Hinta alimmillaan ja silti taas nostettiin

arhölälö

Miksi hintaa taas nostettiin, jos kerran taloussivuilla lukee öljyn hinnan olevan nyt alimmillaan.
???

7

766

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viikonloppu on tulossa ja se tarkoittaa että myynti kasvaa.

      Markkinatalous jyrää.

      Ei menoveden myynti mitään hyväntekeväisyyttä ole.

    • sdfkjgfkljgdfjgk

      Teboil nosti hintaa ensin. Venäjän öljyn hinta on nousussa Politskotskajan murhasta nousseen kohun vuoksi ja koht kaukasialla räiskyy taas. Muut öljy-yhtiöt nostavat hintaa iloisesti perässä.

      • Autoilija maksaa

        ja markkinatalous ei jyrää Suomen bensa-/energiamarkkinoilla. Siksi hinta nousee vaikka raaka-ainehinnat laskevat. Oikea hintataso pitäisi olla noin 1,15 jos ei olisi kartelleja.


      • ...yhtä asiantuntevaa kuin ...
        Autoilija maksaa kirjoitti:

        ja markkinatalous ei jyrää Suomen bensa-/energiamarkkinoilla. Siksi hinta nousee vaikka raaka-ainehinnat laskevat. Oikea hintataso pitäisi olla noin 1,15 jos ei olisi kartelleja.

        ...IL:n "Miksi bensan hinta ei laske?" artikkelin kuun vaihteessa:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/200609295177849_uu.shtml

        Ensireaktio mullakin oli että "perkele!". Mutta hetken mietittyä tuli epäilys tekstiin.

        Ensinnäkin BENSAN maailmanmarkkinahinta on ERI ASIA kuin RAAKAÖLJYN maailmanmarkkinahinta. Ellen väärin muista talouselämän tai vastaavan nettisivuilta näkee molemmat ja ne kulkevat välillä eri suuntiin.

        Mutta kuitenkin, parikymmentä minuuttia googlea ja tulos:
        http://www.okkl.fi/files/260_HinnatjaverotSuomessa.pdf
        sivu 7: "raakaöljy- ja jalostuskustannukset" ovat vain 25% bensan kokonaishinnasta, loppujen ollessa lähestulkoon vain veroja, yhtiöiden katteiden (eli "jakelukustannukset") ollessa noin silmämääräisesti n. 7-10 sentin luokkaa.

        Nyt sitten laskurilla http://pjh.iki.fi/pavero.php voi kuka tahansa laskea kulloisenkin bensahinnan VEROTTOMAN hinnan, joka IL:n em. artikkelin hinnasta 1,375 on n. 54 senttiä. Siinä siis sekä "maailmanmarkkinahinta" että yhtiöiden "jakelukustannukset" (siis katteet). Jos siis katteet on 10 senttiä, niin maailmanmarkkinahinnan osuus on 44 senttiä. Täten vaikka maailmanmarkkinahinnat putoisivat 20% niin vaikutus lopulliseen kuluttajan maksamaan hintaan on VAIN n. 5% ILMAN että yhtiöt repisivät yhtään enempää katetta.

        Siis ymmärtäkää hyvä ihmiset, että vaikka bensan maailmanmarkkinahinta olisi VAIN 1 senttiä per litra, ja yhtiöt ottaisivat edellen 10 sentin katetta, niin lopullinen VEROLLINEN hinta kuluttajille olisi silti n. 85 senttiä per litra, kiitos verotuksen ((0,01(raaka-aine jalostus) 0,10(jakelukustannukset) 0,59(kiinteät verot))*1,22(alv)) = 0,854 EUR/litra

        ...mutta ei se mitään, syytelkää vain bensayhtiöitä kartelleista (tietämättömyyshän on autuasta), vaikka ne on ne meidän vaaleilla valitut saatanan ääliöt jotka repivät rahaa meiltä polttoaineiden sikamaisten verojen muodossa.

        Ja samoilta ÖKKL-sivuilta muuten käypi ilmi kuinka VITUSTI valtio nyhtää nykyään enemmän veroa autoilijoilta kuin esim. 10 vuotta sitten, mutta saako esim. teiden hoito yhtään sen enemmän rahaa?

        Sen sijaan että tuon em. artikkelin toimittaja soittelee Shellille ja ST1:lle, niin hänen olisi pitänyt soittaa Heinäluomalle!

        Otappa asioista ees vähän selvää ja kohdista valitukset sinne minne ne kuuluu!

        Toivoopi;
        "Vituttaa verot"


      • dslkjdslkfjdslkdfs
        Autoilija maksaa kirjoitti:

        ja markkinatalous ei jyrää Suomen bensa-/energiamarkkinoilla. Siksi hinta nousee vaikka raaka-ainehinnat laskevat. Oikea hintataso pitäisi olla noin 1,15 jos ei olisi kartelleja.

        Eihän siinä mitän kartelleja ole, vaan nesteen monopoli! Kaikki suomen raakabensa tulee nesteen jalostamolta!


      • hoksasin jo ajat sitten
        ...yhtä asiantuntevaa kuin ... kirjoitti:

        ...IL:n "Miksi bensan hinta ei laske?" artikkelin kuun vaihteessa:
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/200609295177849_uu.shtml

        Ensireaktio mullakin oli että "perkele!". Mutta hetken mietittyä tuli epäilys tekstiin.

        Ensinnäkin BENSAN maailmanmarkkinahinta on ERI ASIA kuin RAAKAÖLJYN maailmanmarkkinahinta. Ellen väärin muista talouselämän tai vastaavan nettisivuilta näkee molemmat ja ne kulkevat välillä eri suuntiin.

        Mutta kuitenkin, parikymmentä minuuttia googlea ja tulos:
        http://www.okkl.fi/files/260_HinnatjaverotSuomessa.pdf
        sivu 7: "raakaöljy- ja jalostuskustannukset" ovat vain 25% bensan kokonaishinnasta, loppujen ollessa lähestulkoon vain veroja, yhtiöiden katteiden (eli "jakelukustannukset") ollessa noin silmämääräisesti n. 7-10 sentin luokkaa.

        Nyt sitten laskurilla http://pjh.iki.fi/pavero.php voi kuka tahansa laskea kulloisenkin bensahinnan VEROTTOMAN hinnan, joka IL:n em. artikkelin hinnasta 1,375 on n. 54 senttiä. Siinä siis sekä "maailmanmarkkinahinta" että yhtiöiden "jakelukustannukset" (siis katteet). Jos siis katteet on 10 senttiä, niin maailmanmarkkinahinnan osuus on 44 senttiä. Täten vaikka maailmanmarkkinahinnat putoisivat 20% niin vaikutus lopulliseen kuluttajan maksamaan hintaan on VAIN n. 5% ILMAN että yhtiöt repisivät yhtään enempää katetta.

        Siis ymmärtäkää hyvä ihmiset, että vaikka bensan maailmanmarkkinahinta olisi VAIN 1 senttiä per litra, ja yhtiöt ottaisivat edellen 10 sentin katetta, niin lopullinen VEROLLINEN hinta kuluttajille olisi silti n. 85 senttiä per litra, kiitos verotuksen ((0,01(raaka-aine jalostus) 0,10(jakelukustannukset) 0,59(kiinteät verot))*1,22(alv)) = 0,854 EUR/litra

        ...mutta ei se mitään, syytelkää vain bensayhtiöitä kartelleista (tietämättömyyshän on autuasta), vaikka ne on ne meidän vaaleilla valitut saatanan ääliöt jotka repivät rahaa meiltä polttoaineiden sikamaisten verojen muodossa.

        Ja samoilta ÖKKL-sivuilta muuten käypi ilmi kuinka VITUSTI valtio nyhtää nykyään enemmän veroa autoilijoilta kuin esim. 10 vuotta sitten, mutta saako esim. teiden hoito yhtään sen enemmän rahaa?

        Sen sijaan että tuon em. artikkelin toimittaja soittelee Shellille ja ST1:lle, niin hänen olisi pitänyt soittaa Heinäluomalle!

        Otappa asioista ees vähän selvää ja kohdista valitukset sinne minne ne kuuluu!

        Toivoopi;
        "Vituttaa verot"

        Bensan hinta on eri asia kuin raakaöljyn silloin, kun raakaöljyn hinta laskee tai on laskussa. Kun raakaöljyn hinta on nousussa, se onkin sama asia kuin bensan hinta. Yksinkertaista, eikö totta?


    • Anonyymi

      Eläkeläisille polttoaineesta annettava alennusta koska on pakko omistaa auto, että pääsee asioille kun julkinen liikenne ei kulje kaikkialle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      85
      3097
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      319
      2741
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1516
    4. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1202
    5. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1161
    6. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1011
    7. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      967
    8. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      960
    9. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      70
      948
    10. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      914
    Aihe