Kysyisin ex-jt:ltä seurusteluajasta.
Aihe koskettaa minua ja olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia. Siskoni on puolen vuoden seurusteluajan jälkeen menossa naimisiin.
Eihän siinä ajassa millään ehdi oppia tuntemaan toista? Entäpä seurusteluaika sitten? Aina on kolmas pyörä tai porukka mukana. Eihän sitä saa olla kahdestaan ettei vaan satu lipsahduksia. Suutelukin on juuri ja juuri sallittua.
Siispä kysymyksiä:
Kun olit jt ja seurustelit, kauanko seurusteluaikasi kesti?
Oliko kiire naimisiin?
Saitteko koskaan olla kaksin?
Pystyittekö puhumaan ihan kaikista asioista, myös henkkoht?
Millaisia odotuksia sinulla oli avioliiton suhteen? Entä parisuhteen? Seksin?
Tiesitkö, että tämä henkilö on se ainut ja oikea ja aiot olla hänen kanssaan loppuelämäsi?
Mietitkö koskaan teitkö oikean valinnan puolison suhteen?
Entäpä kun aikaa kului ja arki astui kuvaan mukaan?
Seurusteluaika
6
719
Vastaukset
- ..............................
Kun olit jt ja seurustelit, kauanko seurusteluaikasi kesti? puoltoista vuotta noin.
Oliko kiire naimisiin? ei mulla vanhemmilla oli....
Saitteko koskaan olla kaksin? oltiin..
Pystyittekö puhumaan ihan kaikista asioista, myös henkkoht? ei varmaan ihan kaikista
Millaisia odotuksia sinulla oli avioliiton suhteen? Entä parisuhteen? ei kauheasti odotuksia...
Tiesitkö, että tämä henkilö on se ainut ja oikea ja aiot olla hänen kanssaan loppuelämäsi? en tuntenut että ainut oikea.... pakko "heh" elää
Mietitkö koskaan teitkö oikean valinnan puolison suhteen? monesti
Entäpä kun aikaa kului ja arki astui kuvaan mukaan? ei kannata mennä liian nuorena ja eikä alistua painostuksen alla... mieluummin yli 20 vasta naimisiin- j. todistaja
yllä
minun mielipiteet
- am.ha_arets
>>>Kun olit jt ja seurustelit, kauanko seurusteluaikasi kesti?
Olen edelleenkin jt ja seurustelu kesti melko tarkkaan vuoden.. olisi voinut kestää kauemminkin mutta välimatka oli liian pitkä kun näimme keskimäärin noin kahden viikon välein.
>>>Oliko kiire naimisiin?
Välimatka alkoi painamaan, emmekä keksineet miksi muuttaisimme samaan kaupunkiin ja maksaisimme kaksinkertaista vuokraa... kun kerran voi säästää ja pistää 5000 € häihin!! :)
>>>Saitteko koskaan olla kaksin?
Saimme.
>>>Pystyittekö puhumaan ihan kaikista asioista,
myös henkkoht?
Pystyimme... puhelinlaskut olivat hirvittäviä seurusteluajalta.. nykyrahassa ~300€.. pahimmillaan vissiin yli 400€... hirvittää vieläkin!!! :) Mutta pystyimme puhumaan myös kasvotusten...
>>>Millaisia odotuksia sinulla oli avioliiton suhteen? Entä parisuhteen? Seksin?
Öööö... en osaa vastata... ehkä minulla ei sitten ollut odotuksia...
>>>Tiesitkö, että tämä henkilö on se ainut ja oikea ja aiot olla hänen kanssaan loppuelämäsi?
Tiesin... ja tiedän sen vieläkin monen vuoden jälkeen.
>>>Mietitkö koskaan teitkö oikean valinnan puolison suhteen?
Miten niin.. häntähän minä rakastan. Tämä on niin älytön kysymys... auton suhteen voidaan miettiä tehtiinkö sen ostossa nyt huono valinta jos se on romu mutta ihmiset on ihmisiä ja täytyy todella tunnevammasen ihmisen kanssa mennä naimisiin ennenku voidaan sanoa, että tehtiin huono valinta jos silloinkaan. Syy ei ole "se oikea ihminen", vaan liian pintapuolinen tutustuminen!! Ja se, että ei ymmärretä normaalin elämän olevan sitä jatkuvaa puurtamista.. ollaan liian nuoria käsittelemään elämän paineita. Sitä suurta vastuuta, joka tulee perheen myötä eteen!!
Monet ihmiset menevät naimisiin ensihuumassa... siinä vaiheessa kun ollaan vasta ihastuttu ja sitten kun arki alkaa ja ne toisen piirteet alkavat ärsyttämään niin homma lähtee hanskasta.. mutta tilanne voisi olla kenen tahansa kanssa samanlainen jos ihastus ei ole muuttunut rakkaudeksi ennen arkea. Tämän takia "pitkä" seurusteluaika on hyvä. Siinä ehtii kiintyä toiseen ja ne pienet jokapäiväiset asiat mitkä voisivat alkaa ärsyttämään muuttuvat vain luonteenpiirteiksi ja niihin tottuu... niitä oppii rakastamaan.
>>>Entäpä kun aikaa kului ja arki astui kuvaan mukaan?
Päivä päivältä vaan paranee... alkuun riideltiin jonkun verran kun molemmilla on vahva tahto... vieläkin voidaan välillä keskustella tiukkaan sävyyn mutta se kuuluu asiaan. Ei epätäydelliset ihmiset voi aina olla samalla aaltopituudella. Niin myötä kuin VASTOINkäymisissäkin... :)
Lopuksi...
>>>>Siskoni on puolen vuoden seurusteluajan jälkeen menossa naimisiin.
Mitenkään et voi vaikuttaa hänen päätökseensä! Tuossa vaiheessa hän on niin sokea todellisuudelle ettei hän kuuntele järkipuhetta. Mitä enemmän hoet hänelle, että hän on tekemässä virheen, sitä varmemmin hän menee naimisiin. Jos hän on aikuinen, ei kukaan voi hänen päätökselleen mitään. Anna hänen tehdä "virheensä" jos hän niin haluaa... mutta ÄLÄ missään tapauksessa sano hänelle jos hän epäonnistuu: "Minähän sanoin"!!!!! Se on hänen elämänsä.. parhaan lopputuloksen saavutat kun tuet hänen päätöstään ja hyväksyt sen mikä on tapahtumassa!! Eikä puolen vuoden seurustelu ole välttämättä tuhoon tuomittu... tiedän pari pariskuntaa jotka "karkasivat" naimisiin parin viikon jälkeen ja nyt molemmilla on pari lasta ja he ovat hyvin onnellisia monen vuoden jälkeen (tai siltä ainakin vaikuttaa)!
Toivotaan parasta.. kerro siskollesi onnitelut minulta!! :)- nainen*
sellaisia kokemuksia, että vanhemmat ovat hoputtaneet lapsia naimisiin. Jopa ihan "vajaa" tyyppi olisi kelvannut, koska oli Jt. Olivatpahan omapäisiä eivätkä antaneet vanhempien vaikuttaa. Osa etsii vieläkin sitä oikeaa ja osa on jättänyt koko uskontokunnan.
- ex-eronnut
Siispä kysymyksiä:
Kun olit jt ja seurustelit, kauanko seurusteluaikasi kesti noin 2 vuotta?
Oliko kiire naimisiin? Oli kokoajan painostettiin.
Saitteko koskaan olla kaksin? Saatiin.
Pystyittekö puhumaan ihan kaikista asioista, myös henkkoht? Ei uskonto tuli väliin.
Millaisia odotuksia sinulla oli avioliiton suhteen? Entä parisuhteen? Seksin? Seksin kuvittelin ihan toiseksi - ei vastannut odotuksia. Parisuhde ei toiminut. Odotin tietenkin onnellista parisuhdetta.
Tiesitkö, että tämä henkilö on se ainut ja oikea ja aiot olla hänen kanssaan loppuelämäsi? En tiennyt, mutta jos jt alkaa seurustella järjestö painostaa menemään nopeasti naimisiin, että ei tule lipsahduksia.
Mietitkö koskaan teitkö oikean valinnan puolison suhteen? Aina...
Entäpä kun aikaa kului ja arki astui kuvaan mukaan? Erosimme. Lopetin koko jt:n touhut ja nyt olen onnellisesti naimisissa ei-jt:n kanssa. - ex-woman
ns "seurustelua" kesti muutama kuukausi. joku 7-8 kk.
naimisiin painosti muut ja kovasti sittenki. vissiin että vapautuis ne esiliinat muihin hommiin. tekstiviestejäki udeltiin että mitähän ne sisältää.
eipä juuri kaksitaan saatu olla, toises huoneessa ehkä jos ovi ei ollu kiinni.
mitä kaikista asioista siinä ny puhuu.. ei pystytty kun aina ylimäärästä porukkaa lähistöllä.
mullahan oli tosi isot odotukset että sitten se taivas aukeaa, samaten seksin suhteen, mutta pettymys oli kyllä aika totaalinen.
joo mä luulin tottakai että tää se nyt on ja sillä selvä. siis:luulin! en mä alussa miettiny sellasta, että oisko tullu tehtyä väärä valinta kun ei sujukan, vaan ajattelin et vika on varmaan minussa kun ei seksi maistu miltään, ei olekaan niin auvoista jne. nyt tiiän paremmin;)
siis en tajunnu että jt-liitoissa ei oo sallittua kaikki sängyssäkään! tottakai mies saa aina mutta naisen suhteen on vähä eri asia..
miettihän sitä sitten jonku ajan päästä että mitähän tuli tehtyä. arki oli sitä teokratiaa se.
sitten mä ajauduin pois,jota yhä olen. seurustelen ei jt kanssa ja nyt ei valittamista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254