Mielestäni jokainen uskovainen joka kertoo evankeliumia tai raamatun muita juttuja on tietyllä tapaa opettajan roolissa. Toki raamatussa on asetettu virkoja mutta on puhu nyt niistä.
Jos joku täällä laittaa raamatun paikan ja kirjoittaa siihen liittyen niin mielestäni se on tietynlaista opettamista.
Mitä velvollisuuksia mielestänne on yleensä "opettajalla"?
opettajan velvollisuudet
15
396
Vastaukset
- Hirvas
tavallaan. Raamattu on vaikeaselkoinen kirja, etenkin vertaukset ja ilmestykset ovat hyvin tulkinnallisia. Eiköhän vaatimukseksi riitä oma ymmärtämys mistä kirjoittaa, ja täällä toki melkoisen herkästi annetaan "opettajalle" ojennusta, jos menee asian viereen.
Parasta on se, että pohditaan yhdessä asian ydintä. Minusta se on parasta opetusta, ja vaatimukset ovat kaikilla samat - toivottavasti.- herramrks
Eli "tasavertaisuus" olisi mielestäni viestistäsi "tuleva" ydin?
Ajatteletko että jollain ihmisellä olisi hengellinen auktoriteetti opettaessaan sinulle (keskustellessaan kanssasi) raamattua? - Hirvas
herramrks kirjoitti:
Eli "tasavertaisuus" olisi mielestäni viestistäsi "tuleva" ydin?
Ajatteletko että jollain ihmisellä olisi hengellinen auktoriteetti opettaessaan sinulle (keskustellessaan kanssasi) raamattua?että jollakin olisi hengellinen auktoriteetti opettaessaan minua tai muita, koska kaikki olemme erehtyväisiä.
Tasavertaisuus ilmaisee tavallaan arvostusta, eli jos jokainen hyväksyy lähimmäisensä samalla tavalla kuin itsensä, ja ei pyydä häneltä enempää kuin mihin hän ymmärryksellään pystyy, niin ollaan mielestäni lähellä oikeaa. - herramrks
Hirvas kirjoitti:
että jollakin olisi hengellinen auktoriteetti opettaessaan minua tai muita, koska kaikki olemme erehtyväisiä.
Tasavertaisuus ilmaisee tavallaan arvostusta, eli jos jokainen hyväksyy lähimmäisensä samalla tavalla kuin itsensä, ja ei pyydä häneltä enempää kuin mihin hän ymmärryksellään pystyy, niin ollaan mielestäni lähellä oikeaa.Muutamia, sekä nuoria että "vanhoja" pastoreita on sellaisia joiden kanssa olen paljon saanut keskustella. Ei niinkään opetuksellista heidän puoleltaa vaan sellaista mukavaa rauhallista ja pohtivaa missä saa esittää vapaasti kysymyksiä kuten "onko tuossa mitää järkeä vai onko se ´vaan´ käsky"
Etenkin semmoiset pitkänlinjan työntekijät jotka on elänyt muuallakin kuin kirkossa, jotka tuntevat raamatun ja ovat "ihmisiä", on monesti (näin siis tuntuu) auktoriteetteja. Joku voi tuntea raamatun ja opit mutta se kun joku on elänyt pitkään "niissä" niin tulee semmoinen kunnioittava asenne. Ei palvova mutta kunnioittava. Ei semmoista kunnioitusta mikä tulee saarnaspöntöstä vaan inhimillisenä olentona olemisesta.
Mielestäni on hienoa kun saa asioista tietävän kanssa jutella asioista missä meillä on eri käsitykset; silloin kun molemmille käsityksille on tilaa. Sellainen opettaja joka ei tyrmää vaikka "oppilaan" käsitys poikkeaisi omasta.
Ajatuksen virtaa pikkutunneilla. - RitariOlevainen
Ei riitä, sillä jos vain ja ainoastaan omalla ymmärryksellä aletaan Raamattua selittämään, tulee yhtä monta verisota kuin meitä on kirjoittajiakin.
Minia tukintoja tulee juri siksi, että omalla ymmrryskellä selitetään Raamattua, vaikka Raamattu itse sanoo, että ei mikään Raamatun profetia ole ihmisen itsensä selitettävissä, kyllä Pyhä Henki on se ainut, joka Raamatun selittää Raamatulla itsellään, meidän omat mielipiteet Raamatun opetuksista on juuri se virhe, joka johtaa niin monenlaiseen "tulkintaan", kun Raamattua ei pitäisi tulkita mitenkään, omalla ymmärryksellä! - Peku `
RitariOlevainen kirjoitti:
Ei riitä, sillä jos vain ja ainoastaan omalla ymmärryksellä aletaan Raamattua selittämään, tulee yhtä monta verisota kuin meitä on kirjoittajiakin.
Minia tukintoja tulee juri siksi, että omalla ymmrryskellä selitetään Raamattua, vaikka Raamattu itse sanoo, että ei mikään Raamatun profetia ole ihmisen itsensä selitettävissä, kyllä Pyhä Henki on se ainut, joka Raamatun selittää Raamatulla itsellään, meidän omat mielipiteet Raamatun opetuksista on juuri se virhe, joka johtaa niin monenlaiseen "tulkintaan", kun Raamattua ei pitäisi tulkita mitenkään, omalla ymmärryksellä!Vähän oli vaikea ymmärtää viestiäsi kun oli niin paljon inhimillisiä kirjoitusvirheitä mutta jotain sain selvää.
Johan ehdit toisessa viestissa jo tulkita raamatusta mieleisesi version. - RitariOlevainen
Peku ` kirjoitti:
Vähän oli vaikea ymmärtää viestiäsi kun oli niin paljon inhimillisiä kirjoitusvirheitä mutta jotain sain selvää.
Johan ehdit toisessa viestissa jo tulkita raamatusta mieleisesi version.ei sun piikkisi pistä, olet saatanan lähettiläs !
- herramrks
RitariOlevainen kirjoitti:
Minia tukintoja tulee juri siksi, että omalla ymmrryskellä selitetään Raamattua, vaikka Raamattu itse sanoo, että ei mikään Raamatun profetia ole ihmisen itsensä selitettävissä, kyllä Pyhä Henki on se ainut, joka Raamatun selittää Raamatulla itsellään, meidän omat mielipiteet Raamatun opetuksista on juuri se virhe, joka johtaa niin monenlaiseen "tulkintaan", kun Raamattua ei pitäisi tulkita mitenkään, omalla ymmärryksellä!Aloitus käsitteli "opettajan velvollisuuksia".
Kirjoituksestasi tulee kuva että mielestäsi "opettajan velvollisuus" on omata Pyhän Hengen selitykset raamatusta.
Saat korjata tulkintani ja mielellään kommentoida.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000020791905
Tuon linkin takana on kirjoitukseni tässä ketjussa.
Kommentoisitko sitäkin?
- sekä että
>>Jos joku täällä laittaa raamatun paikan ja kirjoittaa siihen liittyen niin mielestäni se on tietynlaista opettamista.
- Entä sinä
Onko täällä ketään tuollaista "opettajaa"?
sinun mielestäsi?
Minun mielestä on ainakin yksi.jarrut nimimerkki. - herramrks
Entä sinä kirjoitti:
sinun mielestäsi?
Minun mielestä on ainakin yksi.jarrut nimimerkki.Nimimerkit katosi muistista.
:D
Mun mielestä yleensäkin hyvä tapa oppia raamattua on semmonen solu-tyyppinen miittingi jossa on pieni porukka ja mahdollisuus keskustella ja tulla kuulluksi paremmin kuin esim "minä penkissä, pastori pöntössä" (en lyttää kuitenkaan perinteistä kokouskulttuuria)
Meillä oli solu jossa jokainen halukas vuorollaan "opetti" jotain. Sen jälkeen siitä juteltiin ja pohdittiin sitä. Mm. oliko se oikeasti raamatullista, miten muut ymmärsi ehkä eritavalla... Se oli hyvä koska kaikki olivat "samalla viivalla" vaikka välillä olikin "opetustilanne" - sekä että
Entä sinä kirjoitti:
sinun mielestäsi?
Minun mielestä on ainakin yksi.jarrut nimimerkki.En ota kantaa. Jokaisen "opettamisesta" voi oppia. Jos ei muuta, niin sen miten ei tule opettaa.
Niin paljon on kiinni opppilaankin kyvystä ottaa "opetusta" vastaan.
Yksinkertaisimmat "opetukset" ovat parhaita. Joku saattaa yhdessä lauseessa sanoa, huomiota herättämättä, jotain itselle todella tärkeää. Joidenkin pitkätkään saarnat eivät kolahda. - herramrks
sekä että kirjoitti:
En ota kantaa. Jokaisen "opettamisesta" voi oppia. Jos ei muuta, niin sen miten ei tule opettaa.
Niin paljon on kiinni opppilaankin kyvystä ottaa "opetusta" vastaan.
Yksinkertaisimmat "opetukset" ovat parhaita. Joku saattaa yhdessä lauseessa sanoa, huomiota herättämättä, jotain itselle todella tärkeää. Joidenkin pitkätkään saarnat eivät kolahda.Oikeanlainen nöyryys.
Oli sitten kyseessä biologian opetusta tai raamatun, mutta kuitenkaan ei voi kaikkea handalata.
No nih täytyy mennä ny.
herramrks: "Mielestäni jokainen uskovainen joka kertoo evankeliumia tai raamatun muita juttuja on tietyllä tapaa opettajan roolissa".
---
”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana:
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla,
veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne” (Kol. 3:16).
Kerroit olleesi jossain solussa.
Sellaisessa toteutunee jossain määrin "yleinen pappeus".
1. Kor. 14:26:
"Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi".opettajan velvollisuudet
herramrks:
"Mitä velvollisuuksia mielestänne on yleensä "opettajalla"?
----
Uskossa oleminen on kilvoittelua.
Helposti eksymme, jos emme valvo tilaamme.
Tästä on hyvä esimerkki Galatian seurakunnat.
Galatian seurakuntalaiset olivat langenneet toisenlaiseen evankeliumiin (Gal. 1:6).
Paavalilla oli suuri hätä heidän puolestaan.
Uskosta on kovin helppo luopua.
Siksipä Paavali toisessa paikassa varoittaa kristittyjä. ”Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei kaadu” (1. Kor. 10:12).
Galatalaisten lankeeminen pois armosta on varoittava esimerkki meillekin.
Luther sanoo omasta kokemuksestaan galatalaiskirjeen selityksessään:
”Myös me joudumme joka päivä kokemaan, kuinka vaivalloista on sielun saada luja usko ja säilyttää se ja kuinka vaikeaa on valmistaa Herraa varten täydellinen kansa.
Kymmenen vuotta saa tehdä työtä, ennen kuin edes pienoisseurakunta alkaa kuta kuinkin olla kunnossa.
Kun se vihdoinkin on valmis, sen keskeen pujahtaa joku kiihkoilija, joka ei muuta osaa kuin häväistä vilpittömiä opettajia. Yhdessä hetkessä hän tekee kaikesta selvää. Kehen ei moinen häpeäteko koskisi.
Me olemme jumalan armosta panneet Wittenbergissä kristillisen seurakunnan asiat paikalleen.
Mutta vaikka evankeliumi edistyy hyvin, sen tielle voisi yksikin kiihkoilija äkisti panna esteen.
Niin kävi Paavalille. Hän oli pannut Galatian seurakunnan elämän paljolla huolella ja vaivannäöllä kuntoon. Mutta hänen lähdettyään valeapostolit turmelivat kaiken lyhyessä ajassa.
Meidän on siis pysyteltävä valppaina ja valveilla kiihkohenkien varalta. Kokematon väkijoukko hinkuu uuden perään ja liittyy oitis heihin.
Jos nukahdamme, se tulee ja kylvää rikkaviljaa vehnäpeltoon. Kristuksen lauma on aina vaarassa”. (Lutehr).
Löytyneekö tämän päivän seurakunnista sellaisia paimenia, jotka pitävät laumastaan huolen?
Meidän jokaisen on nyt pysyttävä hereillä. Jokainen valvokoon itseään.
Opettajien tulee sen lisäksi valvoa myös koko seurakuntaa.
---
"Suo, että etsisin
vain sinun kunniaasi,
laumaasi hoitaisin
kalliisti ostamaasi.
En etsi kiitosta,
en pelkää maailmaa,
kun epäuskosta
pois autan hukkuvaa".
(Virsi 252:4).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k395248- 853752
- 483145
- 623045
- 113025
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562383- 411878
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1451848Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….101825- 181751