Käynnistetty vs. itsestään käynnistynyt synnytys

Rv 40+5

Esikoista odottelen ja laskettu aika tuli ja meni, vaavia ei vain vielä näy eikä kuulu :/

Synnytyksen käynnistysasiat valtaavat hiljalleen korvien välini ja koko puuhasta mitään vielä tietämättömänä olisi mukava kuulla käynnistetyn sekä ei-käynnistetyn synnytyksen kokeneilta, mitkä olivat näissä synnytyksissänne merkittävimmät erot? Onko asiassa jotain muuta mitä tämmöisen aloittelijan kannattaisi tietää?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!

9

1327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akupainantaan

...jos et ole siihen vielä tutustunut.

http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html
      (sorry, en osaa kunnolla linkittää...)

Minulla käynnistettiin synnytys viikolla 40 5 vähäisen lapsiveden takia. Käynnistys tapahtui "kalvojen irrottelun" jälkeen tipalla, kipeät supistukset alkoivat tunnin kuluessa, jatkuivat voimistuen koko synnytyksen läpi, ja vauva syntyi 20 tunnin päästä.

Ei-käynnistetystä synnytyksestä ei ole kokemuksia, mutta kyllä tämä käynnistetty oli hyvin kivulias. Toisaalta olin ihan kypsä jo synnyttämään, joten yritin vaan ajatella että kivulla ei väliä, kunhan syntyy! Ja tietysti huoli vauvasta painoi, joten käynnistys oli aivan paikallaan.

• toimii!

eli osasinkin linkittää :)

• rva k

heippa!
      en tiiä onko tästä mitään apua mutta itelläni meni 13päivää yli(ois käynnistetty seuraavana päivänä)ja aika useesti se pienokainen tulee itestään kun se käynnistys aika on selvillä:)en tietenkään yleistä mutta monilla tutuillani ja itselläni näin:)kuulemma käynnistetty hieman kivuliaampi kun ei käynnistetty!onnea vaan synnytykseen,kyllä se sieltä tulee:)

• mirtzu

sanoi lääkäri että kun minulla käynnistettiin niin kohdunsuu saattaa aueta nopeammin kuin ei käynnistetty ja tekee sen takia enemmän kipua.. mutta luulen että sekin on vain niin että sekin varmasti ihmisestä kiinni kun jokainen synnytys erillainen..=) minun synnytys kesti 3h ja 26min ponnistusvaihe 12min..=) hyvää syksyä..=)

• ---kiitos---

Esikoinen käynnistettiin viikoilla 37 ja toinen syntyi spontaanisti vesien menolla... nyt odotellaan kolmatta ja laskettu aika ensi viikolla.
      Ja toivon että ei tarvitsisi toista kertaa tuohon käynnistykseen turvautua...oli aika rankka kokemus. kivuliaampi enkä itse kerennyt pysyä mukana koko synnytyksessä.
      Kylläse luonnollinen voitti =)

• Auroora V

Sain tänään tietää että toisen lapsemme synnytys käynnistetään laskettuna aikana, jollei lähde itse syntymään ennen sitä. Nyt rv 38. Esikoisen synnytys lähti spontaanisti käyntiin, mutta päättyi lopulta sektioon.

Minua jännittää ehkä eniten se, että kohdunsuulla ei ollut ainakaan viikko sitten tapahtunut yhtään mitään, ja esikoisenkin kanssa ehdin aueta vain sormelle ennen kuin mentiin sektioon. Eli synnytyksen mahdollinen rajuus tai vaihtoehtoisesti hitaus pelottaa.

Kannattaisiko tässä yrittää käynnistellä synnytystä itsekseen kolmella "ässällä" vai säästää voimiaan käynnistykseen?

• vuoksi...

vauvaa ei kuulu? eikö kohdunkaula/suu ole kypsynyt tms?

• Alkuperäinen kyselijä

..annettu/etsitty mitään erillistä tai selkeää selitystä, miksi tässä mennään yli lasketun ajan vielä masu pullollaan. Ensi viikolle tulen saamaan ajan äitipolille missä tilanne tutkitaan ja pohditaan käynnistämisjuttuja, jollei nyt sitä ennen vaavi päätä tulla itsekseen.

Tuossa yksi tuttava sanoi, että neljä lasta synnytti ja vain yksi synnytyksistä oli käynnistämätön, mainosti, että tuo luonnollinen synnytys oli ihan lastenleikkiä verrattuna käynnistettyihin. Uteliaisuuteni heräsi ja halusin kuulla vähän muidenkin kokemuksia asiasta. Vaikka kivuthan on joka tapauksessa sivuosassa, sehän se on pääasia että syntyisi terve tyttö tai poika :)

• ei käynnistystä

Jos saan päättää niin toivon että ei käynnistettäisi.

Esikoinen käynnistettiin ja se oli todella tuskallista. Tilanteesta en tiedä miltä supistus tuntuu, kaula vielä normaali ja kiinni siihen että se lapsukainen oli todella maailmassa oli pitkä ja tuskallinen.

Toinen käynnistyi itsestään ja oli huomattavan paljon helpompi synnytys. Kroppa pysyi synnytyksen tahdissa ja äitikin sai levätä välillä.

Käynnistys voi olla helppokin, jos on edes jollain lailla paikat kypsyneet. Kuulemma nopeampi tapa saada lapsi maailmaan (olen se poikkeus joka vahvistaa säännön).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      73
      4486
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2541
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2374
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      21
      1835
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1722
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      82
      1573
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1572
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1397
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      23
      1267
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1155
    Aihe