Volvon nimipelleily

850 eiku v70 eiku...

Olen kovasti ihmetellyt Volvo automerkin lisänimen tai pikemminkin numeron tiuhaa vaihtumista.

Esimerkiksi 850 sai mainetta, kunnes se jostain kumman syystä muutettiinki v70:ksi, ilman kovinkaan suurta muutosta itse autoon

700-sarja taas muuttui jostain kumman syystä
900-sarjalaiseksi, vaikka autossa ei tapahtunut tälläkään kertaa muuta muutosta kuin se, että
takalasi laitettiin loivemmaksi ja peräpäätä muotoiltiin hieman.
Hauskin juttu on se, että 960 muuttui viimeisenä elinvuotenaan yhtäkkiä s90 malliksi, vaikka autossa ei tapahtunut mitään muutosta.

Volvolla on myös hakusessa se, että mitä autoja valmistaisi vai valmistaisiko ollenkaan.

Nyt uusimpien huhujen mukaan itse s60 olisi jäämässä pois kokonaan tuotannosta ja sen korvaa uusi s80. (toisaalta miksi tehdä kahta autoa samoilla moottorivalikoimilla ja erona on vain se, että toinen on 20cm lyhyempi.

Näitä esimerkkejä löytyy monia muitakin, mutta
tuntuu kuin Volvo olisi yhä vasta hakemassa linjaansa vaikka automerkki on jo saanut nimensä "brändiksi"
Itse olen Volvo-fani, mutta joskus täytyy ihmetellä, että mitä kummaa seuraavaksi tulee tapahtumaan.

11

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäaikaisena Volvoilijana ja nyttemmin Mersuilijana tulee mieleen yksi hyötykin.

      Mersuista puhuttaessa ei malleilla ole ollut varsinaisia "nimiä" ennen kuin 90-luvun lopusta asti. Niinpä pitää tuntea tehtaan korimallikoodi. Nykyisetkin mallinimet ovat pahimmillaan yksikirjaimisia.

      MB 200 D ei ole kovin yksiselitteinen koodi, se voi viitata kuuteen eri korimalliin neljällä eri vuosikymmenellä. Kuka ei-mersuilija tuntee esimerkiksi W110, W114, W115, W123, W124, W210 korimallien väliset erot? Varusteet? Osien yhteensopivuuden?

      Sen sijaan Volvo 850 farkku 1996 ja V70 1997 on helppo erottaa toisistaan takaluukun merkinnänkin perusteella.

      Tojota Korilla nimenä on säilynyt vuosikymmeniä ja korimalleja lienee ollut muutama kymmenen. Etu- ja takavetoa. Minulle ei synny mitään mielikuvaa Korolla -95 -mallisesta autosta, en tiedä onko pysty- vai vaakalamppu.


      Master Eq

      • väärässä

        tuon mielikuvan suhteen ei minulle kerro volvosta sen kummemin mikä mallivuosi on mikäkin


      • Charles
        väärässä kirjoitti:

        tuon mielikuvan suhteen ei minulle kerro volvosta sen kummemin mikä mallivuosi on mikäkin

        No ei kai ne Volvon mallimerkinnät sinulle kerro mitään, kun et ole asiaan perehtynyt. Corollan varmaan tunnet kuin omat taskusi?


      • kiinnostaa...

        Itse tiedän tarkalleen, miltä vuoden 1995 Toyota Corolla näyttää - vaikka itselläni on pari vuotta vanha BMW. Ja noista Bemareiden mallimerkinnöistä kun ei Erkkikään ota selvää, ellei sitten oikeasti ota selvää :) Oma Bemarini on 320i -mallinen, mutta konehan siinä on (luonnollisestikin!) 2,2 litrainen. 318i taisi olla kahden litran koneella jne.

        Mitä Mersuihin tulee, niin onko se C-sarjalaisen kokoinen coupe tai cabriolet nyt sitten SLK vai CLK? Taisi olla SLK. Ja tuossahan ei mallimerkintä kerro, onko kyseessä siis coupe vai avoauto, molemmat siis SLK -merkinnän alla.

        MB W124:ssa oli myös hassuja mallimerkintöjä: mallista tuli elämänkaarensa loppupuolella ns. E-sarjalainen, ja tuo E tarkoitti W124:n mallimerkinnoissä myös bensakonetta, joten menihän siinä helposti kansa sekaisin. "Miten voi olla 200E Diesel, kun 200E tarkoittaa kaksi litraista bensakonetta?" :)


      • malleja
        Charles kirjoitti:

        No ei kai ne Volvon mallimerkinnät sinulle kerro mitään, kun et ole asiaan perehtynyt. Corollan varmaan tunnet kuin omat taskusi?

        sen kummemmin ja siinä se juuri onkin!

        On myös olemassa automalleja, joita ei varsinaisesti tarvi kovin aktiivisesti seurata niin pysyy kyllä mukana mikä malli ja miltä vuosilta auto on kyseessä!!


    • swedem

      puhut paljon ja asiaa ja vielä volvothan tulee ruottista ja nee daffit belgiasta

    • ike.

      Mitä sitten?

      Muutkin niitä vaihtelevat.

      esim.

      Carina->Avensis
      Corolla-> mikälie avonasdfjhg
      Starlet-> Yaris

      Nissanilla myös muistaakseni vaihtunut jokainen malli 90-luvulla.

      Audi vaihtoi 90-luvulla mallimerkintätyyliään
      80->A4 jne.

      Saabilla vaihtunut 9000->9-5

      Eli sitten voisit kertoa mitä merkitystä sillä on ja kenelle?
      Itse ainakin ostan autoni ilman takakonttitarroja joten eihän siinä edes lue mikä se on!

    • kuinka voi olla

      Ensimmäinen Volvon c70 perustui myös
      70 sarjaan (eli entinen 850)
      vaan nykyinen perustuu täysin s40 autoon
      aina kojelautoja myöden.
      Autot on melkein identtiset, paitsi perästä
      ja on vain kaksiovinen coupe

      Miten uusi c70 on yhä c70 eikä c40??
      Mikä sen kuuluisi olla

    • simppeli juttu

      Volvo nyt vain päätti siirtyä kolminumeroisista mallimerkinnöistä yhden kirjaimen ja kahden numeron merkintöihin. Mitä hyötyä siitä sitten, on, niin kuka tietää. Näin vain on tapana tehdä. Citroen GS:stä tuli GSA, sen seuraajasta BX, sen seuraajasta Xsantia, sen seuraajasta C5. Saab muutti 900:n 93:ksi, vaikka mikään muu ei muuttunut; päättivät vain siirtyä kahteen numeroon. Ei se minua haittaa.

    • tapahtumaan:

      Eilinen TM kertoi, että Ford on niin suuressa rahapulassa, että se saattaa myydä Volvon, sekä lisäksi, että Volvon ja Renaultin välinen yhteistyö päättyy 2007, joten muutkin Volvokuviot muuttunevat, eikä vaan mallinimet&numerot.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe