C5 talvirenkaiden rengaspaineet

HKPL4

Näin talvirenkaisiin siirtymisen aikoihin pistän C5-kuskeille pientä galluppia liikeelle... eli millä talvirenkailla ajelette ja minkälaisilla ilmanpaineilla. Itse vaihdoin (2,0 farmari) eilen alle Hakkapeliitta 4:t ja paineet 2,2:een
joka nurkkaan.

9

8660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paineet sulla

      Edessä uudet bridgen noranzat paine 2,5 ja takana good yearin UG500:set paine 2,8.
      2,2 barilla mahtaa kulua keskeltä?
      Good Yeareja en kyllä suosittele kenellekkään, on vetelät ja mutkittelee. Pitää vaan vähän ajaa vielä takaa pintaa pois ennenkun pääsee eroon.

      • Yrjö

        löysä rengas kului sivuilta ja kova keskeltä.Onko nykyisin päinvastoin?


      • on päinvastoin
        Yrjö kirjoitti:

        löysä rengas kului sivuilta ja kova keskeltä.Onko nykyisin päinvastoin?

        Löysän renkaan keskiosa puristuu keskipakovoiman ansiosta tiehen normaalia enemmän ja kuluu siis keskeltä enemmän.


      • Anonyymi

        Väärin.juuri toisinpäin.


      • Anonyymi
        on päinvastoin kirjoitti:

        Löysän renkaan keskiosa puristuu keskipakovoiman ansiosta tiehen normaalia enemmän ja kuluu siis keskeltä enemmän.

        Ehkä jossain kovanopeuksisessa kilpaautossa,mutta normaali ajossa liian matalilla paineilla kuluu reunoilta ja korkeilla keskeltä.


    • Talvella lisätään

      Talvirenkaisiin voit huoletta lisätä 0.2-0.3bar yli suositusten. Jotkut lisäävät jopa 0.5bar yli, eikä siitäkään haittaa ole ollut.

    • Ville Vaitelias

      Minä olen laittanut eteen 2,5 ja taakse 2,7. Nämä laitoin viime syksynä Hakkapeliitta nelosten paineiksi. Tuntui ihan hyvältä. Mitään systemaattisia kokeiluja en ole kuitenkaan tehnyt.

      Koslan (C5 HDi 2,2 A Berline) ovenkarmin tarrassa annetaan seuraavat arvot: 2,3 eteen ja 2,1 taakse. Täydellä kuormalla 2,3 eteen ja 2,5 taakse.

      Ps. Rengasliike neuvoi vaihtamaan takarenkaat eteen 500 km ajon jälkeen. Kuulemma edesauttaa nastojen kiinnipysymistä. Keväällä, kun tutkin renkaat renkaanvaihdon yhteydessä, niin kaikki nastat olivat tallella.

      • break berlinessä

        En tiedä onko bensamallissa sitten eri paineet kuin diiselissä, mutta ainakin minulla 04-mallisessa pre-facelift-berlinessä 2-litraisen bensakoneen plus automaatin kera ovenkarmin tarra kehottaa laittamaan 2,3 sekä eteen että taakse.

        Käytettynä ostamani auton mukana tuli break-mallin kokoa olevat talvirenkaat eli 205/65-15 normaalin berlinen 195/65-15 sijaan. Laitatin ne alle paikallisessa ei-merkkiliikkeessä, mutta sitikoihin erikoistuneessa yksityiskorjaamossa, ja siellä sanottiin että kesärenkaissa pitäisi pitää painetta 2,0 ja näissä talvikumeissa 2,2.

        Muutaman päivän ajelun jälkeen nämä 2,2 -paineiset talvikumit tuntuvat kyllä tosi mukavilta ja äänettömiltä. Ehkä pudotan kesärenkaidenkin paineen ensi kesänä 2,3:sta 2,0:aan.

        Ja esteettisesti: tämä korkea "pakettiauton rengas" näyttää tosi hyvältä myös berline-mallissa. Pitäisiköhän hankkia sellaiset myös kesäksi? Korkeakylkiset renkaathan ne oli jo DS:ssä, CX:ssä, SM:ssä ja XM:ssäkin!

        Kesärenkaina autossani on alkuperäiset Michelin Energyt, pintaa jäljellä 5 mm, ja talvirenkaina Continental WinterContact 1:set joissa on pintaa 9 mm, eli siis nastarenkaat. Kaikkiaan autolla on ajettu 43 tkm. Talvirenkaat ovat pari vuotta vanhat mutta lähes ajamattomat. Ovat kyllä mielestäni erittäin hiljaiset nastarenkaiksi; saas nyt sitten nähdä miten riittää pitoa.

        Onneksi autoni rengaskoko kuitenkin on tämä pre-facelift -kokoinen 195/65-15 eikä faceliftattu 205/55-16, joka maksaa kaikissa mahdollisissa rengasvaihtoehdoissa about 30-40% enemmän kuin pre-facelift. Käykää vaikka Vianorin sivuilla testaamassa.

        Onko kellään kokemuksia pre-facelift -mallin c5:stä ns. halparenkaiden kanssa? Itse ajan aika vähän enkä saa työnantajalta tai mistään muualtakaan korvausta ajeluistani mutta en haluaisi silti pilata ajonautintoani surkeiden kumien takia. Sopivatko esim. Nokian Venäjällä teettämät halpakumit (Nokian Nre)C5;n alle? Entä Michelinin tytäryhtiö Kleberin renkaat, joita jostain syystä Suomessa ei koskaan kelpuuteta lehtien rengastesteihin? No ei kyllä kelpuuteta Nordmaniakaan, joka on Nokian Kleber!

        Mikä on Kleberin asema Ranskan rengasmarkkinoilla? Ja miksi?


    • contin

      kitkat ja paineet niissä 2,5 edessä ja 2,7 takana. mielestäni toimii paremmin kuin citikan suositukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7296
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4048
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3575
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3110
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2796
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2259
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    8. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      49
      2245
    9. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2238
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2226
    Aihe