Tästä voisi aloittaa.

Vapauttaja.

Kun mietitään mitä yhteiskunnan kuluja voisi vaivattomimmin vähentää niin tulee helposti mieleen sellaiset menot jotka ei ole elintärkeitä. Terveydenhoito, koulutus, tiet yms. ovat välttämättömiä, mutta yhteiskunta laittaa rahaa myös täysin turhiin asioihin kuten urheiluun ja kulttuuriin.

Nythän homma menee niin että kunta rakentaa vaikka jäähallin veronmaksajien rahoilla ja jäähallia käyttää vain pieni osa kuntalaisista kaikkien ollen kuitenkin hankkeen maksumiehinä. Tähän tietysti voi vastaväitteenä sanoa että liikunta edistää terveyttä ja sitäkautta terveyden huollon menoja. Näin on, mutta ihminen joka haluaa liikkua on varmasti valmis siitä myös maksamaan. Katsokaa vaikka yksityisiä kuntosaleja, niissä riittää porukkaa ja on myös halpoja tai ilmaisia liikuntamuotoja joten liikkuminen on lähinnä tahdon asia. Joku voisi myös sanoa että jos ei kunta olisi rakentanut jäähallia niin ei sitä olisi kuntaan saatu muulla tavoin. Ei niin ja se osoittaisi sen olevan turha. Kun kysyntää on tarpeeksi joku kyllä rakennuttaa jäähallin, ihan ilman julkista rahaa.

Parasta on että veronmaksajien enemmistö ei joudu rahoittamaan vähemmistön jääkiekkoharrastusta ja kunta voi alentaa veroja ja ihmiset sen jälkeen itse päättävät mihin haluavat rahansa käyttää.


Muita esimerkkejä jossa yhteiskunta sotkee markkinoita:

Kirjasto:
- vie asiakkaita kirjakaupoilta, musiikkiliikeiltä, videovuokraamoilta, antikvariaateilta yms. Kirjaston takia esim. antikvariaatteja ei pikkukaupungeissa juurikaan näy. Antikvariaattihan on parhaimmillaan vähän niin kuin kirjasto. Ostat kirjan, luet sen ja myyt takaisin ja ostat uuden. Parasta hommassa on että maksat itse kulut.

Uimahalli:
- vie asiakkaita kylpylöiltä. Joku voisi sanoa että eihän kylpylöissä ole kunnon uimista varten tarkoitettuja altaita. Ei olekkaan koska joka toiseen kuntaan on kyhätty uimahalli. Jos näin ei olisi niin kylpylöistä löytyisi myös kunnon uima-altaat, jos niille olisi kysyntää.

Kansalaisopistot:
- posliininmaalausta ja napatanssia ei tarvitse järjestää yhteiskunnan varoin. Yksityisiä kurssinjärjestäjiä ilmestyy näillekkin saroille, jos on kysyntää.


Kun yhteiskunta lopettaa urheilun ja kulttuurin tukemisen kokonaan voidaan veroja alentaa ja lisääntyneet rahat voi kansalainen sitten laittaa sinne mihin itse haluaa.


Kulttuuri ja liikuntapalveluita kyllä riittäisi täysin yksityisityisilläkin markkinoilla.

Markkinoiden kun on taipumus hakeutua tasapainoon.

14

2373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maataloustuet.

      Maataloustuet on lopetettava kokonaan. Esim. 5% tuen lasku vuodessa poistaisi tuet kokonaan 20 vuodessa. 20 vuotta on riittävän pitkä aika sopeuttaa tuotanto uusiin oloihin tai lopettaa kannattamattomana.

      • maataloustuet ON lopetettava!

        Perustelu: Tukien varassa, jota lepsuin perustein myönnetään, pyöritetään jos minkä näköistä "maatalous"toimintaa! Eläimet jätetään oman onnensa nojaan ja kukaan ei välitä seurata onko kyseinen tila asianmukainen eläimet hoidettuna. Muutama harva tapaus -ikävä kyllä- vaan tulee poliisin/eläinlääkärin/eläinsuojeluvalvojan tietoon ja aina liian myöhään...sitten ollaan muutama kuukausi "pikkusakolla" pitokiellossa ja taas tukien varassa uutta "toimintaa" pyöritellään. VOEvoevoi! Maataloustuista on pelkkää harmia, koska tukien väärinkäytöstä ja seurauksista tulee vain enemmän kuluja itse kunnalle/valtiolle eli meille. Kaiken huippu on koneistettu tila, jossa broilerit ruokkii automaatti joka myös sammuttaa valot, samoin monissa karjatiloissa...maataloustuet SUCKS! :[
        Terv. Minna humaani-Liberaali


      • miljardia.

        2007 vuodelle Maa ja metsätalousministeriön hallinnonalalle näyttäisi olevan budjetoitu 2,6 miljardia.

        Eiköhän senkin poiston jälkeen tuloveroa voitaisi laskea ainakin 2-3 prosenttia.


    • Lopetus nro1

      Liberaalit rp voitaisiin lopettaa seuraavien eduskuntavaalien jälkeen, jos se ei saa yhtään kansanedustajaa.

      Nuoret ihmiset kuluttavat aikaansa riitelemällä ja puhumalla epärealistista potaskaa. Voisivat käyttää tuonkin energian vaikka vapaaehtoistyöhön vanhustenhoidossa tai keräämällä roskia moottoritien varrelta.

      • tyyppiesimerkki.

        Sinun näköjään heti tekee mieli sanoa mitä toisen pitäisi tehdä.

        Liberaalit sen sijaa antaa tilaa itsemääräämisoikeudelle ja vapaudelle.


      • Yritätkö sanoa,
        tyyppiesimerkki. kirjoitti:

        Sinun näköjään heti tekee mieli sanoa mitä toisen pitäisi tehdä.

        Liberaalit sen sijaa antaa tilaa itsemääräämisoikeudelle ja vapaudelle.

        ettei minulla olisi vapautta sanoa mitä muiden pitäisi tehdä?

        Koska olen Liberaali ja minun tekee mieli komennella muita voin tehdä sen jos tahdon. Kaikki vastaan sanominen loukkaa itsemääräämisoikeuttani ja loukkaannun syvästi.


      • sanoa.
        Yritätkö sanoa, kirjoitti:

        ettei minulla olisi vapautta sanoa mitä muiden pitäisi tehdä?

        Koska olen Liberaali ja minun tekee mieli komennella muita voin tehdä sen jos tahdon. Kaikki vastaan sanominen loukkaa itsemääräämisoikeuttani ja loukkaannun syvästi.

        Käytä toki sananvapauttasi.


      • puolue kävi

        ennen sivistyspuolueesta. Sen ohjelma kutistui uusliberalistiseksi ideologiaksi, kuten tämänkin yliön kirjoituksista voi päätellä. Näillä teeseillä ponnistava puolue saa olla ja mennä. Miksi, ette liity Kokoomukseen. Se ajaa tämän ideologian paremmin kuin te, mutta paljon peitellymmin ja hienovaraisemmin. Äänestäjiä on näin helpompi vetää nenästä.


      • Ja kerran viellä Ei
        puolue kävi kirjoitti:

        ennen sivistyspuolueesta. Sen ohjelma kutistui uusliberalistiseksi ideologiaksi, kuten tämänkin yliön kirjoituksista voi päätellä. Näillä teeseillä ponnistava puolue saa olla ja mennä. Miksi, ette liity Kokoomukseen. Se ajaa tämän ideologian paremmin kuin te, mutta paljon peitellymmin ja hienovaraisemmin. Äänestäjiä on näin helpompi vetää nenästä.

        Pidä paikkaansa se mitä väitit Kokoomuksen ja tämän lipertuaarin yhtäläisyydestä. Kokoomus on konservatiivinen puolue ja tämä nyky Lipuaari on juriikin tuota mitä sanoit, siitä pisteet olet asian ytimessä.


      • että...
        puolue kävi kirjoitti:

        ennen sivistyspuolueesta. Sen ohjelma kutistui uusliberalistiseksi ideologiaksi, kuten tämänkin yliön kirjoituksista voi päätellä. Näillä teeseillä ponnistava puolue saa olla ja mennä. Miksi, ette liity Kokoomukseen. Se ajaa tämän ideologian paremmin kuin te, mutta paljon peitellymmin ja hienovaraisemmin. Äänestäjiä on näin helpompi vetää nenästä.

        ihminen saa itse päättää mihin rahansa laittaa?


      • sillä on
        Ja kerran viellä Ei kirjoitti:

        Pidä paikkaansa se mitä väitit Kokoomuksen ja tämän lipertuaarin yhtäläisyydestä. Kokoomus on konservatiivinen puolue ja tämä nyky Lipuaari on juriikin tuota mitä sanoit, siitä pisteet olet asian ytimessä.

        onko nimellisesti konservatiivi vai liberaalipuolue, kun tavara, jota kaupitellaan on samaa, mutta eri paketissa. Vai saadaanko näin suurempi äänisaalis saman asian taakse?


    • kommentteja...

      1. Kirjastot: kirjastotoiminta perustuu kirjastolakiin. Lain nojalla kuntien on järjestettävä kirjastopalvelut joko tuottamalla itse tai ostamalla muista kunnista. Kirjastojen määrää voidaan karsia. Ennen kirjastojen oli tehtävä hankintansa kotikuntansa kirjakaupoista. Se piti kirjakauppoja pystyssä. Nykyään ei ole pakko.

      2. Kansalaisopistot; atk-kurssit täyttyvät monesti ensimmäisenä ilmoittautumispäivänä. Syy on edullisessa hinnassa. Yksityisten hintoihin ei ole varaa kuin työnantajilla. Mainitsemiasi napatanssi- ja posliinimaalauskursseja voidaan karsia.

      • on.

        Se että jokin perustuu lakiin ei ole mikään perustelu. Poistetaan kirjastolaki kokonaan niin sillä siitä päästään.


      • niin...

        Ei tietenkään kansalaisilla ole varaa yksityisiin kursseihin kun verotus lypsää niiltä rahat ja laittaa humpuukipalveluihin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 118
      2444
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2257
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2011
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1442
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe