Veroprosenttihässäkän taustatekijät

t.h.

http://www.autovero.fi/artikkeli.php?aid=44

Miksi Tulli jakaa autot mahdollisimman pieniin ryhmiin, sekä mallikohtaisesti (moottorikohtaisesti, vaihteistokohtaisesti, sarjanumerokohtaisesti) että kuukausikohtaisesti.

Tulli tekee näin, koska se haluaa mahdollisimman suuren verotuoton isännälleen valtiolle. Tulli ei voi käyttää esim. Volvo S80 - mallille yhtä ainoaa veroprosenttia, koska silloin Tullin pitäisi käyttää kaikkien kasikymppisten osalta tämän vertailujoukon alinta prosenttia. Sehän ei Tullille käy, vaan Tulli selvittää - tai ainakin yrittää selvittää - kaikki veroprosentit mahdollisimman millimetrintarkasti, jottei ainoakaan veroeuro jäisi saamatta.

Henkilökohtainen mielipide on se, että tällainen toiminta on halpamaista ja naurettavaa. Eli kysymys kuuluu, että onko tuontiautojen verotuotto niin tärkeä tulonlähde valtiolle, että tällaista farssia pitää ylläpitää.

Miettikää ketä äänestätte. Sana "lipponen" tarkoittaa muuten pientä kenkää. Myös Caligula tarkoittaa pientä kenkää. Rooman keisari Caligula salamurhattiin ahneuden takia, kun hän oli korottanut liikaa veroja.

22

3141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kansalaisena kannatan tätä käytäntöä ehdottomasti.

      Tulli on minun asiallani. Joka ainoa verolantti on arvokas, joka saadaan perittyä. Niitä tarvitaan vanhustenhuoltoon, koulutukseen, terveydenhuoltoon etc etc. En hyväksy, että Tulli lipsuilisi ja antaisi muutenkin vähien veroeurojen valua joiden romaniasta tuotujen autonromujen hinnanalennuksiin.

      Autot ovat liian halpoja jo muutenkin.


      Master Eq

      • t.h.

        Varsinainen "Master Plan."


      • Autovaz

        Olen ostanut lukuisia uusia autoja kotimaisista merkkiliikkeistä, eikä minun ole koskaan tarvinnut vaivata itseäni erityisillä "prosenttitaulukoilla". Lain mukainen määrä autovero sisältyy autosta maksamaani hintaan. Suosittelen samaa muillekin.

        Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua.


      • 1.Pullopersesika
        Autovaz kirjoitti:

        Olen ostanut lukuisia uusia autoja kotimaisista merkkiliikkeistä, eikä minun ole koskaan tarvinnut vaivata itseäni erityisillä "prosenttitaulukoilla". Lain mukainen määrä autovero sisältyy autosta maksamaani hintaan. Suosittelen samaa muillekin.

        Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua.

        Olisikohan intohimon ja kohun syynä syrjivä verotus?


      • poll
        Autovaz kirjoitti:

        Olen ostanut lukuisia uusia autoja kotimaisista merkkiliikkeistä, eikä minun ole koskaan tarvinnut vaivata itseäni erityisillä "prosenttitaulukoilla". Lain mukainen määrä autovero sisältyy autosta maksamaani hintaan. Suosittelen samaa muillekin.

        Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua.

        Autovaz:
        Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua.

        poll;
        Vuoden 1994 autoverolakiin perustuva verotus on tehty suojelemaan virallisia autokauppiaita ja heidän maahantuontiorganisaatioitaan, eli turvaamaan lasipalatseista marmoripöydän takaa tapahtuva monopoliperustainen riistohintainen sisäpiiribisnes.

        Jos olet tuota bisnestä valmis tukemaan, niin siitä vain. Minä ostan autoni Euroopan Unionin alueelta ja oletan, että ostostani verotetaan EU-säädösten mukaisesti.

        Meillä pohjanmaalla suositellaan kaltaisíllesi "otettavaksi pari tolpanväliä". Eli Autovaz tai mitä lienetkin; Hankkiudu psykiatrille, tai ota pari kolmiolääkettä henkiseen pahoinvointiisi ja... Kippaa ihan rauhassa auto-ostosrahasi megadiilerin tilille. Onpahan sitten sinullakin sielunrauha, eikä tarvitse riisto- ja RIKOSverotuksen takia tuskailla.


      • nippeli

        Periaatteessa olen samaa mieltä eli kyllä veroeuroilla ylläpidetään hyvinvointia ja verotuksen täytyisi olla oikeudenmukaista.

        Tässä autoverosekoilussa on vaan useampikin ongelma, joka romuttaa kauniit ajatukset.

        Ensinnäkin tullilla tuntuu olevan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia selvittää yksilöllisiä prosentteja. Nehän olisi jo aikapäiviä sitten pitänyt julkaista kaikille merkeille ja malleille. Nythän tulli verottaa osan autoista yleisprosentilla, joka useassa tapauksessa on alhaisempi kuin mahdollisesti julkaistava yksilöllinen prosentti. Eli on syytä epäillä, että tulli verottaa tuhansia autoja liian vähän! Se on pois juuri siitä verokertymästä!

        Joko kyse on pelkästä välinpitämättömyydestä tai sitten tilanne on todellakin se, että prosenttien selvittäminen on osoittautunut mahdottomaksi projektiksi tai sitten tulli on jo nostanut kädet pystyyn, kun tietää hallinto-oikeudessa tulevan takkiin 3-0.


        Toisekseen, vielä paljon käsittämättömämpi asia on se, että valtio - siis veronmaksajat - ovat vuosikausia tukeneet jokaista uutena tuotua Volvoa tuhansia euroilla! Miten autoverolaissa on voinut olla sellainen järjestely?


      • nippeli
        Autovaz kirjoitti:

        Olen ostanut lukuisia uusia autoja kotimaisista merkkiliikkeistä, eikä minun ole koskaan tarvinnut vaivata itseäni erityisillä "prosenttitaulukoilla". Lain mukainen määrä autovero sisältyy autosta maksamaani hintaan. Suosittelen samaa muillekin.

        Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua.

        Vazille on lukuisia kertoja muistutettu siitä, ettei ne prosenttikikkailut ym. todellakaan aiheuta harmaita hiuksia.

        Pikemminkin päinvastoin! Alla on hyvä tuontipeli, joka tuli jo reilusti halvemmaksi kuin vastaava suomi-auto. Kaiken tämän onnen lisäksi valtiolta on tullut tai on tulossa vielä mukavaa postia veronpalautusten muodossa. Sellainen tuhat euroakin lämmittää kovasti, vaikka sen saisikin takaisin vasta pari vuotta verotuksen jälkeen.

        Suomalaisesta autokaupasta et tule saamaan muuta kuin joulukortin. :)


      • ihmeellistä
        Autovaz kirjoitti:

        Olen ostanut lukuisia uusia autoja kotimaisista merkkiliikkeistä, eikä minun ole koskaan tarvinnut vaivata itseäni erityisillä "prosenttitaulukoilla". Lain mukainen määrä autovero sisältyy autosta maksamaani hintaan. Suosittelen samaa muillekin.

        Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua.

        Autovaz:
        "Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua."

        Autovaz ostaa autonsa Suomesta ja siitä huolimatta näyttää kovasti kiinnostavan tämä käytettyjen autojen verotus.

        Mikä sinua siinä kiinnostaa?


      • laki ja
        nippeli kirjoitti:

        Periaatteessa olen samaa mieltä eli kyllä veroeuroilla ylläpidetään hyvinvointia ja verotuksen täytyisi olla oikeudenmukaista.

        Tässä autoverosekoilussa on vaan useampikin ongelma, joka romuttaa kauniit ajatukset.

        Ensinnäkin tullilla tuntuu olevan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia selvittää yksilöllisiä prosentteja. Nehän olisi jo aikapäiviä sitten pitänyt julkaista kaikille merkeille ja malleille. Nythän tulli verottaa osan autoista yleisprosentilla, joka useassa tapauksessa on alhaisempi kuin mahdollisesti julkaistava yksilöllinen prosentti. Eli on syytä epäillä, että tulli verottaa tuhansia autoja liian vähän! Se on pois juuri siitä verokertymästä!

        Joko kyse on pelkästä välinpitämättömyydestä tai sitten tilanne on todellakin se, että prosenttien selvittäminen on osoittautunut mahdottomaksi projektiksi tai sitten tulli on jo nostanut kädet pystyyn, kun tietää hallinto-oikeudessa tulevan takkiin 3-0.


        Toisekseen, vielä paljon käsittämättömämpi asia on se, että valtio - siis veronmaksajat - ovat vuosikausia tukeneet jokaista uutena tuotua Volvoa tuhansia euroilla! Miten autoverolaissa on voinut olla sellainen järjestely?

        nippeli:
        "Toisekseen, vielä paljon käsittämättömämpi asia on se, että valtio - siis veronmaksajat - ovat vuosikausia tukeneet jokaista uutena tuotua Volvoa tuhansia euroilla! Miten autoverolaissa on voinut olla sellainen järjestely? "


        Sellaista järjestelyä ei todellakaan ollut autoverolaissa. Se on kokonaan toinen juttu, jos Volvo kiersi veroja selvästikin LAIN VASTAISESTI. Muistaakseni Niinistö totesi alkusyksystä 2002 jossakin virallisessa tiedotustilaisuudessa, että tulli on tutkimassa Volvo:n toimintaa ja mahdollista siirtohinnoittelua. Olisipa mielenkiintoista kuulla, mitä tuossa selvityksessä saatiin lopulta ilmi. Niinköhän vaan kävi, että näytön saaminen oli tullille liian vaikeaa. Kummallista, koska tullin itsensä ilmoittamat prosentit osoittavat aivan selvästi, että jotain on varmasti ollut pielessä ja pahasti. Toimiikohan tullin ns. yritystarkastus ylipäätään ollenkaan ?

        Samoin tulli lähti aivan ilmeisesti soitellen sotaan tuossa prosenttikysymyksessä. Ei laissa mikään olisi pakottanut määrittämään kuukausikohtaisia prosentteja. Tullilla ei selvästikään ollut aavistustakaan miten vaikea tai käytännössä mahdoton tehtävä tämä on. Sopii epäillä, ettei tähän tehtävään ole kunnolla kohdistettu resursseja. On myös täysin mahdollista etteivät tullihallituksessa asioista päättäneet todella tienneet, miten rapakunnossa tullin omat tiedostot olivat ja miten vaikea niitä oli kytkeä autojen myyntihintoihin Suomen markkinoilla jne. Kovin hyvältä ei tietenkään tunnu, että näin jälkikäteen näyttää todennäköiseltä, ettei tullisssa tunnettu edes omia taskuja.

        Toisin sanoen: ei se vika laissa ole, vaan käytännön soveltamisessa. Jos jotain opitaan niin sen ettei kannata luvata liikoja ellei tiedä pystyvänsä siihen mitä lupaa.

        Vielä, mitä Volvoon tulee, niin luultavasti firma on tuottanut paremmin kun se on pitänyt yllä tolkuttoman matalia tehdashintoja. Veronmaksajana voi tietysti toivoa, että yritysveroja on tätä kautta tullut maksettua edes jonkin verran enemmän kuin jos olisi näytetty matalampaa tulosta. Vai olisiko nämäkin rahat jollakin näppärällä tempulla siirretty rajan yli parempaan talteen. Nykyäänhän näin ei tarvitse tehdä, vaan viedään koko firma saman tien...


      • Tiedossa
        nippeli kirjoitti:

        Periaatteessa olen samaa mieltä eli kyllä veroeuroilla ylläpidetään hyvinvointia ja verotuksen täytyisi olla oikeudenmukaista.

        Tässä autoverosekoilussa on vaan useampikin ongelma, joka romuttaa kauniit ajatukset.

        Ensinnäkin tullilla tuntuu olevan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia selvittää yksilöllisiä prosentteja. Nehän olisi jo aikapäiviä sitten pitänyt julkaista kaikille merkeille ja malleille. Nythän tulli verottaa osan autoista yleisprosentilla, joka useassa tapauksessa on alhaisempi kuin mahdollisesti julkaistava yksilöllinen prosentti. Eli on syytä epäillä, että tulli verottaa tuhansia autoja liian vähän! Se on pois juuri siitä verokertymästä!

        Joko kyse on pelkästä välinpitämättömyydestä tai sitten tilanne on todellakin se, että prosenttien selvittäminen on osoittautunut mahdottomaksi projektiksi tai sitten tulli on jo nostanut kädet pystyyn, kun tietää hallinto-oikeudessa tulevan takkiin 3-0.


        Toisekseen, vielä paljon käsittämättömämpi asia on se, että valtio - siis veronmaksajat - ovat vuosikausia tukeneet jokaista uutena tuotua Volvoa tuhansia euroilla! Miten autoverolaissa on voinut olla sellainen järjestely?

        Arvaapa , mikä nimi on Volvo-Auton takana?

        No, Ehrnroot tietenkin. Sinne ne on Volvosta ylihintaa maksaneiden markat menneet.

        Veholla vastaava nimi on Aminoff.

        Ei se autoverotus Suomessa niin yksiselitteinen asia ole ollut kuin annetaan näissä nettikeskusteluissa usein ymmärtää.
        On olemassa suuria yksittäisiä hyötyjiä ( valtion lisäksi), joiden intresseihin tuontimonopolit yms. järjestelyt erinomaisesti soveltuvat.


      • KPy
        Tiedossa kirjoitti:

        Arvaapa , mikä nimi on Volvo-Auton takana?

        No, Ehrnroot tietenkin. Sinne ne on Volvosta ylihintaa maksaneiden markat menneet.

        Veholla vastaava nimi on Aminoff.

        Ei se autoverotus Suomessa niin yksiselitteinen asia ole ollut kuin annetaan näissä nettikeskusteluissa usein ymmärtää.
        On olemassa suuria yksittäisiä hyötyjiä ( valtion lisäksi), joiden intresseihin tuontimonopolit yms. järjestelyt erinomaisesti soveltuvat.

        Autoverolaki on täysin kelvoton toteutettavaksi. Oli mitä mieltä tahansa itse verotuksesta - mikä siis kaiken saatavissa olevan tutkimustiedon mukaan on hölmöläistenhommaa - niin jos päädytään autojen erillisverotukseen, niin lain tulisi olla yksinkertainen ja toteuttamiskelpoinen. Nyt se ei ole selvästikään kumpaakaan. Kukahan on se ajatusten tonava, joka tuon on valmistellut? ;-)


      • eikö YHTÄÄN
        Autovaz kirjoitti:

        Olen ostanut lukuisia uusia autoja kotimaisista merkkiliikkeistä, eikä minun ole koskaan tarvinnut vaivata itseäni erityisillä "prosenttitaulukoilla". Lain mukainen määrä autovero sisältyy autosta maksamaani hintaan. Suosittelen samaa muillekin.

        Ihmettelen kovasti, miksi käytettyjen autojen verotus näyttää eräissä piireissä herättävän niin suuria intohimoja ja kohua.

        Kyllä verotuksen tulee olla ja olisi tullut olla läpinäkyvää. Nykyään puhutaan jopa TV-lupamaksu tietojen julkistamisesta. Kauppakuiteissa lukee selvästi, paljonko valtiolle on tilitetty rahaa. Olisihan se tietysti aikoinaan ollut kauppiasta syrjivää , jos tilitetty autovero olisi aikoinaan näkynyt kauppakuitissa autoa ostaessa , siitä kun olisi suoraan voinut laskea käupalle jäävän katteen. Olisi muuten lakia aikoinaan muutettu PALJON aikaisemmin , jos joku olisi tajunnut julkisuusperiaatteisiin vedoten vaatia maksamansa verot näkyville.

        Moni unohtaa että autovero kuten kaikki muutkin verot ovat lakeja , jotka eduskunta hyväksyy. Lain tulisi olla läpinäkyvä , kaikille sama , jne ,jne .


      • Carl-Gustaf
        Tiedossa kirjoitti:

        Arvaapa , mikä nimi on Volvo-Auton takana?

        No, Ehrnroot tietenkin. Sinne ne on Volvosta ylihintaa maksaneiden markat menneet.

        Veholla vastaava nimi on Aminoff.

        Ei se autoverotus Suomessa niin yksiselitteinen asia ole ollut kuin annetaan näissä nettikeskusteluissa usein ymmärtää.
        On olemassa suuria yksittäisiä hyötyjiä ( valtion lisäksi), joiden intresseihin tuontimonopolit yms. järjestelyt erinomaisesti soveltuvat.

        Volvo-Auto on ainakin 80-luvun lopusta ollut 100 %:sti Volvo Personbilar Ab:n - siis tehtaan - tytäryhtiö.

        Vähittäiskaupasta tehdas on hallinnut myös suurta osaa, koska ainakin pk-seudulla operoiva Bilia ja Varsinais-Suomessa toimiva Keskusautohalli ovat myös Volvon omistamia yrityksiä.


      • Esko Epäkesko

        Nimittäin Romanian autokanta näytti minun silmääni kokonaisuutena paljon suomalaista paremmalta. Valitettavasti. Romaniassa ei muuten peritä tuontiautoista mitään veroja.


      • ennen
        Carl-Gustaf kirjoitti:

        Volvo-Auto on ainakin 80-luvun lopusta ollut 100 %:sti Volvo Personbilar Ab:n - siis tehtaan - tytäryhtiö.

        Vähittäiskaupasta tehdas on hallinnut myös suurta osaa, koska ainakin pk-seudulla operoiva Bilia ja Varsinais-Suomessa toimiva Keskusautohalli ovat myös Volvon omistamia yrityksiä.

        on kansa kantanut roponsa Ehrnrooteille.
        Kuten niin monessa muussakin yhteydessä.


      • Esko Epäkesko kirjoitti:

        Nimittäin Romanian autokanta näytti minun silmääni kokonaisuutena paljon suomalaista paremmalta. Valitettavasti. Romaniassa ei muuten peritä tuontiautoista mitään veroja.

        En ymmärrä pointtiasi.

        Romaniasta rahdataan niille kelpaamattomat savuttavat raadot tänne, ja tapellaan jotta niistä ei tarvitsisi maksaa veroja. Johan tälle touhulle nauraa vuohipaimenetkin.

        Autovero korkeammaksi, autot ovat liian halpoja jo nyt.


        Master Eq


      • on..

        Verotuottojen maksimointi kansantaloudessa ei tapahdu yliverotuksella vaan löytämällä se tasapaino kansantalouden "kierrosten" ja verotuksen välillä. Verotuksellahan pyritään esim noususuhdanteissa hidastamaan taloutta >rahaa pois kierrosta.

        Veroeuro ei ole yhtäkuin hyvä terveydenhuolto tms.. nykyään työssäkäyvät käyttävät yksityistä terveydenhuoltoa, kuten muissakin länsieuroopan valtioissa. Julkista ei käytännössä enää ole ja/tai se on varattu vain vakavimpiin sairauksiin.


      • raka
        Carl-Gustaf kirjoitti:

        Volvo-Auto on ainakin 80-luvun lopusta ollut 100 %:sti Volvo Personbilar Ab:n - siis tehtaan - tytäryhtiö.

        Vähittäiskaupasta tehdas on hallinnut myös suurta osaa, koska ainakin pk-seudulla operoiva Bilia ja Varsinais-Suomessa toimiva Keskusautohalli ovat myös Volvon omistamia yrityksiä.

        Muuten oikein, paitsi, että keskusautohalli ei ole Volvon omistama.


    • Tittelintuure

      Ja toinen syy on se, että tuonti halutaan tehdä mahdollisimman hankalaksi.

      Suuret toimijat toimivat kaikin puolin omilla ehdoillaan ja kaikki mahdollinen on tehty, jotta vapaassa EU Suomessa rinnakkaistuonti saataisiin tyrehdytettyä...

      Mukana kuvioissa mm. Tulli, VVM, Autotuojat ry, Katsastuskonttorit ja AKE.

      Varsinainen "mafia"...

      • on oikeastaan

        mitä parhain sana kuvaamaan tätä hyvävelikerhoa, joka on saanut huseerata jo vuosikymmeniä täysin rauhassa mulle sulle periaatteella. Ei uskoisi että elämme vuotta 2006 länsimaisessa demokratiassa, joka mielellään pitää julkisuudessa yllä kuvaa avoimesta ja läpinäkyvästä toiminnasta. Miksi mikään ei ole muuttunut?

        Mafia= La Cosa Nostra ("meidän asiamme").


      • toope
        on oikeastaan kirjoitti:

        mitä parhain sana kuvaamaan tätä hyvävelikerhoa, joka on saanut huseerata jo vuosikymmeniä täysin rauhassa mulle sulle periaatteella. Ei uskoisi että elämme vuotta 2006 länsimaisessa demokratiassa, joka mielellään pitää julkisuudessa yllä kuvaa avoimesta ja läpinäkyvästä toiminnasta. Miksi mikään ei ole muuttunut?

        Mafia= La Cosa Nostra ("meidän asiamme").

        Vanhanen juuri sanoi, että Venäjän demokratia on erilainen.

        Niin on muuten Suomenkin.


      • demokratia
        toope kirjoitti:

        Vanhanen juuri sanoi, että Venäjän demokratia on erilainen.

        Niin on muuten Suomenkin.

        Demokratia on sitä että vähemmistö kärsii. Suomalaisessa demokratiassa kaikki kärsii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3407
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1860
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      92
      1355
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1188
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      956
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe