Diesel moottorin ryntäyttäminen miksi?

hlmy

Voisiko joku ammatti-ihminen kertoa, miksi diesel-moottoria käytetään ilman kuormaa noin minuutin ajan kovilla ylikierroksilla useamman kerran kun katsastuksessa mitataan päästöjen puhtautta?
Minulla meni mm. juuri vaihdettu uusi laturin hihna osittain rikki (irtosi säleitä) ko. mittauksessa. Pelkäsin koko koneen "hajoavan". Kyseessä n. 100.000 ajettu Ford diesel.
Mitä järkeä on siinä, että kaasu painetaan yhtäkkiä aivan pohjaan ja pidetään siellä n. minuutin ajan ilman kuormaa??? ja tämä koe vielä toistetaan n. viisi kertaa.

56

27775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyesti ilmaisten katsastusmies haluaisi autosi pääsevän läpi katsastuksesta ja mahdollisimman nopeasti.

      Pitempi selitys on, että monilla dieselmoottoreilla on vaikeuksia ylläpitää normaalia käyntilämpötilaa ja esim. palotilojen puhtautta tavanomaisessa Suomen liikenteessä, joten päästöt lipsahtavat säännönmukaisesti yli sallittujen raja-arvojen. Jos auton omistaja ei ole kunnolla luukuttanut dieseliään ennen katsastusta, sen tekee katsastusmies. Ei tietenkään olisi pakko, mutta lukuisat hylkäykset tekevät pahaa sekä katsastusmiehen että -paikan maineelle, vaikuttaen firman tulokseen.

      Jos käyttöhihna rispaantuu pienessä luukutuksessa, on muualla vika kuin katsastusmiehessä. Tasan se sama hihna kestää bensapeleissäkin, joilla saattaa olla 50% enemmän kierroksia.

    • ei selity muuten

      "ilman kuormaa noin minuutin ajan kovilla ylikierroksilla"

      Ylikierroksilla?

      Sulla on kuule ruislupumppu viallinen jos menee ylikierroksille. Tuosta ei varmaan voi katsastusmiestä syyttää.

      • sittenkin

        tulee mieleen, että pumpun syöttöä on ruuvattu suuremmalle


      • Anonyymi

        Aikoinaan yhdysvaltalaisia auutomaattivaihteisia autoja rikottiin katsastuksessa juuri aloittajan kuvaamalla tavalla, koska vaihteisto estää ylikierroksilla ajon vaihtamalla suurempaan vaihteeseen, mutta vapaalla tai Park:lla kierrättäessä tätä ei tietenkään tapahdu, vaan moottori menee oikeasti ylikierroksille ja saattaa hajota tuhansien eurojen edestä.

        Mitä nykyisiin, tai edes 2000-luvulla tehtyihin dieseleihin tulee, niin ”vedätyksen ja taloudellisen ajon” karstoittamat dieselit tarvitsevat nopean ryntäytyksen päästäkseen eroon pakoputkiston noesta, jolloin mittaus antaa hyväksyttävän tuloksen. Turvallisin tapa dieselmittauksen onnistumiseen em. tilanteissa on kaasuttaa karstat pois järjestelmästä on kiihdyttää korkeilla kierroksilla.


    • Katsuri

      Vai että minuutin! Et oo tosissas.

    • ///////////////////////////...

      on autossasi vikaa niin kuin täällä jo aikasemminkin todettiin.
      Meillä on 86 mallinen diesel paku, jonka olen viimeisen kerran ennen myyntiä katsastanut joulukuussa 2004. Ennen katsastukseen menoa kävin ajamassa maantiellä auton lämpimäksi ja päivää pari aikaisemmin luukutettu noet pois pitkällä maantielenkillä.

      Katsastuksessa tehtiin pari polkaisua ja molemmat näytti riittävän hyvää tulosta. Ei mitään minuutin huudatusta. Ennen polkaisua oli ajettu jarrutesterin kautta eli ei heti menty mittarille polkemaan (antaa moottorille oikean lämmön, jos on hippasen ehtinyt jäähtymään odottelussa).

      Ko. katsastusmiehen puheista kyllä selvisi, että diesel-tieto oli hallussa..

      nimimerkillä seuraava katsastus keväällä 2009.

      • sitten

        pari polkaisua tarvittiin ,jos kerran molemmat näyttivät hyväksyttävää tulosta.olisi luullut sen ensimmäisenkin jo riittävän. olenkin tätä ihmetellyt itsekkin,kun olen ollut katsastamassa autoani(tosin aivan itsekseni)


      • tuolta...
        sitten kirjoitti:

        pari polkaisua tarvittiin ,jos kerran molemmat näyttivät hyväksyttävää tulosta.olisi luullut sen ensimmäisenkin jo riittävän. olenkin tätä ihmetellyt itsekkin,kun olen ollut katsastamassa autoani(tosin aivan itsekseni)

        http://www.ake.fi/pdf/16-208-2004.pdf

        vapaasti hengittävä moottori:
        -jos k-arvo ensimmäisen polkaisun jälkeen alle 1,5, uutta ryntäytystä ei tarvita, jos yli ryntäyttämistä jatketaan niin kauan kunnes k-arvo alle 1,5 tai kolmen peräkkäisen ryntäytyksen keskiarvo ei poikkea keskiarvosta enempää kuin 0,5 1/m

        Ahdettu moottori:
        -jos k-arvo ensimmäisen polkaisun jälkeen alle 2,0, uutta ryntäytystä ei tarvita, jos yli ryntäyttämistä jatketaan niin kauan kunnes k-arvo alle 2,0 tai kolmen peräkkäisen ryntäytyksen keskiarvo ei poikkea keskiarvosta enempää kuin 0,5 1/m


    • tavarantarkastaja

      Tosiasia on, etta moottorivaurioita tapahtuu dieselautojen katsastuksessa. Mitaan tilastoa ei tosin ole nakynyt (esim. AKE), kuinka paljon. Olen tavarantarkastajana joutunut naita selvittelemaan, mutta syiden selvittaminen on vaikea, joskus mahdoton. Epakohta on nahdakseni siina, etta vaikka ohjeissa vaaditaan rekisteroiva kierroslukumittari, rekisterointi kuitenkin tapahtuu katsastusmiehen toimesta ja valitsemalla hetkella. Eli mittaustulosta ei ole kierrosluvun kehittymisesta ja rajoittumisesta. Myoskaan maksimiarvolukemaa ei ole, vaikka rajoittimen toiminta tulee ennen varsinaista mittausta tarkistaa, se jaa katsastusmiehen kertoman varaan. Asiakkaan pitaa voida katsastuksessa luottaa, etta katsastaja tarkistaa ohjeen mukaisesti rajoittimen toiminnan ja keskeyttaa katsastuksen, jos kierrokset nousevat yli annetun msksimiarvon - olkoon syy mika tahansa.
      Kun moottorivaurio tapahtuu, ei yleensa ole kaytettavissa kierroslukihistoriaa, "niita kun ei ehditty rekisteroida kun vaurio tapahtui". Mielestani talloin vauron aiheuttajaksi voidaan nimeta katsastaja, kun ei jaa dokumentteja tapahtumasta.
      Dieselmoottorin kayttaminen maksimikierroksin on varsin rajulta kuulostava tapahtuma. Automaattivaihteisen auton moottori ei ilemisesti naille kierroksille ylety muulloin ollenkaan. Etenkin hammashihna, joka muutoinkin on ainakin joillakin autoilla arka vaurioille, voi helposti ja pienenkin puutteellisuuden vuoksi pettaa. Tuolloin pitaisi katsastuksesta kuitenkin jaada tarkka dokumentti kuinka kierrokset ovat kehittyneet, myoskin ennen varsinaista mittausta. Auton omistaja on vastuussa autonsa kunnosta. Kun ohjeissa kuitenkin vaaditaan tarkistamaan rajoittimen toiminta, katsastaja on vastuussa tasta eika saa toiminnallaan vaurioittaa moottoria, jos rajoitin ei toimi kuten pitaisi.
      (Kirjoitan tata Espanjassa, joten anteeksi, ettei ollut kaytossa skandinaavisia merkkeja)

      • tavarantarkastaja

        Viela lisays edelliseen, etta hammashihnan vaurioitumisen lisaksi yhta yleista on venttiilien ja mannan/mantien kohtaaminen. Eli hammashihna tai ketju on ehja, mutta tapahtuu venttiilien vaantymista ja joskus pahempaakin. Tamahan viittaa yleensa aina ylikierroksiin. Kuitenkaan tapahtumasta ei ole dokumenttia kierroslukujen kehityksesta mittauksen eri vaiheissa.


      • asiantuntevasta kommentista
        tavarantarkastaja kirjoitti:

        Viela lisays edelliseen, etta hammashihnan vaurioitumisen lisaksi yhta yleista on venttiilien ja mannan/mantien kohtaaminen. Eli hammashihna tai ketju on ehja, mutta tapahtuu venttiilien vaantymista ja joskus pahempaakin. Tamahan viittaa yleensa aina ylikierroksiin. Kuitenkaan tapahtumasta ei ole dokumenttia kierroslukujen kehityksesta mittauksen eri vaiheissa.

        Juuri näin on. Ja kun AKE:n toimesta (Huom! Ei ole direktiivin vaatimus kuten AKE väittää) on määritelty kohtuuttoman nopea ryntäytys tälle aivan tyhjänpäiväselle testille, on myös kierrosluvun tarkka määrittäminen vaikeaa ajan funktiona tarkasti.


      • meitä
        asiantuntevasta kommentista kirjoitti:

        Juuri näin on. Ja kun AKE:n toimesta (Huom! Ei ole direktiivin vaatimus kuten AKE väittää) on määritelty kohtuuttoman nopea ryntäytys tälle aivan tyhjänpäiväselle testille, on myös kierrosluvun tarkka määrittäminen vaikeaa ajan funktiona tarkasti.

        AKE on väittänyt ettö vahinkoja ei ole tullut heidän tietoonsa ja vastuu on yksinomaan auton omistajalle korjauskuluista.

        Voitko tavarantarkastaja kommentoida tätä.


      • Asiantuntija kommentteja
        meitä kirjoitti:

        AKE on väittänyt ettö vahinkoja ei ole tullut heidän tietoonsa ja vastuu on yksinomaan auton omistajalle korjauskuluista.

        Voitko tavarantarkastaja kommentoida tätä.

        AIka moni asiantuntijaksi esittäytyvä kertoo täällä että vika on siinä kun ajateen hiljaa diesel autolla ja näin pakoputkisto ja pakosarja nokeentuu ja tästä johtuu ongelmat päästömittauksessa.

        Näin tietysti on - mutta epätavallisen noen irtoamisen aiheuttaa täysin normaaleja käyttäolosuhteita vastaamaton ryntäyttäminen.

        Eli siis mitataan pakosarjan ja pakoputkiston puhtautta - ei päästöjä.


      • Katsuri9
        Asiantuntija kommentteja kirjoitti:

        AIka moni asiantuntijaksi esittäytyvä kertoo täällä että vika on siinä kun ajateen hiljaa diesel autolla ja näin pakoputkisto ja pakosarja nokeentuu ja tästä johtuu ongelmat päästömittauksessa.

        Näin tietysti on - mutta epätavallisen noen irtoamisen aiheuttaa täysin normaaleja käyttäolosuhteita vastaamaton ryntäyttäminen.

        Eli siis mitataan pakosarjan ja pakoputkiston puhtautta - ei päästöjä.

        Arvoisa asiantuntija: kun mittausmenetelmä on se mikä on, niin minkälaisen päätöksen (hylätty/hyväksytty) antaisit liian korkean savuarvon perusteella, olipa tulokseen syynä mikä tahansa tekijä? Kysyy tuhansia mittauksia tehnyt katsastussetä.


      • Tavarantarkastaja
        Katsuri9 kirjoitti:

        Arvoisa asiantuntija: kun mittausmenetelmä on se mikä on, niin minkälaisen päätöksen (hylätty/hyväksytty) antaisit liian korkean savuarvon perusteella, olipa tulokseen syynä mikä tahansa tekijä? Kysyy tuhansia mittauksia tehnyt katsastussetä.

        Tavarantarkastaja ei tee paatoksia. Han pyrkii toimeksiantonsa mukaisesti selvittamaan, mita on tapahtunut ja miksi. Olen sita mielta, etta jos ennen savutusmitausta suoritettavassa saatajan toiminnan tarkastuksessa todetaan moottorin kierrosten ylittyvan selkeasti, katsastus tulisi keskeyttaa ja korjata saatajan asetus. Sitten vasta jatkaa katsastusta. Miksi muuten ohjeessa kehoitetaan ennen mittausta tarkastamaan saatajan toiminta? On tietenkin selvaa, etta moottori savuttaa, jos kierrosluku nousee oleellisesti yli valmistajan arvon, jonka tuhansia katsastuksia tehnyt tietaa. Onko han siis tyossaan ryntayttanyt dieselmoottoria oleellisesti yli annetun maksimiarvon?
        Olen edelleen sita mielta, etta katsastusasemalta tulisi vaatia koko savutusmittaustapahtuman rekisteroiva kierroslukumittari. AKE:n mukaan syyna nykytilanteeseen on mittarien hintakysymys, halutaan parjata halvemmalla mittarilla.


      • fin4ever

        Mulla oli 1996 GMC Vandura 1986 6,2 dsl. Näin katsastuksessa että kierrokset kävi ainakin 30 sek. 6000 / min. x 2. Silloin kyllä hirvitti.. Diisseli oli kuin Formula1. Ei mennyt sen jälkeen kauan kun alkoi kone kolista, siihen se sitten hajosikin. Mutta ei ollut mitään millä todistaa ko. asiaa tuolloin, vaikka heti kävin ko. katsastusmiehen kanssa asiasta keskustelua. Että näin. Kone maksoi tuolloin 27000 markkaa eli n. 4500 euroa plus työt päälle 300 markkaa tunti 16 tuntia.. Oppirahat maksettu. Ei tule enää autoa, jossa noin kalliit osat..


    • Nokikolari
    • Vipelol

      Ihmettelen kyllä että missä tämä tehdään viisi kertaa sekä minuutin ajan? Itsellä ainakin kun kävin Fiat ducaton katsastamassa, niin kaasu oli pohjassa n 3 sekunttia ja tämä tehtiin kerran.

      • Mikään

        ei miellytä, jos kerran polkaisee ei testi mene useimmiten läpi kun asiakas on säästänyt polttoainetta ja karstoittanut konetta, eikä ole kierrättänyt konetta ennen konttorille tuloa. Jos polkaisee useamman kerran jotta karstat vähenisi ja testi menisi läpi asiakas nurisee miksi tämä pitää tehdä näin monta kertaa.


      • Pelleilyä
        Mikään kirjoitti:

        ei miellytä, jos kerran polkaisee ei testi mene useimmiten läpi kun asiakas on säästänyt polttoainetta ja karstoittanut konetta, eikä ole kierrättänyt konetta ennen konttorille tuloa. Jos polkaisee useamman kerran jotta karstat vähenisi ja testi menisi läpi asiakas nurisee miksi tämä pitää tehdä näin monta kertaa.

        Tuo Dieselin savutusmittaus on kyllä aivan turhaa pelleilyä!

        Katsokaas tuolta miltä oikea dieselin pitää näyttää ja kuullosta!!

        http://www.youtube.com/watch?v=CCNZfUO0cLY&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=Cqos9aKuSfQ&feature=related

        Raskaskalusto on sitten tietenkin ihan oma lukunsa.


      • suikkapää.

      • real suikkapää

      • .suikkapää
        real suikkapää kirjoitti:

        oikealla suikkapäällä ei ole pistettä nikin lopussa.....

        vai eikö kielesi ylety.


    • Roosteri 666

      mittauttamassa sahut ennen katsastusta. Vittu että jotkut,kasurit yrittää aivan vittuuttaan polkea koneen paskaksi. Tällainen järjen jättiläinen löytyy ainakin,Tervajoen A-katsastuksesta.

      • .

        7-8 ryntäytystä per katsastus. Joka katsastuksen jälkeen hajoaa osia, tehostin, laturi, automaattivaihteisto, pyörivien osien ääni muuttuu, jonka kuulevat muutkin kuin auton omistaja. Moottorilla ajettu n. 700 000km. Taitaa katsastuksien takia jäädä miljoona saavuttamatta. Ajan rajoituksien mukaan. Vaihteisto olisi kestänyt normaalikäytön. Remontteihin katsastuksen jälkeen menee n. 2 t.e. Järjetöntä..........katsastusta........


      • kaatopaikalle
        . kirjoitti:

        7-8 ryntäytystä per katsastus. Joka katsastuksen jälkeen hajoaa osia, tehostin, laturi, automaattivaihteisto, pyörivien osien ääni muuttuu, jonka kuulevat muutkin kuin auton omistaja. Moottorilla ajettu n. 700 000km. Taitaa katsastuksien takia jäädä miljoona saavuttamatta. Ajan rajoituksien mukaan. Vaihteisto olisi kestänyt normaalikäytön. Remontteihin katsastuksen jälkeen menee n. 2 t.e. Järjetöntä..........katsastusta........

        Ei oo totta, ei kestä pannu normaaleja kierroksia!


      • jansu83
        kaatopaikalle kirjoitti:

        Ei oo totta, ei kestä pannu normaaleja kierroksia!

        Automaattilootille tahtoo olla sellasiakin ohjeita joista monilla katsastuspaikoilla ei oo hajuakaan ja sen takia särkevät vehkeitä. Syy on tietty auton omistajan, ku auto on katsastettu "virallisten" (eli yleisten) testien mukaan, ei näiden erityisohjeiden. Ittellä on joka vuosi saman katsuriketjun konttoreilla ongelmia päästä läpi päästötestistä. Päästöt mitataan joka kerta väärin (eli normaaliarvoilla), vaikka AKE:lta löytyy selvät säännöt mm. meikäläisen auton päästöjen mittaukseen:

        http://www.ake.fi/pdf/pakokaasupoikkeus3.pdf

        Ja omat päästöt on noissa ohjeissa ilmoitettujen normaaliarvojen sisällä. Ennen kaikki nuo poikkeusohjeet löytyi helposti ake:n sivuilta, vaan nyt sivut on muuttuneet ja niistä ei enää löydä mitään tärkeetä tietoa katsastukseen liittyen....


      • Köpiköö

        Dieselhuollossa joutuvat polkemaan sitä poljinta samalla tavalla kuin katsastuksessa. Tulosteesta näkyy, onko polkaisut suoritettu oikein.

        Mitä eroa on dieselhuollon ja mainitsemasi katsastusmiehen mittaustavoissa?


      • Toyo-mies
        Köpiköö kirjoitti:

        Dieselhuollossa joutuvat polkemaan sitä poljinta samalla tavalla kuin katsastuksessa. Tulosteesta näkyy, onko polkaisut suoritettu oikein.

        Mitä eroa on dieselhuollon ja mainitsemasi katsastusmiehen mittaustavoissa?

        Paskaapa taas höpäjät.
        Diisseliasentajalla on meisseli ja tietotaito mitä työkalulla teh
        dään ennen ja jälkeen katsastuksen.
        Molemmat "ammattilaiset" testattu samalla vanhalla Toyotalla.
        A-konttorin mies polki kierroksia vanhukseen kuin hullu. joka pukille pääsi.
        Häytyi itekkin mennä toisellpuolen taloa, kun pahhaa teki kamuni rääkkäys,ihan tiosissaan tuo sen minuutin huudatti kuin vierasta sikaa, jotta jotain "arvoja" löytyi.
        No seuraavana kesänä Dieselkorjaamoon testiä teettämään.
        Asentaja polaisi sievästi pari,kolmekertaa kaasua ja otti meisselin ja kävi konepellin alla, polkaisi uudestaan taas samoin ja tulosti kuitin koneelta.
        Sanoi vain lähtiessä, että jos tuntuu vedoissa , pyöräytä kuristinta vartti .
        Ja tämä tarina on tosi.


      • sinuakin
        Toyo-mies kirjoitti:

        Paskaapa taas höpäjät.
        Diisseliasentajalla on meisseli ja tietotaito mitä työkalulla teh
        dään ennen ja jälkeen katsastuksen.
        Molemmat "ammattilaiset" testattu samalla vanhalla Toyotalla.
        A-konttorin mies polki kierroksia vanhukseen kuin hullu. joka pukille pääsi.
        Häytyi itekkin mennä toisellpuolen taloa, kun pahhaa teki kamuni rääkkäys,ihan tiosissaan tuo sen minuutin huudatti kuin vierasta sikaa, jotta jotain "arvoja" löytyi.
        No seuraavana kesänä Dieselkorjaamoon testiä teettämään.
        Asentaja polaisi sievästi pari,kolmekertaa kaasua ja otti meisselin ja kävi konepellin alla, polkaisi uudestaan taas samoin ja tulosti kuitin koneelta.
        Sanoi vain lähtiessä, että jos tuntuu vedoissa , pyöräytä kuristinta vartti .
        Ja tämä tarina on tosi.

        järjen jättiläistä, voivoi....


      • xx
        sinuakin kirjoitti:

        järjen jättiläistä, voivoi....

        vittumainen kun olen, olen aina säätänyt kierrosrajoittimen ruuvista korkeintaan puolet max. kierroksista.
        Missään laissa sanota paljonko pitää kiertää!
        joku 3000rpm riittää kyllä, huutoa ja melua on riittämiin silloinkin.


      • Autoilija vai?
        xx kirjoitti:

        vittumainen kun olen, olen aina säätänyt kierrosrajoittimen ruuvista korkeintaan puolet max. kierroksista.
        Missään laissa sanota paljonko pitää kiertää!
        joku 3000rpm riittää kyllä, huutoa ja melua on riittämiin silloinkin.

        Savutusmittaus tehdään aina moottorin maksimikierroksilla jolloin polttoaineen syöttö katkeaa ja savutus on suurimmillaan. Jos moottori ylittää tai alittaa valimistajan ilmoittaman moottorin suurimman käyntinopeuden niin katsastus hylätään. Koska ei voida saada luotettava savutusarvoja mitattua.
        Valmistajilla on oikeus ilmoittaa poikkeuksia näihin savutusarvoihin ja käyntinopeuksiin. Joissain 2000-luvun automaattiautoissa on käyntinopeus rajoitettu 2000 r/min. Johtuen vaihteistossa muodostuvasta korkeasta öljynpaineesta vaihteiston ollessa P tai N asennossa. Esimerkiksi Volvon ja BMW:n ZF:n valmistamissa atomaattivaihtestoissa on tämä ongelma. Vaihteistossa oleva ohivuotoventtiilin läpi menevästä öljystä osa menee kaikesta huolimatta momentinmuuntimelle ja paineen kasvaessa riittävästi menee vaihteisto rikki.
        Tosin BMW on antanut ohjeet miten autoa voi mitata maksimikierroksilla, joten niin myös tehdään. Volvo taas ei ole antanut mitään erillistä mittausohjetta savutuksen mittaukseen ainoastaan arvon 2000 r/min. Eli BMW on parempi. :)


      • Kutsuri

      • Autoilija vai?
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Savutusmittaus tehdään aina moottorin maksimikierroksilla jolloin polttoaineen syöttö katkeaa ja savutus on suurimmillaan. Jos moottori ylittää tai alittaa valimistajan ilmoittaman moottorin suurimman käyntinopeuden niin katsastus hylätään. Koska ei voida saada luotettava savutusarvoja mitattua.
        Valmistajilla on oikeus ilmoittaa poikkeuksia näihin savutusarvoihin ja käyntinopeuksiin. Joissain 2000-luvun automaattiautoissa on käyntinopeus rajoitettu 2000 r/min. Johtuen vaihteistossa muodostuvasta korkeasta öljynpaineesta vaihteiston ollessa P tai N asennossa. Esimerkiksi Volvon ja BMW:n ZF:n valmistamissa atomaattivaihtestoissa on tämä ongelma. Vaihteistossa oleva ohivuotoventtiilin läpi menevästä öljystä osa menee kaikesta huolimatta momentinmuuntimelle ja paineen kasvaessa riittävästi menee vaihteisto rikki.
        Tosin BMW on antanut ohjeet miten autoa voi mitata maksimikierroksilla, joten niin myös tehdään. Volvo taas ei ole antanut mitään erillistä mittausohjetta savutuksen mittaukseen ainoastaan arvon 2000 r/min. Eli BMW on parempi. :)

        Mitä tulee näihin vanhempii dieselautoihin niin kyllä niiden moottorien ja vaihteistojen tulee kestää savutusmittauksen. Ellei valmistaja ole erikseen ilmoittanut poikkeavuuksista katsastamolle. Jos laturin tai vesipumpun laakerit tai apulaitehihna menee poikki savutusmittausta tehtäessä niin ne olivat jo vaihtokunnossa. Toki niillä olisi ehkä voinut kituuttaa vielä 2000-6000 km nätillä ajolla mutta kyllä ne vaihtokunnossa ovat olleet ja kuljettaja ólisi todennäköisesti jäänyt matkanvarrelle ja kiroillut huonoa tuuriaan ja romua autoaan. Ongelma tässä on se että se meni rikki jonkun muun käsittelyssä ja siitä joutui vielä maksamaan. Mielestäni on parempi että moottori vika tulee katsastushallissa eikä työmatkalla tai Lapinreissulla.

        Jos te hyvät ihmiset haluatte päästä siitä savutusmittauksesta helpolla ja nopeasti niin tehkää nämä toimenpiteet ennen katsastukseen menoa. Ne eivät ole kalliita, ne voidaan tehdä itse ja helpottavat teidän ja katsastajan elämää.

        1. Vaihda ilmansuodatin.
        2. Vaihda öljyt (jos autolla ajettu vajaa 10 000 km tai yli)
        3. Tee pieni reissu ennen katsastukseen menoa. Käytä 80 tai 100 km/h rajoitusalueella pykälää kahta pienempää vaihdetta ja ajele sellainen 10-15 minuuttia. Tee muutama täyskaasukiihdytys nopeusrajoituksia noudattaen, niin avot alkaa olla kone ja pakoputkisto puhdas.

        Ensimmäinen parantaa koneen ilmansaantia jolloin polttoaine palaa paremmin ja syntyy vähemmän nokea. Toinen vähentää moottorin vastuksia kitkan vähentyessä jolloin moottori kiertää herkemmin minkä ansiosta moottori tarvitsee vähemmän polttoainetta saman tehon aikaansaamiseksi kuin huonoilla öljyillä.
        Kolmas taas puhdistaa koneen ja pakoputkiston mittauksia häiritsevästä noesta. Sylintereissä oleva noki estää sylinterin tehokkaan täyttymisen mikä vähentää tehoa, noki voi myös hehkua jolloin polttoiane syttyy liian aikaisin jonka takia teho laskee ja voi jopa vaurioittaa moottoria. Pakoputkistossa oleva nokia haittaa pakokaasujen virtausta jolloin ajoneuvon teho laskee vastapaineen noustessa liian korkeaksi valmistajan suunnittelemaan verrattuna. Ei toki koske täysmääräisenä kaikkia koneita. Esim amerikkalaiset V6 dieselkoneet, mutta saattavat joissain tapauksissa haitata myös näiden toimintaa.
        Kaikilla kolmella on myös polttoainekulutusta vähentävä vaikutus ja kaksi ensimmäistä helpottavat myös kylmäkäynnistystä.

        En ole koskaan ymmärtänyt niitä ihmisiä jotka ajavat vanhoilla Pajeroilla vaihtavat ilmansuodattimen kerran kolmessavuodessa. Sitten ihmettelevät miksi savutusarvo on 6 tai jopa 12, rajan ollessa 3.


        Mitä tulee useaan peräkkäiseen ryntäytykseen niin valtio on määrännyt että maksimissaan 9 mittausta saa tehdä, jonka jälkeen auto hylätään jos mittausten keskiarvo ei ole sama kuin raja-arvo tai sen alle. Tähän kuuluu lisäksi 3 tyhjää ryntäytystä jolla puhdistetaan pakoputkisto.
        Se miten tarkkaan tuota ohjetta noudatetaan niin se on sitten eriasia. Jotkut mittaavat varmasti useammankin kerran jos näyttää siltä että arvo on laskeva.
        Ryntäytyksen nostoaika pitoaika raja on 1.5 s. Mittausohjeitten mukaan pitoaika on maksimissaan 5 s. Riippuu vähän tilanteesta ottaako mittari auton savut jo heti maksimikierroksille päästyä vai pitääkö odottaa se 5 sekunttia. Lisäongelmana on kierroslukuanturi, joka ei kaikissa autoissa ota kierroslukua välittömästi siinä 1.5 s kohdalla. Vaan vaatii sen 5 s ennen kuin anturi saa mitattua moottorin todellisen kierrosluvun. Iso ongelma on esimerkiksi nämä jenkki V6 koneet jotka käyvät toisinaan niin tasaisesti ettei anturi tunnista moottorin käyntiä, jolloin kierrokset saadaan vasta kun höllätään vähän kaasua.

        Selvittikö tämä teille nyt tätä asiaa?


      • Autoilija vai?
        Kutsuri kirjoitti:

        Aika harvoin tuo max. 3000 rpm riittää savutusmittauksessa.


        http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/55CD138B-C52B-4813-98BD-264A91CB1D3E/0/19892082007.pdf

        jos en nyt aivan väärin muista niin uusimmat nissanin primastarissa dieselit eivät anna paikallaan seisten kierroksia enempää kuin tuon 3000 rpm.
        Samoin Renault Trafic moottorimallilla X86 (mistä senkin sitten tietää) Ei anna enempää kuin 2770 - 100 rpm
        Peugeot Expert 3 1.6 HDI:n maksimikierrosluku paikallaan on 3000 rpm.

        Näissä autoissa moottorinohjaus ei salli suurempaa mittauskierroslukua.


    • Viimeinen volsu

      2009 mallinen vw 2.0 diesel. Katsatusmies mittasi päästöjä yrittäen yli kymmenen kertaa ja lukemat lähellä 3.0. Se sanoi, että heitä pienellä vaihteella muutaman kilometrin reitti ja tuu uudestaan. Ajoin kakkosella 4 kilometriä kokoajan kierrokset punasella ja muutama kova kiihdytys vielä päälle. Uudestaan mittaukseen, yhdeksän ryntäytystä. Kolmen viimeisen keskiarvoksi jäi 2.68 ja hylkäys. Arvo saisi olla nykyään 1.3, kun ennen se oli 3.0...joten eu taas rokottaa. Moottorilla on muuten ajettu pitkää matkaa ja lukema 70 tkm. Vituttaa koko testi. Eihän kukaan aja tuallaasilla kierroksilla, kone hajuaa. Mitä pitäis tehdä?

      • katsuri....

        vie auto merkkihuoltoon, pistävät ajoitusta myöhäsemmälle. Samalla kulutus pienenee...


      • autoilija vai?

        Raja on 1.5.

        Koneessa on vikaa koska uusissa moottoreissa savutus ei nouse paljoa yli 1.5:n, jos ne ovat kunnossa.

        Eivätkä kyllä mene alle 1.5:n, jos on jotain vikaa.

        Tämä on tullut huomattua ihan kokemuksesta


      • VW Caddy
        autoilija vai? kirjoitti:

        Raja on 1.5.

        Koneessa on vikaa koska uusissa moottoreissa savutus ei nouse paljoa yli 1.5:n, jos ne ovat kunnossa.

        Eivätkä kyllä mene alle 1.5:n, jos on jotain vikaa.

        Tämä on tullut huomattua ihan kokemuksesta

        Tämä on tullut huomattua, että esim. VW Caddy Euro 4 päästötason kulkuväline harvoin läpäisee katsastusta savuista. Muilla merkeillä on harvoin vaikeuksia, savutus 0,01 - 0,50
        Korjaustoimenpiteenä on merkkikorjaamolla asiakkaan kertoman mukaan:; moottori käyntiin, tiiliskivi kaasupolkimelle ja maksimikierroksilla huudattavat n.30 min.
        Vuoden 2008 Caddy on käynyt asemallamme kaksi kertaa katsastuksessa, sillä on ajettu 36000 km. Molemmilla kerroilla hylky savuista.
        Asiakas kertoi ostavansa tiiliskiven ja laulattavan autoaan itse.

        Yhdessä naureskeltiin tyhjäkäynnille olevan lakisääteiset rajat, kukaan ei kiellä koneen huudattamista maksimillaan, ellei siitä aiheutu kohtuutonta haittaa; sitähän ei ole lainsäädäntö määritellyt.


      • caddyilia
        VW Caddy kirjoitti:

        Tämä on tullut huomattua, että esim. VW Caddy Euro 4 päästötason kulkuväline harvoin läpäisee katsastusta savuista. Muilla merkeillä on harvoin vaikeuksia, savutus 0,01 - 0,50
        Korjaustoimenpiteenä on merkkikorjaamolla asiakkaan kertoman mukaan:; moottori käyntiin, tiiliskivi kaasupolkimelle ja maksimikierroksilla huudattavat n.30 min.
        Vuoden 2008 Caddy on käynyt asemallamme kaksi kertaa katsastuksessa, sillä on ajettu 36000 km. Molemmilla kerroilla hylky savuista.
        Asiakas kertoi ostavansa tiiliskiven ja laulattavan autoaan itse.

        Yhdessä naureskeltiin tyhjäkäynnille olevan lakisääteiset rajat, kukaan ei kiellä koneen huudattamista maksimillaan, ellei siitä aiheutu kohtuutonta haittaa; sitähän ei ole lainsäädäntö määritellyt.

        Vaihda nokkaakseli ja ventiinin nostaja niin ei savutaenään tyyppi vika.


      • Merkonomi,
        caddyilia kirjoitti:

        Vaihda nokkaakseli ja ventiinin nostaja niin ei savutaenään tyyppi vika.

        Vuoden 2008 Caddy, ajettu 36000 km. Vaihda nokka-akseli ja venttilin nostajat, tarkoitit varmaan venttiilin hydraulisia paininkuppeja. Ei se voi jumalauta mennä näin. Noilla kilometreillä on tuotteessa jotain vikaa jos joutuu osia vaihtamaan.


      • vaihda merkkiä
        Merkonomi, kirjoitti:

        Vuoden 2008 Caddy, ajettu 36000 km. Vaihda nokka-akseli ja venttilin nostajat, tarkoitit varmaan venttiilin hydraulisia paininkuppeja. Ei se voi jumalauta mennä näin. Noilla kilometreillä on tuotteessa jotain vikaa jos joutuu osia vaihtamaan.

        Onko joku ollu sitä mieltä että VAG dieseleissä ei olisi vikaa?


    • lalso

      Diesel 100:sta muutama pullo tankkiin niin menee läpi...

    • Jami19

      Juttuni tulee jokusen vuoden myöhässä mutta toivottavasti jollekin tuo selkeyttä. Esim. Volvo V70 diesel 2,5 vm.2000 joutokäynti pitää olla alle 1000kier./min. Eikä tarvinnut ryntäyttämistä kun kerran kestoltaan n.4-5sek.
      Jos tampereella tarvitte pakokaasuanalyysia niin katso www.pakokaasuanalyysi.fi Matti Saranko hoitaa ryntäyttämiset ammattitaidolla.

      • Jami19

        Niin vielä että arvo oli 0,79 ja kelpuutetaan 3.0 asti


      • Autoilija vai?

        Kiva mainostaa tutun firmaa täällä, mutta mikä sen kieltäisi. :)


    • 34f3f3f3f3f

      Työautojani mersun pakuja mitä olen katsastuksessa käyttänyt
      niin aina se pakokaasutesti on mennyt niin että mielestäni
      pari kertaa on otettu kierroksia kaasu pohjassa ja hyvin lyhyen aikaa.

      Kyllähän niitä nyt muutenkin joskus täyskaasulla esimerkiksi kiihdytetään.

      Sitä en tiedä miksi bensakoneelle ei tehdä samaa, riittää vaan se
      tyhjäkäynti arvo.

    • ihsdighsdiodsigs

      Miten niin riittää? Jos on vähänpäästöinen bensa-auto päästömittaus tehdään tyhjäkäynnin lisäksi myös kierroksilla (2000-3000 rpm) ja vm. 2001 ja uudemmille autoille päästömittaus tehdään ainoastaan kierroksilla. ( OBD-testi).

    • senkin pölvästi

      Dieselissä on rajoitin ja jos se menee ylikierroksille niin autosi on rikki. Korjaa romusi ENNEN katsastukseen viemistä.

      • pölvästi,

        Olipahan pitkästä aikaa "asiantuntijan" lausunto diesel mittauksista ja ongelmista;

        "senkin pölvästi" voisi jakaa tietämystään laajemminkin!


    • ---
    • Myös täällä
    • Hiihna

      Jos vanhahko diesel käynnistyy huonosti ja käy vaan joillain pytyillä niin kone hyppii jotta oikeen. Tällöin repivä katkokäynti rasittaa hiihnaa. Ei hiihna niin vaurioidu kun on lämmin kone.Jos säädöt ei ole kohallaan niin dieselin kylmäkäyyistys käy hiihnan päälle.

    • hei pässit

      Hei
      meillä on vw t5 19 tdi lastutettu ja k-arvo viime katsastuksessa oli 0.00 eli ei tullut mitään putkesta eikä ole hiukkas-suodatinta,repikää siitä autolla ajettu yli 300st

    • olavihr

      Koko pakokaasutesti on EU:n kusetusta,mitä Suomen viranomaiset noudattavat.
      Minulta hajosi hyväkuntoisen Hiacen(ajettu 175 t) moottori. Kiertokangen pultit
      alapäässä poikki, mäntä irtosi, löi sylinterikanteen jne. Kallis korjaus.
      Katsastusasema sanoo toimineensa muodollisesti oikein, on dokumentit.
      Kyselin Trafin virkamiehiltä, mitkä vastaavat katsastuksesta. Eivät viitsineet
      edes vastata viesteihini. Eivät kai muista keitä varten he ovat ja ketkä heille
      maksavat palkan.

      • Jope80

        Ei kai se Hiacen moottori ainakaan kovin hyväkuntoinen ollut kun ei tuota ryntäytystä kestänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe