-Kävimme vaimoni kanssa 90 luvun lopulla tutustumassa Loviisan satamaan saapuneeseen ruotsalaiseen ydinjätteiden kuljetukseen tarkoitettuun rahtilaivaan, jonne oli yleisölle vapaa pääsy.-Olisiko ollut jokin Oskarshamnin ydinlaitosta varten rakennettu alus?
-Komentosillalla kiinnitin huomioni kahteen noin metrin korkuiseen "pönttöön" ja opas kertoi niiden olevan kompasseja, joiden kierrosluku oli muistaakseni 30.000 kierrosta minuutissa(voiko olla mahdollista?).
-Kosketin pönttöjä ja ne tuntuivat lämpimiltä ja kysyin, miksi ne ovat käynnissä vaikka alus on kiinnitetty laituriin.
-Opas kertoi ettei niitä voi pysäyttää satamassa olon ajaksi, koska niiden uudelleen käynnistäminen ja kalibrointi kestäisi pari vuorokautta.
Ovatko nuo huimat luvut tosia???
Rahtilaivan gyrokompassin käynnistys
51
11524
Vastaukset
- Ammatikseen vesillä liikkuva
Ei hyrrän käynnistys nyt ihan paria vuorokautta vie, eikä sitä tarvitse sen kummemmin kalibroidakaan käynnistyksen jälkeen.
4-5 tuntia menee kuitenkin kylmäkäynnistykseen, et alkaa näyttämään oikein, eikä suunta "vaella". Ensimmäisten tuntien aikana hyrrä saattaa vaeltaa yli kymmenen astettakin, joten automaatilla ajo on aika veemäistä.
Hyrriä ei normaalisti pysäytetä kuin huoltoa varten.
Sinänsä perinteiset hyrräkompassit alkavat pian olla historiaa, ne korvaa tulevaisuudessa laserhyrrä, jossa ainoa liikkuva osa on valo! Samalla päästään eroon vauhtivirheestä ja kumuloituvasta virheestä.- pysyy edelleen
Kyllä se vauhtivirhe vaikuttaa laserhyrräänkin. Se vaan kompensoidaan laskennallisesti samoin kuin latitudin vaikutus. Eli hyrrä lukee GPS:ssää.
- *Varovainen*
Tuosta aloittajan viestistä kävi ilmi että kyseessä oli ydinjätteiden kuljetusalus.
Ehkä tuolla aluksella on kaikki riskit minimoitu siten että kaikki kompassin vaeltelut on suljettu pois uhkatekijöinä.
Ehkä tuo pari vuorokautta on "turvallisuustekijä". - perusjuntti2
pysyy edelleen kirjoitti:
Kyllä se vauhtivirhe vaikuttaa laserhyrräänkin. Se vaan kompensoidaan laskennallisesti samoin kuin latitudin vaikutus. Eli hyrrä lukee GPS:ssää.
Ymmärän vajavaisesti E=mc2, mutta mikä on vauhtivirhe.
Eikös lentomatkustajatkin voisi kärsiä samasta!? - ei riskejä
*Varovainen* kirjoitti:
Tuosta aloittajan viestistä kävi ilmi että kyseessä oli ydinjätteiden kuljetusalus.
Ehkä tuolla aluksella on kaikki riskit minimoitu siten että kaikki kompassin vaeltelut on suljettu pois uhkatekijöinä.
Ehkä tuo pari vuorokautta on "turvallisuustekijä".hirmu fiksu tyyppi tää *varovainen*!
- Sähkömies (YT)
Tekniikka mene eteenpäin, mutta laivoihin sitä uusinta uutta ei tule joka paikkaan työntää. Eikä työnnetäkään. Kun tavaraa hajoaa niin se 70-luvulla koulunsa käynyt sähkömies ei takuulla osaa korjata paikkoja.
GPS:stä tulisi pyrkiä eroon. Onneksi tulee eurooppalaisten Magellan, ja on teoreettinen mahdollisuus käyttää Glonasia. Aikuisten oikeasti, kuka kippari hyväksyy sen tilanteen että aluksen turvallinen kulku on viimekädessä vieraan valtion käsissä? Yhdysvallat pystyy käytännössä napinpainalluksella saattaa koko GPS pois käytöstä. - siinä
Sähkömies (YT) kirjoitti:
Tekniikka mene eteenpäin, mutta laivoihin sitä uusinta uutta ei tule joka paikkaan työntää. Eikä työnnetäkään. Kun tavaraa hajoaa niin se 70-luvulla koulunsa käynyt sähkömies ei takuulla osaa korjata paikkoja.
GPS:stä tulisi pyrkiä eroon. Onneksi tulee eurooppalaisten Magellan, ja on teoreettinen mahdollisuus käyttää Glonasia. Aikuisten oikeasti, kuka kippari hyväksyy sen tilanteen että aluksen turvallinen kulku on viimekädessä vieraan valtion käsissä? Yhdysvallat pystyy käytännössä napinpainalluksella saattaa koko GPS pois käytöstä.Kepsussa nyt niin huolestuttaa? Toistaiseksi pelaa, hyvä niin.Kyllä sitä nyt lähiliikenteessä pärjää ilmankin, jos niikseen tulee. Ihminen vaan on luonnostaan laiska, on ajaminen vaan hemmetisti helpompaa kepsun kanssa. Odotellaan nyt sitä Magellania, jos se sieltä tulis joskus sit, kun toi Glonass ei oikein pelitä....
- Sähkömies (YT)
siinä kirjoitti:
Kepsussa nyt niin huolestuttaa? Toistaiseksi pelaa, hyvä niin.Kyllä sitä nyt lähiliikenteessä pärjää ilmankin, jos niikseen tulee. Ihminen vaan on luonnostaan laiska, on ajaminen vaan hemmetisti helpompaa kepsun kanssa. Odotellaan nyt sitä Magellania, jos se sieltä tulis joskus sit, kun toi Glonass ei oikein pelitä....
No jos lähiliikenteessä ei perämies pärjää ilman gepsiä, niin väärässä työssä on.
Vaikka Pohjanmerellä jos vastaanotin menee rikki, niin on kokeneellakin sähkömiehellä hyvät neuvot kalliit. Samoin perämieskunnalla jollei kukaan hallitse tähtinavigaatiota (kuten nykyiset AMK-merikapteenit ei kuulemma tee).
Eniten jännittää kun kipparit jättää laivan turvallisen kulun yhden ja ainoan asian varaan tällä tavalla. Vähintään pitäisi olla vastaanotin, jolla pystyy ottamaan vastaan useita signaaleja kerralla (Glonas-GPS-yhdistelmä esimerkiksi). Jos toinen tippuu pelistä pois, on toinen vielä teoriassa käytettävissä.
Perämiesten asenteet on sitte luku sinänsä. Koulutus on mitä on, ja sitten vielä asenteeltaan ne on välillä vallan jännittäviä. Nuorempi polvi tuntuu keskittymään enemmän pasianssiin kun laivan ajamiseen. - Ota selvää
Sähkömies (YT) kirjoitti:
No jos lähiliikenteessä ei perämies pärjää ilman gepsiä, niin väärässä työssä on.
Vaikka Pohjanmerellä jos vastaanotin menee rikki, niin on kokeneellakin sähkömiehellä hyvät neuvot kalliit. Samoin perämieskunnalla jollei kukaan hallitse tähtinavigaatiota (kuten nykyiset AMK-merikapteenit ei kuulemma tee).
Eniten jännittää kun kipparit jättää laivan turvallisen kulun yhden ja ainoan asian varaan tällä tavalla. Vähintään pitäisi olla vastaanotin, jolla pystyy ottamaan vastaan useita signaaleja kerralla (Glonas-GPS-yhdistelmä esimerkiksi). Jos toinen tippuu pelistä pois, on toinen vielä teoriassa käytettävissä.
Perämiesten asenteet on sitte luku sinänsä. Koulutus on mitä on, ja sitten vielä asenteeltaan ne on välillä vallan jännittäviä. Nuorempi polvi tuntuu keskittymään enemmän pasianssiin kun laivan ajamiseen.seuraavalla kerralla, miten paljon tähtinavigointia harrastetaan ja tarvitaan Pohjanmeren puolella (ja se on lähiliikennettä kans), ole kiltti, kun olet siellä komentosillalla tähystämässä. En yritä ilkeillä, mutta kyllä sitä voi määrittää aluksen paikan ilman niitä tähtiä koska vaan, jopa Pohjanmerellä. En arvaisi German Bightilla alkaa keskilatituudeja ottamaan, ei ole sekään tarkoituksenmukaista. Glonassiin en luottaisi, vaikka GPS ei toimisi.
- jutun avasit
Sähkömies (YT) kirjoitti:
Tekniikka mene eteenpäin, mutta laivoihin sitä uusinta uutta ei tule joka paikkaan työntää. Eikä työnnetäkään. Kun tavaraa hajoaa niin se 70-luvulla koulunsa käynyt sähkömies ei takuulla osaa korjata paikkoja.
GPS:stä tulisi pyrkiä eroon. Onneksi tulee eurooppalaisten Magellan, ja on teoreettinen mahdollisuus käyttää Glonasia. Aikuisten oikeasti, kuka kippari hyväksyy sen tilanteen että aluksen turvallinen kulku on viimekädessä vieraan valtion käsissä? Yhdysvallat pystyy käytännössä napinpainalluksella saattaa koko GPS pois käytöstä.Tietämättömyytesi paljastuu jo termeistä. Magellan on eräs GPS-vastaanotinmerkki, anglosaksinen nimi europpalaisten tuntemalle portugalilaiselle Maghalaesille. Galileota sinä varmaan tarkoitit. Saattaa olla vissi perä, että monelta navoigoijalta menisi sormi suuhun jos GPS katoaisi. Mutta ilman GPS:n tukea meriliikenne menisi monessa paikassa ihan kaaokseksi. Sen verran erilaisia meriliikenteen ohjausjärjestemiä on rakennettu sen varaan, Glonass ja Galileo tukevat tätä samaa kehitystä. Ja Galileo on kanssa yksi EU:n tuottama suuri bluffi. Melkeinpä lupaan syödä hatullisen sitä ihtiään, jos se systeemi on operatiivisessa toiminnassa ennenkuin meikäläinen on eläkkeellä.
- perämies
Sähkömies (YT) kirjoitti:
No jos lähiliikenteessä ei perämies pärjää ilman gepsiä, niin väärässä työssä on.
Vaikka Pohjanmerellä jos vastaanotin menee rikki, niin on kokeneellakin sähkömiehellä hyvät neuvot kalliit. Samoin perämieskunnalla jollei kukaan hallitse tähtinavigaatiota (kuten nykyiset AMK-merikapteenit ei kuulemma tee).
Eniten jännittää kun kipparit jättää laivan turvallisen kulun yhden ja ainoan asian varaan tällä tavalla. Vähintään pitäisi olla vastaanotin, jolla pystyy ottamaan vastaan useita signaaleja kerralla (Glonas-GPS-yhdistelmä esimerkiksi). Jos toinen tippuu pelistä pois, on toinen vielä teoriassa käytettävissä.
Perämiesten asenteet on sitte luku sinänsä. Koulutus on mitä on, ja sitten vielä asenteeltaan ne on välillä vallan jännittäviä. Nuorempi polvi tuntuu keskittymään enemmän pasianssiin kun laivan ajamiseen.GPS-GLONASS yhdistelmälaite ei ole normaaliin kauppamerenkulkuun järkevä laite. Sillä pystytään parantamaan GPSn tarkuutta, mutta se tarvitsee edelleen GPS-järjestelmän satelliitteja kyetäkseen paikannukseen (tarvitaan aina vähintään yksi GPS-satelliitti, jotta saadaan selville näiden kahden järjestelmän välinen aikaero). Tässä tapauksessa ollaan jälleen amerikkalaisten häirinnän vaarassa, koska GPS-häirintä perustuu nimenomaan GPS-ajan manipulointiin.
Novatel:in documentti aiheesta.
http://www.novatel.ca/Documents/Papers/GLONASSOverview.pdf
GPS-GLONASS PERMANENT STATION AT THE CAGLIARI OBSERVATORY
"the actual reliability of a GLOSSNASS fix is lower than that of GPS"
http://laser1.ca.astro.it/glonass/gpse.php?nodo=3
Vaihtoehtona toki olisi erilliset GPS- ja GLONASS-vastaanottimet, mutta koska järjestelmät ovat toistensa kopiota on enemmän kuin todennäköistä että myös häirintämahdollisuus löytyy molemmista.
Jos ollaan aluksella ja meillä on kaksi laitetta jotka näyttävät eripaikkaa niin mistä voimme tietää kumpi on oikeassa?
ps. ja ihan oikeaste se amerikkalaisten onneton "häirintä" oli tarkuuden huonontamista noin joihinkin satoihin metreihin. Ja nyt täällä joku sähkönpäälle ymmärtävä on sitä mieltä että se on niin epätarkkaa että pitäisi ruveta ottamaan paikkaa tähdistä, kun on niin hirveen kauheen vaarallista. Herätkää.
pps. nukutaan ne vapaavahdit eikä mietitä älyttömyyksiä. - Sähkömies (YT)
perämies kirjoitti:
GPS-GLONASS yhdistelmälaite ei ole normaaliin kauppamerenkulkuun järkevä laite. Sillä pystytään parantamaan GPSn tarkuutta, mutta se tarvitsee edelleen GPS-järjestelmän satelliitteja kyetäkseen paikannukseen (tarvitaan aina vähintään yksi GPS-satelliitti, jotta saadaan selville näiden kahden järjestelmän välinen aikaero). Tässä tapauksessa ollaan jälleen amerikkalaisten häirinnän vaarassa, koska GPS-häirintä perustuu nimenomaan GPS-ajan manipulointiin.
Novatel:in documentti aiheesta.
http://www.novatel.ca/Documents/Papers/GLONASSOverview.pdf
GPS-GLONASS PERMANENT STATION AT THE CAGLIARI OBSERVATORY
"the actual reliability of a GLOSSNASS fix is lower than that of GPS"
http://laser1.ca.astro.it/glonass/gpse.php?nodo=3
Vaihtoehtona toki olisi erilliset GPS- ja GLONASS-vastaanottimet, mutta koska järjestelmät ovat toistensa kopiota on enemmän kuin todennäköistä että myös häirintämahdollisuus löytyy molemmista.
Jos ollaan aluksella ja meillä on kaksi laitetta jotka näyttävät eripaikkaa niin mistä voimme tietää kumpi on oikeassa?
ps. ja ihan oikeaste se amerikkalaisten onneton "häirintä" oli tarkuuden huonontamista noin joihinkin satoihin metreihin. Ja nyt täällä joku sähkönpäälle ymmärtävä on sitä mieltä että se on niin epätarkkaa että pitäisi ruveta ottamaan paikkaa tähdistä, kun on niin hirveen kauheen vaarallista. Herätkää.
pps. nukutaan ne vapaavahdit eikä mietitä älyttömyyksiä.Tarkoitin pahinta mahdollista tilannetta, jossa koko siviilipuolen GPS joko häiritään käyttökelvottomaksi tai suljetaan kokonaan. Vähän kaukaa haettua, mutta Suomihan voitti euroviisut. Siitä filosofiasta taas ei toivottavasti tarvitse luennoista että laivan toiminnan kannalta tärkeimmät laitteet on aina tuplattava: vähintään kaksi apukonetta, hätägeneraattori, akut ja niin edelleen.
Jos kaksi laitetta näyttää eri paikkaa niin tekisin niinkun yleensä on tapana tehdä kun ammattitaito loppuu kesken eikä ketään neuvomassa: luottaisin tuuriin ja jatkaisin hommia.
Oikeasti, kumpi on pahempi tilanne: yksi laite johon luotetaan sokeasti tilanteessa kun tilanteessa, vai toinen laite rinnalle josta voidaan päätellä aina jos jommassakummassa on jotain häikkää?
Amerikkalaisten häirintä oli onnetonta, kyllä, ja se saatiin suurimmalta osin kompensoitua maa-asemilla. Mutta edelleen, tarkoitin tilannetta jossa GPS todellakin on käyttökelvoton syystä tai toisesta. - Sähkömies (YT)
jutun avasit kirjoitti:
Tietämättömyytesi paljastuu jo termeistä. Magellan on eräs GPS-vastaanotinmerkki, anglosaksinen nimi europpalaisten tuntemalle portugalilaiselle Maghalaesille. Galileota sinä varmaan tarkoitit. Saattaa olla vissi perä, että monelta navoigoijalta menisi sormi suuhun jos GPS katoaisi. Mutta ilman GPS:n tukea meriliikenne menisi monessa paikassa ihan kaaokseksi. Sen verran erilaisia meriliikenteen ohjausjärjestemiä on rakennettu sen varaan, Glonass ja Galileo tukevat tätä samaa kehitystä. Ja Galileo on kanssa yksi EU:n tuottama suuri bluffi. Melkeinpä lupaan syödä hatullisen sitä ihtiään, jos se systeemi on operatiivisessa toiminnassa ennenkuin meikäläinen on eläkkeellä.
Termit meni sekaisin. Galileota tarkoitin. Minä kyllä uskon siihen projektiin.
- etttä
Sähkömies (YT) kirjoitti:
Tarkoitin pahinta mahdollista tilannetta, jossa koko siviilipuolen GPS joko häiritään käyttökelvottomaksi tai suljetaan kokonaan. Vähän kaukaa haettua, mutta Suomihan voitti euroviisut. Siitä filosofiasta taas ei toivottavasti tarvitse luennoista että laivan toiminnan kannalta tärkeimmät laitteet on aina tuplattava: vähintään kaksi apukonetta, hätägeneraattori, akut ja niin edelleen.
Jos kaksi laitetta näyttää eri paikkaa niin tekisin niinkun yleensä on tapana tehdä kun ammattitaito loppuu kesken eikä ketään neuvomassa: luottaisin tuuriin ja jatkaisin hommia.
Oikeasti, kumpi on pahempi tilanne: yksi laite johon luotetaan sokeasti tilanteessa kun tilanteessa, vai toinen laite rinnalle josta voidaan päätellä aina jos jommassakummassa on jotain häikkää?
Amerikkalaisten häirintä oli onnetonta, kyllä, ja se saatiin suurimmalta osin kompensoitua maa-asemilla. Mutta edelleen, tarkoitin tilannetta jossa GPS todellakin on käyttökelvoton syystä tai toisesta.useamman yhtiön navigointipolitiikkaan kuten monen navigateurin tapoihin kuuluu verrata esim. tutka-paikkaa ja GPS-positiota keskenään ja mahdollisuuksien mukaan katsotaan ulos fönsteristä, stemmaako maisemat. Ei se tosiaan herr Puskan On/Off GPS-kytkin saa saattaa miestä tilanteeseen, etteikö paikkaa löytyisi. Sehän on vain yksi tapa ottaa paikka, ja helvetin helppo, niinkuin todettu.
- hyrräkompassi
inertiapaikannukseen?
- Soita koneeseen
Tai sähkölle.
- Renne
Soita koneeseen kirjoitti:
Tai sähkölle.
Vauhtivirhe syntyy maapallon pyörimiliikkeen ja aluksen liikkeen yhteisvaikutuksesta. Suurimmillaan vauhtivirhe on pohjois-etelä-suunnilla, ja aluksen kulkiessa maapallon pyörimisliikkeen suuntaisesti tai kohtisuoraan sitä vastaan vauhtivirhettä ei ole lainkaan.
Vauhtivirhe on pienimmillään päiväntasaajalla, ja korkeammilla leveysasteilla, aluksen liikesuunnan kasvaessa suhteessa pienempään maan pyörimisnopeuteen, vauhtivirhe kasvaa.
Hyrrien pyörimisnopeus on 12000-20000 ja ne saavuttavat sen nopeuden n. 2-4 tunnin kuluessa, jolloin suuntaavien voimien resultantti asettuu meridiaanin suuntaisesti ja säilyttää suuntansa niin kauan kun hyrrien pyörimisliike jatkuu. - mesiikalle oli sanonut,
Soita koneeseen kirjoitti:
Tai sähkölle.
että stuju on vittumainen?
- asiaan perehtynyt
liittyyy, ehdottomasti. siitä se kaikki lähtee..
- vailla vertaa
kyllä se niin menee, usko pois.... joo joo. älä kysele!
- täynnä -vittumaisia- ihmisiä
mesiikalle oli sanonut, kirjoitti:
että stuju on vittumainen?
voi ei, mitäs nyt tehdään? kamalaa.... miten se nyt niin meni. eihän sille mitään voi että toiset on paskoja, se on luonnevika... toiset on empaattisia, toiset ei, ne on sitten vaan paskoja...
elämä on laiffii. jokainen tsäänssi on yks mahdollisuus... eiks vaa?
- navigator
Hei
Aika lähelle pitävät paikkansa. Hyrräkompassit ovat tuosta pienentyneet. Nyt vain noin 5 litran "ämpärin kokoisia". Kierroksia hyrrissä n. 20000/min ja käynnissä aina. Joskun huollon tai telakoinnin aikana otetaan pois päältä. Kompassi hakeutuu pohjois-eteläsuunnalle uusilla kompasseilla muutaman tunnin kuluttua startttauksesta. Nykyisin kuituoptiset kompassit ovat syrjäyttämässä hyrräkompassit. Kuituoptiikalla toteutetuilla suunnannäyttäjillä on omat etunsa. No se on sitten toinen tarina se..
terv. navigator - PilvenVeikko
Vastaan itse itselleni.
Hyrräkompassissa on pyörivä hyrrä, jolla on ominaisuutena säilyttää asentonsa _avaruudessa_. Se on siis niin kiinnitetty vapaasti pyöriviin kehyksiin niin, että se pääsee vapaasti kääntymään joka suuntaan jolloin se pysyy samassa asennossa vaikka laite, tässä laiva minun maailmassani lentokone, kääntyilee miten haluaa, tekee vaikka vaakakierteitä. Hyrrän asentoa korjataan hyrräkompassin kyseessäollen maanmagneettivuon suunnalla niin, että hyrrä pysyy samassa asennossa esimerkiksi akseli pohois-etelä suunnassa kokoajan. Korjaus toimii hyvin hitaasti, lentikoneissa tyypillisesti kolmisen astetta minuutissa. lisäksi hyrrä korjaa automaattisesti maan pyörimisestä johtuvan ns ryömimisen, joka on navoilla 15astetta tunnissa ja päiväntasaajalla nolla. Vanhanaikaisissa laitteissa pitää leveyspiiri asettaa laitteeseen, samoin se, ollaanko pohjoisella vai etel. pallonpuoliskolla, jotta ryömimisenkorjaus toimii oikealla nopeudella ja oik. suuntaan, olisiko tuo ryömiminen sitä vauhtivirhettä sitten.
Hyrrä pitää olla, jotta kompassi näyttää vakaasti oikein silloinkin kun laiva tms liikehtii laivoissa kai keinuu kovaa.
Hyrriä pöritetään tyypillisesti 400 Hz vaihtovirralla. Tällä hyrrän pyörimisnopeudeksi tulee 24000 kierrosta min.
Lentokoneiden hyrrät kiihtyy ko nopeuteen minuutissa ja hyrrät pikasuunnataan käynnistyksen yhteydessä automaattisesti oikein mutta ehkäpä merellä hyrrissä ei ole pikatasaustoimintoja jolloin niiden suuntaanajo saattaa kestää hyvin pitkään. Hyrrillä on lisäksi tapana heilahdella holtittomasti kun niiden nopeus on alhainen jolloin hyrrän herkät laakeroinnit on aika kovilla. Niitä ei siis kannata sammutella turhaan. Hyrriä käytetään ilmailussa em asennon säilytysominaisuuden vuoksi lisäksi mm keiohorisonteissa, jotka näyttävät koneen asennon maahan nähden esim pilvessä lennettäesä. Näitä hyrriä korjataan maan vetovoiman suunnalla.
Sorry skönärit, huutelen vähän ns "vieraisiin pöytiin" mutta ihan vaan ystävyydellä.- Kyrt
kuitu-optinen hyrräkompassi toimii? ois kiva tietää, kun me ollaan tällaisia tyhmiä moukkia ja ylihinnoiteltuja dinosauruksia kans.
- Kyrt
Kyrt kirjoitti:
kuitu-optinen hyrräkompassi toimii? ois kiva tietää, kun me ollaan tällaisia tyhmiä moukkia ja ylihinnoiteltuja dinosauruksia kans.
Naturally.
- aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh
Kyrt kirjoitti:
Naturally.
hohhoijaa mitä tekstiä... kuka jaksaa tällaista kirjoittaa??
- PilvenVeikko
aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:
hohhoijaa mitä tekstiä... kuka jaksaa tällaista kirjoittaa??
On varmasti vaikeaa tekstiä lukea. En ihmettele ollenkaan näkemystäsi, et varmasti jaksanut lukea puoleakaan. En minäkään jaksaisi kirjoittaa noin pitkästi jos kirjoittaminen olisi minulle vaikeaa.
Seuraavaksi alan kirjoittamaan pikku tarinaa laserhyrrän toiminnasta, älä edes yritä lukea, et selviä siitä. - PilvenVeikko
Kyrt kirjoitti:
kuitu-optinen hyrräkompassi toimii? ois kiva tietää, kun me ollaan tällaisia tyhmiä moukkia ja ylihinnoiteltuja dinosauruksia kans.
Laser-hyrrän toiminnan ymmärtämiseksi on ymmärrettävä, että valo on aaltomaista säteilyä. Koherentti valo on sellaista valoa, jossa on vain yhdenlaista allonpituutta ja kaikki valo on samassa vaiheessa. Laserilla saadaan tällaista valoa tehtyä.
Laser-lähettimessä tehdään siis koherentti valonsäde, joka laitetaan menemään kuituoptista kolmiomaista tai neliönmuotoista reittiä. Reitin alussa on puoliläpäisevä peili, joka kääntää puolet valosta kiertämään samaa reittiä vastakkaiseenn suuntaan. Puoliläpäisevä peili samalla kääntää aallon vaiheen vastakkaiseksi.
Nyt siis samanlainen mutta tarkalleen vastakkaisvaiheinen valonsäde kiertää tarkalleen samanmittaista reittiä eri suuntiin. Reitin lopussa on ilmaisin, jota tässä voisi yksinkertaisuuden vuoksi kutsua vaikka valokennoksi. Tarkalleen vastakkaiset valonsäteet saapuvat valokennoon jolloin ne vastakkaisvaiheisina kumoavat toisensa. Ulos ei tule jännitettä.
Kun systeemi alkaa pyörähtää toiseen suuntaan tapahtuu sellaista, että toisen valonsäteen reitti pitenee ja toisen lyhenee. Reitin päässä oleva valokenno siis menee toista sädettä "karkuun" ja tulee toista vastaan. Säteet eivät enää tule vastakkaisvaiheisina kennolle, eivätkä siis kumoa toisiaan täysin ja kennosta tulee ulos jännitettä jonka suuruus on verrannollinen kääntymisen nopeuteen. Samoin kääntymisen suunta selviää jännitteestä.
Tälla systeemillä säilytetään siis vain tieto magneettisesta suunnasta silloin kun laiva tai lentokone on pahasti kallellaan tai väärinpäin (lentokone) tms magneettikentän suunta saadaan samalla tavalla magneettivuo anturilta kuin perinteisen, pyörivän hyrrän suunnan korjaamisessakin.
Vaatii aika kehittynyttä elektroniikkaa ja optiikkaa jotta valonsäteiden allonvaiheen erotus voidaan mitata vaikkapa laivassa jonka kurssi on hiljaa kääntymässä pois oikeasta vaikkapa viisi astetta tunnissa vauhdilla.
Toivottavasti ymmärsit idean. Tästä pitäisi piirtää kuva jotta se olisi riittävän selvästi kerrottu. - on vanhaa ja hyvää
PilvenVeikko kirjoitti:
Laser-hyrrän toiminnan ymmärtämiseksi on ymmärrettävä, että valo on aaltomaista säteilyä. Koherentti valo on sellaista valoa, jossa on vain yhdenlaista allonpituutta ja kaikki valo on samassa vaiheessa. Laserilla saadaan tällaista valoa tehtyä.
Laser-lähettimessä tehdään siis koherentti valonsäde, joka laitetaan menemään kuituoptista kolmiomaista tai neliönmuotoista reittiä. Reitin alussa on puoliläpäisevä peili, joka kääntää puolet valosta kiertämään samaa reittiä vastakkaiseenn suuntaan. Puoliläpäisevä peili samalla kääntää aallon vaiheen vastakkaiseksi.
Nyt siis samanlainen mutta tarkalleen vastakkaisvaiheinen valonsäde kiertää tarkalleen samanmittaista reittiä eri suuntiin. Reitin lopussa on ilmaisin, jota tässä voisi yksinkertaisuuden vuoksi kutsua vaikka valokennoksi. Tarkalleen vastakkaiset valonsäteet saapuvat valokennoon jolloin ne vastakkaisvaiheisina kumoavat toisensa. Ulos ei tule jännitettä.
Kun systeemi alkaa pyörähtää toiseen suuntaan tapahtuu sellaista, että toisen valonsäteen reitti pitenee ja toisen lyhenee. Reitin päässä oleva valokenno siis menee toista sädettä "karkuun" ja tulee toista vastaan. Säteet eivät enää tule vastakkaisvaiheisina kennolle, eivätkä siis kumoa toisiaan täysin ja kennosta tulee ulos jännitettä jonka suuruus on verrannollinen kääntymisen nopeuteen. Samoin kääntymisen suunta selviää jännitteestä.
Tälla systeemillä säilytetään siis vain tieto magneettisesta suunnasta silloin kun laiva tai lentokone on pahasti kallellaan tai väärinpäin (lentokone) tms magneettikentän suunta saadaan samalla tavalla magneettivuo anturilta kuin perinteisen, pyörivän hyrrän suunnan korjaamisessakin.
Vaatii aika kehittynyttä elektroniikkaa ja optiikkaa jotta valonsäteiden allonvaiheen erotus voidaan mitata vaikkapa laivassa jonka kurssi on hiljaa kääntymässä pois oikeasta vaikkapa viisi astetta tunnissa vauhdilla.
Toivottavasti ymmärsit idean. Tästä pitäisi piirtää kuva jotta se olisi riittävän selvästi kerrottu."Vaatii aika kehittynyttä elektroniikkaa .."
.. tekniikkaa - toimi jo ennen mikroprosessoreita. - vakuudeksi
on vanhaa ja hyvää kirjoitti:
"Vaatii aika kehittynyttä elektroniikkaa .."
.. tekniikkaa - toimi jo ennen mikroprosessoreita.http://www.google.fi/search?hl=fi&q=opamp circuits&btnG=Hae&meta=
- Pistän talteen
PilvenVeikko kirjoitti:
Laser-hyrrän toiminnan ymmärtämiseksi on ymmärrettävä, että valo on aaltomaista säteilyä. Koherentti valo on sellaista valoa, jossa on vain yhdenlaista allonpituutta ja kaikki valo on samassa vaiheessa. Laserilla saadaan tällaista valoa tehtyä.
Laser-lähettimessä tehdään siis koherentti valonsäde, joka laitetaan menemään kuituoptista kolmiomaista tai neliönmuotoista reittiä. Reitin alussa on puoliläpäisevä peili, joka kääntää puolet valosta kiertämään samaa reittiä vastakkaiseenn suuntaan. Puoliläpäisevä peili samalla kääntää aallon vaiheen vastakkaiseksi.
Nyt siis samanlainen mutta tarkalleen vastakkaisvaiheinen valonsäde kiertää tarkalleen samanmittaista reittiä eri suuntiin. Reitin lopussa on ilmaisin, jota tässä voisi yksinkertaisuuden vuoksi kutsua vaikka valokennoksi. Tarkalleen vastakkaiset valonsäteet saapuvat valokennoon jolloin ne vastakkaisvaiheisina kumoavat toisensa. Ulos ei tule jännitettä.
Kun systeemi alkaa pyörähtää toiseen suuntaan tapahtuu sellaista, että toisen valonsäteen reitti pitenee ja toisen lyhenee. Reitin päässä oleva valokenno siis menee toista sädettä "karkuun" ja tulee toista vastaan. Säteet eivät enää tule vastakkaisvaiheisina kennolle, eivätkä siis kumoa toisiaan täysin ja kennosta tulee ulos jännitettä jonka suuruus on verrannollinen kääntymisen nopeuteen. Samoin kääntymisen suunta selviää jännitteestä.
Tälla systeemillä säilytetään siis vain tieto magneettisesta suunnasta silloin kun laiva tai lentokone on pahasti kallellaan tai väärinpäin (lentokone) tms magneettikentän suunta saadaan samalla tavalla magneettivuo anturilta kuin perinteisen, pyörivän hyrrän suunnan korjaamisessakin.
Vaatii aika kehittynyttä elektroniikkaa ja optiikkaa jotta valonsäteiden allonvaiheen erotus voidaan mitata vaikkapa laivassa jonka kurssi on hiljaa kääntymässä pois oikeasta vaikkapa viisi astetta tunnissa vauhdilla.
Toivottavasti ymmärsit idean. Tästä pitäisi piirtää kuva jotta se olisi riittävän selvästi kerrottu.tämän selostuksen jonnekin, jos joskus vaikka tarttis.
- kiitos vastauksistanne
Pistän talteen kirjoitti:
tämän selostuksen jonnekin, jos joskus vaikka tarttis.
-Kiitos Teille kaikille asiantuntevista vastauksitanne, mutta ihmettelen edelleen sitä että jos hyrrä on päällä vuosikausia yhtämittaan, niin miten voitelu on järjestetty, jos kierrosluku on yli 20.000/minuutissa.
-Luin jostain, että Kimi Räikkösen McLaren ottaa ehkä saman verran kierroksia hetkellisesti, mutta sitten yleensä pamahtaa ja homma jää siihen.
-Ovatko SKF:n(Svenska Kullager Fabrik) insinöörit kehittäneet aikoinaan supernopeuksiin sopivat laakerit ja miten voitelu on järjestetty? - esimerkki:
kiitos vastauksistanne kirjoitti:
-Kiitos Teille kaikille asiantuntevista vastauksitanne, mutta ihmettelen edelleen sitä että jos hyrrä on päällä vuosikausia yhtämittaan, niin miten voitelu on järjestetty, jos kierrosluku on yli 20.000/minuutissa.
-Luin jostain, että Kimi Räikkösen McLaren ottaa ehkä saman verran kierroksia hetkellisesti, mutta sitten yleensä pamahtaa ja homma jää siihen.
-Ovatko SKF:n(Svenska Kullager Fabrik) insinöörit kehittäneet aikoinaan supernopeuksiin sopivat laakerit ja miten voitelu on järjestetty?http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=magnetic bearing&btnG=Hae
- PilvenVeikko
kiitos vastauksistanne kirjoitti:
-Kiitos Teille kaikille asiantuntevista vastauksitanne, mutta ihmettelen edelleen sitä että jos hyrrä on päällä vuosikausia yhtämittaan, niin miten voitelu on järjestetty, jos kierrosluku on yli 20.000/minuutissa.
-Luin jostain, että Kimi Räikkösen McLaren ottaa ehkä saman verran kierroksia hetkellisesti, mutta sitten yleensä pamahtaa ja homma jää siihen.
-Ovatko SKF:n(Svenska Kullager Fabrik) insinöörit kehittäneet aikoinaan supernopeuksiin sopivat laakerit ja miten voitelu on järjestetty?Kyllä ainakin ilmailussa käytetyissä on ihan pienet kestovoidellut kuulalaakerit. Koteloinnit on sellaisia hermeettisiä paketteja, joita avataan ja korjataan sellaisissa puhdastiloissa olevissa virtauskaapeissa. Tuntekijät ovat täysin suojattuna, ettei heistä pääse mitään pölyä ilmaan. Merenkulussa saattaa olla voitelusudeemejäkin koska paino ei ole ongelma ja huoltovälit on valtavasti pidempiä mutta niistä en tiedä mitään, voi olla vaikka jotain ilmalaakerointejakin tms.
- Jalat maassa
PilvenVeikko kirjoitti:
Kyllä ainakin ilmailussa käytetyissä on ihan pienet kestovoidellut kuulalaakerit. Koteloinnit on sellaisia hermeettisiä paketteja, joita avataan ja korjataan sellaisissa puhdastiloissa olevissa virtauskaapeissa. Tuntekijät ovat täysin suojattuna, ettei heistä pääse mitään pölyä ilmaan. Merenkulussa saattaa olla voitelusudeemejäkin koska paino ei ole ongelma ja huoltovälit on valtavasti pidempiä mutta niistä en tiedä mitään, voi olla vaikka jotain ilmalaakerointejakin tms.
Ilmailun asiantuntijana osannet kertoa, mitä PilvenVeikko tekee hyrrämittareille a)platalla käynnistettäessä ja b) lentoonlähtöpaikalla? Voiteleeko rasvaprässillä?
Mitä tekevät esimerkiksi Fouga Magisterin takaohjaamon hyrrät yksin lennettäessä?
:)
ja Google laulamaan Lentäjän Valssia!! - Katsastusmies-1
kiitos vastauksistanne kirjoitti:
-Kiitos Teille kaikille asiantuntevista vastauksitanne, mutta ihmettelen edelleen sitä että jos hyrrä on päällä vuosikausia yhtämittaan, niin miten voitelu on järjestetty, jos kierrosluku on yli 20.000/minuutissa.
-Luin jostain, että Kimi Räikkösen McLaren ottaa ehkä saman verran kierroksia hetkellisesti, mutta sitten yleensä pamahtaa ja homma jää siihen.
-Ovatko SKF:n(Svenska Kullager Fabrik) insinöörit kehittäneet aikoinaan supernopeuksiin sopivat laakerit ja miten voitelu on järjestetty?Ei voi verrata Kimin auton moottorin kierroslukua ja laakereiden kestoa tasaisesti pyörivän hyrrän kierroslukuun ja laakereiden kestoon !
F1-moottorista otetaan ulos suuri teho joka siirtyy männiltä kampiakselin kautta vaihdelaatikon yli pyöriin. Kampiakselin- kuten kiertokangen laakerit siirtävät tuon voiman. Ko. laakereiden pintapaineet ovat suuret ja muuttuvat alati työtahtien mukana.
Hyrrän laakereihin ei kohdistu läheskään F1-moottoriin verrattavia pintapaineita. Hyrrä on jatkuvassa tasaisessa liikkeessä ja pintapainetta syntyy ainoastaan laivan omista liikkeistä aiheutuvista voimista.
Hyrrän laakereiden kestoikä on ajallisesti suuri. Sama on tilanne lähes kaikkien tasaisesti pyörivien vekheiden laakereiden kanssa. vrt. esimerkiksi auton pyöränlaakerit, kesto useita 100 000 kilometrejä helpostikin.
Hyrrän laakerit ovat lisäksi valmistettu kestämään eli mittatoleranssit ovat erittäin tarkat ja kotelointi pitää kaikki epäpuhtaudet poissa laakeripinnoilta. - PilvenVeikko
Jalat maassa kirjoitti:
Ilmailun asiantuntijana osannet kertoa, mitä PilvenVeikko tekee hyrrämittareille a)platalla käynnistettäessä ja b) lentoonlähtöpaikalla? Voiteleeko rasvaprässillä?
Mitä tekevät esimerkiksi Fouga Magisterin takaohjaamon hyrrät yksin lennettäessä?
:)
ja Google laulamaan Lentäjän Valssia!!En ole asiantuntijaksi itseäni mainostanut. Joistakin asioista tiedänjotain toisista en. Jos pidät asiantuntemuksena muistaa ulkoa mitä lentäjän ohjeet (tyypiltään ns opetetun apinan ohjeita, jotka ei edellytä mitään osaamista, vain muistamista) käskee lentäjän missäkin lentoonlähdön vaiheessa tehdä niin en muista niitä enää, enkä ole siitä edes mitenkään pahoillani. Fouga kannattaisi sinunkin yrittää vain unohtaa, vain idiootti yrittää saada siitä jotain nostalgisia fiboja. Sen paskan kanssa kuoli liikaa miehiä.
- Jalat maassa
PilvenVeikko kirjoitti:
En ole asiantuntijaksi itseäni mainostanut. Joistakin asioista tiedänjotain toisista en. Jos pidät asiantuntemuksena muistaa ulkoa mitä lentäjän ohjeet (tyypiltään ns opetetun apinan ohjeita, jotka ei edellytä mitään osaamista, vain muistamista) käskee lentäjän missäkin lentoonlähdön vaiheessa tehdä niin en muista niitä enää, enkä ole siitä edes mitenkään pahoillani. Fouga kannattaisi sinunkin yrittää vain unohtaa, vain idiootti yrittää saada siitä jotain nostalgisia fiboja. Sen paskan kanssa kuoli liikaa miehiä.
Epäilyni ilmailutietämyksestäsi ja
kokemuksestasi varmistui.
Hauskaa loppusyksyä!
t: Idiootti :) - edestakaista
Katsastusmies-1 kirjoitti:
Ei voi verrata Kimin auton moottorin kierroslukua ja laakereiden kestoa tasaisesti pyörivän hyrrän kierroslukuun ja laakereiden kestoon !
F1-moottorista otetaan ulos suuri teho joka siirtyy männiltä kampiakselin kautta vaihdelaatikon yli pyöriin. Kampiakselin- kuten kiertokangen laakerit siirtävät tuon voiman. Ko. laakereiden pintapaineet ovat suuret ja muuttuvat alati työtahtien mukana.
Hyrrän laakereihin ei kohdistu läheskään F1-moottoriin verrattavia pintapaineita. Hyrrä on jatkuvassa tasaisessa liikkeessä ja pintapainetta syntyy ainoastaan laivan omista liikkeistä aiheutuvista voimista.
Hyrrän laakereiden kestoikä on ajallisesti suuri. Sama on tilanne lähes kaikkien tasaisesti pyörivien vekheiden laakereiden kanssa. vrt. esimerkiksi auton pyöränlaakerit, kesto useita 100 000 kilometrejä helpostikin.
Hyrrän laakerit ovat lisäksi valmistettu kestämään eli mittatoleranssit ovat erittäin tarkat ja kotelointi pitää kaikki epäpuhtaudet poissa laakeripinnoilta."Hyrrä on jatkuvassa tasaisessa liikkeessä ja pintapainetta syntyy ainoastaan laivan omista liikkeistä aiheutuvista voimista."
.. liikettä - mieletöntä kirnuamista - antoi esim. GTS FinnJet kulkeissaan.
Mitä pienemmin lastia - sitä enemmän vatkaa; näin kaikissa moottorikäyttöissä laivoissa. - käytetään
hyrräkompassia. Lentokoneissa ei. Laivojen kompassi
asettuu itsestään näyttämään pohjoista.
Lentokoneissa käytetään suuntahyrrää, ja se
asetetaan käsipelillä näyttämään jotain haluttua
suuntaa, useimmiten kiitoradan suuntaa, kun
lähdetään liikkeelle.
Hyrräkompassi ja suuntahyrrä ovat kaksi aivan eri
asiaa. Lentokoneessa hyrräkompassi ei edes toimi
vauhtivirheen vuoksi.
- innostunut laivailusta
hauska tarina... mielikuvitus lentää... :D vai tositarina väritettynä versiona?
- Saksan matkaaja
-Oltiin 1994 kesällä edestakaisella retkellä Saksanmaalle ja aurinko paistoi eikä mitään mainittavaa aallokkoa.
-Avomerellä jetti eteni mukavaa vauhtia mutta tärinä oli kovaa laivan vaakalaipioissa.
-Bartenderkin kävi välillä tarkistamassa tiskin yläpuolella hahloistaan suut alaspäin jaloistaan roikkuneiden olutlasien kunnon, jotka kilkuttivat kyljet toisiaan vasten. - Pena4
Saksan matkaaja kirjoitti:
-Oltiin 1994 kesällä edestakaisella retkellä Saksanmaalle ja aurinko paistoi eikä mitään mainittavaa aallokkoa.
-Avomerellä jetti eteni mukavaa vauhtia mutta tärinä oli kovaa laivan vaakalaipioissa.
-Bartenderkin kävi välillä tarkistamassa tiskin yläpuolella hahloistaan suut alaspäin jaloistaan roikkuneiden olutlasien kunnon, jotka kilkuttivat kyljet toisiaan vasten.Mitähän mahdat tarkoittaa "vaakalaipiolla"? Kantta vai? Vai olitko makamassa?
- Saksan matkaaja
Pena4 kirjoitti:
Mitähän mahdat tarkoittaa "vaakalaipiolla"? Kantta vai? Vai olitko makamassa?
Tarkoitan vaakalaipiolla yläpuolella olevaa "kattoa" ja jalkojen alla olevaa "lattiaa", mitä ne nyt sitten laivan oleskelutiloissa ovatkaan oikeilta nimiltään "crew-kielellä"?!
- olleet aina
Saksan matkaaja kirjoitti:
Tarkoitan vaakalaipiolla yläpuolella olevaa "kattoa" ja jalkojen alla olevaa "lattiaa", mitä ne nyt sitten laivan oleskelutiloissa ovatkaan oikeilta nimiltään "crew-kielellä"?!
'kansia'.
- kieltä
olleet aina kirjoitti:
'kansia'.
Täkki se on.
- se laiva
En tiedä liittyykö tuo kohta, jossa oli kysymysmerkki perässä laivaan vai hyrräkompasseihin, mutta laiva on tuo otsikossa mainittu. Se on todella erikoisalus käytetyn ydinpolttoaineen kuljetuksiin ruotsalaisilta voimaloilta välivarastoon. Sitä rahtia kun ei suinkaan ole ympäri vuoden kuljetettavaksi, laiva toimii ajoittain mm. aiheeseen liittyvänä näyttelytilana. Ja on sillä kuljetettu isompia komponentteja Olkiluotoonkin, kun laitoksia on vuosihuolloissa päivitetty.
- ja sorvattu
kieltä kirjoitti:
Täkki se on.
sanasta 'deck' - http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=ship deck&btnG=Hae
Muutamasta esimerkki.
"Täkki päällä vai täkki alla" - Katsastusmies-1
Saksan matkaaja kirjoitti:
-Oltiin 1994 kesällä edestakaisella retkellä Saksanmaalle ja aurinko paistoi eikä mitään mainittavaa aallokkoa.
-Avomerellä jetti eteni mukavaa vauhtia mutta tärinä oli kovaa laivan vaakalaipioissa.
-Bartenderkin kävi välillä tarkistamassa tiskin yläpuolella hahloistaan suut alaspäin jaloistaan roikkuneiden olutlasien kunnon, jotka kilkuttivat kyljet toisiaan vasten.30 solmun nopeudella potkureiden paineiskut runkoon tuntuivat kovana tärinänä laivan peräosassa. Ravintolat ja baarit sijaitsevat perässä juuri siksi että hytit saatiin sijoitettua keulaan jossa ei taasen tärise ollenkaan, eli potkureiden paineallot eivät tunnu siellä häiritsevinä.
Talviaikataulua ajettaessa jälkeenpäin asennetuilla dieseleillä ei tärinä ollut paha kun nopeus oli 16 - 18 solmua. - ahterissa
Katsastusmies-1 kirjoitti:
30 solmun nopeudella potkureiden paineiskut runkoon tuntuivat kovana tärinänä laivan peräosassa. Ravintolat ja baarit sijaitsevat perässä juuri siksi että hytit saatiin sijoitettua keulaan jossa ei taasen tärise ollenkaan, eli potkureiden paineallot eivät tunnu siellä häiritsevinä.
Talviaikataulua ajettaessa jälkeenpäin asennetuilla dieseleillä ei tärinä ollut paha kun nopeus oli 16 - 18 solmua.paineiskut ja tärinät kun oltiin "silleen". Ei tarvinnut kummankaan tehdä ruumillista työtä, sen hoiti paineiskut ja tärinä. Vähäisestä sanavarastostani ei löydy laatusanaa kertomaan tuntemuksesta jonka koimme. Hyttimme oli ehkä juuri potkurin kohdalla. Tälläisesta mahdollisuudesta olisi mielestäni pitänyt kertoa esittessä. Tämä siis Finjetissä. Tätä tuskin unohtaisin vaikka sairastuisin Alzhaimeriin.
- Hei sillit ja silakat
Onkos käväissyt mielessä, miten ilmojen huimapäät löytävät kentän ja lentävät sinne kuin telkkä pesäänsä? Näin tapahtui paljon ennen satelliittinavigointia ja näin tapahtuu paljon GPS:n yleistymisen jälkeen!! Sijainnin tulee olla tiedossa päälliköllä joka hetki, vauhti on hikisiin kippoihinne verrattuna monikertainen ja tuulikorjausten tarve todellinen. Ja ankkuroituminen on aika v__un vaikeata...
Repikää siitä, sillit ja sillin tuoksuiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855