Tervehtimiskielto

Yli 100v.

Onko tosi että Wanhoilliset kantavat vihaa Esikoisia vastaan. Lähes satavuotta vihanpitoa.
Todellisia Haagarin lapsia. Eivät edes tervehdi Esikoisia oikeita kristityitä.

56

2293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan

      Ongelman on juuri siinä että he eivät pidä esikoisia Jumalan lapsina. Mitäpä sillä väliä on ei sen puoleen. Emmehän me ihmisiä seuraakaan, vaan Kristusta. Eihän kaikki esikoiset myöskään pidä vanhoillisia kristittyinä. Että silleen.

    • Minä

      aina kaikkia, johan se kuuluu hyviin tapoihin. Kaikki tähän asti tapaamani esikoiset ovat olleet asiallista väkeä. On keskusteltu eroista ja yhtäläisyyksistä jne. Tyylistäsi ja hyökkäävyydestäsi päätellen taidat olla feikki-esikko!

      • esikko

        En tunne henk.koht.ketään vanhoollista mutta uskon että jos on "oikein" itsensä tunteva ihminen niin se kyllä tervehtii sillä ei kellään ole varaa ylpistelyyn tai suuttumukseen.sama koskee myös esikoisia!


      • Aivan

        Vanhoillisen pitää tehdä parannusta jos tervehtii edikoista "Jumalan tervettä". Mutta jos sinä teet niin, niin mikäs sen parempi. Minulla menee nyt 53. vuosi esikkona, että tiedoksi.


      • Aivat
        esikko kirjoitti:

        En tunne henk.koht.ketään vanhoollista mutta uskon että jos on "oikein" itsensä tunteva ihminen niin se kyllä tervehtii sillä ei kellään ole varaa ylpistelyyn tai suuttumukseen.sama koskee myös esikoisia!

        Hyvää päivää kohteliaasti, mutta ei Jumalan tervettä, joka on lestadilaisten tervehdys.

        Tällä viestillään he tarkoittavat, tee parannus, että pääset taivaaseen. SIIS uskoville veljille ja sisarille tällainen viesti, on se rivoa tuo omavanhurskaus. Itse he eivät parannusta tarvitsekaan mielestään.


      • Eevan jälkeläinen
        Aivan kirjoitti:

        Vanhoillisen pitää tehdä parannusta jos tervehtii edikoista "Jumalan tervettä". Mutta jos sinä teet niin, niin mikäs sen parempi. Minulla menee nyt 53. vuosi esikkona, että tiedoksi.

        Yhtenä keinona, (tiedän itse kokeneena) esikoisilla olevan ja myös käytetyn aseen "irtileikkaamiseen". Kun en itse täyttänyt ns. "esikuvan" vaatimuksia (pitkät hiukset ja huivi), Jumalan tervettä unohtui tutuilta minua kohdatessaan, se vaihtui heti pelkäksi "terve"-sanaksi. Noin annettiin ymmärtää, ettei minua enää lueta "heikäläisiksi".


      • Oh
        Eevan jälkeläinen kirjoitti:

        Yhtenä keinona, (tiedän itse kokeneena) esikoisilla olevan ja myös käytetyn aseen "irtileikkaamiseen". Kun en itse täyttänyt ns. "esikuvan" vaatimuksia (pitkät hiukset ja huivi), Jumalan tervettä unohtui tutuilta minua kohdatessaan, se vaihtui heti pelkäksi "terve"-sanaksi. Noin annettiin ymmärtää, ettei minua enää lueta "heikäläisiksi".

        Pienet on piirit ja murheet kovin lapsellisia.
        Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin hiuksia halkoa, vaikka koko maailma on sekaisin, lohduton ja etsii apua.


      • el kirahwi
        Eevan jälkeläinen kirjoitti:

        Yhtenä keinona, (tiedän itse kokeneena) esikoisilla olevan ja myös käytetyn aseen "irtileikkaamiseen". Kun en itse täyttänyt ns. "esikuvan" vaatimuksia (pitkät hiukset ja huivi), Jumalan tervettä unohtui tutuilta minua kohdatessaan, se vaihtui heti pelkäksi "terve"-sanaksi. Noin annettiin ymmärtää, ettei minua enää lueta "heikäläisiksi".

        Herää kysymys, miten sitten itse tervehdit... Olisiko ongelman ydin siinä?

        Minusta ainakin tuntuu oudolta sanoa 'Jumalan terve/rauhaa', jos toinen vastaa 'moi', tai vääntelehtii vaivautuneena, eikä tiedä mitä sanoisi. Tietysti tällaisissakaan tapauksissa ei olisi varsinaisesti mitään estettä tervehdykselle 'Jumalan terve/rauhaa', mutta itse olen joissain tällaisissa tapauksissa valinnut molemmille osapuolille helpomman tien ja siirtynyt muihin tervehdyksiin. Jos se tervehdys tuntuu vaikealta jollekin, niin mitä sillä toista "kiduttamaan"?

        Mutta jos joku sanoo 'Jumalan terve/rauhaa', niin samalla tervehdyksellä vastaan, vaikka kuka olisi ja vaikka miltä näyttäisi.


      • Aada
        Oh kirjoitti:

        Pienet on piirit ja murheet kovin lapsellisia.
        Eikö teillä ole muuta tekemistä kuin hiuksia halkoa, vaikka koko maailma on sekaisin, lohduton ja etsii apua.

        ...tätä ihmissuhdeverkostojen tärkeyttä. Jos ihminen on itse lohduton ja depressiossa siksi etteivät omat ihmissuhteet ole kunnossa, niin ei hänestä ole muiden auttajaksi, ei sinustakaan.
        Et ymmärrä tunteiden merkitystä.


      • Sanna
        Eevan jälkeläinen kirjoitti:

        Yhtenä keinona, (tiedän itse kokeneena) esikoisilla olevan ja myös käytetyn aseen "irtileikkaamiseen". Kun en itse täyttänyt ns. "esikuvan" vaatimuksia (pitkät hiukset ja huivi), Jumalan tervettä unohtui tutuilta minua kohdatessaan, se vaihtui heti pelkäksi "terve"-sanaksi. Noin annettiin ymmärtää, ettei minua enää lueta "heikäläisiksi".

        Todella säälittävää toimintaa.... Ikäänkuin hiustenpituus ja huivin käyttö kertoisi ihmisen uskosta mitään.....


      • Curly
        el kirahwi kirjoitti:

        Herää kysymys, miten sitten itse tervehdit... Olisiko ongelman ydin siinä?

        Minusta ainakin tuntuu oudolta sanoa 'Jumalan terve/rauhaa', jos toinen vastaa 'moi', tai vääntelehtii vaivautuneena, eikä tiedä mitä sanoisi. Tietysti tällaisissakaan tapauksissa ei olisi varsinaisesti mitään estettä tervehdykselle 'Jumalan terve/rauhaa', mutta itse olen joissain tällaisissa tapauksissa valinnut molemmille osapuolille helpomman tien ja siirtynyt muihin tervehdyksiin. Jos se tervehdys tuntuu vaikealta jollekin, niin mitä sillä toista "kiduttamaan"?

        Mutta jos joku sanoo 'Jumalan terve/rauhaa', niin samalla tervehdyksellä vastaan, vaikka kuka olisi ja vaikka miltä näyttäisi.

        Kiusalliseksi tervehtiminen sanoilla "Jumalan terve/rauhaa" menee siinä vaiheessa, jos sen sanomisella odotetaan vastapuolelta jotakin. On monia erilaisia äänensävyjä tervehtiä ko. sanoilla...

        Omat kokemukseni ovat todella ristiriitaisia tästä asiasta. Kaikki vanhempieni ystävät ja elesta-sukulaiset käyttävät tätä tervehdystä, ja itse vastaan joko hei tai päivää. En vastaa saman lailla, koska en koe sen olevan minulle sopiva asia (en siis elävässä uskossa).

        Joidenkin kanssa tervehdys on ihan ok, enkä tunne painostusta, mutta jos tervehdykseen yhdistetään arvosteleva katse (päästä varpaisiin), niin kyllä jää kaivelemaan ja kiusaantuu. Viisas tätini tuossa juuri Joulun tienoilla minulle sanoi, ettei minun pidä asiaa sen kummemmin pohtia, hän ainakin tarkoittaa tervehtimällä niin samaa kuin "normaalit" sanomalla kaikkea hyvää sinulle. Häntä uskon täysin ja mielelläni kuulen tervehdyksen häneltä. Mutta se onkin harvinaisempi tapaus...


      • Anonyymi
        Aivan kirjoitti:

        Vanhoillisen pitää tehdä parannusta jos tervehtii edikoista "Jumalan tervettä". Mutta jos sinä teet niin, niin mikäs sen parempi. Minulla menee nyt 53. vuosi esikkona, että tiedoksi.

        Sokeritautisia terveitä.


      • Anonyymi
        Aivat kirjoitti:

        Hyvää päivää kohteliaasti, mutta ei Jumalan tervettä, joka on lestadilaisten tervehdys.

        Tällä viestillään he tarkoittavat, tee parannus, että pääset taivaaseen. SIIS uskoville veljille ja sisarille tällainen viesti, on se rivoa tuo omavanhurskaus. Itse he eivät parannusta tarvitsekaan mielestään.

        Nimimerkki Aivat
        Tälläisiä kun viime aikoina olet miettinyt . Onnittelen sinua korkea laatuisesta viestistäsi
        Toivon sydämestäni että sinulle kristillisyys kirkastuisi täällä armon ajassa että jälkeen jääneet saavat tämän vakuutuksen : Hän alkoi rakentamaan kullasta ja kalliista kivistä
        Minkä vuoksi kirkoissa alttari on puoliympyrän muotoinen ???
        Senvuoksi koska toinen puoli on jo kiittävässä seurakunnassa .


      • Anonyymi
        Eevan jälkeläinen kirjoitti:

        Yhtenä keinona, (tiedän itse kokeneena) esikoisilla olevan ja myös käytetyn aseen "irtileikkaamiseen". Kun en itse täyttänyt ns. "esikuvan" vaatimuksia (pitkät hiukset ja huivi), Jumalan tervettä unohtui tutuilta minua kohdatessaan, se vaihtui heti pelkäksi "terve"-sanaksi. Noin annettiin ymmärtää, ettei minua enää lueta "heikäläisiksi".

        Nimimerkki Eevan jälkeläinen .
        Jos on tapahtunut että olet kokenut jotain negatiivista kristittyjen taholta niin ensiksikin
        Oikea esikuva ei ole autuuden perusta . Jos olet kokenut että esikuvan ja tervehtimisen suhteen kristityt ovat poisleikanneet , niin yksikään ihminen ei voi antaa yhdellekään uskoa vaan Jumala yksin lahjoittaa uskon. Jumalan puolelta sula armo ja ihmisen puolelta paljas usko . Jos olet kokenut että oikea esikuva on vaatimus , niin .se on riettaan saarnaa . Jos siis koit poisleikkaamista , niin sinun on ahkeroitava mennä kristittyjen tykö jotka ovat pois leikanneet ja sanoa : minä olen tuntenut armottomuutta sinua kohtaan jaksatko saarnata minulle anteeksi ja vasta puoli myös siinä ahkeroi anteeksi anoa . Ei vaatimuksen hengessä vaan uskossa . Jos olet kokenut että kristityt ovat ottaneet sinulta kristillisyyttä pois niin se on hirmuinen synti mutta jälkeen kuten edellä kirjoitin mennä heidän tykö ja anoa anteeksi että minä tunsin sinua kohtaan rakastamattomuutta . Silloin sinä saat kuulla sen korkean evankeliumin usko kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Siihen minua ja muitakin Herra auttakoon


    • jargon

      Olen kuullut, ettei vanhoillinen saisi tervehtiä eriseuralaista "jumalanterveellä", mutta jos asiaa tarkemmin pohtii, niin "Jumalan terve" -sanontaa käytettiin jo alkukristillisyydessä ja sehän on esittely "olen Jumalan terveeksi tekemä". Mihin siis perustuu se, ettei eriseuraiselle tai "suruttomalle" voisi esitellä itseään Jumalan lapseksi? Ja kaikillehan me haluaisimme toivottaa Jumalan rauhaa - oman kunnian menettämisen pelossa vaan usein tulee mieluummin huikattua "heippa" kuin tunnustettua uskonsa.

    • eräs vl

      Kyllä esikoiset ovat niitä lain alaisia, palkkavaimon synnyttämiä Haagarin lapsia.
      Ovat jääneet "hirmuisen ilman ja lain vuorelle", Siinaille. Ei ole muuta esikoista kuin Herra Jeesus, oikea "esikoisten" seurakunta on Jumalan valtakunta, jonka ulkopuolella esikoiset ovat lain alaisina epäuskossa matkaa tekemässä.
      Tehkää parannus eriseuran synnistä, joka on lihan töitä.

      • el kirahwi

        Vaikea päättää pitäisikö itkeä vai nauraa kun luki tekstisi. Toisaalta se kuulosti huvittavan hassulta, mutta toisaalta se oli kovia sanoja...

        Ei tässä voi muuta toivoa kuin, että Jumala saisi lämmittää sinunkin sydäntäsi, ettei tarvitsisi vihassa ja syytöksissä elämän taivaltaan kulkea. Viha kun kalvaa rinnassa, niin se voi viimein sammuttaa siellä mahdollisesti olevan uskon kipinän, ja viedä mukaan ikuiseen pimeytyyn.

        Eriseuran tuomiohenkeä varmasti löytyy esikoislestadiolaisuudesta, mutta eikö vielä enemmän vanhoillislestadiolaisten joukosta?


      • jargon

        Jos nimimerkin "eräs vl" takana on sama henkilö kuin aiemmin, ihmettelen suuresti kirjoittamaasi. Miksi haluat säilyttää ja kirjoittaa täällä tuollaisia uskomuksia meikäläisistä vastoin parempaa tietoasi? Vai oletko todella saanut tuollaisen käsityksen käymissämme ajatustenvaihdoissa? Vai vahvistiko viimeksi kuuntelemasi saarna (jouluna ?) tuollaisen käsityksen? Oliko se "hirmuisen ilman ja lain vuoren" hengessä puhuttua Jumalan Sanaa?


      • jargon

        Jos nimimerkin "eräs vl" takana on sama henkilö kuin aiemmin, ihmettelen suuresti kirjoittamaasi. Miksi haluat säilyttää ja kirjoittaa täällä tuollaisia uskomuksia meikäläisistä vastoin parempaa tietoasi? Vai oletko todella saanut tuollaisen käsityksen käymissämme ajatustenvaihdoissa? Vai vahvistiko viimeksi kuuntelemasi saarna (jouluna ?) tuollaisen käsityksen? Oliko se "hirmuisen ilman ja lain vuoren" hengessä puhuttua Jumalan Sanaa?


      • VL-nollaaja

        Luulen, että tuo oli tahallinen provo. Mitkä lie kirjoittajalla tarkoitusperät.


      • Meri

        Sinulle on tainnut jäädä Jeesuksen sanoman ydin vieraaksi. Omissa seuroissasikin taidat käydä vain sosiaalisista syistä ja vanhasta tottumuksesta. Sen sijaan, että olisit siellä kristittynä kasvanut kuten monet uskonsisaresi ja -veljesi.
        Tuot mieleeni Pohjois-Irlannin protestanttien ja katolisten välisen vihanpidon, jota on jatkunut yli 300 vuotta. Katoliset sen aloittivat tappamalla joukon protestantteja, ja sen jälkeen siellä on aikojen saatossa tapettu tuhansia ihmisiä. Jos protestantti ja katolinen nuori ovat rakastuneet, niin se on ollut niin kiellettyä, että heidät ammuttiin.
        "Eräs vl" hakee "palkkavaimo Haagarinsa" Vanhan Testamentin puolelta ja Jeesuksen opetuksen ydin on jäänyt hänelle vieraaksi.
        Mikä hän on muiden kristillisyyttä arvostelemaan, jos hän on itsekin armosta pelastunut, vaan ei omien ansioiden tähden?
        Eräs vl kuitenkin pitää suurena ansionaan sitä, että hänellä on vanhoillinen identiteetti, jota hän kuoleman hetkellä tarjoaa Jumalalle autuuden pääsylippuna kuin kallista aarretta.
        Sikäli kuin vanhoilislestadiolaisia kristittyjä tunnen, tämä "eräs vl" ei ole oikea vanhoillinen. Hänellä on vanhoillisuuden kuoret, mutta se tärkein - elävä usko - puuttuu.


      • taas!
        Meri kirjoitti:

        Sinulle on tainnut jäädä Jeesuksen sanoman ydin vieraaksi. Omissa seuroissasikin taidat käydä vain sosiaalisista syistä ja vanhasta tottumuksesta. Sen sijaan, että olisit siellä kristittynä kasvanut kuten monet uskonsisaresi ja -veljesi.
        Tuot mieleeni Pohjois-Irlannin protestanttien ja katolisten välisen vihanpidon, jota on jatkunut yli 300 vuotta. Katoliset sen aloittivat tappamalla joukon protestantteja, ja sen jälkeen siellä on aikojen saatossa tapettu tuhansia ihmisiä. Jos protestantti ja katolinen nuori ovat rakastuneet, niin se on ollut niin kiellettyä, että heidät ammuttiin.
        "Eräs vl" hakee "palkkavaimo Haagarinsa" Vanhan Testamentin puolelta ja Jeesuksen opetuksen ydin on jäänyt hänelle vieraaksi.
        Mikä hän on muiden kristillisyyttä arvostelemaan, jos hän on itsekin armosta pelastunut, vaan ei omien ansioiden tähden?
        Eräs vl kuitenkin pitää suurena ansionaan sitä, että hänellä on vanhoillinen identiteetti, jota hän kuoleman hetkellä tarjoaa Jumalalle autuuden pääsylippuna kuin kallista aarretta.
        Sikäli kuin vanhoilislestadiolaisia kristittyjä tunnen, tämä "eräs vl" ei ole oikea vanhoillinen. Hänellä on vanhoillisuuden kuoret, mutta se tärkein - elävä usko - puuttuu.

        Mitä se sinulle kuuluu, onko sanoman ydin jäänyt jollekkin epäselväksi, tai mistä syystä kukin käy seuroissa?? ....Oho, jäi tuo sinun yleinen sanomasi "päälle", vaikka piti sanoa, että aina vaan jaksat haukkua ihmisiä!! Keskustelisit edes joskus uskonnosta yleisellä tasolla, etkä aina mollaisi henkilöitä!!!! Minkä "ansioiden" perusteella katsot sen oikeudeksesi??


      • Meri
        taas! kirjoitti:

        Mitä se sinulle kuuluu, onko sanoman ydin jäänyt jollekkin epäselväksi, tai mistä syystä kukin käy seuroissa?? ....Oho, jäi tuo sinun yleinen sanomasi "päälle", vaikka piti sanoa, että aina vaan jaksat haukkua ihmisiä!! Keskustelisit edes joskus uskonnosta yleisellä tasolla, etkä aina mollaisi henkilöitä!!!! Minkä "ansioiden" perusteella katsot sen oikeudeksesi??

        Hyvää päivää. Kirvesvartta.


      • xantippa
        taas! kirjoitti:

        Mitä se sinulle kuuluu, onko sanoman ydin jäänyt jollekkin epäselväksi, tai mistä syystä kukin käy seuroissa?? ....Oho, jäi tuo sinun yleinen sanomasi "päälle", vaikka piti sanoa, että aina vaan jaksat haukkua ihmisiä!! Keskustelisit edes joskus uskonnosta yleisellä tasolla, etkä aina mollaisi henkilöitä!!!! Minkä "ansioiden" perusteella katsot sen oikeudeksesi??

        Ja vanhoillisten joukossa erityisesti. Sitä se tekee kune ei aikaa seurata, ei lueta lehtiä, ei seutata sähköisiä tiedotusvälineitä, ei mitään synnin pelossa. Kaikki on pannassa. Musiikkia saa lurittaa ja tehdä penskoja vaikka joka vuosi - jos vain sikiää. Ja toki sikiää. Sikiäähän ne lehmätkin, jotta miksi eivät muka ihmiset.
        Siinä lestan huvit: syödä, naida ja käydä seuroissa läpättämässä viimeiset kylän juorut. Siinä se lestauskon yleinen taso, jota ei käy kateeksi. Viisaimmat lähtee, tyhmimmät jää.


      • otteliaana
        xantippa kirjoitti:

        Ja vanhoillisten joukossa erityisesti. Sitä se tekee kune ei aikaa seurata, ei lueta lehtiä, ei seutata sähköisiä tiedotusvälineitä, ei mitään synnin pelossa. Kaikki on pannassa. Musiikkia saa lurittaa ja tehdä penskoja vaikka joka vuosi - jos vain sikiää. Ja toki sikiää. Sikiäähän ne lehmätkin, jotta miksi eivät muka ihmiset.
        Siinä lestan huvit: syödä, naida ja käydä seuroissa läpättämässä viimeiset kylän juorut. Siinä se lestauskon yleinen taso, jota ei käy kateeksi. Viisaimmat lähtee, tyhmimmät jää.

        "tasoisesta" uskosta ne tällaiset jutut sitten mahtavat kertoa...


      • Anonyymi
        el kirahwi kirjoitti:

        Vaikea päättää pitäisikö itkeä vai nauraa kun luki tekstisi. Toisaalta se kuulosti huvittavan hassulta, mutta toisaalta se oli kovia sanoja...

        Ei tässä voi muuta toivoa kuin, että Jumala saisi lämmittää sinunkin sydäntäsi, ettei tarvitsisi vihassa ja syytöksissä elämän taivaltaan kulkea. Viha kun kalvaa rinnassa, niin se voi viimein sammuttaa siellä mahdollisesti olevan uskon kipinän, ja viedä mukaan ikuiseen pimeytyyn.

        Eriseuran tuomiohenkeä varmasti löytyy esikoislestadiolaisuudesta, mutta eikö vielä enemmän vanhoillislestadiolaisten joukosta?

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki el kirahvi .
        Kun esikoislestadiolaisten kesken esiintyy eriseuran tuomiohenkeä niin sinä et kirjoittanut täysin oikein . Nimittäin siitä saa sen ymmärryksen että kristillisyys olisi jotenkin teoissa tai ansioissa . Kun nimittäin kristityt eivät ole tulleet enkeleiksi täytyy heidän uskoa KOKONAAN riettaan kaltaisena . Kristityn sydänmestä nousee huoramaisia ajatuksia ja saastaisia mielikuvituksia . Senvuoksi kristitty ahkeroi kontata armo istuimelle anomaan anteeksi myös tuomio henkeään . Siksi esikoislestadiolaisissa on paljon vikoja ja puutteita mutta he ahkeroivat uskoa itsensä yksin armosta autuaaksi ja jumalan lapseksi oikea kristillisyys on hengessä ja totuudessa


    • =

      (

    • Hynde

      Tässä jotai mietteitä vanhoillisten suhtaumisesta.

      Ei kai se ihan vihanpitoa ole, mutta yleisesti
      pidetään eriseuraisina kun silloin 100v sitten aletiin pitää eri aikaan seuroja.
      Murheellista kun pitkämielisyys ei riittänyt.

      Keskiverto vl ei tiedä esikoisista paljon mitää.
      Nimen kuullu.

      Lakihenkinen käsitys tulee siitä kun aletaan kiinnittää liikaa ulkoisiin seikkoihin.

      Vanhoillisten mielestä tärkeintä pitäisi olla usko, ulkonaiset seikat ovat osa hengen hedelmiä. Siksi vanhoilliset tulivat huonommin toimeen esikoisten kanssa jos kävivät esikoisten seuroissa.

      Mieleen tulee erään vanhoillislestadiolaisen tädin kertomus uudella paikkakunnalla kävi lestadiolaisten seuroissa, ja aina hänen hatusta huomauteltiin. Erilaisen ilmapiirin vuoksi vaihtoi seurapaikkakuntaa. Ei tällä ollut tietoa että ne oli esikoisia.

      Kuitenkin yhdistyminen on mahdotonta kun kumpikin osapuoli vetää omaa linjaansa ja sanoo olevansa alkuperäinen seurakunta.
      Selvä se että esikoisten seurakunnaksi alkuherätystä sanottiin mutta Raattamaan kuoleman jälkeen tapahtui ylilyöntejä vaikutusvaltaisten keskuudessa, jotka jäivät korjaamatta osaltaan uusheräyksen takia. Luulisin.

      • Yli 100v.

        Yhdistyminen on mahdoton, koska esikoisten seurakuntaan mennään sisälle vain uudesti syntymän kautta.


      • Hynde
        Yli 100v. kirjoitti:

        Yhdistyminen on mahdoton, koska esikoisten seurakuntaan mennään sisälle vain uudesti syntymän kautta.

        mentiinkö yhteisestä rakkaudesta piittaamatta?
        niin ettei Suomen puolella tiedetty mitään.
        otettiinko vain nimi ja se esikoisten seurakunta on siinä?


      • Näin on
        Hynde kirjoitti:

        mentiinkö yhteisestä rakkaudesta piittaamatta?
        niin ettei Suomen puolella tiedetty mitään.
        otettiinko vain nimi ja se esikoisten seurakunta on siinä?

        Esikoisten seurakunnassa tiedettiin tarkkaan mitä oli Jellivaarassa. Koska Jellivaaran seudulle matkusti joitakin perheitä oikein työhön ja ikäänkuin tiedustelemaan minkälaista oppia siellä saarnattiin. Nämä muuttaneet perheet pitivät tiivistä yhteyttä Lapin vanhimpiin keskusteluiden ja seura tilaisuuksissa mukana olleina. Samalla pidettiin yhteyttä koto Suomeen johon kerrottiin minkälaista saarnat olivat siellä. Kokemuksen mukaan kuulijat ovat tulleet rohkaituksi että siellä saarnataan oikeata Jumalan sanaa joka kestää kuolemassa. Heillä oli totinen ja vilpitön autuuden kaipuu ja murhe omasta ja ystävien sielun autuudesta jonka takia he uhrasivat omia voimia tälläiseen matkaan. Ja samalla esitettiin toivomuksia että saada Lapin vanhimpia Suomeen auttamaan meidän kristillisyyttä joka sitten toteutuikin 1902 akuvuodesta. Tämä matka koitui suomen kristillisyyden siunaukseksi.


    • .

      .

    • otteliaana

      luulenpa, että olet esikko, joka yrittää feikata olevansa vain "tavallinen tallaaja", ja haluat vain saattaa vanhoilliset huonoon valoon. mitkäköhän ovat motiivisi? eikö olisi paljon raamatullisempaa todistaa siitä hyvästä, mitä on omassa seurakunnassaan saanut kokea, kuin puhua vihamieliseen sävyyn muitten seurakuntien edustajista? eikö ole pääasia, että sinä ainakin tervehdit kaikkia seurakuntaan katsomatta, loppu jää vastapuolen murheeksi. syytit vanhoillisia hengellisestä vihasta esikoisia kohtaan, mutta syyllistyit kirjoituksessasi itse aivan samaan heitä kohtaan.

      • Meri

        Kaikkia kristityitä pitäisi tervehtiä samalla tavalla ja arvostaa samalla tavalla, oli sitten vanhoillinen tai esikko ja toisen seurakunnan jäsen. Ihminen näkee ulkomuodon, mutta Jumala tutkii sydämet.


      • voi...

        Kyllä sitä nyt voi kaikkia ihmisiä tervehtiä. Hyvänen aika sentään. Mutta Jumalan terveellä tervehditään vain toisia uskovaisia. Päivän mittaan tulee tervehdittyä muutamia ihmisiä, mutta Jumalan terveet jätä vain toisten uskovaisten tervehtimiseen. Olen vl.


      • Meri
        voi... kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt voi kaikkia ihmisiä tervehtiä. Hyvänen aika sentään. Mutta Jumalan terveellä tervehditään vain toisia uskovaisia. Päivän mittaan tulee tervehdittyä muutamia ihmisiä, mutta Jumalan terveet jätä vain toisten uskovaisten tervehtimiseen. Olen vl.

        Sekä esikoisissa että vanhoillisissa on monenlaisia ihmisiä ja niitäkin, jotka eivät pidä eri seurakunnassa tai yhteisössö käyviä uskovaisinakaan.
        Tällä asenteella on pitkät perinteet.
        Muistan jo lapsena, miten kotona nyökkäiltiin merkitsevästi, että ne on "niitä", kun naapuriin oli muuttanut eri suuntaa edustanut lestadiolaisperhe. Heidän kanssaan ei pitänyt eikä saanut olla missään tekemisissä.

        Monet häpeävät uskovaisuuttaan ja haluavat salata sen. Ehkä "voi...":kin häpeää ja sanoo Jumalan tervettä vain sellaisille, jotka jakavat tämän uskomisen häpeän hänen kanssaan samassa seurakunnassa?

        Katolisessa Etelä-Saksassa muuten yleisesti käytössä oleva "grúss Gott", sananmukaisesti "Jumalan tervettä", tarkoittaa siellä sisällöllisesti samaa kuin "hyvää päivää" tai "hyvää iltaa" meillä.
        Taitaa olla vähän samaa suuntausta täälläkin niiden "Jumalan terveiden" kanssa, että ne arkipäiväistyvät. Varsinkin jos niitä tuhlaten käytetään.

        Raamattu sanoo, että uskovat ovat Kristuksen kirje maailmalle.
        Pitäisikö siis muitakin kuin omaan uskoon kuuluvia ruveta tervehtimään "Jumalan terveillä" ja siten ikään kuin muistuttamaan heitä uskonasioista?
        Jos kuitenkin menee siitä, mistä aita on matalin kuten ihmiset mielellään tekevät, tervehtii "Jumalan terveillä" vain toisia uskovaisia. Se on helpoin tapa. Ja varmaan siksi niin suosittu.


      • el kirahwi
        Meri kirjoitti:

        Sekä esikoisissa että vanhoillisissa on monenlaisia ihmisiä ja niitäkin, jotka eivät pidä eri seurakunnassa tai yhteisössö käyviä uskovaisinakaan.
        Tällä asenteella on pitkät perinteet.
        Muistan jo lapsena, miten kotona nyökkäiltiin merkitsevästi, että ne on "niitä", kun naapuriin oli muuttanut eri suuntaa edustanut lestadiolaisperhe. Heidän kanssaan ei pitänyt eikä saanut olla missään tekemisissä.

        Monet häpeävät uskovaisuuttaan ja haluavat salata sen. Ehkä "voi...":kin häpeää ja sanoo Jumalan tervettä vain sellaisille, jotka jakavat tämän uskomisen häpeän hänen kanssaan samassa seurakunnassa?

        Katolisessa Etelä-Saksassa muuten yleisesti käytössä oleva "grúss Gott", sananmukaisesti "Jumalan tervettä", tarkoittaa siellä sisällöllisesti samaa kuin "hyvää päivää" tai "hyvää iltaa" meillä.
        Taitaa olla vähän samaa suuntausta täälläkin niiden "Jumalan terveiden" kanssa, että ne arkipäiväistyvät. Varsinkin jos niitä tuhlaten käytetään.

        Raamattu sanoo, että uskovat ovat Kristuksen kirje maailmalle.
        Pitäisikö siis muitakin kuin omaan uskoon kuuluvia ruveta tervehtimään "Jumalan terveillä" ja siten ikään kuin muistuttamaan heitä uskonasioista?
        Jos kuitenkin menee siitä, mistä aita on matalin kuten ihmiset mielellään tekevät, tervehtii "Jumalan terveillä" vain toisia uskovaisia. Se on helpoin tapa. Ja varmaan siksi niin suosittu.

        Ainakin skandinaavisella kielialueella tervehdys 'Guds frid/Guds fred' on aikaisemmen ollut yleinen kansan käyttämä tervehdys. Suomenkielisestä alueesta en tiedä. Mutta olen kyllä miettinyt olisiko "lestadiolaistervehdyksen" tausta tässä, eli tervehdys on vähitellen vain jäänyt pelkästään lestadiolaisten käyttöön.

        Siitä pitäisikö kaikkia ihmisiä tervehtiä Jumalan rauhalla ajattelen, että tottakai pitäisi se pitäisi olla pyrkimyksenä. Uskovainen voisi sillä tavalla olla valona maailmassa ja tunnustaa uskonsa, toivottaa toisille samaa rauhaa, joka itselläänkin on sekä muistuttaa epäuskoisia, että Jumalan rauha olisi hänellekin tarjolla, jos hän katuisi ja uskoisi. Käytännössä kuitenkin on niin kuin sanot, että helppous ja yksinkertaisuus voittaa, eikä sitä tervehdystä tule juurikaan käytettyä muiden kuin samalla tavalla vastaavien kanssa. Tässä olisi jokaisella uskovaisella ahkeroitsemista...


      • Aivan
        Meri kirjoitti:

        Sekä esikoisissa että vanhoillisissa on monenlaisia ihmisiä ja niitäkin, jotka eivät pidä eri seurakunnassa tai yhteisössö käyviä uskovaisinakaan.
        Tällä asenteella on pitkät perinteet.
        Muistan jo lapsena, miten kotona nyökkäiltiin merkitsevästi, että ne on "niitä", kun naapuriin oli muuttanut eri suuntaa edustanut lestadiolaisperhe. Heidän kanssaan ei pitänyt eikä saanut olla missään tekemisissä.

        Monet häpeävät uskovaisuuttaan ja haluavat salata sen. Ehkä "voi...":kin häpeää ja sanoo Jumalan tervettä vain sellaisille, jotka jakavat tämän uskomisen häpeän hänen kanssaan samassa seurakunnassa?

        Katolisessa Etelä-Saksassa muuten yleisesti käytössä oleva "grúss Gott", sananmukaisesti "Jumalan tervettä", tarkoittaa siellä sisällöllisesti samaa kuin "hyvää päivää" tai "hyvää iltaa" meillä.
        Taitaa olla vähän samaa suuntausta täälläkin niiden "Jumalan terveiden" kanssa, että ne arkipäiväistyvät. Varsinkin jos niitä tuhlaten käytetään.

        Raamattu sanoo, että uskovat ovat Kristuksen kirje maailmalle.
        Pitäisikö siis muitakin kuin omaan uskoon kuuluvia ruveta tervehtimään "Jumalan terveillä" ja siten ikään kuin muistuttamaan heitä uskonasioista?
        Jos kuitenkin menee siitä, mistä aita on matalin kuten ihmiset mielellään tekevät, tervehtii "Jumalan terveillä" vain toisia uskovaisia. Se on helpoin tapa. Ja varmaan siksi niin suosittu.

        Jos SRK: jäsen tervehtii esikoista jumalan tervettä, hän joutuu tekemään siitä synnistään parannusta seurakunnassaan.

        Eräs vammainen ystäväni kävi seuraissamme ja nautti, mutta se ei käynyt. Vanhoillisten seurojen loputtua hänet ja eräs toinen kutsuttiin yleisessä kuulutuksessa nimeltä (iso paikkakunyta), parannusta tekemään vierasilla tulilla käymisestä. Niimpä ystäväni oli hylättävä rakkaat es.lessu ystävänsä. Hänellä oli myös televisio, mutta se ei käynyt, vaan vanhoilinen naapuri (minunkin tuntemani) vei sen pois ja hävitti.

        Tämä on oikeasti hirvittävä oman vanhurskauden oppi, niin että kuvottaa. Täällä jotkut vl:t teeskentelevät muuta, siis valehtelevat päin naamaa. Tuo yksi vl oli rehellinen, juuri sellaisella hengellä he ovat varustettuja.
        Siitä 10 pistettä hänelle.

        HUOMATKAA: Sitä en epäile, etteikö ole poikkeuksia heidän joukossaan, ON VARMASTI. Mutta rupeappa sielä juttelemaan, että esikoiset ovat ystäviäni, niin tulee tupenrapinat.

        Ei ole montaa kuukautta kun ystäväni sattumalta tuli heidän (vl) seuroihinsa. Oli kirkon tilat ja kaveri erehtyi kellon ajassa.

        Karmea tapaus oli sitten kun kaksi rouvaa ilmoitettiin uskonsa menettäneiksi. Paikkakuntakin ilmoitettiin se oli Reisjävi, jossa rouvat asuivat. Isänsä oli ilmiantanut heidä pomoille, kun ei vekaroita tullut toivottuun tahtiin.

        Heidät ilmoitettiin siis uskottomiksi eteläsuomalaisessa luterilaisessa seurakuntatalosssa, lähetysmiesten toimesta julkisesti.

        Syynä ole luonnon järjestykseen puuttuminen, eli ehkäisyvälineiden käyttö ja tie aukesi näin tehden helvettiin. Karmeampaa saa hakea.

        Eli he ovat karmeampia tavoiltaan seurakuntana, kun kuvitella saattaakaan. Omavanhurskaus on saatana ja sillä on saatanan tavat, joka häntä alkaa kuunnella, ei armoa löydy. Toivottavasti saavat joskus armon tehdä parannus synneistään.

        Yksinkertainen kristitty varmaan pelastuu uskollaan sielläkin. Toki siellä luetaan Raamattua ja uskotaankin. Mutta johtajiston tavat hoitaa seurakuntaa ovat selkäpiitä karmivia.


      • Anonyymi
        voi... kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt voi kaikkia ihmisiä tervehtiä. Hyvänen aika sentään. Mutta Jumalan terveellä tervehditään vain toisia uskovaisia. Päivän mittaan tulee tervehdittyä muutamia ihmisiä, mutta Jumalan terveet jätä vain toisten uskovaisten tervehtimiseen. Olen vl.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki voi .
        Kerron sinulle erään tapauksen joka tapahtui Lapin maalla. Kun rovasti oli eräänä kauniina kesäpäivänä perkaamassa kasvimaata niin yht äkkiä tuli eräs pappi kylään joka ei mahdollisesti ollut käsittänyt elävää uskoa omalle kohdalle niin kun Laestadius näki hänen tulevan niin hän meni vastaan ja sydämellisesti tervehti häntä ja toivotti tervetulleeksi ja emäntä laittoi sitten pöydän koreaksi
        Tämä jos tämä on vielä vanhoillisten tapa ettei tervehditä kuin toisia vanhoillisia jumalan terveellä on omaavanhurskautta amen


      • Anonyymi
        voi... kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt voi kaikkia ihmisiä tervehtiä. Hyvänen aika sentään. Mutta Jumalan terveellä tervehditään vain toisia uskovaisia. Päivän mittaan tulee tervehdittyä muutamia ihmisiä, mutta Jumalan terveet jätä vain toisten uskovaisten tervehtimiseen. Olen vl.

        Nimimerkki voi ... !
        Tätä saarnaa se kauhea Omavanhurskaus . Kum se rietas pääsee armon eteen niin sellaisesta tulee hirmuinen kristitty !


    • Meri

      Jeesuken ohjeet tervehtimisessä (Matt.46-48):

      "Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin?
      Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?
      Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen."

      • Aivan

        Jumalan tervettä ja Jumalan rauhaa. Näistä on kysymys. Turha kierrellä asiaa. Hyvää päivää
        kaikille, ei sano vl todellisuudesta mitään.
        Näin on.


      • Meri
        Aivan kirjoitti:

        Jumalan tervettä ja Jumalan rauhaa. Näistä on kysymys. Turha kierrellä asiaa. Hyvää päivää
        kaikille, ei sano vl todellisuudesta mitään.
        Näin on.

        Mitä ihmeen kiertämistä, jos vain todetaan, mitä Jeesus asiasta sanoo, siis tervehtimisestä?
        Mitä sillä on väliä, millainen on vanhoillisten todellisuus?
        Itsepähän he todellisuudessaan elävät. Jos joku valitsee henkisen köyhyyden elämäntavakseen ja vielä vapaaehtoisesti, vaikka Jumala rikasta elämää tarjoaa kuin lahjana ikään, niin muidenko täytyy siitä päänsärkyä ottaa?
        On täysin hedelmätöntä pohtia, pääsevätkö vanhoilliset taivaaseen tai pääseekö sinne heidän mielestään joku muu. He eivät sitä päätä, eivät edes omasta puolestaan.
        Minä taas päästäisin taivaaseen mahdollisimman paljon ihmisiä - sellaisiakin, joista en itse erityisemmin pidä. Kuten joidenkin tällä palstalla olevien kirjoitusten perusteella vanhoillisista.
        Niin että Jumalan tervettä ja rauhaa heillekin. Vaikka he eivät minua tervehtisikään. Se on heidän asiansa, jos he pihtaavat ystävällisyyden osoituksia.


      • tervehdyksestä
        Meri kirjoitti:

        Mitä ihmeen kiertämistä, jos vain todetaan, mitä Jeesus asiasta sanoo, siis tervehtimisestä?
        Mitä sillä on väliä, millainen on vanhoillisten todellisuus?
        Itsepähän he todellisuudessaan elävät. Jos joku valitsee henkisen köyhyyden elämäntavakseen ja vielä vapaaehtoisesti, vaikka Jumala rikasta elämää tarjoaa kuin lahjana ikään, niin muidenko täytyy siitä päänsärkyä ottaa?
        On täysin hedelmätöntä pohtia, pääsevätkö vanhoilliset taivaaseen tai pääseekö sinne heidän mielestään joku muu. He eivät sitä päätä, eivät edes omasta puolestaan.
        Minä taas päästäisin taivaaseen mahdollisimman paljon ihmisiä - sellaisiakin, joista en itse erityisemmin pidä. Kuten joidenkin tällä palstalla olevien kirjoitusten perusteella vanhoillisista.
        Niin että Jumalan tervettä ja rauhaa heillekin. Vaikka he eivät minua tervehtisikään. Se on heidän asiansa, jos he pihtaavat ystävällisyyden osoituksia.

        Tämän otsikon alla on kyse vain Jumalan terve, tervehdyksestä. Sitä vanhoilliset käyttävät vain oman ryhmänsä sisäisesti.

        Kyllä vanhoilliset tervehtivät myös esikoisia, mutta ihan tavallisilla tervehdyksillä, kuten moi, hei.


      • vl Pera
        Meri kirjoitti:

        Mitä ihmeen kiertämistä, jos vain todetaan, mitä Jeesus asiasta sanoo, siis tervehtimisestä?
        Mitä sillä on väliä, millainen on vanhoillisten todellisuus?
        Itsepähän he todellisuudessaan elävät. Jos joku valitsee henkisen köyhyyden elämäntavakseen ja vielä vapaaehtoisesti, vaikka Jumala rikasta elämää tarjoaa kuin lahjana ikään, niin muidenko täytyy siitä päänsärkyä ottaa?
        On täysin hedelmätöntä pohtia, pääsevätkö vanhoilliset taivaaseen tai pääseekö sinne heidän mielestään joku muu. He eivät sitä päätä, eivät edes omasta puolestaan.
        Minä taas päästäisin taivaaseen mahdollisimman paljon ihmisiä - sellaisiakin, joista en itse erityisemmin pidä. Kuten joidenkin tällä palstalla olevien kirjoitusten perusteella vanhoillisista.
        Niin että Jumalan tervettä ja rauhaa heillekin. Vaikka he eivät minua tervehtisikään. Se on heidän asiansa, jos he pihtaavat ystävällisyyden osoituksia.

        Hyvä Meri!

        Olen seurailut ja välillä kirjoitellutkin tälle palstalle. On ollut kiva lueskella sinun kirjoituksia. Niissä tunnelatausta ja puutut välillä asiallisesti muutamien kommentointiin.

        Meitä on moneksi. Jotkut alkaa väitellä tiukasti keskenään tunteella perustelematta sen paremmin ja pahimmillaan, väittely on hyvin mustavalkoista: Te ajattelette varmasti näin( tieto on luulon varassa) ja sitä luuloa toistetaan varmana totuutena. Oletko esim. huomannut, että väite "Vain vl pääsevät taivaaseen", siihen me ei yleensä vastata. Syitä on pari:

        1. Se on uskon asia. Kun Raamatussa puhutaan eriseuroista, helvetistä, ulkokullaisista, fariseuksista, Kristuksen hokijoista, ihmeiden tekijöistä silmänkääntötempuin, joista kukaan ei pääse taivaaseen raamatun mukaan!

        Omavanhurskaat ihmiset(uskovaiseksi ryhtyminen mielestämme väärin perustein Raamatun pohjalta eli yksinäisyydessä rukoillen, aikuiskaste ilman Pyhää Henkeä), joilla on mielestämme ei ole tapahtunut uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä ja parannus tekemättä. Mielestämme vain sellainen Jeesuksen seuraaja, joka on itse ensin saanut synnnit anteeksi Pyhän Hengen pappeuden kautta voi saarnata siunata toisen synninpäästön evankeliumilla sisälle Jumalan valtakuntaan(taivaan valtakunnan avaimet, joista mm. Luther kirjoittaa). Siihen valtakuntaan ei ole muuta tietä.

        Maan päällä tämä Jumalan valtakunta koostuu Pyhän Hengen saaneista uskovaisista ihmisistä( kuuluu ainakin vl, niin uskomme ja mahd. muita, joista emme tiedä). Sitä, että oletko esim. sinä tai joku toinen sisällä Jumalan valtakunnassa, niin kuin toivoisimme, meillä ei ole tietoa, vain epäilyä ja epätietoisuutta siitä, miten uskot ja oletko saanut syntisi anteeksi saarnattuna Pyhän Hengen papilta eli toiselta uskovaiselta ja haluatko uskoa niin kuin mekin. Niin me Raamattua tulkitsemme, ei mielestämme voida uskovaiseksi kutsua ja Jumalan terveellä tervehtiä.

        2. Jos hyväksyy toisen synnit varoittamatta, niin itsekin tulee osallisiksi toisen synneistä. Raamatussa puhutaan Vanhan Testamentin puolella kuolleista luista. Me antaisimme ikään kuin todistuksen, että uskot niin kuin mekin ja pääset taivaaseen yhdessä meidän kanssamme, jos tervehtisimme Jumalan terveellä. Näistä syistä emme tervehdi epäuskoisia tai tuntemattomia uskovaisiksi(kylläkin toisia vl, kun on ilmeistä, että toinen on myös vl.) itseään kutsuviksi Jumalan terveellä.
        Jos haluaa, että me tervehdimme jumalan terveellä, on tehtävä parannus ja uskottava synninpäästö omalle kohdalle(. Ei pitäisi olla ollenkaan vaikeaa, sillä niinhän mekin pyydämme omalle kohdalle evankeliumin sinausta päästäksemme omista synneistä.) tai pystyttävä osoittamaan, että uskoo niin kuin mekin ja on Pyhästä Hengestä osallinen parannuksen kautta.

        Taitaa olla niin halpa tämä vl uskovien joukko, ettei se kelpaa tai ahkera Saatana asettaa esteitä. Jos ei haluu uskoa niin kuin mekin, niin ei tarvi uskoa, että me todistaisimme taivaskelpoiseksi ilman uskoa. Silloin vain Jumala yksin tietää, pääseekö jollain muulla uskolla taivaaseen.

        Tiedän, että ei tunnu mukavalta inhimilliseltä puolelta, järjen kautta, jos on mielestään uskovainen ja toinen haluaa tulla hyväksytyksi uskovaiseksi. Mekin haluaisimme hyväksyä järjen kautta, kun me emme voi uskon kautta saadulla ymmärryksellä.

        Uskomme, niin kuin uskomme.

        Tällä palstalla olen yrittänyt välillä kirjoitella meidän näkemyksiä uskon asioista, kun tiedän, että joitain, joilla kiinnostaa aidosti uskon asiat. Täällä pilkataan nimimerkin takana ihmisiä ja yritetään käännyttää vl. uskomaan, että taivaaseen pääsee kaikki. Jos jonkun vl.n sais puhuttua hyväksymään ilman parannusta taivaskelpoiseksi kaikki, silti he ei pääse. Vain Jumala voi sen yksin päättää. Ja jos joku vl. luopuu uskostaan näiden kirjoittelujen takia, niin helvettiin tulee lisää täytettä. Niinkö toinen omasta mielestään uskova haluaa toiselle tehdä, ikuisen vahingon?

        Näissä keskusteluissa on vällillä aika rakentaviakin aiheita. Myös itselle kirkastuu joitain Raamatun kohtia.


        Minä ainakin mielelläni tervehdin toisia ihmisiä ja välitän heistä. Minulla on paljon tuttavia, myös epäuskoisia. Kanssakäyminen heidän kanssaan on samanlaista kuin kahden epäuskoisen ihmisen. Keskustellaan työasioista, harrastuksista, politiikasta ja kuulumisista. Joskus uskomisen asioistakin. Arvostavat rehellisyyttä ja joskus jopa ihmmettelevät. Silti rehellisyys ei ole kerskaamisen aihe, enkä siitä yleensä puhu. Maailmaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä ja huonolla tuurilla kohdalle osuessaan voi uskovainenkin olla epärehellinen.

        Hyvää viikonloppua!

        Terv. vl Pera.

        P.s Tervetuloa kaikille seuroihin rauhanyhdistykselle. Sinne on kaikki tervetulleita vaikka vain tutustumaan.


      • Aivan
        Meri kirjoitti:

        Mitä ihmeen kiertämistä, jos vain todetaan, mitä Jeesus asiasta sanoo, siis tervehtimisestä?
        Mitä sillä on väliä, millainen on vanhoillisten todellisuus?
        Itsepähän he todellisuudessaan elävät. Jos joku valitsee henkisen köyhyyden elämäntavakseen ja vielä vapaaehtoisesti, vaikka Jumala rikasta elämää tarjoaa kuin lahjana ikään, niin muidenko täytyy siitä päänsärkyä ottaa?
        On täysin hedelmätöntä pohtia, pääsevätkö vanhoilliset taivaaseen tai pääseekö sinne heidän mielestään joku muu. He eivät sitä päätä, eivät edes omasta puolestaan.
        Minä taas päästäisin taivaaseen mahdollisimman paljon ihmisiä - sellaisiakin, joista en itse erityisemmin pidä. Kuten joidenkin tällä palstalla olevien kirjoitusten perusteella vanhoillisista.
        Niin että Jumalan tervettä ja rauhaa heillekin. Vaikka he eivät minua tervehtisikään. Se on heidän asiansa, jos he pihtaavat ystävällisyyden osoituksia.

        Eks viittis Meri. Esikoiset ervehtivät vl:ta Jumalan tervettä, mutta vl:nen ei sitä tee esikoiselle, koska joutuu tekemään parannusta siitä ja jää huono omatunto.

        Jos sinä teet, niin teen minäkin kovasti mielelläni, mutta todellisduudessa et tee sitä ja tunnustitkin sen toisessa kirjoituksessasi.


      • Aivan
        vl Pera kirjoitti:

        Hyvä Meri!

        Olen seurailut ja välillä kirjoitellutkin tälle palstalle. On ollut kiva lueskella sinun kirjoituksia. Niissä tunnelatausta ja puutut välillä asiallisesti muutamien kommentointiin.

        Meitä on moneksi. Jotkut alkaa väitellä tiukasti keskenään tunteella perustelematta sen paremmin ja pahimmillaan, väittely on hyvin mustavalkoista: Te ajattelette varmasti näin( tieto on luulon varassa) ja sitä luuloa toistetaan varmana totuutena. Oletko esim. huomannut, että väite "Vain vl pääsevät taivaaseen", siihen me ei yleensä vastata. Syitä on pari:

        1. Se on uskon asia. Kun Raamatussa puhutaan eriseuroista, helvetistä, ulkokullaisista, fariseuksista, Kristuksen hokijoista, ihmeiden tekijöistä silmänkääntötempuin, joista kukaan ei pääse taivaaseen raamatun mukaan!

        Omavanhurskaat ihmiset(uskovaiseksi ryhtyminen mielestämme väärin perustein Raamatun pohjalta eli yksinäisyydessä rukoillen, aikuiskaste ilman Pyhää Henkeä), joilla on mielestämme ei ole tapahtunut uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä ja parannus tekemättä. Mielestämme vain sellainen Jeesuksen seuraaja, joka on itse ensin saanut synnnit anteeksi Pyhän Hengen pappeuden kautta voi saarnata siunata toisen synninpäästön evankeliumilla sisälle Jumalan valtakuntaan(taivaan valtakunnan avaimet, joista mm. Luther kirjoittaa). Siihen valtakuntaan ei ole muuta tietä.

        Maan päällä tämä Jumalan valtakunta koostuu Pyhän Hengen saaneista uskovaisista ihmisistä( kuuluu ainakin vl, niin uskomme ja mahd. muita, joista emme tiedä). Sitä, että oletko esim. sinä tai joku toinen sisällä Jumalan valtakunnassa, niin kuin toivoisimme, meillä ei ole tietoa, vain epäilyä ja epätietoisuutta siitä, miten uskot ja oletko saanut syntisi anteeksi saarnattuna Pyhän Hengen papilta eli toiselta uskovaiselta ja haluatko uskoa niin kuin mekin. Niin me Raamattua tulkitsemme, ei mielestämme voida uskovaiseksi kutsua ja Jumalan terveellä tervehtiä.

        2. Jos hyväksyy toisen synnit varoittamatta, niin itsekin tulee osallisiksi toisen synneistä. Raamatussa puhutaan Vanhan Testamentin puolella kuolleista luista. Me antaisimme ikään kuin todistuksen, että uskot niin kuin mekin ja pääset taivaaseen yhdessä meidän kanssamme, jos tervehtisimme Jumalan terveellä. Näistä syistä emme tervehdi epäuskoisia tai tuntemattomia uskovaisiksi(kylläkin toisia vl, kun on ilmeistä, että toinen on myös vl.) itseään kutsuviksi Jumalan terveellä.
        Jos haluaa, että me tervehdimme jumalan terveellä, on tehtävä parannus ja uskottava synninpäästö omalle kohdalle(. Ei pitäisi olla ollenkaan vaikeaa, sillä niinhän mekin pyydämme omalle kohdalle evankeliumin sinausta päästäksemme omista synneistä.) tai pystyttävä osoittamaan, että uskoo niin kuin mekin ja on Pyhästä Hengestä osallinen parannuksen kautta.

        Taitaa olla niin halpa tämä vl uskovien joukko, ettei se kelpaa tai ahkera Saatana asettaa esteitä. Jos ei haluu uskoa niin kuin mekin, niin ei tarvi uskoa, että me todistaisimme taivaskelpoiseksi ilman uskoa. Silloin vain Jumala yksin tietää, pääseekö jollain muulla uskolla taivaaseen.

        Tiedän, että ei tunnu mukavalta inhimilliseltä puolelta, järjen kautta, jos on mielestään uskovainen ja toinen haluaa tulla hyväksytyksi uskovaiseksi. Mekin haluaisimme hyväksyä järjen kautta, kun me emme voi uskon kautta saadulla ymmärryksellä.

        Uskomme, niin kuin uskomme.

        Tällä palstalla olen yrittänyt välillä kirjoitella meidän näkemyksiä uskon asioista, kun tiedän, että joitain, joilla kiinnostaa aidosti uskon asiat. Täällä pilkataan nimimerkin takana ihmisiä ja yritetään käännyttää vl. uskomaan, että taivaaseen pääsee kaikki. Jos jonkun vl.n sais puhuttua hyväksymään ilman parannusta taivaskelpoiseksi kaikki, silti he ei pääse. Vain Jumala voi sen yksin päättää. Ja jos joku vl. luopuu uskostaan näiden kirjoittelujen takia, niin helvettiin tulee lisää täytettä. Niinkö toinen omasta mielestään uskova haluaa toiselle tehdä, ikuisen vahingon?

        Näissä keskusteluissa on vällillä aika rakentaviakin aiheita. Myös itselle kirkastuu joitain Raamatun kohtia.


        Minä ainakin mielelläni tervehdin toisia ihmisiä ja välitän heistä. Minulla on paljon tuttavia, myös epäuskoisia. Kanssakäyminen heidän kanssaan on samanlaista kuin kahden epäuskoisen ihmisen. Keskustellaan työasioista, harrastuksista, politiikasta ja kuulumisista. Joskus uskomisen asioistakin. Arvostavat rehellisyyttä ja joskus jopa ihmmettelevät. Silti rehellisyys ei ole kerskaamisen aihe, enkä siitä yleensä puhu. Maailmaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä ja huonolla tuurilla kohdalle osuessaan voi uskovainenkin olla epärehellinen.

        Hyvää viikonloppua!

        Terv. vl Pera.

        P.s Tervetuloa kaikille seuroihin rauhanyhdistykselle. Sinne on kaikki tervetulleita vaikka vain tutustumaan.

        Pera älä suotta seiso taivaan ovimikkona. Kristus tietää kyllä ketä sinne päästää. Huoli pois hyvä veli. Ja ne ovat ne jotka täyden turvansa ovat yksin kristukseen laittaneet. Ollen uskossa kasteen kautta Hänen kanssansa haudattuina kuolemaan.

        Olisi se sinullekin ihme kun tuo tuomarin uni joskus katkeisi jo täällä armon ajassa ja Kristus tulisi todelliseksi turvaksi ja pelastukseksi.
        Ei tarvitsisi vaeltaa taivaan toivossa ja helvetin pelossa oman vanhurskauden vankina. Tekojen opissa.

        Olen nimittäin elänyt tismalleen samassa tilassa, kun sinä nyt, tiedän mistä puhun, en todellakaan aavistanutkaan, kuinka ihanaa on olla Kristuksessa, vapaa Jumalan lapsi.


      • ok.asukas
        tervehdyksestä kirjoitti:

        Tämän otsikon alla on kyse vain Jumalan terve, tervehdyksestä. Sitä vanhoilliset käyttävät vain oman ryhmänsä sisäisesti.

        Kyllä vanhoilliset tervehtivät myös esikoisia, mutta ihan tavallisilla tervehdyksillä, kuten moi, hei.

        Kysyisin lisäksi mitä vl.läiset tarkoitavat sanonnalla" me olemme kuninkaita"?


    • Meri

      Jeesuksen ohjeet tervehtimisessä (Matt.46-48):

      "Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin?
      Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?
      Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen."

    • .

      .

      • Sano näin

        Kas täällä on huohottaja.


    • Anonyymi

      SRK-valtakunnassa vähänkin poikkeavasti ajattelevia ja uskovia pidetään h.elvetin matkalaisina ja käsketään välttämään ja heitäparjataan ja puhtaan kaikenlaista pahaa.

      • Anonyymi

        Se mikä vanhoillisten piirissä on tullut synnin luvallisuutta esimerkiksi maailman koreus niin se kompensoidaan seurakunnasta erottamisella hoito kokouksilla pakko parannuksilla . Ensin hyväksyä synnin luvallisuus ja sitten toisesta päästä uskoa omanvanhurskauden riettaan kauhea saarna .


    • Anonyymi

      Nää on niin sekopäitä niin sekaisin opetuksia estävät vielä muitakin pelastumasta.

    • Anonyymi

      Haagar Ismail Esau itään ovat lähinnä arabeja moorian vuorella ja siinailla muslimeja .

    • Anonyymi

      Mitkä vanhoiloiset? Mitkä ihmeen esikoiset?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe