Kuinka kovalla tuulella matkustaja lentokoneet yleensä pystyvät laskeutumaan?
Varmaan 15-20m/s ei vielä ole mitään haittaa?
Tuuli
7
6289
Vastaukset
- viemää
Tuulen voimakkuus ei ole niinkään määräävä tekijä, vaan sen suunta. Koneilla on tietyt sivutuuli ja myötätuulirajat, joita ei saa olla. Yleensä myötätuuli on rajoittavin. Tyypillinen maksimi sivutuuli liikennekoneella voisi olla juuri tuo 15-20 m/s ja takatuuli vähemmän. Jos tuulee edestäpäin, niin se vain parantaa tilannetta.
- Lentäjä-poika
Jokaiselle konetyypille on annettu tietyt rajat. Rajat ovat kuitenkin ns. demostrated rajoja ja näin valmistaja pesee kätensä pois rajoituksista.
Tuossa joku vastasi että jos tuulee suoraan edestä ei sillä ole juuri väliä. No joo, oikein ja väärin. Varmasti koneella pystyy laskeutumaan todella kovassa tuulessakin, puhutaan 60 solmua ja yli (30m/s) jos tuuli tulee suoraan nokasta. Mutta koska lentäminen ei lopu siihen laskuun vaan kone on myös saatava asematasolle voi koneen rullaaminen olla lähes mahdotonta jos sivutuuli yltää 60 solmua. Nyt kerron konetyypistä josta tiedän, Boeing 777. Koneen operointi on kielletty jos tuulen nopeus maassa yltää 60 solmua, demostroitu sivutuuli komponetti on 40solmua(kuivalla kiitotiellä) kitkakertoimien vähennyttyä sivutuuli komponetti putoaa lähes nollaan jäisellä kiitotiellä. Tähän väliin mahtuu kostea, märkä, vetinen, lumi sohjo jne ja niiden vahduudet kaikilla mitoilla, eli tarkasti lasketaan ennen laskuun menoa ja lentoon lähtöä mikä on vallisteva kiitotie olosuhde.Takatuuli komponentti ei saa ylittää 15 solmua.
Mikäli nyt sitten tuulisikin suoraan nokasta ja tuuli olisi 60 solmua, kahdesti miettisin menisinkö laskuun kekntälle jossa tuulen nopeus on näin suuri. Puut rakennuksen ja maastonmuoto aiheuttaa tuulen pyörteitä. Jos voitaisiin olla täysin varmoja siitä ettei tuuli olisi puuskainen voisi tilannetta harkita, mutta tuskin. Puuskaisuus aiheuttaa koneen siiven nostovoimaan huomattavasti ja ns. windshear (tuulen nopeus vaihtuu äkillisesti lyhyellä matkalla joko pysty tai vaakasuorassa komponentissä) vaara on suuri ja tämä saattaa johtaa katastrofiin. Näitä on sattunut vaikka tuuli ei ole ollut läheskään edellämainitun tuulen suuruinen.
Tänä päivänä sää ennusteet ovat niin hyvät että jo ennen lennolle lähtöä voidaan päättää mennäänkö lainkaan. On parempi odottaa tuulen laskemista kuin yrittää väkisin. Lentäjätkin ovat ihan normaaleja heppuja eikä kukaan halua joutua tilanteeseen jossa vahinkoja voisi sattua.
Sanoisin että "huono" lentäjä on se joka saa itsensä tilanteeseen jossa tilanne saattaa olla ennalta arvaamaton. Hyvä lentäjä tekee päätöksen odottaa ja pelaa varman päälle.
Onneksi koneissa on nykyään upeat turbulenttisesta ilmasta varoittavat tutkat, näihin ei kuitenkaan saa luottaa siten että niitä apuna käyttäen voidaan lentää minne vain.
Täytyy muistaa että yläilmoissa on myös ns. kirkkaan ilman turbulenssi kohtia joita ei juuri voida säätutkissa nähdä ja ennustaa. Alueita voidaan kuitenkin nähdä tutkimalla sääkarttoja missä mahdollinen "mörkö" piilee.
Kannattaa pitää turvavyö kiinnitettynä vaikka sitä osoittava merkkivalo ei palaisikaan. Tämän olette varmasti kuulleetlennolla ja se ei ole pelkkää sanahelinää.
Toivottavasti tämä selitti hieman tilannetta. - viis vuotta
Lentäjä-poika kirjoitti:
Jokaiselle konetyypille on annettu tietyt rajat. Rajat ovat kuitenkin ns. demostrated rajoja ja näin valmistaja pesee kätensä pois rajoituksista.
Tuossa joku vastasi että jos tuulee suoraan edestä ei sillä ole juuri väliä. No joo, oikein ja väärin. Varmasti koneella pystyy laskeutumaan todella kovassa tuulessakin, puhutaan 60 solmua ja yli (30m/s) jos tuuli tulee suoraan nokasta. Mutta koska lentäminen ei lopu siihen laskuun vaan kone on myös saatava asematasolle voi koneen rullaaminen olla lähes mahdotonta jos sivutuuli yltää 60 solmua. Nyt kerron konetyypistä josta tiedän, Boeing 777. Koneen operointi on kielletty jos tuulen nopeus maassa yltää 60 solmua, demostroitu sivutuuli komponetti on 40solmua(kuivalla kiitotiellä) kitkakertoimien vähennyttyä sivutuuli komponetti putoaa lähes nollaan jäisellä kiitotiellä. Tähän väliin mahtuu kostea, märkä, vetinen, lumi sohjo jne ja niiden vahduudet kaikilla mitoilla, eli tarkasti lasketaan ennen laskuun menoa ja lentoon lähtöä mikä on vallisteva kiitotie olosuhde.Takatuuli komponentti ei saa ylittää 15 solmua.
Mikäli nyt sitten tuulisikin suoraan nokasta ja tuuli olisi 60 solmua, kahdesti miettisin menisinkö laskuun kekntälle jossa tuulen nopeus on näin suuri. Puut rakennuksen ja maastonmuoto aiheuttaa tuulen pyörteitä. Jos voitaisiin olla täysin varmoja siitä ettei tuuli olisi puuskainen voisi tilannetta harkita, mutta tuskin. Puuskaisuus aiheuttaa koneen siiven nostovoimaan huomattavasti ja ns. windshear (tuulen nopeus vaihtuu äkillisesti lyhyellä matkalla joko pysty tai vaakasuorassa komponentissä) vaara on suuri ja tämä saattaa johtaa katastrofiin. Näitä on sattunut vaikka tuuli ei ole ollut läheskään edellämainitun tuulen suuruinen.
Tänä päivänä sää ennusteet ovat niin hyvät että jo ennen lennolle lähtöä voidaan päättää mennäänkö lainkaan. On parempi odottaa tuulen laskemista kuin yrittää väkisin. Lentäjätkin ovat ihan normaaleja heppuja eikä kukaan halua joutua tilanteeseen jossa vahinkoja voisi sattua.
Sanoisin että "huono" lentäjä on se joka saa itsensä tilanteeseen jossa tilanne saattaa olla ennalta arvaamaton. Hyvä lentäjä tekee päätöksen odottaa ja pelaa varman päälle.
Onneksi koneissa on nykyään upeat turbulenttisesta ilmasta varoittavat tutkat, näihin ei kuitenkaan saa luottaa siten että niitä apuna käyttäen voidaan lentää minne vain.
Täytyy muistaa että yläilmoissa on myös ns. kirkkaan ilman turbulenssi kohtia joita ei juuri voida säätutkissa nähdä ja ennustaa. Alueita voidaan kuitenkin nähdä tutkimalla sääkarttoja missä mahdollinen "mörkö" piilee.
Kannattaa pitää turvavyö kiinnitettynä vaikka sitä osoittava merkkivalo ei palaisikaan. Tämän olette varmasti kuulleetlennolla ja se ei ole pelkkää sanahelinää.
Toivottavasti tämä selitti hieman tilannetta.Aika jännä. Kun luki tuota kirjoitustasi, tuntuu, että asialla olisi ollut Wille Wiis Wuotta. Omituista kyllä, lisäksi kyseinen Wille vaikuttaisi olevan lisäksi kännissä. Se kai ei ole mahdollista kuitenkaan?
Ehkä jäljet vievät sylttytehtaalle, eli hiekkalaatikolle, eli arabiemiraatteihin... Sieltä voisi odottaa näitä "asiantuntijoita" B777 kokemuksella. - 777:llä
viis vuotta kirjoitti:
Aika jännä. Kun luki tuota kirjoitustasi, tuntuu, että asialla olisi ollut Wille Wiis Wuotta. Omituista kyllä, lisäksi kyseinen Wille vaikuttaisi olevan lisäksi kännissä. Se kai ei ole mahdollista kuitenkaan?
Ehkä jäljet vievät sylttytehtaalle, eli hiekkalaatikolle, eli arabiemiraatteihin... Sieltä voisi odottaa näitä "asiantuntijoita" B777 kokemuksella.en tiedä mutta tuo kirjoitus oli kuitenkin hyvin asiallinen ja varmaan suurinpiirtein oikein. Mikä siinä sinua noin harmittaa että täytyy taas kirjoittaa tuollainen mollaus-viesti. Ne taitaakin olla ainoat viestit joita ymmärrät. Nehän tietysti nostaa palstan arvoa suuresti ja auttaa monia. Taidat itse olla ainakin kehitystasoltasi Kalle 3-vuotias.
- kirjoituksesta.
777:llä kirjoitti:
en tiedä mutta tuo kirjoitus oli kuitenkin hyvin asiallinen ja varmaan suurinpiirtein oikein. Mikä siinä sinua noin harmittaa että täytyy taas kirjoittaa tuollainen mollaus-viesti. Ne taitaakin olla ainoat viestit joita ymmärrät. Nehän tietysti nostaa palstan arvoa suuresti ja auttaa monia. Taidat itse olla ainakin kehitystasoltasi Kalle 3-vuotias.
Asia ihan hyvin selitetty, mutta wind shearissa on enemmän kysymys tuulen suunnan nopeasta muuttumisesta vastatuulesta myötätuuleksi koneen korkeuden muuttuessa. Tästä syystä on koneita pudonnut kynnyksille, mutta nykyään ko. olosuhteet pystytään indikoimaan ja lentäjät osaavat ne huomioida.
- edellinen
kirjoituksesta. kirjoitti:
Asia ihan hyvin selitetty, mutta wind shearissa on enemmän kysymys tuulen suunnan nopeasta muuttumisesta vastatuulesta myötätuuleksi koneen korkeuden muuttuessa. Tästä syystä on koneita pudonnut kynnyksille, mutta nykyään ko. olosuhteet pystytään indikoimaan ja lentäjät osaavat ne huomioida.
että wind shearia on myös se kun esim voimakas vastatuuli pienenee nopeasti tai myötätuuli lisääntyy nopeasti. Eli ei sen tuulen suunnan tarvitse muuttua ollenkaan,nopeusero riittää. Tietysti "siiriä" on myös vastakkaiset muutokset, mutta ne eivät ole niin vaarallisia lentokoneen lentämisen kannalta.
- Windshear!
edellinen kirjoitti:
että wind shearia on myös se kun esim voimakas vastatuuli pienenee nopeasti tai myötätuuli lisääntyy nopeasti. Eli ei sen tuulen suunnan tarvitse muuttua ollenkaan,nopeusero riittää. Tietysti "siiriä" on myös vastakkaiset muutokset, mutta ne eivät ole niin vaarallisia lentokoneen lentämisen kannalta.
Kyseinen ilmiö johtuu voimakkaista laskevista tai nousevista ilmavirtauksista, joita esiintyy varsinkin ukkospilvien sisällä. Lähestyessä joutuminen laskevaan pystyvirtaukseen saattaa koitua kohtalokkaaksi, varsinkin matalalla... Joissain koneissa (suurimmissa osissa) on säätutkaan asennettu windshear-toiminto, joka havaitsee ja varoittaa em. ilmiöistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841