Haluan ulkosuomalaiseksi.

_väsynyt_

Vaikka rakastan tätä maata, sen luontoa, metsiä, järviä, rauhaa, niin en kestä enää. Miten joku kansa voi olla niin uskomattoman negatiivinen?! En itsekään ole mikään räpätäti tai sosiaalihöylä enkä pidä jenkkityylisestä "tekopirteydestä", mutta minua on alkanut ahdistaa, kun täällä kukaan ei vaikuta nauttivan elämästä! Joka asiasta valitetaan, koskaan ei ole hyvin; naapurilla on aina paremmin, joku muu sai yhden enemmän kuin minä, kaikki on aina huonosti. Ihmiset istuvat yksin harmaissa kopperoissaan suupielet alaspäin. Marmati marmati marm. Ei mikään ihme että ihmiset ovat fyysisestikin sairaita, kun yksinäisyys ja alakulo ja muuten vain paha olo ovat valloillaan.

Suomalainen perusluonne on niin jäykkä ja jotenkin melankolinen, kyräilevä ja tekosovinnainen. Ei uskalleta *elää*. Tunnistan itsessänikin lisääntyvän negatiivisuuden, ja haluan täältä pois ennenkuin se syö minut.

Kertokaa siis minulle, mistä löydän paikan, jossa ihmisistä välitetään, ystävät ja perhe, myös vanhukset ja lapset, ovat tärkeitä ja heidän kanssaan vietetään aikaa, laitetaan ruokaa, nauretaan, pidetään huolta? Paikka missä voi hymyillä kaupungilla ihmiselle ilman että toinen vaihtaa kadunpuolta? Missä ihmiset moikkaavat toisiaan, kyselevät vointia, tapaavat vaikka jonkin pelin merkeissä tai istuskelevat vaikka lasillisella töiden jälkeen? Temperamenttia saa olla, ei tällaista yksi-sana-tunnissa-jos-on-ihan-pakko-tyyliä, ei tarvitse olla luonteeltaan kuin "mummun lehmä", vaan haluan ihmisiä, jotka ovat ELOSSA ja sen NÄKEE, ilman että täytyy kokeilla pulssia!

Missä ei ole jatkuvasti "harmaata", eikä masennus ole normaaliolotila?! Kertokaa!

80

10492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - - - >

      Ihmisellä on taipumus projisoida itseltään kieltämiään, mutta todellisuudessa itsessään olevia ja omaamiaan kielteisiä asioita ja tunteita ympäristöönsä. "Syy" on aina itsensä ulkopuolella.

      Ulkoisilla muutoksilla ei saa ratkaisua sisäisiin ongelmiinsa, se on pelkkää kosmetiikkaa.

      Ihminen on vastuussa itse omasta onnellisuudestaan, se lähtee itsestä, sisältä. Niin kauan kuin se "on aina" ympäristön syytä, henkilö antaa onnellisuutensa ja tasapainonsa avaimet ulkopuolisille elementeille. Tietysti ympäritökin vaikuttaa vrt. väkivalta, rikollisuus, turvattomuus, taloudelliset haasteet ym.

      Mielestäni paras hetki muuttaa ulkomaille on juuri silloin kuin kaikki on hyvin omassa elämässä, on sinut itsensä kanssa ja tuntee itsensä vahvaksi ja tasapainoiseksi. Ulkomaille muutto vaatii myös paljon henkisiä resurseja. Muuton motiivina halu nähdä ja kokea uutta ja rikastuttavaa, ei pakeneminen.

      Itseään ei voi paeta > tyytymättömyys, ihmissuhdeongelmat, tunneperäiset vaikeudet ym. seuraavat ihmistä minne hän meneekin.Ulkomailla ne todellisuudessa vain korostuvat ja muuttuvat entistäkin vaikeimmiksi. Elämän arki kaikkine haasteineen tulee vastaan kaikkialla.

      Elämän matka alkaa itsestä.

      • vähättelemistä

        Missä on välittäminen, sympaattinen ajattelukyky? Miksi ilman muuta oletat, että aloittaja on kykenemättömämpi ymmärtämään tunteitaan kuin sinä? Ehkä juuri sinun tyyppisesi perussuomalaiset saavat eloisammasta ihmisestä ilon pois. On vaikea olla oma iloinen itsensä, jos on joku aina mollaamassa, sanoi mitä tahansa.


      • juttu oli asiaa
        vähättelemistä kirjoitti:

        Missä on välittäminen, sympaattinen ajattelukyky? Miksi ilman muuta oletat, että aloittaja on kykenemättömämpi ymmärtämään tunteitaan kuin sinä? Ehkä juuri sinun tyyppisesi perussuomalaiset saavat eloisammasta ihmisestä ilon pois. On vaikea olla oma iloinen itsensä, jos on joku aina mollaamassa, sanoi mitä tahansa.

        Sitapaitsi aloittaja syyllistyi siihen mista muita suomalaisia syytti: valitti etta kun kaikki taalla on pain p:ta


      • - - - >
        vähättelemistä kirjoitti:

        Missä on välittäminen, sympaattinen ajattelukyky? Miksi ilman muuta oletat, että aloittaja on kykenemättömämpi ymmärtämään tunteitaan kuin sinä? Ehkä juuri sinun tyyppisesi perussuomalaiset saavat eloisammasta ihmisestä ilon pois. On vaikea olla oma iloinen itsensä, jos on joku aina mollaamassa, sanoi mitä tahansa.

        Kommenttini perustuu aloittneen kirjoittaman tekstin sisältöön kokonaisuudessaan ja sen synnyttämään vaikutelmaan, ei enempää ei vähempää.

        a) Kuvaus suomalaisista, tasapainoisuuden ja objektiivisuuden puute, kovin nyanssiköyhä ja yksioikoisen leimaava, "kaikki" ovat... Oman "väsymyksen" syynä ko. ympäristö. Antoi pikemminkin kuvan "suomalaisia" kuvatessaan kuin olisi todellisuudessa maalannut, kuvannut / peilannut omaa sisäistä tunnetilaansa. Tästä otsikko "Projisoinnin oireet"...

        Ps. Tunnen paljon suomalaisia jotka ovat ilosisia, seurallisia, energisiä, uteliaita uusista asioista, aktiivisia, helposti lähestyttäviä ja jotka eivät suinkaan kuluta energiaansa "naapureiden" kadehtimiseen tai toisten suomalaisten yksipuoliseen leimaamiseen ym. sillä heillä on niin paljon muuta rakentavaa toimintaa.

        b) Toiveet kohdemaan asukkaista, realistisia? Oma onnellisuus avautuu, tarvitsee vai ulkoiset muuttuvat tekijät ja "oikeat" ihmiset...

        c) Valittu nimimerkki

        Olen edelleenkin vakuuttunut etteivät henkilökohtaiset ongelmat kuten masennus ja mahdolliset ihmissuhdeongelmat korjaannu pelkillä ulkoisilla muutoksilla, kuten ulkomaille muutolla, vaan pikemminkin voimituvat alkuinnostuksen laannuttua. Itseään ei voi paeta, vaikka pieni ulkomaan trippi voikin mukavasti piristää.

        Kuten totesin, niin silloin kun omassa sisäisessä elämässä asiat ovat tasapainossa, silloin myös ulkomaillekin muutto onnistuu, mikäli veri muille maille vetää.

        Kirjoituksen synnyttämistä vaikutelmista voisi kirjoittaa paljon laajemminkin. Tarkoituksena ei suinkaan ole loukata ja kommentistani huolimatta toivotan kaikkea hyvä aloittaneelle.


    • kesällä

      Lähtisitkö mukaan ihan vaan katsomaan millaista voisi olla elämä muualla? Olen nimittäin lasteni kanssa irrottamassa itseäni tästä suomalaisesta yhteiskunnasta ja vaihtamassa maisemaa kokonaan toisenlaiseen tunnelmaan. Lähtö Espanjaan olisi tarkoitus ajoittaa koulunloppumiseen. Suku ja ystävät siunaavat lähtöaikeeni ja toivottavat hyvää matkaa; taka-ajatuksena heillä päästä lomille edullisesti lentolipun hinnalla =)

      Espanjan opiskelu vauhdittaa matkakuumetta ja laihdutuskin on hienosti käynnissä. Muksut ovat innoissaan ja ovat mielissään tulevasta muutoksesta. Matkaseura ei olisi pahitteeksi joten olisi mukava tavata samanhenkinen ihminen, joka mielii muualle tästä oravanpyörästä. Haluaisin elämälleni muutakin kädenjälkeä kuin mahahaavan ainaisesta kiireestä ja suorittamisesta. Toivoisin voivani oppia rauhoittumaan ja nauttimaan jokaisesta hetkestä.

      Olen rauhallinen seikkailijaluonne ja rakastan uusia elämyksiä ja haasteita.

      Etelän aurinkoon ja fiestaan houkuttaen

      * Milla *

      • vaan

        Itseäni myös kiinnostaisi lähteä ensi kesänä/syksynä Espanjaan. Oletko mitä ikäluokkaa(jos saa kysyä:)?


      • _väsynyt_

        Tiedätkö Milla, Espanja ei kuulosta yhtään hullummalta idealta..! :) Ihanaa että lapsesikin saavat tuollaisen tilaisuuden, itselleni suurimpia "rikkauksia" on että vanhempani kärräsivät minua ympäri maailmaa.

        Paljon olisi tietenkin huomioitavaa ennen lähtöä, mutta sekin suunnittelu ja valmistelu on jo itsessään mahtavaa...

        Kirjoita vaikka mailiini haaveileva AT luukku.com, niin jutellaan enemmän!


      • nainenhan minä
        vaan kirjoitti:

        Itseäni myös kiinnostaisi lähteä ensi kesänä/syksynä Espanjaan. Oletko mitä ikäluokkaa(jos saa kysyä:)?

        ..Ei tarvitse kysyä lupaa muuttamiseen ja niin vanha että saa pitää oman päänsä =) Nuorekas ensi vuonna 40v täyttävä hillitty hupakko..Päätökset on huolella ajateltu, joten mitään hetken huumaa nämä suunitelmani eivät ole. Taka-ajatuksena on se, että kun lapset, 12-vuotias tyttö ja 15-vuotias poika joskus kotoa erkanevat olisin minäkin oman paikkani jostain sitten siihen mennessä löytänyt. Täällä Pk-seudulla en osaa minnekään mennä.


      • jo luukkuusi..
        _väsynyt_ kirjoitti:

        Tiedätkö Milla, Espanja ei kuulosta yhtään hullummalta idealta..! :) Ihanaa että lapsesikin saavat tuollaisen tilaisuuden, itselleni suurimpia "rikkauksia" on että vanhempani kärräsivät minua ympäri maailmaa.

        Paljon olisi tietenkin huomioitavaa ennen lähtöä, mutta sekin suunnittelu ja valmistelu on jo itsessään mahtavaa...

        Kirjoita vaikka mailiini haaveileva AT luukku.com, niin jutellaan enemmän!

        Olipas kiva kun sain vastauksia..Ihanaa! Fiilistellen pitkin iltaa, rallattelee ja riemuitsee sateen keskellä

        Kiitoksin * Milla *


      • Muutolintu

        Espanjaan haluaville sanoisin sen olevan hyvän ajatuksen kunhan vain pysyttelee kaukana suomalaisista. Itse olen elänyt täällä yhteensä parikymmentä talvea omassa talossani ja kesäksi tulen Suomeen. Olen kaikkiaan käynyt yli 80 maassa ja se on avartanut näkemystäni eri kulttuureista mahtavasti.
        Mutta tutustuhan Suomi24 keskustelupalstaan "Vallankumous Las Palmasissa"
        jonka Kalervo Kytölä on aloittanut tai sama Suomi24 > ulkosuomalaiset > Kirjeitä Suomi kerhon jäsenille, niin saat mielikuvia suomalaisista yhteistyökumppaneista.


      • kehotat
        Muutolintu kirjoitti:

        Espanjaan haluaville sanoisin sen olevan hyvän ajatuksen kunhan vain pysyttelee kaukana suomalaisista. Itse olen elänyt täällä yhteensä parikymmentä talvea omassa talossani ja kesäksi tulen Suomeen. Olen kaikkiaan käynyt yli 80 maassa ja se on avartanut näkemystäni eri kulttuureista mahtavasti.
        Mutta tutustuhan Suomi24 keskustelupalstaan "Vallankumous Las Palmasissa"
        jonka Kalervo Kytölä on aloittanut tai sama Suomi24 > ulkosuomalaiset > Kirjeitä Suomi kerhon jäsenille, niin saat mielikuvia suomalaisista yhteistyökumppaneista.

        pysyttelemään kaukana suomalaisista? Ihmisen pitäisi omaksua kanta: Asiat riitelevät, eivät ihmiset. Ei ihmisiä pidä luokitella sen mukaan, mihin kerhoon he kuuluvat. Ihmiset ihmisinä. Olisi ollut asiallisempaa neuvoa pysyttelemään kaukana riitaisesta seurasta kuin kaikista siellä olevista suomalaisista.


      • vaikenija
        kehotat kirjoitti:

        pysyttelemään kaukana suomalaisista? Ihmisen pitäisi omaksua kanta: Asiat riitelevät, eivät ihmiset. Ei ihmisiä pidä luokitella sen mukaan, mihin kerhoon he kuuluvat. Ihmiset ihmisinä. Olisi ollut asiallisempaa neuvoa pysyttelemään kaukana riitaisesta seurasta kuin kaikista siellä olevista suomalaisista.

        Olen samaa mieltä muuttolinnun kanssa.

        Jos kaupungilla liikkuessamme kuulemme suomea niin ohitamme paikan vaieten.
        Muutama suomalainen ystävä meillä on.
        Nekin asuvat kaupungissa eikä niissä reservaateissa.

        Ilmeisesti urbanisatioiden ahtaat ympyrät houkuttelevat esiin kateuden, ahneuden ja pahansuopaisuuden.
        Sellaisena olemme niiden asukit kokeneet.

        Sitten on vielä suomalaisryhmä joka katsoo yhteisen kansalaisuuden pyhittävän minkä tahansa törkeyden.

        Talossamme asuu kolmen suomalaisen ja tietenkin espanjalaisten lisäksi muutama norski, svedu, belgialainen ja englantilaistunut belgialainen.
        Miellyttävää seuraa. Eikä "pakkoseurustelua"!


    • TarHeel

      Pohois-Caroliinaan.
      Tama on hyva alue elaa! 4 vuodenaikaa, ei 2 niin kuin Suomessa.

      Taalla ei oravanpyora jota ruokkii sosialismi -kateus saa otetta. Taalla on positiivista energiaa ja hymya. Kohteliaat ihmiset jne. Esimerkki: en lukitse ikina auton ovia taalla. Tavaratkin saavat olla rauhassa etupihassa ilman etta niita viedaan.

    • sanottiin:

      Siellä hyvä missä ei meitä. Ei se huono olo ulkomaille muutolla parane. Se on itsestäsi kiinni, niin kuin joku tuossa edellä sanoi. Tiedän kokemuksesta; itsellä tulee lähipäivinä 50 vuotta täyteen Suomesta lähtemisestäni.

      • ...samaa mieltä.

        Mielestäni se ei aina ole sillä tavalla "itsestä kiinni", niinkuin pari vastaajaa ovat sanoneet. Tuolla logiikalla ihminen, joka kärsii valottomuudesta ja sen takia masentuu, ei voisi paremmin jossakin paikassa missä on vuoden ympäri valoisaa? Minä taas uskon, että jos kärsii esim. pimeydestä niinkuin äitini (joka saa usein talvisin kirkasvalohoitoa), niin voisi paljon paremmin muualla kuin "pimeässä maassa". Samaten jos ihminen on sosiaalinen ja nauravainen luonteeltaan ja kaipaa paljon ihmiskontakteja, hän tarvitsee asuinpaikakseen sellaisen maan, missä ihmiset ovat enemmän kanssakäymisissä, eikä hänen kannata asua metsässä tuppisuiden seassa :D :D

        Eli jokainen tarvitsee luonteensa mukaisen ympäristön. Jos on sattunut syntymään "väärään maahan", niin sitten pitää löytää se "oikea". Joka paikassahan tietty on omat ongelmansa, mutta jokaiselle varmasti löytyy paikka, missä plussapuolet ovat voitolla.

        Vaikuttaa olevan tosi tavallista täällä rakkaassa maassamme, että jos joku kehtaa sanoa jotakin negatiivista Suomesta, vika on aina hänessä itsessään... eihän nyt _Suomessa_ mitään vikaa voi olla... vaikka itsemurhaluvut ovat huikeat ja vanhukset makaavat yksinäisinä laitoksissa. :(


      • synnyinmaa.
        ...samaa mieltä. kirjoitti:

        Mielestäni se ei aina ole sillä tavalla "itsestä kiinni", niinkuin pari vastaajaa ovat sanoneet. Tuolla logiikalla ihminen, joka kärsii valottomuudesta ja sen takia masentuu, ei voisi paremmin jossakin paikassa missä on vuoden ympäri valoisaa? Minä taas uskon, että jos kärsii esim. pimeydestä niinkuin äitini (joka saa usein talvisin kirkasvalohoitoa), niin voisi paljon paremmin muualla kuin "pimeässä maassa". Samaten jos ihminen on sosiaalinen ja nauravainen luonteeltaan ja kaipaa paljon ihmiskontakteja, hän tarvitsee asuinpaikakseen sellaisen maan, missä ihmiset ovat enemmän kanssakäymisissä, eikä hänen kannata asua metsässä tuppisuiden seassa :D :D

        Eli jokainen tarvitsee luonteensa mukaisen ympäristön. Jos on sattunut syntymään "väärään maahan", niin sitten pitää löytää se "oikea". Joka paikassahan tietty on omat ongelmansa, mutta jokaiselle varmasti löytyy paikka, missä plussapuolet ovat voitolla.

        Vaikuttaa olevan tosi tavallista täällä rakkaassa maassamme, että jos joku kehtaa sanoa jotakin negatiivista Suomesta, vika on aina hänessä itsessään... eihän nyt _Suomessa_ mitään vikaa voi olla... vaikka itsemurhaluvut ovat huikeat ja vanhukset makaavat yksinäisinä laitoksissa. :(

        Suomesta muuttaminen oli minulle myönteinen kokemus, Vaikka olen itse ujohko ja hiljainen, niin olen myös optimistinen ja löydän hassua kaikesta. Suomessa alkoi olo masentaa, eikä se todella ollut niin paljon minun syyni kuin sen susisuomalaisen ympäristön. Suomen luontoa rakastin, ja kaipaan sitä yhä, mutten niin, että kipeää tekisi. Olen löytänyt kotimaani ja olen onnellinen.

        Ihmisluonteita on kaikenlaisia. Jollekin jörölle espanjalaiselle Suomi saattaa olla ihan omiaan. Kevyemmän oloiselle vilpettelijälle Suomesta lähtö voi olla varmin tie onneen. Suomalainen perusluone on kielteinen ja yks'totinen.

        Rohkeasti vaan takaisin maailmalle, niinkuin sanot jo käyneesikin, aloittaja.


      • raxu2
        synnyinmaa. kirjoitti:

        Suomesta muuttaminen oli minulle myönteinen kokemus, Vaikka olen itse ujohko ja hiljainen, niin olen myös optimistinen ja löydän hassua kaikesta. Suomessa alkoi olo masentaa, eikä se todella ollut niin paljon minun syyni kuin sen susisuomalaisen ympäristön. Suomen luontoa rakastin, ja kaipaan sitä yhä, mutten niin, että kipeää tekisi. Olen löytänyt kotimaani ja olen onnellinen.

        Ihmisluonteita on kaikenlaisia. Jollekin jörölle espanjalaiselle Suomi saattaa olla ihan omiaan. Kevyemmän oloiselle vilpettelijälle Suomesta lähtö voi olla varmin tie onneen. Suomalainen perusluone on kielteinen ja yks'totinen.

        Rohkeasti vaan takaisin maailmalle, niinkuin sanot jo käyneesikin, aloittaja.

        Asiaa puhut. Itsellä oli ja tunne lähtemisestä pitkän aikaa enen kuin sen toteutin. Ei voi muuta sanoa kuin että hermot lepäävät täällä, vaikka aivan samoja asioita hoitelen kuin kotimaassakin.

        Ainakin itselläni lähtemisen suurin syy oli Suomen negatiivinen ilmapiiri ja tekopirteys. Mitä enemmin ihmisillä meni asiat v...ralleen, sitä enemmin he näyttelivät tekopirteetä "kaikki on ihan jees" tyylillä.

        Satuin ennen lähtöäni tänne juttelemaan henkilön kanssa jonka kotimaahan olin lähdössä ja joka oli tullut Suomeen asumaan ja oli asunut jo monta vuotta. Aika kivalta tuntui kun tämä kyseinen henkilö sanoi uskovansa, että tulen hyvin viihtymään hänen kotimaassaan. Ja niin on myös käynyt.

        Suomessa asuvat ulkomaalaiset ovat täysin selvillä suomalaisesta perusluonteesta, siksipä tämäkin henkilö varmaan myös näki, kuinka paljon kärsin kotimaassani asumisesta.


    • ulkosuomalainen com

      http://www.ulkosuomalainen.com/
      Siellä eri maiden suomalaisyhteisöiden yhteystiedot.
      Moni eläkeläinen on asiaa tuumannut:
      Mansikkapaikka muualla.

      • selviää

        Olen viettänyt muutaman kuukauden pois Suomesta, enkä ikävöi takaisin...Päätin jäädä, sillä tuntuu hyvältä asua maassa, jossa toisten huomioiminen on itsestäänselvyys. Yleisissä kulkuneuvoissa syntyy mielenkiintoisia jutteluhetkiä vieruskaverin kanssa, bussipysäkillä kukaan ei katso kieroon kun alat jutella tuntemattoman kanssa. Ihmiset ovat ystävällisempiä kuin rakkaassa kotimaassani. Voihan olla että totean sen ajan myötä pelkäksi pinnallisuudeksi, mutta täällä on sellainen tunne että toisista ihmisistä välitetään...


    • paikkoja vaikka kuinka

      "Kertokaa siis minulle, mistä löydän paikan, jossa ihmisistä välitetään, ystävät ja perhe, myös vanhukset ja lapset, ovat tärkeitä ja heidän kanssaan vietetään aikaa, laitetaan ruokaa, nauretaan, pidetään huolta? Paikka missä voi hymyillä kaupungilla ihmiselle ilman että toinen vaihtaa kadunpuolta? Missä ihmiset moikkaavat toisiaan, kyselevät vointia, tapaavat vaikka jonkin pelin merkeissä tai istuskelevat vaikka lasillisella töiden jälkeen? Temperamenttia saa olla, ei tällaista yksi-sana-tunnissa-jos-on-ihan-pakko-tyyliä, ei tarvitse olla luonteeltaan kuin "mummun lehmä", vaan haluan ihmisiä, jotka ovat ELOSSA ja sen NÄKEE, ilman että täytyy kokeilla pulssia!"

      No naita paikkojahan on. Esim. omat kokemukseni Etela-Amerikasta. Siella ihmiset ovat elavia ja puheliaita. Siellahan ON PAKKO puhua. Jos keskusteluun tulee hetken tauko ihmiset hataantyvat. Heille on lahes mahdotonta olla hiljaa, hetken vaiteliaisuus koetaan epaystavallisyydeksi tai uskotaan etta henkilo on jostain loukkaantunut, tms.
      Kaikkia siella sanotaan "ystaviksi", amigo. Tosin sanan merkitys on aivan eri kuin Suomessa. Sanaa "amigo" kaytetaan koko ajan, aivan tuntemattomillekin, taksikuskille, tarjoilijalle, satunnaiselle ohikulkijalle, useimmiten sen merkitys itse asiassa on siis "hei kuule" tai "anna minulle". Minuakin enimmakseen amigoksi taikka ihan amiguitoksi sanovat kerjalaiset, katukaupustelijat, (vaaran)rahanvaihtajat, tutut jotka pyytavat minua tarjoamaan heille oluet (KUKAAN ei vuoden aikana taalla ole kutsunut minua ulos tarjotakseen minulle jotain, toisin pain kylla lukemattomia kertoja, minua PYYDETAAN tarjoamaan heille, tai se otetaan itsestaanselvyytena), jne.
      Rosvot sitten tietysti erikseen.
      Menepa vaikka sinne ulkosuomalaiseksi.

      • sanoja :-)

        Ja muita sanoja joilla taalla ihmisia puhutellaan: flaco/flaquito eli laiheliini (entra no mas, flaquito - tule sisaan vaan laiheliini), gordo/gorduito eli laski (¿que dice usted, el gorduito al fondo? - enta mitas te sanotte, te laski siella peralla?)


      • dainamai
        sanoja :-) kirjoitti:

        Ja muita sanoja joilla taalla ihmisia puhutellaan: flaco/flaquito eli laiheliini (entra no mas, flaquito - tule sisaan vaan laiheliini), gordo/gorduito eli laski (¿que dice usted, el gorduito al fondo? - enta mitas te sanotte, te laski siella peralla?)

        jos haluaa lähteä pois täältä. onko paha jos on ollut niin masentunut täällä että kaksi kertaa yrittänyt itsemurhaa ja kokenut että pois oleminen suomsta on parantanut oloa. italiassa 3kk ja espanjassa 3kk ja tunnen että ajat olleet elämäni parhaita. miksi on niin väärin tuntea onnea muualla kuin suomessa. ja varsinkin kun suomessa ei niin koe. siis onnellisuutta..


      • FLn.
        dainamai kirjoitti:

        jos haluaa lähteä pois täältä. onko paha jos on ollut niin masentunut täällä että kaksi kertaa yrittänyt itsemurhaa ja kokenut että pois oleminen suomsta on parantanut oloa. italiassa 3kk ja espanjassa 3kk ja tunnen että ajat olleet elämäni parhaita. miksi on niin väärin tuntea onnea muualla kuin suomessa. ja varsinkin kun suomessa ei niin koe. siis onnellisuutta..

        ...on vaarin muuttaa ulkomaille paremman elaman perassa koska olet onnellinen, paremman elaman perassa ja ehka ja todennakoisesti tyytyvainen elamaan verrattuna naapuriin tai taalla kirjoittaviin keski-ikaisiin elamaansa tyytymattomiin tyolaisiin. Kateellisuudessa on sita jotain mista suomalaiset pitavat. Kenellakaan ei saa olla toista paremmin, ei valia miten kovasti haluat ja miten kovasti olet tehnyt toita sen eteen.

        Suomeen syntyminen on ikaankuin kahle, keskinkertaisuus, oravanpyora, neljan seinan sisalla tyon ulkopuolella, naama mutrulla ja mahdollisimman negatiivinen asenne.

        Tanaankin huomasin kun vastaan kaveli kalkin kalpea pariskunta ja miespuolisella herrasmiehella oli suomi-lippis paassa, mina yritin englanniksi lahestya useampaan kertaan ja selvasti ettei varmasti jaanyt huomaamatta, mutta kirjaimellisesti kaansivat selan, eivat sanoneet minulle mitaan. Siirsivat katseen nayteikkunaan ja kiihdyttivat askelia. Tuo on sita suomalaisuutta mita en kaipaa minun uudessa kodissa, pysykoon Suomessa! Eri kieli niin kaikki olisi toisin.. on sita pinnallisuutta Suomessakin kuten naette.


      • FLn.
        FLn. kirjoitti:

        ...on vaarin muuttaa ulkomaille paremman elaman perassa koska olet onnellinen, paremman elaman perassa ja ehka ja todennakoisesti tyytyvainen elamaan verrattuna naapuriin tai taalla kirjoittaviin keski-ikaisiin elamaansa tyytymattomiin tyolaisiin. Kateellisuudessa on sita jotain mista suomalaiset pitavat. Kenellakaan ei saa olla toista paremmin, ei valia miten kovasti haluat ja miten kovasti olet tehnyt toita sen eteen.

        Suomeen syntyminen on ikaankuin kahle, keskinkertaisuus, oravanpyora, neljan seinan sisalla tyon ulkopuolella, naama mutrulla ja mahdollisimman negatiivinen asenne.

        Tanaankin huomasin kun vastaan kaveli kalkin kalpea pariskunta ja miespuolisella herrasmiehella oli suomi-lippis paassa, mina yritin englanniksi lahestya useampaan kertaan ja selvasti ettei varmasti jaanyt huomaamatta, mutta kirjaimellisesti kaansivat selan, eivat sanoneet minulle mitaan. Siirsivat katseen nayteikkunaan ja kiihdyttivat askelia. Tuo on sita suomalaisuutta mita en kaipaa minun uudessa kodissa, pysykoon Suomessa! Eri kieli niin kaikki olisi toisin.. on sita pinnallisuutta Suomessakin kuten naette.

        Haluan viela lisata henkilokohtaisia ajatuksia.

        Minulla on ollut aarimmaisen hyva paiva, mutta jo pelkka suomalaisella palstalla vierailu ja kirjoitusten lukeminen sai minun mielialan taas maihin. On ilmeisen selva merkki mista minun tulisi pysya erossa?


      • piristaa
        dainamai kirjoitti:

        jos haluaa lähteä pois täältä. onko paha jos on ollut niin masentunut täällä että kaksi kertaa yrittänyt itsemurhaa ja kokenut että pois oleminen suomsta on parantanut oloa. italiassa 3kk ja espanjassa 3kk ja tunnen että ajat olleet elämäni parhaita. miksi on niin väärin tuntea onnea muualla kuin suomessa. ja varsinkin kun suomessa ei niin koe. siis onnellisuutta..

        Uskon kylla etta lyhytaikainen oleskelu ulkomailla piristaa. 3 kuukautta Italiassa ja Espanjassa varmaan on tuntunut lomalta, paljon uusia asioita, arkielama ei ole painanut paalle. On kuitenkin eri asia asua, tehda tyota ja elaa sita arkea ulkomailla. Arkipaiva on arkea ja ankeaa myos ulkomailla jos se kerran tuntuu ankealta Suomessakin. Jos ihminen on masentunut ja onneton ja tyytymaton elamaansa, kotimaahansa ja kotimaansa ihmisiin ja kulttuuriin jotka han sentaan tuntee koska on kasvanut siihen, kuinka han voisi voida jotenkin paremmin vieraassa ymparistossa? Jos ihminen esimerkiksi ei oikein hyvin tule toimeen ihmisten kanssa kotimaassaan on turha kuvitella etta ne ihmissuhdetaidot jotenkin itsestaan syntyisivat ulkomailla. Kylla se ulkomailla on yleensa vaikeampaa.
        Mutta ulkomaille lahteminen on suomalaiselle kylla helppoa. Moneen maahan taalta paasee ilman erityisempia vaikeuksia. Siita vaan kokeilemaan, kerran se vaan kirpaisee. Kylla minullakin on ollut mielessa hankkia mokki ja perunamaa taalta, jostain vuoristokylasta. Elama tosin olisi varsin yksinkertaista...


      • kirjoittelet.
        piristaa kirjoitti:

        Uskon kylla etta lyhytaikainen oleskelu ulkomailla piristaa. 3 kuukautta Italiassa ja Espanjassa varmaan on tuntunut lomalta, paljon uusia asioita, arkielama ei ole painanut paalle. On kuitenkin eri asia asua, tehda tyota ja elaa sita arkea ulkomailla. Arkipaiva on arkea ja ankeaa myos ulkomailla jos se kerran tuntuu ankealta Suomessakin. Jos ihminen on masentunut ja onneton ja tyytymaton elamaansa, kotimaahansa ja kotimaansa ihmisiin ja kulttuuriin jotka han sentaan tuntee koska on kasvanut siihen, kuinka han voisi voida jotenkin paremmin vieraassa ymparistossa? Jos ihminen esimerkiksi ei oikein hyvin tule toimeen ihmisten kanssa kotimaassaan on turha kuvitella etta ne ihmissuhdetaidot jotenkin itsestaan syntyisivat ulkomailla. Kylla se ulkomailla on yleensa vaikeampaa.
        Mutta ulkomaille lahteminen on suomalaiselle kylla helppoa. Moneen maahan taalta paasee ilman erityisempia vaikeuksia. Siita vaan kokeilemaan, kerran se vaan kirpaisee. Kylla minullakin on ollut mielessa hankkia mokki ja perunamaa taalta, jostain vuoristokylasta. Elama tosin olisi varsin yksinkertaista...

        Kolmen kuukauden lomamatka etelään on jotain muuta kuin loppuelämän vietto kaikkine huolineen siellä etelässä. Ensimäinen vastaaja sanoi: Ei itseään voi paeta. Oikeassa oli. Olen tavannut tuhansia eri maista tulleita siirtolaisia ja tutustunutkin satoihin heistä. Eräistä on tullut rikkaita, eräät ovat päätyneet katuojaan, mutta enemmistön elämä on arkista työtä ja huolia. Ihminen on oman onnensa seppä. Jos jollain menee kotimaassa huonosti, hänellä menee melko varmasti vielä huonommin vieraassa maassa. Tyypillisen siirtolaisen elämä on kaikkea muuta kuin hiekkarannalla makailemista.
        Mistä ihmeestä suomalaisiin on juurtunut sellainen käsitys, että ulkomailla kaikki on paremmin ja maan vaihto tekee ihmisestä onnellisen? Sama ihminen siellä nahkansa sisällä on, meni mihin tahansa.


      • iloinen, noin
        kirjoittelet. kirjoitti:

        Kolmen kuukauden lomamatka etelään on jotain muuta kuin loppuelämän vietto kaikkine huolineen siellä etelässä. Ensimäinen vastaaja sanoi: Ei itseään voi paeta. Oikeassa oli. Olen tavannut tuhansia eri maista tulleita siirtolaisia ja tutustunutkin satoihin heistä. Eräistä on tullut rikkaita, eräät ovat päätyneet katuojaan, mutta enemmistön elämä on arkista työtä ja huolia. Ihminen on oman onnensa seppä. Jos jollain menee kotimaassa huonosti, hänellä menee melko varmasti vielä huonommin vieraassa maassa. Tyypillisen siirtolaisen elämä on kaikkea muuta kuin hiekkarannalla makailemista.
        Mistä ihmeestä suomalaisiin on juurtunut sellainen käsitys, että ulkomailla kaikki on paremmin ja maan vaihto tekee ihmisestä onnellisen? Sama ihminen siellä nahkansa sisällä on, meni mihin tahansa.

        suomalaiseksi ainakin, ja Suomessa minua pidettiin lörpöttelijänä. Olin kuitenkin ahdistunut siinä yhteiskunnassa, vaikka oli työ ja asunto ja järki ja terveys tallessa.

        Muutettuani muualle vei pitkän aikaa tajuta, että ihmiset, jotka tulivat juttelemaan bussipysäkillä, eivät tungetelleet, eivät halunneet minulta mitään, vaan vain elivät normaalia elämäänsä, jossa lähimmäisten kanssa keskustelun ylläpito on itsestäänselvyys. Nyt se alkaa minultakin jo sujua. Puhuminen ihan vaan molemminpuolisen hyvän tahdon osoituksena, ilman sen kummempia motiiveja.

        Suomalaisille ei täälläkään uskalla puhua! Kuulin kerran kaupassa miehenkörilään puhuvat suomea kännykkäänsä, ja sanoin päivää (puhelun loputtua). Mies hätääntyi aivan, ei tervehtinyt, alkoi kiireesti katsella ympärilleen pakotietä ja mutisi olevansa siellä vaimonsa kanssa. Luuli minun lähentelevän! Rusketuksesta päätellen he asuivat täällä, mutta suomalaisuus ei ollut vielä karissut.

        Tuttava kertoi samanlaisesta suhtautumisesta, kun hän meni naimattomana naisena (60-vuotias) suomalaisten tansseihin täällä. Pariskunnat (meilkein kaikki yli 60-vuotiaita) kyyräilivät toisiaan ja tanssivat vain puolisoidensa kanssa. Kukaan ei tullut häntä kutsumaan, varmaan, koska hän oli miellyttävän näköinen, hymyilevä ihminen, ja vaimot olisivat olleet mustasukkaisia.


      • ja bussipysäkki
        iloinen, noin kirjoitti:

        suomalaiseksi ainakin, ja Suomessa minua pidettiin lörpöttelijänä. Olin kuitenkin ahdistunut siinä yhteiskunnassa, vaikka oli työ ja asunto ja järki ja terveys tallessa.

        Muutettuani muualle vei pitkän aikaa tajuta, että ihmiset, jotka tulivat juttelemaan bussipysäkillä, eivät tungetelleet, eivät halunneet minulta mitään, vaan vain elivät normaalia elämäänsä, jossa lähimmäisten kanssa keskustelun ylläpito on itsestäänselvyys. Nyt se alkaa minultakin jo sujua. Puhuminen ihan vaan molemminpuolisen hyvän tahdon osoituksena, ilman sen kummempia motiiveja.

        Suomalaisille ei täälläkään uskalla puhua! Kuulin kerran kaupassa miehenkörilään puhuvat suomea kännykkäänsä, ja sanoin päivää (puhelun loputtua). Mies hätääntyi aivan, ei tervehtinyt, alkoi kiireesti katsella ympärilleen pakotietä ja mutisi olevansa siellä vaimonsa kanssa. Luuli minun lähentelevän! Rusketuksesta päätellen he asuivat täällä, mutta suomalaisuus ei ollut vielä karissut.

        Tuttava kertoi samanlaisesta suhtautumisesta, kun hän meni naimattomana naisena (60-vuotias) suomalaisten tansseihin täällä. Pariskunnat (meilkein kaikki yli 60-vuotiaita) kyyräilivät toisiaan ja tanssivat vain puolisoidensa kanssa. Kukaan ei tullut häntä kutsumaan, varmaan, koska hän oli miellyttävän näköinen, hymyilevä ihminen, ja vaimot olisivat olleet mustasukkaisia.

        En oikein usko etta ihmisen onni ja tyytyväisyys elamään on kiinni bussipysäkkikeskusteluista. Jos niiden puutteen takia pitää maata vaihtaa, tai itsemurha-ajatuksia hautoa, on jotain muutakin vialla.

        "Luuli minun lähentelevän!"

        Ehkä pelkäsi että vaimonsa luulisi niin... :-)

        Minulla itselläni on kokemusta sairaalloisen mustasukkaisesta vaimosta. Onneksi jo muutaman vuoden takaa. Ei siihenkään vaivaan kuitenkaan maan vaihto auttaisi. Tai no karkumatkana tietysti.


      • väärin?
        ja bussipysäkki kirjoitti:

        En oikein usko etta ihmisen onni ja tyytyväisyys elamään on kiinni bussipysäkkikeskusteluista. Jos niiden puutteen takia pitää maata vaihtaa, tai itsemurha-ajatuksia hautoa, on jotain muutakin vialla.

        "Luuli minun lähentelevän!"

        Ehkä pelkäsi että vaimonsa luulisi niin... :-)

        Minulla itselläni on kokemusta sairaalloisen mustasukkaisesta vaimosta. Onneksi jo muutaman vuoden takaa. Ei siihenkään vaivaan kuitenkaan maan vaihto auttaisi. Tai no karkumatkana tietysti.

        Kirjoittaja vain ilmaisi että on maita, joissa vieraat puhuttelevat toisiaan. Yritä samaa Helsingissä!
        Itse tervehdin aamukävelyllä ollessni vastaantulijoita, ja he tervehtivät minua. Tämä vähän isommassa kylässä kuin "stadi."


      • ahdistunut
        väärin? kirjoitti:

        Kirjoittaja vain ilmaisi että on maita, joissa vieraat puhuttelevat toisiaan. Yritä samaa Helsingissä!
        Itse tervehdin aamukävelyllä ollessni vastaantulijoita, ja he tervehtivät minua. Tämä vähän isommassa kylässä kuin "stadi."

        En, silla:

        "Olin kuitenkin ahdistunut siinä yhteiskunnassa, vaikka oli työ ja asunto ja järki ja terveys tallessa"

        Kirjoittaja oli ahdistunut vaikka kaikki muut asiat "olivat kunnossa". Sitten seurasi juttua satunnaisen jutustelun puutteesta. Siita voisi paatella etta kirjoittajan ainoa ihmiskontaksi olivat nama satunnaiset jutustelut tuntemattomien kanssa.


      • pahantahtoisuuttasi
        ahdistunut kirjoitti:

        En, silla:

        "Olin kuitenkin ahdistunut siinä yhteiskunnassa, vaikka oli työ ja asunto ja järki ja terveys tallessa"

        Kirjoittaja oli ahdistunut vaikka kaikki muut asiat "olivat kunnossa". Sitten seurasi juttua satunnaisen jutustelun puutteesta. Siita voisi paatella etta kirjoittajan ainoa ihmiskontaksi olivat nama satunnaiset jutustelut tuntemattomien kanssa.

        vai taitamattomuuttasi? Kyllä minulla ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia oli yli oman tarpeen. Ja on nytkin - ei ne rupattelut rajoitu bussipysäkille.

        Yritin kirjoituksellani esitellä, miten normaali, ystävällinen ympäristö tuntuu hyvältä normaalin ihmisen elää. Ja miten normaali herkkä inhimillinen ihminen voi tuntea ahdistusta Suomen kaltaisessa ilkeän kalseassa ilmapiirissä.


      • maa!
        pahantahtoisuuttasi kirjoitti:

        vai taitamattomuuttasi? Kyllä minulla ystäviä ja sukulaisia ja tuttavia oli yli oman tarpeen. Ja on nytkin - ei ne rupattelut rajoitu bussipysäkille.

        Yritin kirjoituksellani esitellä, miten normaali, ystävällinen ympäristö tuntuu hyvältä normaalin ihmisen elää. Ja miten normaali herkkä inhimillinen ihminen voi tuntea ahdistusta Suomen kaltaisessa ilkeän kalseassa ilmapiirissä.

        Saanko kysyä mistä ahdistuksesi johtui? Kirjoituksestasi vain saa sen käsityksen että se johtuu satunnaisen jutustelun vähäisyydestä. Sekö tosiaan tekee Suomesta ilkeän? Varsinkin jos ystävyyssuhteitakin on ja juttuseuraa muualla ja elämä muutenkin kunnossa. Mikä siis ongelmana? Vai oliko ahdistuksesi vain tyypilliseen nettityyliin liioiteltua?

        Olin itse äsken Kolumbiassa, nyt jo Ecuadorin puolella. Latinalaiset ihmiset tunnetaan yställisinä ihmisinä. Tällainen stereotyyppinen (virheellinen) käsitys monilla on. Käsitys johtunee paikallisesta tavasta puhua enemmän :-) Ystävyyden kanssa asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. Voin todeta että happamia naamoja Kolumbiassakin näki busseissa. Esimerkiksi eilen katselin sivusta kun bussiin nousi kaksi vanhempaa miestä, oltiin vielä asemalla. Bussin etuosassa istui kaksi naista jotka olivat varanneet viereisen istuimen kimpsuillaan, käsilaukulla, pusakalla, tms.. Bussi oli jo muuten täysi. He eivät luovuttaneet laukkupenkkejään tarvitseville, ennen kuin kuljettaja käski. Edessä oli 8 tunnin bussimatka. Ilkeä maa.


      • bussipysäkkiin!
        maa! kirjoitti:

        Saanko kysyä mistä ahdistuksesi johtui? Kirjoituksestasi vain saa sen käsityksen että se johtuu satunnaisen jutustelun vähäisyydestä. Sekö tosiaan tekee Suomesta ilkeän? Varsinkin jos ystävyyssuhteitakin on ja juttuseuraa muualla ja elämä muutenkin kunnossa. Mikä siis ongelmana? Vai oliko ahdistuksesi vain tyypilliseen nettityyliin liioiteltua?

        Olin itse äsken Kolumbiassa, nyt jo Ecuadorin puolella. Latinalaiset ihmiset tunnetaan yställisinä ihmisinä. Tällainen stereotyyppinen (virheellinen) käsitys monilla on. Käsitys johtunee paikallisesta tavasta puhua enemmän :-) Ystävyyden kanssa asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä. Voin todeta että happamia naamoja Kolumbiassakin näki busseissa. Esimerkiksi eilen katselin sivusta kun bussiin nousi kaksi vanhempaa miestä, oltiin vielä asemalla. Bussin etuosassa istui kaksi naista jotka olivat varanneet viereisen istuimen kimpsuillaan, käsilaukulla, pusakalla, tms.. Bussi oli jo muuten täysi. He eivät luovuttaneet laukkupenkkejään tarvitseville, ennen kuin kuljettaja käski. Edessä oli 8 tunnin bussimatka. Ilkeä maa.

        Se oli vain esimerkki, yksi asia, joka näyttää suomalaisen yhteiskunnan olemuksen, tai paremminkin pienen osan tyypillistä suomalaista yhteiskuntaa - vieraille ei puhuta. Puhuminen ei ole ilo. Puhutaan, jos on pakko.

        Normaalimmassa maassa ihmiset puhuvat toisilleen missä sitten liikkuvatkin, kaupan kassajonossa, pankin jonossa, ja tosiaan siellä bussipysäkilläkin.

        Sellainen kyräily saa helposti avomielisemmänkin ihmisen kutistumaan. Minä kutsun sitä ahdistukseksi. Ehkä sille olisi parempiakin nimiä, muttei nyt tule mieleen. Enkä oivaltanut ennenkuin Suomesta lähdettyäni, että se ei ollut normaali tapa elää. Yritin sopeutua ja olla niinkuin muutkin, ja arvelin, että itsessä oli vikaa, kun tuntui olo pahalta. Mutta se paha olo karisi muutamassa päivässä, lähdettyäni. Ja olen ollut ihan tyytyväinen elämääni, arkisine huolineenkin, siitä asti.


      • Turkkiin?
        dainamai kirjoitti:

        jos haluaa lähteä pois täältä. onko paha jos on ollut niin masentunut täällä että kaksi kertaa yrittänyt itsemurhaa ja kokenut että pois oleminen suomsta on parantanut oloa. italiassa 3kk ja espanjassa 3kk ja tunnen että ajat olleet elämäni parhaita. miksi on niin väärin tuntea onnea muualla kuin suomessa. ja varsinkin kun suomessa ei niin koe. siis onnellisuutta..

        Ei tule onnistumaan jos on ainut oljenkorsi se gogolo-mies ulkomailla! olisi usein todellakin syytä lähteä omin päin tai sitten ensin tulla sinuikai itsensä kanssa, ennekuin asettaa itsensä vielä alttiimmaksi masennukselle kuin tähän asti!


    • flman

      Muuta pois Suomesta. Jos tuntuu etta Suomi ei ole oikea maa niin aaneasta jaloillasi. Itse tein niin enka ole katunut. Suomi on sosialistinen maa ja ihmisten arvomaailma sen mukainen joten varaudu kulttuurishokkiin.
      Kun ulkomailla on asunut riittavan kauan niin Suomi vaikuttaa olevan eksoottinen maa jossa asuu mielenkiintoisia ihmisia joilla on mielenkiintoisia ongelmia!

      • tuota olenkin miettinyt

        Olen miettinyt ollaanko me sosialistin maa mutta jos se ulkosuomlaisesta vaikuttaa siltä niin uskon.
        Kaikilla pitää olla kaikkia ja kuitenkaan kellään ei saa olla mitään.Jos vaikka olisikin intoa yrittää ja tehdä pitkiä päiviä niin kyllä verotus senkin innon tasaa.
        Parhaiten tulee toimeen kun nostaa toimeentulotukea ja asumistukea.Jos niitä ei saa niin voi vedota vaikka mihin ja haukkua yhteiskuntaa!


      • Ihmettelen.

        Mikähän masokistisuus panee teitä ulkosuomalaisia
        seuraamaan näitä suomalaisia keskustelupalstoja
        jos kuitenkin omien sanojen mukaan haluatte pysyä kaukana suomesta/suomalaisuudesta.


      • zzzzzzzzzzzzzzz
        Ihmettelen. kirjoitti:

        Mikähän masokistisuus panee teitä ulkosuomalaisia
        seuraamaan näitä suomalaisia keskustelupalstoja
        jos kuitenkin omien sanojen mukaan haluatte pysyä kaukana suomesta/suomalaisuudesta.

        Muistuttaa itseani miten hyvin minulla on asiat talla hetkella kokemalla edes hetken sita tyypillista Suomea keskustelupalstalla.


      • palstan otsikko on
        Ihmettelen. kirjoitti:

        Mikähän masokistisuus panee teitä ulkosuomalaisia
        seuraamaan näitä suomalaisia keskustelupalstoja
        jos kuitenkin omien sanojen mukaan haluatte pysyä kaukana suomesta/suomalaisuudesta.

        Ulkosuomalaiset. Viestistäsi päätellen asut itse Suomessa. Mikähän masokistisuus panee sinut seuraamaan tätä palstaa?
        Uskoakseni hyvin pieni vähemmistö meistä ulkosuomalaisista parjaa Suomea/suomalaisia ja haluaa pysyä niistä kaukana. Parjaajat ovat saaneet kimmokkeen ulkomaille muuttoon muutamasta etelänlomasta ja ovat vielä melkolailla ulkona uuden kotimaansa arkitodellisuudesta. Aikaa myöten hekin tasoittuvat. Pahimmat parjaajat ovat tosin polttaneet sillat takanaan niin perusteellisesti, etteivät kehtaa tunnustaa tehneensä tyhmyyden, ja uskottelevat itselleen ja muille olevansa onnellisia.
        Taloudellisen tilanteen pakottamina Suomesta 40-50 luvuilla lähteneet ovat tehneeet uudessa ympäristössä parhaansa, turhia vouhottelematta Suomen hyvistä tai huonoista puolista.
        Eiköhän ne pahimmat purnaajat ole lähteneet Hyvinvointi-Suomesta. Heidän motiivejaan jatkuvaan Suomiparjaamiseen en minäkään ymmärrä.

        Härmä 56


      • zzzzzz.
        palstan otsikko on kirjoitti:

        Ulkosuomalaiset. Viestistäsi päätellen asut itse Suomessa. Mikähän masokistisuus panee sinut seuraamaan tätä palstaa?
        Uskoakseni hyvin pieni vähemmistö meistä ulkosuomalaisista parjaa Suomea/suomalaisia ja haluaa pysyä niistä kaukana. Parjaajat ovat saaneet kimmokkeen ulkomaille muuttoon muutamasta etelänlomasta ja ovat vielä melkolailla ulkona uuden kotimaansa arkitodellisuudesta. Aikaa myöten hekin tasoittuvat. Pahimmat parjaajat ovat tosin polttaneet sillat takanaan niin perusteellisesti, etteivät kehtaa tunnustaa tehneensä tyhmyyden, ja uskottelevat itselleen ja muille olevansa onnellisia.
        Taloudellisen tilanteen pakottamina Suomesta 40-50 luvuilla lähteneet ovat tehneeet uudessa ympäristössä parhaansa, turhia vouhottelematta Suomen hyvistä tai huonoista puolista.
        Eiköhän ne pahimmat purnaajat ole lähteneet Hyvinvointi-Suomesta. Heidän motiivejaan jatkuvaan Suomiparjaamiseen en minäkään ymmärrä.

        Härmä 56

        Tietysti missa tahansa maassa tai paikassa on huonot puolet, mutta sanotaan niin etta toiset tykkaa hevosesta toiset kamelista, ei voi sanoa etta kumpikaan olisi enemman oikein tai vaarin, voidaan kuitenkin puhua miten paljon hyvia puolia kamelista loytyy verrattuna tuttuun ja turvalliseen hevoseen, tai toisinpain.

        Tosiaan joillekin kotimaa voi olla helvetti, toisille paratiisi. Joillekin uusi asuinmaa on se oikea paikka ja tarkeaa etta jokainen viihtyy siella missa asuu.


      • yksittäisten suomalaisten
        zzzzzz. kirjoitti:

        Tietysti missa tahansa maassa tai paikassa on huonot puolet, mutta sanotaan niin etta toiset tykkaa hevosesta toiset kamelista, ei voi sanoa etta kumpikaan olisi enemman oikein tai vaarin, voidaan kuitenkin puhua miten paljon hyvia puolia kamelista loytyy verrattuna tuttuun ja turvalliseen hevoseen, tai toisinpain.

        Tosiaan joillekin kotimaa voi olla helvetti, toisille paratiisi. Joillekin uusi asuinmaa on se oikea paikka ja tarkeaa etta jokainen viihtyy siella missa asuu.

        päätöksillä/tekemisillä tehty sellaiseksi kuin se on. Tavallaan miljoonien ihmisten toimesta kehitetty tuote.
        Yksilö, joka pitää Suomea Helvettinä, moittii omien tekojensa, vaatimustensa, päätöstensä ym yhteiskuntaan vaikuttavien asioiden lopputuloksena kehittynyttä tuotetta, ja sen tekoon osallistuneena itseään.


      • työttömyydestä,
        yksittäisten suomalaisten kirjoitti:

        päätöksillä/tekemisillä tehty sellaiseksi kuin se on. Tavallaan miljoonien ihmisten toimesta kehitetty tuote.
        Yksilö, joka pitää Suomea Helvettinä, moittii omien tekojensa, vaatimustensa, päätöstensä ym yhteiskuntaan vaikuttavien asioiden lopputuloksena kehittynyttä tuotetta, ja sen tekoon osallistuneena itseään.

        suomalaisten elokuvien ala-arvoisuudesta, naapurin äijän ryyppäämisestä, poliitikkojen typeryydestä. Olet osaltasi kehittänyt Suomea puhumattomaksi jörökansaksi, josta lähtee pois kuka kynnelle kykenee. Mitä aiot tehdä asioiden parantamiseksi?


      • syyllinen
        työttömyydestä, kirjoitti:

        suomalaisten elokuvien ala-arvoisuudesta, naapurin äijän ryyppäämisestä, poliitikkojen typeryydestä. Olet osaltasi kehittänyt Suomea puhumattomaksi jörökansaksi, josta lähtee pois kuka kynnelle kykenee. Mitä aiot tehdä asioiden parantamiseksi?

        Suomen muotoutumiseen sellaiseksi kuin se on. Tosin syyllisyyteni jää vähäiseksi koska lähdin Suomesta nuorena, jolloin maa ei ollut vielä edes kokonaan toipunut sodasta, ja muotoutuminen on enimmäkseen tapahtunut lähtöni jälkeen, minua nuorempien ihmisten toimesta.
        Viitsitkö ystävällisesti luetella ne asiat jotka Suomessa olisi parannettava ja parannettavissa. Ainakin näillä palstoilla tuodaan esille probleemoita, joiden kanssa painitaan muuallakin.
        Suomen asioiden parantamiseksi en aio tehdä mitään.


      • Clondalkin
        tuota olenkin miettinyt kirjoitti:

        Olen miettinyt ollaanko me sosialistin maa mutta jos se ulkosuomlaisesta vaikuttaa siltä niin uskon.
        Kaikilla pitää olla kaikkia ja kuitenkaan kellään ei saa olla mitään.Jos vaikka olisikin intoa yrittää ja tehdä pitkiä päiviä niin kyllä verotus senkin innon tasaa.
        Parhaiten tulee toimeen kun nostaa toimeentulotukea ja asumistukea.Jos niitä ei saa niin voi vedota vaikka mihin ja haukkua yhteiskuntaa!

        En ole koskaan kuullut että viranomaiset antavat tulo ja varallisuustietoja

        - lehdistölle !


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzz.
        yksittäisten suomalaisten kirjoitti:

        päätöksillä/tekemisillä tehty sellaiseksi kuin se on. Tavallaan miljoonien ihmisten toimesta kehitetty tuote.
        Yksilö, joka pitää Suomea Helvettinä, moittii omien tekojensa, vaatimustensa, päätöstensä ym yhteiskuntaan vaikuttavien asioiden lopputuloksena kehittynyttä tuotetta, ja sen tekoon osallistuneena itseään.

        Ensinnakin olen aina aanestany pienpuoluetta jolla ei ole yhtaan edustajaa eduskunnassa. Koskaan minun aanestama henkilo ei ole paassyt eduskuntaan.

        Tama kertoo jo miten poliittisesti erilainen mieli minulla on.

        Koulutus on kahdelle alalle, joille ei ole tyopaikkoja Suomessa ja vaikka olisi ei olisi mahdollista netota niita summia rahoja ja rakentaa yrityksia mika ulkomailla on mahdollista.

        Elamantyyli kokonaisuudessa on niin erilainen, etta pakko oli lahtea ja elaa omana itsenaan muualla missa olo on kotoisa.


      • olemme kaikki
        zzzzzzzzzzzzzzzzzz. kirjoitti:

        Ensinnakin olen aina aanestany pienpuoluetta jolla ei ole yhtaan edustajaa eduskunnassa. Koskaan minun aanestama henkilo ei ole paassyt eduskuntaan.

        Tama kertoo jo miten poliittisesti erilainen mieli minulla on.

        Koulutus on kahdelle alalle, joille ei ole tyopaikkoja Suomessa ja vaikka olisi ei olisi mahdollista netota niita summia rahoja ja rakentaa yrityksia mika ulkomailla on mahdollista.

        Elamantyyli kokonaisuudessa on niin erilainen, etta pakko oli lahtea ja elaa omana itsenaan muualla missa olo on kotoisa.

        Jo ennen syntymäämme on yhteiskuntasuunnittelussa meidätkin otettu huomioon: terveyshuolto, koulut, tiet ym. Se on maksanut rahaa. Lapsina olemme saaneet kuunnella viisauksia, joista olemme oppineet suomalaisuutta. "Räkänokastaki mies tulee muttei turhan naurajasta." "Kakarat ei saa sekaantua aikusten puheisiin." Tiedät itse lisää. Näitä oppeja on sitten jankattu seuraaville sukupolville. Sillä tavalla se on suomalaisuus tehty pysyväksi.
        Sitten 60-70 luvuilla joku alkoi julistamaan että Suomessa on suurin piirtein kaikki huonommin kuin muualla. Se meni suomalaisiin kuin häkä. Siitä - kateuteen yhdistettynä - alkoi loppumaton katkeruus, ja narina Suomen huonoudesta. Suomalaiset eivät halua karistaa itsestään negatiivisyyttä. Eräänlaista masokismia.
        Koulutuksesta: Koulutukseni Suomessa oli minimaalinen. Silti siitäkin oli yhteiskunnalle jonkin verran kuluja. Minua nuoremmat ovat tulleet yhteiskunnalle kalliimmiksi; sosiaaliturva, koulutus, terveydenhoito, pitkät vuosilomat jne.
        En ole koskaan eduskuntavaaleissa äänestänyt ketään tai mitään. Se poliittisuudestani.
        Nälkä pakotti lähtemään Suomesta.
        Leivän perässä sinnitellessäni oman itseni etsiminen unohtui. Kropan raihnaisuus kuitenkin ilmoittaa minun oman itsenikin löytäneen.


    • ei jaksa myöskään

      minä meinaan lähteä tunisiaan lapsen kanssa, varmaan tuossa tammikuussa. ei täällä jaksa olla. jos joku innostuisi, niin tervetuloa mukaan!

      • puolestani....

        ... lähden Bangladeshiin synnyttämään, ettei lapseni joudu syntymään tässä kurjassa Suomessa!!!

        Jos muita odottavia äitejä kiinnostaa, niin lähtekää messiin.


      • viisastelua?
        puolestani.... kirjoitti:

        ... lähden Bangladeshiin synnyttämään, ettei lapseni joudu syntymään tässä kurjassa Suomessa!!!

        Jos muita odottavia äitejä kiinnostaa, niin lähtekää messiin.

        Mutta suurin osahan tekstaa vain toisia ärsyttääkseen!


      • olla...
        viisastelua? kirjoitti:

        Mutta suurin osahan tekstaa vain toisia ärsyttääkseen!

        ... tyhmempää viisastelua, mutta ei tuo Tunisia- kommenttikaan järjellä pilattu ollut.

        T: Viisastelija


      • Idiootit hohoi
        puolestani.... kirjoitti:

        ... lähden Bangladeshiin synnyttämään, ettei lapseni joudu syntymään tässä kurjassa Suomessa!!!

        Jos muita odottavia äitejä kiinnostaa, niin lähtekää messiin.

        Minä puolestan lähden siittämään Turkkilaisia Tansaniaan. Tulkaa ihmeessa kaikki Suomeen kyllästyneet luuserit mukaan!

        Terv. Ulkomailla asuva suomalainen, joka lähti suomesta ei sen takia, että se olisi huono maa.


    • la cereza

      Ymmarran sinua hyvia _vasynyt_ silla itse tunsin samoin silloin yli 7 vuotta sitten kun lahdin Suomesta. Silloinkin minulla oli tarkoitus viettaa yksi valivuosi ulkomailla, oppia englantia kunnolla, palata tyoelamaan Suomessa, mutta jo muutaman kk:n jalkeen tiesin etten tulisi palaamaan Suomeen ihan heti.

      Ainut asia mita Suomesta olen aidosti kaivannut lahtoni jalkeen ovat ystavani, perhe ja joulun aika. Olen asunut Espanjassa viimeiset 4 vuotta ja kyllahan tama on monessakin kohtaa Suomen vastakohta, Ilmasto, kulttuuri, ihmiset yleensakin...EU tana paivana tietysti tuo omalla tavallaan helppoutta kaytannon asioihin, mutta luojan kiitos Espanja on viela monessakin kohtaa paljon loysempi kuin Suomi. Elama on niin paljon rennompaa ja ennen kaikkea nautittavaa taalla..

      Jatin paljon taakseni silloin kun lahdin Suomesta ja tulen aina muistamaan ne ihmiset jotka sanoi etta tulen katumaan lahtoani. Ja tottakai myonnan etta minullakin on ollut heikot hetkeni jolloin olen miettinyt entapa jos en olisi koskaan lahtenyt, mutta samalla olen tajunnut etta en koskaan ja tarkoitan EN KOSKAAN olisi voinut Suomessa kokea mita olen naiden vuosien aikana kokenut ulkomailla...Olen nahnyt niin paljon, oppinut niin paljon!! Elamankatsomukseni on muuttunut, olen saanut paljon itseluottamusta ja mika parasta minusta on tullut positiivisempi ihminen. Turhaan ei sanota "seura tekee kaltaisekseen"...
      Olen tavannut uskomattoman ihania ihmisia ympari maailman, joista jokainen on omalla tavallaan opettanut minulle jotakin ja jattanyt jalkensa. Olen ylpea omasta suvaitsevaisuudestani erilaisia ihmisia ja kulttuureja kohtaan, ja siita etta en tuomitse ketaan ennenkuin he ovat todistaneet toisin.

      Samalla olen myos ylpea suomalaisuudestani, kaikesta siita missa synnyin ja kasvoin, enka tule koskaan sita unohtamaan. Olenkin aina sanonut etta Suomesta saa monessakin kohtaa hyvin terveet lahtokohdat elamaan, taytyy vain osata oppia avartamaan itseaan. Naiden ulkomailla viettamieni vuosien aikana olen huomannut, etta suomalaisuutta arvostetaan ainakin tyoelamassa (jos ei muualla). Olemme tasmallisia, luotettavia, noyria, jalat maassa-tyyppeja. Itse ainakin olen saanut paljon kiitosta ja se tuntuu aina hyvalta.

      Kerran vuodessa kun palaan Suomeen pieneen kotikaupunkiini lomalle, mietin niita aikoja kun viela asuin siella ja se saa minut aina hymyilemaan, miten erilaista elamani silloin olikaan. Samalla tiedan etten voisi enaa koskaan palata takaisin sinne, silla elama on kasvattanut ja omalla tavallaan muuttanutkin minua halumaani suuntaan tarpeeksi. Mita tarvitsen ja mita haluan elamalta talla hetkella, sita en loyda enaa Suomesta. Mutta samalla on myoskin turvallista tietaa, etta jos jatain kamalaa tapahtuukin elamassa, Suomeen voi aina palata, koska ystavat ja perhe pysyvat siella.

      Kuitenkin toivon etta olen omalla tavalla vasta matkani alkupaassa, "elamannalkani" on suuri eli haluan kokea enemman, matkustella enemman ja asua eri maissa. Se tuo sita rikkautta elamaani mita arvostan.

      Eli jokainen teista joka miettii oman elaman suunnan muuttamista, alkaa eparoiko vaan tarttukaa hetkeen. Varmasti ette tule katumaan, se saa joka uskaltaa!
      Joku joskus lauloikin "I'm tired of living just to die" Miten moni meista tyytyykin/syyllistyykin elamaan joka ei tee meita onnelliseksi.
      Mikaan tassa maailmassa ei tunnu paremmalta kuin omien unelmien toteuttaminen!!!

      Kaunista talvea teille kaikille!!!

      • in der schweiz

        Aika samoin aattelen kuin sinä.Olen asunut kaksi vuotta sveitsissä ja suomeen en ole hetkeen palaamassa.Lomilla käyn kahdesti vuodessa.

        ärsyttää vain kaverini kommentti että en voi olla ylpeä suomesta ja suomalaisuudestani kun en kerta siellä halu asua.On kuullemma tekopyhää.


      • flman
        in der schweiz kirjoitti:

        Aika samoin aattelen kuin sinä.Olen asunut kaksi vuotta sveitsissä ja suomeen en ole hetkeen palaamassa.Lomilla käyn kahdesti vuodessa.

        ärsyttää vain kaverini kommentti että en voi olla ylpeä suomesta ja suomalaisuudestani kun en kerta siellä halu asua.On kuullemma tekopyhää.

        Muutaman vuoden ulkomailla olemisen jalkeen ei kannata viela tehda johtopaatoksia. Todennakoista tosin on etta olette samaa mielta viela useamman vuodenkin jalkeen mutta... kulttuurishokki iskee vasta muutaman vuoden ulkomailla olon jalkeen.


    • Marko.

      Aika moni täällä kirjoittava ulkosuomalainen on naispuolinen . Joten kerron teille pari totuutta
      On hyvä että menette pois koska hyvin usein suomalainen nainen on ruma/lihava (itse kävin hakemassa venäjältä vaimon ovat kauniita ja muutenkin hyviä , vaikka olisin saanut kyllä kotimaisiakin)
      On aivan eri asia muuttaa ulkomaille naisena
      koska naisen ei tarvitse kuin sopeutua kuin vaimona/tyttöystävänä olemiseen , naisen ei tarvitse etsiä sitä paikkaa että joutuisi kantamaan vastuun koko perheestä .
      Olin itse Saksassa jossa opin että olet aina auslander ( ei varmaan oikein kirjoitettu)jos jäisin tähän maahan , Venäjällä opin arvostamaan kotimaata .Niin ja en minäkään mistään hinnasta halua muuttaa takaisn kuopioon kun olen asunnut täällä Helsingissä.

      • lukea asiaakin

        Miehen harteillahan se taakka on nykypäiviin asti ollut. Jotenkin enimmät Suomea morkkaavat kirjoitukset vaikuttavat naisten naputtamilta.
        Ps. En muuttaisi minäkään Kristiinankaupungista takaisin Närpiöön/till Närpes.


      • mielelläni

        muutin Suomesta, en ole kenenkään elätettävänä. Älä ole niin seksistinen. Ei kai Suomessakaan naisen osa noin perinteinen ole? Itse olen yksityinen ammatinharjoittaja, ja tulen toimeen hyvin. Ei ole perhettä, eikä sukulaisia täällä. Ystävät ovat paikallisia, jotkut koko ikänsä täällä asuneita, jotkut muualta muuttaneita. Suomalaisista ei ole ystäviä löytynyt täälläkään. Itse asiassa olen kartellut heitä, ja aion kartella vastaisuudessakin.

        Suomessa olisi vaikeampi yrittää, luulen. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta verrattuna Suomeen täällä ei usein kuule pienten yritysten ja itsensä työllistävien valittavan byrokratiasta tai verotuksesta. Koko asia on helpompi kuin olin odottanut.


      • Vaihtoehto
        mielelläni kirjoitti:

        muutin Suomesta, en ole kenenkään elätettävänä. Älä ole niin seksistinen. Ei kai Suomessakaan naisen osa noin perinteinen ole? Itse olen yksityinen ammatinharjoittaja, ja tulen toimeen hyvin. Ei ole perhettä, eikä sukulaisia täällä. Ystävät ovat paikallisia, jotkut koko ikänsä täällä asuneita, jotkut muualta muuttaneita. Suomalaisista ei ole ystäviä löytynyt täälläkään. Itse asiassa olen kartellut heitä, ja aion kartella vastaisuudessakin.

        Suomessa olisi vaikeampi yrittää, luulen. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta verrattuna Suomeen täällä ei usein kuule pienten yritysten ja itsensä työllistävien valittavan byrokratiasta tai verotuksesta. Koko asia on helpompi kuin olin odottanut.

        on todella usein parempi "nostaa kytkintä", kuin jäädä yhteiskunnan, sukulaisten ja tuttujen painostavaan oravanpyörään. Jos oikein katsoo kotona ympärilleen, havaitsee tosiaankin järjestelmän tuttuudesta huolimatta rajoittavan aika tavalla, sekä sukulaisten määräilevän ja jopa uhkailevan, naapurit ovat harvoja poikkeuksia lukuunottamatta pahansuovan kateellisia ja vähätteleviä, muut tutut vähän samaan malliin; puhu mitä puhut, olen kovempi jätkä ja ei sinusta kuitenkaan ole siihen tai sitten pilkataan avoimesti! Suomalaisuuden kuvaus tässä teille!


      • oli.....
        Vaihtoehto kirjoitti:

        on todella usein parempi "nostaa kytkintä", kuin jäädä yhteiskunnan, sukulaisten ja tuttujen painostavaan oravanpyörään. Jos oikein katsoo kotona ympärilleen, havaitsee tosiaankin järjestelmän tuttuudesta huolimatta rajoittavan aika tavalla, sekä sukulaisten määräilevän ja jopa uhkailevan, naapurit ovat harvoja poikkeuksia lukuunottamatta pahansuovan kateellisia ja vähätteleviä, muut tutut vähän samaan malliin; puhu mitä puhut, olen kovempi jätkä ja ei sinusta kuitenkaan ole siihen tai sitten pilkataan avoimesti! Suomalaisuuden kuvaus tässä teille!

        On tietenkin helppo ivata ja halveksia kun on siihen mahdollisuus! Olipa suomessa asuminen millaista tahansa mutta puolensa on myös sillä että täältä voi vapaasti lähteä ja vapaasti tänne palata.Asia mikä ei ole kaikkien kansojen oikeus.
        Ei ole pakko lähteä ovia paukutelle eikä paluun tarvi tapahtua lakki kourassa.Minä katson että ihmisen koti on koko maapallo jossa voi elää missä parhaaksi katsoo.Rajat tuntuvat jo vähän vanhanaikaisilta.
        Ihmisiä syntyy seurallisia ja hiljaisia ,juroa ja avoimia mutta kaikille on oltava paikkansa.
        Maailman kiertäminen olisi jokaiselle avartava tapahtuma mutta ei kaikille mahdollista.Miksi siis ivata niitä jotka jäävät asumaan paikkalinnuiksi ja näin rakentavat yhteiskuntaa.Onhan tosi että Suomesta lähtee jatkuvasti,joka sukupolvesta, ne uskaliaammat ,luovimmat ja sosiaalisimmat yksilöt muille maille ja paikallinen porukka jalostuu tänne jääneistä.
        Mutta en malta olla miettimättä sitä suurkaupungin asukasta joka ruuhkassa tervehtii kaikki vastaantulijat. Mahtaa olla rankkaa!!


      • voimme avartaa
        oli..... kirjoitti:

        On tietenkin helppo ivata ja halveksia kun on siihen mahdollisuus! Olipa suomessa asuminen millaista tahansa mutta puolensa on myös sillä että täältä voi vapaasti lähteä ja vapaasti tänne palata.Asia mikä ei ole kaikkien kansojen oikeus.
        Ei ole pakko lähteä ovia paukutelle eikä paluun tarvi tapahtua lakki kourassa.Minä katson että ihmisen koti on koko maapallo jossa voi elää missä parhaaksi katsoo.Rajat tuntuvat jo vähän vanhanaikaisilta.
        Ihmisiä syntyy seurallisia ja hiljaisia ,juroa ja avoimia mutta kaikille on oltava paikkansa.
        Maailman kiertäminen olisi jokaiselle avartava tapahtuma mutta ei kaikille mahdollista.Miksi siis ivata niitä jotka jäävät asumaan paikkalinnuiksi ja näin rakentavat yhteiskuntaa.Onhan tosi että Suomesta lähtee jatkuvasti,joka sukupolvesta, ne uskaliaammat ,luovimmat ja sosiaalisimmat yksilöt muille maille ja paikallinen porukka jalostuu tänne jääneistä.
        Mutta en malta olla miettimättä sitä suurkaupungin asukasta joka ruuhkassa tervehtii kaikki vastaantulijat. Mahtaa olla rankkaa!!

        kukin myös kuuntelemalla muiden kokemuksia. Netti on aivan ihana asia maailman yhdistäjänä. Mikään maailman kolkka ei enää tunnu täysin vieraalta, ja toisissa maissa suvien kanssa voi helposti vaihtaa ajatuksia, kotimaasta lähtemättä, ja joskus jopa omalla äidinkielellä.

        On Suomessa toki hyviä puolia, pitkä lista, mutta kaivata en sinne jaksa. Mutta jos tulisin käymään, nauttisin siitäkin, ihan lyhyen ajan. Tai voisin ehkä tulla nauttimaan ilmaisesta opiskelusta vuoden tai parin ajaksi. Sen ehkä jakasaisi kestää, kun on paluulippu taskussa. Paluulippu takaisin kotiin.


      • tyyppi!
        voimme avartaa kirjoitti:

        kukin myös kuuntelemalla muiden kokemuksia. Netti on aivan ihana asia maailman yhdistäjänä. Mikään maailman kolkka ei enää tunnu täysin vieraalta, ja toisissa maissa suvien kanssa voi helposti vaihtaa ajatuksia, kotimaasta lähtemättä, ja joskus jopa omalla äidinkielellä.

        On Suomessa toki hyviä puolia, pitkä lista, mutta kaivata en sinne jaksa. Mutta jos tulisin käymään, nauttisin siitäkin, ihan lyhyen ajan. Tai voisin ehkä tulla nauttimaan ilmaisesta opiskelusta vuoden tai parin ajaksi. Sen ehkä jakasaisi kestää, kun on paluulippu taskussa. Paluulippu takaisin kotiin.

        Missähän päin maailmaa olet onnesi löytänyt? Paikkoja kun eri näkökulmille todellakin löytyy tuhansin. Moni vaan joutuu jäämään Suomeen sattuman ja olosuhteiden pyöräyttelemänä. Jotkut jopa palaavat koti-ikävän (tutut, sukulaiset, elinympäristö) takia. Mitä vanhempana lähtee, sitä vaikeampaa poissa pysyminen on. No kyllä vaikeuksiin joutuminenkin ajaa monta takaisin. Usein ne syyt kyllä ovat itsestä kiinni. Tietsikka on sitten mainio kapine koska sitä voi oppia rassaamaan aika vanhanakin. Onnea kaikille eri puolilla maailmaa!


      • Australia
        tyyppi! kirjoitti:

        Missähän päin maailmaa olet onnesi löytänyt? Paikkoja kun eri näkökulmille todellakin löytyy tuhansin. Moni vaan joutuu jäämään Suomeen sattuman ja olosuhteiden pyöräyttelemänä. Jotkut jopa palaavat koti-ikävän (tutut, sukulaiset, elinympäristö) takia. Mitä vanhempana lähtee, sitä vaikeampaa poissa pysyminen on. No kyllä vaikeuksiin joutuminenkin ajaa monta takaisin. Usein ne syyt kyllä ovat itsestä kiinni. Tietsikka on sitten mainio kapine koska sitä voi oppia rassaamaan aika vanhanakin. Onnea kaikille eri puolilla maailmaa!

        ja täällä on helppo ajatella myönteisemmin, kun eläminen sujuu ilman sen kummemmitta vaikeuksitta. Ja voin sanoa, etten ole kaivannut kertaakaan Suomeen, mutta matkoilla ollessani kaipaan takaisin tänne.

        Hyvää jatkoa sinullekin. Mielenkiintoinen keskustelu.


      • Annukka**
        Australia kirjoitti:

        ja täällä on helppo ajatella myönteisemmin, kun eläminen sujuu ilman sen kummemmitta vaikeuksitta. Ja voin sanoa, etten ole kaivannut kertaakaan Suomeen, mutta matkoilla ollessani kaipaan takaisin tänne.

        Hyvää jatkoa sinullekin. Mielenkiintoinen keskustelu.

        Minäkin olen asunut tällä saarella jo kohta 30v. ja yhdyn mielipiteeseesi 100%


      • valintasi
        Annukka** kirjoitti:

        Minäkin olen asunut tällä saarella jo kohta 30v. ja yhdyn mielipiteeseesi 100%

        vuoksi!

        Luuletko, että paransimme Australiaa tänne tulemalla vai/ja Suomea sieltä lähtemällä? Mutta mitäpä tuosta. Olemme onnellisia, ja aurinko paistaa. Tervetuloa toisetkin. Mutta jos olette riitaisia, juoruilevia ja ilkeitä, asukaa täälläkin omissa oloissanne, ettette pilaa toisten hyvää oloa. (Niin minäkin teen:).


      • mukavia
        valintasi kirjoitti:

        vuoksi!

        Luuletko, että paransimme Australiaa tänne tulemalla vai/ja Suomea sieltä lähtemällä? Mutta mitäpä tuosta. Olemme onnellisia, ja aurinko paistaa. Tervetuloa toisetkin. Mutta jos olette riitaisia, juoruilevia ja ilkeitä, asukaa täälläkin omissa oloissanne, ettette pilaa toisten hyvää oloa. (Niin minäkin teen:).

        kun moikkaat iloisesti, aina moikataan.
        kun alat jutella, aina vastataan.

        aloittaja taitaa kuulua siihen mörökölli-ryhmään, joka odottaa että HÄNEEN kiinnitetään huomiota, sen sijaan että itse tekisi aloitteen.

        suomessa on ihan kivaa ja kivoja ihmisiä.
        itsestähän se on kiinni....


      • - - - >
        mukavia kirjoitti:

        kun moikkaat iloisesti, aina moikataan.
        kun alat jutella, aina vastataan.

        aloittaja taitaa kuulua siihen mörökölli-ryhmään, joka odottaa että HÄNEEN kiinnitetään huomiota, sen sijaan että itse tekisi aloitteen.

        suomessa on ihan kivaa ja kivoja ihmisiä.
        itsestähän se on kiinni....

        Nyt kyllä irtosi makea nauru ;-) sillä olin jo aivan unohtanut tuon liian hauskan ilmaisun "mörökölli".

        Itselleni mörökölli ilmaisee sinällään ihan positiivisia asioita, voi olla oikein mielyttävä henkilö. Mörökölliä pitää vaan hieman rapsuttaa niin se tulee kuorestaan ulos kaikkien iloksi. Joskin riskeeraa toisinaan palata herkästi takaisin "talviunille" vuodenajasta riippumatta ;-)

        Eli, hyvää jatkoa kaikille mörökölleille ym asuinpaikasta riippumatta.


      • Queenstown
        Australia kirjoitti:

        ja täällä on helppo ajatella myönteisemmin, kun eläminen sujuu ilman sen kummemmitta vaikeuksitta. Ja voin sanoa, etten ole kaivannut kertaakaan Suomeen, mutta matkoilla ollessani kaipaan takaisin tänne.

        Hyvää jatkoa sinullekin. Mielenkiintoinen keskustelu.

        Minua kiinnostaa Australia !

        Onko mitään netti paikkaa taikka lehteä minne laittaa ilmoitus ?


      • yks ; )
        Queenstown kirjoitti:

        Minua kiinnostaa Australia !

        Onko mitään netti paikkaa taikka lehteä minne laittaa ilmoitus ?

        http://www.dundernews.com/


      • radio-ohjelmaa
        Queenstown kirjoitti:

        Minua kiinnostaa Australia !

        Onko mitään netti paikkaa taikka lehteä minne laittaa ilmoitus ?

        täältä: http://www9.sbs.com.au/radio/


      • Hevosluoto
        Queenstown kirjoitti:

        Minua kiinnostaa Australia !

        Onko mitään netti paikkaa taikka lehteä minne laittaa ilmoitus ?

        Pitääkö paikkansa että Aussseissa pelataan niin suomalaista pesäpaloa ?


    • jormanainen

      Ota vaikka karttakirja kateen ja valitse joku maa mika sua kiehtoo tai muutamakin. Sitten vain toita etsimaan naista kohteista, googlella loytyy!
      Itse olen asunut lahemmas nelja vuotta ulkomailla ja loytanyt tosi onnellisen elaman, positiivisia ja lojaaleja sydanystavia ja iloisen kulttuurin. Olen oppinut nauttimaan elamasta taysin rinnoin ja elan jokaisen paivan kuin se olisi viimeinen..:)
      Kaikkea hyvaa sinne..

    • Pois Suomesta

      Hei,

      Ystäväni näytti kyseisen kirjoituksen minulle ja ajattelin vastata.

      Itse olin samaa mieltä ennen kuin muutin pois Suomesta. Tämä käsitys minulla oli ja on edelleen suomalaisista. Itse en voisi kuvitella enää asuvani Suomessa ikinä. Asun Californiassa, jossa ihmiset ovat aivan vastakohta suomalaisille.

      Viihdyn paljon myös Kanadassa. Euroopassa paras paikka on aivan etelä-Saksassa. Mielestäni Ruotsi on myös noin 100 kertaa parempi paikka kuin Suomi. Suomalaiset ovat edelleen "juntti-kansaa", eikä se siitä mihinkään muutu, ellei kansainvälisty huomattavasti.

      Suomi on "EI" luova, -huonojen tapojen, -juoppojen, -holhottavien, -pahempi kommunisti markkinataloudessa (monopoli-asema, VR, Alko jne.), kuin Venäjällä ikinä. Kaikkein pahin Suomessa on ihmisten suuri kateus.

      Itse suosittelen muuttoa pois Suomesta, varsinkin jos sinulla on hyvä yritysidea, korka koulutus ja hyvä kielitaito. Töitä on kyseisissä maissa. Papereiden täyttely on raskasta. Saat myös kokea välillä tulevasi rasisitisuuden kohteeksi, koska olet suomalainen. Se oli minulle uusi tunne. Itse olen nyt Yhdysvaltojen kansalainen ja se on minulle suuri Isänmaallisuuden tunne.

      • kotimaani

        kansalaisuuden, ja olen täällä kuin kotonani. Suomessa en koskaan ollut, kotonani. Vaikka synnyin siellä. Kaikki, mitä kirjoitit, on mielestäni totta.

        Tietysti nämä ovat jossain määrin yleistyksiä. Jos niuhotetaan, niin onhan niitä tietysti Suomessa ihan hienostikin toimivia yrityksiä, hienoine ihmisineen (ja siellähän ne vapaat sielutkin ovat kasvatuksensa saaneet, ne, jotka sitten lähtevät muualle siipiään kokeilemaan - kai hekin ovat suomalaisen yhteiskunnan tuotteita?).

        Kuvailet yleistä ilmapiiriä, suomalaisuutta yleensä. Kyllä se tuollaista on. Euroopan ainoa maa nykyään, joka ottaa sosialistisuutensa vakavissaan. Kun ei kansa muuta osaa. Aina on kaikki purtu valmiiksi, neuvolasta hautaan.

        Mitenkähän asiaa voisi parantaa? Minulle tulee mieleen, että jonkun, jolla on sana hallussaan ja kokemusta muualta, pitäisi kirjoittaa asiasta kirja. Se voisi olla humoristinen tai asiallinen. Huumori saattaisi osua paremmin kohdalleen. Sen olisi parempi olla hyväntahtoista huumoria kuin ilkeää.


      • Pätkiz
        kotimaani kirjoitti:

        kansalaisuuden, ja olen täällä kuin kotonani. Suomessa en koskaan ollut, kotonani. Vaikka synnyin siellä. Kaikki, mitä kirjoitit, on mielestäni totta.

        Tietysti nämä ovat jossain määrin yleistyksiä. Jos niuhotetaan, niin onhan niitä tietysti Suomessa ihan hienostikin toimivia yrityksiä, hienoine ihmisineen (ja siellähän ne vapaat sielutkin ovat kasvatuksensa saaneet, ne, jotka sitten lähtevät muualle siipiään kokeilemaan - kai hekin ovat suomalaisen yhteiskunnan tuotteita?).

        Kuvailet yleistä ilmapiiriä, suomalaisuutta yleensä. Kyllä se tuollaista on. Euroopan ainoa maa nykyään, joka ottaa sosialistisuutensa vakavissaan. Kun ei kansa muuta osaa. Aina on kaikki purtu valmiiksi, neuvolasta hautaan.

        Mitenkähän asiaa voisi parantaa? Minulle tulee mieleen, että jonkun, jolla on sana hallussaan ja kokemusta muualta, pitäisi kirjoittaa asiasta kirja. Se voisi olla humoristinen tai asiallinen. Huumori saattaisi osua paremmin kohdalleen. Sen olisi parempi olla hyväntahtoista huumoria kuin ilkeää.

        Minäkin liityn tähän ulkomaille haluavien joukkoon. Olen oikeastaan aina halunnut matkustaa ja olla pois Suomesta, vaikka onhan täällä paljon hyvääkin.
        Olen vasta 21-vuotias mutta silti olen päättänyt lähteä heti kun voin, mikä on siis ensi syksynä pidemmäksi aikaa:) Lähden ensin vuodesksi vaihto-oppilaaksi kattelemaan maailmaa (italiaan tai kanadaan) ja sen jälkeen yhdeksi lukukaudeksi tänne takaisin ja taas 5 kuukaudeksi ulkomaille työharjoitteluun, näillä näkymin toivekohde olisi Yhdysvallat.
        Jotenkin vain tuntuu ettei täällä mikään minua pitele, perhesuhteet ei ole niin läheiset ettenkö voisi lähteä maailmalle. Lisäksi opiskelen kansainvälisellä puolella matkailua, joten senkin puolesta voin suunnata ulkomaille hyvillä mielin. Jotenkin en millään voi ymmärtää tai en ainakaan itselleni haluaisi samaa tilannetta kuin muutaman vuoden vanhemmalla siskollani; hänellä on jo vakipaikka töistä ja hän osti juuri omakotitalon, vanhempieni naapurista. Mutta kai me silti ollaan samasta puusta veistettyjä:)
        Mutta nyt sitten odotellaan vaan vaihtarivuotta, työharjoittelua ja sitä auvoista aikaa kun valmistun ja maailma odottaa tätä tyttöä:)
        Oli muuten todella hyvin joltakin sanottu ettei se oma maa ole aina synnyinmaa, juuri siltä minusta tuntuu!


      • Et sitten kadu
        Pätkiz kirjoitti:

        Minäkin liityn tähän ulkomaille haluavien joukkoon. Olen oikeastaan aina halunnut matkustaa ja olla pois Suomesta, vaikka onhan täällä paljon hyvääkin.
        Olen vasta 21-vuotias mutta silti olen päättänyt lähteä heti kun voin, mikä on siis ensi syksynä pidemmäksi aikaa:) Lähden ensin vuodesksi vaihto-oppilaaksi kattelemaan maailmaa (italiaan tai kanadaan) ja sen jälkeen yhdeksi lukukaudeksi tänne takaisin ja taas 5 kuukaudeksi ulkomaille työharjoitteluun, näillä näkymin toivekohde olisi Yhdysvallat.
        Jotenkin vain tuntuu ettei täällä mikään minua pitele, perhesuhteet ei ole niin läheiset ettenkö voisi lähteä maailmalle. Lisäksi opiskelen kansainvälisellä puolella matkailua, joten senkin puolesta voin suunnata ulkomaille hyvillä mielin. Jotenkin en millään voi ymmärtää tai en ainakaan itselleni haluaisi samaa tilannetta kuin muutaman vuoden vanhemmalla siskollani; hänellä on jo vakipaikka töistä ja hän osti juuri omakotitalon, vanhempieni naapurista. Mutta kai me silti ollaan samasta puusta veistettyjä:)
        Mutta nyt sitten odotellaan vaan vaihtarivuotta, työharjoittelua ja sitä auvoista aikaa kun valmistun ja maailma odottaa tätä tyttöä:)
        Oli muuten todella hyvin joltakin sanottu ettei se oma maa ole aina synnyinmaa, juuri siltä minusta tuntuu!

        vanhempana. Surettaa, kun ajattelen yhtä tuttavaa, jolla oli sinun ikäisenäsi tilaisuus muuttaa Kanadaan rakkaansa perään, muttei rohjennut. Vielä viisikymppisenä hänellä melkein nousi kyynel silmään siitä puhuessaan. Sen sijaan nai naapurin pojan, sai perheen, kituutti miehen pienellä palkalla, sai mielenterveysvaivoja (minusta se oli vain sitä, että hän ei mahtunut pikku ympyröihinsä - olisi varmaan ollut ihan kotonaan Kanadassa).

        Minä opiskelin matkailua vähän aikaa täällä muualla. Se ei ollut minun alani, mutta oli kiinnostavaa nähdä, miten usea kurssilainen oli kauhean ennakkoluuloinen kaikkea muunmaalaista kohtaan. Sinulla on parempi asenne. Matkailunhan tulisi avartaa.

        Onnea sinulle matkaan!


    • exploringg

      Moi
      Tää keskustelu ei enää oo tietenkään voimassa mutta jos joku eksyy tätä lukemaan ni kiva. Luin näitä tekstejä ja nää on tosi inspiroivia! Mä oon nyt päättäny et lähden ulkomaille pysyvästi enkä siis vaan 3 kuukaudeks vaan ihan for good ja tiiän että tuun ikävöimään perhettä. helsinkiä ja näitä ihmisiä täällä en sitten niinkään, tietty onhan täälläki poikkeuksia,mutta kansainvälinen ja iloinen ilmapiiri kiinnostaa, sellanen että voit mennä ulos ja ihmiset on ilosia ilman että on kännissä tai että voit jutella ihmisten kanssa ilman että sua pidetään outona :D En vaan nää mun tulevaisuutta täällä Suomessa ja uskon että tuolta jostain löytyy esim. se ammatti ja elämän rakkaus. Yksin en kuitenkaan oo lähdössä vaan parhaiden ystävien kanssa ja toinen heistä onkin jo maailmalla Uudessa-Seelannissa asti :D Mua on aina kiinnostanu matkailu ja eri kulttuurit, haluan nähdä mahdollisimman paljon ja kokea, Tiedän, että arkihan on arkea kaikkialla,mutta arki lämpimässä, energisessä paikassa on täysin erilaista kun täällä. Toivon, että kaikki seurais sydäntään ja mä aijon ainakin! Muistakaa että jos haluatte lähtee niin lähtekää oikeesti!

      • aussimaasta

        Lähde ihmeessä! Et sitten kadu vanhempana, kun et uskaltanut. Minä läksin, asuin ja viihdyin, ja nyt olen palannut Suomeen. Hieno kokemus, mahtava paluu, ihanat muistot.


    • Zenit

      Pietari, Venäjä. Pala kerrallaan:

      Kertokaa siis minulle, mistä löydän paikan, jossa

      Ihmisistä välitetään, ystävät ja perhe, myös vanhukset ja lapset, ovat tärkeitä ja heidän kanssaan vietetään aikaa, laitetaan ruokaa, nauretaan, pidetään huolta?
      Venäjä / Pietari: Täysosuma

      Paikka missä voi hymyillä kaupungilla ihmiselle ilman että toinen vaihtaa kadunpuolta?
      Venäjä / Pietari: Huti, täällä jos hymyilet kadulla, olet turisti.

      Missä ihmiset moikkaavat toisiaan, kyselevät vointia, tapaavat vaikka jonkin pelin merkeissä tai istuskelevat vaikka lasillisella töiden jälkeen?
      Venäjä / Pietari: Täysosuma,

      Temperamenttia saa olla, ei tällaista yksi-sana-tunnissa-jos-on-ihan-pakko-tyyliä, ei tarvitse olla luonteeltaan kuin "mummun lehmä", vaan haluan ihmisiä, jotka ovat ELOSSA ja sen NÄKEE, ilman että täytyy kokeilla pulssia!
      Venäjä / Pietari: Täysosuma

      Missä ei ole jatkuvasti "harmaata", eikä masennus ole normaaliolotila?!
      Venäjä / Pietari: Osuma / Huti: Harmaata "fyysisesti" ja ulkoisesti, mutta venäläisessä sielunmaisemassa on kaikki sateenkaaren värit.

    • Suomiko paratiisi?

      Suomalaiset ovat ja pysyvat juntti kansana, metsalaisina. Tasta ei paase yli eika ympari.
      En ole missaan maailmassa tavannut niin negatiivista porukkaa joka valittaa joka asiasta, aiheetta. Kuuma vesi, lammitys, terveydenhuolto, laakarit on, koti paan paalla ja valitetaan valitetaan. On joko liian kylma tai liian kuuma, sataa liikaa tai lunta tulee liikaa, jos ei tule on liian pimeaa. Auta armias !

      Myos olen havainnut etta ns allergia sairauksia on, mita ei ole muualla Euroopassa, ei saa syoda sita eika tata, Lapsia kuskataan harrasteluille, aidit ovat kuin taksikuskit, aina pitaa tehda jotain. Koskaan ei vain voi olla. Tama ei ole oma mielipiteeni vain, olen keskustellut asiasta ulkomailla asuvien ystavieni kanssa ja he ovat sita mielta etta Suomi on viimeinen paikka missa he asuisivat. Piste.

    • dfg fdghfd

      No, olipa kosmopoliittinen, sivistynyt ja positiivinen viesti:)

      Yritin poimia viestistäsi yhdenkin lauseen, jossa ei ollut valitusta. En löytänyt. Ja tähän on syynä? Kaikki muut suomalaiset? Millä perusteella luet itsesi pois joukosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe