Tarvittaessa työhön kutsuttava

tt-läinen

En tiennyt oikeen mihin osastoon oisin tän kysymyksen lähettäny,niin laitanpa tähän..
Tietääkö kukaan kuinka monta kertaa voi työnantaja tehdä sellaisen sopimuksen,jossa työntekijällä ei ole ns.työvuoroja vaan on tarvittaessa työhön kutsuttava?? Vai on siinä mitään ns.rajaa,että voi vaan uusia ja uusia sopimuksen toisensa perään..Tämmönen mietityttää.

36

28123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PERSE

      Jengi kun miettii, että tuleeko karenssia kun kieltäydyn siitä ja tuosta niin hyvä konsti on kun sanotte vaan työhaastattelussa, (jos siis työpaikka on tuonkaltainen perseläpi)että ylityöt eivät sovi eikä muutkaan joustot, työnantaja rankkaa teidät hännille ja ette menetä korvauksia jonkun mulkun takia.

    • oltava

      Määräaikaisille sopimuksille on asetettu laissa tietyt ehdot. Toistuvissa määräaikaisissa tulee sovellettavaksi tietyt sosiaalietuudet samalla tavoin kuin toistaiseksi voimassa olevissa. Tästä löydät lisätietoa esimerkiksi ammattiliittojen tai työsuojelupiirien sivuilta.

      Mutta se kysymyksesi tarvittaessa työhön kutsumisesta. Siinä sietää olla varovainen, ettei sitoudu esimerkiksi olemaan luppoaikoja pelkästään odottamassa, jos mitään minimikorvausta tai työtuntimäärää ei ole sovittu. Laske sen kirjoitetun sopimuksen perusteella pahin mahdollinen vaihtoehto ja päätä vasta sitten.

      • tullut koettua

        töitä tarvittaessa. Itseasiassa normaali/t työajat päivä ja vuorotöitä vaihtelevasti. Extrana ylitöitäkin tollaisella työsopimuksella.


    • töihin

      Nyt täytyy erottaa asiat; osa-aikainen työntekijä / tarvittaessa töihin kutsuttava.

      Osa-aikaiselle työntekijälle sovitaan joku minimituntimäärä, tarvittaessa töihin kutsuttavalle ei ole mitään minimimäärää.

      Tällainen tarvittaessa töihin kutsuttava on periaatteessa niin, että työsopimus on aina kertaluonteinen. Tarkoittaa myös sitä, ettei työntekijällä ole mitään velvollisuutta tulla töihin, vaan kysytään jos hänelle sopii.

      Sitten on seuraava asia, lisätyön tarve yrityksessä. Periaatteessa tällaiselle tarvittaessa töihin kutsuttavalle on niitä lisätöitä aina tarjottava. Se on sitten työntekijän valinta, ottaako hän niitä vai ei.

      Tarvittaessa töihin kutsuttuva työsopimus tehdään yleensä vain molemminpuoleisesta halusta. Mitään rajaa noille "jatkuville" sopimuksille ei tässä tapauksessa ole.

      Käytän työpaikallani jonkun verran tällaisia sopimuksia, meillä on vakituiset kuukausipalkkalaiset, mutta toisinaan on sairaslomia, taikka ruuhkaa, joten tarvitaan myös lisätyöntekijöitä, satunnaisesti.

      En siis voi luvata säännöllistä osa-aikaa, joten mikäli työntekijä haluaa (opiskelija, osa-aikatöissä muualla), soittelen sitten heille kun tarvitaan niitä lisäkäsiä. Tämä sopimus täytyy aina lähteä molemminpuolisesta halusta, muutoin ei kannata nimeänsä siihen kirjottaa.

      Itse olen kyllä myös palkannut tällaisen erikseen töihin kutsuttavan vakituiseksi, kunhan sellainen paikka on töissä vapautunut. Joskus ei työntekijä ole halunnut opiskeluidensa vuoksi työpaikkaa ottaa vastaan.

      Silloin työnantaja tekee väärin, jos ei palkkaa sinua vakituisen paikan vapautuessa (taikka osa-aikaisen), mikäli itse olet ilmaissut halusi lisätunteihin. Muutoin voit olla vuosia erikseen töihin kutsuttava. Niitä tarvitaan monessakin yrityksessä.

      • jaa

        itselläni on menossa samalla työnantajalla jo toinen peräkkäinen määräaikainen tarvittaessa töihin kutsuttava- sopimus.
        Keikasta suurin osa on vakiokeikkaa, ja lisäksi tulee ns. hälykeikkaa eli työt on tosi sekalaista palasta, osa päivistä venyy. Siirtymistä ei mitään, Jumissa ilmaiseksi on useammankin työhön liittyvän asian kanssa.(välinehaut, palautukset asiakasjuttujen hoito, keikkojen viikkolistat, yms.) Muutama muu tekee tasan samaa työtä vakinaisella sopimuksella. Palkka sentään tunnille on sama kaikilla. Sairastamiset, hammaslääkäriajat saa unohtaa, työsuojeluasiat on omalla kontolla, vaikka riskikeikkaakin on.
        Hassua kun työntekijä saa kertoa kemikaaliasioista, ym. työnantajalle, altistumistilanteitten jälkeen, onhan sitä kuvitellut että pomo tietää, ja hommaa tarvittavat suojainasiat, ja jotain ohjeistaa, kun harjoittelijoitakin joskus matkassa.


      • Jerec

        Itse asiassa tuo taitaa olla laitonta tehdä tarvittaessa töihin kutsuttavia sopimuksia peräkkäin,jos tehdään kuitenkin täyttä päivää.Silloin,vaikka paperilla ei niin lukisikaan,työntekijää pidetään määräaikaisena.

        Itse olen nollasopimuksella ollut vuoden talossa.aloitin määräaikaisena,joten käytännössä menetin kaikki lomista maksettavat rahat.Sen sijaan työnantajani kuitenkin on siinä mielessä "reilu" että maksaa sairaslomarahat,olenhan töissä enemmänkin kun 8h päivässä.

        Luottamusmiehen kanssa olen käynyt juttusilla että kuinka tuollaista sopparia saa tehdä noin kauan.varsinkin kun taloon on tultu määräaikaisena


    • Toimistotyöntekijä

      Hei!
      Työntekijän kannalta tuollainen työsopimus on sama, kuin että olet ilman mitään työsopimusturvaa. Työnantajalla on kaikki valtit käsissään. En menisi ikinä allekirjoittamaan ko. työsopimusta. Mikäli eivät tarjoa sinulle seuraavaksi työsopimusta malliin: TOISTAISEKSI, niin älä allekirjoita. Nähtävästi heillä kuitenkin on koko ajan tarve. Toistaiseksi tarkoittaa vakituista. Tai sitten jos haluat määrätyn tuntimäärän, niin se tulisi näkyä työsopimuksessa sekä myös työajat.

    • joka päivä

      Pomo ilmoitti haastattelussa, että saat paikan periaatteella tarvittaessa kutsutaan töihin.
      Kahvikupin ääressä totesi, tästä eteenpäin joka päivä töitä niin kauan kuin homma toimii.
      Eli pomo voi sanoa koska vaan, huomenna ei ole enää töitä, mutta tiedän että tätä päivää ei tule jos itse en mokaa.
      Ymmärrän työnantajaa, on meilläkin käyny täällä monen moista tossun kuluttajaa, eipähän tarvitse pomon tapella liiton ukkojen kanssa kun antaa kenkää kelvottomille yksilöille.
      Lähtöpalkka kun tulet taloon ja sua ruvetaan opettaan kädestä pitäen tähän hommaan on 12 ecua tunti ja pian olet urakoilla jolloin palkka 15-20 ecun väliin.
      Ps. pomo on todella rento, nopein tapa saada potkut sanoa sitä pomoksi, se on vaan yksi meistä.

      • jyrää alunperin sovitut

        Tuosta nyt on jo muodostunut vakiintunut käytäntö ja työsopimus siten toistaiseksi voimassa. Irtisanomis- ym. ehdot voimassa.

        Kannattaa pitää kirjaa omista tunneista niin riita tilanteessa on todistettavissa työsuhteen todellinen laatu.

        Mites mahtaa lomien pito onnistua? Lomiahan tuollain kertyy


      • naisten ala
        jyrää alunperin sovitut kirjoitti:

        Tuosta nyt on jo muodostunut vakiintunut käytäntö ja työsopimus siten toistaiseksi voimassa. Irtisanomis- ym. ehdot voimassa.

        Kannattaa pitää kirjaa omista tunneista niin riita tilanteessa on todistettavissa työsuhteen todellinen laatu.

        Mites mahtaa lomien pito onnistua? Lomiahan tuollain kertyy

        Ei tällaisia sopimuksia voi tehdä kuin naisten kanssa.


    • tt-läinen

      Kiitoksia vastauksista.
      Periaatteessa en saanut vastausta siihen mitä kysyin..Meinaan sitä,että onkohan olemassa minkäänlaista lakipykälää tähän tarvittaessa töihin kutsuttavaa-sopimukseen,että sen voisi uusia esim.vain kaksi kertaa ja pitäisikö sen kolmannen kerran olla jo sellainen,että olisi luvassa jo tietty tuntimäärä viikossa töitä tai jotain???Eihän sellainen leiville lyö,jos on yks tai kaks vuoroa viikossa töitä..

      • erillisiä työsopimuksia

        Työsopimuslaki tuntee vain toistaiseksi voimassa olevan ja määräaikaisen työsopimuksen. Tarvittaessa töihin kutsuttava on näkemykseni mukaan erillinen sopimus joka kerrasta. ja jos kyse esim. sesonki tai ruuhka-apulaisesta asia ok. Jos määräaikainen, siihen sovittava minimitunnit tasoittumisjakson, esim. viikon aikana ja tunnit tulee myös suunnitella työvuorolistoihin.

        Toisaalta, jos toistuvasti töitä tiettyina ajankohtina esim. viikottain eikä tehdä kirjallisia sopimuksia mutta käytäntö jatkunut pitkään, syntyy ns. hiljainen työsopimus joka voimassa toistaiseksi.

        Lain mukaan työnantajan on tarjottava lisätöitä osa-aikaisille ennen uusien rekrytointia. Hyvä käytäntö on tarjota niitä myös näille tarvittaessa töihin tuleville, mutta jos joka keikasta erillinen sopimus, pykälä ei nähdäkseni siihen velvoita.


      • Juu, höynäytettykö
        erillisiä työsopimuksia kirjoitti:

        Työsopimuslaki tuntee vain toistaiseksi voimassa olevan ja määräaikaisen työsopimuksen. Tarvittaessa töihin kutsuttava on näkemykseni mukaan erillinen sopimus joka kerrasta. ja jos kyse esim. sesonki tai ruuhka-apulaisesta asia ok. Jos määräaikainen, siihen sovittava minimitunnit tasoittumisjakson, esim. viikon aikana ja tunnit tulee myös suunnitella työvuorolistoihin.

        Toisaalta, jos toistuvasti töitä tiettyina ajankohtina esim. viikottain eikä tehdä kirjallisia sopimuksia mutta käytäntö jatkunut pitkään, syntyy ns. hiljainen työsopimus joka voimassa toistaiseksi.

        Lain mukaan työnantajan on tarjottava lisätöitä osa-aikaisille ennen uusien rekrytointia. Hyvä käytäntö on tarjota niitä myös näille tarvittaessa töihin tuleville, mutta jos joka keikasta erillinen sopimus, pykälä ei nähdäkseni siihen velvoita.

        työnantajani kirjoitti vuoden alusta toisen peräkkäisen, rasti ruudussa tarvittaessa kutsutaan, ja yhtäaikaa on määräaikainen vuoden loppuun.
        Eli on näitä osta-oma... Vaikea ottaa muutakaan työtä- työpuhelin kun soisi tai omakin, rikkoisin joka tap.sopparia!!!
        Senverta pirullinen paperi-


    • vaikka tuhat kertaa

      ja voi tehdä sen sopimuksen ihan toistaiseksi, kunhan siinä lukee toi teksti.
      Tarvittaessa töitä tai erillisestä pyynnöstä töihin tai jotain muuta vastaavaa.
      Sinuna menisin ja tekisin niitä vuoroja, melko varmaan työnantaja haluu ensin testata työntekijän onko siittä mihinkään.
      Yleensä ne jotka vikisee koko ajan, ei niistä ole töihinkään.

      • Anonyymi

        En itse lähtökohtaisesti ymmärrä, että kun työntekijää kuitenkin myydään hoitamaan hommia, joiden viikottaiskesto on täysiaikaisen työntekijän. Työntekijälle tehdään kuitenkin nollasopimus.
        Eikä sopimusta millään haluta muuttaa,vaikka aikaa kuluu vuosia. Mitä työntekijä voi tehdä työaikaegdon korjaamiseksi sopimukseensa?


    • Stogen

      Mikset ryhdy free-lancer työntekijäksi. Eli koska sinut kutsutaan töihin tarvittaessa, tehkää työsopimus urakkaluonteisesti joka kertaa kohti, ja annat verokirjan kopion joka kerta, kun menet töihin. Mä en tiedä, mutta ennen kuin työkkäristä voi tulla karenssia koska ei ota vastaan työtä, pitää olla olemassa työtä. Jos työtä on "ehkä", kuulostaa hurjalta. Nythän Suomesta lähtisi työttömyys kerta laaki veke, jos asia noin tulkittaisiin, mutta aiemmin ollut vastaus oli fiksu, työkkärin kanssa ei kannata riidellä. Eli pitää huolta haastattelussa, että antaa ymmärtää, että jos työnantaja tekee kutsuttaessa sopimuksen, voi olla, että kutsuttaessa sä sanot, että sulla on muuta menoa (esimerkiksi opiskelut), etkä tämän vuoksi voi olla varma, pääsetkö aina.

      • Arkee

        ??? Hankalaksi menisi.

        Keikka esim. vartin kuluttua, ta.ta ei saa kiinni, ja parempi pukata keikalle vaan...


    • Minä_

      Hyvin ovatkin jotkut kirjoittajat jo vastanneet, mutta vähän voisi vielä tarkentaa termejä. Lain mukaan työsopimus solmitaan toistaiseksi voimassa olevaksi tai perustellusta syystä määräajaksi.

      Työsopimuksella sovittava työaika voi olla joko kokoaikainen (yleensä TES:n mukainen viikkotyöaika esim. 37,5 h/vko) tai osa-aikainen eli kun työnantaja pystyy tarjoamaan vain jonkin kokoaikaista vähemmän määrän tunteja, esim. 20 h/vko. Jos säännöllistä tuntimäärää ei voi/haluta sopia niin työaika voi olla myös "tarvittaessa töihin kutsuttava" ja tällöin työntarjoamisvelvollisuutta tai työhöntulovelvoitetta ei ole.

      Jos työtä on tarjolla vain satunnaisia keikkoja silloin tällöin, niin työnantaja voi teettää ne kutakin keikkaa varten erikseen solmittavalla lyhellä määräaikaisella työsopimuksella. Tällaisia määräaikaisia sopimuksia voi tehdä useita peräkkäin, jos määräaikaisuuden peruste on pätevä.
      Työsuhde katsotaan solmituksi toistaiseksi voimassa olevaksi sen työsopimuksen alusta lukien, jonka peruste määräaikaisuudelle ei ole ollut pätevä.

      Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että määräajaksi solmittuja tarvittaessa töihin kutsuttavia sopimuksia voi olla peräkkäin useita, jos kunkin sopimuksen peruste on eri, esim. eri asiakastilaus tai projekti. Jos kyse on siitä, että samalla työnantajalla on jatkuvasti tarjolla samankaltaisia työtehtäviä (vaikkakin vain tarvittaessa)niin työsuhteen pitäisi olla toistaiseksi voimassa oleva. Vuokratyössä työtehtävät voivat vaihdella, mutta työsuhde on solmittu vuokratyönantajan (ei tilaajayrityksen) kanssa. Jotkut työnantajat voivat yrittää kiertää irtisanomissuojaa tekemällä määräaikaisia työsopimuksia, mutta jos esim. työntekijä tekee vaikka vain yhden vuoron säännöllisesti joka tiistai, niin mielestäni olisi perusteltua kutsua työsuhdetta toistaiseksi voimassa olevaksi osa-aikatyöksi ja lain mukaan tällaisen työntekijän työsuhteen ehdot eivät saa olla heikommat kuin kokoaikatyöntekijällä.

      • töihin..

        Entäs jos sopimus on tehty osa-aika nimikkeellä mutta mitään työtunteja ei ole kirjattu sopimukseen. Suullisesti on sovittu että työaika on esim. ke-pe ja muista päivistä sovitaan tarvittaessa erikseen.

        Kun tälläistä sopimusta on noudatettu jo vuosia niin onko työnantajalla oikeus muuttaa sopimus sellaiseksi että kutsutaan tarvittaessa töihin?? Näin on nimittäin käynyt eikä työtunneista ole enää mitään takeita. Ja koska tuota ke-pe ei ole myöskään kirjattu mihinkään, niin työantaja ei siis ole velvollinen tarjoamaan töitä silloin vaikka näin on menetelty jo vuosia?

        Nyt nimittäin työnantaja peruu päivän varoitusajalla minun ke-pe väliset vuorot tuotannollisista syistä ja ilmoitti minulle vaan että sinut kutsutaan tarvittaessa töihin.


      • Riekaleina

        Olen aikoinani kirjoittanut nimen sopimukseen näin: Olen tarvittaessa töihin kutsuttava, sopimus on voimassa toistaiseksi. Töitä on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän kuukaudessa. Joskus ei ollenkaan ja joskus liikaakin. Kuinka pääsen tästä sopimuksesta irti. Sopimushan ei ole kertaluontoinen vaan jatkuva, työlistat on minullakin ja muuten soittavat, kun lisätarvetta tulee. Siis tiedän toki, että irtisanoutumalla pääsen irti, mutta mitä sen jälkeen. Saanko karenssin ym. riesakseni, vai mitä tässä tehdä. Haluan säännöllisen elämän.


      • väsynyt tuntilainen
        Riekaleina kirjoitti:

        Olen aikoinani kirjoittanut nimen sopimukseen näin: Olen tarvittaessa töihin kutsuttava, sopimus on voimassa toistaiseksi. Töitä on ollut välillä enemmän ja välillä vähemmän kuukaudessa. Joskus ei ollenkaan ja joskus liikaakin. Kuinka pääsen tästä sopimuksesta irti. Sopimushan ei ole kertaluontoinen vaan jatkuva, työlistat on minullakin ja muuten soittavat, kun lisätarvetta tulee. Siis tiedän toki, että irtisanoutumalla pääsen irti, mutta mitä sen jälkeen. Saanko karenssin ym. riesakseni, vai mitä tässä tehdä. Haluan säännöllisen elämän.

        eli kuin riekaleina. olen tarvittaessa töihin kutsuttava toistaiseksi voimassa olevalla työsopparilla. Tunteja on toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Voinko irtisanoutua ilman karenssia vedoten siihen, ettei sopimuksessa ole määriteltynä tuntimäärää? Kakkostyökin on hankala hommata, kun ainakin itselläni kävi niin, että kun ilmoitin "vakituiseen" tarvittaessa töihin kutsuttava -hommaani että sain sesonkintyön niille ja niille päiville (ihan vain pari päivää vko) niin vakipaikassani sitten ihanasti ilahdutettiin minua laittamalla työvuorolistalle kaikille muille päiville töitä heille ja ne päivät olivat "toivevapaita" kun olin ilmoittanut olevani toisaalla töissä. Olin ilmoittanut erään viikonlopun haluavani vapaaksi. No en saanut. Nyt ilmoitin toisen viikonloppuvapaatoiveeni ja kappas vain! Enpä saa sitäkään. Oikeasti en enää jaksa tätä hommaa...


      • väsynyt kans!!
        väsynyt tuntilainen kirjoitti:

        eli kuin riekaleina. olen tarvittaessa töihin kutsuttava toistaiseksi voimassa olevalla työsopparilla. Tunteja on toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Voinko irtisanoutua ilman karenssia vedoten siihen, ettei sopimuksessa ole määriteltynä tuntimäärää? Kakkostyökin on hankala hommata, kun ainakin itselläni kävi niin, että kun ilmoitin "vakituiseen" tarvittaessa töihin kutsuttava -hommaani että sain sesonkintyön niille ja niille päiville (ihan vain pari päivää vko) niin vakipaikassani sitten ihanasti ilahdutettiin minua laittamalla työvuorolistalle kaikille muille päiville töitä heille ja ne päivät olivat "toivevapaita" kun olin ilmoittanut olevani toisaalla töissä. Olin ilmoittanut erään viikonlopun haluavani vapaaksi. No en saanut. Nyt ilmoitin toisen viikonloppuvapaatoiveeni ja kappas vain! Enpä saa sitäkään. Oikeasti en enää jaksa tätä hommaa...

        Mulla kanssa tarvittaessa töihin kutsuttava sopimus, käsitin että se tarkoittaa sitä että mut "kutsutaan tarvittaessa töihin" ja jos en pääse niin kieltäydyn. Mulle ei kuulu mitään henkilökuntaetuja, mutta silti mukamas samat velvollisuudet hypätä kun työnantaja käskee...

        Meillä on noin 5 ttk sopparilla plus harjoittelijoita...
        En käsitä miksei palkata ns oikeita työntekijöitä vaan puolet henkilökunnasta tollasilla kusetussopimuksilla, tervetuloa vaan työelämään nuoret ja muistakaa jos valitatte tai ette tee töitä tälläisillä 2kk kerrallaan tehtävillä kusetussopimuksilla, vika on teissä, kauluspaita penat sitten paasaa kuinka saamattomia laiskureita te nykyajan nuoret olette, kivaa eikö?


      • Mieekinkin

        Minun kohdalla on kyse että "tarvittaessa" olen varalla. Sekä joka arkipäivä ne kohteet/asiakkaat jotka on viikkolistoilla.
        Lisäksi oma joka arki-iltainen kohde.
        Sopparimuotona pomo aikoi käyttää määräaikaista tarvittaessa kutsuttavaa ensi vuodellekin, jo kolmas samansisältöinen sopimus.
        Minusta pomo rikkoo lakia.
        joko siinä että sopparilla teettää vakinaista hommaa, tai siinä, ettei ota sitä vakinaista tilalleni- vaan pitää ammattitaidotonta tällä tavalla "halvalla".
        Haluan ulos tästä kuviosta, mutta keinot on vähissä!
        Entä karenssi?
        Jos en uutta sopparia allekirjoita, enkä tee sen hommia, vain tämän sopparin lomat ennen vuoden loppua.


      • pösilö

        Monissa palvelualojen pienyrityksissä tilanne on se, että on ns. vakiot. sitten tulee tuuraukset, milloin aina tulee, ja tilausta muutenkin. Itse olen määräaik. tosiaan jo kolmatta krt, mutta nyt sopparissa lukee 0-111 h per kolme vko, eli nollasopparilla yhä. Käytännössä tunteja tulee 60-100 noin, per kk.
        Lomat on kertyneet ihan normaalisti. Tai ta sen niin ainakin laskee- itse asias teen yhen keikan ennen lomaa... Suvilaitumille sitten. Ei tuo sanonut, ettenkö yhä loman jälkeen ois tervetullut remmiin.


    • 5

      Meillä valtion firmassa ttk-lainen on vain hyödynnettävä, eikä häntä ole tarkoitus koskaan ottaa sen parempaan työsuhteeseen. Tämä tuskin on oikea menettely, mutta kuitenkin talon tapa. Samaan aikaan firma kohtelee oikein miellyttävästi pomojen kavereita, näiden kavereita ja tietenkin pomojen sukulaisia. Näille ei aina ole työtehtäviä, mutta kuitenkin työaikaa järjestyy kiitettävästi, joten liksaakin kertyy.

      Sanoisin ap:lle, että jos suhdeverkosto nykyisiin esimiehiin ei ole kunnossa, etsi paikka, jossa pääset oikeasti tekemään töitä ja saamaan palkkaa.

    • Orjasuhde?

      Jaa... Minun kohdalla tilanne levisi, noin 10-12 h työasioista vastuussa oloksi. Kun väsyin?
      Tunnit hupeni iltakohteeseen jossa on omallakin ajalla tehtävää.

      Kuuluuko ttk-laiselle?
      -Asiakassuhteiden hoitoa
      -Laskutuksen esijutut
      -Olla valmis lähtemään vaikka viikkolevon aikana, kun työkaveri viestittää/soittaa.
      (kun semmoinen rankempi viikko ollut...)
      -vastata ajastusten pissimisestä, ruuhkatasoituksista pitkien päivien lisäksi.(milloin että valoisana aikana?)
      -Ns. myydä työt asiakkaille
      -Välinehaut

      Kaikki omalla ajalla.
      Mietiskelen sillointällöin miten minä olen, työparinkin kanssa, niin hidas, että 10-12 h ajasta, tuottotunteja tulee noin 6-7-8
      Ne tuottotunnit on palkallista.
      Ruokatunti? Omaa aikaa, siirtymistä ei makseta.

    • En tiedä onko apua

      Itse allekirjoitin kauppias R-kioskille työsopimuksen, jossa määriteltiin määräaikaisTEN työsuhteIDEN ehdot, eikä pomo mitenkään selventänyt että olisin "kutsuttaessa töihin" -työntekijä, vaan ennemmin antoi ymmärtää että ihan normi vuorot on kaikilla ja sama työsopimus. Olin silloin hölmö enkä mitään tiennyt työsopimuksista enkä oikeuksistani, joten iloisena uudesta työpaikasta rallatellen allekirjoitin sopimuksen. Kusetustahan tuo oli koko touhu, osa työntekijöistä sai ihan vakituisen paikan ja osalle annettiin tällainen epämääräisempi työsopimus (mistä muuten myöhemmin kun tarkistin, puuttui puolet kohdista mitä työsopimuksessa pitäisi mainita, kuten mitä työehtosopimusta noudatetaan, syy siihen, miksi työsopimus on määräaikainen yms.)

      Nooh, vuoroja oli merkitty jo kuukaudeksi etukäteen (jännästi ne osas ennustaa koska meitä tarvittiin). Ensin vuoroja oli ihan riittämiin, reilu 100h/kk, mutta yht'äkkiä vuorot tippuivat johonkin 30h/kk. No mitäpä siihen sanomaan, ne otti sinne vaan lisää työntekijöitä (ja jotkut uudet saivat vakituisen paikan vaikka itse olin ollut jo puoli vuotta kusetussopparilla) vaikka kolme meistä kaipasi lisää vuoroja. Ei mitään oikeuksia, ja kokoajan uhka päällä että koska tulee potkut. Olisivat varmaan jatkaneet kanssani samaa käytäntöä vaikka kuinka pitkään, ellen olisi saanut muita töitä. Omaa vikaahan se oli huomatessani pomojen kepulikonstit, etten ottanut asiaa pidemmälle vaan annoin asian olla. Mutta pelotti niin perkeleesti että potkut tulee (eikä niiden tolla sopimuksella tarvitse tietääkseni mainita muuta syytä kuin että sinua ei tarvita enää) ja vuokra piti saada maksettua.
      Heh, pitänee vielä mainita että tauoista ei ollut puhettakaan, eikä tietenkään ainakaan jos olit yksin, vaikka kuinka pitkästä päivästä oli kyse. Vuoden olin töissä sielä ja sain kerran pitää puolen tunnin ruokatauon. Tietty jotkut "lempparityöntekijät" saivat paljon useemmin pitää taukoja. Kamala paikka.

      Jos otatte tollasen sopimuksen vastaan niin muistakaa oikeutenne, tai pikemminkin sen että niitä _ei_ silloin ole.

    • Mietin vain.

      Miten tälläisestä määräaikaisesta tarvittaessa töihin kutsutusta sopimuksesta pääsee parhaiten irti vai täytyykö vai odottaa sen loppumista ? ja mites toi tuntien merkkailu tuntimääriä en muista päivä tkyllä ja kun vaikuttaako jos siitä on jo palkka saatu?

    • Näin on

      "Tarvittaessa työhön kutsuttava"-työsopimusta käyttävät monet kauppaliikkeet ja kioskit. Sinulla on ns. 0-tunnit eli ei viikottaisia työtunteja. Sinulla on normaali irtisanomisaika eli sopimuksesta pääsee kyllä eroon.

    • Mietin vain.

      nolottaa nyt kyllä mutta mikä on se normaali irtisanomis aika miten tämä nyt sitten toimii jos sanon itseni irti? :)

    • miss1

      onkos noissa tarvittaessa kutsuttavissa jonkinlaista lakipykälää siltä osin, että alusta asti olleet tarvittaessa kutsuttavat työntekijät eivät saa enää lainkaan tunteja ja pari kuukautta myöhemmin saman sopparin saanut työskentelee lähes joka päivä tarvittaessa töihin kutsuttavien tunnit?

    • --------------------

      Eli, ota vaikka toinen duunipaikka. Nolla tuntia on nolla tuntia! kUTSUSTA, TARKOITTAA SITÄ, ETTÄ KUN PUHELIMESI KILISEE ETTÄ SINÄ JA SINÄ PÄIVÄNÄ SIELLÄ,KELLO SILLOIN ON TYÖVUORO, SIITÄ TYÖSUHTEESTA SAAT MYÖHEMMIN PALKAN. mUTTA JOS SOPPARI ON MÄÄRÄAIK. NOLLA-JOILLEKKIN TUNNEILLE PER JOKU AJANJAKSO, OLET- KUTEN MINÄ, NESTEESSÄ KUNNES SOPIMUSAIKA ON OHI.

      Aito tarv. kutsuttava on työsuhteessa vain duunissa, irtisanomisaikaa ei ole- eikä ole pakko lähteä kutsusta, ellei sopparissa ole esim. määräaikaisehtoa.
      Tein aamulla keikan. Noin klo 10-11 toisen. oottelen yhä kolmatyta, kello 16.30- 17 keikkaa, on perjantai... vuoden loppuun jaksan ehken tätä näin, kun nimeni papruun pistin.

    • Kokemusta on

      Firmassa, jossa olen töissä juitsarina, kirjoitellaan näitä sopimuksia vain siksi, että ns. ongelmatapauksista päästään helpommin eroon. On työvuorolistat kaikilla ja ihan normaali arki vaikka tämmönen sopimus onkin, mutta jos alkaa näkyä tahallista kiusantekoa tai työn vieroksuntaa (esim. jatkuva saikutus), niin ei tarvitse heitä palkkalistoilla pitää. Suurin osa porukasta tekee tunnollisesti työnsä, ja heille onkin varmasti tarjolla aikojen loppuun asti hommia - miksei vaikka jossakin kohtaa erilaista sopimustakin. Paljon on työttömänä porukkaa, joka oikeesti haluaa töihin ja on valmis todella tekemään sen sovitun työnsä - mielummin pidän tällaista listoilla, kuin sellaista joka jatkuvasti juonii miten pääsisi mahdollisimman vähällä (vaikka muiden kustannuksella). Totuus on se, että tällä hetkellä on jos jonkinlaista koijaria liikkeellä... ja on koko muun työympäristön etu, että niistä vitun koijareista pääsee eroon!

    • outo sopimus

      Mulla lukee että tarittaessa jotta muiden sairaslomapäivät saadaan suunniteluta, Kävi niin että sainkin vain osan sairaslomapäivistä tuurata, ja vakituiset repi itselleen ylityöpalkkaa tekien sitten osan sairaslomapäivistä,, mun selknahasta iloisin mielin...heh hee reilu peli!!! multa ei missään vaiheessa kysytty mitään!!! eli onko laillista vai pitääkö ensin tarjota tunteja tarvittaessa työskentelevälle ilan että tule muille ylityötunteja??? aina kyllä tästä lähin ajoissa teen sopparin joka velvoittaa saamaan ne maalaijärjen tunnit, muuten myös ahneet vakkarti vie tunteja, eli heille viikkotunnit 60 ja tarittaessa ihmiselle 20?? pompottelun makua on, ja vakkarit tekee oman jaksamisensa äärirajoillla ylitöitä....ja väittää että pomo haluaa näin???tiedän ettei pomo es laske niitä. Tuntuu pahalta tuo yliajo ja pashan puhuminen, en ole tyhmä. Ja ei pomoa es kiinnosta, kunhan joku tekee, mutta mulla ois ollu rahallisesti 2500e, että silleen, HYVÄ HALLITUS, jaetaan työt tasan, niin että vakkarit saa tehdä ylitöitä mielinmäärin vaikka sijainen on palkattu.??

    • Kaupassa tavallista

      Kaupan alalla 0-sopimukset eli "tarvittaessa töihin kutsuttava" ovat tavallisia. Uudet työntekijät ovat usein 0-tuntisia. Näitä 0-sopimuksia käyttävät sekä isot kauppaketjut että pienemmät liikkeet. Työ on pääosin osa-aikaista eli suurin osa myyjistä ja kassamyyjistä tekee osa-aikatyötä.

    • Anonyymi

      Mieleltä painaa asia kun teen kahta osa-aikaista työtä ensisijainen työ on toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella jossa on säännöllinen työaika ja tunnit. Kaikki on työehtojen mukaisesti. 45 t /3 vkossa.
      Sitten otin toisen työn ns. vapaa ehtoisesti. Toisen työn sopimus on kutsuttaessa töihin.... Tässä sopimuksessa ei ole tuntimäärää, eikä ole määräaikainen eikä myöskään toistaiseksi voimassa oleva. Ei mitään ehtoja. Tehdessä sopimusta työnantaja sano ettei heidän työ sido mihinkään. Suojatyönä toiselle.. toisessa töissä on noin 15 t kk.
      Saa soveltua päivärahaa liitolta.
      Nyt on alkanut tuntuu että tämä toinen työ (kutsuttaessa töihin) tuntuu turhalta pärjäisin ihan hyvin yhdellä työllä. Ei ole taloudellisesti ongelmia.
      Ja olen silti työnhakija ja on kolmen kuukauden välien työvelvoite jutut työkkärin kanssa..
      Pitäisi hakee kokoaikaisesta työtä tai kysyy ensisijaisena olevalta työnantajalta lisätunteja jouta olen yrittänyt tiedustella ilman mitään tietoa.
      Voiko saada karenssia jos irtisanoutuu toisesta työstä eli tuosta kutsuttaessa töihin kun on ensisijainen työ toistaiseksi voimassa oleva?
      Olen harkinnut kyllä opiskelua toiselle alalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe