Miksi hintaa taas nostettiin, jos kerran taloussivuilla lukee öljyn hinnan olevan nyt alimmillaan.
???
Hinta alimmillaan ja silti taas nostettiin
7
795
Vastaukset
Viikonloppu on tulossa ja se tarkoittaa että myynti kasvaa.
Markkinatalous jyrää.
Ei menoveden myynti mitään hyväntekeväisyyttä ole.- sdfkjgfkljgdfjgk
Teboil nosti hintaa ensin. Venäjän öljyn hinta on nousussa Politskotskajan murhasta nousseen kohun vuoksi ja koht kaukasialla räiskyy taas. Muut öljy-yhtiöt nostavat hintaa iloisesti perässä.
- Autoilija maksaa
ja markkinatalous ei jyrää Suomen bensa-/energiamarkkinoilla. Siksi hinta nousee vaikka raaka-ainehinnat laskevat. Oikea hintataso pitäisi olla noin 1,15 jos ei olisi kartelleja.
- ...yhtä asiantuntevaa kuin ...
Autoilija maksaa kirjoitti:
ja markkinatalous ei jyrää Suomen bensa-/energiamarkkinoilla. Siksi hinta nousee vaikka raaka-ainehinnat laskevat. Oikea hintataso pitäisi olla noin 1,15 jos ei olisi kartelleja.
...IL:n "Miksi bensan hinta ei laske?" artikkelin kuun vaihteessa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200609295177849_uu.shtml
Ensireaktio mullakin oli että "perkele!". Mutta hetken mietittyä tuli epäilys tekstiin.
Ensinnäkin BENSAN maailmanmarkkinahinta on ERI ASIA kuin RAAKAÖLJYN maailmanmarkkinahinta. Ellen väärin muista talouselämän tai vastaavan nettisivuilta näkee molemmat ja ne kulkevat välillä eri suuntiin.
Mutta kuitenkin, parikymmentä minuuttia googlea ja tulos:
http://www.okkl.fi/files/260_HinnatjaverotSuomessa.pdf
sivu 7: "raakaöljy- ja jalostuskustannukset" ovat vain 25% bensan kokonaishinnasta, loppujen ollessa lähestulkoon vain veroja, yhtiöiden katteiden (eli "jakelukustannukset") ollessa noin silmämääräisesti n. 7-10 sentin luokkaa.
Nyt sitten laskurilla http://pjh.iki.fi/pavero.php voi kuka tahansa laskea kulloisenkin bensahinnan VEROTTOMAN hinnan, joka IL:n em. artikkelin hinnasta 1,375 on n. 54 senttiä. Siinä siis sekä "maailmanmarkkinahinta" että yhtiöiden "jakelukustannukset" (siis katteet). Jos siis katteet on 10 senttiä, niin maailmanmarkkinahinnan osuus on 44 senttiä. Täten vaikka maailmanmarkkinahinnat putoisivat 20% niin vaikutus lopulliseen kuluttajan maksamaan hintaan on VAIN n. 5% ILMAN että yhtiöt repisivät yhtään enempää katetta.
Siis ymmärtäkää hyvä ihmiset, että vaikka bensan maailmanmarkkinahinta olisi VAIN 1 senttiä per litra, ja yhtiöt ottaisivat edellen 10 sentin katetta, niin lopullinen VEROLLINEN hinta kuluttajille olisi silti n. 85 senttiä per litra, kiitos verotuksen ((0,01(raaka-aine jalostus) 0,10(jakelukustannukset) 0,59(kiinteät verot))*1,22(alv)) = 0,854 EUR/litra
...mutta ei se mitään, syytelkää vain bensayhtiöitä kartelleista (tietämättömyyshän on autuasta), vaikka ne on ne meidän vaaleilla valitut saatanan ääliöt jotka repivät rahaa meiltä polttoaineiden sikamaisten verojen muodossa.
Ja samoilta ÖKKL-sivuilta muuten käypi ilmi kuinka VITUSTI valtio nyhtää nykyään enemmän veroa autoilijoilta kuin esim. 10 vuotta sitten, mutta saako esim. teiden hoito yhtään sen enemmän rahaa?
Sen sijaan että tuon em. artikkelin toimittaja soittelee Shellille ja ST1:lle, niin hänen olisi pitänyt soittaa Heinäluomalle!
Otappa asioista ees vähän selvää ja kohdista valitukset sinne minne ne kuuluu!
Toivoopi;
"Vituttaa verot" - dslkjdslkfjdslkdfs
Autoilija maksaa kirjoitti:
ja markkinatalous ei jyrää Suomen bensa-/energiamarkkinoilla. Siksi hinta nousee vaikka raaka-ainehinnat laskevat. Oikea hintataso pitäisi olla noin 1,15 jos ei olisi kartelleja.
Eihän siinä mitän kartelleja ole, vaan nesteen monopoli! Kaikki suomen raakabensa tulee nesteen jalostamolta!
- hoksasin jo ajat sitten
...yhtä asiantuntevaa kuin ... kirjoitti:
...IL:n "Miksi bensan hinta ei laske?" artikkelin kuun vaihteessa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200609295177849_uu.shtml
Ensireaktio mullakin oli että "perkele!". Mutta hetken mietittyä tuli epäilys tekstiin.
Ensinnäkin BENSAN maailmanmarkkinahinta on ERI ASIA kuin RAAKAÖLJYN maailmanmarkkinahinta. Ellen väärin muista talouselämän tai vastaavan nettisivuilta näkee molemmat ja ne kulkevat välillä eri suuntiin.
Mutta kuitenkin, parikymmentä minuuttia googlea ja tulos:
http://www.okkl.fi/files/260_HinnatjaverotSuomessa.pdf
sivu 7: "raakaöljy- ja jalostuskustannukset" ovat vain 25% bensan kokonaishinnasta, loppujen ollessa lähestulkoon vain veroja, yhtiöiden katteiden (eli "jakelukustannukset") ollessa noin silmämääräisesti n. 7-10 sentin luokkaa.
Nyt sitten laskurilla http://pjh.iki.fi/pavero.php voi kuka tahansa laskea kulloisenkin bensahinnan VEROTTOMAN hinnan, joka IL:n em. artikkelin hinnasta 1,375 on n. 54 senttiä. Siinä siis sekä "maailmanmarkkinahinta" että yhtiöiden "jakelukustannukset" (siis katteet). Jos siis katteet on 10 senttiä, niin maailmanmarkkinahinnan osuus on 44 senttiä. Täten vaikka maailmanmarkkinahinnat putoisivat 20% niin vaikutus lopulliseen kuluttajan maksamaan hintaan on VAIN n. 5% ILMAN että yhtiöt repisivät yhtään enempää katetta.
Siis ymmärtäkää hyvä ihmiset, että vaikka bensan maailmanmarkkinahinta olisi VAIN 1 senttiä per litra, ja yhtiöt ottaisivat edellen 10 sentin katetta, niin lopullinen VEROLLINEN hinta kuluttajille olisi silti n. 85 senttiä per litra, kiitos verotuksen ((0,01(raaka-aine jalostus) 0,10(jakelukustannukset) 0,59(kiinteät verot))*1,22(alv)) = 0,854 EUR/litra
...mutta ei se mitään, syytelkää vain bensayhtiöitä kartelleista (tietämättömyyshän on autuasta), vaikka ne on ne meidän vaaleilla valitut saatanan ääliöt jotka repivät rahaa meiltä polttoaineiden sikamaisten verojen muodossa.
Ja samoilta ÖKKL-sivuilta muuten käypi ilmi kuinka VITUSTI valtio nyhtää nykyään enemmän veroa autoilijoilta kuin esim. 10 vuotta sitten, mutta saako esim. teiden hoito yhtään sen enemmän rahaa?
Sen sijaan että tuon em. artikkelin toimittaja soittelee Shellille ja ST1:lle, niin hänen olisi pitänyt soittaa Heinäluomalle!
Otappa asioista ees vähän selvää ja kohdista valitukset sinne minne ne kuuluu!
Toivoopi;
"Vituttaa verot"Bensan hinta on eri asia kuin raakaöljyn silloin, kun raakaöljyn hinta laskee tai on laskussa. Kun raakaöljyn hinta on nousussa, se onkin sama asia kuin bensan hinta. Yksinkertaista, eikö totta?
- Anonyymi
Eläkeläisille polttoaineesta annettava alennusta koska on pakko omistaa auto, että pääsee asioille kun julkinen liikenne ei kulje kaikkialle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1445800
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253586Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1222815- 472498
- 291939
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2631851Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt491800Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201626- 321587
- 281540