pelokas koira

Nimetön

Elikkäs olen tässä yksinäni koittanut pohtia mitäs teen meidän typykän kanssa eli tilanne on:
2-vuotias mäyräkoiratyttö tuli meille kesän alussa epäilyttävistä olosuhteista. Koiraa epäilyjeni mukaan ole juurikaan sosiaalistettu, pelkää ulkona lähes kaikkea ja kaikkia, pelkää miehiä, hihnaräyhäämistä. Koirapuistossa Elli pitää puolensa muttei hyökkää kenenkään kimppuun vaan on omissa oloissaan ja jos joku tulee liian lähelle varoittaa näyttämällä hampaita ja jos tämä ei riitä niin "ilmanäykkii". Eroahdistusta on ollut mutta 3-vuotias seropimme on auttanut asiaan (koirat tulevat loistavasti toimeen keskenään) ja tilojen rajaaminen ja aktiviteettien keksiminen poissa ollessamme.

Ongelma johon kaipaisin neuvoja (saa muutenkin kommentoida ): ulkona ollessamme Elli pelkää hysteerisesti esim. roska-autoa, kovia ääniä yms. yms. mikä nyt vaan pientä koiraa voi pelottaa.. Pelko saa aikaan hillittömän hihnassa vetämisefektin (ei siis muuten vedä hihnassa). Elli vetää niin kovasti ettei meinaa henkeä saada ja korisee ja pihisee pannassa, valjaissakin veto kyllä vaikeuttaa hengitystä.

Olen näissä pelkotilanteissa koittanut erilaisia taktiikoita: houkutella koiraa luokseni menemällä kyykkyyn puhumalla ja houkuttelemalla -> ei rauhoittumisreaktiota, veto jatkuu.. Ottamalla koiran syliini rauhoittaakseni rapsuttelemalla, puhumalla, pelottavaan asiaan/ääneen tottuminen paikallaan ollessa (eli mitään ei satu vaikka pelottaakin ja tässä nyt ollaan vaan- metodi) -> ei rauhoittumisreaktiota, rimpuilee sylissä.. Olemme pelkotilanteessa pyrkineet vaihtamaan suuntaa ja kävelleet edestakaisin -> ei rauhoittumista, vetää yhteen suuntaan hillittömästi..

Alan olla ihan ulalla mitä keksin paniikkimakkarani kanssa. kolmevuotias seropimme on harvinaisen peloton ja harvinaisissa pelottavissa tilanteissa saan kuitenkin sen huomion vaikka sitä pelottaakin.. Elli ei kiinnitä pelätessään minuun mitään huomiota. Elli kuitenkin mielestäni on oppinut luottamaan minuun lyhyestä ajasta huolimatta ja hän onkin oikea mammanmussu..

Eli kaipaisin apua koiramme elämänlaadun parantamiseen, jotta pelko ei kuuluisi jokapäiväiseen ulkoiluumme Seropi kun rakastaa ulkonaoloa ja mäykkis ei.

Otto: "eihän me vielä mennä kotiin, eihän?!"
Elli: "joko mennään heti kotiin, joohan?!"

apuanne kaivaten nimim. hämmentynyt ja epätietoinen

12

3275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Ota ihan oikeasti yhteys koiraterapeutiin. Osoitteen löydät netistä tai sitten kysy joltain koiraihmiseltä, kennelliitosta tms. Oma suurikokoinen paimenkoirani pelkäsi myös aika paljon, isot autot, hiihtäjät, isot miehet, kovat äänet. Käytimme Tampereella koiraterapeutilla Joensuusta käsin. Saimme tosi hyviä neuvoja. En enää muista kuka oli terapeutti. Siitä on aikaa jo 10 vuotta taaksepäin. Oli melko hinnakas, mutta mitäs sitä ei tekisi elämää helpottaakseen.

• sakemannius

Elikkäs.Et sit kauheesti kertonut tilannetta, että missä mäyris on ollut ja mihin taas tullut kaupunki/maalaiselämä.

Todennäköisesti hän on ollut rauhallisessa/eristyksissä.

Jos ja kun äänet on ongelmana, suosittelen lauantaiaamuretkiä vaikka torille ihmisten ja autojen joukkoon.

Itselläni on kaksi sakemannia, joista nuorempi nyt 7kk ja kaikki möykkä ja jopa ihmiset ärsyttää.

Pelkoa ei kyllä näytetä kun se ei oikein sovi sakemannille, silti ollaan karvat pystyssä.

Kun sitten menen ihmisten ja autojen joukkoon niin puolen tunnin oleskelun jälkeen kaikki on ok,eli ärjyily ja pelko on poissa kun täytyy keskittyä emännän seuraamiseen.

Suosittelen siis tätä.

• muutama huomio

Ehdottaisin myös että koiraterapeuttiin yhteys.

Sen kyllä sanon että viimeinen asia mitä sinun kuulluu tehdä kun koira pelkää on ottaa se syliin ja lässyttää sille.Turvaan se saa tulla. Oikeastaan kaikki mainitsemasi asiat sotivat pahasti minun ajatusmaailmaa vastaan. Sehän nimenomaan vahvistaa sitä koiran pelkoa jos sen ottaa syliin, kehuu sitä jne. Koirahan on silloin saanut palkkion ja se luulee että pelko on oikein.
      Ei se ymmärrä puheesta että kerrot sille että ei ole mitään hätää.

Toki voi mielestäni mennä kyykkyyn ja antaa koiran tulla turvaan. Niinhän sitä hyvän johtajan pitää käyttäytyä, antaa koiralle turvallinen olo. Mutta ei mitään ylimääräistä kohellusta.

Kuullostaako järkevältä?

Mainitsit että käytte koirapuistossa. Kannattaisiko lopettaa se ennen kuin kaikki on kunnossa. Tuo kuullostaa nimittäin aika pahalle että siellä varoittelee näykkimällä ilmaa. Ei siinä muuta mutta jos Elli niin joutuu tekemään niin se kertoo siitä että sillä EI ole hyvä olla siellä puistossa. Et sinä voi laittaa sitä tilanteeseen jossa se joutuu itse puolustautumaan kun se olisi sinun tehtävä. Koirapuistot ovat joillekin koirille muutenkin aika hurja paikka.
      Ellillä kuitenkin on tuo seropi-koiranne seurana niin miksi viedä koirapuistoon?

www.koiraneuvola.fi sivuilta saatat saada myös hyviä vinkkejä.

Jotenkin tuosta tekstistä valitettavasti jää sellainen kuva että ei teidän suhde ja luottamus ihan kunnossa voi olla. Ei millään pahalla...
      Itselläni on koirina ollut aika tapauksia ja moni asia jonka itse olen luullut olevan kunnossa ei loppujen lopuksi olekkaan ollut. Nyt jo kokemusta on enemmän ja itse tunnistan "oireita".

Sinun kuuluu johtajana suojella Elliä. Eli et saa laittaa sitä tilanteeseen jossa se ei pärjää. Koirapuisto on yksi. Kun se pelkää, sinun tulee itse käyttäytyä itsevarmasti ja tarjota koiralle turva mutta ei sen enempää. Jos se ei halua tulla luoksesi turvaan niin se ei luota sinuun.

• muutama huomio

Niin ja se piti lisätä että sinun ei ehkä mielestäni kannata viedä koiraa heti vilkkaalle paikalla ja istua siellä puolta tuntia. Fiksumpaa olisi yrittää viedä se sen sietokyvyn rajoilla johonkin paikkaan jossa se voi tarpeeksi kaukaa katsella ohi rymistäviä rekkoja. niin että se silti pystyy toimimaan ja voit syöttää sille namuja. Siitä sitten vähitellen lähemmäksi. Eli ei yhdellä ryjäyksellä. Näin siedätin yhden koirani joka pelkäsi autoja. Kehä kolmosen lähellä käytiin lähes päivittäin ja kerta kerralta vain lähemmäksi koiran sietokyvyn mukaan.

• kommentteja

mutta itselläni on huostaanotettu seropi ( siis aikaisemmalta omistajalta huostaanotettu ). Kaikki uusi pelotti tätä neitiä viime talvena, lumikola oli kauhistus, suksia juostiin pakoon jos pystyttiin jne.
      Sitten aloitimme harjoitukset... makupala mukaan ja heti kun jotain UUTTA ja PELOTTAVAA ilmaantui, menimme YHDESSÄ tutkimaan sitä. Ensin minä menin taputtelemaan esim. lumikolaa. Koira näki että kun emäntäkin uskaltaa kohdata tämän kauhistuksen niin ehkäpä minäkin... Pikkuhiljaa neiti uskalsi tutustua asioihin yhä rohkeammin.
      Monta on ihmeellistä asiaa maailmassa... mutta pikkuhiljaa opetellaan!

• mutta....

Ihan hyvä vinkki että mennään namin kanssa katsomaan.
        Mutta tuo että mennään tutustumaan ei todellakaan toimi jos koira on niin paniikissa ja stressaa niin paljon että se on menettänyt toimintakykynsä. Silloin on turha minkään namin kanssa houkutella. Sillon on parasta varmasti antaa koiralle turva (turva ei ole se että ottaa syliin) olla itse rauhallinen ja poistua tilanteesta.

Tuon palkan kanssa saa olla tarkkana ettei palkitse sitä koira pelkäämisestä. Se toimii nimenomaan tuollaisessa tilanteessa että koira pelkää jotain tiettyä esinettä ja mennään yhdessä katsomaan. Mutta jos koirani pelkäisi autoja niin välttämättä lähtisi syöttämään nakkia sille samalla kun se pelkää. Menisin autotien lähelle mutta kuitenkin niinp pitkälle että koira on rauhallinen ja lähtisin sieltä nakkipussin kanssa lähestymään tietä koiran sietokyvyn mukaan.

• TeSSa-koira

Hei!
      Meillä on myös arka koira, joka aluksi ei suostunut pihaa edemmäs lenkille, kun pelotti niin hirveästi. Nyt koiran kanssa lenkkeillään ja aikanaan oli myös ongelmana autot ja muut koirat ym. jotka pelotti niin kauhiasti, että kotiin päin piti lakaa vetää ja rimpuilla. Koira tuli meille 4kk ikäisenä ja sitä oli varmasti lyöty edellisessä kodissaan.

Aloimme käymään lenkillä mahdollisimman rauhalliseen aikaan (aamulla aikaisin tai päivällä ja illalla myöhään, melkein yöllä). Aina, kun jokin pelottava juttu tuli vastaan vedin koirani viereeni (olin kyykyssä ja otin koiran jolkojeni väliin, niin ettei se pääse siitä pois) emon turvalliseen huomaan. Otin koiran HETI jalkojeni väliin kun se alkoi epäröidä pelottavaa juttua. Siinä se peloissaan kyyhötti jalkojeni välissä ja sai kauheat kehumiset, heti kun pelottava juttu oli mennyt ohitsemme. Pikkuhiljaa koira alkoi tekemään stopin kun oli jokin pelottava juttu ja minun mentyäni kyykkyyn koira tuli automaattisesti jalkojeni väliin turvaan. Nyt lenkkeilemme ihan normaalisti, ilman mitään taukoja. Autot ym. se väistää niin, että menee mahdollisimman reunaan.

Kävimme myös vilkkaissa paikoissa (kuten koirakoulussa) katsomassa toimintaa aluksi niin kaukaa, etten itse edes nähnyt kentälle, ja siitä aloimme pikkuhiljaa mennä lähemmäs. Nyt käymme jo kentällä asti ja kuulumme koirakoulu ryhmään. Välillä pelottavia juttuja on, jolloin menemme koiramme kanssa kentän laidalle katsomaan ja tulemme takaisin kun pelotus on mennyt pois.

En malttanut lukea kaikkia kommentteja, kun aloin kirjoittaa tätä sinulle, joten pyydän anteeksi jos olen kirjoittanut toistoa johonkin muuhun tekstiin.. =)

• TeSSa-koira

Ainiin.. ota seropinne mukaan lenkille, jospa Elli oppisi seuraamalla Ottoa, ettei kaikkea tarvitse pelätä, kun Ottokaan ei pelkää.. :)

• TeSSa-koira

kun koira alkoi saada itseluottamusta, se teki edelleen sen stopin, kun pelottava asia tuli lähemmäs (toinen koira/auto tms.). Luulin, että seuraava ongelmamme on tämä stopin tekeminen, mutta ei ollutkaan. Koira oli alkanut näin luottaa minuun ja uskoi, että ongelman tullessa johtaja, eli minä, ratkaisen sen niin ettei Tessan tarvitse puuttua siihen. Koiran luottaessa itseensä ja stopin tehdessään kutsuin sitä nimeltä ja rohkaisin sitä puhumalla sille. Sieltä se sitten taapersi luokseni ja kehuin hirveästi. Jatkoin muutaman metrin eteenpäin ja koira seurasi, jos ei seurannut kutsuin sitä uudelleen.

• Clomicalm

Hei! Kirjoituksesi palautti minut ajassa noin vuosi taaksepäin, jolloin kotiimme muutti pieni urospentu. Käytös jokseenkin samaa kuin Ellillä. Pelkäsi kaikkea ja kaikkia.Joka asiaan reagoitiin pakenemalla ja esim. autojen alle piiloutumalla. Muut koirat olivat kauhistus, paitsi kotonamme jo asuvat kaksi aikuista erittäin ruahallista ja tervepäistä koiraa. Uudelle tulokkaalle oli vaikeaa opettaa uusia asioita, koska kaikkeen reagoi pakanemalla. (oli sitten kyseessä eläin, ihminen,auto tai mikä tahansa.)
      Apu pelkoihin löytyi eläinlääkärin suosituksesta Clomicalm valmisteesta, jota ensisijaisesti käytetään eroahdistuksen hoitoon. Tämä pidensi koiran reaktioaikaa, jolloin minun koiran omistajana oli helpompi osoittaa koiralle omalla olemuksellani, ettei tilanteessa ollut mitään pelotavaa. Käytimme tätä lääkettä 3 kuukautta ja vaikututukset alkoivat näkyä jo reilun viikon kuluttua.
      Älä ota pelkäävää koiraasi syliisi, älä silittele äläkä muutenkaan reagoi koiran pelkoihin. Seiso tattina paikallasi, haukottele, käännä selkäsi pelottavalle asialle, potki maata. Mitä tahansa erittäin tylsää ja rauhallista. Mutta älä palkitse koiran epätoivottua käytöstä rapsuttelemalla ja suostuttelemalla!Ja kun kävelette pois päin, menette tietenkin sinun haluamaasi suuntaan ja rauhallisesti. Jos koira vetää, älä mene siihen vetoon mukaan. Pysähdy vaikka välillä.
      Palkitse ainoastaan toivottu käytös. Tässä ole sitten erittäin nopea. Heti jos koirasi EI REAGOI pelokkaasti palitse. Jos namut kelpaa anna niitä. Syöminen rauhoittaa.Hienoa että toinen koirasi on rauhallinen. Tämä on varmaan kaikkein paras opettaja Ellille, kunhan pelko sen verran helpottaa, että malttaa toista katsella.
      Oma koiramme on nyt 17 kuukautta. Näyttelysitä on tullut jo kaksi serttiä, koirakoulussa olemme maalikoirana, mikäli tulee pelokkaita uusia koiria. Koiramme käytös muiden koirien kanssa on suorastaan esimerkillistä.
      Toivotan onnea ja vaikeuksien kautta voittoon! Ota tämä pelko mahdollisuutena kehittää sinun ja koirasi suhde erittäin läheiseksi ja luottavaiseksi. Meidän pikku-ukkomme on koko koira katraastamme tällä hetkellä ehdottomasti paras ja kuin " ihmisen mieli ". Samalla tämä koira opetti minulle kärsivällisyyttä ja rauhallisuutta ja itseni hillintää. Palkintona mitä ihanin karvainen ystävä.

• jenni.z

Tämä on vanha keskustelu, mutta toivoisin saavani myös vähän vinkkejä arkaan koiraani liittyen. Luin tästä kommentteja, mutta osa oli aika ristiriitaisia.

Eli sain muutama viikko sitten kaverikseni lappis urospennun, jolla ikää kohta 5kk. Tämä tapaus on niin arka, että mulla alkaa kohta toivo loppua. Nyt kun sain hihnassa kävelyn kuntoon (alussa ei siis kävellyt ollenkaan) niin nyt ei lenkkeilystä tule mitään. Se pelkää nii paljon kaikkea; koiria, autoja, ihmisiä ja muuta outoa. Alussa käveltiin nätisti, mutta pyöräilijä peläytti sen, ettei enää samaa lenkkiä tahdo kävellä eikä myös uskalla lähteä vieraallekkan reitille. Nameilla olen yrittänyt houkutella mukaan, mutta tuloksetta. Yritän myös omalla rauhallisella käytökselläni välittää koiralle ettei mitään pelättävää ole.

Vanhemmillani on samaa rotua oleva vajaa 3v uros, näitä kahta yritetty tutustustuttaa, mutta minun pentuni murisi ja haukkui tätä yliä-innokasta vanhempaa lappista. Veljeni kävi pienen villis-pennun kanssa, ja tämä mökötti pöydän alla ettei huomannutkaan toista koiraa, ja lenkillä ollessa jos havaitsee toisen koiran niin kamalalla kyydillä pitää lähtä juoksemaan takaisin kotiin.

Täällä seudulla ei ole oikein koiraterapeutteja tms, joten omin konstein pitäisi tästäkin saada kunnon lenkkikamu ja vähän reippaampi. Mitä tehdä?

• Välttämättä ei ole kovin vastuuntuntoista myydä koiraa/pentua,jossa on jo valmiiksi ongelmaa,kuin kokeneelle.

Tuo vaatii vaan harjoitusta.Eli olet itse sopivan rauhallinen,itsevarma,jämpti ja kannustava.Sisäänaja namit kotona rauhassa ja hae riittävän maistuvat.Joskus lelukin ihan motivoiva.
        Sitten vaan luot hyvää suhdetta.Paljon kivaa yhdessä ja jotain kivaa harrastusta ym.
        Ei kannata "pakottaa "muitten koirien kanssa,mutta jos löytäisit vaikka yhden/muutama jpoden kanssa synkkaa,niin ihan hyvä.Alussa ainakin,ne voisi olla jotain hyvähermoisia ja rauhallisia koiria,jotka olisi riittävän välinpitämättömiäkin.

Aikansa kyllä voi vaatia,mutta jos hermorakenne on vaan riittävän ok,niin kyllä se siitä lähtee,pikkuhiljaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      27
      19647
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      76
      6640
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      28
      6296
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      99
      6075
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      43
      5929
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      101
      5821
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      63
      5235
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      45
      4950
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      60
      4290
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      50
      3900
    Aihe