Maatila

osakeyhtiönä?

Kaipaisin fiksuja neuvoja.suunnittelen spv kauppaa ja samalla etsittäisiin verotukseen helpotusta.Tila on tämänpäivän kokoinen ja tuloa tulee ja velkaakin löytyy.Henkilö verotuksessa maksut ovat kohtuuttomia.Onnistuuko oy maataloudessa,tukiviidakossa ja luopumistukiasioissa? Mistä saisin tietoa asiasta? Paikalliset maaseutukeskuksen "virkamiehet"ovat niin uunoja etteivät ymmärrä muuta kun "eiköhän se ole sama vanhalla tutulla tavalla" Mutta mihin tämä perustuu?Viljeliöitä pidetään tolvanoina jotka voivat "yritysvoiton" maksaa veroina valtiolle!Saatana,verenpaine nousee!!Sivusin aiheesta,odotan vastauksia.

13

1385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osakeyhtiönä

      Saat jotain tietoa ja tiloja joissa on osakeyhtiöitetty ja josta voit varmaankin tiedustella lisää.

    • verottajalta

      lisätietoja kuinka eri yhtiömuotoja verotetaan. Verotoimisto joutuu antamaan virkansa puolesta luotettavia tietoja. Tavanomaisesta poikkeavissa omistusmuodoissa( Oy,Ay,ym.)saattaa olla sudenkuoppia joita ei osaa ennalta aavistaa ja niiden myöhemmin purkaminen on hankalaa joten ole tarkkana minkälaisen valitset. Kaikki yhtiömuodot ei myöskään ole oikeutettuja maataloustukeen.

      • tuet

        Tulee yhtiömuodosta riippumatta. Maatalouslomitukseen oikeus loppuu sen sijaan.

        Ongelmana on käsitykseni mukaan se että verottja veroittaa aina maatalousverolainsäädännön mukaan yritysmuodosta riippumatta.


    • Vaka Vanha

      Muistaakseni OY:tä verotetaan tasaverona 29 %:tia tuloksesta, eli jos tulo jää kovin pieneksi niin verotus on kireämpää.

      Tosin palkkahan on silloin vähennettävä meno,josta mene vero palkansaajan asteikon mukaan ...

    • Paalinpyörittäjä

      Minusta tuotannon yhtiöittäminen kannattaa vasta, kun vuositulos menee jatkuvasti yli sadantuhannen euron vuosittain.
      Osakeyhtiön hallinnointi, pakolliset kokoukset ja kirjanpito ulkopuolisella teetettynä aiheuttavat noin 2000 euron vuotuiset lisämenot.
      Itse olen verotusasian ratkaissut kasvattamalla maatalouden nettovarallisuutta muun muassa pidättäytymällä kone- ja rakennuspoistoista, maksamalla velkoja pois ja sijoittamalla rahaa maatalousosuuskuntiin. Varallisuusveron poisto jopa helpotti stradekiaani osaltaan.
      Minulla maatalouden nettovarallisuus on yli 200t euroa, joten maksan vuotusesta n 60t tuloksesta keskimäärin 27% veroja.

      • "säästäminen"

        nostaa kiinteistöveroa, joten harkitse vielä.


      • Paalinpyörittäjä
        "säästäminen" kirjoitti:

        nostaa kiinteistöveroa, joten harkitse vielä.

        Silloin kun ansiotulo uhkaa nousta niin korkeaksi, että marginaalivero on liki 50%, kannattaa rakennuspoistojen säästäminen, mutta niiden pienestä poistoprosentista johtuen puran varauksia ja poistan rakennukset nyt kokonaan, kun nettovarallisuus rupeaa olemaan tarpeeksi korkealla jo ja jatkossa tulot täällä etelässä putoavat karjan tukien romahtamisen myötä.

        Laskuesimerkki: marginaalivero 48% ja pääomavero 28%, kiinteistövero tuotantorakennuksesta 0,7%. Tuo 20 prossan lasku kerrottuna rakennuksen pääoman pääomatulolisäyksellä 20 prossaa on 4% alennusta veroon josta kiinteistövero 0,7 prossaa, joten hyöty 3,3%!
        Ps. Varauksia tekemällä voi vähentää konepoistojen tarvetta ja niitä kannattaa "vyöryttää" vuodesta toiseen eteenpäin ja tulouttaa suoraankin tarvittaessa. Tällöin pystyy tekemään jopa yli 70000 euron rakennusinvestoinnin kolmessa vuodessa kokonaan poistaen ja lisäksi investointituet ja koneisiin ja kalustoon luettavat kalusteet ja vesikupit, eli jopa liki 200 000 euron rakennuksen pystyy parhaimmillaan poistamaan kolmessa vuodessa edellyttäen tietysti, että on tuloja mistä tehdä poistoja!
        Ps2 Purkamattomia varauksia ei jostain syystä vähennetä nettovarallisuudesta, mikä tekee niistä vielä paremman tuloksentasauskeinon, varsinkin kun varallisuusveroa ei enää ole.


      • Paalinpyörittäjä
        "säästäminen" kirjoitti:

        nostaa kiinteistöveroa, joten harkitse vielä.

        Pääomatulona pääosin veroni maksavana maksan isompaa SV-maksua, kun se on nykyään osittain pinta-alaperusteinen meillä maanviljelijöillä, siinä on jonkinlainen yhteensovitus myel-työtulon sekä ansio- ja pääomatulojen kesken, mutta sen vaikutus tuohon laskuesimerkkini tapaukseen on ehkä kymmenys tai pari.


      • Kolhittu

        Nyt tuli kolhu.Osuuskuntiin laitettu raha on sellainen riskisijoitus ettei paremmasta väliä.

        Ehkä tulet vielä näkemään valon.


      • Paalinpyörittäjä
        Kolhittu kirjoitti:

        Nyt tuli kolhu.Osuuskuntiin laitettu raha on sellainen riskisijoitus ettei paremmasta väliä.

        Ehkä tulet vielä näkemään valon.

        Yritystoimintaan liittyy aina jonkinlainen riskinotto. Em osuuskunta maksaa jäsensijoitukselle 10% korkoa, jos katsot vaikka yhdistelmä-, tai osakerahastojen vastaavan yli viiden vuoden keskituoton omaavia rahastoja, niin niissäkin volatiliteetti on reilusti yli kymmenen. Em osuuskunnan nettovarallisuus on liki kolminkertainen osuuden nimellisarvoon nähden, monellako osakkeella on vastaava tilanne?
        Jos tuottajalla on jäsensijoituksia vain vuosimyyntien perusteella määräytyvä määrä, luetaan myös tuo osuuskunnan nettovarallisuusosuus osuuden arvoon nimellisarvon lisäksi, eli euron sijoituksella saa liki 3 euroa lisää nettovarallisuutta ja lisäksi sille eurolle 10% korkoa, jonka voi halutessaan nostaa vuosittain ulos osuuskunnasta, lisäksi tuo korko on verovapaa ensimmäisen 1500 euron osalta. No minä olen "ylimerkinnyt" kaksikymmenkertaisesti osuusmaksuvelvoitteeni yli, joten osa sijoituksesta tulee nettovarallisuuteen vain nimellisarvosta, mutta lasken saavani verohyöty huomioiden tuosta sijoituksesta tuottoa liki 14%, ainoastaan kehittyvillä markkinoilla tuotot ovat tota luokkaa ja riskit sen mukaiset. Rahaakin em osuuskuntien sijoituksista tulee viitisen tonnia vuosittain, tosin se menee lisäosuuksiin automaattisesti.
        Toisaalta kuka pitää huolta osuuskuntien pääomahuollosta, ellemme me tuottajat itse?
        Esimerkiksi LSO foodsin osuuspääoma kertyy pääosin HK-ruokatalon äänivaltaisista osakkeista, jos osuuskunnan rahavarat hupenenvat, niin se joutuu myymään noita äänivaltaisia osakkeitaan ja Swedis meats sekä Danis Grovn olisivat heti käsi ojossa valtaamassa HKn ja loppujen lopuksi melko pienillä pääomilla olisiko se tuottajien etu?

        Ps olen sijoittanut myös rahaa Intiaan ja Venäjälle, mutta kaikki munat ei ole kuitenkaan samassa korissa.


      • Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Yritystoimintaan liittyy aina jonkinlainen riskinotto. Em osuuskunta maksaa jäsensijoitukselle 10% korkoa, jos katsot vaikka yhdistelmä-, tai osakerahastojen vastaavan yli viiden vuoden keskituoton omaavia rahastoja, niin niissäkin volatiliteetti on reilusti yli kymmenen. Em osuuskunnan nettovarallisuus on liki kolminkertainen osuuden nimellisarvoon nähden, monellako osakkeella on vastaava tilanne?
        Jos tuottajalla on jäsensijoituksia vain vuosimyyntien perusteella määräytyvä määrä, luetaan myös tuo osuuskunnan nettovarallisuusosuus osuuden arvoon nimellisarvon lisäksi, eli euron sijoituksella saa liki 3 euroa lisää nettovarallisuutta ja lisäksi sille eurolle 10% korkoa, jonka voi halutessaan nostaa vuosittain ulos osuuskunnasta, lisäksi tuo korko on verovapaa ensimmäisen 1500 euron osalta. No minä olen "ylimerkinnyt" kaksikymmenkertaisesti osuusmaksuvelvoitteeni yli, joten osa sijoituksesta tulee nettovarallisuuteen vain nimellisarvosta, mutta lasken saavani verohyöty huomioiden tuosta sijoituksesta tuottoa liki 14%, ainoastaan kehittyvillä markkinoilla tuotot ovat tota luokkaa ja riskit sen mukaiset. Rahaakin em osuuskuntien sijoituksista tulee viitisen tonnia vuosittain, tosin se menee lisäosuuksiin automaattisesti.
        Toisaalta kuka pitää huolta osuuskuntien pääomahuollosta, ellemme me tuottajat itse?
        Esimerkiksi LSO foodsin osuuspääoma kertyy pääosin HK-ruokatalon äänivaltaisista osakkeista, jos osuuskunnan rahavarat hupenenvat, niin se joutuu myymään noita äänivaltaisia osakkeitaan ja Swedis meats sekä Danis Grovn olisivat heti käsi ojossa valtaamassa HKn ja loppujen lopuksi melko pienillä pääomilla olisiko se tuottajien etu?

        Ps olen sijoittanut myös rahaa Intiaan ja Venäjälle, mutta kaikki munat ei ole kuitenkaan samassa korissa.

        Sulla näyttää olevan homma hanskassa vielä tyylikkäämmin kuin mulla. Mehän ollaan osuuskuntien omistajia, sama onko osuusmaksuvelvoite täynnä tai. Omistaja on aina se joka maksaa jos käy huonosti,riippumatta siitä onko osuusmaksuvelkaa vai ei. Itsellä osuudet täynnä Lihakunnassa, vuotuinen korko 20%. Minullakin varaukset täynnä ja olen vyöryttänyt pitkän aikaa tulosta. En investoi nykyisin kuin välttämättömään ja maksan lainoja pois etupainotteisesti, pysyy nettovarallisuus parempana. Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen olen pitänyt tappia vasten osakerahastoissa, tiedä sitten kannattaako? Lakisääteinenkin ylärajalla.
        Olen harkinnut tulevaisuudessa osakeyhtiötä, mutta hoituuhan nuo asiat näinkin kun suunnittelee. Oy lakihan tullaan varmaan muuttamaan ja soveltuu sitten todennäköisesti paremmin maatalouteen, varsinkin jos muitakin pääomasijoittajia löytyy.


      • Paalinpyörittäjä
        caseman kirjoitti:

        Sulla näyttää olevan homma hanskassa vielä tyylikkäämmin kuin mulla. Mehän ollaan osuuskuntien omistajia, sama onko osuusmaksuvelvoite täynnä tai. Omistaja on aina se joka maksaa jos käy huonosti,riippumatta siitä onko osuusmaksuvelkaa vai ei. Itsellä osuudet täynnä Lihakunnassa, vuotuinen korko 20%. Minullakin varaukset täynnä ja olen vyöryttänyt pitkän aikaa tulosta. En investoi nykyisin kuin välttämättömään ja maksan lainoja pois etupainotteisesti, pysyy nettovarallisuus parempana. Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen olen pitänyt tappia vasten osakerahastoissa, tiedä sitten kannattaako? Lakisääteinenkin ylärajalla.
        Olen harkinnut tulevaisuudessa osakeyhtiötä, mutta hoituuhan nuo asiat näinkin kun suunnittelee. Oy lakihan tullaan varmaan muuttamaan ja soveltuu sitten todennäköisesti paremmin maatalouteen, varsinkin jos muitakin pääomasijoittajia löytyy.

        Juu minäkin maksoin itselle ja vaimolle vapaaehtoista eläkettä aikalailla silloin, kun ne sai vielä vähentää ansiotuloista, nyt pidän niitä aktiivisina pienillä kuukausimaksuilla.
        Eläkemaksuvarat kannattaa minunkin mielestäni pitää osakkeissa, mutta siirtää korkosijoituksiin eläkkeiden maksun lähestyessä.

        Uusi osakeyhtiölaki tuli voimaan viime kuun alussa. Vähimmäis osakepääoma putosi 2500 euroon ja nykyään Oyn voi muuttaa KYksi tai AYksi takaisin halutessaan. Erilaiset rajoitukset ja muotomääräykset kevenivät uuden lain myötä.

        Osakeyhtiön verotus on 26% ja verotta saa nostaa 9% nettovarallisuudesta.

        Minä aion pysyä henkilöverotettuna jatkossakin.


    • osakeyhtiönä?

      Mielenkiintoista!Kiitoksia hyvistä vinkeistä.(ihme)onhan täällä asiallisia ihmisiäkin!Joo nuo kiemurat ovat minullekin vielä hieman epäselviä mutta otan selkoa.Kyllä selviää ilman firmaakin,on tähänkin asti selvitty!Mutta nyt spv,ja "tuplataan" tuotantoa.. en ala täällä tarkemmin selitellä mutta tuosta verotettavasta tulosta sanoisin,henkilöverotuksella n.150000e/v.On siinä velkaisella miehellä maksamista..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe