noh, jos en muutoin niin käyn siellä kaupassa. Jokatappaukses kasvi on Turun Uudesta Akvaariosta, mutta ei ole siellä ainakaan kaikista listalla olevista kuvaa. Se ehkä joku niistä. Noooo, kyl se selvii.

        Puhdistin suodattimen, oli jo aika kökkönen ja viuhkalehtiin tukkeutunut miltei. Virtaus on kauhean kova. Raukat lentää toiseen seinään kun suuttimen kohdalle osuu. Vaikka on pienimmällä vissiin se säätö. Olen suunnannut vedentulon hiukan seinään päin, vai tarttisko olla suoraan eteen... ? On upoksissa kun on pakko, mut hapetin toiminto päällä.

        Koita vaan saada jotakin estettä siihen suodattimen suuttimen eteen, kanto tms. jos tuntuu siltä että kalat ei jaksa uida vaan kyhjöttöö akvan toisessa päässä pinnistellen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe