Voiko puhjeta astma altistamisesta?

huolestunut..

4 vuotiaalla lapsellani todettiin alle vuoden iässä koira-allergia, muita ei silloin edes testattu. Luovuimme koirasta ja ihottuma hävisi. Nyt perhesuhteiden muuttuessa, lastamme altistetaan joka viikko koirille ja mielestäni oireilee.. tukkoinen, yskii, silmät punoittaa. Nyt otetut testit näytti voimakasta koira- ja kissa allergiaa, hevonen lievä. Joskus on jouduttu mennä polille hengittelemään avaavaa lääkettä, kun lapsella oli vaikea hengittää (olimme kylässä kodissa, jossa kaksi kissaa).
Elikkäs kun noita hengitysoireita on, eikö voisi olla aika todennäköistä että astma kehittyy, jos ei erossa elukoista pysy? Onko kenelläkään ihan omakohtaisia kokemuksia?
Allergialääkäri lausunnossaan pyysi välttämään tiloja, joissa allergisoivia eläimiä (kissa ja koira).. Itse sen tekisin, mutta asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia kun vanhempia on kaksi.. Itse yritän tässä lapseni parasta ajatella ja pelkään että lapselle vielä tästä jatkuvasta altistamisesta kehittyy astma tai jotain..

2

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotoa pois päässyt

      No meillä oli sellainen tilanne, että äiti olisi minut mieluummin heittänyt pellolle kuin koiran. Astma kerkisi puhjeta ennen kuin pääsin kotoa muuttamaan pois. On arvot joillakin vanhemmilla kohdallaan :-(

      • karhunpalvelus lapselle

        Ihan varmasti olet aihettamassa lapsellesi astman, joka ei sitten paranekaan koskaan! Miten joku vanhempi voi tehdä sen omalle lapselleen?
        Itse olin myös lapsena allerginen koirille ja silti vanhempani sellaisen meille hankki, no aikakin oli eri, silloin ei allergioista tiedetty niin paljoa. Koira oli meillä parisen vuotta ja tottaki myös kiinnyimme siihen. Minua vietiin harva se yö sairaalaan piikille, jotta henki olisi kulkenut, silloin vasta koirasta luovuttiin.

        Kiitokseksi tästä sain astman ja vaikean sellaisen. Nykyään, 30 vuotta myöhemmin, lääkitykseni on tosi vahva, en voi mennä kyläilemään sellaiseen paikkaan missä on eläimiä. Sillä listalla on kavereita ja myös anoppi, mutta valinta täytyy tehdä.

        Älä siis vie lastasi paikkoihin, missä on eläimiä. Hän ei taatusti kiitä sua aikuisena asmansa kanssa, jos et nyt tee asialle jotakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1426
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1052
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe