Rampilta kylkeen tulevat!

siellä on kolmio

Mikä siinä on että sivurampilta tulevat eivät usko että siellä on kolmio vaan tunkevat väkisin kylkeen? Väistän kyllä vasemmalle kaistalle jos suinkin pystyn, mutta jos itse on heti kohta kääntymässä oikealle se on hankalaa. Tai jos oikealla kaistalla on jo autoja että ei pääse. Perusperiaate pitäisi kuitenkin olla se että kolmion takaa tuleva väistää!

27

2095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auton omistajat

      kun luulevat olevansa teiden kingejä. Ketään ei haluta väistää, eikä huomioida, aina täytyy päästä ITSE ensin. MINÄ MENEN NYT JA SITTEN VASTA MUUT! Kovat on luulot kuskeilla, luullaan, että ollaan ainoita tielläliikkujia. Puhutaan kännykkään autossa, ei katsota sivuille, ei käytetä vilkkua, ei anneta tilaa, ei anneta tietä, ollaan vaan, niin kuin muita ei olisikaan.
      Onkohan pientä asennevammaa autoilijoilla suomessa? Kun ei voi muualla päteä, niin pitää sitten päteä auton ratissa :D

      • stuntman

        Kolmion takaa tuleva väistää.
        Asiahan on harvinaisen selvä.


      • ja kaverini
        stuntman kirjoitti:

        Kolmion takaa tuleva väistää.
        Asiahan on harvinaisen selvä.

        Ja kaverini sai sakot, koska antoi turhaan tilaa rampilta tulevalle ja poliisit näkivät tämän ja sakot tuli tarpeettomasta kaistanvaihdosta. Ja kyseessä ei ollut mikään kaistanvaihdosta aiheutuvat vaaratilanne, vaan kaverini oli siirtynyt normaalisti vasemman puoleiselle kaistalle (moottoritiellä) ja antanut näin tilaa rampilta tulevalle. Mutta sakot napsahti ja tämän jälkeen en anna itsekkään ihan joka tilanteessa tilaa rampilta tulevalle...


      • Kaistanvaihdosta????
        ja kaverini kirjoitti:

        Ja kaverini sai sakot, koska antoi turhaan tilaa rampilta tulevalle ja poliisit näkivät tämän ja sakot tuli tarpeettomasta kaistanvaihdosta. Ja kyseessä ei ollut mikään kaistanvaihdosta aiheutuvat vaaratilanne, vaan kaverini oli siirtynyt normaalisti vasemman puoleiselle kaistalle (moottoritiellä) ja antanut näin tilaa rampilta tulevalle. Mutta sakot napsahti ja tämän jälkeen en anna itsekkään ihan joka tilanteessa tilaa rampilta tulevalle...

        Sakot????

        En nyt ihan tällä syömisellä usko. Liekkö tuossa ollut muutakin?
        Ei vain kaverilla muistunut mieleen.


      • tienkäyttäjä
        Kaistanvaihdosta???? kirjoitti:

        Sakot????

        En nyt ihan tällä syömisellä usko. Liekkö tuossa ollut muutakin?
        Ei vain kaverilla muistunut mieleen.

        Rampilta tulevalle EI SAA lain mukaan antaa tietä vaihtamalla kaistaa. Nopeuden saa sovittaa liittymisen helpottamiseksi, mutta kaistaa ei saa vaihtaa.


      • Juuri näin
        Kaistanvaihdosta???? kirjoitti:

        Sakot????

        En nyt ihan tällä syömisellä usko. Liekkö tuossa ollut muutakin?
        Ei vain kaverilla muistunut mieleen.

        Kyllä, sakot tulivat niemnomaan vain ja ainoastaan tarpeettomasta kaistanvaihdosta. Mitään muuta, esim ylinopeutta tai muuta vaarantamista asiaan ei liittynyt.


      • Ei armoa
        stuntman kirjoitti:

        Kolmion takaa tuleva väistää.
        Asiahan on harvinaisen selvä.

        Kolmion takaa tuleva todellakin väistää, jos on järjissään. Nykyaikana näitä järkikuskeja on harvassa, ja lukuisat rampilta väkisin eteen puskevat eivät kuulu näihin. Vaikka takananne olisi kuinka paljon vapaata tilaa idiootin sinne rampilta tullessaan jättäytyä, mutta siitä huolimatta yrittää tunkea eteenne, niin painakaa kaasua vaan. Kyllä idiootilta kantti kesken loppuu.

        Fiksusti vilkulla tietä pyytävä ja sopivaa tilaisuutta odottava ramppikuski taas on asia erikseen, ja hänet voidaan laskea joustavasti mukaan. On näet osoittanut tajuavansa liikennesäännöt.


    • sitä kaasua

      Hellitäpä vähän sitä kaasua ja jätä enemmän väliä siihen edellä menevään. Rampilta tuleva mahtuukin silloin tuohon väliin, eikä kenenkään vauhti vähene merkittävästi.

      Jotenkin tämä vain toimii muualla Euroopassa. Ehkä siellä on opittu ns. vetoketjumenetelmä. Ehkä siellä myös ymmärretään se, että jos minä väistän nyt rampiltatulijaa, niin seuraavalla kerralla joku väistää minua, kun olen itse tulossa rampilta.

      • väistä kolmion takaa tulevia

        Tarpeeksi monta kertaa yrittänyt minullekin tulla auto kylkeen. En enää ota sitä riskiä, että ylläpitäisin yhdenkään tahvon käsitystä siitä, että rampilta saa vetäistä ihan surutta 40 km/h nopeudella kahdeksaa kymppiä ajavan jonon sekaan, koska kyllä ne väistää... Parhaat sankarit köröttelevät kävelyvauhtia rampin päähän ja sitten tempaisevat ratin vasemmalle KATSOMATTA EDES ENSIN PEILIIN.

        Jos ei osaa kiihdyttää jo rampilla ajonopeutta liikennevirtaa vastaavaksi, sopiikin jäädä rampin päähän odottamaan ruuhka-ajan päättymistä. Reippaasti kiihdyttävät kyllä sopivat sekaan.


    • höpö.

      Itsellä on yleensä 150-160 km/h mittarissa, kun saavun motarin rampin loppupäähän. Siitä onkin sitten helppo siirtyä suoraan ohituskaistalle. Hitaasti ajavat urpot kyllä tekevät tilaa.

    • myös sitä että

      joitakin TOSI urpoja on myös niiden joukossa jotka ajavat oikeaa kaistaa tiellä jossa on ns. kiihdytyskaista tultaessa tielle?
      Meinaan niitä urpoja jotka yrittävätn kaikkensa jottei rampilta tuleva pääsisi hänen eteensä!

      Olen muutaman kerran pannut merkille että kun ajotyylini on se että tulen enkä meinaa sieltä rampilta niin oikeaa kaistaa ajava urpo onkin hätää kärsimässä ja yrittää pykältää pienempää ja polkea kaasua jotten vain kerkeäisi hänen eteensä.
      Minulla on nytkin alla auto jossa reserviä riittää joten nämä urpot jotka yrittävät pitää minut takanaan siinä rampilla ovat joutuneet harmikseen katselemaan takavalojani.

      Kun minulla vielä tässä muutama vuosi sitten oli niitä tavisautoja alla joilla se kiihdyttäminen motarinopeuteen ei käynyt hetkessä niin kyllä siinä sai painella jarrua oikein tolkusti kun sellainen kiihdyttäjäurpo sattui kohdalle ja se rampin pää tuli ensin vastaan ennenkuin olisi päässyt ohi oikealla kaistalla kiihdyttelevästä urposta.

      En tietenkään aina kiihdytä liittymästä kaasupoljin yli puolenvälin ellei mukamaste ole kiire vaan kyllä siihen "vetoketjusysteemiin" on mukava luikahtaa ihan nopeusrajoitusnopeudellakin.
      Aika hyvin silti mielestäni ihmiset väistävät vasemmalle kaistalle kun rampilta tullaan tielle jos vain vasemman kaistan liikenne antaa myöten.

      • Jerkku*

        Olen myös rekisteröinyt samanmoisen autoilijaryhmän, joilla kaikkein suuri huoli on tosiaan, ettei kukaan pääse heidän eteen rampilta.

        Todella raivostuttavaa ja vaarallista tiellä liikkumista. Tällaiset kaverit pitäisi kiilata täysperävaunurekalla sillan pylvääseen, niin oppisivat vähän joustamaan. (No ei se noin mene, mutta välillä tekisi silti mieli...) Pientä joustoa moottoritiellä jo ajavilta ja riittävän ripeät kiihdytykset ja määrätietoiset liikkeet rampilta tulevilta, niin eiköhän tämäkin homma alkaisi sujumaan.


      • ehdi,

        niin sitten sinun on tarpeen vaatiessa vaikka pysäytettävä se auto sinne rampille. Tuolla ylempänä olikin juttua siitä että moottoritiellä ei lain mukaan saa vaihtaa kaistaa ja antaa siten tilaa rampilta tulevalle. Tästä on ollut juttua tv:ssäkin, siitä todellakin sakotetaan "kohteliasta". Itsellänikin oli ennen tapana vaihtaa kaistaa kun näin jonkun pyrkivän rampilta motarille, mutta olen sen lopettanut, koska yritän noudattaa liikennesääntöjä.


    • Kolmion voisi poistaa 99% tapauksista. Rampin jatkeenahan on kuintekin kiihdytyskaista ja kaistaa vaihtava väistää ihan normaalisti...

      Vasemmalle kaistalle EI SAA vaihtaa. Paitsi että se on laitonta, annetaan sillä myös väärä viesti rampiltatulijoille = ihmiset väistävät.

      Rampilta tulijan tehtävä on sovittaa nopeutensa pääväylän nopeuteen ja valita väli johon tuikkasta. Pääväylää ajavan tehtävä on pitää nopeus vakiona ja jättää hötkyilyt.

      Näin ajan aina, eikä ongelmia yleensä tule. Joskus joku vatipää vilkuttelee valoja kun yrittää kyljestä sisään, mutta eipä voi kauhalla ottaa jos on lusikalla... :)

      • asia unohtui

        "Pääväylää ajavan tehtävä on pitää nopeus vakiona"=rajoituksen mukaan


        muuten homma ei toimi jos joukossa on niitä jotka ajaa todellista nopeutta 120km/h sekä 90km/h,moottoritiellä jonka rajoitus 100km/h


        suurin syy toimimattomuuteen on tässä


      • asia unohtui kirjoitti:

        "Pääväylää ajavan tehtävä on pitää nopeus vakiona"=rajoituksen mukaan


        muuten homma ei toimi jos joukossa on niitä jotka ajaa todellista nopeutta 120km/h sekä 90km/h,moottoritiellä jonka rajoitus 100km/h


        suurin syy toimimattomuuteen on tässä

        Kunhan nopeus pidetään vakiona.

        Jos se on selvästi yli nopeusrajoituksen, häviää henkilö jo horisonttiin kun liittyminen on ajankohtaista.

        Jos taas selvästi alle, liitytään sitten tuon eteen.

        Jonossa edetään jonon nopeutta, ja muutenhan ongelma ratkeaa edellä kuvatulla tavalla.

        Nopeusrajoituksen seuraaminen ei siis sinänsä vaikuta tähän juurikaan.


      • Kallonkutistaja

        Vaikka siinä voisikin kuvitella tapahtuvan kaistanvaihdon, niin kyllä siinä kuitenkin on risteys. Kolmioitahan ei muualla käytetä. Kolmiot poistamalla siinä pitäisi sitten väistää rampilta tulijaa oikealta tulevana...

        Toisaalta, jos kolmiot poistamalla poistuisi myös risteys, niin silloinhan olisi juuri kuten sanot. Mutta kaikesta huolimatta tärkeää on, että päätietä ajavat pitävät riittävät välit, jotta niihin yleensäkin on mahdollista liittyä oikein.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Vaikka siinä voisikin kuvitella tapahtuvan kaistanvaihdon, niin kyllä siinä kuitenkin on risteys. Kolmioitahan ei muualla käytetä. Kolmiot poistamalla siinä pitäisi sitten väistää rampilta tulijaa oikealta tulevana...

        Toisaalta, jos kolmiot poistamalla poistuisi myös risteys, niin silloinhan olisi juuri kuten sanot. Mutta kaikesta huolimatta tärkeää on, että päätietä ajavat pitävät riittävät välit, jotta niihin yleensäkin on mahdollista liittyä oikein.

        On risteys.

        Ja risteävältä tieltä tuleva tulee omalle kaistalleen.

        Kolmion merkitys siis: väistettävä päätiellä ajavaa, kaistaa vaihtavaa.

        Päättyvälle kaistalle nyt ei kukaan tietysti yleensä tule. Joissain paikoissa tuollakin voi olla merkitystä (esim. kilosta kehä I:n suuntaan espoossa).

        Risteys ei poista kaistanvaihtajan vastuuta katsoa ettei vaihda kaistaa kenenkään päälle. Koskaan.


      • Jamppa1
        The_Rat kirjoitti:

        Kunhan nopeus pidetään vakiona.

        Jos se on selvästi yli nopeusrajoituksen, häviää henkilö jo horisonttiin kun liittyminen on ajankohtaista.

        Jos taas selvästi alle, liitytään sitten tuon eteen.

        Jonossa edetään jonon nopeutta, ja muutenhan ongelma ratkeaa edellä kuvatulla tavalla.

        Nopeusrajoituksen seuraaminen ei siis sinänsä vaikuta tähän juurikaan.

        järki mukaan siihen ajamiseen. Kyllä siinä on ruuhkassa täysperävaunulla sovittamista jos kaikki ajaa sitä omaa ajoaan ja nopeuttaan sormi ahterissa. Sivistyneessä maailmassa tehdään tilaa jos siihen on tarvetta, suomessa kaista pitää muutenkin ottaa väkisin liian usein.

        Kaistaa ei ole tarvitse välttämättä vaihtaa, eikä näin opetetakaan mutta nopeutta voi pudottaa.

        Eli joustoa puolin ja toisin, aina ei tarvitse olla oikeassa.


      • Jamppa1 kirjoitti:

        järki mukaan siihen ajamiseen. Kyllä siinä on ruuhkassa täysperävaunulla sovittamista jos kaikki ajaa sitä omaa ajoaan ja nopeuttaan sormi ahterissa. Sivistyneessä maailmassa tehdään tilaa jos siihen on tarvetta, suomessa kaista pitää muutenkin ottaa väkisin liian usein.

        Kaistaa ei ole tarvitse välttämättä vaihtaa, eikä näin opetetakaan mutta nopeutta voi pudottaa.

        Eli joustoa puolin ja toisin, aina ei tarvitse olla oikeassa.

        Isot autot, pakut, perävaunulliset, lastenrattaat... Erikoistapaukset käsitellään sellaisina.


    • läpi...

      Ei millääm, että ihmettelen myös sitä tapaa että pyritään siihen rinnalla ja sitten haetaan paikkaa minne mennä.

      Ensisijaisesti ajetaan aina toisen taakse, että ei aleta kilpaa kiihdyttää eteen.

      Yksikin tapaus tällä viikolla kehä II:lla jossa kuorma-auto tuli turunväylältä kehä II:lle etelään päin. Sehän liityntä osuus kaistalla on todella lyhyt. Itse ajoin mittarin mukaan hieman yli 60km/h niin miksi tämä sankari kiihdyttää siihen vierelle? Olin vielä ainut auto siinä kohtaa eikä takana ollut kuin jossain kaukana seuraava auto. Sen kuorma-auto kuskin olisi totta kai pitänyt sovittaa nopeutensa niin että olisi kivutta päässyt taakseni. Nyt sillä loppu sekä kaista että hermot.

      Sillä oli kai se oppi takaraivossa että kaasulla selviää joka tilanteesta, mutta se ollut edes mikään kiihdytyskaista vaan tavallinen tie jossa siinä kohtaa 60km/h rajoitus. Jotta se olisi päässyt eteeni niin mun olisi varmaan pitänyt laskea nopeuteni jopa 40km/h hetkeksi.

      Mahtaili sitten ohittamalla minut ja koukkaamalla aivan edestäni myöhemmin kun tie muuttuu kaksikaistaiseksi ja 80km/h suurimmaksi sallituksi nopeudeksi. Olin rauhallisella päällä että en lähtenyt leikkiin mukaan. Tiedän minkä firman auto oli kyseessä että olisin osannut perässä tulla pihaan saakka keskustelemaan asiasta.

    • ike.

      Mitään tarvetta ei ole koskaan vaihtaa vasemmalle kaistalle. (ok, kuorma/rekka-autoja on hyvä väistää tai mennä reilusti alta pois, kun kiihtyvyys ei tosiaankaan ole kummoinen)
      Mutta henkilöautolle en näe mitään syytä antaa tilaa.
      Sellaista autoa ei taida nykypäivänä kaupasta saadakaan jolla ei kiihdytys huom. KIIHDYTYS kaistan aikana saada nopeutta rajoituksen mukaiseksi.

      Jos joku tumpelo ei usein monien satojen metrien mittaisella kaistalla saa sopivaa vauhtia että ehtisi eteeni/taakseni ja joutuu sen johdosta pysähtymään kaistan päähän niin saa syyttää vain ja ainoastaan itseään. (itse naureskelen aina näille.)
      Auto ei tosiaankaan hajoa/kulu nopeammin vaikka kuinka kengittäisi sitä aina tappiin saakka jokaikisellä kiihdytyskaistalla.

    • Kortinsain93

      Hei

      Muistan tuon ramppikeskustelun autokoulun opettajan kanssa. hän sanoi, että ei kannata ikinä vaihtaa vasemmalle kaistalle. Rampista tulevalla on väistövelvollisuus ja vaaratilanteita syntyy jos poikkoillaan oikealta vasemmalle ja takaisin.

      • Kortti 18v

        Näinhän se on että ei sellaisten kannatakkaan väistää vasemmalle rampin kohdalla joilla se kortti ei ole ollutkaan kuin vuoden pari sillä silloin se vasemman/oikean kaistan tarkkailu herää henkiin vasta kun se ramppi on kohdalla eikä kuten paljon ajavilla joilla on se liikenteen hahmotuskyky koko ajan päällä!!!


    • En koskaan väistä rampilta tai kiihdytyskaistalta tulijoita. Ajan cruise päällä vakionopeudella, enkä välitä tulevatko he eteeni vai taakseni.

      Harvoin on ollut hankalia tilanteita. Ehkä kerran tai kaksi on joku umpiluupää corollamies rampilta tullessaan kuvitellut, että muiden kuuluu häntä väistää ja paniikkijarrutuksen jälkeen on sitten hosuttu kaikki vilkut päällä hytti täynnä keskisormia.

      Ajakoon sitten päälleni jos eivät halua väistämisvelvollisuuttaan noudattaa. Aivan sama. Piru meidät kaikki kuitenkin lopuksi perii :)


      Master Eq

    • jesset

      Itse olen sitä mieltä että jos on kiihdytyskaista niin on helppo sovittaa nopeus niin että pääsee letkaan. Vaimolla joka ajaa vähemmän on enemmän vaikeuksia kun se tuppaa hiljentämään vauhdin niin että tarvitsee ison raon. Odottamalla siitäkin selviää ja kolmion takaa tulevan näin on tehtävä.

    • noin

      Sinne vasemmalle kaistalle ei saa väistää ja jos väki oppisi pitämään kunnollisia turvavälejä, eikä roikkumaan edessä menevän takapuskurissa, niin rampilta tulokin tapahtuisi nopeasti ja aiheuttamatta hidastusta liikenteelle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      196
      4592
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      261
      2627
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1391
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1293
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1057
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe