Oma lapseni 5v kävi puheen kehityksen arvioinnissa ja kuulemma puhe on 3.5 vuotiaan tasoa,Tulos hämmästytti koska hän puhuu pälättää ihan koko ajan(itse luulin että korkeintaan olisi puolivuotta jälessä ikäisiään)
Myös d ja r kirjaimet puuttuvat kokonaan sekä j että s kirjaimet osittain.Ja jos puhuu nopeasti puhe puuroutuu mutta hitaasti puhuessa puhe on ihan selvää.
Onko kellään ollut samanlaista,miten on oppinut puhumaan....ja kuinka nopeasti....huolestuttaa koska lapsen pitäisi mennä ensi vuonna jo eskariin ja siintä sitten kouluun,että kerkeekö oppia:( Miten teillä on mennyt sitten koulussa,onko oppimishäiriöitä tai vaikeuksia kirjoituksessa?kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata
onko kellään kokemusta
23
2810
Vastaukset
- Jkv asiasta tietävä
Mainitset, että lapsesi puhe on jäljessä.
Tällöin tarkoitetaan sekä puheen tuottoa että kielellisiä taitoja. Jälkimmäisella tarkoitetaan sitä, miten lapsesi ymmärtää ja käyttää kielellisiä käsitteitä. Ymmärtääkö esim. ilmauksia päällä, alla, ylös, tänään, eilen, ulos, sisässä, punainen, iso, pieni, takana jne. Kotioloissa, tutussa ympäristössä tuttuja asioita rutiineina tehden lapsi usein antaa sen vaikutelman kuin hän osaisi ko. käsitteitä, mutta tarkemmin tutkittaessa niissä voi ilmetä puutteita.
Kielen lapsi oppii ympäristöstään. Niinpä tässä vaiheessa ennen koulua voit rikastuttaa lapsesi kielellisiä taitoja esimerkiksi lukemalla hänelle kuvakirjoja. Lasta ei parane ahdistaa osoittelemalla kuvia ja kysymällä "Mikä tämä on?" vaan kyllä lapsi oppii kun itse kerrot hänelle kuvista ja toteat esim. että "punainen traktori" yms. Samoin kaikissa arkipäivän tilanteissa voit opettaa lapsellesi kielellisiä taitoja. Pientä lasta pukiessa voi esim. todeta ääneen, että "Laitetaanpa tämä sininen rukkanen tähän oikeaan käteen" jne. Myös sellaisia käsitteitä kuten päällä, alla, viereen jne. voi upottaa ihan tavalliseen arkikeskusteluun.
Erikseen voidaan puhua puheen tuottamisesta, jossa mainitset olevan ongelmia. Sekä kielellisiin taitoihin että puheen artikulaatiovaikeuksiin lapsesi voi saada apua puheterapiasta. Myös kotona kaikenlainen kielellä "lärpättely" voi helpottaa äänteiden oppimista. Eräänlainen kielijumppa kuuluu myös puheterapiaan. Varsin usein tiiviisti äänteiden oppimiseen liittyy se, miten hyvin lapsi erottelee kuulonvaraisesti erilaisia äänteitä ja niiden kestoeroja. Kuulemiseen liittyviä taitoja voit jo harjoitella lapsesi kanssa kuuntelemalla kotona erilaisia ääniä ja yhdessä miettimällä mikä ääni on kyseessä. Esimerkiksi puheen ja kielen erityisvaikeuteen eli dysfasiaan voi liittyä vaikeus erotella ääniä ja äänteitä.
Kaikki nämä mainitsemani asiat liittyvät myös lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen valmiuksiin ja niiden tukemiseen. Luki-taitoja voit kotona tukea esimerkiksi riimittelyllä ja riimisanoilla (puu-suu, vauva-hauva, tiili-siili jne.). Lapsi oppii huomioimaan, että yhden kirjaimen muutos muuttaa sanan merkityksen. Voit myös joskus mainita millä ääntellä sana alkaa ("Oletkos huomannut, että sana hauva alkaa H:lla, henkäisepäs käden selkään miltä H tuntuu). Myös sanojen kestoerotteluilla voi leikitellä kotona: tuli - tuuli, savi -saavi jne).
Ole luottavaisin mielin lapsesi oppimisen suhteen. Jos lapsesi puhe puuroutuu hänen puhuessaan nopeasti, niin anna hänelle aikaa kertoa asiansa. Katso silmiin ja odota rauhallisesti, ole kiinnostunut ja kysy lisää kun hän on lopettanut. Näin hän oppii myös keskustelutaitoja. Keskusteluun kuuluu myös vuorottelu ja sitä voi oppia myös erilaisia lautapelejä pelaamalla: sinun vuoro, minun vuoro. Keskusteluun kuuluu vuorottelu, mutta toki myös innostuneet keskeytykset lapsen puolelta sallitaan. Useissa muissa kulttuureissa toisen keskeyttämistä pidetään sen osoituksena, että kuulija on kiinnostunut toisen osapuolen viestistä. Eli nämä ovat sellaisia hienosäätöasiota. Vuorottelun perusteet lapsen on kuitenkin hyvä oppia.
Kysy voisiko lapsesi saada puheterapiaa. Kaikkea hyvää syksyyn!- puhetta
Moikka!
Minulla on nyt 7 - vuotias poika. Jolla on ollut myös puutoksia kirjaimissa. Puuttuvat kirjaimet olivat L, R ja D. "Ongelma" ilmeni nimenomaan nopeasti puhutaessa ja innostuksissa, mm. Mutta ongelma oli oikeas´taan aivan todellinen. Pyysin jo nelivuotis neuvola-käynnillä puheterapia käynnille, mutta mahdollisuutta ei ollut koska ei ollut tarpeeksi kunnalla puheterapeutteja. Joten asia sai silloin olla. 5 - vuotis tarkastuksessa sitten neuvolasta lähti lähete puheterapiaan. Pääsimme melko pian, mutta ongelmana oli että käyntejä oli harvoin. Joten opetus kotona oli tarpeen. Poikamme ei ollut ollenkaan motivoitunut, eikä ymmärtänyt mihin nämä ongelmat johtavat. Terapia käynnit loppuivat ja tulosta ei syntynyt muuta kuin L-kirjaimen kohdalla. Asia annettiin olla. Eskari meni hyvin, mutta siellä kaikki kirjaimiin liittyvä ei innostanut. Osasi luetella ulkomuistista aakkoset, mutta siinä se. Eli kouluun lähdettiin melko samalla tasolla kuin eskariinkiin. Nyt kehitystä on tapahtunut. L ja D onnistuu jo hyvin. Oikeastaan koulussa alkoi puheopetus juuri ja D-kirjain löytyi heti. Eli toiveissa on että R-kirjainkin löytyy pian. Nyt on innostunut enemmän kirjaimista ja kovasti opettelee sanoja. Oikein hihkuu, kuin ymmärtää sanoja ja kirjaimia. Etenkin kuin osaa ääntää oikein. Mutta oman aktiivisuuden piikkiin laitan paljon ja pojan motivaation puutteeseen. Jos apua olisi saatu ajoissa, ei olisi ollut näin vaikeaa. Lapsikin kärsii, jos ei osaa oikein sanoa ja ihmiset eivät ymmärrä puhetta. Riimi tehtävät ovat oikein hyvä apu ja että lapsi saa itse ehdottaa sopivaa hetkeä harjoittelulle. Uhkailulla ja hermostumalla ei tulosta synny. Sadukset ovat myös hyviä keinoja. Pikkasen ns. huijaamalla ujutetaan tietoa lapsen päähän. Päättäväisyyttä ja tsemppiä toivon teille. Itse uskon että kaikki löytyy aikanaan. Mutta olisi kiva jos asiaan suhtaudutaan ajoissa ja vakavasti. Minusta vanhemmilla on parhain kyky nähdä ongelma, eikä sitä pidä kieltää. Toivottavasti sait jotain tästä kirjoituksesta. - pojan äiti
puhetta kirjoitti:
Moikka!
Minulla on nyt 7 - vuotias poika. Jolla on ollut myös puutoksia kirjaimissa. Puuttuvat kirjaimet olivat L, R ja D. "Ongelma" ilmeni nimenomaan nopeasti puhutaessa ja innostuksissa, mm. Mutta ongelma oli oikeas´taan aivan todellinen. Pyysin jo nelivuotis neuvola-käynnillä puheterapia käynnille, mutta mahdollisuutta ei ollut koska ei ollut tarpeeksi kunnalla puheterapeutteja. Joten asia sai silloin olla. 5 - vuotis tarkastuksessa sitten neuvolasta lähti lähete puheterapiaan. Pääsimme melko pian, mutta ongelmana oli että käyntejä oli harvoin. Joten opetus kotona oli tarpeen. Poikamme ei ollut ollenkaan motivoitunut, eikä ymmärtänyt mihin nämä ongelmat johtavat. Terapia käynnit loppuivat ja tulosta ei syntynyt muuta kuin L-kirjaimen kohdalla. Asia annettiin olla. Eskari meni hyvin, mutta siellä kaikki kirjaimiin liittyvä ei innostanut. Osasi luetella ulkomuistista aakkoset, mutta siinä se. Eli kouluun lähdettiin melko samalla tasolla kuin eskariinkiin. Nyt kehitystä on tapahtunut. L ja D onnistuu jo hyvin. Oikeastaan koulussa alkoi puheopetus juuri ja D-kirjain löytyi heti. Eli toiveissa on että R-kirjainkin löytyy pian. Nyt on innostunut enemmän kirjaimista ja kovasti opettelee sanoja. Oikein hihkuu, kuin ymmärtää sanoja ja kirjaimia. Etenkin kuin osaa ääntää oikein. Mutta oman aktiivisuuden piikkiin laitan paljon ja pojan motivaation puutteeseen. Jos apua olisi saatu ajoissa, ei olisi ollut näin vaikeaa. Lapsikin kärsii, jos ei osaa oikein sanoa ja ihmiset eivät ymmärrä puhetta. Riimi tehtävät ovat oikein hyvä apu ja että lapsi saa itse ehdottaa sopivaa hetkeä harjoittelulle. Uhkailulla ja hermostumalla ei tulosta synny. Sadukset ovat myös hyviä keinoja. Pikkasen ns. huijaamalla ujutetaan tietoa lapsen päähän. Päättäväisyyttä ja tsemppiä toivon teille. Itse uskon että kaikki löytyy aikanaan. Mutta olisi kiva jos asiaan suhtaudutaan ajoissa ja vakavasti. Minusta vanhemmilla on parhain kyky nähdä ongelma, eikä sitä pidä kieltää. Toivottavasti sait jotain tästä kirjoituksesta.Kiitoksia molemmille vastaajille...
Meillä koulussa ei taida enää olla mahdollisuutta puheterapiaan...eli kahdessa vuodessa se pitäisi oppia:(saa nähdä onnistuuko.
Koulussa kun ei ole puheterapiaa.
Nyttekin jonotettiin vuosi puheterapiaan....ja päästiin koska neuvolatäti soitti sinne että olisi kiirehdittävä.
Ensimmäisen käynnin jälkeen emme saaneet ainenkaan mitään harjoituspapereita eli miten harjoitaa esim: d kirjaimen löytymistä.
Minä haluaisin kovasti harjoituttaa poikaa kotonakin ja poikakin on kiinnostunut ja nopea oppinen mutta kun ei tiedä mistä aloittaisi....kun ei ole niitä papereita saanut:(
Kovasti luen pojalle kirjoja ja onneksi nyt ollaan saatu toi j ja s kirjain osittain pojan puheeseen mukaan. - susa
pojan äiti kirjoitti:
Kiitoksia molemmille vastaajille...
Meillä koulussa ei taida enää olla mahdollisuutta puheterapiaan...eli kahdessa vuodessa se pitäisi oppia:(saa nähdä onnistuuko.
Koulussa kun ei ole puheterapiaa.
Nyttekin jonotettiin vuosi puheterapiaan....ja päästiin koska neuvolatäti soitti sinne että olisi kiirehdittävä.
Ensimmäisen käynnin jälkeen emme saaneet ainenkaan mitään harjoituspapereita eli miten harjoitaa esim: d kirjaimen löytymistä.
Minä haluaisin kovasti harjoituttaa poikaa kotonakin ja poikakin on kiinnostunut ja nopea oppinen mutta kun ei tiedä mistä aloittaisi....kun ei ole niitä papereita saanut:(
Kovasti luen pojalle kirjoja ja onneksi nyt ollaan saatu toi j ja s kirjain osittain pojan puheeseen mukaan.Materiaalia puheopetukseen:
http://www.peda.net/veraja/karjalohja/koulu/eo
(opin arran.doc)
http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo/puheope.html/
käy kurkkaamassa - pojan äiti
susa kirjoitti:
Materiaalia puheopetukseen:
http://www.peda.net/veraja/karjalohja/koulu/eo
(opin arran.doc)
http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo/puheope.html/
käy kurkkaamassaAvustasi,ihanaa kun on tuommoisia ihmisiä ketkä auttavat mielellään:)
- saman tyyppinen asia
pojan äiti kirjoitti:
Kiitoksia molemmille vastaajille...
Meillä koulussa ei taida enää olla mahdollisuutta puheterapiaan...eli kahdessa vuodessa se pitäisi oppia:(saa nähdä onnistuuko.
Koulussa kun ei ole puheterapiaa.
Nyttekin jonotettiin vuosi puheterapiaan....ja päästiin koska neuvolatäti soitti sinne että olisi kiirehdittävä.
Ensimmäisen käynnin jälkeen emme saaneet ainenkaan mitään harjoituspapereita eli miten harjoitaa esim: d kirjaimen löytymistä.
Minä haluaisin kovasti harjoituttaa poikaa kotonakin ja poikakin on kiinnostunut ja nopea oppinen mutta kun ei tiedä mistä aloittaisi....kun ei ole niitä papereita saanut:(
Kovasti luen pojalle kirjoja ja onneksi nyt ollaan saatu toi j ja s kirjain osittain pojan puheeseen mukaan.Moikka!
Olitkin saanut harjoituksista lisätietoa. Hienoa. Mutta neuvolasta vois vielä kysäistä lisää ja patistaa heitä auttamaan asiassa. Jos kerran vanhempana olet innokas auttamaan poikaasi. Siitä täytyy olla ylpeä. Poikani koulussa ei siis varsinaisesti ole puheterapeuttia vaan erityisope opettaa. Ihan tarkennukseksi vaan sanon. Mielestäni joka kunnalla on erityisopeja. Mutta niitäkin on vähennetty kaikenmaailman säästösyistä. Meillä ainakin jokaisella erityisopella on pari eri koulua, joihin hän keskittyy. Mutta silti työmäärä on hurja. Joten ei muuta kuin noita edm. harjoituksia harjoittamaan. Se on aina eteenpäin. Lisäksi on myös syytä vahvistaa niitä kielen lihaksia, kielijumpalla. Se on myös iso syy asiaan. Lisäksi olen kuullut että joillakin lapsilla kielen alla oleva "jänne" on liian lyhyt/ kireä, jolloin äänteet/ kirjaimet eivät voi syntyä. Oletkos tämmöisiä asioita miettinyt? Sukulaispojallamme, se jänne katkaistiin hammaslääkärissä ja R tuli sen jälkeen moitteettomasti. Asiasta ei kuitenkaan ole minulla parempaa tietoa.Toivottavasti jolla kulla olisi vielä jotain uutta ja kenties parempaa tietoa. Olen hengessä mukana, koska itse olen elänyt saman vaiheen ja olin välillä neuvoton. - Jkv asiasta tietävä
pojan äiti kirjoitti:
Kiitoksia molemmille vastaajille...
Meillä koulussa ei taida enää olla mahdollisuutta puheterapiaan...eli kahdessa vuodessa se pitäisi oppia:(saa nähdä onnistuuko.
Koulussa kun ei ole puheterapiaa.
Nyttekin jonotettiin vuosi puheterapiaan....ja päästiin koska neuvolatäti soitti sinne että olisi kiirehdittävä.
Ensimmäisen käynnin jälkeen emme saaneet ainenkaan mitään harjoituspapereita eli miten harjoitaa esim: d kirjaimen löytymistä.
Minä haluaisin kovasti harjoituttaa poikaa kotonakin ja poikakin on kiinnostunut ja nopea oppinen mutta kun ei tiedä mistä aloittaisi....kun ei ole niitä papereita saanut:(
Kovasti luen pojalle kirjoja ja onneksi nyt ollaan saatu toi j ja s kirjain osittain pojan puheeseen mukaan.Hei!
Muista vielä sellainen asia, ettet liikaa ahdista lastasi puheopetuksella. Lapsesi tulee joka tilanteessa voida tuntea, että hän on arvokas ja rakastettu juuri sellaisena kuin hän on. Surullista olisi, mikäli hän syvällä sisimmässään luulisi, ettei hän kelpaa ellei hän osaa puhua kunnolla tai että hän erilaisia harjoituksia tekemällä tavallaan joutuisi "ostamaan" vanhempiensa rakkauden.
Vanhemman tehtävä on antaa lapselleen ehdotonta rakkautta. Siksi usein onkin hyvä, että joku muu kuin vanhempi hoitaa terapiat ja opetukset. Joten tässäkin on hyvä muistaa kultainen keskitie ja se mikä on virheetöntä puhetta tärkeämpää: rakkaus. - pojan äiti
Jkv asiasta tietävä kirjoitti:
Hei!
Muista vielä sellainen asia, ettet liikaa ahdista lastasi puheopetuksella. Lapsesi tulee joka tilanteessa voida tuntea, että hän on arvokas ja rakastettu juuri sellaisena kuin hän on. Surullista olisi, mikäli hän syvällä sisimmässään luulisi, ettei hän kelpaa ellei hän osaa puhua kunnolla tai että hän erilaisia harjoituksia tekemällä tavallaan joutuisi "ostamaan" vanhempiensa rakkauden.
Vanhemman tehtävä on antaa lapselleen ehdotonta rakkautta. Siksi usein onkin hyvä, että joku muu kuin vanhempi hoitaa terapiat ja opetukset. Joten tässäkin on hyvä muistaa kultainen keskitie ja se mikä on virheetöntä puhetta tärkeämpää: rakkaus.neljä lastamme ovat rakastettuja ja hartaasti toivottuja.
meille jokainen lapsi kelpaa semmoisena kuin on,mutta kysymys onkin siinä miten voisimme auttaa lastamme parhaiten....
Lapsemme tietävät että rakastamme heitä yli kaiken:)
Täällä päin ei terapiaa ole kuin muutaman kerran vuodessa...eli pitkät välit on...tottakai en aiokkaan joka hetki opettaa lastani erillaisilla harjoituksilla vaan ehkäpä 5 min päivässä riittää. - Jkv asiasta tietävä
pojan äiti kirjoitti:
neljä lastamme ovat rakastettuja ja hartaasti toivottuja.
meille jokainen lapsi kelpaa semmoisena kuin on,mutta kysymys onkin siinä miten voisimme auttaa lastamme parhaiten....
Lapsemme tietävät että rakastamme heitä yli kaiken:)
Täällä päin ei terapiaa ole kuin muutaman kerran vuodessa...eli pitkät välit on...tottakai en aiokkaan joka hetki opettaa lastani erillaisilla harjoituksilla vaan ehkäpä 5 min päivässä riittää.Hieno asia, että olet lähtenyt kyselemään miten voisit auttaa lastasi.
Toivon perheellenne kaikkea hyvää ja lapsillesi oppimisen iloa tulevaisuuteen!
- on tässä
olet valinnut spermanluovuttajan väärin.
- palstalla
Jaaha - ilmeisesti joku itseään yli-ihmisenä pitävä miespuolinen henkilö on eksynyt asialliselle palstalle.
- pojan äiti
naimisissa,ollut jo yli 13 vuotta ja yhdessä ollaan oltu yli 15 vuotta.kaikilla neljällä lapsellani on sama isä:)
- äiti 46v.
Saivat lähetteen Puheterapeutille!
Nyt ekaluokkalainen puhuu jo aika lailla huvin, 5-vuotias tarhalainen jatkaa käyntiä.
2 kertaa kuukaudessa.
Eikö sinulle ole neuvolassa annettu lapsellesi lähetettä???- pojan äiti
mutta pääsy puheterapiaan..kesti silti yli vuoden...ja päästiin ennemmin koska neuvolantäti hoputti, meillä vain täällä yksi puheterapeutti.
Mutta nyt on poika puheterapiassa ja toivottavasti oppii aikanaan myös r:n ja muut kirjaimet:)ja saa viiveen kielellisessä kehityksessä ikätovereihinsa nähden kurottua kiinni. - kielen
käytöstä päätellen ei puheterapiakaan auta lapsiparkoja.
- .......................
Omatyttäreni on eskarissa, aloitti puheterapiassa käynnin viime vuonna jatkaa todennäköisesti vielä ensivuonnakin. Lapset oppivat nopeasti kun on ammattitaitoinen ihminen opettamassa. Ellei sitten ole kyse jostain sellaisesta "viasta" joka pitää korjata leikkauksella.
Eikä se puheen kehitys ole kiinni puheen määrästä vaan laadusta. - viivi-iina
Hei!minulla on pienempi lapsi jolla kielenkehitys on loistavaa.Mutta kirjoitin sillä kun olen opiskelemassa koulunkäynti avustajaksi ja meillä on käsitelty tunnilla vastaavanlaisia aiheita.Minun ohjeeni on että vaadi testejä niin kauan että oikea diagnoosi lapsellesi löytyy.Silloin saat myös itse mielenrauhan ja osaatte käsitellä ongelmaa mikäli se on tarpeen.Tärkeäähän on että ongelma havaitaan mahdollisimman aikaisin niin voidaan tukea lapsen kouluun menemistä ja oppimista.
- sama arvio
minun poika on viisivuotias ja arvioitu puhe samoin 3.5 vuotiaan. osaa kyllä kaikki kirjaimet, ja puhuu omasta mielestäni täydellisesti mutten liene oikea henkilö sitä arvioimaan....lapset kehittyvät niin eri tahtiin ettei mielestäni kannata huolestua vaan antaa lapselle aikaa kehittyä omaan tahtiinsa! jos hän vaan jännittää tutkimuksessa, epäilen!
- lalla
pääsi puheterapian piiriin 3v jolloin oli reilun vuoden "seurannassa". Kirjaimsta puuttui s,r,d ja l. Kun puhe ei selkeytynyt noin neljän vanhana, alkoi tiiviimpi puheterapia. Viisi vuotiaana sai kielellinen erityisvaikeus diagnoosin. Hoidossa ja eskarissa e-lapsena. Nyt syksyllä aloitti koulun pienryhmässä ja puheterapia meillä edelleen jatkuu kerran viikossa. Edelleen puuttuu s-kirjain. Tämä syksy on puheterapiassa keskitytty lähinnä käsitteisiin ja muistin harjoittamiseen. Äänteet jätetty vähemmälle.
Mikäli saatte lapsellenne jonkinlaisen diagnoosin kielellisistä vaikeuksista, on kunta velvollinen järjestämään puheterapian myös kouluikäiselle - pojan äiti
lalla kirjoitti:
pääsi puheterapian piiriin 3v jolloin oli reilun vuoden "seurannassa". Kirjaimsta puuttui s,r,d ja l. Kun puhe ei selkeytynyt noin neljän vanhana, alkoi tiiviimpi puheterapia. Viisi vuotiaana sai kielellinen erityisvaikeus diagnoosin. Hoidossa ja eskarissa e-lapsena. Nyt syksyllä aloitti koulun pienryhmässä ja puheterapia meillä edelleen jatkuu kerran viikossa. Edelleen puuttuu s-kirjain. Tämä syksy on puheterapiassa keskitytty lähinnä käsitteisiin ja muistin harjoittamiseen. Äänteet jätetty vähemmälle.
Mikäli saatte lapsellenne jonkinlaisen diagnoosin kielellisistä vaikeuksista, on kunta velvollinen järjestämään puheterapian myös kouluikäisellee-lapsi ?
me olemme menossa kasvatusneuvolaan jossa sitten
tutkitaan.
meillä poika osaa jo aika hyvin s kirjaimen mutta puuttuu vielä r ja d ja osittain j.
nytkin saatiin lappuja kotiin että voidaan harjoitella ja seuraava aika tödennäköisesti joskus helmikuussa vasta,ihmetyttää vain miksi niin pitkä väli jos on paljon ikäistään jälessä puheessa,eikö pitäisi silloin saada mahdollisimman useasti puheterapiaa! - lalla
pojan äiti kirjoitti:
e-lapsi ?
me olemme menossa kasvatusneuvolaan jossa sitten
tutkitaan.
meillä poika osaa jo aika hyvin s kirjaimen mutta puuttuu vielä r ja d ja osittain j.
nytkin saatiin lappuja kotiin että voidaan harjoitella ja seuraava aika tödennäköisesti joskus helmikuussa vasta,ihmetyttää vain miksi niin pitkä väli jos on paljon ikäistään jälessä puheessa,eikö pitäisi silloin saada mahdollisimman useasti puheterapiaa!tarkoittaa erityistä tukea tarvitsevaa lasta. Hoidossa on kahden lapsen paikalla, jolloin hoitajalle jää enemmän aikaa tukea lasta kehityksessä.
Meillä prosessi alkoi myös psykologin arviolla, jonka jälkeen puheterapiat ja muut tutkimukset.
Puheterapiassa (ainakin meillä)on pyritty etenemään lapsen ehdoilla. Toisin sanoen kun on ollut kehitys vaihe, on terapiassa käyty jopa kaksi kertaa viikossa ja hiljaisempana hetkenä noin kerran viikossa/kahdessa viikossa. Aluksi mekin käytiin terapiassa todella harvoin ja harjoiteltiin enemmän kotona
Koska ongelmat ei ole pelkästään puheessa vaan usein myös motoriikassa ja muistin toiminnassa, joutuvat nämä lapset ponnistelemaan "tavallisia" lapsia enemmän. Tämän takia me olemme tehneet vain ne puh.terapia tehtävät jotka lapsi jaksaa.
Harrastukset ja muu toiminta on valittu siten, että tulisi mahdollismman paljon onnistumisen tunteita. - pojan äiti
lalla kirjoitti:
tarkoittaa erityistä tukea tarvitsevaa lasta. Hoidossa on kahden lapsen paikalla, jolloin hoitajalle jää enemmän aikaa tukea lasta kehityksessä.
Meillä prosessi alkoi myös psykologin arviolla, jonka jälkeen puheterapiat ja muut tutkimukset.
Puheterapiassa (ainakin meillä)on pyritty etenemään lapsen ehdoilla. Toisin sanoen kun on ollut kehitys vaihe, on terapiassa käyty jopa kaksi kertaa viikossa ja hiljaisempana hetkenä noin kerran viikossa/kahdessa viikossa. Aluksi mekin käytiin terapiassa todella harvoin ja harjoiteltiin enemmän kotona
Koska ongelmat ei ole pelkästään puheessa vaan usein myös motoriikassa ja muistin toiminnassa, joutuvat nämä lapset ponnistelemaan "tavallisia" lapsia enemmän. Tämän takia me olemme tehneet vain ne puh.terapia tehtävät jotka lapsi jaksaa.
Harrastukset ja muu toiminta on valittu siten, että tulisi mahdollismman paljon onnistumisen tunteita.että miten koulu on lähtenyt sujumaan,onko koulussa henkilökohtainen avustaja,vai lykkäytyykö koulun aloitus ?
Meillä todennäköisesti kouluun lähtee vuotta myöhemmin kuin pitäisi eli käy 2v eskaria,poika ollut vilkas...vasta nyttten alkanut rauhoittua,jaksaa kuunnella monta kirjaa perätysten,nyt vasta tullut kiinnostus askartelua,piirtämistä yms juttuja kohtaan.
Meillä poika nyt oppinut s kirjaimen ja hyvin osaakin sanoa sen mutta r ja d puuttuvat sekä j osittain. - lalla
pojan äiti kirjoitti:
että miten koulu on lähtenyt sujumaan,onko koulussa henkilökohtainen avustaja,vai lykkäytyykö koulun aloitus ?
Meillä todennäköisesti kouluun lähtee vuotta myöhemmin kuin pitäisi eli käy 2v eskaria,poika ollut vilkas...vasta nyttten alkanut rauhoittua,jaksaa kuunnella monta kirjaa perätysten,nyt vasta tullut kiinnostus askartelua,piirtämistä yms juttuja kohtaan.
Meillä poika nyt oppinut s kirjaimen ja hyvin osaakin sanoa sen mutta r ja d puuttuvat sekä j osittain.Unen tarve lisääntyi selkeästi, ja käytös oli todella ailahtelevaa. Nyt on onneksi tasoittunut.
Ennen koulun alkua mietittiin eri vaihtoehtoja ja yksi oli koulun alkamisen siirtäminen vuodella. Päädyimme kuitenkin pienryhmä opetukseen, joka on mielestäni tyttärelleni paras vaihtoehto tällä hetkellä. Keskittyminen on ongelmallista ja ongelmia on myös pettymysten sietämisessä.
Henkilökohtaista avustajaa ei ole, mutta luokassa on kymmenen oppilasta ja yksi opettaja ja koulunkäyntiavustaja.
Tuohon vilkkauteen meillä on ainakin helpottanut sokerin vähentäminen. Eli murot joissa sokeria on jätetty lähes kokonaan pois ja sama juttu mehujen kans. Niitä nautitaan sitten karkkipäivänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445219Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243430Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982822Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552618- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391