Neuvoja?

pattern

Mulla on 16v. nf-tamma hoitsuna. Tammalla on ollut ratsastuskoulun tuntihevosena jo ainakin viis vuotta ellei kymmenenkin ja se näkyy luonteessa. Tähän asti on selvitty näykkäisyillä ja puremisilla (tamma ei potki) mutta huomattiin nyt vasta, että jos ponilla on huono päivä, se hyökkäilee päälle karsinaan mentäessä. Oon vasta alkanu hoitamaan ja pitänyt ponia kiinni jos on ollut huono päivä. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia ja miten ratsastuskoulussa saisi tuon hyökkäilemisen loppumaan, kun siellä kuitenkin on muutkin ku vaan itse tamman kanssa tekemisissä?

5

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevosten ystävä

      Minä olen ittekkin hoitavnut vastaavia tapauksia.On hyvä pitää ponia ainakin aluksi kiinni harjatessa ja hoitaessa.Parasta olisi sinun itsesi takia ehkä jos olisi mahdollista laittaa hevonen hoidon ajaksi käytävälle.sitoa kiinni molemmilta päitsien sivuilta tähän tapaan -----O----, niin että hevosen ei ole mahdollista kääntyä hoitajaa kohti ja puraista tai näykkäistä varsinkaan pepusta etukavioita puhdistaessasi.
      Mutta toki tärkeitä asioita onmyös se, että lähestyt hevostasi määrätietoisesti ja rohkeasti, olet rauhallinen ja varman oloinen, et kiinnitä huomiota luimisteluun ym, vaan et ole huomaavinasikaan.Jos hevonen aistii epävarmuutesi ja pelkosi, hän saattaa vaan pahentaa käytöstään ja yrittää hyvinkin pomottaa. Tärkeintä on että pysyttelet viilipyttynä ja käsittelet rohkeasti hevosta, jotta se luulisi ettet pelkää sitä.Eiköhän konstailu sitten lopu, jos hän huomaa että ei saakkaan huomiota sillä lailla.Tuo on monesti kauemmin ratsastuskoulussa olleille hepoille tyypillistä.Ne voi olla tylsistyneitä, paikkoja kolottaa alkeisratsastajian suustanykimiset, sama kehän kiertäminen ym.Sinä voit auttaa hevosta myös niin että teet tapaamisestanne mieluisan ponille, esim mennessäsi ponin koppiin, ota makupala,sokeripala, omena tai porkkana mukaan.Eiköhän ala polle olla korvat höröllään kohta vastassa, koska tapaamisestanne tulee hyviä muistoja.Voit myös ratsastustunnin jälkeen palkita ponin omenalla tai vastaavalla.puhele ponille mukavia leppoisasti harjatessasi sitä, kuiskaa korvaan rauhallisesti ja pehmeästi.Eiköhän hän pikkuhiljaa sula. Älä säikähdä ponin testailua ja pahanmielen osoittelua, koeta luoda paljon positiivista tapaamisiinne ja muista herkut!!! :) Lykkyätykö
      ps.aina sille ei kuitenkaan voi mitään, että poni käyttäytyisi silti muille ikävästi, varsinkin jos he reagoivat paljon ponin temppuiluihin ja mielenosoituksiin pelolla :(
      Poni saattaa pitää sillä lailla omaa kivaa koska on esim. tylsistynyt

    • 15686313548

      Oli aikaisemmin aivan sama tilanne, paitsi poni myös yritti potkia. Vastaus, ota vuokralle ja/tai pistä samalla takaisin. Nyt poni on kiltti ja kultainen. WARNING riippuu TÄYSIN ponin luonteesta toimiiko se kaikilla nf-tammoilla.

    • jassu-ope

      oletko kokeillut riuhuuko hevonen silloin kun sinulla on jotain purtavaa tai oletko hellinyt häntä liian vähän jos ne eivät auta hän on ehkä kipeä tai haluaa vain huomiota.minulla oli sama juttu minun nellilini kanssa olin ollut hänen kanssaan liian vähän ota minuun yhteyttä tv:jassu

    • jassu-ope

      oletko kokeillut riuhuuko hevonen silloin kun sinulla on jotain purtavaa tai oletko hellinyt häntä liian vähän jos ne eivät auta hän on ehkä kipeä tai haluaa vain huomiota.minulla oli sama juttu minun nellilini kanssa olin ollut hänen kanssaan liian vähän ota minuun yhteyttä tv:jassu

    • Nimetön

      hevosen/poni EI missään tapauksessa saa antaa purra/näykkiä! vaikka tämä saattaa kuullostaa pahalta sitä pitää lyödä turvalle tai kaulalle. hevosen/ponin ei saa antaa jatkaa huonoa käytöstään vaan siitä pitää rankaista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe