6vuotias 4-5vuotiaan tasol

h-nanna

Tänään tuli sitten perheneuvolasta "tuomio", meidän 6,5 vuotias on taidoiltaan 4-5 vuotiaan tasol, havaintokyky ympäristöön on kuitenkin 7,3 vuotiaan tasolla, löytyy sekä tarkkaavaisuus, että keskittymishäiriö.
Tuntui vaan jotenki niin pahalta. En jotenki iha tälläseen ollu varautunut. Vaikka nää kaikenlaiset häiriöt on arkielämää jo nykyään, niin jotenki vaan...
Nyt aletaan sit tekemään seuraavaks neuropsykologisia testejä.
On vaan niin avuton olo, kun ei oikein tiedä mistään mitään. Miten voin lastani auttaa ja tukea...

13

1496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sattumajanne

      Laskehan keskiarvo noille ikätasokuvauksille, niin huomaat, että jonkinlaista suhteellisuudentajuakin pitää itse säilyttää ja uskoa lapseensa. Vähemmistö meistä on mitään tasaisia joka puolelta mallikkaasti kehittyneitä. Entä mitä kaikkea jätettiin mittaamatta? Lapsesi voi olla vaikka 10-vuotiaan tasoa jossain ihan muussa asiassa. Kaikki kunnia testeille, mutta kyllä tärkeintä on tukea omaa lastaan ja rakastaa hänetä sellaisena kuin hän on.

      Ja se on vaikeaa, jos liikaa tuijottaa testituloksiin. Lastasi voit auttaa ja tukea parhaiten olemalla laittamatta liikaa painoarvoa numeerisiin mittaustuloksiin ja tukemalla niissä asioissa, jotka hänelle ovat hankalia. Tukea ehdoitta ja johdonmukaisesti, selittäen lapselle, miksi toivot hänen käyttäytyvän ohjeiden mukaisesti. Korosta, että olet aina hänen puolellaan ja kuuntele ammattilaisten antamia ohjeita, kysele, miten he tekisivät.

    • Tinhta

      Meillä niinpäin, että 4-vuotias on 6 vuotiaan tasolla muilta tiedoilta, taidoilta, havannoimiselta ym, __paitsi__ puhe on epäselvää ja sosiaaliset taidot puuttuvat. Sen vuoksi tarvitsee lisäohjausta, eikä voida päiväkodissa siirtää isompien ryhmään. Se puolestaan aiheuttaa lisäturhautumista, joka purkautuu väkivaltaisena käyttäytymisenä. Lapsi osaa lukea, jonkin verran kirjoittaa, tavata, laskea (siis ratkoa matemaattisia tehtäviä), mutta puheen epäselvyyden vuoksi häntä erehdytään pitämään jälkeenjääneenä, vaikka sanavaraston on todettu olevan jopa parempi kuin useilla eka- tokaluokkalaisilla. Lisäksi hän on todella vilkas ja levoton.

      Usko pois, teidän tilanteenne on helpompi. Tietoja , taitoja ym. voi harjaannuttaa, mutta meidän tilanteemme on räjähdysaltis. Perheneuvolassakaan ei oikein tiedetä, että miten hänen ongelmiaan aletaan ratkomaan.

      Voit tukea lastasi parhaiten rakastamalla, kannustamalla ja tukemalla. Hyväksymällä hänet juuri sellaisena kuin hän on. Perheneuvolasta saat tukea ja neuvoja sitten moneen muuhun juttuun.

      • suski76

        ole tutkittu neurolla asiaa. meillä 7 vuotias dysfasia poika ja sehän on juuri erityisesti se kielellisten juttujen häiriö, johon kuuluu myös hieman huonompaa motoriikkaa/tai/ja ylivilkkautta...


      • Tinhta
        suski76 kirjoitti:

        ole tutkittu neurolla asiaa. meillä 7 vuotias dysfasia poika ja sehän on juuri erityisesti se kielellisten juttujen häiriö, johon kuuluu myös hieman huonompaa motoriikkaa/tai/ja ylivilkkautta...

        Kyse ei ole puheen kehityksen häiriöstä, vaan pitkään jatkuneesta väärästä puhetavasta, joka pitää vaan oppia pois. Syykin tuohon on tiedossa ja asia hoidossa :) Hänen ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, vaan päinvastoin ja hän tosiaankin osaa lukea hieman ja jopa tavata jne ja moni muukin seikka sulkee dysfasian ja dysleksian pois.


      • orvokki76
        Tinhta kirjoitti:

        Kyse ei ole puheen kehityksen häiriöstä, vaan pitkään jatkuneesta väärästä puhetavasta, joka pitää vaan oppia pois. Syykin tuohon on tiedossa ja asia hoidossa :) Hänen ymmärryksessä ei ole mitään vikaa, vaan päinvastoin ja hän tosiaankin osaa lukea hieman ja jopa tavata jne ja moni muukin seikka sulkee dysfasian ja dysleksian pois.

        dysfasia lapsella ole ymmärryksessä mitään vikaa, ei suinkaan ole tyhmä. täytyypi sanoa, että fiksuin ja nokkelin meidän muusta viidestä lapsesta...
        dysfasialapsi ei suinkaan ole vajaaälyinen eikä tyhmä..halusin vaan korjata asian, jos et tiennyt...


      • Tinhta
        orvokki76 kirjoitti:

        dysfasia lapsella ole ymmärryksessä mitään vikaa, ei suinkaan ole tyhmä. täytyypi sanoa, että fiksuin ja nokkelin meidän muusta viidestä lapsesta...
        dysfasialapsi ei suinkaan ole vajaaälyinen eikä tyhmä..halusin vaan korjata asian, jos et tiennyt...

        ..puheenymmärtämistä ja -hahmottamista ym.. Sitä siis, että lapseni puheeseen liittyvät ongelmat ovat täysin erityyppisiä kuin dysfasiassa. En todellakaan ole sen alan asiantuntija, paljon minua viisaammat ja nimenomaan ne asiantintijat ovat sulkeneet dysfasian ym. pois lapseni kohdalla.

        Ihan hyvä, että korjasit tuon väärinymmärryksen aiheuttajan alta pois :)


    • kivinen tie

      Mulla on ihan sama juttu. Koulu pitäis alkaa ens vuonna, enkä tiedä, mihin ryhään.
      Testeissä lapsi oli osassa edellä ikäänsä ja osassa jäljessä.
      Onneksi oon jo edenny sen "itsensä syyttely, epäusko" - vaiheen yli ja nyt vaan odotellaan, mitä tuleman pitää. Voimia matkaan!

    • ihan

      normaalilta lapselta. Eri tahtiin kehittyvät kaikki. Vuoden tai kahdenkin heitto saattaa korjaantua itsestää hyvinkin lyhyessä ajassa ja lapsesi saattaa mennä vaikka ohi toisista. Itse en huolestuisi moisesta, vaikka ymmärrän että oman lapsen kohdalla kaikki erikoisuus huolestuttaa.

    • as-äityli

      Jotenkin tutulta kuullostaa tuo polkusi. Meillä kyseltiin tarhassa kuinkapaljon sokeria annamme lapselle, kun on niin vilkas... Nepy testit tehtiin meilläkin ja tulos oli asperger. Ei paha tulos näin jälkikäteen ajatellen, upea on lapsi, vaikka silloin tuntui maailmanlopulta... erilainen-ei mallikelpoinen lapsi. Välillä vaativa, haastava jopa vaikea. Ainutlaatuinen.

      Parhaiten autat lastasi hoitamalla itsesi kuntoon. Kun olet päässyt väsymyksen yli, jaksat taas paremmin vastailla hymyssä suin niihin loputtomiin typeriin kysymyksiin, mitä päiväkodista ja ympäristöstä satelee. Keskusteluyhteys säilyy ja lapsesi saa parhaamman mahdollisen avun ja ehkä ne hoitajat ja tulevat opet jaksaa venyä juuri hänen kohdallaan.
      Älä odota kauhulla tulevaa nepy testin tulosta, vaan ajattele se uuden alkuna. Jos lapsesi saa jonkin diagnoosin on sinulla mahdollisuus hankkia tietoa tuosta ominaisuudesta ja sinä voit opetella katsomaan maailmaa hänen tavallaan. Koulunalku on myös helpompaa, kun on tiedossa minkälaista apua lapsesi tarvii.

    • suski76

      minulla itsellä 7 vuotias dysfasia poika, jolla puhe on alusta asti tullut n. 1-2 vuoden viiveellä ja samoin motoriikka. vieläkin vaikeuksia esim. pallon käsittelyssä ja yhellä jalalla hyppimisessä.
      silti näkömuistiltaan ja muistiltaan n. 10-12 vuotiaan tasoa. samoin sanavarasto on huippu, vaikka dysfasiahan on erityisesti kielellisiin ongelmiin perustuva. eli sanavarasto ylihuippu, vaikka sanojen muodostaminen takkuaakin...heh.

      • h-nanna

        Tässä nyt ollaan menty ajassa eteenpäin ja ovat nuo ajatuksetkin tasaantuneet. Sama poika tuo nappula on, mitä se on viimeiset 6,5 vuotta ollut ;o ).
        Eka neuropsy-testi tehtiin eilen, seuraava olis sit ens viikol. Ens viikol on myös eskarin kanssa palautekeskustelu, mutta nyt en enää pelkää sitä.
        Olen ajatellut asian niin, että itse lapseni kuitenkin parhaiten tunnen. Eskarin väki ei näe sitä aamusuukkoa, minkä joka aamu saan, tai illalla halia, kun poika menee nukkumaan. He eivät näe sitä, kun poika silittelee mun massua ja juttelee tulevalle pikkusisarukselleen, että mitä kaikkee kivaa he sitten tekevät, kun tämä syntyy. Eskarin väellä ei ole hajuakaan siitä pikkupojasta, joka ottaa iskänsä kanssa löylykilpailuja joissa kumpikaan ei pää punasena anna periksi.
        Tämä on se lapsi jonka me näemme joka päivä, iloisena ja surullisena. Joka vielä kiipeää syliin, mutta haluaa ajaa traktoria, koska hän on aikuinen poika...
        ... Mitäs sitten, jos hän ei osaa selittää sanaa kohtelias? Hän on itse kuitenkin sellainen...


      • orvokki76
        h-nanna kirjoitti:

        Tässä nyt ollaan menty ajassa eteenpäin ja ovat nuo ajatuksetkin tasaantuneet. Sama poika tuo nappula on, mitä se on viimeiset 6,5 vuotta ollut ;o ).
        Eka neuropsy-testi tehtiin eilen, seuraava olis sit ens viikol. Ens viikol on myös eskarin kanssa palautekeskustelu, mutta nyt en enää pelkää sitä.
        Olen ajatellut asian niin, että itse lapseni kuitenkin parhaiten tunnen. Eskarin väki ei näe sitä aamusuukkoa, minkä joka aamu saan, tai illalla halia, kun poika menee nukkumaan. He eivät näe sitä, kun poika silittelee mun massua ja juttelee tulevalle pikkusisarukselleen, että mitä kaikkee kivaa he sitten tekevät, kun tämä syntyy. Eskarin väellä ei ole hajuakaan siitä pikkupojasta, joka ottaa iskänsä kanssa löylykilpailuja joissa kumpikaan ei pää punasena anna periksi.
        Tämä on se lapsi jonka me näemme joka päivä, iloisena ja surullisena. Joka vielä kiipeää syliin, mutta haluaa ajaa traktoria, koska hän on aikuinen poika...
        ... Mitäs sitten, jos hän ei osaa selittää sanaa kohtelias? Hän on itse kuitenkin sellainen...

        kyllä, minunkin dysfasia poikani on ihana ihminen, aina kohtelias ja ottaa muut huomioon. suukottelee ja jopa kaupassa auttaa mummoja, vaikka vasta 7 vuotias...heh.

        dysfasia lasten leirillä saarijärvellä kylpylässä oli tanssit ja siellä oli n. 10 vuotias vaikeasti kehitysvammainen tyttö, jonka seurassa poikani viihtyi ja jopa tanssitti tyttöä...meinasi oikeen tulla itku silmään, kun ajattelin, että tuolla pojalla on suuri sydän...


    • mene niihin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe