Aiheeton hylkääminen

vai oliko?

Elikkäs jos auto jolle ei edes kuuluisi tehdä iskaritestiä, hylätään juurikin tämän iskaritestin perusteella, niin onko kyseessä aiheeton hylkäys?

Kyseessä on pakettiauto, jonka kokonaismassa on
2980 kg = ei tehdä iskari testiä.

Konttorilla eivät vain suostu virhettään oikaisemaan, vaan ovat sitä mieltä, että jos auto on testattu/hylätty, niin tulee vaihtaa uudet iskarit, ja suorittaa jälkitarkastus.

18

6650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelijä156

      kysehän on omasta ja muiden turvallisuudesta katsastus toiminnassa siis mitä vikiset vaihda iskarit ja hymyile

    • konttori

      mitään virhettä ole tehnyt. Ensinnäkään ei ole kiellettyä testata painavempienkaan autojen iskareita koneellisesti. On jopa suositeltavaa, ettei arviota tarvi tehdä pelkästään lihasvoimin tai silmämääräisesti. Toiseksi huonoista iskareista tulee hylätä riippumatta siitä onko ne testattu käsin vai koneellisesti. Olet iskareiden osalta saanut niin oikeudenmukaisen kohtelun, kuin vain saada voi.

    • hevosautoko.

      samat lait kuin normaalejakin ihmisiä.

    • aksavo

      Tottakai auto on hylättävä jos iskunvaimentimet eivät ole kunnossa. Kyllä katsastaja saa käyttää iskunvaimmennintesteriä iskunvaimentimien kunnon määrittämiseen, oli auto kokonaismassa mikä hyvänsä. Iskunvaimennintesti pitää tehdä koknaismassaltaa alle 2500 kg:n ajoneuvoille, mutta missään ei ole kielletty tekemästä sitä raskaammille. Toki tällaisessa tilanteessa pitää käyttää tiettyä varovaisuutta katsastuspäätöstä tehtäessä.

      Jos minulle tultaisiin tuollaisesta reklamoimaan, niin kävisin toteamassa iskunvaimentimen viallisuuden perinteisesti heiluttamalla. Näin olisin toki tehnyt jo katsastuksen yhteydessä.

    • Elikkäs

      Elikkäs

      • niinpä niin

        Autoon oli vasta pari viikkoa ennen katsastusta vaihdettu jämäkimmät iskarit jotka tuollaiseen autoon saa, joten sillä se pisti vähän ihmetyttämään

        Ja ei muuten ole ensimmäinen kerta, kun liian painava auto testataan ja hylätään iskareista, vaikka ne kunnossa olivatkin.

        Ja jos kerta kaikki autot voidaan testata, niin miksiköhän on sitten määritelty nuo painot jolloin ei testata, liekköhän tuloskaan silloin niin luotettava?


    • katsuri

      Viallinen iskari ON VIALLINEN ISKARI.
      Käsitätkö mitä se tekee ajettavuudelle ja käytökselle täysjarrutuksessa, väistöliikkeessä jne.

      Koita nyt ymmärtää, että liikenneturvallisuudesta on kyse eikä sääntönikkaroinnista.

      Hylätäänhän auto muutenkin todetusta viallisesta iskarista.

      • koskaan

        Miettinyt,mitä RENGASPAINEET vaikuttavat tuohon koneelliseen Iskunvaimentaja-testiin??
        Esim:jos Oik.etupyörän paine=1.8 Vas.paine 2.0
        niin tuo kone raakaa ISKARIT,koska se EI tunnista sitä,että löysempi rengas antaa erilaisen vastuksen!
        Minulla väitettiin olevan HUONOT iskarit Jenkkipakussa,uusien vaihto ja näytille!
        Ajoin kotiin,tsekkasin kaikkien renkaiden paineet tasan samaksi,seur.pvänä konttorille:Tosi hyvät ISKARIT! ja leima ok. hah-haa..nuo teidän 'koneet'!


      • aksavo
        koskaan kirjoitti:

        Miettinyt,mitä RENGASPAINEET vaikuttavat tuohon koneelliseen Iskunvaimentaja-testiin??
        Esim:jos Oik.etupyörän paine=1.8 Vas.paine 2.0
        niin tuo kone raakaa ISKARIT,koska se EI tunnista sitä,että löysempi rengas antaa erilaisen vastuksen!
        Minulla väitettiin olevan HUONOT iskarit Jenkkipakussa,uusien vaihto ja näytille!
        Ajoin kotiin,tsekkasin kaikkien renkaiden paineet tasan samaksi,seur.pvänä konttorille:Tosi hyvät ISKARIT! ja leima ok. hah-haa..nuo teidän 'koneet'!

        Matala rengaspaine antaa paremman tuloksen. Liian korkea rengaspaine saattaa HIUKAN heikentää mittaustulosta, ehkä maksimissaan 5 prosenttiyksikköä. Sinulla oli siis alyttömän korkeat rengaspaineet joka renkaassa? Kuivalemillasi paineilla ei kyllä ole käytännön vaikutusta.


      • ergonautti
        aksavo kirjoitti:

        Matala rengaspaine antaa paremman tuloksen. Liian korkea rengaspaine saattaa HIUKAN heikentää mittaustulosta, ehkä maksimissaan 5 prosenttiyksikköä. Sinulla oli siis alyttömän korkeat rengaspaineet joka renkaassa? Kuivalemillasi paineilla ei kyllä ole käytännön vaikutusta.

        Täsmälleen pitää paikkaansa. Terv. myös katsuri.


      • vähän ilmaa
        koskaan kirjoitti:

        Miettinyt,mitä RENGASPAINEET vaikuttavat tuohon koneelliseen Iskunvaimentaja-testiin??
        Esim:jos Oik.etupyörän paine=1.8 Vas.paine 2.0
        niin tuo kone raakaa ISKARIT,koska se EI tunnista sitä,että löysempi rengas antaa erilaisen vastuksen!
        Minulla väitettiin olevan HUONOT iskarit Jenkkipakussa,uusien vaihto ja näytille!
        Ajoin kotiin,tsekkasin kaikkien renkaiden paineet tasan samaksi,seur.pvänä konttorille:Tosi hyvät ISKARIT! ja leima ok. hah-haa..nuo teidän 'koneet'!

        Jos liian vähän ilmaa ei mene läpi.

        Kuinkakohan monet iskarit turhaan vaihdettu.

        Huuhaa testausta.


      • sitten tiedätte
        aksavo kirjoitti:

        Matala rengaspaine antaa paremman tuloksen. Liian korkea rengaspaine saattaa HIUKAN heikentää mittaustulosta, ehkä maksimissaan 5 prosenttiyksikköä. Sinulla oli siis alyttömän korkeat rengaspaineet joka renkaassa? Kuivalemillasi paineilla ei kyllä ole käytännön vaikutusta.

        onhan teillä aikaa, kokeilkaa.
        Ehkä opittekin jotain, ehkä ette.


      • niin kai
        vähän ilmaa kirjoitti:

        Jos liian vähän ilmaa ei mene läpi.

        Kuinkakohan monet iskarit turhaan vaihdettu.

        Huuhaa testausta.

        Laitappa autoosi madallusjouset, jäykät iskarit, matalaprofiiliset renkaat ja kovat ilmanpaineet ja kas kummaa iskaritestin tulos on surkee, mutta laitappa kaikki edellä olevat asiat toisin niin johan on testiarvot ihan hyvät. Että sillai..


      • aksavo
        niin kai kirjoitti:

        Laitappa autoosi madallusjouset, jäykät iskarit, matalaprofiiliset renkaat ja kovat ilmanpaineet ja kas kummaa iskaritestin tulos on surkee, mutta laitappa kaikki edellä olevat asiat toisin niin johan on testiarvot ihan hyvät. Että sillai..

        Ei se nyt ihan noin yksioikoista ole, ei sinnepäinkään. Jousituksen rakenne kyllä vaikuttaa testitulokseen, ja sen takia iskaritestissä ei olekaan mitään raja-arvoja, eivätkä testitulokset ole vertailukelpoisia.


      • aksavo
        vähän ilmaa kirjoitti:

        Jos liian vähän ilmaa ei mene läpi.

        Kuinkakohan monet iskarit turhaan vaihdettu.

        Huuhaa testausta.

        parantaa testitulosta. Toisinsanoen puhut puutaheinää.


      • aksavo
        sitten tiedätte kirjoitti:

        onhan teillä aikaa, kokeilkaa.
        Ehkä opittekin jotain, ehkä ette.

        ihan käytännössä tuhansia kertoja. Tosin mikäli ihminen omaa vähänkään loogista ajattelukykyä, niin pystyy hän miettimään ihan omassa pienessä päässään miten rengaspaineet vaikuttavat testitulokseen.


      • katsuri
        koskaan kirjoitti:

        Miettinyt,mitä RENGASPAINEET vaikuttavat tuohon koneelliseen Iskunvaimentaja-testiin??
        Esim:jos Oik.etupyörän paine=1.8 Vas.paine 2.0
        niin tuo kone raakaa ISKARIT,koska se EI tunnista sitä,että löysempi rengas antaa erilaisen vastuksen!
        Minulla väitettiin olevan HUONOT iskarit Jenkkipakussa,uusien vaihto ja näytille!
        Ajoin kotiin,tsekkasin kaikkien renkaiden paineet tasan samaksi,seur.pvänä konttorille:Tosi hyvät ISKARIT! ja leima ok. hah-haa..nuo teidän 'koneet'!

        Kyllä katsastuskonttorilla nyt totta vieköön nuo asiat tiedetään.
        Noilla rengaspaine-eroilla ei mitään diskauksia tule. Älä puhu paskaa.

        Renkaiden matalaprofiilisuus ja ilmanpaine sekä auton keveys ja jousittamaton paino vaikuttavat tulokseen.

        Ne ovat autokohtaisia tuloksia joita ei voi verrata keskenään kuin korkeintaan samanlaisten autojen kanssa.

        Hylkypäätöksen kanssa ollaan tarkkana eikä siinä pelkkä mittarilukema vaikuta.

        Jos samalla akselilla on yli 40% ero, seuraa hylky.

        Viallinen iskari aiheuttaa myöskin pyörän irtoamisen tärinälevyltä homman loppuvaiheessa.
        Se tapahtuu hiukan rysähtäen. Myös lukema on silloin erittäin alhainen.

        Onko sinulla tullut mieleen, että katsastaja tekee tätä hommaa tuhansia kertoja erilaisiin autoihin omaten varmasti paremman kokemuksen kuin asiakas joka kerran vuodessa näkee vain oman autonsa iskaritestin ?


      • testauslaite
        niin kai kirjoitti:

        Laitappa autoosi madallusjouset, jäykät iskarit, matalaprofiiliset renkaat ja kovat ilmanpaineet ja kas kummaa iskaritestin tulos on surkee, mutta laitappa kaikki edellä olevat asiat toisin niin johan on testiarvot ihan hyvät. Että sillai..

        Hei, se iskaritesteri on suuntaa antava laite, jota ei pitäisi suoraan käyttää hylkäykseen. Täysin rikkinäisist iskareist se laite antaa kyl nollan mut sen huomaa jo ajossakin. Muuten sen antamat arvot ei ole vertailukelpoisia muiden automallien / -merkkien kanssa. Se laite laskee sen tiekosketuksen (%) renkaalla olevan massan ja iskunvaimennuksen jäykkyyden suhteesta, joka ei ole suoraan verrannollinen. Liian jäykkä iskari kevyessä autossa ja tulee huono luku. Liian löysä iskari painavassa autossa yhtä lailla huono luku. Laite simuloi ns. "nimismiehen kiharaa". Jokainen voi kuvitella ajavansa "rata-alustaisella" autolla monttuista tietä, siinä ei rengas paljoa tiessä viihdy, kun taas sopivan herkkä iskunvaimennin pitää renkaan tiessä kiinni montuista huolimatta. Tottakai testerin arvoihin vaikuttaa rengas (profiili, paine) akseliston rakenne, alustan välykset yms. niin kuin ajettavuuteen muutenkin. Ja osa iskunvaimentimistahan pitää ilmata ennekuin ne alle asennetaan, eikä luoteta siihen että se ilmaantuu ajaessa. Tällöin uusi iskunvaimennin ei toimi kniin kuin sen pitäis.
        Mitäs vielä, kyl siel katsastusasemilla on yhtä monta erilaista katsastajaa kun on ihmisiäki ja vaikka katsatusta valvotaa erilaisin testein niin ottakaa hyvät ihmiset huomioon se inhimillinen tekijä. Ja myös se että liiikenneturvallisuutta niissä hommissa yritetää ja myös pidetään yllä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe