Seat cordoba tdi -99 ostamassa

sabonis

Olen ajatellut vaihtaa turbo saabbini pienempi kulutukselliseen. Tiedossa olisi cordoba -99 1.9 tdi ajettu 220 000km.

Kulutus taitaa olla olla järkevissä luokassa? Mitenkäs paljon tuossa on dieselvero?
Onko ruoste ongelmia tuon ikäisissä?
Missä hinta haarukassa nuo yleensä pyörii?
Mitä seatista kannattaisi katsoa, kun auto menen katsomaan?
Ennen ei minulla ole ollut seattia, joten kaikki informaatio olisi paikallaan.
Onko -99 jo volkkarin tekniikalla?
Kestääkö kilometrejä kuinka paljon?

Kokemuksista tuosta mallista, niin olisin tyytyväinen. Kiitos.

13

17479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuuuuuuuuuuuuuuu

      ota vaan jos lastutat ajat 350 tuhatta
      jos normaali säädöt 500tuhatta rippuu huudatatko
      on hyvä ostos erittäin hyvä
      2000 jälkeen uudempi kone se kuulemma paree
      kun vanha

      mutta osta ihmeess ja ite 1000km 38 litraa
      laske siitä mutta sillo ajoin 80 ja alle
      5 vaihteella siinä ja siinä
      tuleeko laatiko hajoaminen miten kalliiksi

      t mika

      • terrerere

        ja onhan se ww tekniikalla
        ja audiakin on seassa


    • seatisti

      mulle tuli juuri tollanen 215tkm ajettuna nyt reilua vuotta myöhemmin kilometrejä 295tkm ja luotto vain kasvaa...

      "löytyneitä" vikoja: takap. laakerit (tyyppivika, liian pienet ja vesi pääsee sisään...ei kallis jos osaa ite vaihtaa) pelkkä laakeri n. 15 euroa vaihtoaika n. tunti per puoli, ilman turhaa kiirettä. kestoikä kuitenkin ainakin tai 100tkm(?), jos asennettu oikein(laakerissa tuntuu ajatuksenomainen klappi vanteesta koetettuna rengas ilmassa) vrt. parissakin corollassa kesti minun "sievällä"-käytöllä yli 330tkm ilman rasvausta kummempaa huoltoa

      lasinpyyhkijän-viiksi, paloi, uusi n.20 erkkiä vaihto nyrkkipajalla 50erkkiä (vaati mm. bägin irroituksen) yllättäen tyyppivika

      tarkastuskohteita: virtalukko(lukon pohja palaa:lakkaa toimimasta kunnolla) ****n kallis korjata!! >200 euroa. ei esiinny kaikissa yksilöissä!!! ei ole vaivannut minulla. tarkastus yksinkertainen: ei toimi kunnolla-->kytke virtoja tms.

      takapyörän laakerit, varsinkin jos rumpujarrut. tarkastus: klappi tuntuu todella selvänä rengas maassa kun heiluttaa edestakaisin vannetta voimakkaasti aksiaalisuunnassa(renkaan yläreunasta kiinni ja vetää-ja-työntää vuorotellen--> ei saa tuntua kuin sellainen hyvin pieni_EHKÄ_ juuri havaittavissa oleva klappi jos laakeri on kunnossa)

      jarrupaineen säädin (kuljettajan puolella taka-akselin etupuolella, voi olla jumissa...vaatii nosturilla/montulla käynnin jotta saa tarkastettua, tai jos luulet että tunnet perstuntumalla jarruttaako takapää lainkaan niin sekin riittää) kallis korjaus!! yli 200 euroa (tarkastus: kiikutat auton koria ylös-alas, jos näet säätimen kyljessä olevan "vivun" heiluvan ja liikuttavan akselia, pitäisi säätimen toimia;tämä testaus siis nosturilla tai montulla)

      kuljettajan puoleisen etujarrusatulan toiminta, jatkuva talvinen suolakylpy voi ruostuttaa satulan jumiin, tämä muuten kaikissa autoissa joissa on "halkeavat"-jarrusatulat. vian tunnistus:jos pääset montulle, väännä jollakin "sorkkaraudalla" satulan rungon ja eräänlaisen "kahvan" välistä, kahvan täytyy liikkua sekä ylä- että alapäästään auki; ymmärrät ohjeen kun näet; en osannut paremmin selittää...

      jos takajarruina levyt: jarrujen mekanismin toiminta--> jumii vähäisen käytön takia, satulat ruostuu jumiin. satuloiden hinnat näet motonet.n nettisivuilta. vian todennus kuten etujarruissa

      vilkun- ja pyyhkijän viikset, palavat alkuperäisinä joissakin yksilöissä, kuten mainittu minulta meni tuo pyyhkijänviiksi. palavat jos palavat, ei voi ennustaa/tunnistaa

      ovien lukot(mekanismi oven sisällä) jäätyy pakkasella, tehdas käyttänyt vesiliukoista rasvaa--> jos ei ole puhdistettu, vaatii ehdottomasti puhdistuksen ja uuden EI VESILIUKOISEN rasvan, tämä kaikissa yksilöissä vuoteen -99 saakka (ei facelift?)

      tuulilasin yläreuna on voinut vuotaa--> pahimmillaan jopa homeinen kattoverhous, ei välttämättä kaikissa yksilöissä, myöskin ollut takaisinkutsu kampanja joskus...saatettu korjata (minulla vuotaa, ei hometta)

      ruostumisen ei pitäisi olla kovin pahaa, nämä kun on pohjamaalattu(?) sinkkimaalilla, mutta päävärin pysymisessä sinkkimaalin pinnassa on toivomisen varaa...

      magneettiventtiili rikkoutuu jossain vaiheessa(haistelee ja rajoittaa ahtopainetta) helppo erottaa milloin rikki, moottori ei yksinkertaisesti anna tehoa ja jumalaton naksutus moottoritilastasta lakkaa kuulumasta) kohtuu hintainen korjaus, uusi venttiili muistaakseni n.80 euroa saa vaihdettua itse

      miinuksia: vakiona hieman laiska, huonot etupenkit, pieni p-tankki--> toimintamatka korkeintaan 1000kilometriä, polkemalla kova kulutus (lastutettuna, sekä paljonpaljon ohituksia, pääasiallisena nopeutena 160 km/h) maantie: 6.8l/100km, hirveän hintainen nokkaremmin vaihto( n.300 euroa autoliikkeessä...nyrkkipajallakin 160 euroa sis. osat n. 100 euroa(ei vesipumppua 30euroa))

      plussia: lastutettuna pieni kulutus; kaupunki: 3.9l/100km, moottoritie: 5.8l/100km (motarilla nopeus n. 130km/h todellista gps.n mukaan), sekalainen:5.1l/100km (nämä luvut siis minun ja en aja erityisen säästeliäästi vaan aika reilulla kaasujalalla. käytössä PSI.n lastu, ei nosta ahtopainetta((110hv ja 240nm), halvat varaosat jotka(kaikki(?) saa motonet.stä)), halvat öljynvaihdot (VW 505.00 luokituksen täyssynteettinen n.15euroa/4l tarjoustalosta((KÄYTETTÄVÄ EHDOTTOMASTI VÄHINTÄÄN TÄMÄN LUOKITUSEN ÖLJYÄ, MUUT RIKKOO MOOTTORIN!!!))



      itse kyllä suosittelen autoa lähes varauksetta noista äsken mainituista vioista huolimatta, kuitenkin puhutaan edullisesta autosta, ikävä kyllä ei ole japanilainen; mutta vastaavasta japanilaisesta saisikin pulittaa useamman tonnin enemmän--> EIKÖS SITÄ SANOTA ETTÄ LAATU MAKSAA??

      • seatisti

        niijoo, vero tais olla jotain 500euroo/vuosi /-50euroa, ainakin ollaan aika lähellä tätä...

        ja on on se volkkarin tekniikka, eli sama pata kun mitä saman ikäisissä skodissa, audeissa ja volkkareissa on nuo 1.9tdi pannut, kirjaimien värit tuosa TDI.ssä määräytyy sitten käytetyn moottorinohjausyksikön mukaan eli paljonko keittoa menohaluun tarjotaan...eli siis 130hv sport-versiokin on ihan sama moottori mutta sitä syötetään hieman tuhdimmin kuin noita economy-versioita


      • seatisti
        seatisti kirjoitti:

        niijoo, vero tais olla jotain 500euroo/vuosi /-50euroa, ainakin ollaan aika lähellä tätä...

        ja on on se volkkarin tekniikka, eli sama pata kun mitä saman ikäisissä skodissa, audeissa ja volkkareissa on nuo 1.9tdi pannut, kirjaimien värit tuosa TDI.ssä määräytyy sitten käytetyn moottorinohjausyksikön mukaan eli paljonko keittoa menohaluun tarjotaan...eli siis 130hv sport-versiokin on ihan sama moottori mutta sitä syötetään hieman tuhdimmin kuin noita economy-versioita

        autohan on "oikeasti" vw.n polo farmari, lienee kylääkin valmistettu epsanjassa, valoja ja peltiosia lukuunottamatta taitaa mennä kaikki osat paikoilleen toisistaan ristiin jos nyt ei ihan keulamerkistä puhuta... tämän voit myös tarkistaa vaikka motonet.stä, melkein kaikki osat menee ristiin cordon ja polon välillä, muutamat jopa golffiin passattiinkin

        cordoba(vario)--> polo(variant)
        ibiza--> polo
        joten voisikohan silloin arosa olla lupo?
        jois näin, niin olisi hauskaa nähdä yhdistelmä ??????-->touareq

        ...siihen tekniikka asiaan vielä palatakseni...


      • seatti
        seatisti kirjoitti:

        autohan on "oikeasti" vw.n polo farmari, lienee kylääkin valmistettu epsanjassa, valoja ja peltiosia lukuunottamatta taitaa mennä kaikki osat paikoilleen toisistaan ristiin jos nyt ei ihan keulamerkistä puhuta... tämän voit myös tarkistaa vaikka motonet.stä, melkein kaikki osat menee ristiin cordon ja polon välillä, muutamat jopa golffiin passattiinkin

        cordoba(vario)--> polo(variant)
        ibiza--> polo
        joten voisikohan silloin arosa olla lupo?
        jois näin, niin olisi hauskaa nähdä yhdistelmä ??????-->touareq

        ...siihen tekniikka asiaan vielä palatakseni...

        Oikeammin se menee niin, että Polo Classic mallit
        = Seat Cordoba, ja ibiza on Cordobasta "sahattu"
        versio.Polot tehtiin Seatin tehtaalla Espanjassa samoilla tuotantolinjoilla. Pystyperä Polo on sitten taas ihan eri auto. Tekniikka on sama kuin Audit ja Passatit ym
        vuoteen -00 saakka ja vanhempi kone on taatusti
        varmempi kuin -00 eteenpäin olevat koneet, kokemusta on! Uudessa koneessa mm. vesipumppu pyörii jakohihnalla ja pumpun pettäessä on jälki taattua.


    • siitin

      Erään tuttuni seat leonissa oli ainakin helmat ruosteessa alle 2v vanhana. Tiedä sitten oliko vain huono yksilö vai onko yleistäkin.

      • ja sen tuttu

        oli renukkakauppias


    • Timo Cordoba

      Itselläni on seat cordoba 2002 ja ajettu 265 tuhatta jo. Kulutus on tosiaan niukka eli 4, 5 litraa sadalla sekalaisessa ajossa. Öljyä ei Cordoba vie lainkaan!

      Älä kuitenkaan maksa liikaa, sillä näitä laatupelejä saa varsin edullisesti. Esim tämä mun täysin huollettu keltainen yksilö lähtisi hintaan 2200 e, koska en enää tarvitse diesel autoa lyhentyneen työmatkan vuoksi.Toisaalta auto pelittää aina vaan, joten mitään tarvetta myyntiin ei ole.

      T. Timo, Cordoba-fani (MNF-720)

      • jake...

        Mulla 2000 mallin cordoba sdi ollu 3v. Ei valittamista kilometrejä kertynyt 90tkm mun ajolla nyt mittarissa 350tkm ja jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto edessä. Ainut ajoa haittaava vika ollut hehkurele kun sammui välillä. Korjaus maksoi 20e. Tuntuu et mitä enemmän ajaa niin sen paremmin moottori :) Öljynkulutus on hiukan korkea näissä diisseleissä. Itellä 1-2l 5tkm riippuen ajotavasta. Muuten tosi luotettava ja edullinen peli


      • Senaatti
        jake... kirjoitti:

        Mulla 2000 mallin cordoba sdi ollu 3v. Ei valittamista kilometrejä kertynyt 90tkm mun ajolla nyt mittarissa 350tkm ja jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto edessä. Ainut ajoa haittaava vika ollut hehkurele kun sammui välillä. Korjaus maksoi 20e. Tuntuu et mitä enemmän ajaa niin sen paremmin moottori :) Öljynkulutus on hiukan korkea näissä diisseleissä. Itellä 1-2l 5tkm riippuen ajotavasta. Muuten tosi luotettava ja edullinen peli

        Mulla on Cordobassa käynnistymis häiriöitä. Ei hehkuta ollenkaan. Mistä mä tollasen hehkun releen oikeen löydän?


    • Siitimellä

      Mulla on ollut uudesta asti -99 mallin (se vanhempi) sedan Cordoba. Nyt on mittarissa vähän päältä 600 000 km ja orggis vireessä. Kone käy ja kukkuu eikä vie öljyä enempää kuin uutena (n. 1l / 15000km) Savut oli viime katsastuksesta 1,84. Naftan hajullahan tuo kulkee edelleen ja varsin ripeästi kulutukseen nähden. Käymään lähti tänä talvena hyvin ilman lohkista 37 asteen pakkasesta. Naftakaan ei hyhmännyt vaikka kovin pelkäsin. Milloinkaan en ole lohkolämppäriä käyttänyt vaikka se siinä on.
      Lähes kaikki huollot olen tehnyt itse.

      Tyyppiviat:

      - Etuovien lukkkomekanismit jäätyvät hyvinkin *ittumaisesti, auttaa kummasti kun laittaa lisäjouset lukkomekanismiin, puhdistaa hyvin alkuperäisistä rasvoista ja laittaa reilusti tilalle CRC:n multilube prooota.

      - Takapyörän laakereihin pääsee vettä stefojen irrottua paikoiltaan (n.100 000 km). Itsellä ongelma nyt ilmeisesti lakkasi (150 000 km molemmilla puolilla takana) kun hommasin Motonetistä tarvikerummut ja liimasin tiivisteliimalla laakereiden suojana olevat stefat paikoilleen molemmille puolille. Laakerit helppoja itse vaihtaa ja ovat edullisia (alle 15 € / puoli). Eikä yksikään tapaus viidestä ole poikinut tienpäälle vaan on antanut hyvinkin aikaa huollon suorittamiselle.

      - Takapyörän edessä helmapellissä helposti ruostuva kohta. Omassani ei ole ollut ogelmaa kun kun olen jo kolmesti helmoihin ruiskuttanut alustamassaa. Puhki olisi pelti varmasti ilman.

      - virtalukon pohja ja kaukovalo / vilkkuviiksi sekä ajovalokytkin. Ei välttämättä aivan niin kalliita kuin oli edellä mainittu. Ajovalokytkin oli kylläkin melko hintava. Se meni tosin vasta 600 000 km ajettua.

      - kallein remontti on ollut turbon uusiminen kun siitä meni jäätä läpi ja yksi föönin siipi kieroon, liekö sattumaa?

      - Perinteisiä kuluvia osia saanut vaihdella kuten etupään nivelet ja jarruosat. Edullisia palikoita hankkia ja helpohkoja itsekin asentaa. Alkuperäinen pakoputki kesti 580 000 km. Tosin takapätkän vain vaihdoin. Etupätkä menee varmasti vielä 150 000 km tuon yli.

      - Takajarruvalot yli 500 000 km ajettuna polttimon pohjista pettävät muovikynnet jotka on helppo korjata esim. tipalla parilla lasikuitua.

      Muuta:

      - Todella kylmä talviautoksi. Lämpöä ei synny tyhjästä.

      - Jakohihnan vaihto on melko kallis jos sen suorittaa valmistajan suositteleman 90 000 km välein. Ainakin omassa AHU koneessa olen vaihtanut hihnan, kiristimen ja ohjainrullat nyt vain 170 000 km välein kun kokemus hihnan kululuneisuudesta tähän opetti kilometrien saatossa.

      - Moottoriöljyt ja suodattimen olen vaihtanut n. 18 000 km välein VW 505 000 5W-40 öljyä käyttäen.

      - Vaihteistoöljyt ovat alkupeäiset ja tarkistamattomat.

      - Kaikki tankkaukset ja huollot olen kirjannut ylös uudesta lähtien. Keskikulutus on nyt 3,9 l/100 km eli vasta sellaiset 30 000 l kaasuöljyä on nyt tullut 1,9 Tdi AHU-koneesta kaasuteltua läpi. Naftafiltterin vaihdoin yli 400 000 km sitten ja ehkä pitäisi vielä kerran jos viitsin.

      Suosittelen tätä nartapihiä ja muutoinkin käyttökuluiltaan edullista ajokkia niille joiden ei tarvitse pröystäillä päästäkseen aktiivisesti ja ripeästi liikkumaan paikasta toiseen. Hyvin huollettuna Cordoba on helmi jopa hävyttömän paljon ajettuna.

      Toki itse ajattelin ajella ja pitää vielä sellaiset pari vuotta ja n. 750 000 km ennenkuin suostuisin luopumaan. Kaikki mitä ajetaan on runsaasti kotiinpäin. Käyttökustannuksiltaan edullisempaa autoa kun ei löydy vertailemalla uutenakaan kun ei vielä tarvitse renkaitakaan vaihtaa.

      • Siitimellä

        Siis aivan pakko on vielä mainita, että on ajo-ominaisuuksiltaan todella hyvin ajettava auto etenkin huonopintaisilla teillä. Ohjaustuntuma on loistava ja vielä etenkin kun ajattelee hintaa tai oikeastaan sitäkään ei tarvitse ajatella. Alusta on yksinkerainen rakenteeltaan ja loistava. Iskaritkin ovat alkuperäiset ja katsastusmiehen mukaan aivan tikissään. Olikos se heilahduksenvalmistajan vaihtosuositus 30 000 km, kerrottakoon tuokin nyt ainakin kahdellakymmenellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5896
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2536
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1785
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe