Geeliakku

m-autossa

miksi geeliakkua eisaa ladata normaalilla lyijyakun laturilla. Kestäkö geeliakku pidempään, kuin suljettu akku.

22

28541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pulssi.

      kun alkaa kuumeneen ja poksahtaa jos latausvirta on suuri kun on suljettu systeemi,siis jos on aikaa latailla ja siitä ei saa ottaa suuria virtoja ulos taas poksahtaa esim starttitilanne,mutta miksi ei jos autossa oleskellaan lyhyitä aikoja että ehtii latailla pitkään.

    • hieman hölmö

      juttu.

      Tavallisen ja geeliakun laturien ero käytännössä on vain geeliakulle hieman (0,17...0,2 V) suurempi latausjännite, joka tosin pitäisi aina tarkistaa akun omasta latausohjeesta.

      Geeliakun latausvirta pitää olla aina akun oman ohjeen mukainen, ettei keitetä vesiä pihalle. Akku tuskin räjähtää, koska ylipaine puretaan venttilin kautta.

      Miksi sitten geeliakun latausjännite on suurempi; kaksi syytä... hapon ominaispaino on hieman korkeampi ja toinen mahdollinen syy on hapen ja vedyn rekombinaatio akun levyillä.

      Geeliakun etuna on kaasuttomuus oikein ladattuna sekä hapon ominaispainolla kikkailtu pienempi sisäinen vastus.
      Jos haluaa akun kaataa, niin eipä geeliakku vuoda.

      Mainosten mukaan käyttöikä hieman pidempi jos kaikki menee putkeen.

      Eikä sitten pidä uskoa sitä huoltovapautta, pitää ladata niinkuin tavallisetkin akut.

      • tuffe

        tarkoittaakin ettei tarvi nesteitä tarkkailla :)

        Akun varaaminen ei kuulu huoltoon, vaan normaaliin käyttöön.


      • se pitäisi
        tuffe kirjoitti:

        tarkoittaakin ettei tarvi nesteitä tarkkailla :)

        Akun varaaminen ei kuulu huoltoon, vaan normaaliin käyttöön.

        nähdä, mutta latausta pidetään jotenkin luonnollisena juttuna ja sen voi siksi unohtaa.
        Huoltovapaa = "ei huolia"


      • m-autoilija

        Eli geeli akussa nostetaan jännitettä ja lasketaan lataus virtaa...

        Miten Geeliakku eroaa käytössä ja onko akuilla suuria eroja tavalliseen sulettuun akkuun. Esim. pitkäaikaisen virrankeston suhteen. Jos verrataan kahta esim. 80Ah akkua keskenään ja kulutus on 3A niin kuinka suuri se todellinen ero ajassa on.
        Miten tavallinen auton akku eroaa vapaa-ajan akusta esim. samassa testissä. Auton akulla hinta halvempi.


      • visainen kysymys
        m-autoilija kirjoitti:

        Eli geeli akussa nostetaan jännitettä ja lasketaan lataus virtaa...

        Miten Geeliakku eroaa käytössä ja onko akuilla suuria eroja tavalliseen sulettuun akkuun. Esim. pitkäaikaisen virrankeston suhteen. Jos verrataan kahta esim. 80Ah akkua keskenään ja kulutus on 3A niin kuinka suuri se todellinen ero ajassa on.
        Miten tavallinen auton akku eroaa vapaa-ajan akusta esim. samassa testissä. Auton akulla hinta halvempi.

        koska puoleetonta testitulosta en ole nähnyt, ainoastaa mainoksia.

        Todennäköistä on, että geeli- ja AGM-akut valmistetaan (yleensä) hyvin valvotuista, korkealaatuisista materiaaleista, joka saattaa merkitä pidenpää elinikää.
        Vastaavasti hapon ominaispainon nostaminen lyhentää elinikää samoin vedyn ja hapen rektion aiheuttama lämmön nousu.

        Hapon ominaispainon nostolla ja erittäin ohuilla erottimilla saadaa pienennettyä sisäistä vastusta ja sen aiheuttamaa parenpaa virranantokykyä mainostetaan "syväpurkaus" termillä. Se ei tarkoita akun tyhjäksi purkamista, vaan koko otettavissa olevan energian purkausta suurehkollakin virralla.

        Normaalilla pienehköillä purkausvirroilla (100 Ah:n akun purkausvirta pienempi kuin 10 A) akkujen rakenteilla ei liene suurtakaan merkitystä.

        Oma ratkaisuni oli ostaa korkealaatuiset starttiakut sekä konehuoneeseen että asuinosaan.
        Myrkyllisiä kaasuja en osaa pelätä, koska jo vuosia akkulevyjen seosaineista antimoni on korvattu kalsiumilla. Ainakin stibiinikaasu (antimonivety) pitoisuudet pitäisi pudota.

        Kerran vuodessa avaan korkit ja kurkkaan vesipinnan. Vielä ei ole tarvinnut lisätä (2 vuotta). Tosin täytyy todeta, että 12 V:n kuormitus on ollut pientä.


      • m-autoilija
        visainen kysymys kirjoitti:

        koska puoleetonta testitulosta en ole nähnyt, ainoastaa mainoksia.

        Todennäköistä on, että geeli- ja AGM-akut valmistetaan (yleensä) hyvin valvotuista, korkealaatuisista materiaaleista, joka saattaa merkitä pidenpää elinikää.
        Vastaavasti hapon ominaispainon nostaminen lyhentää elinikää samoin vedyn ja hapen rektion aiheuttama lämmön nousu.

        Hapon ominaispainon nostolla ja erittäin ohuilla erottimilla saadaa pienennettyä sisäistä vastusta ja sen aiheuttamaa parenpaa virranantokykyä mainostetaan "syväpurkaus" termillä. Se ei tarkoita akun tyhjäksi purkamista, vaan koko otettavissa olevan energian purkausta suurehkollakin virralla.

        Normaalilla pienehköillä purkausvirroilla (100 Ah:n akun purkausvirta pienempi kuin 10 A) akkujen rakenteilla ei liene suurtakaan merkitystä.

        Oma ratkaisuni oli ostaa korkealaatuiset starttiakut sekä konehuoneeseen että asuinosaan.
        Myrkyllisiä kaasuja en osaa pelätä, koska jo vuosia akkulevyjen seosaineista antimoni on korvattu kalsiumilla. Ainakin stibiinikaasu (antimonivety) pitoisuudet pitäisi pudota.

        Kerran vuodessa avaan korkit ja kurkkaan vesipinnan. Vielä ei ole tarvinnut lisätä (2 vuotta). Tosin täytyy todeta, että 12 V:n kuormitus on ollut pientä.

        On sama ostaa niitä tavallisa akkuja vaikka kahdenvuoden välein, kuin nuita yli tuplakalliita akkuja 4 vuoden välein. Sillä riskilla, että tavallinen akku saattasi kestää pitempääkin, kuin kaksi vuotta.

        Olen huomannut, että talvimatkailussa akut joutuvat riskia alueille hyvinkin nopeasti. Jopa 2 vuorokauden yhtämittainen vapaaparkki pysäköiminen voi ajaa 80Ah akun jänniiteen suhteellisen alas. Onko m-autoissa rajoitettu lautausvitaa esim 10A. Koska itsellani on ducatossa 60A laturi ja tuntuu, että se ei ainakaan lataa täydellä virralla asunto-osaa vaikka muut auton sähkön kulutukset olis kytketty pois päältä.


      • asunto-osan
        m-autoilija kirjoitti:

        On sama ostaa niitä tavallisa akkuja vaikka kahdenvuoden välein, kuin nuita yli tuplakalliita akkuja 4 vuoden välein. Sillä riskilla, että tavallinen akku saattasi kestää pitempääkin, kuin kaksi vuotta.

        Olen huomannut, että talvimatkailussa akut joutuvat riskia alueille hyvinkin nopeasti. Jopa 2 vuorokauden yhtämittainen vapaaparkki pysäköiminen voi ajaa 80Ah akun jänniiteen suhteellisen alas. Onko m-autoissa rajoitettu lautausvitaa esim 10A. Koska itsellani on ducatossa 60A laturi ja tuntuu, että se ei ainakaan lataa täydellä virralla asunto-osaa vaikka muut auton sähkön kulutukset olis kytketty pois päältä.

        akkua ladataan yhtä aikaa starttiakun kanssa koska kytkentä auton sähköjärjestelmään on yksinkertaisinta releellä, jota ohjataan laturin herätevirralla.

        Lyijyakun napajännite nousee isolla virralla ladattaessa melko nopeasti 14,5V:iin jonka jälkeen lataus-säädin rajoittaa jännitteen tuohon arvoon ja akun ottama virta automaattisesti pienenee.

        Auton säädinhän on vakiovirta/vakiojännite-tyyppinen jossa virran rajoittaa rakenteellisesti generaattori ja säädin vain jännitteen maksimiarvon jonnekin 14,5...15V. Kun tällaisella tavalliselle starttiakulle tarkoitetulla säätimellä lataillaan jotain viimeisen päälle viritettyä geeli- tai AGM-akkua, niin eipä se taida kovin olla optimaalista.

        Sähkötolpasta ladattaessa nykyisten huippulaturien lastuaivot lataavat akun tehokkaammin täyteen ja myös pitävät varaustilan täynnä.

        Pahinta mitä lyijyakulle, riippumatta akkutyypistä, voi tehdä on purkaa se tyhjäksi ja vielä pahempaa tehdä se kuumalla ilmalla ja vielä viivytellä latauksen kanssa.

        Tympii tuon syväpurkauksen käyttö mainosterminä, missään ei kerrota, tuskin mainostajat edes tietävät, mitä se tarkoittaa. Ei suinkaan tyhjäksi purkamista.

        http://www.suntekno.fi/index.jsp?pid=145

        Tuossa muuten aika asiallinen teksti, mutta syväpurkausta ei selitetä, vain rummutetaan joka käänteessä.


      • m-autoilija
        asunto-osan kirjoitti:

        akkua ladataan yhtä aikaa starttiakun kanssa koska kytkentä auton sähköjärjestelmään on yksinkertaisinta releellä, jota ohjataan laturin herätevirralla.

        Lyijyakun napajännite nousee isolla virralla ladattaessa melko nopeasti 14,5V:iin jonka jälkeen lataus-säädin rajoittaa jännitteen tuohon arvoon ja akun ottama virta automaattisesti pienenee.

        Auton säädinhän on vakiovirta/vakiojännite-tyyppinen jossa virran rajoittaa rakenteellisesti generaattori ja säädin vain jännitteen maksimiarvon jonnekin 14,5...15V. Kun tällaisella tavalliselle starttiakulle tarkoitetulla säätimellä lataillaan jotain viimeisen päälle viritettyä geeli- tai AGM-akkua, niin eipä se taida kovin olla optimaalista.

        Sähkötolpasta ladattaessa nykyisten huippulaturien lastuaivot lataavat akun tehokkaammin täyteen ja myös pitävät varaustilan täynnä.

        Pahinta mitä lyijyakulle, riippumatta akkutyypistä, voi tehdä on purkaa se tyhjäksi ja vielä pahempaa tehdä se kuumalla ilmalla ja vielä viivytellä latauksen kanssa.

        Tympii tuon syväpurkauksen käyttö mainosterminä, missään ei kerrota, tuskin mainostajat edes tietävät, mitä se tarkoittaa. Ei suinkaan tyhjäksi purkamista.

        http://www.suntekno.fi/index.jsp?pid=145

        Tuossa muuten aika asiallinen teksti, mutta syväpurkausta ei selitetä, vain rummutetaan joka käänteessä.

        Taas oppii jotain uutta. Hyvä tietää vähän ton asunto-osan akun käyttäytymisestä.
        Mitä luulette aurinkopaneelin vaikuttavan akun kestoon, kun se latailee akkua sellaisella 0,5A virralla pitkin päiviä (talvela). Häiritseekö se autonlaturin latausta akulle. Eli valehteleeko se laturin säätimelle, että akussa on parempi latausarvo, kuin itseasiassa siellä on ja näin ollen auton laturi ei lataisikaan asunto-osan akkua.


      • vaikkapa pienikin
        m-autoilija kirjoitti:

        Taas oppii jotain uutta. Hyvä tietää vähän ton asunto-osan akun käyttäytymisestä.
        Mitä luulette aurinkopaneelin vaikuttavan akun kestoon, kun se latailee akkua sellaisella 0,5A virralla pitkin päiviä (talvela). Häiritseekö se autonlaturin latausta akulle. Eli valehteleeko se laturin säätimelle, että akussa on parempi latausarvo, kuin itseasiassa siellä on ja näin ollen auton laturi ei lataisikaan asunto-osan akkua.

        on hyvä pitämään yllä akun varaustilaa ja pidentää siten akun elinikää merkittävästi.

        Isommille kennoille pitää olla oma säätimensä, koska niiden latausjännite voi nousta aina 17 Volttiin ja saattaisivat siten keitellä vettä täydestä akusta.

        Kaverini moottoriveneessä oli 20x30 cm:n aurinkokenno joka piti 100 Ah:n akun koko kesän täydessä timmissä vaikka ajoa oli tuskin nimeksikään. Kompensoi siis akun itsepurkauksen.


      • läpi talven
        m-autoilija kirjoitti:

        Taas oppii jotain uutta. Hyvä tietää vähän ton asunto-osan akun käyttäytymisestä.
        Mitä luulette aurinkopaneelin vaikuttavan akun kestoon, kun se latailee akkua sellaisella 0,5A virralla pitkin päiviä (talvela). Häiritseekö se autonlaturin latausta akulle. Eli valehteleeko se laturin säätimelle, että akussa on parempi latausarvo, kuin itseasiassa siellä on ja näin ollen auton laturi ei lataisikaan asunto-osan akkua.

        akkua latauksessa aurinkokennoilla sekä ajoittain CTEC:in laturilla. Jos akku on täynnä, niin CTEC on sen huomannut ja jättänyt latailematta.
        Kyllä oikein säädettyn laturin voi pitää yhdessä kennon kanssa.


        Auton käynnistyessä virta kulkee hetken täydestä asunto-osan akusta auton akkuun päin, mutta ei vaikuta pidempiaikaisesti mitään.


        Alkuaikoina aurinkokennoilla saattoi esiintyä pimeänä kautena akun purkausta, mutta nykyisiin kennoihin kuuluu automaattisesti sarjadiodi estämään purkauksen.


      • m-autoilija

        Voiko Geeliakkua laittaa yhteen tavallisen samankokoisen lyijyakun kanssa ja miten automaattilaturi toimii tässä tilanteessä. Voiko geeliakku vahingoittua väärän laisesta latauksesta tässä yhteydessä.


      • vaatisi
        m-autoilija kirjoitti:

        Voiko Geeliakkua laittaa yhteen tavallisen samankokoisen lyijyakun kanssa ja miten automaattilaturi toimii tässä tilanteessä. Voiko geeliakku vahingoittua väärän laisesta latauksesta tässä yhteydessä.

        ennustajan taitoja.

        Yleisesti hyväksytty ohje on, että rinnakain voi kytkeä vain samanlaiset ja samanikäiset akut.

        Automaattilaturi näkee rinnan kytketyt akut vain yhtenä akkuna ja lataa sitä. Latausvirta jakaantuu akkujen ominaisuuksien määräämässä suhteessa ja jos napajänntteet ovat erilaiset, niin korkeamman napajännitteen akku jää vajaaksi tai matalamman napajännitteen akku keittää.

        Joissakin automaattilatureissa on mahdollisuus ladata kahta akkua yhtä aikaa erillisistä lähdöistä, mutta en tiedä, onko niissä mahdollisuus valita geeli/tavallinen toisistaan riippumatta.


      • Anonyymi
        tuffe kirjoitti:

        tarkoittaakin ettei tarvi nesteitä tarkkailla :)

        Akun varaaminen ei kuulu huoltoon, vaan normaaliin käyttöön.

        "Akun varaaminen ei kuulu huoltoon, vaan normaaliin käyttöön."

        Totta, mutta ehkä ajatus siitä, että akun varaaminen kuuluu huoltoon, saattaa olla nperäisin siitä, ettei tavallinen matti meikäläinen alkaisi lataamaan nykyaikaista akkua MILLÄ TAHANSA nurkista löytyvällä laturilla, joka ei tiedä latausprofiileista mitään...

        Kenties tähän tapaan:
        https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen.

        Onhan se toki hieno bisnes ottaa rahat osaamattomilta tai ymmärtämättömiltä, koska näin heille ei tarvitse opettaa mitään ja varmistaa, että myös ymmärtävät opetuksen. Onnettomuusriski ainakin pienenee huimasti.


      • Anonyymi
        tuffe kirjoitti:

        tarkoittaakin ettei tarvi nesteitä tarkkailla :)

        Akun varaaminen ei kuulu huoltoon, vaan normaaliin käyttöön.

        Geeliakussa on akkuvettä kennoissa, jonka tasoa kannattaa seurata.
        Mainoksella "huoltovapaa, suljettu" ei tarkoita muuta, kuin tehtaan mittauksissa todettua veden haihtuvuuden määrää.
        Geeliakkuun lisätään myös akkuvettä tarpeen mukaan.
        Akku näyttää päällisin puolin suljetulta, mutta suojakannen saa avattua ja jokaisella kennolla omat suojatulpat. Tulpat auki ja akkuvettä kennoihin, niin kestänee sen mainoksen 10 vuotta.
        Mikäli Geeliakun akkuvesi on haihtunut liiaksi, akku ei ota latausta/varausta vastaan!


    • sepä se

      Tekniikan Maailman numerossa 18/06 on käynnistyakku testi. Siinä on juttua erilaisten akkujen rakenteesta ja kestävyydestä, myös geeliakkujen.

      Muistelen tässä muutama vuosi taaksepäin olleen jonkinlaista juttua vapaa-ajan akuistakin. Lehteä en muista, enkä googlella nyt löytänyt etsimääni tietoa.

      Google haun tulos.
      http://www.google.fi/search?q=geeliakku&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi-FI:official
      Hae sieltä eri keskustelupalstojen jutut. Aika vähän kaikkiaan tietoa on saatavilla.

      • lehden

        ja luin kiinnostuksella artikkelin.

        Testi oli erinomainen sillä osa-alueella, mikä oli valittu.

        Ensimmäinen kohta, joka kiinnitti huomiota, oli se, että akut saatiin suoraan maahantuojilta. Akku on tuoretuote siinä, missä elintarvikkeetkin. Lähtölaskenta alkaa siitä hetkestä, kun hapot heitetään sisään.
        Siis jos hakee hätäpäissään akun liikkeestä, niin pitäisi aina löytää valmistus- tai hapotuspäivä. Siksi "huoltovapaiden" akkujen varastoaika on kriittinen ja riippuu paljolti itsepurkauksen määrästä ja säilytyspaikan lämpötilasta.

        Seikka, mikä tässäkin tuli ilmi, on mahdollisuus maanantaipäivän yksilön pujahtamisesta jopa tällaiseen testiinkin.

        Akkujen ennenaikaisen tuhoutumisen tutkija pitäisi olla puolueeton, mutta nykyään sen suorittaa (melkein) aina maahantuoja. Silloin syytetty on tuomarin roolissa ja korvaus yleensä evätään.

        Tavallisen, korkillisen akun tapauksessa saattaisi syyllinen näkyä jo korkista sisälle kurkkaamalla kun viallinen kenno joissakin tapauksissa on eri värinen.


      • m-autoilija
        lehden kirjoitti:

        ja luin kiinnostuksella artikkelin.

        Testi oli erinomainen sillä osa-alueella, mikä oli valittu.

        Ensimmäinen kohta, joka kiinnitti huomiota, oli se, että akut saatiin suoraan maahantuojilta. Akku on tuoretuote siinä, missä elintarvikkeetkin. Lähtölaskenta alkaa siitä hetkestä, kun hapot heitetään sisään.
        Siis jos hakee hätäpäissään akun liikkeestä, niin pitäisi aina löytää valmistus- tai hapotuspäivä. Siksi "huoltovapaiden" akkujen varastoaika on kriittinen ja riippuu paljolti itsepurkauksen määrästä ja säilytyspaikan lämpötilasta.

        Seikka, mikä tässäkin tuli ilmi, on mahdollisuus maanantaipäivän yksilön pujahtamisesta jopa tällaiseen testiinkin.

        Akkujen ennenaikaisen tuhoutumisen tutkija pitäisi olla puolueeton, mutta nykyään sen suorittaa (melkein) aina maahantuoja. Silloin syytetty on tuomarin roolissa ja korvaus yleensä evätään.

        Tavallisen, korkillisen akun tapauksessa saattaisi syyllinen näkyä jo korkista sisälle kurkkaamalla kun viallinen kenno joissakin tapauksissa on eri värinen.

        käyttäneet nuita halpis aukkuja. Akkujen nimet eivät kerro paljoa valmistajasta. Onko niissä joitain hyviä merkkeja.
        Itseni pitäisi läytää akku koko 100Ah 330x270x190
        näyttää, että kaikki akut on 350x270x190 tässä luokassa. Minulle määräävä on tuo 190ja330 mitat. Sen pitää mahtua auton penkin alla.


      • kauan paikkakunnalla
        m-autoilija kirjoitti:

        käyttäneet nuita halpis aukkuja. Akkujen nimet eivät kerro paljoa valmistajasta. Onko niissä joitain hyviä merkkeja.
        Itseni pitäisi läytää akku koko 100Ah 330x270x190
        näyttää, että kaikki akut on 350x270x190 tässä luokassa. Minulle määräävä on tuo 190ja330 mitat. Sen pitää mahtua auton penkin alla.

        toimineeseen autosähkökorjaamoon ja kysyin edullista ja heidän hyväksi havaitsemaansa akkua.

        Seuraavana päivänä tuli tukusta akut ja siinä ne ennen asennusta hapotettiin.

        Kaiken huipuksi hinta oli halvempi, kuin samantehoinen "harakiri"-akku.

        Keskustellessani heidän kanssaan tuli selkeästi ilmi "päämerkkien" parempi laadunvalvonta mikä näkyy tasaisuutena. Päämerkkien ohella valmistetaan erikseen rinnakkaismerkillä halpis-akkuja (usein ns vapaa-ajan akkuja). Ne saattavat olla ihan hyviä, mutta laatu voi heitellä.

        En ole varma tämän päivän valmistajista, vieläkö Euroopassa edes tehdään akkuja. Kuitenkin vanhoja valtamerkkejä valvotaan tarkemmin, ei haluta pilata kallista tuotemerkkiä.


    • paras mailmaassa

      lue netistä ääliö

    • Geeliakkumurhe

      Tuli pikkuinen pulma kun sain pari kappaletta akkuja ja täytyisi ladata ne.
      Ovat BAE 12v 1 op zv50 merkkisiä, ovat olleet varavoimaakkuina.
      Merkintänä on myös Wartungsfrei-GEL.
      Kysymmys kuuluukin käykö tähän tavallinen geeliakkulaturi vai joku erikoislaturi(mitä paikallinen akkuliike suositteli maksaa n 300 ekua)?

      • Anonyymi

        Joko latasit ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe