Saako nukkua selällään rv 27

omituinen kyselijä :)

Moi kaikki!

En ole koskaan aiemmin nukkunut selällään mutta nyt herään usein siitä asennosta. Neuvolassa viimeksi kysyttiin onko huono olla selällään maaten ja kun ei ollut niin ei kummemmin asiasta puhuttu. Voisiko joku kertoa miksi olisi huono olla selällään ja saako niin esim. nukkua näillä raskausviikoilla? Kiitos kovasti kaikille jotka viitsivät vastata.

7

3565

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsittääkseni

kasvava masu ja sikiö vain painaa sisuskaluja ja heikentää verenkiertoa jolloin olo voi tulla tukalaksi. Ei siitä kai sikiölle mitään haittaa ole vaan lähinnä äidille.

• eräs äiti

nuku ihan rauhassa vaan missä asennossa mielit =)

mitä pidemmälle raskaus etenee, sen enemmän vauveli alkaa painaa tosiaan äidin sisuskaluja ja isoja vatsan alueen valtimoita ja laskimoita. siitä sitten voipi tulla tosi huono olo. mut oo ihan huoletta, heräät kyllä siihen jos on paha olla ihan luonnostaan. tai sitten vaihdat unissas asentoa ihan huomaamatta. vauva on ihan turvassa ja kunnossa, koska sulle tulee tosi huono olo jo paljon ennen kuin vauvelin mahdollinen hapekkaan veren saanti huononisi.

eli tahallaan ei toki kannata selällään makoilla jos pahaa tekee, mutta ellei niin nuku rauhassa =)

• kun vastasitte

Kiitos vastauksista, ei tosiaan tunnu vielä missään joten eipä tarvi murehtia! Hyvää loppusyksyä teille!

• lisäkommentti...
        kun vastasitte kirjoitti:

Kiitos vastauksista, ei tosiaan tunnu vielä missään joten eipä tarvi murehtia! Hyvää loppusyksyä teille!

Sairaalassa pystyin vielä viikolla 35 nukkumaan normaalisti selälläni, mutten enää viikolla 36. Rupesi hyvin nopeasti pyörryttämään. Saatoin kuitenkin jatkaa selälläni makoilua, koska sängyn sai säädettyä taipumaan polvitaipeen kohdalta. Voit turvallisin mielin kokeilla kaikkia asentoja, jos ne tuntuvat hyviltä. Ja voit kokeilla laittaa tyynyjä tueksi, jos haluat. Kätilö kertoi, että joillekin naisille on todella vaikea tehdä sisätutkimusta loppumetreillä, kun selällään olo niin tukalaa. Siksi perinteinen selällään synnyttäminen voi olla pähkähullua.

• Jihuuu

Minäkään en ikinä ollut nukkunut selälläni mutta raskausaikana ja etenkin loppupuolella, yksinkertaisesti heräsin aamuisin usein selältäni ja toisaalta myös usein nukahdin siihen parhaiten. Se sujui hyvin reilulle rv30 asti kunnes aloin herätä öisin selältäni selkäsärkyyn. Sitten vinkkasinkin miehelle, että jos yöllä huomaa minun olevan selällään niin pökkää mut kyljelleen ja se usein sitä tekikin :D ..eli veikkaanpa että huomaat sitten kun selällään nukkuminen ei enää onnistu :)

• koskemaan

Mulla rupee koskemaan kohtuun jos oon yöllä kääntyny selälleen nukkumaan ja herään siihen ja pidemmän aikaa tuntuu tukalalta.

Päivälläkään ei enää pysty makoilee selälleen, neuvolassakin tutkimuspöydällä rupee hengästyttämään.

Mutta tosiaan niin kauan kun ei tunnu pahalta, voi kölliä selälleen.

Vasemmalla kyljellä maatessa vauvan ja äidin verenkierto ja hapensaanti toimii parhaiten joten suositelluin asentohan se on sitten kun rupee olee tukalaa..

• ...neuvolassa, että mitä pidemmälle raskaus etenee, tulisi välttää selällään nukkumista, koska se vaikuttaa myös sikiön hapensaantiin ja verenkiertoon. Se tosin saattaa riippua istukan sijainnistakin, mutta näin ainakin minua informoitiin. Siksi olenkin nukkunut keski- ja loppuraskauden aika huonosti, koska olen ensisijaisesti mahallaan-nukkuja ja toissijaisesti selällään-nukkuja...

No, toivon mukaan hyvinkin pian pääsee taas nukkumaan (sen mitä saa nukuttua...) vanhoissa ihanissa lemppariasennoissa... :)

Rv 40 (39 4)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66