Teen poikkeuksen, enkä sano mitään pahaa noista otsikossa mainituista, mutta kerron vaan viime perjantailta pari havaintoa.
Mentiin kahdella autolla pohjoista kohti, minä omallani edellä, takimmaisessa vasta kortin saanut pienellä autollaan.
Saavutettiin hitaampia jonossa ajavia ja koska oppaana olin, niin kysyin puhelimitse, että onnistuuko ohitukset. Myöntävä vastaus tuli.
No, aloitin sitten koukkimisen, 1-2 vain kerrallaan vastaantulijoiden takia ja odottelin välillä toista porukkaa.
Yksi valkoisen pakun kuski tuli osaltani nopeasti ohitetuksi, mutta kun toinen porukka yritti tulla ohi samasta pakusta, niin kuski selvästi lisäsikin nopeutta kuroen välimatkaa minuun kiinni. Huomasin kuitenkin tilanteen ja tein kiihdytyksellä ohittajalle taakseni tilaa, vastaantulijatkin kun lähestyivät.
Samaan ohituksen vaikeuttamiseen syyllistyi myös samalla reissulla yksi maasturimersun kuljettaja, mutta tilanne selvitettiin samoin kuin edellinenkin.
Nuo sattuivat molemmat vain muutaman kymmenen kilometrin matkalla.
Ohituksen vaikeuttajat
30
2341
Vastaukset
- kyllä kumma
mitä tuollaisenkin päässä oikein liikkuu ? Tahallaan estää/vaikeuttaa toisen ohitusta, leikkimistä omalla ja VARSINKIN muiden hengellä !
Noita vaan valitettavasti riittää... - 2 milj. km takana
Osin puhut asiaa, ja en tosiaan puolustele ohituksen estäjiä, mutta et kai itse vaan ole niitä pitkien jonojen ammattiohittajia. Toiset saavat sitten selvitä heidän muodostamista vaaratilanteista miten parhaaksi näkevät.
Ja vielä, yllytät vasta kortin saannutta ohituksiin, muutaman viikon kokemuksella ei vielä kykene arvioimaan omaa ohituskykykyä ja muiden, esim. vastaantulijoiden vauhtia.
Noin viikko sitten kovassa vesisateessa autojonon edetessä, seurasin tällaisen kamikaze ohittajan syöksyjä, muutaman kilometrin matkalla se aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin."et kai itse vaan ole niitä pitkien jonojen ammattiohittajia"
Jos saavutan hitaampia, niin en jää jonojen hännille, vaan aloitan ohittelun välittömästi muun liikenteen huomioiden.
"yllytät vasta kortin saannutta ohituksiin"
Enpähän yllyttänyt, vaan kysyin ohitteluhalukkuutta ennakkoon ja kerroin edessä olevista pitkistä suorista, joilla ohittelu olisi riskitöntä vasta-alkajalle. Miten olisin voinut yllyttää? takanani tulevassa autossa oli 4 kk:n ikäinen lapsenlapseni isänsä ohjaamassa autossa ja äitinsä kanssa.
"Noin viikko sitten kovassa vesisateessa autojonon edetessä, seurasin tällaisen kamikaze ohittajan syöksyjä, muutaman kilometrin matkalla se aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin"
Aivan oikein niille liian lyhyin välein ajaville.- dsklgjlkfjdslkdsjlk
"Noin viikko sitten kovassa vesisateessa autojonon edetessä, seurasin tällaisen kamikaze ohittajan syöksyjä, muutaman kilometrin matkalla se aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin."
Eihän tämän pitäisi olla mahdollista: "tunkeutuu väkisin väliin". Missä turvaväli? Vai yrititkö peräti estää ohitusta? Mitään tunkeutumistilannetta ei synny, jos molemmat osapuolet ajavat mallikkaasti. - väli -mitä välii!
"aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin. "
Missä turvaväli? Jos pitää kunnon välin edessä ajavaan ei tarvitse tunkea. Jos taas ajaa kiinni edelläajavan puskurissa niin ilomielin tungen reilusti yli kaksi tonnia rautaa väkisin pikkupikkuväliin.
Jos ei itse uskalla ohittaa niin mikä hinku on estää toisia ohittamasta? - tehdä
jos meinaa ohittaa!! "tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin."
- Kova laki
dsklgjlkfjdslkdsjlk kirjoitti:
"Noin viikko sitten kovassa vesisateessa autojonon edetessä, seurasin tällaisen kamikaze ohittajan syöksyjä, muutaman kilometrin matkalla se aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin."
Eihän tämän pitäisi olla mahdollista: "tunkeutuu väkisin väliin". Missä turvaväli? Vai yrititkö peräti estää ohitusta? Mitään tunkeutumistilannetta ei synny, jos molemmat osapuolet ajavat mallikkaasti."Mitään tunkeutumistilanteita ei synny jne..."
Joka päivä näkee ja kokee näitä paksukalloja, jotka eivät osaa lukea liikennettä. Väliin ängetään täysin surutta ja muista välittämättä. Luotetaan siihen, että muut väistävät. Voi v*ttu, mitä porukkaa. Kortti pois ja vankilaan homojen leikkikaluiksi tuollaiset suharit! - savosta?
Kairakettu kirjoitti:
"et kai itse vaan ole niitä pitkien jonojen ammattiohittajia"
Jos saavutan hitaampia, niin en jää jonojen hännille, vaan aloitan ohittelun välittömästi muun liikenteen huomioiden.
"yllytät vasta kortin saannutta ohituksiin"
Enpähän yllyttänyt, vaan kysyin ohitteluhalukkuutta ennakkoon ja kerroin edessä olevista pitkistä suorista, joilla ohittelu olisi riskitöntä vasta-alkajalle. Miten olisin voinut yllyttää? takanani tulevassa autossa oli 4 kk:n ikäinen lapsenlapseni isänsä ohjaamassa autossa ja äitinsä kanssa.
"Noin viikko sitten kovassa vesisateessa autojonon edetessä, seurasin tällaisen kamikaze ohittajan syöksyjä, muutaman kilometrin matkalla se aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin"
Aivan oikein niille liian lyhyin välein ajaville.kolmemiljonaa kilometriä? Kahdessakymmenessä vuodessa tekisi 150thkm/v.?
savosta? kirjoitti:
kolmemiljonaa kilometriä? Kahdessakymmenessä vuodessa tekisi 150thkm/v.?
Olen kuitenkin autoillut jo yli 30 vuotta ja vilkkaimpina vuosina kilometrejä kertyi 150 000 - 180 000 km/v, ylinopeudella ja kolareitta.
- ...
Kairakettu kirjoitti:
Olen kuitenkin autoillut jo yli 30 vuotta ja vilkkaimpina vuosina kilometrejä kertyi 150 000 - 180 000 km/v, ylinopeudella ja kolareitta.
500 km päivässä joka päivä. Missä hommissa tarvii ajaa niin paljon, jos et ollut taksi- tai rekkakuski? Ajelitko huviksesi niin paljon?
- ...
Kairakettu kirjoitti:
Olen kuitenkin autoillut jo yli 30 vuotta ja vilkkaimpina vuosina kilometrejä kertyi 150 000 - 180 000 km/v, ylinopeudella ja kolareitta.
sanovat asuvasi ulkomailla, kun ajelet koko ajan täällä Suomessa?
- ...
... kirjoitti:
sanovat asuvasi ulkomailla, kun ajelet koko ajan täällä Suomessa?
Siis miksi sanot profiilissasi että asut ulkomailla?
- viikonloput
... kirjoitti:
500 km päivässä joka päivä. Missä hommissa tarvii ajaa niin paljon, jos et ollut taksi- tai rekkakuski? Ajelitko huviksesi niin paljon?
ja kesäloma niin kilometrit tekisi jo siinä tapauksessa 800km jokainen työpäivä!
... kirjoitti:
Siis miksi sanot profiilissasi että asut ulkomailla?
Miksi en asuisi ulkomailla? Pohjoisessa rajan ylitys on helppoa kuten myös asuminen Suomesta katsottuna ulkomailla. Silti suurimman osan ajoistaan voi ajaa Suomessa. Asuntojakin voi olla kahdessa, tai useammassa maassa, samoin kesämökkejä.
viikonloput kirjoitti:
ja kesäloma niin kilometrit tekisi jo siinä tapauksessa 800km jokainen työpäivä!
Ei toimeliaalla yrittäjällä sellaista ole, vaan vapaa-aikaa vietetään pienissä pätkissä aina silloin kun se on mahdollista ja se on yleensä viikonloput ja pitemmät viikonloput arkipyhineen. Se taas ei sulje pois sitä, etteikö kilometrejä tulisi viikonloppuisinkin. Jotkuthan ajavat kesälomillaankin ja ehkä jopa enemmän kuukauden lomallaan kuin vastaavassa ajassa töissä ollessaan.
... kirjoitti:
500 km päivässä joka päivä. Missä hommissa tarvii ajaa niin paljon, jos et ollut taksi- tai rekkakuski? Ajelitko huviksesi niin paljon?
Pieniä bisneksiä vaan sattui olemaan ympäri Suomen ja kaikenlaisia reissuhommia olen tehnyt jo ennen kuin edes ajokortin sain. Ajan edelleen 100 000 km/v, mutta taidan pikkuhiljaa siirtyä vesiliikenteen puolelle ainakin kesäisin, kun alkaa tuo maanteiden katselu jo hiukan kyllästyttää. Talvellahan ne vesireitit ovat sitten jääreittejä, mutta en ole vielä miettinyt sitä, että tarvitseekohan minun silloin oikeastaan liikkua mihinkään.
- saa lähteä
Kairakettu kirjoitti:
"et kai itse vaan ole niitä pitkien jonojen ammattiohittajia"
Jos saavutan hitaampia, niin en jää jonojen hännille, vaan aloitan ohittelun välittömästi muun liikenteen huomioiden.
"yllytät vasta kortin saannutta ohituksiin"
Enpähän yllyttänyt, vaan kysyin ohitteluhalukkuutta ennakkoon ja kerroin edessä olevista pitkistä suorista, joilla ohittelu olisi riskitöntä vasta-alkajalle. Miten olisin voinut yllyttää? takanani tulevassa autossa oli 4 kk:n ikäinen lapsenlapseni isänsä ohjaamassa autossa ja äitinsä kanssa.
"Noin viikko sitten kovassa vesisateessa autojonon edetessä, seurasin tällaisen kamikaze ohittajan syöksyjä, muutaman kilometrin matkalla se aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin"
Aivan oikein niille liian lyhyin välein ajaville.ellei jonosta löydy tarpeeksi suurta väliä. Näin sanoo laki.
saa lähteä kirjoitti:
ellei jonosta löydy tarpeeksi suurta väliä. Näin sanoo laki.
Jotkut ovat katsoneet kuuden metrin välin riittävän suureksi turvaväliksi edellään ajavaan, joten minä voin mainiosti käväistä siinä välissä hieman yli viiden metrin autollani.
- laki sanoo
saa lähteä kirjoitti:
ellei jonosta löydy tarpeeksi suurta väliä. Näin sanoo laki.
myös turvavälistä, muistaakseni nopeus km/h = väli metriä, eli älä lue muille lakia jos et tunne sitä itse muilta osin kuin sulle itselle sopii...
Kova laki kirjoitti:
"Mitään tunkeutumistilanteita ei synny jne..."
Joka päivä näkee ja kokee näitä paksukalloja, jotka eivät osaa lukea liikennettä. Väliin ängetään täysin surutta ja muista välittämättä. Luotetaan siihen, että muut väistävät. Voi v*ttu, mitä porukkaa. Kortti pois ja vankilaan homojen leikkikaluiksi tuollaiset suharit!Miten se on HELV***tin vaikea ymmärtää, että jos lakia noudatettataisiin, mihinkään väliin ei tarvitse tunkea. Ajonopeus pitaisi olla maksimissaan 10km/h, jos väliin sovittaminen on ahdasta.
Lainatakseli "Joka päivä näkee ja kokee näitä paksukalloja," "Luotetaan siihen, että muut väistävät."
Tällainen lauseyhdistelmä on sitten ihan oma lukunsa ja tuomittavaa, jos väistäjäksi joutuu VASTAANTULEVA liikenne! Mutta samaan suuntaan ajavat voivat katsoa ITSE peiliin, jos henkilöauto ei maantiellä väliin mahdu!... kirjoitti:
Siis miksi sanot profiilissasi että asut ulkomailla?
...asuu "ulkomailla".
"munan puute", estää valtaosaa kertomasta Galleriassaan koko totuutta......laki sanoo kirjoitti:
myös turvavälistä, muistaakseni nopeus km/h = väli metriä, eli älä lue muille lakia jos et tunne sitä itse muilta osin kuin sulle itselle sopii...
-Ei saa lähteä ohittamaan, jos ei turvallisesti voi palata edessä ajavaan jonoon.
-Jonossa ajavien kuuluu pitää turvaväli edelläajavaan.
Noinhan se on präntätty.
Käytännössä ei pidetä turvavälejä ja ohittamaan lähdetään olettamalla, että kyllä sinne jonnekin väliin pääsee takaisin tunkemaan.
Siihen kun vielä sattuu tämmönen ohituksenvaikeuttaja kohdalle ja vetää välin kiinni...
Mulla on semmonen käsitys, että toisten tekemä virhe ei oikeuta omaan virheelliseen ajotapaan.
Elikkä ohittamaan ei saa lähteä, jos edellä ajaa autot jonossa liian lähellä toisiaan, etkä turvallisesti pääse takaisin kaistallesi.- Kallonkutistaja
Laaksonenster kirjoitti:
-Ei saa lähteä ohittamaan, jos ei turvallisesti voi palata edessä ajavaan jonoon.
-Jonossa ajavien kuuluu pitää turvaväli edelläajavaan.
Noinhan se on präntätty.
Käytännössä ei pidetä turvavälejä ja ohittamaan lähdetään olettamalla, että kyllä sinne jonnekin väliin pääsee takaisin tunkemaan.
Siihen kun vielä sattuu tämmönen ohituksenvaikeuttaja kohdalle ja vetää välin kiinni...
Mulla on semmonen käsitys, että toisten tekemä virhe ei oikeuta omaan virheelliseen ajotapaan.
Elikkä ohittamaan ei saa lähteä, jos edellä ajaa autot jonossa liian lähellä toisiaan, etkä turvallisesti pääse takaisin kaistallesi."Mulla on semmonen käsitys, että toisten tekemä virhe ei oikeuta omaan virheelliseen ajotapaan."
Mutta käytännön liikenteessä pätee samat säännönmukaisuudet kuin esim useissa av(i)oerokiistoissa: toisen hölmöilyt voi "voittaa" vain olemalla itse vielä hölmömpi. Oma voittaminen ja kosto toiselle ovat ne todelliset motiivit, vaikkei niitä kukaan myönnäkään.
Mutta kaiken kaikkiaan monet ovat liikenteessä ajatusmallilla, että käytännössä mtä tahansa sääntöjä voi rikkoa, yksi ajaa liian lujaa muita häiriten, toinen liian hitaasti muita häiriten, kolmas vaikeuttaa ohituksia, neljäs ei piittaa punaisesta/keltaisesta liikennevalosta, viides ei anna suojatienkulkijalle tietä, jne. Ja sitten on vielä niitä joille kaikki säännöt ovat vaikeita noudattaa, myös muilla elämän aloilla kuin liikenteessä. - Kallonkutistaja
väli -mitä välii! kirjoitti:
"aiheutti jo neljä vaaratilannetta vastaantulevan liikenteen johdosta tunkemalla vaikka väkisin toisten väliin. "
Missä turvaväli? Jos pitää kunnon välin edessä ajavaan ei tarvitse tunkea. Jos taas ajaa kiinni edelläajavan puskurissa niin ilomielin tungen reilusti yli kaksi tonnia rautaa väkisin pikkupikkuväliin.
Jos ei itse uskalla ohittaa niin mikä hinku on estää toisia ohittamasta?Yleensähän tuossa on kyse tuosta turvavälistä. Mutta on sekin mahdollista, että edessä on turvaväliä parillekin autolle, mutta siihen ohittaakin neljä autoa. Eihän noita ihan joka päivä liikenteessä näe, mutta ei paljoakaan tarvitse ajaa (esim kuorma-auto ja satasen alue), kun sen jo voi liittää kokemuksiinsa. Ja mitä se yli kaksi tonnia on esim täyskokoiseen yhdistelmään verrattuna? Reippaalla jarrutuksella voisi pitää turvavälin, mutta koknaisuutena se puolestaan aiheuttaa jopa vaarallista haitariliikettä, jos liikkujia on ihan jonoksi asti.
- sinä rikot
Kairakettu kirjoitti:
Jotkut ovat katsoneet kuuden metrin välin riittävän suureksi turvaväliksi edellään ajavaan, joten minä voin mainiosti käväistä siinä välissä hieman yli viiden metrin autollani.
lakia.
- Jos toinen
laki sanoo kirjoitti:
myös turvavälistä, muistaakseni nopeus km/h = väli metriä, eli älä lue muille lakia jos et tunne sitä itse muilta osin kuin sulle itselle sopii...
rikkoo laki eli tässä tapauksessa ei pidä riittävää turvaväliä, ei se anna toiselle oikeutta rikkota lakia eli tunkea liian pieneen väliin!
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Mulla on semmonen käsitys, että toisten tekemä virhe ei oikeuta omaan virheelliseen ajotapaan."
Mutta käytännön liikenteessä pätee samat säännönmukaisuudet kuin esim useissa av(i)oerokiistoissa: toisen hölmöilyt voi "voittaa" vain olemalla itse vielä hölmömpi. Oma voittaminen ja kosto toiselle ovat ne todelliset motiivit, vaikkei niitä kukaan myönnäkään.
Mutta kaiken kaikkiaan monet ovat liikenteessä ajatusmallilla, että käytännössä mtä tahansa sääntöjä voi rikkoa, yksi ajaa liian lujaa muita häiriten, toinen liian hitaasti muita häiriten, kolmas vaikeuttaa ohituksia, neljäs ei piittaa punaisesta/keltaisesta liikennevalosta, viides ei anna suojatienkulkijalle tietä, jne. Ja sitten on vielä niitä joille kaikki säännöt ovat vaikeita noudattaa, myös muilla elämän aloilla kuin liikenteessä.muuttuu, kun ryömii sinne peltikotilon sisään - minäkin. Autoon mennessään pitää olla varovainen, ettei sarvet riko kattoverhousta, eikä häntä jää ovenväliin.
Mielen- ja vireystilasta riippuen tulee itsekin joskus kohellettua ja vähän koulutettuakin.
Jälkikäteen mua ainakin harmittaa, kun mä ainakin yritän ajaa sääntöjen mukaan ja hiiltymättä.
Olen usein ajatellut, että miksiköhän muiden ajotapaa jotenkin luokittelee automerkin mukaan, vaikka pitäisi pystyä ajattelemaan sitä kuljettajaa niinku ihmisenä.
Olen hiukan onnistunut kouluttamaan itseäni, kun viime vuonna aloitin moottoripyöräilyn ja äskettäin hankin opetusluvan, jotta voin opettaa tyttärelleni autonajoa.
Suoraan sanoen olen aikaisemmin luullut, että jonoa voi lähteä ohittamaan olettamalla, että sieltä kuuluu aina löytyä joku väli mihin palata.
Toisaalta en itse yleensä viitsi lähteä saavuttamaani pidempää jonoa noukkimalla ohittamaan.- lehmän ostajalla
Kairakettu kirjoitti:
Olen kuitenkin autoillut jo yli 30 vuotta ja vilkkaimpina vuosina kilometrejä kertyi 150 000 - 180 000 km/v, ylinopeudella ja kolareitta.
Huh. Kuka uskoo!
Vai olisko, että joko uskotte, vai valehtelenko lisää!
- Löpö Lauri
On varsin yleistä, saavuttaessa ohituskaistalle mäkeen, se tientulppa piristyy eikä päästä rekkaa ohi rinteessä. Moni rekkakuski ajaa kilpaa nysvärin kanssa rinteessä ja päästyään mäenpäällä puoliauton mittaa ohi palaa kaistalleen vaikka väkisin. On käsittämätöntä kuinka 60..80 välillä soutavat ei millään soisi ammatialisen ohittaa, risti seinään jos joku vetää bussipysäkille ja päästää ohi.
- sujuvuus
Useasti, kun saavuttaa 80 km/h:n alueella n. 70 km/h ajavan tiiviin jonon, näyttää siltä, että rekka on jonoa vetämässä, mutta henkilöautohan siellä piipertääkin edellä kuvatulla tavalla rekan ohituksen estäen. Muutenkin ohituskaistojen tarkoitus tuntuu monilta unohtuneen, koska useimmiten 100 km/h:n alueella n. 90 km/h:n nopeudella ajavat nostavat juuri ennen ohituskaistan alkua nopeutensa reilusti päälle 100 km/h:n kuin näyttääkseen, että kyllä hekin osaavat ajaa nopeasti, ja kun ohituskaista on loppu, niin nopeus palaa siihen "turvalliseen" 90:n nopeuteen. Eli, jos näistä tahtoo ohitse päästä, on pakko ajaa reilua sakkonopeutta ja niistähän tilanteista poliisi käy sitten ystävällisesti keräämässä rahat ja mahdollisesti kortinkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593295Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845