Helsingin siniset bussit jatkavat elämäänsä Venäjällä.

O.Velin

Jos haluaisi, voisi kysyä mitä varten toimivia linja-autoja on myyty tai lahjoitettu Venäjälle. Miksei niitä ole Helsingissä ajettu loppuun.

22

2022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mardebus

      Kilpailutetussa liikenteessä ei voi ajaa noin vanhoilla autoilla.

      • Nimetön

        Oke


      • mutta tilaaja
        Nimetön kirjoitti:

        Oke

        ei salli noin vanhoilla ajettavan. Nykyään liikenteen tilaajat/kilpailuttajat haluaa että bussit on matalalattiaisia, tilavia eli mahtuu paljon porukkaa, vähäsaasteisia jne. Tuo matalalattiaisuus ja vähäsaasteisuus ei ole noiden vanhojen autojen valttina.

        Minustakin on sääli että kaikki vanhat pitää hävittää, olisi kiva nähdä vielä noita "letkubusseja" Hesan liikenteessä mutta kun ei niin ei. :(


      • perseeseen
        mutta tilaaja kirjoitti:

        ei salli noin vanhoilla ajettavan. Nykyään liikenteen tilaajat/kilpailuttajat haluaa että bussit on matalalattiaisia, tilavia eli mahtuu paljon porukkaa, vähäsaasteisia jne. Tuo matalalattiaisuus ja vähäsaasteisuus ei ole noiden vanhojen autojen valttina.

        Minustakin on sääli että kaikki vanhat pitää hävittää, olisi kiva nähdä vielä noita "letkubusseja" Hesan liikenteessä mutta kun ei niin ei. :(

        Ehkä letkubussit olivat kivoja katsella, mutta ne olivat myös ***tanan kylmiä talvella ja aina vähintään varttintunnin myöhässä, jos siis ylipäätään olivat päässeet liikkeelle. Saattoipa myös kesken matkan tulla ylimääräistä ohjelmaa perässä ajaneeseen bussiin siirtymisen muodossa, kun "letku" päättikin jäädä jollekin pysäkille jumiin. Aika pian opin merkkaamaan aikatauluun letkubusseilla ajettavat vuorot, koska näiden varaan oli turha laskea talvikeleillä ja kesälläkin niillä tuppasi menemään matkaan enemmän aikaa.


      • Ammattimies
        mutta tilaaja kirjoitti:

        ei salli noin vanhoilla ajettavan. Nykyään liikenteen tilaajat/kilpailuttajat haluaa että bussit on matalalattiaisia, tilavia eli mahtuu paljon porukkaa, vähäsaasteisia jne. Tuo matalalattiaisuus ja vähäsaasteisuus ei ole noiden vanhojen autojen valttina.

        Minustakin on sääli että kaikki vanhat pitää hävittää, olisi kiva nähdä vielä noita "letkubusseja" Hesan liikenteessä mutta kun ei niin ei. :(

        Aikoinaan hetku.Volvo B57 kulutti polttoainetta 23-27litraa keskimäärin 100km kaupunki liikenteessä. Nykyiset vähäpäästöiset kuluttavat 45-60 litraa keskimäärin 100km,kumpiko onkaan puhtaampaa osaatko laskea?


      • sitä...
        Ammattimies kirjoitti:

        Aikoinaan hetku.Volvo B57 kulutti polttoainetta 23-27litraa keskimäärin 100km kaupunki liikenteessä. Nykyiset vähäpäästöiset kuluttavat 45-60 litraa keskimäärin 100km,kumpiko onkaan puhtaampaa osaatko laskea?

        kehitystä...


      • Viltzu
        Ammattimies kirjoitti:

        Aikoinaan hetku.Volvo B57 kulutti polttoainetta 23-27litraa keskimäärin 100km kaupunki liikenteessä. Nykyiset vähäpäästöiset kuluttavat 45-60 litraa keskimäärin 100km,kumpiko onkaan puhtaampaa osaatko laskea?

        Volvo B57 lienee etumoottorinen? B58 oli ainakin jo keskimoottorialusta. Minkä kokoinen kone tuo B57:ssa oli? Ihan uteliaisuutta kysyn.


      • sepä se
        Viltzu kirjoitti:

        Volvo B57 lienee etumoottorinen? B58 oli ainakin jo keskimoottorialusta. Minkä kokoinen kone tuo B57:ssa oli? Ihan uteliaisuutta kysyn.

        Volvo B57= etumoottorinen
        Volvo B58= keskimoottorinen
        Volvo B59= takamoottorinen


      • Viltzu
        sepä se kirjoitti:

        Volvo B57= etumoottorinen
        Volvo B58= keskimoottorinen
        Volvo B59= takamoottorinen

        Joo eli noin ne menee. Mutta onko moottori käytännössä sama silti B57/B58/B59? Siis iskutilavuus jne?


      • osaa sanoa
        Viltzu kirjoitti:

        Joo eli noin ne menee. Mutta onko moottori käytännössä sama silti B57/B58/B59? Siis iskutilavuus jne?

        tiedän vaan nuo alustat, en tiedä löytyykö noista alustoissa olevista moottoreista enää nykyään mistään mitään tietoakaan..kun ne on aika vanhoja..


      • Hanna hölmönen
        Ammattimies kirjoitti:

        Aikoinaan hetku.Volvo B57 kulutti polttoainetta 23-27litraa keskimäärin 100km kaupunki liikenteessä. Nykyiset vähäpäästöiset kuluttavat 45-60 litraa keskimäärin 100km,kumpiko onkaan puhtaampaa osaatko laskea?

        sistä se automaatti laatikko tuo mukanaa kasvaneen kulutuksen ja lisääntyneen savun ja melun. Siirtykäämme takaisin koviin laatikoihin joita ammattimies tarkalla korvallaan hallinnoi.
        Vai osaako enää kuskit ajaa ?


      • yksi bussimatkustaja
        Hanna hölmönen kirjoitti:

        sistä se automaatti laatikko tuo mukanaa kasvaneen kulutuksen ja lisääntyneen savun ja melun. Siirtykäämme takaisin koviin laatikoihin joita ammattimies tarkalla korvallaan hallinnoi.
        Vai osaako enää kuskit ajaa ?

        Kovista laatikoista ei ole kuin harmeja. Nykypäivän automaatit on taloudellisia ja vähämeluisia! Joten Hanna kovan puutteessaan saa suksia hevon vi---un kovine laatikoineen.


    • Viltzu

      Nuo 80-90-luvun vaihteen Wiimat ovat Venäjällä huomattavasti tasokkaampia ja yksinkertaisesti parempia kuin niiden kalusto (MAZ ym. kaupunkibussit). Kyllähän niillä täälläkin ajaisi vielä, mutta kaipa matalalattiaisuuskin rupeaa olemaan niin itsestäänselvyys, että korkeat kaupunkibussit alkavat olla historiaa ainakin pääkaupunkiseudulla. Toki noille olisi käyttöä Suomen pienemmissä kaupungeissa, uskomattoman kestäviä ne taitavat olla.

    • ...............

      EU:n määräykset asettavat rajan kilpailutetussa joukkoliikenteessä käytettävien bussien iälle.

      • mutta mielenkiintoista

        asiassa on se että kun Virokin on EU-maa ja sinne viedään Suomesta vanhaa kalustoa ja siellä saa ajaa vanhalla kalustolla. Toisaalta, onhan Suomessakin paikkoja joissa saa ajaa vaikka 30-vuotta vanhoilla autoilla jos vaan toimivat eikä kukaan sano poikkipuolista sanaakaan.

        Taitaa siis vika olla itse kilpailutusmääräyksissä.

        Mutta mikä sitten pakottaa juuri Helsingin ja seudun kuntien kilpailuttamaan? Eihän esim. Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ym. ole bussiliikenteen kilpailutuksesta tietoakaan.


      • Joona-
        mutta mielenkiintoista kirjoitti:

        asiassa on se että kun Virokin on EU-maa ja sinne viedään Suomesta vanhaa kalustoa ja siellä saa ajaa vanhalla kalustolla. Toisaalta, onhan Suomessakin paikkoja joissa saa ajaa vaikka 30-vuotta vanhoilla autoilla jos vaan toimivat eikä kukaan sano poikkipuolista sanaakaan.

        Taitaa siis vika olla itse kilpailutusmääräyksissä.

        Mutta mikä sitten pakottaa juuri Helsingin ja seudun kuntien kilpailuttamaan? Eihän esim. Turussa, Tampereella, Jyväskylässä ym. ole bussiliikenteen kilpailutuksesta tietoakaan.

        Kyllä Turussa kilpailutetaan ainakin osa liikenteestä. Eihän pääkaupunkiseudunkaan liikenne ole ollut kokonaan kilpailussa kuin vasta vuoden. Tosin raideliikenteeseen kilpailu ei ole vielä tullut täälläkään. Kyllähän se kilpailutus pudotti kustannuksia noin 30% eli toi se jotain hyvääkin. HKL:n ja YTV:n vain pitäisi tiukentaa laatuvaatimuksia myös ylläpitoa käsittäviksi niin olisivat bussitkin miellyttävämpiä.

        Outoa on ainoastaan se, että Suomen pikkukaupunkeihin ostetaan käytettyä kalustoa Ruotsista, kun samaan aikaan pääkaupunkiseudulta myydään uudempia busseja Venäjälle.


      • dlkfjdsölkjfsd
        Joona- kirjoitti:

        Kyllä Turussa kilpailutetaan ainakin osa liikenteestä. Eihän pääkaupunkiseudunkaan liikenne ole ollut kokonaan kilpailussa kuin vasta vuoden. Tosin raideliikenteeseen kilpailu ei ole vielä tullut täälläkään. Kyllähän se kilpailutus pudotti kustannuksia noin 30% eli toi se jotain hyvääkin. HKL:n ja YTV:n vain pitäisi tiukentaa laatuvaatimuksia myös ylläpitoa käsittäviksi niin olisivat bussitkin miellyttävämpiä.

        Outoa on ainoastaan se, että Suomen pikkukaupunkeihin ostetaan käytettyä kalustoa Ruotsista, kun samaan aikaan pääkaupunkiseudulta myydään uudempia busseja Venäjälle.

        "Outoa on ainoastaan se, että Suomen pikkukaupunkeihin ostetaan käytettyä kalustoa Ruotsista, kun samaan aikaan pääkaupunkiseudulta myydään uudempia busseja Venäjälle."

        Mielestäni se ei ole outoa, että ruotsin vaihtobussiylijäämä ajautuu suomen markkinoille. Lähin naapuri, jossa kysyntää on.

        Suomessa bussien taso noin yleisesti on ruotsia ja norjaa alempi, eli käytettyä virtaa luonnollisesti tänne. Ruotsalainen voi myydä suomalaiselle kovemmalla hinnalla kuin venäläiselle.

        Venäjälle sitten taas rahdataan suomesta vankkoja, mutta ikääntyneitä romuja.


      • .......................

        EU ei määrää yhtään mitään, vaan liikenteen tilaaja, eli tässä tapauksessa HKL tai YTV.


      • Viltzu
        ....................... kirjoitti:

        EU ei määrää yhtään mitään, vaan liikenteen tilaaja, eli tässä tapauksessa HKL tai YTV.

        Uusien EU-maiden lisäksi aikas vanhahtavaa kaupunkibussikalustoa on runsaasti esim. Kreikassa ja Portugalissa. Kävin Lissabonissa ja yleisin katuri näytti olevan 70-80-luvun vaihteen Volvo B59-takamoottorialustainen Portugalissa koritettu lotisko. Aika uudelta vaikuttaa meikäläisten kalusto siihen verrattuna.


      • ............
        Viltzu kirjoitti:

        Uusien EU-maiden lisäksi aikas vanhahtavaa kaupunkibussikalustoa on runsaasti esim. Kreikassa ja Portugalissa. Kävin Lissabonissa ja yleisin katuri näytti olevan 70-80-luvun vaihteen Volvo B59-takamoottorialustainen Portugalissa koritettu lotisko. Aika uudelta vaikuttaa meikäläisten kalusto siihen verrattuna.

        ???


      • Hanna hankala
        ....................... kirjoitti:

        EU ei määrää yhtään mitään, vaan liikenteen tilaaja, eli tässä tapauksessa HKL tai YTV.

        Siis Viro kuuluu Eu:hun mutta Venäjä ei.
        Ilmeisesti bussit on viety Venäjälle koska sieltä on saatu parempi hinta. Myyjä on ilmeisesti saanut valtiolta jonkin vientituen tai jotain sinneppäin olevan verohelpotuspalkinnon. Jos olisi myynyt vaikka maaseudulle halpaan hintaa ja sitten vielä verot päälle, ei ole myyjää kiinnostanut. Lisäksi kukaan ei kysele takuiden perään.


      • viedään!
        Hanna hankala kirjoitti:

        Siis Viro kuuluu Eu:hun mutta Venäjä ei.
        Ilmeisesti bussit on viety Venäjälle koska sieltä on saatu parempi hinta. Myyjä on ilmeisesti saanut valtiolta jonkin vientituen tai jotain sinneppäin olevan verohelpotuspalkinnon. Jos olisi myynyt vaikka maaseudulle halpaan hintaa ja sitten vielä verot päälle, ei ole myyjää kiinnostanut. Lisäksi kukaan ei kysele takuiden perään.

        Kyllä niitä suomalaisia käytettyjä busseja on Viroonkin myyty eikä vaan Venäjälle!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      5737
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2090
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1922
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1094
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1083
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      977
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      967
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      892
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe