Kannataako ostaa MP-28

hintaa 5500e

Miten on onko hinta kohdillaan vai onko veneessä jotain sudenkuoppia ? Jostain löysin puheita että runko on ristiinlaminoitu. En tiedä onko haitta vai ei. Vai voiko tuossa olla jotain muita sudenkuoppia mitä en nyt hoksaa ilmoituksesta ?

Veneen ID nettiveneessä on 253304

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=253304&sid_boat_type=11&sid_sub_type=&sid_make=&pfrom=&pto=&yfrom=&yto=&lfrom=&lto=&pwfrom=&pwto=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_boat_type=11@sid_sub_type=@sid_make=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@lfrom=@lto=@pwfrom=@pwto=@search=Hae

41

3984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wiki

      Jos runko on kunnossa niin osta ihmeessä! Kyseessä on hyvin purjehtiva purjevene eikä mikään moottoripursi kuten ilmoituksessa lukee.

      Mikäli moottori ja rätit ovat hyvässä käyttökunnossa ja vene siisti kuten siinä kehutaan, niin tuolla hintaa loisto-ostos.

      Mutta... tarkasta runko ennen sen jäätymistä ;-)

      • sköno

        Olen samaa mieltä kuin wiki. Epäilin tässä jo hinnoitteluvirhettä (edelleen mahdollista).
        Jos myyjä on tosissaan hinnan suhteen ja runko kunnossa niin kerrassaan loisto-ostos! Pidä kiirettä; nyt kun se näin julki tuli.


      • Antsu*
        sköno kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin wiki. Epäilin tässä jo hinnoitteluvirhettä (edelleen mahdollista).
        Jos myyjä on tosissaan hinnan suhteen ja runko kunnossa niin kerrassaan loisto-ostos! Pidä kiirettä; nyt kun se näin julki tuli.

        MP-28 ja ristiinlaminointi ovat positiivisia asioita ja kuten edelliset ovat todenneet, hankinta kannattaa ehdottomasti.

        Mutta sitten se mutta. Ilmoituksen kuvassa ei ole todellakaan MP-28, vaan Stressi. Stressi taas on Helsingin Vuosaaressa alkunsa saanut Siltalan GT-kryssaren pidennetty versio. Stressistä taas en pyydettyä hintaa enempää ketään neuvoisi maksamaan, joskin laatukirjo niissä on melkoinen. Tarkista siis ennen katsomaan lähtöä kumpi tieto heittää, venetyyppi vai kuva, ainakin jos et asu alle vartin matkan päässä kohteesta.


      • Jepetteri
        Antsu* kirjoitti:

        MP-28 ja ristiinlaminointi ovat positiivisia asioita ja kuten edelliset ovat todenneet, hankinta kannattaa ehdottomasti.

        Mutta sitten se mutta. Ilmoituksen kuvassa ei ole todellakaan MP-28, vaan Stressi. Stressi taas on Helsingin Vuosaaressa alkunsa saanut Siltalan GT-kryssaren pidennetty versio. Stressistä taas en pyydettyä hintaa enempää ketään neuvoisi maksamaan, joskin laatukirjo niissä on melkoinen. Tarkista siis ennen katsomaan lähtöä kumpi tieto heittää, venetyyppi vai kuva, ainakin jos et asu alle vartin matkan päässä kohteesta.

        On edesmenneen raumalaisen Matti Pullin käsialaa. Vene on hyvin merikelpoinen ja asuttava. Mikään menotykki se ei ole, mutta varmasti hyvä perhevene, jos rungosta on pidetty huolta. Käsittääkseni mahonkiveneen arka puoli on, että se on nostettava syksyisin ajoissa kuiville, jotta se ehtii kuivamaan riittävästi ennen talven pakkasia. Ristiinlaminoitu runko on jäykkä ja lämmin.

        Eräällä tutullani on MP 28 ja vene on iästään huolimatta ihan kelvollisessa kunnossa. Moni noista on itserakennettuja sisustukseltaan ja varustukseltaan, joten alhainen hinta selittyy osaksi sillä. Vähän hitaanlainen se on, mutta ei kallistele ja eikä sillä hommaan tuskastu.


      • MP-veneilijä
        Jepetteri kirjoitti:

        On edesmenneen raumalaisen Matti Pullin käsialaa. Vene on hyvin merikelpoinen ja asuttava. Mikään menotykki se ei ole, mutta varmasti hyvä perhevene, jos rungosta on pidetty huolta. Käsittääkseni mahonkiveneen arka puoli on, että se on nostettava syksyisin ajoissa kuiville, jotta se ehtii kuivamaan riittävästi ennen talven pakkasia. Ristiinlaminoitu runko on jäykkä ja lämmin.

        Eräällä tutullani on MP 28 ja vene on iästään huolimatta ihan kelvollisessa kunnossa. Moni noista on itserakennettuja sisustukseltaan ja varustukseltaan, joten alhainen hinta selittyy osaksi sillä. Vähän hitaanlainen se on, mutta ei kallistele ja eikä sillä hommaan tuskastu.

        Rungon osalta ristiinlaminoitu ei kärsi edes myöhäisemmästä telakoinnista, sillä kunnossa oleva runko ei elä, eikä suuremmin kastukaan, toisin kuin perinteinen lautarakenne. Oman kokemuksen mukaan ristiinlaminoinnilla saa hämmästyttävän hyvin yhdistettyä puun hyvät ominaisuudet helppohoitoisuuteen, vieläpä kevyenä. Osassa MP-veneitä ovat ylärakenteet lasikuitua, joten siltäkään puolen ei ole huolta.


      • MP-veneilijä
        Antsu* kirjoitti:

        MP-28 ja ristiinlaminointi ovat positiivisia asioita ja kuten edelliset ovat todenneet, hankinta kannattaa ehdottomasti.

        Mutta sitten se mutta. Ilmoituksen kuvassa ei ole todellakaan MP-28, vaan Stressi. Stressi taas on Helsingin Vuosaaressa alkunsa saanut Siltalan GT-kryssaren pidennetty versio. Stressistä taas en pyydettyä hintaa enempää ketään neuvoisi maksamaan, joskin laatukirjo niissä on melkoinen. Tarkista siis ennen katsomaan lähtöä kumpi tieto heittää, venetyyppi vai kuva, ainakin jos et asu alle vartin matkan päässä kohteesta.

        Kun katsoi toisen kerran tuota ilmoitusta, oli siinä toinenkin ristiriita. Veneessä on näköjään 2-tahtinen Yanmar diesel...

        Onkohan veneen myyjä oikein ajan tasalla tietojensa suhteen. Pitäisi ainakin tietää, mitä venetyyppiä on myymässä. Moottorin malli on jo pienempi detalji ja saa mennä näppihäiriön piikkiin.


    • balle

      Ilmoituksen vene ei ole MP-28, niinkuin joku jo ehto todetakin! MP:t ovat merikelpoisia veneitä ja jos löydät hyväkuntoisen yksilön, kannattaa harkita vakavissaan. Ristiinlaminoidun veneen ostaminen onkin sitten tarkkaa puuhaa. Pilssin on oltava niin siisti, että siitä voisi vaikka syödä!

    • quaker

      Hei!

      Olen harkitsemassa MP-28 veneen ostamista.

      Mitä tyyppivikoja ko. veneellä on? Mihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota venettä tarkastaessani? Onko ollut ongelmia puurungon kanssa tms? (Myös MP-27:n tyyppiviat kiinnostavat kun melkein sama vene kyseessä)

      Ja tietenkin hyviä ja huonoja kokemuksia veneestähän enemmänkin tänne kaivattaisiin.

      Kiitoksia!

      • happy hunting

        Taisi olla hyvä ohje tuolla ylempänä, tarkasta pilssi. Jos se on virheetön, on luultavimmin koko vene virheetön. Yhden MP-28:n olen nähnyt, johon oli tehty omana virityksenä lisäevää köliin ja lisukkeiden alta runko oli pahan näköisessä kunnossa. Näöstä huolimatta sekin oli aivan korjauskelpoinen. Toinen syynättävä paikka on rungon ja kannen liitos.

        Vanhemmat MP:t on kai tehty muista materiaaleista kuin mahongista ja epoksista. Niiden kohdalla pitää ehkä olla vähän tarkempana, mutta omassa vähän isommassa MP:ssä ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Itse asiassa tunnen aika montakin ristiinlaminoitua venettä ja yhteinen nimittäjä täysin terveille näyttäisi olevan epoksi. Suurimmat viat taas Aerolitellä liimatuissa. Aerolite on se, jossa kovettimena käytettän muurahaishappoa.


      • MP-fan

        Katso http://mpveneet.nettisivu.org/ja kysy noiden omistajilta. On varmaan ihan helposti löydettävissä.
        Hienoja veneitä ovat - kun vain osaisi puuvenettä itse hoitaa, niin ostaisin!


      • Mp-fan

      • omistaja_
        MP-fan kirjoitti:

        Katso http://mpveneet.nettisivu.org/ja kysy noiden omistajilta. On varmaan ihan helposti löydettävissä.
        Hienoja veneitä ovat - kun vain osaisi puuvenettä itse hoitaa, niin ostaisin!

        Eihän noita tarvitse sen kummemmin hoitaa, ei se mikään este tai edes hidaste hankinnalle ole. Minulla on runko, joka on maalattu -85 veistämöllä ja kertaalleen uudestaan pienen telakalla syntyneen tapahtuman jälkeen kymmenen vuotta sitten. Maalipinnan hoidoksi riittää vuotuinen vahaus. Ei ole vesilinjan alapuolinen osuus sekään vaatinut sen enempää. Kertaalleen on hilseileväksi kasvanut myrkkymaalikerros poistettu tähän mennessä.

        Niin, ja kiitos sivuston löytämisestä.


      • Mp-fan
        omistaja_ kirjoitti:

        Eihän noita tarvitse sen kummemmin hoitaa, ei se mikään este tai edes hidaste hankinnalle ole. Minulla on runko, joka on maalattu -85 veistämöllä ja kertaalleen uudestaan pienen telakalla syntyneen tapahtuman jälkeen kymmenen vuotta sitten. Maalipinnan hoidoksi riittää vuotuinen vahaus. Ei ole vesilinjan alapuolinen osuus sekään vaatinut sen enempää. Kertaalleen on hilseileväksi kasvanut myrkkymaalikerros poistettu tähän mennessä.

        Niin, ja kiitos sivuston löytämisestä.

        Mitä MP:tä seilaat?


      • omistaja_
        Mp-fan kirjoitti:

        Mitä MP:tä seilaat?

        34, se on jo mun toinen ristiinlaminoitu. Jos pitäisi, haluaisin seuraavankin sellaisena, mutta onneksi ei enää tarvitse vaihtaa.


      • Suomipurjehtija
        Mp-fan kirjoitti:

        http://mpveneet.nettisivu.org/

        Mielenkiintoinen oli sivusto! En ollut miehestä ennen kuullut, mutta nyt arvostan! Hienoja veneitä ja vielä puusta lasikuituaikaan. Toivottavasti kaikki jotka jotain tietää MP-veneistä ja Matti Pullista kävisivät tietonsa sivustolle jakamassa!

        On sääli, ettei näitä Matti Pulleja ja muita suomalaisia suunnittelija-veistäjiä juuri vielä arvosteta. Toivottavasti vähitellen saadaan vastaavat sivut ainakin Scylla-veneille ja varmasti näitä lähes sata venettä suunnitelleita on muitakin! Toivottavasti myös veneet säilyvät osaavissa käsissä ja ilahduttavat vielä vuosikymmenienkin päästä teollisuusveneiden keskellä.


    • llleee

      Ei todellakaan kannata ostaa vanhoja ristilaminoituja veneitä.
      97,6% varmuudella isket kätesi paskaan kyynärpäitä myöten.
      Puuveneiden aikakausi loppui n. 40 vuotta sitten.
      Ei kukaan järkevä enää talojakaan rakenna savesta kun on rakennusmateriaalit kehittyneet.

      • moderni puu-epoksi

      • llleee
        moderni puu-epoksi kirjoitti:

        Päivitäpä vanhentuneet tietosi vaikkapa googlen haulla.
        Paitsi itserakentajat myös useat tunnetut veneen valmistajat käyttävät puuta epoksia.
        Tässä joitakin esimerkkejä puu-epoksiveneiden rakentamisesta:
        http://www.bruceroberts.com/public/HTML/WOOD-EPOXY.htm

        Bruce robertsin sivulta nyt löytyy vaikka mitkä materiaalit, onhan hänen ideansa myydä mahdollisimman paljon kuvia monelle eri tavalle rakennettavaksi.

        Mutta voisit laittaa linkin esim jonkun tunnetun valmistajan sivuille, joka tekee noita veneitä.


      • Whangareista
        llleee kirjoitti:

        Bruce robertsin sivulta nyt löytyy vaikka mitkä materiaalit, onhan hänen ideansa myydä mahdollisimman paljon kuvia monelle eri tavalle rakennettavaksi.

        Mutta voisit laittaa linkin esim jonkun tunnetun valmistajan sivuille, joka tekee noita veneitä.

        http://www.australyachts.com.au/default.aspx
        Yhtiöllä on veneenrakennustelakoita Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Puu-epoksi-menetelmää käytetään erityisesti one-off veneiden rakentamiseen. Käy sinäkin katsomassa Brisbanessa tai Whangareissa, jos olet kiinnostunut nykyaikaisesta veneenrakentamisesta.


      • llleee
        Whangareista kirjoitti:

        http://www.australyachts.com.au/default.aspx
        Yhtiöllä on veneenrakennustelakoita Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Puu-epoksi-menetelmää käytetään erityisesti one-off veneiden rakentamiseen. Käy sinäkin katsomassa Brisbanessa tai Whangareissa, jos olet kiinnostunut nykyaikaisesta veneenrakentamisesta.

        Yrityksen nettisivuilla kerrotaan veneiden olevan valmistetut: "The hull is laminated with Vinylester and Polyester Resins using E Glass, Double Bias and Triaxial Fabrics with Foam Cores." Missä lastulevy/puu-liima?

        Onkohan tuo oikein tunnettukin venemerkki, itse en ole koskaan kuullut, voivat varmaan tehdä vaikka olkiveneen kun tilaajalla rahaa on.

        Jos haluan nähdä modernia veneenrakennusta, menen bavarialle, jeanneaulle, beneteaulle...
        Jos haluan nähdä laadukasta veneen rakennusta menen islandille, oysterille, balticille...

        Näistä kukaan ei tee liimalastulevyveneitä.
        Kun tehdään sarjatuotantoa, tehdään lujitemuovista, kun tehdään laadukkaita one-off veneitä tehdään joko lujitemuovista tai hiilikuidusta.


      • jos et tunne...
        llleee kirjoitti:

        Yrityksen nettisivuilla kerrotaan veneiden olevan valmistetut: "The hull is laminated with Vinylester and Polyester Resins using E Glass, Double Bias and Triaxial Fabrics with Foam Cores." Missä lastulevy/puu-liima?

        Onkohan tuo oikein tunnettukin venemerkki, itse en ole koskaan kuullut, voivat varmaan tehdä vaikka olkiveneen kun tilaajalla rahaa on.

        Jos haluan nähdä modernia veneenrakennusta, menen bavarialle, jeanneaulle, beneteaulle...
        Jos haluan nähdä laadukasta veneen rakennusta menen islandille, oysterille, balticille...

        Näistä kukaan ei tee liimalastulevyveneitä.
        Kun tehdään sarjatuotantoa, tehdään lujitemuovista, kun tehdään laadukkaita one-off veneitä tehdään joko lujitemuovista tai hiilikuidusta.

        Se on itsestään selvyys, että massatuotannossa käytetään ainoastaan massatuotantoon sopivia menetelmiä. Nyt ei kuitenkaan ollut kysymys bavarioista, jeanneauista tms.
        Huippulaatuiset one-off racerit on varsin usein tehty komposiittimateriaaleista. Myöskään keskustelun aiheena oleva Matti Pullin vanerilaminaattivene ei ole massatuotantovene. Jokainen tietää, että puurakenteiden etu on keveys, mutta puun suuri haitta on sen vettyminen. Epoksimuovi muutti tilanteen vesitiiviytensä takia.

        Esimerkiksi ottamaltani Austral Yachtsilta tilatut one-offit tehtiin aikoinaan lujitemuovista. N. 10 vuotta sitten puu-epoksi tuli keveytensä, lujuutensa ja suht edullisten rakennuskustannustensa takia suositummaksi materiaaliksi one-offeissa kuin lujitemuovi. Olen vieraillut mainitulla veistämöllä useita kertoja ja seurannut veneenrakennusta siellä. (Samoin olen tutustunut mm. Baltic Yachtsin veistämöön, mutta se ei tällä kertaa liity keskustelun aiheeseen). Ymmärrän hyvin, että sinulla voi olla melko suppea näkemys veneenrakennuksesta, jos et ole vielä ehtinyt nähdä muita kuin keskieurooppalaisia sarjavalmisteita. Siksi kenties miellät puu-epoksin tarkoittavan liimattua "lastulevyrakennetta" tai "olkivenettä".

        MP veneistä minulla ei ole muita kokemuksia kuin tuttavani MP30 useiden vuosien ajalta. Sinä aikana ko veneessä ei ollut mitään ongelmia. Runko oli erittäin siistissä kunnossa sekä ulkoa että sisältä. Oliko itselläsi jotain negatiivisia havaintoja MP-veneiden kestävyydestä, vai mihin negatiivinen mielipiteesi perustuu?


      • "olkisuus"
        jos et tunne... kirjoitti:

        Se on itsestään selvyys, että massatuotannossa käytetään ainoastaan massatuotantoon sopivia menetelmiä. Nyt ei kuitenkaan ollut kysymys bavarioista, jeanneauista tms.
        Huippulaatuiset one-off racerit on varsin usein tehty komposiittimateriaaleista. Myöskään keskustelun aiheena oleva Matti Pullin vanerilaminaattivene ei ole massatuotantovene. Jokainen tietää, että puurakenteiden etu on keveys, mutta puun suuri haitta on sen vettyminen. Epoksimuovi muutti tilanteen vesitiiviytensä takia.

        Esimerkiksi ottamaltani Austral Yachtsilta tilatut one-offit tehtiin aikoinaan lujitemuovista. N. 10 vuotta sitten puu-epoksi tuli keveytensä, lujuutensa ja suht edullisten rakennuskustannustensa takia suositummaksi materiaaliksi one-offeissa kuin lujitemuovi. Olen vieraillut mainitulla veistämöllä useita kertoja ja seurannut veneenrakennusta siellä. (Samoin olen tutustunut mm. Baltic Yachtsin veistämöön, mutta se ei tällä kertaa liity keskustelun aiheeseen). Ymmärrän hyvin, että sinulla voi olla melko suppea näkemys veneenrakennuksesta, jos et ole vielä ehtinyt nähdä muita kuin keskieurooppalaisia sarjavalmisteita. Siksi kenties miellät puu-epoksin tarkoittavan liimattua "lastulevyrakennetta" tai "olkivenettä".

        MP veneistä minulla ei ole muita kokemuksia kuin tuttavani MP30 useiden vuosien ajalta. Sinä aikana ko veneessä ei ollut mitään ongelmia. Runko oli erittäin siistissä kunnossa sekä ulkoa että sisältä. Oliko itselläsi jotain negatiivisia havaintoja MP-veneiden kestävyydestä, vai mihin negatiivinen mielipiteesi perustuu?

        Joo, eikös ole lasikuiturunkoisissa kerrosrakenteisissa sarjatuotantoveneissäkin puuta siellä välissä keskellä, eli sitä balsaa.


      • kuin komposiitti
        "olkisuus" kirjoitti:

        Joo, eikös ole lasikuiturunkoisissa kerrosrakenteisissa sarjatuotantoveneissäkin puuta siellä välissä keskellä, eli sitä balsaa.

        Totta puhut siinä, että pehmeää ja kevyttä puuta (tai muuta kevyttä materiaalia) käytetään väliaineena kerrosrakenteisissa lasikuituveneissä. Tämä sandwich-rakenne on mielestäni vähän eri asia kuin komposiittirakenne, jossa puun (tai vaikka hiilikuitujen) käytössä ei ole kysymys täytemateriaalista.
        Joitakin vuosia sitten YW:ssä oli artikkelisarja Mike Pocockin suunnitteleman puu-epoksi valtameriveneen rakentamisesta. Sittemmin kyseisessä artikkelissa kuvattu vene, s/y Troubadour, seilasi pallon ympäri.
        Netistä löytyy runsaasti luettavaa, jos puun käyttö komposiittirakentamisessa kiinnostaa. Tässä muutamia poimintoja:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Boat_building
        "• Composite - Originally "composite" referred to a timber carvel skin fastened to iron frame and deck beams. This allowed sheet copper anti-fouling to be employed without the risk of galvanic corrosion of the hull fabric. It was employed for fast cargo vessels so that they were not slowed by marine fouling. While GRP, wood, and even concrete hulls are technically made of composite materials, the term "composite" is often used for plastics reinforced with fibers other than (or in addition to) glass. Cold-molded refers to a type of building one-off hulls using thin strips of wood applied to a series of forms at 45-degree angles to the centerline. This method is often called double-diagonal because a minimum of two layers is recommended, each occurring at opposing 45-degree angles. "Cold-molding" is now a relatively archaic term because the contrasting "hot-molded" method of building boats, which used ovens to heat and cure the resin, has not been widely used since World War II. Now almost all curing is done at room temperature. Other composite types include sheathed-strip, which uses (usually) a single layer of strips laid up parallel to the sheer line. The composite materials in question are then applied to the mold in the form of a thermosetting plastic (usually epoxy, polyester, or vinylester) and some kind of fiber cloth (fiberglass, kevlar, dynel, carbon fiber, etc), hence the finished hull is a "composite" of fiber and resin. These methods often give strength-to-weight ratios approaching that of aluminum, while requiring less specialized tools and skills.
        Cold-Molding is a composite method of wooden boat building that uses many different layers of thin wood, called veneers, oriented in all different directions, resulting in a strong monoque structure, similar to a fibreglass hull. Usually composed of a base layer of strip planking followed then by multiple veneers, cold-molding is becoming popular in very large, wooden superyachts."

        http://www.youtube.com/watch?v=6uqDtQ3aWus
        http://www.pocock.com/rowing-boat-information/composite-racing-shells1/


      • llleee
        "olkisuus" kirjoitti:

        Joo, eikös ole lasikuiturunkoisissa kerrosrakenteisissa sarjatuotantoveneissäkin puuta siellä välissä keskellä, eli sitä balsaa.

        Paskat ja halvat käyttää balsaa, vielä huonommat lyövät sitä vesirajan alapuolellekin.
        Laatuveneissä ei puuta ole täyteaineena.
        Toki voi saada ihan ok veneen lastulevyliimakyhäyksellä, kuten savitalokin voi olla ihan ok, mutta ei sillä priimaa tehdä, ja turha sitä on monelle sukupolvelle suunnitella.

        Kehitys kehittyy joka alalla.


      • Mennään asiaan....
        llleee kirjoitti:

        Paskat ja halvat käyttää balsaa, vielä huonommat lyövät sitä vesirajan alapuolellekin.
        Laatuveneissä ei puuta ole täyteaineena.
        Toki voi saada ihan ok veneen lastulevyliimakyhäyksellä, kuten savitalokin voi olla ihan ok, mutta ei sillä priimaa tehdä, ja turha sitä on monelle sukupolvelle suunnitella.

        Kehitys kehittyy joka alalla.

        Saatan arvata mikä on IIIeee:n laatuvene, varmaankin joku halvin mahdollinen sarjatuotantomalli. Ainoa asia, josta voidaan olla samaa mieltä, on sandwich-rakenteen käyttäminen vesilinjan alapuolella. Tavallisesti lujitemuoviveneissä vesilinjan alapuoleinen runko on umpilaminaattia.

        Miksi sandwich-rakenteiden väliaineena käytetään balsaa eikä muovivaahtoa? Vastaus on luettavissa tästä sitaatista: "The strength of the core IS important. It is the core which keeps the laminates apart. Balsa (end grain) is much stronger in compression and sheer than any of the foams. To achieve similar rigidity to a balsa core in a panel using a foam core will require a thicker core, and /or thicker glass laminates. The results are that a balsa cored panel can be lighter for a given stiffness than a foam cored one".

        ---Mutta mitäpä, jos sinä IIIeee yrittäisit sittenkin pysyä keskustelun varsinaisessa aiheessa, joka on MP-28 ja siinä käytetty runkorakenne! Viittauksesi "lastulevyliimakyhäelmiin ja savitaloihin" kuvastaa ainoastaan tietämättömyyttäsi veneenrakennustekniikasta. Ilmeisesti et tunne edes perinteisesti rakennettujen puuveneiden kestävyyttä.


      • oli keskusteltu jo
        llleee kirjoitti:

        Paskat ja halvat käyttää balsaa, vielä huonommat lyövät sitä vesirajan alapuolellekin.
        Laatuveneissä ei puuta ole täyteaineena.
        Toki voi saada ihan ok veneen lastulevyliimakyhäyksellä, kuten savitalokin voi olla ihan ok, mutta ei sillä priimaa tehdä, ja turha sitä on monelle sukupolvelle suunnitella.

        Kehitys kehittyy joka alalla.

        viime keväänä. Eikö nyt ole turha palata samaan?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9008946


      • tiedottomalle
        llleee kirjoitti:

        Yrityksen nettisivuilla kerrotaan veneiden olevan valmistetut: "The hull is laminated with Vinylester and Polyester Resins using E Glass, Double Bias and Triaxial Fabrics with Foam Cores." Missä lastulevy/puu-liima?

        Onkohan tuo oikein tunnettukin venemerkki, itse en ole koskaan kuullut, voivat varmaan tehdä vaikka olkiveneen kun tilaajalla rahaa on.

        Jos haluan nähdä modernia veneenrakennusta, menen bavarialle, jeanneaulle, beneteaulle...
        Jos haluan nähdä laadukasta veneen rakennusta menen islandille, oysterille, balticille...

        Näistä kukaan ei tee liimalastulevyveneitä.
        Kun tehdään sarjatuotantoa, tehdään lujitemuovista, kun tehdään laadukkaita one-off veneitä tehdään joko lujitemuovista tai hiilikuidusta.

        Lasikuidusta tehdään karvalakkimalleja, ei laatuone.offeja. Ristiinlaminoimalla tulee kevyempää ja jäykempää rakennetta, kuiduksi vaaditaan vähintään kevlaria samaan päästäkseen. Joskus aikojen alussa ristiinlaminoinnissa käytettiin kelvottomia liimoja ja päreet pääsivät toisinaan repsottamaan. Epoksilla liimattu laminaatti kestää olosuhteita paremmin kuin lasikuitu polyesterillä laminoituna. Yksi oleellinen hidaste tällä hetkellä ristiinlaminoinnin käytölle on yllättäin puumateriaalin hinta.


      • llleee
        Mennään asiaan.... kirjoitti:

        Saatan arvata mikä on IIIeee:n laatuvene, varmaankin joku halvin mahdollinen sarjatuotantomalli. Ainoa asia, josta voidaan olla samaa mieltä, on sandwich-rakenteen käyttäminen vesilinjan alapuolella. Tavallisesti lujitemuoviveneissä vesilinjan alapuoleinen runko on umpilaminaattia.

        Miksi sandwich-rakenteiden väliaineena käytetään balsaa eikä muovivaahtoa? Vastaus on luettavissa tästä sitaatista: "The strength of the core IS important. It is the core which keeps the laminates apart. Balsa (end grain) is much stronger in compression and sheer than any of the foams. To achieve similar rigidity to a balsa core in a panel using a foam core will require a thicker core, and /or thicker glass laminates. The results are that a balsa cored panel can be lighter for a given stiffness than a foam cored one".

        ---Mutta mitäpä, jos sinä IIIeee yrittäisit sittenkin pysyä keskustelun varsinaisessa aiheessa, joka on MP-28 ja siinä käytetty runkorakenne! Viittauksesi "lastulevyliimakyhäelmiin ja savitaloihin" kuvastaa ainoastaan tietämättömyyttäsi veneenrakennustekniikasta. Ilmeisesti et tunne edes perinteisesti rakennettujen puuveneiden kestävyyttä.

        Perinteinen puuvene on ihan eri asia kuin liimalastulevykyhäelmä. PISTE.

        Itselläni ei ole varaa ostaa laatuvenettä Esim Baltic hiilikuitu.
        Mutta en myöskään ostaisi mitään muutaman tonnin lastulevyliimakyhäystä.
        Oma veneeni on kerrosrakennetta ainoastaan kannessa, vaahtoydin.
        Kunnollista venettä ei tuohon hintaan saa tuossa kokoluokassa.

        Ei vain ole olemassa hyvää ja halpaa, ellei osta kahta.


      • .PISTE
        llleee kirjoitti:

        Perinteinen puuvene on ihan eri asia kuin liimalastulevykyhäelmä. PISTE.

        Itselläni ei ole varaa ostaa laatuvenettä Esim Baltic hiilikuitu.
        Mutta en myöskään ostaisi mitään muutaman tonnin lastulevyliimakyhäystä.
        Oma veneeni on kerrosrakennetta ainoastaan kannessa, vaahtoydin.
        Kunnollista venettä ei tuohon hintaan saa tuossa kokoluokassa.

        Ei vain ole olemassa hyvää ja halpaa, ellei osta kahta.

        Et sinä mitään näistä mp-veneistä tiedä kuten en minäkään. Parempi on vaieta.


      • llleee
        .PISTE kirjoitti:

        Et sinä mitään näistä mp-veneistä tiedä kuten en minäkään. Parempi on vaieta.

        Jos tuon kokoinen vene maksaa 5500€, niin joku vika on jossain.
        Jos vene ja menetelmä olisi niin ylivoimainen ja hyvä olisi hinnassa enemmän numeroita.


      • mainoksia
        llleee kirjoitti:

        Jos tuon kokoinen vene maksaa 5500€, niin joku vika on jossain.
        Jos vene ja menetelmä olisi niin ylivoimainen ja hyvä olisi hinnassa enemmän numeroita.

        Kaltaisiasi tolloja on muitakin ja vielä paljon enemmän sellaisia, jotka eivät vain muuten tunne asiaa. Siksi voi hyvän veneen saada halvalla, kun se ei ole samanlainen kuin naapurilla. Kai vaatekaupassakin uskot kalliimman olevan kaikin puolin parempi.


      • ehdoton totuus
        llleee kirjoitti:

        Jos tuon kokoinen vene maksaa 5500€, niin joku vika on jossain.
        Jos vene ja menetelmä olisi niin ylivoimainen ja hyvä olisi hinnassa enemmän numeroita.

        Vika voi olla myös ostajakunnan omassa päässä eli ennakkoluuloissa vailla tietopohjaa. Oletko ehkä elävä esimerkki? Mahdollisuuksia on monia. Turha uhota. Niin, ja PISTE


      • llleee
        mainoksia kirjoitti:

        Kaltaisiasi tolloja on muitakin ja vielä paljon enemmän sellaisia, jotka eivät vain muuten tunne asiaa. Siksi voi hyvän veneen saada halvalla, kun se ei ole samanlainen kuin naapurilla. Kai vaatekaupassakin uskot kalliimman olevan kaikin puolin parempi.

        Olen elämäni aikana ostanut ihan tarpeeksi halpahallista, kapahlista... ei ole sielläkään todellakaan hyvää ja halpaa.
        Laatu maksaa aina.


      • aina jollekin
        llleee kirjoitti:

        Olen elämäni aikana ostanut ihan tarpeeksi halpahallista, kapahlista... ei ole sielläkään todellakaan hyvää ja halpaa.
        Laatu maksaa aina.

        Ja jos viime vuoden mallistoa myydään pois isolla alennuksella, ei kannata ostaa, koska laatu on heikentynyt alennuksen myötä. Eikä kukaan vahingossakaan ole saanut susilaatua kalliilla?

        Ristiinlaminoidut eivät suinkaan ole halpoja ostaa uutena. Eivätkä ne ainakaan lasikuituisia nopeammin vanhene. Kuten joku jo sanoikin, ne eivät ole enää mahongin nykyisillä kuutiohinnoilla kilpailukykyisiä taloudellisesti muille kuin ehkä itserakentajille.


      • Anonyymi
        aina jollekin kirjoitti:

        Ja jos viime vuoden mallistoa myydään pois isolla alennuksella, ei kannata ostaa, koska laatu on heikentynyt alennuksen myötä. Eikä kukaan vahingossakaan ole saanut susilaatua kalliilla?

        Ristiinlaminoidut eivät suinkaan ole halpoja ostaa uutena. Eivätkä ne ainakaan lasikuituisia nopeammin vanhene. Kuten joku jo sanoikin, ne eivät ole enää mahongin nykyisillä kuutiohinnoilla kilpailukykyisiä taloudellisesti muille kuin ehkä itserakentajille.

        No ei vanhene, ei. Hyvin toimiva, edelleenkin, ehjiä.


      • Anonyymi
        llleee kirjoitti:

        Perinteinen puuvene on ihan eri asia kuin liimalastulevykyhäelmä. PISTE.

        Itselläni ei ole varaa ostaa laatuvenettä Esim Baltic hiilikuitu.
        Mutta en myöskään ostaisi mitään muutaman tonnin lastulevyliimakyhäystä.
        Oma veneeni on kerrosrakennetta ainoastaan kannessa, vaahtoydin.
        Kunnollista venettä ei tuohon hintaan saa tuossa kokoluokassa.

        Ei vain ole olemassa hyvää ja halpaa, ellei osta kahta.

        Tiedätkö ,että lastulevyä ei käytetä veneenrakennuksessa!!!Tuo osoittaa kuinka huonoilla tiedoilla olet liikkeellä!

        Merirosvo


    • Anonyymi

      Niin. Oli se materiaali nyt sitten mikä hyvänsä, jos se on vielä 45v jälkeenkin ehjä ja luja, kyllä se on silloin hyvää materiaalia. Ihmisen tekemänä... Ei tarvitse pelätä MP -veneiden puolesta, kyllä ne kestää.

    • Anonyymi

      Se lastulevyveneistä höpertelijä taitaa olla tähän mennessä jo itse multaa. Mutta nykypolvi voi tutustua tekniikkaan vaikka www.spirityachts.com Youtubesta löytyy hauskoja time lapse -videoita noiden rakennuksesta.

      • Anonyymi

        Jo tuo lastulevystä höpöttäminen vei tuolta kirjoittajalta pohjan pois. Jos ei tunne lastulevyn ja vanerin eroja, niin olisi ollut parempi pitää pienempää ääntä.
        Ennen oli veneet puuta ja ...


    • Anonyymi

      Suurin osa MP-veneistä on Länsivene Oy valmistanut puusuikaleista ristiin liimaamalla, eivätkä ne ole siis varsinaisia puu(lauta)veneitä. Runkorakenne on vahvempi ja jäykempi kuin perinteisellä lautaveneellä. Se on myös elämätön, joten huoltotarve vastaa vähäisyydessään muovivenettä. Voit tutustua veneisiin https://mpveneet.wordpress.com/ osoitteessa ja keskustelua löytyy Faxebook sivullla, https://www.facebook.com/groups/MPveneet

      • Anonyymi

        Kiitos tästä. Hauskaa luettavaa tämä ketju.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koronan levittäminen kapakoissa on perusoikeus ja rokotus&rokotepassi on pian pakko, hienoa Hjallis!

      Nyt Suomeen puuhataan rokotepassipakkoa - Hjallis Harkimo: sanktiot käyttöön rokottamattomille https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfdb73b1-d86e-481
      Maailman menoa
      306
      4361
    2. Sofia ja Stefan kihloissa

      Sormus on kuvissa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      2533
    3. Hyvinvointivalmentaja voi pahoin

      Kyllä niin kaikesta näkee että hyvin ei mene. Ktuota juoksua ja menoa on nyt jo liikaa . Miten käy kisojen. Keskeyttää tietenkin . Mitä sen jälkeen ..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      2117
    4. "Marbella tuntuu niin kodilta, on aina tuntunut" sanoo Martina.

      Jep, nainen ei osaa edes vähän maan kieltä ja elää siellä turistielämää, urheilee ja syö dinnereitä. Ei mitään tekemistä oikean arjen kanssa kun pitää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1888
    5. Tuomo Ylipulli on kuollut

      Olympiavoittaja Tuomo Ylipulli on kuollut tänään perjantaina sairauskohtaukseen kotonaan Rovaniemellä. Tuomo oli kuollessaan vasta 56-vuotias.
      Rovaniemi
      30
      1688
    6. Sofia ja Stefan yhdessä!

      Tämä tieto henkilöllr, joka kyselee Sofian hinnastoa päivät. Ei ole sinkku, vaan lähes 2v parisuhteessa. Ei ole ollut Sofialla vuodessa 3 eri miestä!!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      1387
    7. Monen päivän Marttiinan ja Hannun erospekulaatiot meni hukkaan

      Tunnen suurta vahingoniloa että te suurimmat ja fanaattisimmat Mara vihaajat olette täällä antikliimaksissa viettäneet monta kesäpäivää iloiten heidän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      103
      1357
    8. Tarvitsen sinua

      Mies. Ja sinä tiedät sen.
      Ikävä
      73
      862
    9. Atlantis FC:n pelaajia syytetään lapsiin

      kohdistuneista raiskauksista ja seksuaalisista hyväksikäytöistä.
      Maailman menoa
      43
      859
    10. Cowboy Pikkarainen

      Mitä toi sen cowboy insta video tarkoittaa..
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      819
    Aihe