C5 talvirenkaiden rengaspaineet

HKPL4

Näin talvirenkaisiin siirtymisen aikoihin pistän C5-kuskeille pientä galluppia liikeelle... eli millä talvirenkailla ajelette ja minkälaisilla ilmanpaineilla. Itse vaihdoin (2,0 farmari) eilen alle Hakkapeliitta 4:t ja paineet 2,2:een
joka nurkkaan.

9

8120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paineet sulla

      Edessä uudet bridgen noranzat paine 2,5 ja takana good yearin UG500:set paine 2,8.
      2,2 barilla mahtaa kulua keskeltä?
      Good Yeareja en kyllä suosittele kenellekkään, on vetelät ja mutkittelee. Pitää vaan vähän ajaa vielä takaa pintaa pois ennenkun pääsee eroon.

      • Yrjö

        löysä rengas kului sivuilta ja kova keskeltä.Onko nykyisin päinvastoin?


      • on päinvastoin
        Yrjö kirjoitti:

        löysä rengas kului sivuilta ja kova keskeltä.Onko nykyisin päinvastoin?

        Löysän renkaan keskiosa puristuu keskipakovoiman ansiosta tiehen normaalia enemmän ja kuluu siis keskeltä enemmän.


      • Anonyymi

        Väärin.juuri toisinpäin.


      • Anonyymi
        on päinvastoin kirjoitti:

        Löysän renkaan keskiosa puristuu keskipakovoiman ansiosta tiehen normaalia enemmän ja kuluu siis keskeltä enemmän.

        Ehkä jossain kovanopeuksisessa kilpaautossa,mutta normaali ajossa liian matalilla paineilla kuluu reunoilta ja korkeilla keskeltä.


    • Talvella lisätään

      Talvirenkaisiin voit huoletta lisätä 0.2-0.3bar yli suositusten. Jotkut lisäävät jopa 0.5bar yli, eikä siitäkään haittaa ole ollut.

    • Ville Vaitelias

      Minä olen laittanut eteen 2,5 ja taakse 2,7. Nämä laitoin viime syksynä Hakkapeliitta nelosten paineiksi. Tuntui ihan hyvältä. Mitään systemaattisia kokeiluja en ole kuitenkaan tehnyt.

      Koslan (C5 HDi 2,2 A Berline) ovenkarmin tarrassa annetaan seuraavat arvot: 2,3 eteen ja 2,1 taakse. Täydellä kuormalla 2,3 eteen ja 2,5 taakse.

      Ps. Rengasliike neuvoi vaihtamaan takarenkaat eteen 500 km ajon jälkeen. Kuulemma edesauttaa nastojen kiinnipysymistä. Keväällä, kun tutkin renkaat renkaanvaihdon yhteydessä, niin kaikki nastat olivat tallella.

      • break berlinessä

        En tiedä onko bensamallissa sitten eri paineet kuin diiselissä, mutta ainakin minulla 04-mallisessa pre-facelift-berlinessä 2-litraisen bensakoneen plus automaatin kera ovenkarmin tarra kehottaa laittamaan 2,3 sekä eteen että taakse.

        Käytettynä ostamani auton mukana tuli break-mallin kokoa olevat talvirenkaat eli 205/65-15 normaalin berlinen 195/65-15 sijaan. Laitatin ne alle paikallisessa ei-merkkiliikkeessä, mutta sitikoihin erikoistuneessa yksityiskorjaamossa, ja siellä sanottiin että kesärenkaissa pitäisi pitää painetta 2,0 ja näissä talvikumeissa 2,2.

        Muutaman päivän ajelun jälkeen nämä 2,2 -paineiset talvikumit tuntuvat kyllä tosi mukavilta ja äänettömiltä. Ehkä pudotan kesärenkaidenkin paineen ensi kesänä 2,3:sta 2,0:aan.

        Ja esteettisesti: tämä korkea "pakettiauton rengas" näyttää tosi hyvältä myös berline-mallissa. Pitäisiköhän hankkia sellaiset myös kesäksi? Korkeakylkiset renkaathan ne oli jo DS:ssä, CX:ssä, SM:ssä ja XM:ssäkin!

        Kesärenkaina autossani on alkuperäiset Michelin Energyt, pintaa jäljellä 5 mm, ja talvirenkaina Continental WinterContact 1:set joissa on pintaa 9 mm, eli siis nastarenkaat. Kaikkiaan autolla on ajettu 43 tkm. Talvirenkaat ovat pari vuotta vanhat mutta lähes ajamattomat. Ovat kyllä mielestäni erittäin hiljaiset nastarenkaiksi; saas nyt sitten nähdä miten riittää pitoa.

        Onneksi autoni rengaskoko kuitenkin on tämä pre-facelift -kokoinen 195/65-15 eikä faceliftattu 205/55-16, joka maksaa kaikissa mahdollisissa rengasvaihtoehdoissa about 30-40% enemmän kuin pre-facelift. Käykää vaikka Vianorin sivuilla testaamassa.

        Onko kellään kokemuksia pre-facelift -mallin c5:stä ns. halparenkaiden kanssa? Itse ajan aika vähän enkä saa työnantajalta tai mistään muualtakaan korvausta ajeluistani mutta en haluaisi silti pilata ajonautintoani surkeiden kumien takia. Sopivatko esim. Nokian Venäjällä teettämät halpakumit (Nokian Nre)C5;n alle? Entä Michelinin tytäryhtiö Kleberin renkaat, joita jostain syystä Suomessa ei koskaan kelpuuteta lehtien rengastesteihin? No ei kyllä kelpuuteta Nordmaniakaan, joka on Nokian Kleber!

        Mikä on Kleberin asema Ranskan rengasmarkkinoilla? Ja miksi?


    • contin

      kitkat ja paineet niissä 2,5 edessä ja 2,7 takana. mielestäni toimii paremmin kuin citikan suositukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe