Liian matala verenpaine!!!!

Muita?

Hei, löytyykö muita kellä on riesana liian matala verenpaine? Minulla on alapaine 55-60 aina ja yläpaine 85-90 aina, oli mittaajana sitten kuka vain ja missä vain. Käyn seuraamassa sitä tk:n omamittauksessa, Omronin laitteella.
Oireina silmissä musteneminen kun nousee ylös ja muutenkin vähän sellainen höntti olo. Tosin käytän Remeronia, se voinee laskea verenpainetta.
Olen 44-v. nainen.

59

51335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 48-vee

      Minulla oli pitkälle yli 30-vuotiaaksi noin alhainen verenpaine. Nytkin yläpaine on jotain 110. Ja kyllä, tuota mustenemishommaa on joskus. Klassinen on se, että kykkii kyykyssä pitkään tutkimassa kirjaston alahyllyä. Siitä kun nousee äkkiä ylös, niin kaikki menee mustaksi.

      • Jaan_Aalto

        onko se paha jos syke on (ylhäällä 101) ja (alhaalla 54)? kun sä katsot sitä mittari juttua siinä näkyy ylemänä se kolme numeroinen luku ja sen alempana kaks numeroinen luku. ja tää juttu tapahtui pari päivää sitten (28.3.2018) ja oon tällä hetkellä 16 - 17 v


    • mieleen että

      Pidätkö salmiakista...kokeiles syödä aika usein ja katso nouseeko verenpaine.
      Kai sydämesi on tutkittu ettei ole laiska sydän tai jotain muuta sydänvikaa.

    • matalia mukana

      Mulla on verenpainelääkitys, koska erään toisen sairauden vuoksi verenpainearvoni pitäisi saada alle tason 120/75. Tuohon en ole päässyt johtuen lähinnä siitä, että mulla paineet vaihtelevat eri vuorokauden aikoina huomattavasti. Lääkitystä on rustattu vaikka kuinka, mutta aina vaan jää joku vuorokaudenaika, jolloin paineet ovat yläpaineen kohdalta koholla ja sitten toinen hetki, jolloin molemmat paineet ovat liian alhaalla huimauksineen ja silmissä mustumisineen.

      Eli löytyy hetkiä, jolloin lukemat ovat (keskiarvo toistetuista mittauksista) luokkaa 90/40 ja toisena hetkenä samana päivänä 140/60 (eikä mitään sen kummempia stressi- tai muita tekijöitä mukana).

      Pahimpina hetkinä matalat ovat olleet jopa luokkaa 70/40 (siis edelleen useamman perättäin toistetun mittauksen keskiarvo) ja silloin pitää vaan pysyä makuu- tai istuma-asennossa, koskapa pystyyn nouseminen todella "pimentää silmät".

    • nainen 37v

      Itselläni on myös matala verenpaine. Monesti yläpaine siis alle 100. On päiviä jolloin jo aamusta asti on "hidas" olo, tuntuu sellaiselta voimattomalta ja heikottavalta. Itse olen ajatellut että silloin on verenpaine erityisen matalalla. Olen huomannut että oloa parantaa laktritsin ja salmiakin syönti, täytyy sanoa että etenkin salkkariin mulla on oikea himo! Käytän myös aika reilusti suolaa koska tuntuu että sekin auttaa oloa paremmaksi toisinaan.

    • paineita kotona..

      Mulla on vähän kohonnut alapaine, yläpaine normaali.

      Paljon puhutaan, että suola, kahvi, salmiakki/lakritsi,.. nostaa paineita. Mielenkiinnosta olen tuota itselläni testannut kotimittarilla. Mutta minä en ainakaan pysty sanomaan, että noilla olisi mitään vaikutusta verenpaineeseeni.

      Sensijaan olen huomannut, että rasituksessa verenpaine nousee, mutta pitkäkestoisen harjoituksen jälkeen se jonkunajan päästä laskee huomattavastikin. Mahtaisko johtua verenkierron paranemisesta ja hiussuonten laajenemisesta?

    • kokeile

      Salmiakki ja suola nostaa verenpainetta joten niitä voi ainakin käyttää huoletta.

    • vaihdeta

      johonkin toiseen antidepressiiviin? Remeronhan tunnetusti aiheuttaa verenopaineen laskua!

      • Diovan Comp

        Sama vaiva on myös minulla sekä noustessa aamulla sängystä, että kävellessä (toisinaan) ja lääkitys on tuo otsikossa oleva. Tänä aamuna paineet oli 106/74.
        Lääkäri ehdotti ensi hätään tabletin puolittamista ja paineiden mittailua 2 viikon ajan. Mikäli huimaus on niin voimakasta, että menee jalat alta on syytä mennä päivystykseen.

        Tuttu sairaanhoitaja kertoi, että suoloja (kalium jne.) olisi myös syytä seurata samaten nesteiden määrää.


    • Kokemusta on

      Matalasta paineesta on vain hyötyä.
      Jos huimaa sängystä noustessa joka on matalassa paineessa yleistä, pyri nousemaan ensin istumaan ja hetken kuluttua seisomaan.
      Laita sängyn jalkoihin jalkopäähän vaikka pari kirjaa niin, että pääty nousee hiemän ylös n.5-7 cm.
      Ei haittaa nukkumista mutta verenkiertoa on silloin enemmän ylävartalossa samoin nesteitä.
      Uskon yläpaineen nousevan. Lisää laadukasta suolaa ruokaasi enemmän.

      Siinä kotikonsteja.

    • ItäAp

      Minun paineideni mittaajat hätkähtävät, ottavat aina uusiksi...
      Alapaine noin 55 tai hiukan yli sen, yläpaineet normaalissa, alle 130.
      Oisin itekin halukas saamaan tietoa, kun nuorempana paineet olivat liian korkeet. Et mikä nelikymppiseltä laskee paineita nopeaan tahtiin.

      • kike43

        kärsin myös alhaisesta verenpaineesta varsinki silloin laskee kun on hellettä sitten löysin ruususuolan/kristallisuola sitä otan puoliteelusikallista aamulla ja päivällä hiukan on tosi hyvä olo kannattaa kokeilla sitä saa luontaistuote kaupasta kilon purkki maksoi 10e hinnat voi vaihdella eri luontaistuotekaupoissa......olen 44v ja kärsiny aina alhaisesta verenpaineesta.....


      • Paineita vielä...
        kike43 kirjoitti:

        kärsin myös alhaisesta verenpaineesta varsinki silloin laskee kun on hellettä sitten löysin ruususuolan/kristallisuola sitä otan puoliteelusikallista aamulla ja päivällä hiukan on tosi hyvä olo kannattaa kokeilla sitä saa luontaistuote kaupasta kilon purkki maksoi 10e hinnat voi vaihdella eri luontaistuotekaupoissa......olen 44v ja kärsiny aina alhaisesta verenpaineesta.....

        Minulla mikään ei helteellä nosta alapainetta yli 50, yläpainetta yli 75.
        Kokeillut olen silkkaa suolaa, sekoituksenakin valtavia määriä salmiakkia, kaikkia mahd. kivennäisvesiä...
        Taas helteet. Paineet laskevat...

        Allergiaan loratadin.

        Lapsena ja nuorena sairastanut munuaisia, oikkuilee yhä joskus...
        Huoli on siis muutenkin pidettävä, mut entä näiden paineiden kans? Tilannehan pahenee, kun ne laskevat ja laskevat...


      • -
        kike43 kirjoitti:

        kärsin myös alhaisesta verenpaineesta varsinki silloin laskee kun on hellettä sitten löysin ruususuolan/kristallisuola sitä otan puoliteelusikallista aamulla ja päivällä hiukan on tosi hyvä olo kannattaa kokeilla sitä saa luontaistuote kaupasta kilon purkki maksoi 10e hinnat voi vaihdella eri luontaistuotekaupoissa......olen 44v ja kärsiny aina alhaisesta verenpaineesta.....

        kiitos vinkistä, pelasti minun kesän :)


    • Suvun vika!

      Olen kärsinyt matalasta verenpaineesta koko pienen ikäni. Mummuni äidillä oli jo matala verenpaine ja mummullani on, äidilläni, siskollani, tädilläni ja minulla. Äidillä on ehdottomasti huonoimmat: alapaine illalla 85 ja yläpaine 97.

      Itselläni on alapaine 87-90 ja yläpaine 100-110. Äiti on pyörtyillyt moneen kerttaan, sisko muutaman kerran aamulla, kun olen istunut aamukahvilla. Asiaani pahentaa, että olen hivenen alipainoinen, mutta en liho, vaikka kuinka söisin, kun on hyvä aineenvaihdunta ja liikun paljon.

      Muutamia kerttoja olen pyörtyillyt ja aamuhuimaus on tuttua, joskin on viime aikoina vähentynyt taas. Kärsin lievästä sydämmen vajaatoiminnasta, mutta kohtauksia tulee usein, kun paineet ovat matalahkot. Joskus kuitenkin tulee. Niin kuin muutama viikko sitten. Sydäntä tykyttää, kainaloon pistää ja rintakehässä on paineen tuntu. Olen oppinut olemaan välittämättä niistä, kun kysyin kerran oireista lääkäriltä. Sauna on melkein kokonaan pannaassa siitä seuraavista ongelmista. Viimeksikin meinasin pyörtyä.

      Mummuni on entinen terveydenhoitaja ja enoni ensihoitaja. Häneltä saan halutessani ruiskeena hieman suolaliuosta, kun haluan. Auttaa hetken kuluttua, eikä tule mitään oireita. Salmiakin syönti kuulemma perustuu ammoniumkloridiin, joka on nopeasti vaikuttava suola, joka nostaa verenpainetta. Suola-sokeri-liuosta kannattaa myös kokeilla, sekin auttaa. Sekoitetaan vaan veteen suolaa ja sokeria.

      Mittailen verenpainettani säännöllisesti ja tutkin painoani samalla. Mahdolliset oireetkin minun pitää ottaa ylös, koska lääkäri haluaa tietää kunnostani. Jos ilmenee painonlaskua, verenpaineen putoamista, yövirtsaamista, pyörtyilyä liikaa, näön hämärtymistä ja sydämen vajaatoimintaa, niin tulee kuulemma kertoa lääkärille, koska silloin tapauksessa voi olla mahdollinen lisämunuaisen vajaatoiminta, josta seuraa kyseiset oireet :P

      Toivottavasti olosi helpottaa, sillä alhainen verenpaine on hirveä riesa.

      • ollenkaan matalat

        Itselleni nuo sun mainitsemat "matalat verenpaineet" eivät ole yhtään matalia. Yläpaine on usein välillä 90-110 ja alapaine aina alle 70.

        Itseasiassa sullahan voisi mieluumin sanoa, että alapaineesi on liian korkea. Alapainehan on hyvä, jos se on alle 80.

        Mutta toki sulla paineiden välinen ero eli pulssipaine on todella pieni. Se ei ilmeisesti ole hyvä, olkoon sitten pieni tai suuri. Paras olisi kait 50 paikkella, siis yläpaineen ja alapaineen erotus. Ja siitä sinä olet kaukana :(

        Mulla tulee huimausta ja päänsärkyä, kun paineet tipahtavat tuonne < 45/90 lukemien. Näin yksilöllisiä me ollaan. Mulle muuten ihan lääkärien suositus ideaaleista paineistä olisi alle 120/70.


      • Apitä

        Liittyisikö matalalle heittävät paineet kroonisen munuaisriesan kanssa yhteen? Minullakin on helteillä, vaikka miten tankkaan sekä nestettä, että maitotuotteita, että ihan suolastakin. Varsinaista raskaampaa ruokaa ei jaksa.
        Paineet olleet alle 90/55 nyt mitä lämpimämpää on ollut.Rankan liikunnan jälkeen eivät ole nousseet.

        Osan päivää on usein voimaton pääkipuinen olo, hikoilu on harvinaisempaa, mutta turpoan kyllä ja kuivan kuumana hohkava iho-
        Yöllä sitten makaan hikilätäkössäni, kun en liiku, silloin nesteenpoisto pelaa.
        Vaikuttavatko munuaissairaudet näin paljon?


      • uuulia

        Oletko varma ettei nuo matalat arvot ja varsinkin matala pulssipaine (yläpaineen ja alapaineen erotus) ei johdu juuri tuosta sydämen vajaatoiminnasta?


      • sldkfjld
        ollenkaan matalat kirjoitti:

        Itselleni nuo sun mainitsemat "matalat verenpaineet" eivät ole yhtään matalia. Yläpaine on usein välillä 90-110 ja alapaine aina alle 70.

        Itseasiassa sullahan voisi mieluumin sanoa, että alapaineesi on liian korkea. Alapainehan on hyvä, jos se on alle 80.

        Mutta toki sulla paineiden välinen ero eli pulssipaine on todella pieni. Se ei ilmeisesti ole hyvä, olkoon sitten pieni tai suuri. Paras olisi kait 50 paikkella, siis yläpaineen ja alapaineen erotus. Ja siitä sinä olet kaukana :(

        Mulla tulee huimausta ja päänsärkyä, kun paineet tipahtavat tuonne < 45/90 lukemien. Näin yksilöllisiä me ollaan. Mulle muuten ihan lääkärien suositus ideaaleista paineistä olisi alle 120/70.

        Lääkärini sanoi, että aboriginaaliheimoilla ym, jotka eivät meikäläisten länsimaisiin ruokiin ja elintapoihin ole päässeet kosketuksiin, ovat verenpaineet ollee 80/50 luokkaa. Eli tämä on TERVE paine (toki jos tulee oireita, niin sitten asia ongelmallisempi). Sanoi, että ylä- ja alapaineen erotus eli pulssipaineen tulisi olla mielummin pieni kuin suuri. Mitä suurempi, sen kovettuneemmat suonet (eivät jousta -> sydämen supistuessa paine suonissa nousee korkealle).

        Omat paineeni usein 90/60 luokkaa ja kehui minun olevan onnekas. Vain 1/4 suomalaisista on yhtä onnellisessa asemassa kuulemma.


      • Laulaja
        Apitä kirjoitti:

        Liittyisikö matalalle heittävät paineet kroonisen munuaisriesan kanssa yhteen? Minullakin on helteillä, vaikka miten tankkaan sekä nestettä, että maitotuotteita, että ihan suolastakin. Varsinaista raskaampaa ruokaa ei jaksa.
        Paineet olleet alle 90/55 nyt mitä lämpimämpää on ollut.Rankan liikunnan jälkeen eivät ole nousseet.

        Osan päivää on usein voimaton pääkipuinen olo, hikoilu on harvinaisempaa, mutta turpoan kyllä ja kuivan kuumana hohkava iho-
        Yöllä sitten makaan hikilätäkössäni, kun en liiku, silloin nesteenpoisto pelaa.
        Vaikuttavatko munuaissairaudet näin paljon?

        Tuleekohan se shokkiraja koskaan vastaan. Nykyään kun on verenpainelääkitykset, ihmisille menee aivan liian alas paineet.
        alle 90/ alle 60 on jo shokkipaine. Silmissä pimenee ja heikottaa, niin shokkiin menossa. Päivystyksessä shokkipotilas hoidetaan suolaliuostiputuksilla ja tarvittaessa sokeria ym.

        Googlatkaa shokk ja verenpaine, niin sieltä se selviää.


    • matala verenpaine

      Aina kun nousen niin silmissä mullakin pimenee ja päässä tuntuu ihan omituiselta. Pari kertaa oon pyörtynykin.
      Mulla ainakaan ei oo auttanu se neuvo yhtään, et nousee eka makuulta istumaan ja sit seisomaan. Mulla alkaa huippaan ku nousen istumastakin :/
      Olen siis 15-vuotias tyttö.

      • Parry

        Olen aina kärsinyt matalasta verenpaineesta ja nyt viime aikoina eritoten. Paineet saattaa olla äärimmillään 77/47. Eli alapaine tuossa on se tärkein ja pitäisi olla yli 60. Muttta usein ei ole. Kävelen pitäen seinistä kiinni ja silmissä pimenee. Salmiakkijauho auttaa vähän ja juominen. Mutta eipä juuri nekään. Liikuntaa on turha yrittää kun kupsahdan.

        Menen tänään asian tiimoilta erikoislääkärin puheille joten katsotaan mitä sanoo.

        Olen muuten terve, mutta fibromyalgiasta (reumatauti) kärsivä 39-vuotias normaalipainoinen nainen.


      • alhainen
        Parry kirjoitti:

        Olen aina kärsinyt matalasta verenpaineesta ja nyt viime aikoina eritoten. Paineet saattaa olla äärimmillään 77/47. Eli alapaine tuossa on se tärkein ja pitäisi olla yli 60. Muttta usein ei ole. Kävelen pitäen seinistä kiinni ja silmissä pimenee. Salmiakkijauho auttaa vähän ja juominen. Mutta eipä juuri nekään. Liikuntaa on turha yrittää kun kupsahdan.

        Menen tänään asian tiimoilta erikoislääkärin puheille joten katsotaan mitä sanoo.

        Olen muuten terve, mutta fibromyalgiasta (reumatauti) kärsivä 39-vuotias normaalipainoinen nainen.

        olisin kiinnostunut.Mulla meinaan paineet heittelee rajusti.Nyt on matalat ja koskee ihan rintaan..pyörryttää jne.78/55 ja taas toisinaan 230/113 ...olo sen mukanen.


      • vpylos
        alhainen kirjoitti:

        olisin kiinnostunut.Mulla meinaan paineet heittelee rajusti.Nyt on matalat ja koskee ihan rintaan..pyörryttää jne.78/55 ja taas toisinaan 230/113 ...olo sen mukanen.

        joku puhui salmiakin syönnistä-en ole kuullut - vaivaan tietääkseni auttaa LAKRITSA.


      • hypotensio
        vpylos kirjoitti:

        joku puhui salmiakin syönnistä-en ole kuullut - vaivaan tietääkseni auttaa LAKRITSA.

        Salmiakki ja lakritsi molemmat nostavat verenpainetta, tai tarkemmin niissä oleva glykyrritsiini nostattaa painetta, mutta aiheuttaa myös hypokalemiaa, eli kaliumin puutosta. Makuulta tai istumasta ylösnoustessa sydämen pitää hetkellisesti tehdä enemmän töitä jotta saa hapekkaan veren kulkeutumaan aivoihin, jos verenpaine (etenkin systolinen paine) on muutenkin matala niin se aiheuttaa huimausta. Kyseessä on ortostaattinen hypotensio. sinänsä täysin vaaraton tila, mutta tietysti mikäli huimaus on niin voimakasta että se aiheuttaa tajuttomuuden niin tämä tajuttomuus saattaa aiheuttaa vakavempiakin oireita -> tajuttomaksi mennessä saattaa lyödä päänsä, pitkä tajuttomuus tuhoaa aivosoluja koska ne eivät saa happea (onneksi tajuttomuus tosin loppuu usein tässä tilanteessa kun aivot taas saavat happea)


      • vaivansa kelläkin
        hypotensio kirjoitti:

        Salmiakki ja lakritsi molemmat nostavat verenpainetta, tai tarkemmin niissä oleva glykyrritsiini nostattaa painetta, mutta aiheuttaa myös hypokalemiaa, eli kaliumin puutosta. Makuulta tai istumasta ylösnoustessa sydämen pitää hetkellisesti tehdä enemmän töitä jotta saa hapekkaan veren kulkeutumaan aivoihin, jos verenpaine (etenkin systolinen paine) on muutenkin matala niin se aiheuttaa huimausta. Kyseessä on ortostaattinen hypotensio. sinänsä täysin vaaraton tila, mutta tietysti mikäli huimaus on niin voimakasta että se aiheuttaa tajuttomuuden niin tämä tajuttomuus saattaa aiheuttaa vakavempiakin oireita -> tajuttomaksi mennessä saattaa lyödä päänsä, pitkä tajuttomuus tuhoaa aivosoluja koska ne eivät saa happea (onneksi tajuttomuus tosin loppuu usein tässä tilanteessa kun aivot taas saavat happea)

        Minulla alhainen verenpaine kohtauksineen aiheutti muistin menetystä.Nuoruuden aikaisia tapahtumia hävisi pois,tuli muisti aukkoja ,eikä ole palautunut.#0 vuotiaana pahimmillaan ennen kun sain Orstanormit.Ne auttaa jokseenkin hyvin,ei ainakaan ole tarvinnut kärsiä tajuttomuus kohtauksista.


      • 44vuotta alapainen
        vaivansa kelläkin kirjoitti:

        Minulla alhainen verenpaine kohtauksineen aiheutti muistin menetystä.Nuoruuden aikaisia tapahtumia hävisi pois,tuli muisti aukkoja ,eikä ole palautunut.#0 vuotiaana pahimmillaan ennen kun sain Orstanormit.Ne auttaa jokseenkin hyvin,ei ainakaan ole tarvinnut kärsiä tajuttomuus kohtauksista.

        Lueskelin tässä kirjoituksia matalista paineista ja sun juttusi kuulosti tutulta. Mitä luokkaa sun paineesi olivat ennen tuota lääkitystä ja miten sait lääkärit vakuuttuneeksi lääkehoidon tarpeeellisuudesta? Itse olen kärsinyt ikäni matalista paineista, salmiakin ja lakun avulla nousee ns. Normi arvoihin muuten heiluvat tuolla 87-95/53-60 välillä pulssi "korkeella" lepo syke jopa 85. Muistin kanssa ISOJA ONGELMIA OLLUT MYÖS AINA, asia jota hävennyt eniten. Onko sinulla muisti oikeasti parantunut lääkityksen myötä? Entäs muutoin olotila? Onko sinulla todettu muita sairauksia jotka mahd. johtuvat tai joista mahd. johtuu nuo matalat paineet?


      • Outoako
        44vuotta alapainen kirjoitti:

        Lueskelin tässä kirjoituksia matalista paineista ja sun juttusi kuulosti tutulta. Mitä luokkaa sun paineesi olivat ennen tuota lääkitystä ja miten sait lääkärit vakuuttuneeksi lääkehoidon tarpeeellisuudesta? Itse olen kärsinyt ikäni matalista paineista, salmiakin ja lakun avulla nousee ns. Normi arvoihin muuten heiluvat tuolla 87-95/53-60 välillä pulssi "korkeella" lepo syke jopa 85. Muistin kanssa ISOJA ONGELMIA OLLUT MYÖS AINA, asia jota hävennyt eniten. Onko sinulla muisti oikeasti parantunut lääkityksen myötä? Entäs muutoin olotila? Onko sinulla todettu muita sairauksia jotka mahd. johtuvat tai joista mahd. johtuu nuo matalat paineet?

        Mulla oli aamusta lukemia 99/44, 86/57

        Keskivälissä päivää 100/47

        Ja illalla 86/54

        Pulssi 56/60

        Aina ollut alhaiset verenpaineet, mutta ei näin alhaiset. Mua ei kyllä huimaa toisin kuin n. 2 kk siten ennen karppausta huimas todella. Energiaa riittää vaikka pienelle kylälle.


    • hötsylänpöö

      Onpa täällä paljon kohtalotovereita! Mulla oli juuri 24h verenpaineseuranta edellisvuorokauden, ensi viikolla kuulee lääkäriltä millaisia paineet on olleet. On tosiaan ollut heikkoa, huonoa, kuvottavaa oloa, etenkin aamuisin rajuakin pyörrytystä, ei meinaa vessaan päästä, 10min saattaa joutua istumaan vähän väliä pää polvissa. Ei auta hitaat ylösnousut, ei suolat, ei lakut/salmiakki.

      Sen verran itse katselin mittaria välillä, että sai esim. rasituksen (ylämäki raput reippaasti) jälkeen seisten syst. arvoja 85-95, pulssikaan ei yli 80 noussut , olo huono, oksettava. Melkein kaikki arvot seisaallaan mitattuna mitä katsoin oli syst. alle 100. Istuen ja maaten oli paremmat, syst. 100-110.

      Ihmettelen vaan kovasti kun alapaine oli välillä aikas korkeakin, vaikka syst. matala... Esim. 87/75, 100/82, tuostahan ei jää pulssipainetta paljon mitään...No, saapi nähdä mitä lääkäri on mieltä.

      Joku mulle mainitsi että kannattaa kokeilla vanhan kansan "kamferi-tippoja" (en nyt muista just mikä se sana oikeestaan oli mut jotain tonnepäin), niitä saa ilman reseptiä apteekista tabletteina kuulemma, kauppanimeä en muista. Niitä ajattelin nyt itse hakea ja kokeilla.

      Joku täällä ketjussa sanoi että matalista paineista on vaan hyötyä - on muuten harvinaisen väärässä! Jokainen matalista paineista kärsivä tietää millaisten riskien kanssa ollaan tekemisissä jos silmissä sumenee väärässä paikassa! Liian matalat paineet "päälle" (=huimaus, aivot ei saa tarpeeksi verta, EI HYVÄ!), on myös liian matalat paineet muille elimille, esim.munuaistoiminta voi kärsiä pidemmän päälle liian matalista paineista. Kaikki kudokset ja elimet kärsivät liian matalien paineiden aiheuttamasta hapenpuutteesta. Huimaus on onneksi useimmiten ohimenevää, eikä vahinkoa elimistössä yleensä synny.

      • jjjiiikkkooolllppp

        Kerrtoko sitten mitä lääkäri sanoo noin alhaisista pulssipaineista, minua kiinnostaisi tietää mistä voivat johtua :)


      • ka alle 115/55

        Niin, kyllähän matalista paineista on hyötyä (tai siis ovat hyvät), mutta ei liian matalista. Jos on jatkuvasti huomausta ja pyörrytystä, niin sillon ovat liian matalat. Monilla (esim. itselläni) tuollaiset 100/50 paineet eivät vielä aiheuta mitään pyörrytystä ja niitä lääkärit ovat sanoneet kohdallani hyviksi.

        Eli on eroa matalilla ja liian matalilla...


    • potilas asiantuntija

      mulla on paineet 55 kautta 85 virolainen lääkäri sanoi että vaarallisen alhaalla syke 44 sydäntesti näytti huippu urheilan sykkeet ym olen 54 piuhat suorastaan lensivät seinille sanoin että pystyn laskemaan verepainetta ja nostamaan sitä ajatuksen voimalla näin todella tapahtui onko muita kuulin että cassius se amerikkalainen nyrkeiliä pystyi samaan.

    • 2509

      Osaako joku sanoa onko haittaa, 32 pulsista 105 yläpaineesta ja 55 alapaineesta. 65 v iästä ja huimaamattomuudesta.

    • karmamyy

      Ei tosiaan kiva kuulla aina et hei elät kauan. Siihen olen sanonut et joo pää pyörii ja saa makoilla kun ei muuta jaksa, sekö sit elämää. .Eilen paineet 94/46 ja aivan kamala heikotus kohtaus. Tulevat nuo todella alhaiseet paineet aina kohtauksittain ja yleensäkin on matalat paineet. En tiedä pitäiskö lähtee lekurille vai ei?! Olo on pahimillaan aivan karsee!!

    • kaijuskan mietteitä

      Kyllä sinun olisi aihetta käydä lääkärissä koska olet huonovointinen. Matalaan verenpaineeseenkin on lääkitys. Iselläni on alapaine 56 ja yläpaine 94 mutta ei ole mitään heikotusta tai huimausta. Minulla yöllä herätessäni on pulssi hyvin voimakas ja nopea, mikä lienee syy. Näänköhän kauniita painajaisia joita en muista herättyäni, hah hah.

    • nimetönnä

      TJaah.. minulla myös matala ja oireita.. mutta lääkärin määräys on syödä enemmän suolaa. Yritin myös syödä salmiakkia mutta siitä alkoi vaan sydän hakkaamaan. Tiedä sitten tästä!

      MUTTA minulta on myös tutkittu kaikenlaisia veriarvoja, jotka voi aiheuttaa matalaa verenpainetta.. se kun voi myös olla oire jostain muusta.
      Eli lääkärille mars jos on elämää haittaavia oireita :)

      • ****

        Hei "nimetönnä" ,oletko saanut selville mikä aiheuttaa sinulle tuon matalan verenpaineen?


    • Normalisoi verenpai-

      neesi joka onnistuu noilla L-a, L-b ja Bif bakteereilla! Alapaine saa olla vaikka 40, kunhan sys/diast paine-ero säilyy 40-50! Huimaus kertoo sen että sinulla on paineet liian alhaalla!! Synteettisillä lääkkeillä esimerkiksi voidaan laskea molempia p-arvoja, mutta ei pystytä laskemaan vain toista painearvoa. Noilla bakteereilla normalisoidaan tilanne, eli toinen p-arvo voi säilyä ennallaan, mutta toinen arvo muuttuu!


      ..............jatkuu. Se miksi limakalvojen parantaminen on tosi hidasta puuhaa, selviää kun suhteutat nämä kaksi asiaa:
      1. Mikroskooppisen pienillä bakteereilla parannetaan;
      2. Elimistön valtavaa-lievästi tulehtunutta (CRP=1…..12) limakalvo aluetta. Tulehduksen hoitoon juuri tarvitaan 2.(2.)Lactobacillus bulgaricus bakteeria, jolloin olet pitkällä-turvallisella “antibiootti-kuuri lla”!
      Probiootti-tuote saa sisältää muitakin Probiootteja.

      Ensin ajattelin, että ei tämä voi olla totta, koska lääketieteen korttipakka menee kerralla uusjakoon ja Lääke-tieteestä tuleekin Terveys-tiedettä. Päätin, että sehän on helppo todistaa:
      -Aloin 9/2006 syömään po kolmea maitohappobakteeria jatkuvasti n.15 miljardia bakteeria/vrk ja jos olen väärässä, niin siinä menee korkeintaan henki ja jos olen oikeassa, niin tautini paranevat!
      - 3,5 kuukauden kuluttua parani laktoosi-intoleranssi ja migreeni,
      - >>>>>>>>>>>4 kuukauden kohdalla tapahtui jo ensimmäinen verenpainelääkityksen(=synteettinen) vähentäminen.
      >>>>>>>>>>>>Tämä verenpaineen normalisoitumisen nopeus yllätti minut täysin.
      - >>>>>>>>>>>8,5 kuukauden kuluttua verenpaineeni normalisoitui kokonaan!
      - Reilun vuoden kuluttua veriarvoni/rasva-arvoineen olivat normaalit, jolloin lopetin kaikkien synteettisten-lääkkeiden syönnin ja jatkoin ainoastaan L-a, L-b ja Bif bakteerien syöntiä!
      - Sellainen jännä ilmiö tapahtui ja tapahtuu koko ajan: Hiukseni alkoivat tummumaan!
      Eli testasin itse ensin näiden bakteereiden turvallisuuden ennen kuin uskalsin tehdä testejä ulkopuolisilla henkilöillä!
      Potilastesteissä palaute oli 100%.sti positiivista silloin kun Probiootti-bakteerien käytössä ei oltu tehty virheitä!
      >>>>>>>>>>>Huomioi tämä:
      - Verenpainetautia sairastava. Kun rupeat syömään mhb.ta päivittäin, niin seuraa verenpainettasi viikottain ja kun verenpaineet normalisoituvat pikkuhiljaa, niin vähennä synteettistä verenpaine-lääkitystä portaittain lääkärisi valvonnassa.
      >>>>>>>>>>>Huom!!! Älä lopeta verenpainelääkitystä kerralla-koska se aiheuttaa hengenvaarallisen tilan! Jatkuu............
      Lähde:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-rankat-bakteeri-kokeet/


      Tuota ohjeistusta tarvitset:
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

    • tyttö 16v.

      Olen huolissani verenpaineestani. Aamuisin se on todella matala ja mua huimaa tosi paljon kun nousen seisomaan. Tänä aamuna alapaine oli 41 ja yläpaine 80... onko tuo jo vaarallista?

    • Miikuli

      Olen nuori 20-vuotias nainen ja minulla on myös alhaiset paineet. Nämä on olleet jo tovin aikaa, nykyään kun mittailen Omron-mittarilla paineitani, ne ovat useasti 90/60 luokkaa.. eli vähän liian matalia. Tänään illalla mittasin paineet 98/68.. Välillä on tosi huteraa oloa ja hiukan ehkä pyörryttääkin, mutta ei kuitenkaan onneksi haitaksi asti. En ole läälärillä koskaan tän asian takia käynyt.
      Onko vaarallista, jos paineeni ovat koko ajan tuota luokkaa.. yläpaine 100-90 ja alapaine 60 hujakoilla?

    • h

      olen 24v. ja minua heikottaa vähän väliä ja olen väsynyt. huippailee myös. paineet ovat n. 55/105 luokkaa. minulla syke ei melkein koskaan laske alle 80. aina kun mittaan se on 85 luokkaa, vaikka olisin ollut sohvalla rauhassa pitkäänkin. isälläni myös on korkeat sykkeet ollu aina. ja hemoglobiinini on ollu aina 135-160 eli tosi hyvä. vähän kuulostaa ristiriitaisilta nuo kaikki lukemat. pitäs varmaan kysyä lääkäriltä neuvoja kun menen seuraavan kerran.

      raskaana ollessani lukemat oli taas aina n. 74/127.

      täytyykin kokeilla noita vinkkejä. tohtori sivuilla oli myös että on tärkeä että syö säännöllisesti.

      itse syön säännöllisesti ja olen normaalipainoinen.

    • Hjelppiä?

      Morjesta! Olen muuten fyysisesti ja henkisesti täysin terve 18 vuotias mies, joka on koko ikänsä kärsinyt ns jaksoista, jolloin esiintyy seuraavia oireita:

      Ensimmäinen oire on yleensä käsien ja jalkojen kylmäminen, jota seuraa huimaus, epätodellinen ja höntti olo, ja pahoinvointi. Esiintyy ajoittain myöskin rytmihäiriöitä (varsinkin jos syke/verenpaine ovat erityisen matalat.) Joka kerta, kun nousen liian nopeasti ylös, meinaa taju lähteä, sekä silmissä pimenee.

      Eli siis, alapaineeni on vähän päälle 50 ja syke siinä 40-50 välissä.

      En ole laiha, mutta en kyllä lihavakaan. Pituutta löytyy 2m. Ruokavalio on muuten kunnossa, paitsi aika suolatonta, sillä se ei sovi isäni sydänsairaudelle. Käytänkin yleensä aurinkolaseja (rajaavat näkökenttää) ja istun paikallani, kun on sellainen hassu olo ja hoipertelen. Tosiaan, istuminen saa nämä oireet loppumaan (tai ainakin vähentää niitä voimakkaasti), sekä alkoholi toimii selvästi pahentavana tekijänä.

      Kiitän jo etukäteen!

    • Lisäys hjelppiin!

      Lisään vielä, että erityisesti tuo humalainen ja epätodellinen olo on hyvin rasittavaa (varsinainen huimaus sinänsä pientä, mutta sitäkin on sen verran, että horjuu ikävästi.)

      Tänään esimerkiksi tulin kaupungista kotiin ja oli muuten olo pahimmillaan. Tiesin sen jo sisään tullessa, että nyt ovat kädet niin kylmät ja heikottaa, että kohta taas mennään. Iski myös oireiluuni tyypillinen väsymys, joka vetää aivan kanveesiin. Oireilu on joskus jopa todella pelottavaa ja siinä sitten kierin sängynpohjalla. Mittasin paineeni. Alapaine 52 ja syke 42. Tuli myöskin yksi voimakas rytmihäiriö, joka hiukan säikähdytti.

      Tilaa kesti joku pari tuntia, kunnes yhtäkkiä väsymys väistyi ja lämpö palasi raajoihin. Alkoi myöskin kaikki huimaukset ja epätodelliset olot katoamaan samalla. Mittasin uudestaan myöhään illalla ja alapaine oli 64 ja syke 50.

      Tämä siis oli ihan käytännön esimerkki. Olisi kiva kuulla, että onko jollakin mitään samankaltaista ja löytyisikö pysyviä neuvoja verenpaineen kohottamiseen.

    • Urheilija Nuorukaine

      Nainen, Ikää 23-vuotta, eikä mitään verisuoni- tai sydänsairauksia. Epilepsia-diagnoosi tullut, kun ihmetelty pyörtymisiä 5-vuotta sitten.
      Päänsärkyä ei ole ollut koskaan ja muutenkin hyvin vähän kipuja yleensäkään.

      Verenpaineeni on ollut jo vuosia matala.
      Yleensä (koko ikäni) ollut yläpaine alle 100 ja alapaine n. 50-60.
      Tänään aamulla paine oli (minulle) erityisen matala, 91/47 mmHg ja pulssi 63.
      Pulssi vaihtelee, se on 55-85 välillä useinmiten.

      Urheilen päivittäin. Pyöräilen, juoksen, tai muuten lenkkeilen. Juon vettä riittävästi, n. 2½ litraa päivässä. Heti juoksulenkin jälkeen mitattuna paineet eivät ole paljoakaan korkeammat, yleensä 95-100/ 55-65 mmHg ja pulssi 65-85.

      Minkäänlaista lääkitystä minulla ei ole käytössä (ei myöskään epilepsiaan). Särkylääkkeitä( tms. lääkkeitä) en mielellään ota.
      Minulla ei ole ollut huimausta tai silmien pimenemistä enää sen jälkeen, kun epilepsia on diagnosoitu.

      Salmiakkia ja lakritsia en ole kokeillut (Kanadasta ei löydy niin helposti kuin Suomesta niitä, asun siis Kanadassa)

      172/ 80 kg, eli hieman ylipainoa.

      Mistähän matalat paineet mahtavat johtua. Ne ei kuitenkaan aiheuta minulla mitään oireita. Ei huimausta, ei silmien pimenemistä eikä muutakaan.

      Yritän syödä terveellisesti, raejuustoa, maustamatonta jugurttia, kasviksia, pienehköjä ruoka-annoksia, lihaa/kanaa/ kalaa kohtuudella.

    • Matala RR hyväksi

      Monilla terveillä henkilöillä, etenkin naisilla, verenpaine on tavallista matalampi ilman, että siitä on mitään haittaa. Matalasta paineesta saattaa päinvastoin olla hyötyä, sillä tällöin valtimotaudin Valtimotauti (ateroskleroosi) vaara on tavallista pienempi. Terveen nuoren ja keski-ikäisen henkilön, jolla verenpaineen yläpaine on 100 millimetriä elohopeaa (mm/Hg) tai jopa alhaisempi, ei siis tarvitse olla matalasta verenpaineesta huolissaan.

      Jos on taipumusta matalaan verenpaineeseen, johon liittyy huimausoireita, ei pidä pyrkiä vähäsuolaiseen ruokaan. Päinvastoin voi kokeilla, auttaako suolan tavallista runsaampi nauttiminen oireisiin. Samalla nautitaan riittävästi nesteitä.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00300

    • paineeton

      Onko ketään muuta joka söisi lääkitystä liian matalaan verenpaineeseen?? Minulle määrättiin Florinef-lääke (1/2-1tabl päivässä) kun verenpaine pyöri monta kk 80/50-tienoilla ja välillä matalemmallakin. Vaikka söin suolaa ja lakua ja salmiakkia ja join kahvia ym. Minulla tosin on jotain vikaa lisämunuaisissa ja puutetta aldosteroni-nimisestä hormonista (joka verenpainetta säätelee osittain).
      Tällä hetkellä tilanne on vihdoin "hyvä" ja joskus verenpaine on (minulle) huikeat 100/70!!! Mutta toisaalta mittasin eilen ennen nukkumaan menoa 71/44, se kyllä säikäytti. Käytän myös Omronin mittaria.
      Huomaan että kun yläpaine laskee alle 80 niin en enää jaksa seistä kun tulee heikko ja huimaava olo. Ja kun paineet pyörii siinä 80/50 niin kyllä on tosi tahmea ja uupunut olo.

    • Lakritsiuute toimii

      Minä olen saanut avun matalaan verenpaineeseen. Minä on kokeillut kaikki reseptilääkkeet ja suolaa reilusti käyttänyt eikä mikään ole nostanut verenpainetta 85/50 korkeammalle. Kuukausi sitten kokeilin lakritsiuutetta ja tilasin netistä 80g uutepussin, joka tuli suoraan kotiin postiluukusta muutamassa päivässä.

      Aloitin sen käytön vähän liian suurilla annoksilla. Laitoin ruokalusikallisen uutetta lasilliseen vettä ja join päivän aikana aterioiden yhteydessä kahdessa osassa sen. Neljän päivän kuluttua mittasin paineet ja ne oli kolmessa eri mittauksessa aamu/iltapäivä ja ilta nousset jo noin 110/70 Himmailin hiukan uutteen määriä, mutta seitsemän päivän käytön jälkeen paineet oli noussut jo liiankin korkealle. Nyt olen pitänyt käytöstä kolme päivää taukoa ja paineiden ka. noin 110/80.

      Nyt voi kuntoilla kun ei matala paine pyörrytä rasituksessa ja jaksaa muutenkin tehdä kaikkea, mikä oli mahdotonta aiemmin. Kannattaa kokeilla, mutta aloita pienillä päiväannoksilla ja lisää tarvittaessa pikku hiljaa.

      • Hyvää kesää

        Kiitoksia kaikille palstan kirjoittajille hyvistä vinkeistä, kuinka nostaa verenpainetta ylöspäin. Minulla ollut 2 kk ajan alhainen verenpaine 110/71, huimaa melkein koko ajan. Harmi, kaikki kuntoilu on jäännyt pois, koska ei jaksa.

        Kokeilen näitä teidän vinkkejä, jospa siitä tilanne muuttuu.

        T. Ari Hämeenlinnasta


      • kkikki1

        Hei! Mistä oot tilannut lakritsiuutetta?


    • Pulssi hyvä
    • 25vtyttö

      Mulla oli tänä aamuna ku mittasin niin yläpaine 97 ja alapaine 59...

    • syyt selittyy

      teillä on kaikilla addisonion tauti.

    • 50vmies

      Itselläni ollut aina matala verenpaine, alimmillaan 82/40. Päivisin kovan kiireen keskellä mitattuna 115-120/60-80, hieman aikaa (pari minuuttia) levänneenä 100-110/60-70, ja paremmin levänneenä sitten todella alhaalla. Pulssi alimmillaan levossa 40, mitattu hapenotto yli 65 ml/min kg ja ikää 50 v. Itselläni ainoat ongelmat äkillisissä nousemisissa huippaaminen sekä treenien jälkeen rajusti laskeva verenpaine. Minusta ydinasia on se, että jos on hyvässä fyysisessä kunnossa, niin
      alhainen verenpaine on bonusta, mutta jos jaksaminen on huonoa, niin on syytä tutkituttaa tarkemmin.

    • Rheikki

      Olen sarastanut liian matalaa verenpainetta n.15 vuotta.olen pyörtynyt kotona,hiihtoladulla kaksi kertaa pyöräreissulla.nyt on marraskuusta asti ollut tosi vaikeaa aamulla mitattaessa 68/38 ja syke 117.näin on jatkunut kauan iltaa kohden helpottuu kun olen ottanut kakkia lääkkeitä effortil,florinef,kalium sekä kydrokortisonia.olen ohjeiden mukaan juonut nestettä paljon myös yöaikaan.käytän tiukkoja tukisukkia.mutta nämäkään eivät näköjään riitä.lääkärit sanovat,ettei ole muita hoitoja.olen käynyt kolmella endokrinologilla.
      Aaumuula mene taas uudelle lääkärille jos saisinsieltä apua.
      Envoi enään harrastaa liikuntaa mitä olen tehny ikäni.

    • Laiska_

      On joo, matala verenpaine ja hb yli 140. Veri liikkuu hitaasti ja siksi hengästyttää ja huippaa usein. Kalium on helpottanut oireita

    • kysyn2

      Mitä kuuluu aliverenpaineisille ?
      Suolako auttaa siihen - kohtuullisesti otettuna ?
      Ole naika suolattomalla ruoakvaliolla ja verenpaine alhainen.
      Tulee koko ajan ongelmia huimauksesta ja sydänoireista.

    • Anonyymi

      Lähdin kokemustietoa etsimään, koska verenpaineeni ovat laskeneet viime aikoina.
      Pelästyin, kun luin Potilaan Lääkärilehdestä, että ennen kuolemaa verenpaine alkaa laskea. Tietenkin, se on selvä, että juuri ennen kuolemaa se laskee,
      mutta jo aikaisemmin ja minun ikäisiäni ja nuorempia kuolee joka päivä.

      Verenpaineeni on laskenut parin kuukauden sisällä
      ollen nyt aamupäivällä pari tuntia ylösnousun jälkeen esim. 87/58.
      Se on aina ollut alhainen, mutta ei koskaan näin alhainen kuin nyt.
      Yleensä se on 115/75 paikkeilla tai vähän korkeampikin.
      Nyt ei meinaa yläpaine nousta päälle 100 enää.
      Vähän kauhistuttaa. Sydän on tutkittu viime vuonna. Sydänperäistä sairautta ei ole,
      vain pieni aorttaläppävuoto, joka ei kardiologin mielestä haittaa mitään.

      Nm. akka 72v.

    • Anonyymi

      Sama ihmettely on täällä päällä eläkekäisellä. Verenpaine on alkanut olla hvyin alhaalla
      varsinkin aamulla ja aamupäivisin. Tarkoittaako se sydämen vajaatoimintaa ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2654
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    Aihe