Täyttä elämää

Mitkä ovat mielestänne ne elämän elementit, ettei kuolinvuoteellaan tarvitse katua unohtaneensa elää?

29

1007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • animattiN

eikös ne ole jokaisella ihan itsestään selvyydet.
      Lisäänny, kasvata ja ole onnellinen.
      Voiko siis joku puhua siitä ettei ole elännyt, jos ei ole hypännyt vaikka laskuvarjohyppyä.
      Ymmärsin varmaan väärin....

• Tuli vaan mieleen, kun kerran eräs tuttu kertoi kuunnelleensa erään vanhuksen tuntoja tämän kuolinvuoteella. Elämänsä parhaat vuodet hän oli uhrannut kovaan työntekoon ja oli sillä täytänyt elämänsä. Oli katunut, että muu elämä oli jäänyt taka-alalle.

• miten omilla valinnoillaan ja ratkaisuillaan voi vaikuttaa oman elänsä laatuun ja onnellisuuteen?

• animattiN
        norMix kirjoitti:

miten omilla valinnoillaan ja ratkaisuillaan voi vaikuttaa oman elänsä laatuun ja onnellisuuteen?

Olen tehnyt elämässäni ehkä moniakin virheitä mutta paremmilta valinnoilta tuntuu ne joista jää hyvä mieli itselle.

• norMix evk
        animattiN kirjoitti:

Olen tehnyt elämässäni ehkä moniakin virheitä mutta paremmilta valinnoilta tuntuu ne joista jää hyvä mieli itselle.

Loppujenlopuksi nekin kasvattavat kunhan ei niitä liian kauan jää suremaan.

• Puhurix

ihmiset ei halua lisääntyä ja kasvattaa.

• norMix evk
        Puhurix kirjoitti:

ihmiset ei halua lisääntyä ja kasvattaa.

mutta saattavat kyllä samalla menettääkin aika paljon elämässään.

• Puhurix
        norMix evk kirjoitti:

mutta saattavat kyllä samalla menettääkin aika paljon elämässään.

on vaan halu elää elämää ilman lasten aiheuttamia huolia. Toiset kokee aivan täysipainoisen elämän ilman mukuloita huushollissaan. Sitten niillä saattaa olla paljon esim kummilapsia, joiden elämään voi osallistua haluamassaan määrin. Mulla on lapsia, mut voisin hyvin kuvitella eläneeni elämäni myös perheettömänä. Olisin vain tehnyt erilaisia asioita ja kokenut varmasti yhtä rikasta elämää.

• norMix evk
        Puhurix kirjoitti:

on vaan halu elää elämää ilman lasten aiheuttamia huolia. Toiset kokee aivan täysipainoisen elämän ilman mukuloita huushollissaan. Sitten niillä saattaa olla paljon esim kummilapsia, joiden elämään voi osallistua haluamassaan määrin. Mulla on lapsia, mut voisin hyvin kuvitella eläneeni elämäni myös perheettömänä. Olisin vain tehnyt erilaisia asioita ja kokenut varmasti yhtä rikasta elämää.

Tokihan lapsista on huolia, mutta kyllä ne yleensä antavat enemmän. Ja kasvattaesaan lapsia kasvaa siinä sivussa itsekin. Kiikkustuoli-iässä sitten toivottavasti lapsenlapset antavat jo iloa ilman suurempia huolia:))

• yopollo

hankin kunnon dementian ennen kuolemaa niin ei tarvitse muistella menneitä eikä valitella tekemättömiä, kunhan iloisena odottelee mitä tuleman pitää :-))

• norMix evk

loputtomiin :)) Toisaalta elämän hyvien hetkien ja miksei ajan kultaamien pettymyksienkin muistelu on ihan hyvää ajankulua kiikkustuolissa. Ja voihan niistä hurjista nuoruudenkokemuksistaan kertoilla vaikka lastenlapsilleenkin ajalta kun ukki oli vielä nuori...

• Puhurix

ei useinkaan ole iloinen vaan masentunut.

• yopollo
        Puhurix kirjoitti:

ei useinkaan ole iloinen vaan masentunut.

myös toisenlaisia, hyväntuulisia, dementikkoja. Luulen että perusasenne elämään määrää kumpaan suuntaan mieliala lähtee menemään. Ympäristölläkin on osuutta asiaan, jos ymmärretään eikä moitita tai säälitä tai vähätellä, on varmasti sairaallakin mukavampaa.

• Puhurix
        yopollo kirjoitti:

myös toisenlaisia, hyväntuulisia, dementikkoja. Luulen että perusasenne elämään määrää kumpaan suuntaan mieliala lähtee menemään. Ympäristölläkin on osuutta asiaan, jos ymmärretään eikä moitita tai säälitä tai vähätellä, on varmasti sairaallakin mukavampaa.

joskus ollessani, totesin että kaikilla näillä hyväntuulisilla on masennuslääkitys.

• ex-koltis

Saada syntyä elämän elementtien edellytykset mahdollistavaan maahan. Loppu on sitten itsestä kiini. Eli elämäänsä ei kenenkään pitäisi hukata ainoastaan hengissä pysymiseen. Katuukohan kukaan kuolinvuoteellaan syntyneensä esim. Ruandassa, en tiedä.

• norMix evk

Kuten ennenkin olen todennut, olemme jo tuplalottovoittajia saadessamme elää Suomessa historian tässä vaiheessa. Ainakin kaikki ulkoiset edellytykset pitäisi olla olemassa elää täyttä elämää. Mutta yleensä kai kaikille kuitenkin oma synnyinmaa on se paras mahdollinen maa elää- oletettavasti ruandalaisillekin.

• Puhurix

rakkaat läheiset ihmiset, työ, josta pitää, uskallusta kokeilla kaikkea mitä haluaa (loukkaamatta muita), ehkä hyvä parisuhde, jossa rakennetaan yhteistä elämää, jossa molemmilla on tilaa hengittää... Jotain tommoista mä haluaisin.

• norMix evk

vaikea keksiä enää lisää. Ehkä positiivinen asenne ja huumori voisi olla lisäapuna. Sinänsä hyvä havainto tuo uskallus. Mahdollisuuksiahan meillä kaikilla on vaikka mihin, usein vaan se uskallus puuttuu. Ottamalla elämässään hallittuja riskejä voi saada paljon enemmän.

• Puhurix
        norMix evk kirjoitti:

vaikea keksiä enää lisää. Ehkä positiivinen asenne ja huumori voisi olla lisäapuna. Sinänsä hyvä havainto tuo uskallus. Mahdollisuuksiahan meillä kaikilla on vaikka mihin, usein vaan se uskallus puuttuu. Ottamalla elämässään hallittuja riskejä voi saada paljon enemmän.

Joka ei koskaan uskalla poiketa polulta, ei voi löytää mitään uutta.

• SikurLiina ejk

..mitä siinä puupaltoota odotellessa mahtaisi muistella:=)

Yritän elää nyt kaiken mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Haasteton elämä ainaskin olis tylsää. Joten kohti uusia elämyksiä ja kokemuksia kuljetaan tossut töpisten.

Suurinpiirtein olen pyrkininyt toteuttaan kaiken parhaan kykyni ja mahdollisuuksieni puitteissa.
      Siin uskoisin olevan riittävästi.

• norMix evk

Haasteeton elämä olisi kyllä aika puuduttavaa. Uusien asioiden oppiminen ja onnistuminen niissä antaa paljon. Toisaalta osa ihmisistä on turvallisuushakuisia, joille kaikenlaiset muutokset tuntuvat olemaan kauhistus. Minkätyyppisiä haasteita olet muuten viimeaikoina vastaanottanut?

• yxtypy evk

eiköhän tässä eletä sitä koko ajan.
      Hyviä elementtejä on mielestäni olla rehellinen itselleen. Ja muillekin parhaan kykynsä mukaan (pienet valkoisia valheita lukuunottamatta):=))
      Usein tulee mietittyä tuota kysymystäsi, enkä usko että kuolinvuoteellani katuisin elettyä elämääni, vaikka se aika tavallista on ollutkin kaikkine suruineen, iloineen ja pettymyksineen.
      Ehkä kuitenkaan, kuten laulussakin sanotaan: en päivääkään vaihtaisi pois :=)))

• norMix evk

et päivääkään antaisi pois, niin voinet olla tyytyväinen elämääsi. Toisaalta tietysti elämään kuuluvat niin hyvät kuin huonot päivät. Jälkikäteen ajatellen ne huonoimmat päivät ovat juuri niitä kaikkein kasvattavimpia.

• yxtypy evk
        norMix evk kirjoitti:

et päivääkään antaisi pois, niin voinet olla tyytyväinen elämääsi. Toisaalta tietysti elämään kuuluvat niin hyvät kuin huonot päivät. Jälkikäteen ajatellen ne huonoimmat päivät ovat juuri niitä kaikkein kasvattavimpia.

NorMix antaisitko sinä loppujen lopuksi yhtään päivää pois? Ja jos antaisit, niin mitä niiden pois antamiesi päivien tilalle ottaisit?
        Minä olen ehkä sen verran tollo, etten tietäis :=))

• norMix evk
        yxtypy evk kirjoitti:

NorMix antaisitko sinä loppujen lopuksi yhtään päivää pois? Ja jos antaisit, niin mitä niiden pois antamiesi päivien tilalle ottaisit?
        Minä olen ehkä sen verran tollo, etten tietäis :=))

niistä kaikkein kurjimmista saattaisin ehkä muutaman vaihtaa leppoisaan ja aurinkoiseen kesälomapäivään :)) No joo...tarkoituksensa kai niilläkin on ollut.

• ..on elämässäni ollut niin paljon kaikkee säätöö että tuskin vanhainkodissa mietin sen puoleen että jotakin olisi jäänyt tekemättä, loppuaika sitä dementian aikaa odotellessa hurahataa silleen että pidän kynsin hampain kiinni niistä pienistä lupauksista joita lapsosilleni heikkona hetkenä tulee annetuksi..

• norMix evk

ja tapahtunut, niin siinähän on jo elämänsisältöä. Toimivat suhteet lapsiin antaa elämälle sitten sen rikkauden.

• ex-Z

jaksoin uskoa, ettei miehet olekaan niin sikoja kuin olen luullut. :)

• norMix evk

ettet sentään uskoasi aivan kokonaan vastakkaiseen sukupuoleenkaan ole menettänyt. Ja muutenkin yleistykset yleensä ja sukupuolten kohdalla etenkin ovat vaarallisia sekä lähes aina paikkaansapitämättömiä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2015
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      56
      1268
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1085
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1008
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      865
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      864
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe