Kertokaapa nyt rehellisesti, kuka keksi kolminaisuusopin, ja pysykää kerrankin ainoastaan ja vain tässä asiassa. Siis kenen järkeilyn tulosta se on.
Pitääkö ihmisen uskoa Jeesuksen lisäksi Nikaian kolminaisuusoppiin pelastuakseen. Eikö pelkkä usko Jeesukseen Kristukseen riitä?
Kolminaisuusoppi on väärä !
106
3812
Vastaukset
- tiedän myös
en tiedä keneltä olet kuullut että kolminaisuus oppi on väärä, mutta olet oikeassa. JOs et ole vielä saanut kirjasta "Kolminaisuus" niin laita ihmeessä Suomen Jehovan todistajien haaratoimistoon pyyntö, saat sen ilmaiseksi. Kirjasessa käsitellään hyvin seikkaperäisesti miksi kolminaisuu oppi on pakanallinen ja epäraamatullinen. olet löytänyt yhden totuuden, pidä siitä kiinni.
- hansutuulia
miksi tällainen aloitus. Tiedämme ettei se ole mikään oppi. Vaan uskovina puhumme Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Kotona meitä kolme sisarta, jotka olimme vielä kotona, puhuttiin kolminaisuudesta. "Tulkaas nyt kolminaisuus"
On väärin puhua opista. Puhuttaessa kolminaisuudesta tarkoitamme juuri näitä käsitteitä.
Koska he ovat yhtä. Jeesus oli Jumalassa ja Jeesus lähetti Pyhän Henkensä opetuslapsiin. Oppi se ei siis ole. Ne ovat vain ihmisten huulilla oppina, joka käsittää nuo kolme asiaa. - hansutuulia
hansutuulia kirjoitti:
miksi tällainen aloitus. Tiedämme ettei se ole mikään oppi. Vaan uskovina puhumme Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä. Kotona meitä kolme sisarta, jotka olimme vielä kotona, puhuttiin kolminaisuudesta. "Tulkaas nyt kolminaisuus"
On väärin puhua opista. Puhuttaessa kolminaisuudesta tarkoitamme juuri näitä käsitteitä.
Koska he ovat yhtä. Jeesus oli Jumalassa ja Jeesus lähetti Pyhän Henkensä opetuslapsiin. Oppi se ei siis ole. Ne ovat vain ihmisten huulilla oppina, joka käsittää nuo kolme asiaa.5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
- Raamattua ja nettiä opiskeleva
Olemme muutamien kanssa lukeneet sivuilta http://www.Jeesus-on-Herra.com Weijo Lindroosin kirjaa AJATUKSIA JUMALASTA, JEESUKSESTA, PYHÄSTÄ HENGESTÄ JA KOLMINAISUUDESTA.
On puhdasta opetusta.
Se on puhdasta opetusta.
Olemme seuranneet Ristin Loisto nimisen foorumin kirjoittelua, jossa TurunWeijo kirjoittaa. Hän siellä asettaa toiselle sijalle ihmisisuhteetkin totuuden rinnalla. Eikö Jeeus opettanutkin niin. Matteus 10 - ojaan kaada
hansutuulia kirjoitti:
Koska he ovat yhtä. Jeesus oli Jumalassa ja Jeesus lähetti Pyhän Henkensä opetuslapsiin. Oppi se ei siis ole. Ne ovat vain ihmisten huulilla oppina, joka käsittää nuo kolme asiaa.Kyllä Jumalan kolminaisuus ja / tai ykseys on opillinen kysymys mitä suurimmassa määrin, jumaluusopin peruskäsitteitä.
Minusta varsin mielenkiintoinen aloitus.
- raamatussa
Missään jakeessa sanota näillä sanoilla,kolminaisuus tai Isä Poika,jaPyhähenki/Jos haluaa olla sana kiistojen kipeä siitä voi tietysti väitellä/Raamatusta kyllä löytyy yhdestä jakeesta nuo kaikki kolme eri persoonaa(ehkä joku etsii ne jos ei minä voin ne kaivaa esille)Yksi Jumala jossa on kolme eri persoonaa,näinhän se menee.Kolminaisuus on yleensä vaikea pala ns.järkeis opillisille,kuten jehoville,ja jonkin verran adventisteille,jotka jälestä päin yrittävät tulla muitten linjoille.
- hirvas
äläkä ala selittää.
- kysymykseesi
hirvas kirjoitti:
äläkä ala selittää.
Raamatusta löytyy kolminaisuus oppi(Jumalan 3-eri persoonaa)Pelastukseen riittää toki vaikka uskoisit vain Jeesukseen.
- hirvas
kysymykseesi kirjoitti:
Raamatusta löytyy kolminaisuus oppi(Jumalan 3-eri persoonaa)Pelastukseen riittää toki vaikka uskoisit vain Jeesukseen.
vaan kenen päätös on käsite KOLMINAISUUSOPPI; KETKÄ SEN HYVÄKSYIVÄT, MISSÄ JA MIKSI ?
- hansutuulia
hirvas kirjoitti:
vaan kenen päätös on käsite KOLMINAISUUSOPPI; KETKÄ SEN HYVÄKSYIVÄT, MISSÄ JA MIKSI ?
ihan Voitto Ramulta?
- tarkoitat
hansutuulia kirjoitti:
ihan Voitto Ramulta?
Voitto Ramulta.
- Voitto Ramu
hansutuulia kirjoitti:
ihan Voitto Ramulta?
Voitto Ramu on kolminaisuusopin Ja Jeesuksen Jumaluuden vankkumaton kannattaja !
Olen mmm lausunut lukuisasti, että henkilö joka kieltää Kolminaisuuden ja Jeesuksen Jumaluuden ei voi olla kristitty.
Monet kieltävät kolminaisuuden ja Jeesuksen Jumaluuden.
MIKSI? Siksi, että he eivät tiedä mitä kolminaisuus tarkoittaa.
Ennen ihmiseksi tuloaan Taivaassa Jeesus ei ollut "Jumalan Poika"
Jumalan pojaksi Hän tuli siinä vaiheessa kun Hän sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi Neitsyt Mariasta,- eli syntyi ihmiseksi lunastustehtävää varten.
Täällä tuo "ihminen , Jeesus Kristus" oli "alistussuhteessa" Isäänsä ja rukoili Isäänsä päivittäin, niinkuin ihmisen tuleekin tehdä.
"Isä on minua suurempi"
Ja kuitenkin: "Joka on nähnyt minut on nähnyt Isän"!
Hän, Jeesus otti orjan muodon ja oli olennaltaan kuten ihminen on, kuitenkin ilman syntiä, koska oli Jumalasta siinnyt ja syntynyt ja oli näinollen perisynnistäkin vapaa.
JUMALA tuli ihmiseksi ja sovitti maailman itsensä kanssa.
Tehtävän suoritettuaan Jeesus nousi taivaaseen ja istui Jumalan (ei Isän) oikealle puolelle.(mm Mt 16:19)
Taivaassa Jeesus on siis JUMALA,(Jumalan Sana) kuten seuraava kohta sanoo:
Hb 1: 7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8. mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
Jumala siis kutsuu Jeesusta JUMALAKSI.
ELI, mentyään takaisin taivaaseen Jeesus ei ole siellä enään Jumalan Poika, vaan JUMALA.
Eli lyhyesti:
Täällä maanpäällä Jeesus oli Pojan asemassa ja Jumalan Poika, koska oli Jumalasta siinnyt.
Täällä maanpäällä Jeesus oli siis Jumala ja ihminen samalla kertaa.
Taivaassa Hän ei enää ole ihminen eikä Poika, vaan Jumala. 'Ja Jumalaksi Häntä kutsutaan jo VL:n aikana:
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."
Lopussa Häntä kutsutaan nimellä "Jumalan Sana"
Kuin myöskin Joh evankeliumissa: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."
Joskus asiasta tarkemmin.
Tämä vain ajatuksia herättämään. hansutuulia kirjoitti:
ihan Voitto Ramulta?
Jumalan Poika ja Jumalan Viisaus (Snl. 8.luku) on ollut jo ennen aikojen alkua ja ennen Aabrahamin syntymää, ja on tullut sellaiseksi Jumalan asetuksella ja säätämyksellä, jonka hän on ilmoitttanut profeettojensa kautta:
Herra julistaa TÄNÄKIN PÄIVÄNÄ tiettäväksi, että Jumalan poika ja Ihmisen Poika syntyy TÄNÄ PÄIVÄNÄ jokaisen sydämessä, joka ottaa vastaan Jumalan sanan, sillä Jeesus Kristus ilmoitti äidikseen jokaisen, JOKA TEKEE MINUN ISÄNI TAHDON, on minun äitini, veljeni ja sisareni!:
Mark. 3:35
"Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
Luuk. 8:21
"Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Minun äitini ja veljeni ovat nämä, jotka kuulevat Jumalan sanan ja sen mukaan tekevät".
Psalmi 2
6 "Minä olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni".
7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, TÄNÄ PÄIVÄNÄ minä sinut synnytin".
Ihmisen Poika hänestä tuli "tänä päivänä", kun Jumala avasi ensimmäisen ihmisen hengen korvat kuulemaan ja sydämen silmät näkemään", hengellisiä asioita:
Jes. 48:7
"Ne ovat luodut nyt, eikä aikoja sitten, ENNEN TÄTÄ PÄIVÄÄ ET OLE NIISTÄ KUULLUT, ettet saattaisi sanoa: "Katso, jo minä ne tiesin!"
5. Moos.29:4
4. "Mutta TÄHÄN PÄIVÄÄN ASTI Herra ei vielä ole antanut teille sydäntä ymmärtääksenne ja silmiä nähdäksenne ja korvia kuullaksenne."
"Sillä TÄMÄ PÄIVÄ on se, minkä Herra on tehnyt:
Oi Herra, auta, oi Herra, anna menestys!! (Ps.118:24,25)
1. Kor. 2. luku
10. "Mutta meille Jumala on sen ilmoittanut Henkensä kautta, sillä Henki tutkii kaikki, Jumalan syvyydetkin.
11. Sillä kuka ihminen tietää, mitä ihmisessä on, paitsi ihmisen henki, joka hänessä on? Samoin ei myös kukaan tiedä, mitä Jumalassa on, paitsi Jumalan Henki.
12. Mutta me emme ole saaneet maailman henkeä, vaan sen Hengen, joka on Jumalasta, että tietäisimme, mitä Jumala on meille lahjoittanut;
13. ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.
14. Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti."- niin ?.!
Voitto Ramu kirjoitti:
Voitto Ramu on kolminaisuusopin Ja Jeesuksen Jumaluuden vankkumaton kannattaja !
Olen mmm lausunut lukuisasti, että henkilö joka kieltää Kolminaisuuden ja Jeesuksen Jumaluuden ei voi olla kristitty.
Jumalan pojaksi Hän tuli siinä vaiheessa kun Hän sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi Neitsyt Mariasta,- eli syntyi ihmiseksi lunastustehtävää varten.
Täällä tuo "ihminen , Jeesus Kristus" oli "alistussuhteessa" Isäänsä ja rukoili Isäänsä päivittäin, niinkuin ihmisen tuleekin tehdä.
"Isä on minua suurempi"
Hän, Jeesus otti orjan muodon ja oli olennaltaan kuten ihminen on, kuitenkin ilman syntiä, koska oli Jumalasta siinnyt ja syntynyt ja oli näinollen perisynnistäkin vapaa.
Tehtävän suoritettuaan Jeesus nousi taivaaseen ja istui Jumalan (ei Isän) oikealle puolelle.(mm Mt 16:19)
Hb 1: 7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8. mutta Pojasta: "JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
ELI, mentyään takaisin taivaaseen Jeesus ei ole siellä enään Jumalan Poika, vaan JUMALA.
Eli lyhyesti:
Täällä maanpäällä Jeesus oli Pojan asemassa ja Jumalan Poika, koska oli Jumalasta siinnyt.
Taivaassa Hän ei enää ole ihminen eikä Poika, vaan Jumala. 'Ja Jumalaksi Häntä kutsutaan jo VL:n aikana:
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas."
Kuin myöskin Joh evankeliumissa: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala."
Tämä vain ajatuksia herättämään.sakeassa pimeydessä, että luulee kastamatoomana olevan kristitty, kuten Voitto Ramu luulee!
- Voitto Ramu
niin ?.! kirjoitti:
sakeassa pimeydessä, että luulee kastamatoomana olevan kristitty, kuten Voitto Ramu luulee!
KASTEEN OLEMUS
Jotta kastetta voisi ymmärtää laajemmin ja syvällisemmin pitää ymmärtää PERISYNNIN olemus ja Uudestisyntyminen ja (Pyhän Hengen saaminen) ja minkä tähden uudestisyntyminen (ja Pyhän Hengen saaminen ) on välttämätön.
I PERISYNTI.
Aadamin lankeemus sai aikaan sen, että KOKO hänen jälkeinen ihmiskunta yksityistä ihmistä myöten syntyy maailmaan TÄYSIN synnin turmelemana JA taivaskelvottomana.
. Aadam luotiin Jumalan kuvaksi, mutta kun Aadamille syntyi Seet tämä ei enää ollut Jumalan kuva vaan Aadamin kuva.
”Mikä lihasta on syntynyt on LIHA”
”Mikään liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa.”
Raamattu sanoo selvästi:
- ”Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.”
- ”sinä olet aivan uskoton ja luopioksi kutsuttu hamasta äidin kohdusta.”
- ”Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.”
- ”ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.”
- ”Kuinka siis ihminen olisi vanhurskas Jumalan edessä, ja kuinka vaimosta syntynyt olisi puhdas?”
JEESUS ITSE TOTEAA:
”Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.”
Ihminen syntyy lihasta, - miehen tahdosta kuten Raamattu sanoo Jh 1:13. (jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.)
Turmeltuneesta lihasta ei voi syntyä siis puhdasta eikä taivaskelpoista- vaan yksinomaan kadotustuomion alaista. Tämä on perisynti.
Ihminen syntyy siis maailmaan KAIKILTA osin synnin turmelemana - niin ruumiin ,sielun kuin hengenkin osalta.
II MIKÄ ”OSA” IHMISTÄ PÄÄSEE SITTEN TAIVAASEEN?
Kun liha ja veri ei voi periä Jumalan valtakuntaa, niin mikä sitten perii?.
-vastaus = IHMISEN UUDESTISYNTYNYT HENKI.
Uudestisyntyminen on välttämätön; taivaaseen pääsyn edellytys.
” Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
” 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.”
MILLOIN se tapahtuu?
Milloin uudestisyntyminen tapahtuu niiden noin 1/3 uskovien osan kohdalla jotka ovat uskoneet Jeesukseen pienestä pitäen?
Mielenmuutos ei siis voi olla uudestisyntyminen. Koska tuhlaajapojan veli ei lähtenyt Isän kotoa - ei hän tehnyt päätöstä kuulua Isälle - ei tehnyt ratkaisua- ei antanut elämäänsä Isälle ym.
III UUDESTISYNTYMINEN TAPAHTUU KASTEESSA
"Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny VEDESTÄ ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.”
-vertauskuvat Jeesus selitti itse ja jos ei selittänyt niin evankelista teki sen.
(tämän Hän sanoi Hengestä ,)
VL:N ILMOITUS KASTEESSA TAPAHTUVASTA:
Hes 36:25
” Ja minä
- vihmon teidän päällenne 1) PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26. Ja minä annan teille
2) -UUDEN SYDÄMEN, ja
3) UUDEN HENGEN minä annan teidän sisimpäänne.
4) -Minä POISTAN TEIDÄN RUUMIISTANNE KIVISYDÄMEN ja annan teille lihasydämen.
5) - 27. HENKENI MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”
JOTTA VOISI UUDESTISYNTYÄ ,niin vanhan pitää kuolla.
Lihasta syntynyt ihmisen henki pitää ensin kuolla (ristiinnaulita) jotta Jumalasta voisi syntyä tilalle uusi puhdas henki, joka ei saata syntiä tehdä.
Tätä Raamattu kutsuu Kristuksen ympärileikkaukseksi, eli lihan rumiin poisriisumiseksi.
TÄMÄ TAPAHTUU RAAMATUN MUKAAN VAIN KASTEESSA :
(Rm 6:3-4, Kol 2:10-11, Hes 36:25)
Rm 6:
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme KASTETUT Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4. Niin olemme siis YHDESSÄ hänen kanssaan HAUDATUT KASTEEN kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin UUDESSA elämässä vaeltaman.
5. Sillä jos me olemme HÄNEN KANSSAAN YHTEENKASVANEITA YHTÄLÄISESSÄ KUOLEMASSA, niin olemme samoin myös YHTÄLÄISESSÄ YLÖSNOUSEMUKSESSA,
6. kun tiedämme sen, että meidän VANHA IHMISEMME (=ihmisen henki) ON HÄNEN KANSSAAN RISTIINNAULITTU, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7. SILLÄ JOKA(siis ihmisen henki) ON KUOLLUT, SE ON VANHURSKAUTUNUT POIS SYNNISTÄ.
8. Mutta jos olemme KUOLLEET KRISTUKSEN KANSSA, niin me USKOMME saavamme myös elää hänen kanssaan,
Kol 2:
11. ja hänessä te myös olette YMPÄRILEIKATUT, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan LIHAN RUUMIIN (turmeltuneen ihmisen hengen) poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12. ollen HAUDATTUINA HÄNEN KANSSAAN KASTEESSA, jossa(siis kasteessa) te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka VAIKUTTAA Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Kasteessa siis tapahtuu:
- 1) ihmisen lihasta syntyneen ja turmeltuneen ihmisen hengen piisriisuminen, eli Kristuksen ympärileikkaus ; eli, lihan ruumiin poisriisuminen
- 2) ja sen turmeltuneen ihmisen hengen ristiennaulitseminen (eli kuoleminen)
- 3) ja hautaaminen
- 4) Ja uuden syntyminen tilalle.(=uudestisyntyminen = yhteenkasvaminen Kristuksen kanssa)
Ja kaikki tämä YHDESSÄ Kristuksen kanssa, eli yhtyeenkasvaminen Kristuksen kanssa.
IHMINEN ei noihin vaikuta itse tippaakaan, vaan KAIKKI on Jumalan tekoa.
LAPSI ON SIIS KAIKKEIN OTOLLISIN OTTAMAAN VASTAAN SEN MITÄ JUMALA KASTEESSA KASTETULLE TEKEE.
Hes 36:25-27
” Ja MINÄ
1) - VIHMON teidän päällenne PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
Ja MINÄ annan teille
2) - uuden sydämen, ja
3) UUDEN HENGEN minä annan teidän sisimpäänne.
-MINÄ POISTAN TEIDÄN RUUMIISTANNE KIVISYDÄMEN ja annan teille lihasydämen.
4) HENKENI MINÄ ANNAN TEIDÄN SISIMPÄÄNNE ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”
Eli siinä sanotaan:
1) Kastetaan VIHMOMALLA
2) Poistetaan (ristiinnaulitaan ) ihmisen lihasta syntynyt kivisydän
= turmeltunut ihmisen HENKI joka kuolee (”ja minä kuolin”)
3) Tilalle annetaan UUSI HENKI
4) Ja Jumala antaa kasteessa PYHÄN HENGEN
Tuo ihmisen uudestisyntynyt henki on ”vanhurskautunut pois synnistä” – eli Julistettu syyttömäksi KAIKKIIN entisiin ja tuleviin synteihin.
Ja tuo Jumalasta syntynyt ihmisen uudestisyntynyt henki ei enää tee syntiä (mutta liha tekee)
” Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.”
KASTE ANTAA OIKEUDEN SYNTIEN ANTEEKSISAAMISEEN - menneisiin ja tulevaisiin.
Kastetulle Jumala lukee Kristuksen Golgatan ansion hyväksi.
- kaste on syntien anteeksisaamiseksi
- vrt -eka helluntai
- vrt -Paavalin kaste
-
Lihalle ei kasteessa tapahdu mitään:
” vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,”
Kasteessa tapahtuva menneiden ja TULEVIEN syntien anteeksisaaminen antaa siis hyvän omantunnon. Kastetulle ei lueta ennään syyksi hänen lihassa asuvan synnin tekemiä syntejä.(”niin en siis sitä tee enää minä, vaan synti joka minun lihassani asuu”)
VOIKO LAPSI USKOA
-
- Jeesus asetti lapsen uskon esimerkiksi :
- Jeesus otti lapsen syliinsä ja sanoi:
” Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä (MICROS), jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.”
Johannes uskoi kohdussa:
” Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.
45. Ja autuas se, JOKA USKOI, sillä se sana on täyttyvä, mikä hänelle on tullut Herralta!"
Lapsen usko on siis KAIKKEIN VILPITTÖMIN ; siksi Jeesus asetti lapsen uskon esimerkiksi aikuisille.
”Ellette tule lapsen kaltaiseksi, että pääse Jumalan valtakuntaan”
(perustellisemmin asiasta joskus myöhemmin) - hedelmä
niin ?.! kirjoitti:
sakeassa pimeydessä, että luulee kastamatoomana olevan kristitty, kuten Voitto Ramu luulee!
katso omaa hedelmääsi mitä uskosi tuottaa!
Mitä esim teet toisten pelastumisien eteen? - Oikaisija
Voitto Ramu kirjoitti:
"Isä on minua suurempi"
Eli lyhyesti:
Tämä vain ajatuksia herättämään.Tämän viestin yllä olevan viestin, eli nyt tähän alle lainatun
lainauksen otsikossa tuo ystävämme Voitto Ramu esitteli
itsensä seuraavasti;
"VÄÄRIN arvattu
Kirjoittanut: Voitto Ramu 3.11.2006 klo 06.46"
Jatkossa, eli heti tuon viestinsä otsikon eli
alun jälkeen mies uhosi:
"Voitto Ramu on kolminaisuusopin Ja Jeesuksen
Jumaluuden vankkumaton kannattaja !
Olen mmm lausunut lukuisasti, että henkilö joka
kieltää Kolminaisuuden ja Jeesuksen Jumaluuden
ei voi olla kristitty.
MIKSI? Siksi, että he eivät tiedä mitä kolminaisuus
tarkoittaa."
Näin siis mies jatkoi.
Mutta mitä tapahtuikaan heti tämän harhaopettajan
viestin jatkossa?
Hän nimenomaan itse kielsi Jeesuksen jumaluuden,
väittämällä seuraavaa:
"Ennen ihmiseksi tuloaan Taivaassa Jeesus ei ollut
"Jumalan Poika" Jumalan pojaksi Hän tuli siinä
vaiheessa kun Hän sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi
Neitsyt Mariasta,- eli syntyi ihmiseksi lunastus-
tehtävää varten."
Oitis on tuohon miehen vääristelyyn sanottava seuraavaa:
Ei sellainen suinkaan ole mikään oikea kolminaisuusopin
mukainen Jumalan Poika, joka syntyi muka Jumalan Pojaksi
vasta siinä vaiheessa kun hän sikisi Pyhästä Hengestä
Neitsyt Mariasta, ja syntyi ihmiseksi lunastustehtävää
varten.
Samalla mies selvästi kielsi myös kolminaisuudenkin,
sillä ei sellainen ole mikään todellinen kristillinen
kolminaisuus, jonka osallisuuteen toinen persoona on
syntynyt vasta meidän ajanlaskumme alussa.
Filippiläiskirjeessään apostoli Paavali nimenomaan
kertoo, että Jeesus oli Jumalan Poika jo Isän Jumalan
luona taivaassa ollessaan: (Fil. 2: 5- 11):
"5. Olkoon teillä näet se mieli, joka oli Kristuksella
Jeesuksellakin, 6. joka Jumalan muotoisena ollessaan ei
katsonut saaliikseen olla Jumalan vertainen,... "
Nämä jakeet 5 ja 6 kertovat nimenomaan Jeesuksen pre-
eksistenssistä, eli Jumalan Poikana olemassaolosta
ENNEN hänen ihmiseksi tuloaan ja syntymistään.
Jeesus oli silloin Isän Jumalan luona Jumalan Poikana,
ja oli "Jumalan muotoinen".
Seuraavat tekstin jakeet kertovat nimenomaan mitä
tapahtui taivaassa, kun Jeesus siirtyi taivaasta
maan päälle, eli valmistautui syntymään ja tulemaan
ihmiseksi.
Silloin hän näet "tyhjensi itsensä" Isän Jumalan
kaltaisesta olomuodostaan ja otti tänne syntyessään
orjan eli ihmisen muodon, ja tänne tultuaan ja
synnyttyään hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi
kuin ihminen:
"7. ... vaan tyhjensi itsensä, otti orjan hahmon,
tuli ihmisten kaltaiseksi ja havaittiin olennaltaan
sellaiseksi kuin ihminen; "
30 vuotta myöhemmin Jeesus sitten:
"8. nöyryytti itsensä, ollen kuuliainen kuolemaan
asti, nimittäin ristin kuolemaan."
Sovitustyön suoritettuaan,Isä Jumala herätti hänet
kuolleista, jolloin toteutui se mitä seuraavat jakeet
sanovat:
"9. Sen tähden onkin Jumala Hänet korkealle korottanut
ja antanut Hänelle nimen, joka on kaikkia nimiä korkeampi,
10. jotta kaikki polvet notkistuisivat Jeesuksen nimeen,
sekä taivaallisten että maallisten ja maan alaisten
olentojen 11. ja jokainen kieli tunnustaisi Isän Jumalan
kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."
Vaikka apostoli Paavali kirjoitti galatalaiskirjeessään
että:
"Kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa,
vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen",
Paavali ei silti tarkoita, että Jumalan Pojan Jumalan
Poikana olo olisi alkanut vasta hänen (Jeesuksen)
ihmiseksi syntymisestään. Ihmiseksi syntyneenä hänet
sen sijaan vasta lähetettiin ihmisten keskuuteen.
Jumalan Pojan Poikana olo ei siis ole suinkaan alkanut
vasta hänen synnyttyään ihmiseksi, vaan jo Johannes
Kastaja tiesi asian todellisen laidan, sanoessaan
Jeesuksesta:
"Joka ylhäältä tulee, hän on yli kaikkien. Joka on
(syntyisin) maasta, hän on maasta, ja puhuu maasta;
joka taivaasta tulee, hän on yli kaikkien" (Joh. 3:31)
Johannes Kastaja siis tiesi, ettei Jeesus ollut
Jumalan Poikana syntyisin maasta, vaan Jeesus oli
tullut taivaasta, ja oli ollut olemassa taivaassa
Isän luona, jo ennen ihmiseksi syntymistään.
Myös Jeesus itse tiesi tietysti asian, sillä hän
rukoili lihassa vaelluksensa päivinä Isää seuraavasti:
"Ja nyt Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä
kirkkaudella joka minulla oli sinun tykönäsi,
ennenkuin maailma olikaan." (Joh.17:5).
Jeesuskin siis tiesi, että hän oli ollut olemassa
Jumalan Poikana eli kirkastettuna jumalallisena
olentona jo ennen ihmiseksi tuloaan.
Alkuajan kristityt jotka lukivat Jumalan sanana
eli Vanhana testamenttinaan Septuagintaa, eli
Vanhan testamentin kreikannosta, ymmärsivätkin
että itse Jeesus oli puhunut pre-eksistenttisessä
olomuodossaan itsestään, eli silloin kun hän oli
vielä (ennen ihmiseksi tuloaan) Jumalan tykönä
Isän Jumalan Poikana.
Septuagintan mukaan Jeesuksen itse on ymmärretty
silloin sanoneen näinkin:
"Herra (= Jahve) loi minut teittensä aluksi töitään
varten." (San.l. 8:22).
Myöhemmin kristityt ovat omaksuneet tuon Sanalaskujen
kohdan toisista uudemmista käännöksistä hiukan toisessa
muodossa, eli muodossa joka on paremmin yhdenmukainen
myöhemmin kehitetyn ja omaksutun kolminaisuusopin kanssa:
"Minä olen ollut Herra oma hänen teittensä alussa..."
(San.l. 8:22).
Eräänä syynä tämän toisen käännöksen omaksumisen
oli sekin syy, miksi heprealaiskirje vertaa Saalemin
kuningas Melkisedekiä Jumalan Poikaan.
Syynä vertaamiseen on se, ettei Melkisedekilläkään
(ainakaan vertauskuvallisessa mielessä) pitänyt olla
"päivien alkua" eikä "elämän loppua", kuten ei ole
ollut eikä ole tällä myöskään todellisella Jumalan
Pojallakaan.
Heprealaiskirjeen teksti (7:1-3) näet sanoo:
"1. Sillä tämä Melkisedek - Saalemin kuningas,
korkeimman Jumalan pappi, joka meni Aaprahamia
vastaan, hänen palatessaan kuninkaita voittamasta,
ja siunasi hänet, 2. hän, jolle Aapraham myös jakoi
kymmenykset kaikesta ja jonka nimi käännettynä on
ensin "vanhurskauden kuningas", ja sitten myös
"Saalemin kuningas", se on "rauhan kuningas",
3. ilman isää, ilman äitiä, ilman sukua; jolla ei
ole päivien alkua eikä elämän loppua, mutta joka
on tehty Jumalan Pojan kaltaiseksi - pysyy pappina
iäti."
Tämä heprealaiskirjeen teksti antaa selvästi ymmärtää,
ettei Jumalan Pojalla ole koskaan ollut päivien alkua.
Hän tosin syntyi ihmiseksi, mutta se ei merkinnyt
hänelle hänen olemassaolonsa eli päiviensä alkua,
sillä hänhän oli selvästi Isästä Jumalasta erillisenä
persoonana taivaassa olemassa jo ennen ihmiseksi
tuloaan.
Kristityt ovat tulkinneet ja ymmärtäneet Sanalaskujen
kirjan kahdeksannen luvun jakeiden 22 - 31 puhuvan
Jumalan Pojan ensimmäisestä syntymisestä, eli siitä
syntymisestä joka tapahtui Isän Jumalan toimesta
Jumalan Pojaksi, ennen hänen ihmiseksi syntymistään
eli toista syntymistään.
Biblian käännös kohdasta 8: 22 - 23 sanookin:
"Minä olen ollut Herran oma hänen teidensä
alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.
Jo iankaikkisuudesta olen minä asetettu, alussa,
ennenkuin maa oli."
Vuoden 1933 käännös ssnoo:
"Herran loi minut töittensä esikoiseksi,
ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen
alkua. Iankaikkisuudesta minä olen minä
asetettu olemaan, alusta asti, hamasta
maan ikiajoista"
Vuoden 1992 käännös ssnoo:
"Minut Herra loi ennen kaikkea muuta,
luomisensa esikoisena, ennen taivasta
ja maata.Iankaikkisuudesta minä sain
alkuni, kaiken alusta asti, ennen kuin
maata oli"
Koska kaikki nuo käännökset sanovat, että myöhemmin
ihmiseksi syntyneen Jumalan Pojan Jumalan Pojaksi
taivaassa syntyminen on tapahtunut jo hamasta
"iankaikkisuudesta", niin mitä tämä nyt mahtaa
tarkoittaa?
Ilmaisu ei tarkoita sitä, etteikö Jumalan Poika
olisi todella syntynyt Pojaksi. Tästä syystä myös
uskontunnustuksissakin todella korostetaan selvin
sanoin hänen Isästä iankaikkisuudessa syntymistään.
Koska kaikki, myös aika, on kuitenkin tähän meidän
luomakuntaamme kuuluvaa, ei Jumalan Pojan Isästä
syntymistä iankaikkisuudessa ole haluttu sijoittaa
ajan puitteisiin.
Edesmennyt kristillinen kirjailija C. S. Levis on
kirjoittanut monia kirjoja joista ainakin yksi on
suomennettu kahteen kertaan.
Vuonna -62 tämä kirja ilmestyi suomeksi nimellä
"Ehyt elämä".
Tämän kirjan toisen suomennoksen ensi painos ilmestyi
nimellä "Tätä on kristinusko" vuonna 1978.
Tämä nyt käsillä oleva toinen painos ilmestyi vuonna
1985.
Mielestäni tässä kirjassa on erittäin nasevasti ja
oikeaan osuvasti sanottu ensinnäkin:
"…on vain yksi Jumala ja että Jeesus Kristus on hänen
ainoa Poikansa."
Isän Jumalan ja Jumalan Pojan keskinäisestä suhteesta,
eli Pojan syntymisestä Isästä iankaikkisuudessa Lewis
on tuonut julki tuossa kirjassaan seuraavaa:
"Jumalan ensimmäistä persoonaa sanotaan Isäksi ja
toista Pojaksi. Sanomme, että toinen persoona on
syntynyt ensimmäisestä - syntynyt, ei luotu, koska
hän on samanlainen kuin ensimmäinen persoona.
Siinä mielessä sana "Isä" on ainoa sopiva sana
ensimmäisestä persoonasta. Vahinko vain (että)
se synnyttää myös sellaisen mielikuvan, että
hän on ollut olemassa ennen toista persoonaa,
niin kuin ihmisisä on olemassa ennen poikaansa.
Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. "Ennen" ja
"jälkeen" eivät tule tässä kysymykseen.
Siksi meidän oli minusta niin tärkeää selvittää
itsellemme, että jokin asia voi olla toisen syy
tai lähde tai aiheuttaja ilman että se on ollut
olemassa ennen toista.
Poika on olemassa koska Isä on olemassa, mutta
aikaa ennen kuin Poika syntyi Isästä ei ole
koskaan ollut. "
Näin siis Lewis tuossa kirjassaan, ja tätä on
ja tällaista sisältää oikea kolminaisuusoppi.
Olikin surkean hupaisaa havaita, että tuo
harhojen opettaja syyttää toistuvasti monia
kristittyjä muka Jeesuksen jumaluuden ja
kolminaisuuden kieltämisestä.
Tosiasiassa nuo kristityt eivät kiellä noista
opeista kumpaakaan, mutta sensijaan tämä mies
itse kieltää nuo kummatkin opit.
Samoin on surkean hupaisaa havaita että tuo
harhojen opettaja esittää syyksi noille
perättömille kieltämissyytöksille toisista sen,
etteivät syytetyt muka ymmärrä mitä kolminaisuus
tarkoittaa.
Omalla opetuksellaan kolminaisuudesta tuo
harhaopettaja kuitenkin paljasti nimenomaan
sen, ettei hän itse ole ymmärtänyt todellisesta
kolminaisuuden merkityksestä oikein yhtikäs
mitään.
---------------------
Väärinkäsitysten välttämiseksi on vielä tuotava
julki seuraavaa:
Raamatun teksteistä itsestään ei löydy sanaa "kolminaisuus"
eikä myöskään selvää kolminaisuusoppia. Siksi tarkasti vain
pelkkiin Raamatun teksteihin pitäytyvät eivät ilmennä usko-
aan, puhumalla kolmiyhteisestä Jumalasta tai kolminaisuus-
opista.
Näin eivät tehneet myöskään alkuvuosikymmenien eivätkä
kolmen ensimmäisen kristillisen vuosisadan kristityt.
Siksi on täysin perätön ja harhainen sellainen väite,
jonka mukaan tuohon kolminaisuusoppiin uskominen olisi
muka jokaisen oikean kristityn mitta ja velvollisuus.
Jos niin olisi, ketään alkuvuosisatojen kristityistä eikä
edes apostoleista voitaisi tunnustaa oikeaksi kristityksi.
Heillä ei ollut hajuakaan sellaisesta kolminaisuusopista,
joka kiteytyi kristillisen kirkon opiksi vasta neljännen
ja viidennen vuosisadan teologisissa keskusteluissa.
Niinpä nykyaikanakaan ne aivan oikeat ja pesun kestävät
tosi kristityt jotka pitäytyvät tarkasti vain pelkkiin
Raamatun teksteihin, eivät ilmennä uskoaan, puhumalla
kolmiyhteisestä Jumalasta tai kolminaisuusopista.
Sen sijaan kylläkin ne aivan oikeat ja pesun kestävät
tosi kristityt, jotka pitäytyvät Raamatun
tekstien lisäksi Uuden testamentin ajan jälkeisinä
vuosisatoina kirkon piirissä syntyneisiin Raamatun
tekstien tulkintoihin, he kyllä puhuvat myös tuosta
kolmiyhteisestä Jumalasta ja kolminaisuusopista.
Asiaa valaisee seuraava lainaus Heikki Palvan Raamatun
tietosanastosta:
"Kolminaisuusoppi jonka mukaan Jumalassa on yhteen
luontoon liittyneinä kolme persoonaa, Isä, Poika ja
Pyhä Henki, kiteytyi kristillisen kirkon opiksi vas-
ta neljännen ja viidennen vuosisadan teologisissa
keskusteluissa.
Sanat "luonto" ja "persoona" ovat Raamatun ulkopuo-
lelta saatuja filosofisia termejä, joiden pohja sel-
vinnee parhaiten tarkastelemalla Uuden testamentin
kirjoista löytyviä kolminaisuusopin juuria.
Jumalasta ja Kristuksesta puhuvien kaksiosaisten lau-
selmien rinnalla Paavalin kirjeissä on kolmiosaisia
lauselmia. Armolahjoista puhuessaan Paavali sanoo:
"Armolahjoja on monenlaisia, mutta Henki on sama. Myös
palvelutehtäviä on monenlaisia, mutta Herra on sama.
Jumalan voiman vaikutuksia on monenlaisia, mutta hän,
joka meissä kaikissa kaiken vaikuttaa, on sama", 1 Kor.
12: 4-6, vrt. 1 Kor. 8: 6, 1 Tess. 1: 9s.
Sanoista on pitkä matka filosofis-dogmaattiseen kolmi-
naisuuden olemusta koskevaan selvittelyyn. Kolminaisuus
ei ollut vielä opillinen ongelma.
Jumalan kolme "persoonaa" (lat. persona "naamio", "näy-
telmän henkilö") tunnettiin seurakunnan elämästä saadun
käytännön kokemuksen perusteella. Nämä olivat ne persoo-
nat, joissa Jumala oli lähestynyt ihmistä.
Kaikista näistä kristityn tuli olla osallinen: "Tulkoon
teidän kaikkien osaksi Herran Jeesuksen Kristuksen armo,
Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys!", 2 Kor. 13: 13.
Kolminaisuus koettiin siis pelastustapahtumissa. Pelastus
ei olisi ollut mahdollinen ilman Kristuksen armoa, Kris-
tuksen taas oli Jumala rakkaudessaan antanut synnin sovi-
tukseksi, ja pelastuksesta todistaa Pyhä Henki.
Efesolaiskirjeessä ollaan jo lähellä kolminaisuusoppia:
"yksi ruumis ja yksi Henki, . . . Yksi on Herra, yksi
usko, yksi kaste! Yksi on Jumala, kaikkien Isä! Hän hal-
litsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa.", Ef.
4: 4-6; vrt. Matt. 28: 19, 1 Piet. 1: 2, Juud. j. 20s.,
Ilm. 1: 4s."
Näin siis Heikki Palva edellä.
Silti on todettava, että tuokin efesolaiskirjeen teksti
joka Palvan mukaan on jo "lähellä kolminaisuusoppia",
pitää silti vain Isää Jumalaa yhtenä Jumalana: "Yksi
on Jumala, kaikkien Isä!" Yhdestä Herrasta teksti puhuu
erikseen, eli ei sisällytä yhtä Herraa yhteen Jumalaan:
"Yksi on Herra,..."
Lukemaan kykeneville suosittelisin tutustumista professori
Jukka Thurénin kirjoittamaan kirjaan, nimeltään:
"KIRKON USKO. Nikaialaisen uskon tunnustajan opas."
Teoksen on julkaissut vuonna 2002 Joensuun yliopisto,
ja sen takakannessa sanotaan muunmuassa:
"Kirkon usko. Nikaialaisen uskon tunnustajan opas"
julkaistaan ensisijaisesti oppikirjaksi Joensuun
yliopistossa teologiaa opiskeleville, mutta teos
soveltuu kaikille kristinuskon oppisisällöstä kiin-
nostuneille. Teos ei edellytä lukijoiltansa Raama-
tun alkukielten hallintaa."
Teos soveltuu myös oivaksi vertailutekstiksi niille
pelkkiin Raamatun teksteihin pitäytyville, jotka kat-
sovat Nikaian uskontunnustuksen sisältävän sellaista
oppia Jumalasta, joka on "mennyt yli sen mitä kirjoi-
tettu on".
Kolminaisuusoppi on näet parhaassakin tapauksessa vain
"hypoteesi" eli olettamus silloinkin, jos se katsotaan
pitävän paikkansa. Varsinaisesta Raamatun tekstien il-
moituksesta sitä ei löydy, mutta kylläkin löytyy tuolle
opille "juuria".
Eli kuten Heikki Palva toi julki:
"(Opin) pohja selvinnee parhaiten tarkastelemalla Uuden
testamentin kirjoista löytyviä kolminaisuusopin juuria."
Ja:
"(Uuden testamentin) sanoista on pitkä matka filosofis-
dogmaattiseen kolminaisuuden olemusta koskevaan selvit-
telyyn."
600 luvulla keskiajan kirkko keksusteli Jumalan olemuksesta.
Tarkkaa alkuperää ei tiedetä, mutta kirkoisä tertullianus teki siitä teologian ja tunnetuksi, ja kirkolliskokous äänesti.
Mietin asiaa monta vuotta mikä olisi oikein ja tässä tulos;
Näin se menee järkeen;
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli/1a.html
Siunausta
jari laurila- ajatellaan
Että pitää mennä järkeen se on tässä:Vesi on yksi,mutta se on myös kolme:Vettä,sumua,ja jäätä.
- järkeen?
ajatellaan kirjoitti:
Että pitää mennä järkeen se on tässä:Vesi on yksi,mutta se on myös kolme:Vettä,sumua,ja jäätä.
jumaluuden eri osat eivät ole erillisiä persoonia vaan jumaluuden eri olomuotoja? Miten jumaluudella voi olla eri olomuotoja ja niitä vielä voi pitää erillisinä ?
- RitariOlevainen
Herraan Jeesukseen, uskoo myös kolminaisuuteen, miksi sinä änkäät Raamatun totuutta vastaan?
Olen uskonut siitä asti, kun uskoni Jeesukseen sain, myös kolminaisuuteen, eikä sitä minulle mikääm "Nikaian" oppi ole opettanut,(itseasiassa en ole sitä edes koskaan mistään lukenut, jostain vaan olen kuullut, kuten esm. sinulta, että sellainenkin oppisuunta on olemassa) vaan olen saanut sen uskon ja opin kolminaisuuteen lukiessani Raamattua, älä nyt ota pulttia, kun sanon, että olen lukenut Ramatun kannesta kanteen, ainakin 50 kertaa, ja kaikki muut Raamatun tukimismielessä lukemani, ja sieltä olen löytänyt kiistattomasti Jumalan kolminaisuuden, joka perustuu kolmiyteiseen Jumalaan, Isään Poikaan ja Pyhään Henkeen.
Tuota koliminaisuutta on aivan mielettömän tyhmää kieltää.- hirvas
vastaa kysymykseeni, lue yllä mitä kysyn, äläkä selitä.
- Jakelija
Jokainen uskoon tullut uskoo Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Se on kokonaan toinen asia kuin usko kolminaisuusoppiin, joka syntyi kirkkoisien tekemänä.
Itse en usko kolminaisuusoppiin, joka on kirkkoisien laatima asiapaperi.
Ymmärrättekö?
On oikein uskoa Raamatun oppiin Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä, mutta on Raamatulle vierasta uskoa kolminaisuusoppiin!
Joko menee jakeluun?
- vänkätä
tästä yhdestä käsitteestä, sanasta.
Jumala on yksi, mutta Hänessä on kolme Persoonaa; Isä, Poika ja Pyhä Henki.
ilman Jeesusta meillä ei ole Isääkään. ilman Pyhää Henkeä meillä ei pelastusta, eikä taivasosuutta.
kun meillä on Herran Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme ja Kuninkaamme Pyhä Henki, tämä Totuuden Henki opettaa meille kaikki ja muistuttaa meitä kaikesta, mitä Jeesus opetti. tämä Totuuden Henki johdattaa meidät myös kaikkeen Totuuteen.
huom. ilman Hänen, Herran Jeesuksen Kristuksen Henkeä, meillä ei ole menoa Taivaaseen! Pyhä Henki on sinetti.
Isä on Pojassa ja Poika on Isässä. ja me, jotka olemme Herran Jeesuksen Kristuksen omiksi tulleet, me olemme Pojassa. ja meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen Henki, joka huutaa: Abba, Isä.
ilman Jeesuksen uhria ja Hänen ylösnousemustaan, ei ole pelastusta, eikä syntien anteeksisaamista.
Pyhä Henki oli läsnä maailman luomisessa. Pyhä Henki on niiden ihmisten sydämissä ja sisimmässä, jotka todella Herran Jeesuksen Kristuksen omia ovat ja ovat Hänelle huom. koko elämänsä ja oman tahtonsa antaneet. Pyhä Henki on sinetti.- hirvas
kysymykseeni, lukekaa se vielä kerran, että ymmärrätte mitä kysyn. Te vänkäätte, minä en.
- edelliseen
ilman Jeesusta meillä ei ole Isääkään. kun olemme todella Herran Jeesuksen Kristuksen omiksi tulleet, on meillä myös Hänen Henkensä.
ilman Pyhää Henkeä Raamattua ei voi ymmärtää niinkuin Jumala on sen tarkoittanut ymmärrettäväksi. Pyhä Henki on Hän, Joka avaa Raamatun, Jumalan Sanan ymmärrykselle.
Pyhä Henki, on toinen Puolustaja, Jonka Jeesus omilleen lupasi.
ilman Jeesusta meillä ei ole Isääkään, mutta ilman Pyhää Henkeä meillä ei ole yhteyttä ei Isään eikä Poikaan. - ylhäältä
hirvas kirjoitti:
kysymykseeni, lukekaa se vielä kerran, että ymmärrätte mitä kysyn. Te vänkäätte, minä en.
aivan niinkuin Jeesus sanoi. voihan sanoa, että ulkoisesti uskoo Jeesukseen. mutta todellinen usko on sitä, että me todella olemme Hänessä, niinkuin Hän on Isässä ja Isä Hänessä. ja sinetiksi tästä Herra Jeesus Kristus on antanut meille Henkensä. Pyhä Henki on sinetti.
- hajuakaan
hirvas kirjoitti:
kuka keksi kolminaisuusopin. en välitä mistään ihmisopeista. minulle ei ole yhtään mitään väliä kuka keksi minkäkin opin. sillä ei ole yhtään mitään merkitystä.
Totuus löytyy vain ja ainoastaan Jumalan Sanasta.
täytyy uudestisyntyä ylhäältä. niinkuin Jeesus on Isässä ja Isä Hänessä, niin me olemme Jeesuksessa ja näin meillä on myös Hänen Henkensä, joka huutaa: Abba, Isä.
jolla ei ole Jumalan Poikaa, ei ole Isääkään. jolla ei ole Pyhää Henkeä, ei ole Poikaa eikä Isää. - hirvas
ylhäältä kirjoitti:
aivan niinkuin Jeesus sanoi. voihan sanoa, että ulkoisesti uskoo Jeesukseen. mutta todellinen usko on sitä, että me todella olemme Hänessä, niinkuin Hän on Isässä ja Isä Hänessä. ja sinetiksi tästä Herra Jeesus Kristus on antanut meille Henkensä. Pyhä Henki on sinetti.
selityksiä, vaan vastauksia. Meidän on etsittävä ainoastaan ja vain Jumalan totuutta.
- mikään selitys
hirvas kirjoitti:
selityksiä, vaan vastauksia. Meidän on etsittävä ainoastaan ja vain Jumalan totuutta.
vaan Jumalan Sanasta löytyvä Totuus.
jolla ei ole Pyhää Henkeä, se ihminen ei ole Jeesuksen oma.
Jeesus Itse sanoi, että teidän täytyy uudestisyntyä ylhäältä.
kun on uudestisyntynyt ylhäältä ja Jumalan Pyhä Henki johdattaa ja on uudestisyntyneessä ihmisessä, ei se ihminen mitään muiden ihmisten selityksiä tarvitse. vaan Pyhä Henki Itse opettaa tuota ihmistä. Raamatun välityksellä ja muutenkin esim. muistuttamalla joistain Raamatun kohdista ja avaamalla ne tuon ihmisen ymmärrykselle.
ei tarvitse etsiä, kun Totuuden Henki on sisälläni minua johdattamassa. ja kun ihminen on todella antanut kaiken, koko elämänsä ja oman tahtonsa Jeesuksen käsiin (ja samalla Isän käsiin), Pyhä Henki opettaa tuolle ihmiselle kaikki ja muistuttaa kaikesta, mitä Jeesus opetti. ja totisesti Jeesuksen Henki asuu tuossa ihmisessä. niinkuin Jeesus on Isässä ja Isä Hänessä, on Jeesus omissaan. - hirvas
mikään selitys kirjoitti:
vaan Jumalan Sanasta löytyvä Totuus.
jolla ei ole Pyhää Henkeä, se ihminen ei ole Jeesuksen oma.
Jeesus Itse sanoi, että teidän täytyy uudestisyntyä ylhäältä.
kun on uudestisyntynyt ylhäältä ja Jumalan Pyhä Henki johdattaa ja on uudestisyntyneessä ihmisessä, ei se ihminen mitään muiden ihmisten selityksiä tarvitse. vaan Pyhä Henki Itse opettaa tuota ihmistä. Raamatun välityksellä ja muutenkin esim. muistuttamalla joistain Raamatun kohdista ja avaamalla ne tuon ihmisen ymmärrykselle.
ei tarvitse etsiä, kun Totuuden Henki on sisälläni minua johdattamassa. ja kun ihminen on todella antanut kaiken, koko elämänsä ja oman tahtonsa Jeesuksen käsiin (ja samalla Isän käsiin), Pyhä Henki opettaa tuolle ihmiselle kaikki ja muistuttaa kaikesta, mitä Jeesus opetti. ja totisesti Jeesuksen Henki asuu tuossa ihmisessä. niinkuin Jeesus on Isässä ja Isä Hänessä, on Jeesus omissaan.opettaa minulle Raamatun totuutta. Mitä enenmmän luen sitä, sitä enemmän opin ymmärtämään ihmisviisauden tuloksia.
- ettet ole
hirvas kirjoitti:
uudestisyntynyt. aivan kuten Jeesus sanoi, teidän täytyy uudestisyntyä ylhäältä.
anokaa niin teille annetaan, etsikää niin löydätte, kolkuttakaa niin teille avataan. etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. silloin ei tarvitse enää etsiä, kun todella Jumalan Pyhä Henki ihmisessä on ja asuu. on yhteys Jeesukseen, kun Jeesus Itse asuu ihmisessä Henkensä kautta. ja on myös yhteys Isään Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta.
kun Jeesus Itse on Henkensä kautta ihmisessä, ei tarvitse enää etsiä - sanoutunut irti
hirvas kirjoitti:
opettaa minulle Raamatun totuutta. Mitä enenmmän luen sitä, sitä enemmän opin ymmärtämään ihmisviisauden tuloksia.
ihmisopeista. näistä sana- ja käsitekiistoista en niin välitä. välitän vain siitä mitä Pyhä Henki minulle opettaa Sanan välityksellä.
- uskossa tänään
-sen kolminaisuusopin,-ei tee kesää eikä talvee..
-sen kuitenkin tajuan ja ymmärrän että Jumala on kolminainen,-Isä,Poika ja Pyhä Henki,-siinä on se kolminaisuus !
-ja lisäksi tajuan Hengessä että Jumala on tällainen ja toimii,-kolminaisesti !
-tämä riittää minulle siitä kolminaisuudesta enkä tajua miksi sinun pitää vatkata sitä asiaa kuin kakkutaikinaa...- hirvas
ihmisiä, jotka eivät itse etsi totuutta, vaan kulkevat kuin pässit naruissa, ja joku vie heitä mihin tahtoo.
Jumala on antanut meille jokaiselle Pyhän sanansa Raamatussa, ja se on ainoa totuus. Kaikki mikä on ihmisten keksimää, ei ole Jumalasta. Ja lisäksi itse Jumala sanoo näin :
TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 20
1. Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Siis muita jumalia ei saa pitää Jumalan rinnalla, ei epäjumalia, eikä mitään muuta jumalaa. Jumala on yksi ja pysyy iankaikkisesti. - kolminaisuus
hirvas kirjoitti:
ihmisiä, jotka eivät itse etsi totuutta, vaan kulkevat kuin pässit naruissa, ja joku vie heitä mihin tahtoo.
Jumala on antanut meille jokaiselle Pyhän sanansa Raamatussa, ja se on ainoa totuus. Kaikki mikä on ihmisten keksimää, ei ole Jumalasta. Ja lisäksi itse Jumala sanoo näin :
TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 20
1. Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
2. "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
3. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
Siis muita jumalia ei saa pitää Jumalan rinnalla, ei epäjumalia, eikä mitään muuta jumalaa. Jumala on yksi ja pysyy iankaikkisesti.Hirvas kysyy:Kuka on keksinyt kolminaisuusen,löytyy raamatusta yhdestä jakeesta:Luuk.3/22 ja Pyhähenki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa,niinkuin kyyhkynen,ja taivaasta tuli ääni:"Sinä olet minun rakas poikani,sinuun minä olen mielistynyt".--Tuossa on kysymyksessä Jeesuksen kaste/siis pelkästään yhdestä jakeesta löytyy yhden Jumalan kolme eri persoonaa.Siinä hirvas on oikeassa ,että sanoja kolminaisuus,ei löydy raamatusta.
- hansutuulia
kolminaisuus kirjoitti:
Hirvas kysyy:Kuka on keksinyt kolminaisuusen,löytyy raamatusta yhdestä jakeesta:Luuk.3/22 ja Pyhähenki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa,niinkuin kyyhkynen,ja taivaasta tuli ääni:"Sinä olet minun rakas poikani,sinuun minä olen mielistynyt".--Tuossa on kysymyksessä Jeesuksen kaste/siis pelkästään yhdestä jakeesta löytyy yhden Jumalan kolme eri persoonaa.Siinä hirvas on oikeassa ,että sanoja kolminaisuus,ei löydy raamatusta.
mutta se ei poista että olivat yhtä. :)
- perusteella
kolminaisuus kirjoitti:
Hirvas kysyy:Kuka on keksinyt kolminaisuusen,löytyy raamatusta yhdestä jakeesta:Luuk.3/22 ja Pyhähenki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa,niinkuin kyyhkynen,ja taivaasta tuli ääni:"Sinä olet minun rakas poikani,sinuun minä olen mielistynyt".--Tuossa on kysymyksessä Jeesuksen kaste/siis pelkästään yhdestä jakeesta löytyy yhden Jumalan kolme eri persoonaa.Siinä hirvas on oikeassa ,että sanoja kolminaisuus,ei löydy raamatusta.
"niin kuin kyyhkynen" on Jumala? On erikseen Jumala, on erikseen hänen henkensä jne?
kolminaisuus kirjoitti:
kun ette ole tehneet aasistakin totista Jumalaa, sillä Herra on puhunut aasinkin suulla:
4. Mooses 22:
28 "Niin Herra avasi aasintamman suun, ja se sanoi Bileamille: "Mitä minä olen sinulle tehnyt, koska lyöt minua jo kolmannen kerran?"
Varmaan olisitte tehneetkin siitä Jumalan, mutta se sattui olemaan naaraspuolinen. Koska tammat ovat naaraita ja urospuoliset oriita! Yep!hansutuulia kirjoitti:
mutta se ei poista että olivat yhtä. :)
Joh. 10:30
"Minä ja Isä olemme yhtä." ja ...
Joh. 17:22
"Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -"
osoittavat että "täydellisesti yhtä" (jae 23) jumalayhteydessä ovat myös ne, joille Jumalan sana on tullut!
Sen kirkkauden, minkä Isä antoi pojalleen sen kirkkauden vastaanottaneiden pitäisi loistaa myös niille, jotka eivät vielä Jumalan kirkkautta tunne. Se kirkkaus ei meistä loista tuomitsemalla toisia, vaan Jumalan rakkautta osoittamalla, (Hepr.1:3).- hirvas
ekivaari kirjoitti:
"Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -"
osoittavat että "täydellisesti yhtä" (jae 23) jumalayhteydessä ovat myös ne, joille Jumalan sana on tullut!
Sen kirkkauden, minkä Isä antoi pojalleen sen kirkkauden vastaanottaneiden pitäisi loistaa myös niille, jotka eivät vielä Jumalan kirkkautta tunne. Se kirkkaus ei meistä loista tuomitsemalla toisia, vaan Jumalan rakkautta osoittamalla, (Hepr.1:3).vieraisiin opetuksiin, kieltää Raamattu:
Hepr.13:8-9
8. Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
9. Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet. ekivaari kirjoitti:
Sen kirkkauden, minkä Isä antoi pojalleen sen kirkkauden vastaanottaneiden pitäisi loistaa myös niille, jotka eivät vielä Jumalan kirkkautta tunne. Se kirkkaus ei meistä loista tuomitsemalla toisia, vaan Jumalan rakkautta osoittamalla, (Hepr.1:3).jos oppi alkaa jakaantua monenlaiseksi, pitää palata siihen, mikä perustuu Jeesuksen terveisiin sanoihin eikä vieraiden opetuksiin!
Jeesuksen opetukset pätevät sekä teoriassa että käytännössä "on, on" taikka "ei, ei"!
Ei siis "on" mutta "kuitenkaan ei"!
- moponen_
Kolminaisuusoppihan tarkoittaa sitä että on yksi Jumala jolla on persoonaa. Isä Jumala, Jeesus Jumala ja Pyhä Henki Jumala.
Kolminaisuuden vastustajat hylkäävät sen jonkun näistä Jumalan persoonasta.
Tunnetuimpina heistä on Jehovan todistajat ja mormoonit.- sanotaan
"että on yksi Jumala jolla on persoonaa. Isä Jumala, Jeesus Jumala ja Pyhä Henki Jumala."
- pakanakirkko
Se että jossakin jakeessa sanotaan "isä, poika ja pyhä henki" niin eihän se riitä minkäänlaiseksi todisteeksi siitä että kyseessä on kolminaisuus! Voinhan kirjoittaa esim. Pekka, jukka, ja naapurin ville enkä tarkoita sillä että he ovat samaa persoonaa! Toiseksi, jos Jeesus on- Kuten pakanakirkko niin väittää- kolminaisuuden yksi osa niin kuka hänet herätti kuolleista? Jos Jeesus olisi ollut sekä JUmala että ihminen niin silloin Jeesuksen kuolemalla olisi maksettu enemmän kuin oli menetetty Aadamin synnin teon yhteydessä. Aadam oli täydellinen ihminen, Jumalan oikeusnormi on " sielu sielusta" TArvittiin täydellinen ihminen maksamaan lunnaat eikä Jumal ihminen jolloin maksettaisiin liikaa.
- siellä
Kuinka monen oven takana pitää käydä,että pelastuu.Jeesus on ovi,mene siitä sisään,niin pelastut.
- hansutuulia
sanoi Jeesus.
Johanneksen evankeliumi:
14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
tässä selviää selkeästi ketkä oat yhtä.
Sanana "kolminaisuus" ei löydy, eikä se ole oppi helluntaissa, vaan siitä puhutaan kun Raamattua julistetaan. Nämä kolme pitävät yhtä, ovat yhdessä.
1.Johanneksen kirje:
5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä - hirvas
hansutuulia kirjoitti:
sanoi Jeesus.
Johanneksen evankeliumi:
14:10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
14:11 Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.
Sanana "kolminaisuus" ei löydy, eikä se ole oppi helluntaissa, vaan siitä puhutaan kun Raamattua julistetaan. Nämä kolme pitävät yhtä, ovat yhdessä.
1.Johanneksen kirje:
5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtäOn se niin vaikeaa joillakin myöntää, että kolminaisuusoppi on pakanallinen uskomus. Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee se, että jotkut eivät halua eikä uskalla myöntää sitä.
He jos ketkään ovat todella pakanoita. - hirvas
hansutuulia kirjoitti:
sanoi Jeesus.
Johanneksen evankeliumi:
1.Johanneksen kirje:
5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtäyritätkö todella todistaa, että henki, vesi ja veri ovat täysin sama asia ???
Eikös tuo jo ole mieletön väite. - hansutuulia
hirvas kirjoitti:
yritätkö todella todistaa, että henki, vesi ja veri ovat täysin sama asia ???
Eikös tuo jo ole mieletön väite.se oli vain tarkoitus osoittaa että jotkut asiat pitivät yhtä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat myös yhtä.
- hansutuulia
hirvas kirjoitti:
On se niin vaikeaa joillakin myöntää, että kolminaisuusoppi on pakanallinen uskomus. Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee se, että jotkut eivät halua eikä uskalla myöntää sitä.
He jos ketkään ovat todella pakanoita.tarkoitettu minulle, olen todella pettynyt. Helluntai ei opeta mitään kolminaisuus"oppia" vaan että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä.
Pakanallista on se ettei uskota muuta kuin Jumalaan. Jolla ei ole Poikaa, ei ole myöskään Isää. - hirvas
hansutuulia kirjoitti:
se oli vain tarkoitus osoittaa että jotkut asiat pitivät yhtä. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat myös yhtä.
ja muita jumalia ei ole.
- väite
hirvas kirjoitti:
On se niin vaikeaa joillakin myöntää, että kolminaisuusoppi on pakanallinen uskomus. Vielä ihmeellisemmäksi asian tekee se, että jotkut eivät halua eikä uskalla myöntää sitä.
He jos ketkään ovat todella pakanoita.Perustuu sille kun raamatusta,ei sanana löydy sanaa kolminaisuus.Sen myönnän,että tuo sana on ihmis keksintöä se on Dogmaattisesti muotoiltu,ja kuuluu myöhempään aikaan.Mutta itse asiaahan,se ei muuta miksikään etteikö Jumala ole kolmiyhteinen.Tässä raamatun kohtia,jossa yhdessä jakeessa kolme Jumalan eri persoonaa.(joka,ei sitä usko se on hänen vikansa,ei raamatun)Room.15/16--luuk.3/22.
- hansutuulia
hirvas kirjoitti:
ja muita jumalia ei ole.
älä nyt vain yritä sanoa muuta mitä en ole kirjoittanut. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä, mutta ovat kolme eri persoonaa.
Uskotko kai sinäkin että on kolme? - uskossa tänään
hirvas kirjoitti:
yritätkö todella todistaa, että henki, vesi ja veri ovat täysin sama asia ???
Eikös tuo jo ole mieletön väite.-joka on ymmärrettävä hengellisesti ei pelkällä järjellä..Raamattu puhuu monessa kohtaa vedestä joka tarkoittaa,elävää vettä,Jumalan Henkeä..
-samoin on veren kanssa..emmehän me konkreettisesti ole veren kanssa tekemisissä vaan Jumalan Pyhän Hengen kautta,tulee Jeesuksen Veren,puhdistus elämäämme jne...
-samoin on Pyhän Hengen laita..sekin on hengellinen asia ja käsitettävä,-hengellisesti!
-Raamattuhan sanoo;Henki,Vesi, ja Veri todistavat jne!
-ellei sinulla ole Jumalan Henkeä,sisimmässäsi ja vain järjellä pyörität näitä Raamatun asioita niin se kaikki on ihna turhaa..
-sinun on koettava ensiksi uudestisyntymisen ihme ja saatava Jumalan Henki,sisimpääsi asumaan jotta voit oikein ymmärtää,Raamatun opetukset ja asiat! - hirvas
hansutuulia kirjoitti:
älä nyt vain yritä sanoa muuta mitä en ole kirjoittanut. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä, mutta ovat kolme eri persoonaa.
Uskotko kai sinäkin että on kolme?että Jumala on yksi, koska Raamattu niin sanoo. Jumalalla on Poika Jeesus Kristus, joka on erillinen persoona. Kolmas on Jumalan vaikuttava voima ihmisissä, eli Pyhä henki, joka ei ole samalla tavalla persoona kuin Jumala ja Jeesus.
Ja rautalankamalli on tämä :
Eli Matti on pääjohtaja, jolla poika Seppo, joka on apulaisjohtaja, ja heillä molemmilla on sama pyrkimys myydä tuotteitaan, eli he käyttävät markkinoinnissa mainosta apuvälineenään päästäkseen päämääräänsä. - hansutuulia
hirvas kirjoitti:
että Jumala on yksi, koska Raamattu niin sanoo. Jumalalla on Poika Jeesus Kristus, joka on erillinen persoona. Kolmas on Jumalan vaikuttava voima ihmisissä, eli Pyhä henki, joka ei ole samalla tavalla persoona kuin Jumala ja Jeesus.
Ja rautalankamalli on tämä :
Eli Matti on pääjohtaja, jolla poika Seppo, joka on apulaisjohtaja, ja heillä molemmilla on sama pyrkimys myydä tuotteitaan, eli he käyttävät markkinoinnissa mainosta apuvälineenään päästäkseen päämääräänsä.mitä epäselvyyttä tässä on ollut? Niinhän täällä jokainen uskova on todistanut.
- hirvas
uskossa tänään kirjoitti:
-joka on ymmärrettävä hengellisesti ei pelkällä järjellä..Raamattu puhuu monessa kohtaa vedestä joka tarkoittaa,elävää vettä,Jumalan Henkeä..
-samoin on veren kanssa..emmehän me konkreettisesti ole veren kanssa tekemisissä vaan Jumalan Pyhän Hengen kautta,tulee Jeesuksen Veren,puhdistus elämäämme jne...
-samoin on Pyhän Hengen laita..sekin on hengellinen asia ja käsitettävä,-hengellisesti!
-ellei sinulla ole Jumalan Henkeä,sisimmässäsi ja vain järjellä pyörität näitä Raamatun asioita niin se kaikki on ihna turhaa..
-sinun on koettava ensiksi uudestisyntymisen ihme ja saatava Jumalan Henki,sisimpääsi asumaan jotta voit oikein ymmärtää,Raamatun opetukset ja asiat!koska uskon Jeesukseen, minut on kastettu, ja sen jälkeen vedestä nousi uudestisyntynyt luomus, joka haluaa tehdä Jumalan tahdon.
Sanotko nyt, ettet ole vielä uudestisyntynyt, vai vieläkö etsitään joku tekosyy, ettei Hirvas voi olla uudestisyntynyt? Sehän on täysin mahdotonta ! - ei tarvinnut
-joka on ymmärrettävä hengellisesti ei pelkällä järjellä..Raamattu puhuu monessa kohtaa vedestä joka tarkoittaa,elävää vettä,Jumalan Henkeä..
-sinun on koettava ensiksi uudestisyntymisen ihme ja saatava Jumalan Henki,sisimpääsi asumaan jotta voit oikein ymmärtää,Raamatun opetukset ja asiat!Kauan lukea hirvaksen viestejä todetakseen,ettei hän ole uudesti syntynyt,näin käy kun yrittää omalla järjellä selvittää Jumalan sanaa.
- hirvas
hansutuulia kirjoitti:
mitä epäselvyyttä tässä on ollut? Niinhän täällä jokainen uskova on todistanut.
koska te tarvitsette vielä luulojenne vahvistukseksi Nikaian piispojen päätöksen, jotta voitte levittää sitä edelleen syntisille ja tietämättömille ihmisille. Se on väärin.
- uskossa tänään
hirvas kirjoitti:
koska uskon Jeesukseen, minut on kastettu, ja sen jälkeen vedestä nousi uudestisyntynyt luomus, joka haluaa tehdä Jumalan tahdon.
Sanotko nyt, ettet ole vielä uudestisyntynyt, vai vieläkö etsitään joku tekosyy, ettei Hirvas voi olla uudestisyntynyt? Sehän on täysin mahdotonta !-tuomarisi sen suhteen oletko uudestisyntynyt tai et
-mutta kirjoituksistasi todella huokuu sellainen tausta kuin inhimillisellä järjelläsi koittaisit selittää itsellesi ja meille muillekkin kaikki Raamatun asiat..varsinkin tämä kolminaisuusoppi tuntuu sinua riepovan..
-mutta nou hätä jos et ole uudestisyntyt niin siihenhän on olemassa kaikki mahdollisuudet nyt vaikka tässä paikassa,-pyydä Jeesusta varmistamaan se että varmasti olet Jumalan Lapsi ja uudestisyntyt !
-Kyllä Pyhä Henki sitten avaa kirjoitukset sinullekkin aivan kuten,meille muillekkin jne... - herramrks
hirvas kirjoitti:
ja muita jumalia ei ole.
Olen aikaisemminkin kirjoittanut seuraavan: Jehova vai Jeesus kirjassa kirjoittaja kertoo "Jumala on yksi" jakeesta suunnilleen seuraavaa: Sana mistä tämä "yksi" on käännetty, käytetään alkujaan kuvaamaan kollektiivista ykseyttä eikä "jämptiä" lukumäärää "yksi".
En tästä rupea kinaamaan koska en ole alkukielen kingi. Mainitsemastani kirjasta voi jokainen tarkistaa ja kritiikin hälle osoittaa.
Asko A Kariluoto on kirjoittanut tuon opuksen - hansutuulia
hirvas kirjoitti:
koska te tarvitsette vielä luulojenne vahvistukseksi Nikaian piispojen päätöksen, jotta voitte levittää sitä edelleen syntisille ja tietämättömille ihmisille. Se on väärin.
tuo on todella loukkaavaa!
Etkö nyt jo tajua että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat YHTÄ. Me emme tarvitse mitään Nikiain piispojen päätöstä kun sellaisia helluntaissa ei ole.
Siis meillä EI OLE KOLMINAISUUSOPPIA, ymmärrätkö.
Sanaa kolminaisuusoppina ei ole. Menikö perille? - Kolmeko yhdessä?
-sinun on koettava ensiksi uudestisyntymisen ihme ja saatava Jumalan Henki,sisimpääsi asumaan jotta voit oikein ymmärtää,Raamatun opetukset ja asiat!"niin on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, JA yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa"
1 Korint.8:6,7.
Raamatun mukaan ISÄ on yksi Jumala, eikä niin kuin kolminaisuusoppi sanoo, että "Isä, Poika ja Pyhä henki ovat yksi Jumala!" - Kolme vai yksikökö?
-sinun on koettava ensiksi uudestisyntymisen ihme ja saatava Jumalan Henki,sisimpääsi asumaan jotta voit oikein ymmärtää,Raamatun opetukset ja asiat!"niin on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, JA yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Mutta ei ole kaikilla tätä tietoa"
1 Korint.8:6,7.
Raamatun mukaan ISÄ on yksi Jumala, eikä niin kuin kolminaisuusoppi sanoo, että "Isä, Poika ja Pyhä henki ovat yksi Jumala!" - Voitto Ramu
VL:n aikana Jumala ilmoitti itsenäs ISÄNÄ Jumalana.
Kun aika oli täyttynyt tuli Jumala Jeesuksena maailmaan sovittamaan maailman itsensä lkanssa. Eli Jumala ilmoitti itsensä POIKANA.
Kun tehtävä oli suoritettu ja alkoi seurakunta-aika, niin Jumala ilmoitti itsenäs PYHÄNÄ HENKENÄ.
TÄMÄ ON KOLMINAISUUS. - Voitto Ramu
hirvas kirjoitti:
He jos ketkään ovat todella pakanoita.Hb 1: 7. Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
Ja Jumalaksi Häntä kutsutaan jo VL:n aikana:
Joka ei tätä ymmärrä olkoon ymmärtämättä. Voitto Ramu kirjoitti:
VL:n aikana Jumala ilmoitti itsenäs ISÄNÄ Jumalana.
Kun aika oli täyttynyt tuli Jumala Jeesuksena maailmaan sovittamaan maailman itsensä lkanssa. Eli Jumala ilmoitti itsensä POIKANA.
Kun tehtävä oli suoritettu ja alkoi seurakunta-aika, niin Jumala ilmoitti itsenäs PYHÄNÄ HENKENÄ.
TÄMÄ ON KOLMINAISUUS.ei rajoita jumalayhteyttä kolmeen, vaansanoo näin:
Ef. 1:10
"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - oli YHDISTÄVÄ KRISTUKSESSA YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä."
1.Kor.15:
27. "Sillä: »kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle». Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse POIKAKIN ALISTETAAN SEN VALTAAN, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että JUMALA OLISI KAIKKI KAIKISSA.
Tämä on Jeesuksen ja apostolien opettama oppi, ja:
1.Tim.6:
3. 2Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen,
4. niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,
5. alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen.
6. Ja suuri voitto onkin jumalisuus yhdessä tyytyväisyyden kanssa."
- alkukristityt
Jesuiitta Fortman mainitsee: ”Uuden testamentin kirjoittajat eivät esitä meille muodollista tai muotoiltua kolminaisuusoppia, eivät selvää opetusta, jonka mukaan yhdessä Jumalassa on kolme yhdenvertaista jumalallista persoonaa. Mistään emme löydä kolminaisuusoppia, jonka mukaan samassa Jumalassa on kolme erillistä jumalallisen elämän ja toiminnan käsittävää subjektia.”
Aluksi kolminaisuus ei kuulunut kristilliseen uskoon – –. Se ei kuulunut siihen apostolisena eikä heti sitä seuranneena aikana, kuten käy ilmi Uudesta testamentista ja muista varhaiskristillisistä kirjoituksista.” – Encyclopædia of Religion and Ethics. - mamabeard
keneen Jeesukseen Kristukseen uskomme.
Jehovalaiset uskovat. Mormoonit uskovat. Kaikilla näillä on oma oppinsa ja myöskin Jeesus joka selkeästi poikkeaa Raamatun Jeesuksesta. Hän ei ole todellinen Jeesus.
Vääriä Jeesuksia on ja tulee paljonkin.
Oppi on siis tärkeä. En tarkoita niinkään abstraktista muotoilua vaan sitä opin ydintä: mikä on totta Jeesuksessa. Me emme elä opista vaan Jeesuksesta, ja evankeliumin mukainen oppi kertoo ja ilmaisee millainen on Jeesus, johon uskomme.
Omakohtaisesti ajattelen näin, että kun minulla on Jeesus, silloin minulla on myös Isä ja Pyhä Henki. Vaikka en olisi koskaan kuullut sanoja "kolminaisuus", "kolmiyhteinen", "kolminaisuusoppi". Se mitä kyseisellä opilla yritetään kuvata on totta minussa ja minulle. Minulla on Jeesuksen Kristuksen pelastustyön kautta niin Isä, Poika kuin myös Pyhä Henki.
Koen sisimmässäni että olen tekemisissä kolmen persoonan kanssa, mutta silti on vain yksi Jumala, ei kolmea Jumalaa. Ei minun tarvitse sitä sen kummemmin muotoilla. Asia ei muutu siitä millaisella opilla sitä kuvataan ja kuinka selvästi tai epämääräisesti, osuvasti tai erheellisesti se on ilmaistu. Sanat ovat inhimillisiä sanoja, mutta Raamatussa Jumala käyttää näitä sanoja, inhimillisiä ja vajavaisia, jotta ilmoituksen kautta lähestyisimme Häntä itseään joka on sanojen takana ja ilmoituksen tosi sisältö, elävä Kristus.
Hän tulee Raamatussa joka on Hänen oma ilmoituksensa mutta Raamattu ei ole Hän. Raamattua voi lukea kuin mitä tahansa kirjaa kuulematta siinä Jumalan sanoja. Raamattu osoittaa sanojen taakse: Jumalaan joka ilmoituksessa lähestyy ihmistä. Raamatun kautta Jumala synnyttää kaipausta itsensä kokemiseen, halua löytää todellisuus.
Mutta ne, jotka käyttävät Raamattua vain järkeilyjensä välikappaleena kiinnittyen sanallisiin muotoihin ja niiden vääntelemiseen suostumatta tulemaan riippuvaisiksi itse Jumalasta, asettumaan syntisen paikalle Pyhän eteen, kokevat syvemmän paatumisen. Raamatun lukemisen kautta heidän korvansa tulevat yhä kuurommiksi Jumalan puheelle koska he käyttävät Raamattua, Jumalan omaa sanaa, kieltämään Hänet joka rakkaudessaan haluaisi vetää heidät luoksensa pelastuksen rikkauteen ja hyvyyteen.
Vasta uudestisyntymän kautta Raamattu avautuu eläväksi, jumalalliseksi puheeksi, koska silloin tunnemme Hänet joka puhuu.
- -
Voi olla että henkilöllä on elävä usko Jeesukseen mutta jos hän, sen sijaan että kiintyisi Jeesukseen ja rakentuisi Hänessä, alkaa luottaa omiin järkeilyihinsä ja mielipiteisiinsä, kuvitellen itsessään paremmin tietävänsä millainen Jeesus on tai millainen Hänen tulisi olla jotta minä viitsisin Häneen uskoa, silloin lähdetään menemään pieleen raamatullisissa tosiasioissa ja niiden mukaisessa opissa, koska on lähdetty jo sydämen tasolla menemään perusteellisesti pieleen. Sillä tavalla todellinen Jeesus korvautuu ihmisen näkemyksellä Jeesuksesta ja Pyhä Henki korvautuu tunnelmilla, mukaan tulee eksyttävä henki ja luulottelu omasta erinomaisuudesta: minä tiedän totuuden, mutta muut (varsinkin kirkkokunnat ja yhteisöt) ovat pielessä!
Kyseisestä asetelmasta syntyvät harhaopit ja liikkeet, joissa korostetaan jotakin erityisoppia tai erityisnäkemystä niin, että kokonaisuus vääristyy.
Vinoutuneesta erityisnäkemyksestä käsin lähdetään rakentamaan uusi kokonaisuus.
Lopulta opetetaan kaikkien ihmisten pelastumista tai jotakin muuta omalaatuista. Inhimillinen tunnelmointi maalaa kyseisen käsityksen vaikkapa 'jumalalliseksi rakkaudeksi': on ahdasmielistä ja suvaitsematonta väittää että kaikki eivät pelastu, kuinka Jumala voisi olla rakkaus jos kaikki eivät pelastu? Jne.
- -
Usko Jeesukseen Kristukseen riittää. SIIHEN JEESUKSEEN, joka syntyi neitseellisen sikiämisen kautta, on ihmiseksi tullut Jumala, kuoli syntimme päällään sovittaen ihmisen, että meillä Hänen sovintoveressään olisi pelastuksen mahdollisuus uskon kautta, nousi ylös kuolleista kuoleman voittajana ja on nyt taivaassa.
Käsittääkseni tämä riittää. Jos henkilö on todellisesti kokenut uudestisyntymisen. Ottanut sisimmässään vastaan tuon todellisen Jeesuksen niin että on syntynyt hengellinen yhteys Jumalaan. Siitähän on kyse. Silloin uskova tunnustaa että Jeesus on Herra, ja se tunnustus on myös tosi koska Jeesus jota tunnustetaan on Raamatun ilmoittama Jeesus.
Tällaisella henkilöllä on yhteys "kolmiyhteiseen" Jumalaan: Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Tiedostaa hän sen tai ei, osaa sitä muotoilla tai ei. Asian sisältö on tullut hänen tykönsä Kristuksessa. Kiitos Jumalalle.
Raamatun ilmoittama tosi Jeesus puhui maan päällä ollessaan sekä itsestään että Isästä ja hän puhui heistä erillisinä henkilöinä, hän myöskin puhui Isälle ja tällöin hän ei puhunut itselleen.
Kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus astui taivaaseen Isän valtaistuimelle, sen oikealle puolelle, ilmaisten näin että Hänellä yhdessä Isän kanssa on valta. Mikä on Isän kuuluu myöskin Pojalle. He ovat yhtä. Lupauksensa mukaisesti Jeesus lähetti Pyhän Hengen seurakunnan voimaksi ja voiteluksi, mikä tapahtui apostolisena helluntaina.
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat olemukseltaan iankaikkisia. Jumala on katoamaton ja ikuisesti oleva muuttumaton Pyhä.
Raamattu ei sisällä sanoja "kolmiyhteinen Jumala" tai "kolminaisuusoppi". Raamatun ei tarvitse sisältää näitä sanoja, koska asia sinänsä on nähtävissä Raamatusta ja ilmoitettuna siellä.
Kyseistä oppia ei olisi koskaan tarvinnut muotoilla kirkolliskokouksissa eikä missään muuallakaan ellei olisi noussut harhaoppia joka kieltää Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen erityisominaisuudet, sen, että he ovat toisistaan erillisiä persoonia, joilla on itsenäinen toiminta, ja että he itsenäisinä toimijoina kuitenkin ovat erottamattomalla tavalla yhtä, täydessä sopusoinnussa, voimatta tehdä toisiaan vastaan.
Tätä totuutta oli muotoiltava koska oli epäraamatullista liikehdintää joka nousi totuutta vastaan ja pyrki johtamaan ihmisiä harhapoluille.
Ajattelen näin:
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen yhteys ei ole kolmen persoonan rinnakkaista yhteyttä, kuten maan päällä kolme henkilöä saattaa olla kytkettyinä toisiinsa ja samojen pyrkimysten mukaisesti toimia suunnitelmallisesti yhdessä, vaan se on myöskin sisäkkäistä yhteyttä. Kaikkialla missä on yksi Jumalan kolmesta persoonasta on aina myöskin kaksi muuta. Kyseessä on täydellinen ykseys. Järkeni ei riitä tätä selittämään: jos on täydellinen ykseys, jossa kaikki kolme ovat läsnä kuin olisi vain yksi, eikö jokainen silloin kadota itsensä ja lakkaa olemasta kolme? Kuitenkin sekä Raamatun ilmoitus että hengellinen kokemus todistaa, että nyt on kolme, jotka ovat täysin ja eroittamattomasti yhtä, mutta ykseydestään huolimatta ovat yhä kolme. On asioita joita järkemme ei riitä selittämään. Se ei tarkoita että ne olisivat järjettömiä, mutta ne ovat yläpuolella inhimillisen, rajallisen järkeilymme.
Harhaanvievät järkeisopit syntyvät ihmisen halusta uskoa oman ajattelunsa mukaiseen Jumalaan jonka järki kykenee hahmottamaan ja hallitsemaan. Jos inhimillinen järki sanoo ettei yksi Jumala voi mitenkään olla kolme, tällainen henkilö kieltää Jumalan kolminaisuuden, vaikka Raamattu selvästi ilmoittaisi että on kolme: Isä, Poika ja Pyhä Henki.
Kun Uusi testamentti puhuu Isästä on aivan selvää että puhutaan Jumalasta, kun Uusi testamentti puhuu Pojasta on aivan selvää että puhutaan Jumalasta, kun Uusi testamentti puhuu Pyhästä Hengestä on aivan selvää että puhutaan Jumalasta. Ja kaikesta kolmesta puhutaan omana itsenään, niin ettei Isä ole Poika eikä Poika ole Pyhä Henki.
Jotta raamatullinen tosiasia voitaisiin kieltää tai kiertää tarvitaan erikoisia tulkintoja. Järkeisopit perustuvat tällaisiin tulkintoihin, missä ihminen järjestelee näkemyksensä johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi, voidakseen selittää koko Raamatun loogisesti. Silloin kyseessä ei kuitenkaan ole Jumalan logiikka vaan sen korvaaminen ihmistekoisella viisaudella. Yritetään kyllä selittää kaikki aukottomasti mutta ei kysytä kokosydämisesti Jumalan tahtoa ja Hänen mieltään. Oletetaan että kunhan saadaan asia kyllin johdomukaisesti selitettyä se on sitten totuus.
Inhimilliset ennakkovarmuudet sanelevat lopputuloksen.
Järkeisopeissa vaikuttaa sekä jo lähtökohdiltaan inspiroivina että näitä oppeja ylläpitävinä vihollisen henki. Lopputulos riivaajien viisautta. Siitä on jumalallinen johdonmukaisuus - nöyrä antautuminen Hänelle, joka itsessään on ristiriidaton, kokonaan valkeus - kaukana.
Jumala ei alistu ihmisen manipuloitavaksi ja käskytettäväksi.
- -
Korostan siis, että Jeesus Kristus pelastaa! Se Jeesus jonka Raamattu ilmoittaa.
Ja että näkemykseni mukaan Jumalan kolmiyhteys ei ole harhaanvievä erityistulkinta, koska Raamattu itsessään ilmoittaa kolmiyhteyden tosiasiana. Sen sijaan Jumalan kolmiyhteyden kieltäminen on erityistulkinta Jeesuksesta.
Tämän näkemyksen kanssa olen ristin juurella. Myönnän rakkaan Jeesuksen edessä että minun tulkintani ja ymmärrykseni ei riitä. Vaikka näkemykseni olisivat oikeitakin tarvitsen enemmän. Tarvitsen HÄNET itsensä.
Kristillinen elämä on seurustelua elävän Jumalan kanssa ja kasvamista Hänen tuntemisessaan. Se on TÄRKEINTÄ. Muuten jokainen eksyy. - tiedän sen
Athaniuksen uskontunnustuksessa sanotaan seuraavaa : " Eikä yksikään ole toistaan suurempi eikä vähempi. Vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä iankaikkiset ja juuri yhdenkaltaiset"
Tiedätkö, tämä on vastoin Raamatun sanomaa!! Ei Raamatussa sanota että Jeesus ja Hänen Isänsä olisivat yhdenvertaiset! Päinvastoin siellä sanotaan:
JOhannes 14:28: Isä on minua SUUREMPI"
Johannes 20:17 " Jeesus sanoi hanelle: Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun ISÄNI tykö ja teidän isänne tykö, ja minun JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö"
Poika ei ole Isänsä kanssa yhdenvertainen. Jeesus puhui Jumalastaan joten hän korotti isänsä Jumalan asemaan edessään.
Luukas 22: 41,42: " Hän vetäytyi heistä noin kivenheiton päähän, laskeutui polvilleen ja rukoili sanoen: Isä jos SINÄ TAHDOT, niin ota pois minulta tämä malja; ÄLKÖÖN KUITENKAAN TAPAHTUKO MINUN TAHTONI VAAN SINUN" Jos Jeesus olisi osa kolminaisuutta niin hän rukoilisi tässä itseään ja silloinhan hänen tahtonsa tapahtuisi automaattisesti. Tässäkin on huomioitavaa että Jeesus ei ajatellut olevansa isänsä kanssa yhdenvertainen koska halusi että hänen isänsä tahto tapahtuisi. Se olisi turhaa jos hän olisi osa kolminaisuutta.
Athaniuksen uskontunnustus on ristiriidassa Raamatun kanssa.- hirvas
te MINUN KANSANI !
Kun ihmisopit ovat vallanneet seurakunnat, oli kyseessä mikä tahansa uskonto tai liike, niin Jumala antaa vielä hyvän ja ehdottoman neuvon jos aiotta pelastua:
Ilmestys 18:4
1. Sen jälkeen minä näin tulevan taivaasta alas erään toisen enkelin, jolla oli suuri valta, ja maa valkeni hänen kirkkaudestaan.
2. Ja hän huusi voimallisella äänellä sanoen: "Kukistunut, kukistunut on suuri Babylon ja tullut riivaajain asuinpaikaksi ja kaikkien saastaisten henkien tyyssijaksi ja kaikkien saastaisten ja vihattavain lintujen tyyssijaksi.
3. Sillä hänen haureutensa vihan viiniä ovat kaikki kansat juoneet, ja maan kuninkaat ovat haureutta harjoittaneet hänen kanssansa, ja maan kauppiaat ovat rikastuneet hänen hekumansa runsaudesta."
4. Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.
5. Sillä hänen syntinsä ulottuvat taivaaseen asti, ja Jumala on muistanut hänen rikoksensa.
Suuri Babylon on maailman kaikki väärät uskonnot. - mamabeard
Sovittaakseen ihmiskunnan synnit täytyi Pojan tulla maailmaan ihmiseksi.
Hän vaelsi täällä nimenomaan ihmisenä.
Raamatun mukaan Jeesus - se joka Hän oli ennen syntymistään Vapahtajaksi - riisuutui kirkkaudestaan. Ei niin että olisi ottanut päältään pois jotakin ulkonaista kuten ytimen päältä voidaan ottaa pois sitä suojaava vaippa, jolloin näkyviin tulee ydin, olennainen; ennen syntymistään maan päälle ihmiseksi Jeesus oli kokonaan ja täysin Jumala, mutta riisuutuessaan kirkkaudestaan tyhjensi itsensä: suostuessaan syntymään ihmiseksi maan päälle Jumalan Poika otti ihmisen muodon ja tuli orjan kaltaiseksi, palvelemaan!
Vaeltaessaan maan päällä ihmisenä hän oli Isäänsä alempi, vaikka olikin olemukseltaan synnitön mikä todisti hänen jumalallisen alkuperänsä.
On tärkeää huomata, että kaiken minkä Jeesus ihmisenä suoritti joutui hän suorittamaan kuin kuka tahansa ihminen siten, että se vaati rukousyhteyttä Isään, jatkuvaa seurustelua.
Näin sama tie on avoin meillekin HÄNEN KAUTTAAN.
Jeesuksen oli levättävä. Vietettävää aikaa keskittyen hiljentymiseen, kuuntelemaan Jumalaa, puhumaan Hänen kanssaan.
Ihmisolemuksensa puolesta Jeesuksen oli siis OPITTAVA kuten kuka tahansa ihminen oppii nöyryydessä, riippuvaisuuden ja kuuliaisuuden kautta.
Jeesus uhrasi väkeviä rukouksia "hänelle joka voi hänet kuolemasta pelastaa". Hän kulki täysin ihmisen tien. Näin kristikunta on uskonut ja opettanut alusta saakka.
JUMALA TULI IHMISEKSI.
Raamattuhan ei sano esimerkiksi "Kristus on Jumala ja sovitti maailman itsensä kanssa". Raamatunkohta korostaa tapahtunutta: sovitti. "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti". Jumala oli siis läsnä Jeesuksessa Kristuksessa, joka oli ihminen, sovittaen hänen kauttaan ja hänessä syntisen, langenneen ihmisen itsensä kanssa.
Kun Jumalan Poika jälleen nousi taivaaseen, täytettyään lain ihmisten edestä, on Hän nyt Isän vierellä Jumala, kuten oli ennen aikojen alkua ja on aina oleva. Täysin sovitettuaan synnin ja avattuaan veressään meille tien, anteeksiantamuksen porttina ja avoimana lähteenä kaikkea syntiä ja saastaisuutta vastaan, istuu Hän valtaistuimella missä Isä on.
"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä." 1.Joh.5:20.
Ajattelen että ihmisenä Jeesus oli myöskin osoitus inhimillisen tahdon voittamisesta Jumalan tahdon puolelle antautumisen ja kuuliaisuuden kautta.
Ihmisenä Jeesus ei olisi halunnut käydä ristille. Se on selvää. Täysin viattomana ja puhtaana Jumalan Poika kammoksui synnin pimeyttä joka hänen pitäisi täysimääräisenä ottaa päälleen ja olemukseensa.
Koska hän oli tyhjentynyt jumalallisesta valta-asemastaan eikä voinut vedota omaan kirkkauteensa, vain ja ainoastaan Isän kirkkauteen, joutui hän Isän tahtoon alistumalla voittamaan oman tahtonsa.
Näin mekin voimme voittaa oman tahtomme antautumalla Jeesukselle, antamalla Hänen tulla voittajaksemme. Vain se on ehyttä ja todella rikasta elämää.
- RitariOlevainen
EI KUKAAN !
Se on ollut Raamatun mukaisessa pelastus opissa Raamatun ilmestymisestä lähtien, taikka paremminkin se on ollut olemassa siitä lähtien, kun Jumala on ollut, siis iankaikkisesti.
ISÄ POIKA ja PYHÄ HENKI !- on näitä
Yhden möykyn miehiä Jumala on yksi ihminen on yksi,ja hirvas on yksin.
että: "on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. (1.Kor.8:6).
Apostolit eivät opettaneet vain kolmeyhteyttä vaan täydellistä KAIKKIYHTEYTTÄ, jonka korvaamiseksi eräät ymmärtämättömät kirkkoisät keksivät rakentaa Jumalan sanan vastaisen kolminaisuusopin!
1. Kor. 12:13
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä".
1. Kor.15. luku
27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa".- ja monet muutkin on
ekivaari kirjoitti:
että: "on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. (1.Kor.8:6).
Apostolit eivät opettaneet vain kolmeyhteyttä vaan täydellistä KAIKKIYHTEYTTÄ, jonka korvaamiseksi eräät ymmärtämättömät kirkkoisät keksivät rakentaa Jumalan sanan vastaisen kolminaisuusopin!
1. Kor. 12:13
"sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
"siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, -oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä".
1. Kor.15. luku
27. Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa".Pyhässä hengessä ymmärretään asiat sillä tavalla kuin Hirvas ne tuo esille.
Hirvas, et ole yksin. Jeesus on kanssasi. Ja me monet muut, jotka katsomme oppimme Raamatusta.
Muistan sinua rukouksessa, että jaksat vastuksista ja tietämättömien uskovien irvailuista huolimatta jatkaa terveen opin julistusta. - hirvas
ja monet muutkin on kirjoitti:
Pyhässä hengessä ymmärretään asiat sillä tavalla kuin Hirvas ne tuo esille.
Hirvas, et ole yksin. Jeesus on kanssasi. Ja me monet muut, jotka katsomme oppimme Raamatusta.
Muistan sinua rukouksessa, että jaksat vastuksista ja tietämättömien uskovien irvailuista huolimatta jatkaa terveen opin julistusta.teille, jotka edes ymmärrätte minua. Jumalan siunausta, olkaamme Hänen kuuliaisia palvelijoita sanassa ja hengessä.
- HIRVAS HYLKÄÄT
Isän, Pojan vai Pyhän Hengen?
- herramrks
"Eikö pelkkä usko Jeesukseen Kristukseen riitä?"
Jeesus sanoi että yksikään joka ei usko että minä olen se joka minä olen ei voi nähdä taivasten valtakuntaa.
Jos kolminaisuus on oikein, niin eikö periaatteessa tuo lause pidä sisällään myös sen kolminaisuuden hyväksymisen?
Kolminaisuus sanana taidettiin keksiä Niken urheiluvalmistajien kirkolliskokouksessa vuonna ...?
En kuitenkaan näe sitä: "tällöin keksittiin kolminaisuus". Ennemminkin otettiin käyttöön kuvaava nimitys/ sana jolla ymmärtää hiukan paremmin (joskaan ei tainnut helpottaa) Jumaluuden mysteeriä. (mysteeri siksi koska kuolevaiset meikäläiset yrittämässä ymmärtää Suurta Jumalaa)- hirvas että
Ihminen on kolminaisuus,ruumis,sielu,ja henki,jos on johdon mukainen täytyy sekin kieltää.
tunnustivat Jumalan myös Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalana ja Isänä, jota Poika vieläkin YLIPAPPINA joka päivä rukoilee, (Room.8:34, Hepr.7:25). Mikä se sellainen "totinen jumala" on, jonka täytyy rukoilla toista Jumalaa?
Ja Jeesus sanoi itsestään, ettei hän ilman Isää voi mitään tehdä, vaan tekee ainoastaan sitä, mitä näkee Isän tekevän ja sanoi Isän olevan "ainoa totinen Jumala, (Joh.17:3)!- tästä kysymys
Että Jumala on korkeampi,Ja Jeesus ja Pyhähenki,Jumalaan nähden pienempiä.Kristin usko,ei tee tällaista jakoa.
- mutta
tästä kysymys kirjoitti:
Että Jumala on korkeampi,Ja Jeesus ja Pyhähenki,Jumalaan nähden pienempiä.Kristin usko,ei tee tällaista jakoa.
Jeesus teki.
- hirvas
tästä kysymys kirjoitti:
koska se on Jumalan sanaa. Kristinuskoon luetaan kymmenentuhatta pikkuliikettä ja lahkoa Jehovan Todistajia myöten.
- mamabeard
on aina johtanut ja johtaa monenlaisiin muihinkin harhoihin.
Se että Jeesus ilmoittaa "rukoilevansa" Isää ei tee tyhjäksi Hänen jumaluuttaan.
Isällä ja Pojalla ja Pyhällä Hengellä on toisiinsa keskinäiset suhteet ja kyky kommunikoida toistensa kanssa vaikka ovatkin täysin yhtä. Kuten kirjoitin tuossa aikaisemmin ei heidän ykseytensä merkitse että kolme sulautuisi olemattomiin ja olisi vain yksi. Nyt on sekä kolme että yksi. Kolme persoonaa ja vain yksi Jumala.
On ihan turhaa lähteä ihmisen näkökulmasta vänkäämään onko Jeesus jotenkin "suurempi" vai "pienempi" kuin Isä. Joka tapauksessa Hän on Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala ja sellaisena kokonaan Pyhä. Yhtä iankaikkinen ja erehtymätön kuin Isä.
Kun ihmiset ryhtyvät korostamaan että Jeesus on Isää pienempi on taustalla yleensä ihan muut syyt kuin nöyrä ja vilpitön kiinnostus jumaluuden keskinäisiin suhteisiin. Tavoitteena on Jeesuksen jumaluuden kieltäminen. Ei suinkaan nöyrä pelastetun ilo ja kunnioitus Jeesusta kohtaan ja halu korottaa ja ylistää Häntä, vaan valjastaa Hänet omien mielipiteiden palvelijaksi, asettaa sellaiseen uskonnollisuuden muottiin joka itselle parhaiten sopii?
Jeesus Kristus on Herra.
Hän on kaikkien riivaavien ja eksyttävien voimien voittaja. Totinen valkeus.
Jumalan Poika ja tosi Jumala. mamabeard kirjoitti:
on aina johtanut ja johtaa monenlaisiin muihinkin harhoihin.
Se että Jeesus ilmoittaa "rukoilevansa" Isää ei tee tyhjäksi Hänen jumaluuttaan.
Isällä ja Pojalla ja Pyhällä Hengellä on toisiinsa keskinäiset suhteet ja kyky kommunikoida toistensa kanssa vaikka ovatkin täysin yhtä. Kuten kirjoitin tuossa aikaisemmin ei heidän ykseytensä merkitse että kolme sulautuisi olemattomiin ja olisi vain yksi. Nyt on sekä kolme että yksi. Kolme persoonaa ja vain yksi Jumala.
On ihan turhaa lähteä ihmisen näkökulmasta vänkäämään onko Jeesus jotenkin "suurempi" vai "pienempi" kuin Isä. Joka tapauksessa Hän on Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala ja sellaisena kokonaan Pyhä. Yhtä iankaikkinen ja erehtymätön kuin Isä.
Kun ihmiset ryhtyvät korostamaan että Jeesus on Isää pienempi on taustalla yleensä ihan muut syyt kuin nöyrä ja vilpitön kiinnostus jumaluuden keskinäisiin suhteisiin. Tavoitteena on Jeesuksen jumaluuden kieltäminen. Ei suinkaan nöyrä pelastetun ilo ja kunnioitus Jeesusta kohtaan ja halu korottaa ja ylistää Häntä, vaan valjastaa Hänet omien mielipiteiden palvelijaksi, asettaa sellaiseen uskonnollisuuden muottiin joka itselle parhaiten sopii?
Jeesus Kristus on Herra.
Hän on kaikkien riivaavien ja eksyttävien voimien voittaja. Totinen valkeus.
Jumalan Poika ja tosi Jumala."On ihan turhaa lähteä ihmisen näkökulmasta vänkäämään onko Jeesus jotenkin "suurempi" vai "pienempi" kuin Isä. Joka tapauksessa Hän on Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala ja sellaisena kokonaan Pyhä. Yhtä iankaikkinen ja erehtymätön kuin Isä".
Onko se sitten ihmisen vai Jumalan näkökulmasta opetettu kun Jeesus sanoi että "Isä on minua suurempi" ja: "Isä on suurempi kaikkia", sekä: "En minä ilman Isää voi mitään tehdä, sillä mitä minä näen isän tekevän, sitä minäkin teen."
Myös ajat ja hetket ovat yksin Isän päätettävissä:
Matt. 24:36
2Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin".
Poika ei voi siis ilman Isää mitään tehdä, mutta Joh.17:3 Jeesus todisti Isästä: "joka yksin olet totinen Jumala", siis sellainen, joka voi yksin tehdä mitä tahtoo, eikä tarvitse ketään rukoilla! Nämä Raamatun todistukset riittävät Jumalani tuntemiseen.
Jos joku tuntee Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen toisella tavalla, se on hänen osansa, sillä "ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen".- mamabeard
ekivaari kirjoitti:
"On ihan turhaa lähteä ihmisen näkökulmasta vänkäämään onko Jeesus jotenkin "suurempi" vai "pienempi" kuin Isä. Joka tapauksessa Hän on Raamatun ilmoituksen mukaan Jumala ja sellaisena kokonaan Pyhä. Yhtä iankaikkinen ja erehtymätön kuin Isä".
Onko se sitten ihmisen vai Jumalan näkökulmasta opetettu kun Jeesus sanoi että "Isä on minua suurempi" ja: "Isä on suurempi kaikkia", sekä: "En minä ilman Isää voi mitään tehdä, sillä mitä minä näen isän tekevän, sitä minäkin teen."
Myös ajat ja hetket ovat yksin Isän päätettävissä:
Matt. 24:36
2Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin".
Poika ei voi siis ilman Isää mitään tehdä, mutta Joh.17:3 Jeesus todisti Isästä: "joka yksin olet totinen Jumala", siis sellainen, joka voi yksin tehdä mitä tahtoo, eikä tarvitse ketään rukoilla! Nämä Raamatun todistukset riittävät Jumalani tuntemiseen.
Jos joku tuntee Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen toisella tavalla, se on hänen osansa, sillä "ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen".Ei ole Novumia eikä IRT:tä juuri käden ulottuvilla mutta voisi olla mielenkiintoista tarkastella mitä sanaa Jeesus käytti sanoessaan Isän olevan suurempi. Kyse ei ole ainakaan koosta: XXL ja XXXL. Ehkä jotenkin "enemmän" tms.?
Kun ihmiset katsoivat Jeesusta he näkivät hänet ihmisenä. Toki, sillä Jumala tuli ihmiseksi. Kuinka se menikään Jeesuksen vastaus kun häntä sanottiin hyväksi? "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan muu ole hyvä kuin Jumala yksin." (Muistinvarainen lainaus). Ei Jeesus tässä kiellä omaa jumaluuttaan. Mutta tekee selväksi, ettei kukaan ihminen, olkoon asenteiltaan ja teoiltaan kuinka hyvä tahansa, ole Jumala itsessään. Vain Jumala on Jumala. Ainoastaan Hän on kokonaan ja ehdottomasti hyvä: Jumala on valkeus ja Hänessä ei ole MITÄÄN pimeyttä, 1.Joh.1:5.
Raamatun todistuksen mukaan Jeesuksessa ei ollut mitään pimeyttä. Hän oli ja on kokonaan ja ehdottomasti hyvä.
Kun Jeesus sanoo, että Isä on enemmän, hän ilmaisee että meidän tulee kohottaa katseemme siitä, mitä silmillämme näemme, näkymättömään.
Ihmiset näkivät edessään Jeesuksen ihmisen muotoisena, mutta Hän tahtoi osoittaa heille Isää. Niin tehdessään Hän samalla osoitti oman alkuperänsä viitaten kirkkauteen josta on lähtöisin.
Jeesus tuli tuomaan Isän maailmalle. Ja mielenkiintoista on, että Hän toi Isän nimenomaan itsessään. Sama Jeesus joka sanoo että Isä on suurempi, sanoo myöskin: Joka on nähnyt Isän, on nähnyt minut. Ja ettei kenelläkään ole Isää ellei hänellä ole Poikaa. Ainoa tie taivaallisen Isän yhteyteen on Pojassa. Ja kun meillä on Jeesuksessa hänen sovintouhrinsa kautta yhteys Isään on meillä yhteys myöskin ylösnousseeseen, kirkastettuun Jeesukseen. Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.
Se Jeesus joka nyt on Isän oikealla puolella ei ole ihmisen muotoinen Jeesus sellainen kuin Jumalan Poika oli maan päällä vaeltaessaan. Hän on "enemmän". Taiteilijoiden kuvaukset Jeesuksesta pitkätukkaisena ja partaisena kulkijana ovat ymmärrettäviä mutta jotenkin surkuhupaisia. Ehkä ne osaltaan kuvaavat Jumalan ihmiseksi tulemista: hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen.
Sisällisen olemuksensa puolesta Jeesus on paljon enemmän, ajatellaan vaikka Johanneksen kohtaamista todellisen Jeesuksen kanssa Ilm.1:14-18.
Jeesuksen sanat Ilmestyskirjan 1:17-18 mukaan kuuluvat:
"Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."
Sen mitä ihmiset eivät ajallisin silmin nähneet, tarkastellessaan Jeesusta ja hänen tekojaan, näkivät uskovaiset hengen silmin. He katselivat hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainoalla Pojalla on Isältä.
Vaeltaessaan maan päällä ihmisenä Jeesus ei tiennyt aikoja ja hetkiä. Hän tiesi vain sen minkä Isältä sai rukousyhteyden kautta. Nyt asia saattaa olla toisin. Oletan että Jeesus nyt ylösnousemuksensa ja taivaaseen astumisensa jälkeen tuntee ja tietää kaiken minkä Isäkin tietää. En kuitenkaan sano sitä varmuudella. Voi toki olla "kolmiyhteisessä Jumalassa" niinkin että on jotakin mitä Poika ei vielä tiedä. En ryhdy tällaisesta esittämään mitään varmaa. Jos vaikka edelleen olisikin niin, ettei Poika tiedä kaikkea minkä Isä tietää, se ei tarkoita ettei Hän ole Jumala. Kolmiyhteinen Jumala voi itsessään päättää kuinka nämä asiat järjestää ja mikä osa Hänessä, mikä persoona tietää mitäkin ja millä tavalla. Joku voi siis tietyllä tavalla olla suurempi mutta se ei tarkoita laadullista suuruutta. Isä ei ole enemmän Jumala kuin Poika, sillä Poika on jumaluudessa samanveroinen: yhtä lailla iankaikkinen, katoamaton, erehtymätön ja kokonaan pyhä.
Toteat Raamatun sanoin:
"ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen".
Näin on, ja ainoa todellinen Jumala voidaan tuntea vain Kristuksessa. Jeesuksen tuntemisen kautta. Hänessä meille lahjoitetaan Isä.
Näin ollen ainoa tie taivaallisiin on Jeesuksen tunteminen. Ei voi tuntea Isää erillään Jeesuksesta. Jumala annetaan meille Jeesuksen Kristuksen kautta, ja juuri Hänen tuntemisessaan on Isän tunteminen.
Jeesus on tänään ylösnoussut Jeesus. Hän ei jäänyt hautaan. Kuoleman voittajana Jumalan Poika tarjoaa ikuisen elämän lahjaa itsessään. Hän itse on elämän lahja maailmalle. Yhteys Jumalaan on tosi elämää, vapautuminen syntisen egon irrallisuudesta, vieraudesta. Minä olen viinipuu, te olette oksat.
Tämä tie Jumalan tuntemiseen kulkee yhä vain ristin kautta.
Siinä on taivaallinen shalom. mamabeard kirjoitti:
Ei ole Novumia eikä IRT:tä juuri käden ulottuvilla mutta voisi olla mielenkiintoista tarkastella mitä sanaa Jeesus käytti sanoessaan Isän olevan suurempi. Kyse ei ole ainakaan koosta: XXL ja XXXL. Ehkä jotenkin "enemmän" tms.?
Kun ihmiset katsoivat Jeesusta he näkivät hänet ihmisenä. Toki, sillä Jumala tuli ihmiseksi. Kuinka se menikään Jeesuksen vastaus kun häntä sanottiin hyväksi? "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan muu ole hyvä kuin Jumala yksin." (Muistinvarainen lainaus). Ei Jeesus tässä kiellä omaa jumaluuttaan. Mutta tekee selväksi, ettei kukaan ihminen, olkoon asenteiltaan ja teoiltaan kuinka hyvä tahansa, ole Jumala itsessään. Vain Jumala on Jumala. Ainoastaan Hän on kokonaan ja ehdottomasti hyvä: Jumala on valkeus ja Hänessä ei ole MITÄÄN pimeyttä, 1.Joh.1:5.
Raamatun todistuksen mukaan Jeesuksessa ei ollut mitään pimeyttä. Hän oli ja on kokonaan ja ehdottomasti hyvä.
Kun Jeesus sanoo, että Isä on enemmän, hän ilmaisee että meidän tulee kohottaa katseemme siitä, mitä silmillämme näemme, näkymättömään.
Ihmiset näkivät edessään Jeesuksen ihmisen muotoisena, mutta Hän tahtoi osoittaa heille Isää. Niin tehdessään Hän samalla osoitti oman alkuperänsä viitaten kirkkauteen josta on lähtöisin.
Jeesus tuli tuomaan Isän maailmalle. Ja mielenkiintoista on, että Hän toi Isän nimenomaan itsessään. Sama Jeesus joka sanoo että Isä on suurempi, sanoo myöskin: Joka on nähnyt Isän, on nähnyt minut. Ja ettei kenelläkään ole Isää ellei hänellä ole Poikaa. Ainoa tie taivaallisen Isän yhteyteen on Pojassa. Ja kun meillä on Jeesuksessa hänen sovintouhrinsa kautta yhteys Isään on meillä yhteys myöskin ylösnousseeseen, kirkastettuun Jeesukseen. Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.
Se Jeesus joka nyt on Isän oikealla puolella ei ole ihmisen muotoinen Jeesus sellainen kuin Jumalan Poika oli maan päällä vaeltaessaan. Hän on "enemmän". Taiteilijoiden kuvaukset Jeesuksesta pitkätukkaisena ja partaisena kulkijana ovat ymmärrettäviä mutta jotenkin surkuhupaisia. Ehkä ne osaltaan kuvaavat Jumalan ihmiseksi tulemista: hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen.
Sisällisen olemuksensa puolesta Jeesus on paljon enemmän, ajatellaan vaikka Johanneksen kohtaamista todellisen Jeesuksen kanssa Ilm.1:14-18.
Jeesuksen sanat Ilmestyskirjan 1:17-18 mukaan kuuluvat:
"Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet."
Sen mitä ihmiset eivät ajallisin silmin nähneet, tarkastellessaan Jeesusta ja hänen tekojaan, näkivät uskovaiset hengen silmin. He katselivat hänen kirkkauttaan, sellaista kirkkautta kuin ainoalla Pojalla on Isältä.
Vaeltaessaan maan päällä ihmisenä Jeesus ei tiennyt aikoja ja hetkiä. Hän tiesi vain sen minkä Isältä sai rukousyhteyden kautta. Nyt asia saattaa olla toisin. Oletan että Jeesus nyt ylösnousemuksensa ja taivaaseen astumisensa jälkeen tuntee ja tietää kaiken minkä Isäkin tietää. En kuitenkaan sano sitä varmuudella. Voi toki olla "kolmiyhteisessä Jumalassa" niinkin että on jotakin mitä Poika ei vielä tiedä. En ryhdy tällaisesta esittämään mitään varmaa. Jos vaikka edelleen olisikin niin, ettei Poika tiedä kaikkea minkä Isä tietää, se ei tarkoita ettei Hän ole Jumala. Kolmiyhteinen Jumala voi itsessään päättää kuinka nämä asiat järjestää ja mikä osa Hänessä, mikä persoona tietää mitäkin ja millä tavalla. Joku voi siis tietyllä tavalla olla suurempi mutta se ei tarkoita laadullista suuruutta. Isä ei ole enemmän Jumala kuin Poika, sillä Poika on jumaluudessa samanveroinen: yhtä lailla iankaikkinen, katoamaton, erehtymätön ja kokonaan pyhä.
Toteat Raamatun sanoin:
"ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen".
Näin on, ja ainoa todellinen Jumala voidaan tuntea vain Kristuksessa. Jeesuksen tuntemisen kautta. Hänessä meille lahjoitetaan Isä.
Näin ollen ainoa tie taivaallisiin on Jeesuksen tunteminen. Ei voi tuntea Isää erillään Jeesuksesta. Jumala annetaan meille Jeesuksen Kristuksen kautta, ja juuri Hänen tuntemisessaan on Isän tunteminen.
Jeesus on tänään ylösnoussut Jeesus. Hän ei jäänyt hautaan. Kuoleman voittajana Jumalan Poika tarjoaa ikuisen elämän lahjaa itsessään. Hän itse on elämän lahja maailmalle. Yhteys Jumalaan on tosi elämää, vapautuminen syntisen egon irrallisuudesta, vieraudesta. Minä olen viinipuu, te olette oksat.
Tämä tie Jumalan tuntemiseen kulkee yhä vain ristin kautta.
Siinä on taivaallinen shalom.koskee sitä, kenen tahtoa noudatetaan ja kenen käskyjen mukaan toimitaan. Jeesus todisti sekä itsestään että Pyhästä Hengestä, että he kumpikaan eivät kysy omaa tahtoansa vaan lähettäjänsä tahtoa. Poika on kuuliainen Isälle ja Pyhä Henki on kuuliainen Pojalle!
Jeesus itse todisti useita kertoja eri yhteyksissä, että "kaikki mitä mitä minulla on, on Isältä saatua", ja hän suhtautui myös sen mukaan ja sillä kunnioituksella saamaansa valtaan. Hän ei esimerkiksi ruvennut jakamaan etusijoja Sebedeuksen pojille näiden äidin pyynnöistä huolimatta, koska sanoi sen tehtävän kuuluvan vain Isälle.
Paavali kirjoittaa saman asian arvovallasta näin:
1. Kor. 4:7
"Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?"
mamabeard, Sinun ja monen muun uskovaisen pitäisi selvittää itselleen mikä ero on olla huoneen (tai minkä tahansa) omistaja verrattuna haltijaan! Huomaatko, että kaiken omistaja on Isä Jumala, ja Kristus Jeesus on Isänsä huoneenhaltija, (Hepr.3:6)?
1. Kor. 15:28
"Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa".
Olen tässä vain mahdollisimman lyhyesti yrittänyt parhaani mukaan selventää Isän ja Pojan välistä hierarkiaa ja uskon olevani perillä tästä asiasta niin hyvin, että sitä vastaan on vaikea kenenkään löytää Raamatusta erilaista näkökantaa.- mamabeard
ekivaari kirjoitti:
koskee sitä, kenen tahtoa noudatetaan ja kenen käskyjen mukaan toimitaan. Jeesus todisti sekä itsestään että Pyhästä Hengestä, että he kumpikaan eivät kysy omaa tahtoansa vaan lähettäjänsä tahtoa. Poika on kuuliainen Isälle ja Pyhä Henki on kuuliainen Pojalle!
Jeesus itse todisti useita kertoja eri yhteyksissä, että "kaikki mitä mitä minulla on, on Isältä saatua", ja hän suhtautui myös sen mukaan ja sillä kunnioituksella saamaansa valtaan. Hän ei esimerkiksi ruvennut jakamaan etusijoja Sebedeuksen pojille näiden äidin pyynnöistä huolimatta, koska sanoi sen tehtävän kuuluvan vain Isälle.
"Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?"
mamabeard, Sinun ja monen muun uskovaisen pitäisi selvittää itselleen mikä ero on olla huoneen (tai minkä tahansa) omistaja verrattuna haltijaan! Huomaatko, että kaiken omistaja on Isä Jumala, ja Kristus Jeesus on Isänsä huoneenhaltija, (Hepr.3:6)?
"Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa".
Olen tässä vain mahdollisimman lyhyesti yrittänyt parhaani mukaan selventää Isän ja Pojan välistä hierarkiaa ja uskon olevani perillä tästä asiasta niin hyvin, että sitä vastaan on vaikea kenenkään löytää Raamatusta erilaista näkökantaa.ettei Jumalassa olisi minkäänlaista hierarkiaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen olemusten välillä. "Persoona"-sanasta olemme väitelleet ennenkin ja en mene siihen tässä. Kyse oli nyt Jeesuksen jumaluudesta.
Et väitä ainoastaan että Isällä ja Pojalla on toisiinsa hierarkinen alistussuhde vaan että Jeesus ei ole Jumala. Isän ja Pojan hierarkinen suhde on sinulle vain yksi välikappale todistellaksesi asiaa, jonka olet mielessäsi päättänyt, että Jeesus ei ole Jumala niin kuin Isä.
Kaikki mikä Jeesuksella on, on tietysti Isältä saatua. Sitä en ole kiistänyt enkä kiistä. Jeesushan on lähtöisin Isästä. No, eikö Hän sitten ole yhtä iankaikkinen? Kyllä vain. Jeesus on syntyisin Isästä ennen aikojen alkua. Hän on "luotu" suoraan Jumalasta, kun Isä otti jotakin itsestään ja teki siitä Pojan. Kaikki muu onkin sitten luotu yhdessä Pojan kanssa ja Pojan kautta!
Siksi termi "luotu" on harhaanjohtava Pojan kohdalla. Samoin myös käsite "tehdä" saattaa olla harhaanjohtava. Jeesus tuli Isästä. Kuten Uusi testamentti sanookin, että Hän on Jumalan ainosyntyinen Poika.
Jumalan Poika ja samalla tosi Jumala.
Väitteeni oli ja on että Jeesus Kristus on Jumalan Poikana alusta saakka yhtä iankaikkinen kuin Isä. Hän on vailla itsensä ulkopuolista luojaa. Jeesus itsessään sisältää jumalallisen olemuksen ja on Jumala.
Hän on yhtä erehtymätön ja täydellinen kuin Isä. - teologinen monimutkaisuus
mamabeard kirjoitti:
ettei Jumalassa olisi minkäänlaista hierarkiaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen olemusten välillä. "Persoona"-sanasta olemme väitelleet ennenkin ja en mene siihen tässä. Kyse oli nyt Jeesuksen jumaluudesta.
Et väitä ainoastaan että Isällä ja Pojalla on toisiinsa hierarkinen alistussuhde vaan että Jeesus ei ole Jumala. Isän ja Pojan hierarkinen suhde on sinulle vain yksi välikappale todistellaksesi asiaa, jonka olet mielessäsi päättänyt, että Jeesus ei ole Jumala niin kuin Isä.
Kaikki mikä Jeesuksella on, on tietysti Isältä saatua. Sitä en ole kiistänyt enkä kiistä. Jeesushan on lähtöisin Isästä. No, eikö Hän sitten ole yhtä iankaikkinen? Kyllä vain. Jeesus on syntyisin Isästä ennen aikojen alkua. Hän on "luotu" suoraan Jumalasta, kun Isä otti jotakin itsestään ja teki siitä Pojan. Kaikki muu onkin sitten luotu yhdessä Pojan kanssa ja Pojan kautta!
Siksi termi "luotu" on harhaanjohtava Pojan kohdalla. Samoin myös käsite "tehdä" saattaa olla harhaanjohtava. Jeesus tuli Isästä. Kuten Uusi testamentti sanookin, että Hän on Jumalan ainosyntyinen Poika.
Väitteeni oli ja on että Jeesus Kristus on Jumalan Poikana alusta saakka yhtä iankaikkinen kuin Isä. Hän on vailla itsensä ulkopuolista luojaa. Jeesus itsessään sisältää jumalallisen olemuksen ja on Jumala.
Hän on yhtä erehtymätön ja täydellinen kuin Isä.ja sama persoona on hierarkinen ja olemukseltaankin erilainen. Yksi osa tietää jotain mitä toinen ei, ja yhden osan on persoonan eräs osa luonut itsestään.Yksi osa antaa vallan toiselle osalle ja yksi osa lähettää toisen muuntumaan ihmiseksi. Hädissään tämä osa rukoilee toista osaa ristillä. Kristinuskon jumaluusoppi on varsin monimutkainen, ei ole ihme että kirkolliskokouksilta meni aikaa sitä määritellessä.
mamabeard kirjoitti:
ettei Jumalassa olisi minkäänlaista hierarkiaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen olemusten välillä. "Persoona"-sanasta olemme väitelleet ennenkin ja en mene siihen tässä. Kyse oli nyt Jeesuksen jumaluudesta.
Hän on yhtä erehtymätön ja täydellinen kuin Isä.yhtään väitöskirjaa mistään aiheesta, vain opintonäytteitä joissakin aineissa!
Kirjoitit, mamabeard.
"Et väitä ainoastaan että Isällä ja Pojalla on toisiinsa hierarkinen alistussuhde vaan että Jeesus ei ole Jumala. Isän ja Pojan hierarkinen suhde on sinulle vain yksi välikappale todistellaksesi asiaa, jonka olet mielessäsi päättänyt, että Jeesus ei ole Jumala niin kuin Isä."
Jos todistaisin toisin kuin sydämessäni ymmärrän, tuntisin valehtelevani sekä itselleni että Jumalalle. En ole lyönyt lukkoon eikä minulle ole tabu mikään asia, niin että olen valmis vaihtamaan mielipidettäni, mikäli pätevästi Jumalan sanasta toisin osoitetaan.
Minulle Raamattu näyttää toteen, että on vain "yksi Jumala, Isä, josta kaikki on" jne., ja yksi Herra, Jeesus Kristus, joka ymmärrykseni mukaan ei ole yksin totinen Jumala, vaan on osa totista Jumalaa, niin kuin tämä kirjoittamani sana ei ole minä, Eino, vaan tämä on minun mielipidettäni, joka uskoni mukaan on myös Jumalan tahtoa, eli niin ollen osa Jumalaa, jolle minun tulee olla kuuliainen.- Uskova
hirvas kirjoitti:
koska se on Jumalan sanaa. Kristinuskoon luetaan kymmenentuhatta pikkuliikettä ja lahkoa Jehovan Todistajia myöten.
Yritän välttää turhia väittelyitä, mutta Jehovan Todistajia ei todellakaan lueta kristittyihin.
Kunnioitan täällä eräitä ryhmiä tai henkilöitä, vaikka en heidän uskoaan/uskomattomuuttaan tai elämäntapaansa jakaisikaan siitä, että ovat sentään rehellisiä.
- idea
on Wikipedian mukaan seuraavanlainen:
Kolminaisuusoppi on kristillinen opetus Jumalan olemuksesta. Sen mukaan on vain yksi Jumala, joka kuitenkin on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Eli olispa ukko ollut omituinen etten sanoisi skitso. mitään että Jumala olisi joku persoona! Se on ihmisten omaa keksintöä ja mielikuvitusta, jota ei saisi lisätä ja uskotella Jumalan sanaksi.
Missään ei ole kirjoitettu, että Jumala on persoona, se on Jumalan halaveeraamista, sillä sana persoona tarkoittaa yhtä kuin TEATTERINAAMIO, enkä minä uskalla Jumalaani sellaiseksi nimitellä!
Sillä, että luonnollinen ihminen haluaa ymmärtää Jumalan omana kuvanaan, on tietty vaikutus siihen, että halutaan katoamaton Jumalan kirkkaus ymmärtää katoavaisen ihmisen kaltaisena, (Room.1:23).- uudesti syntynyt
On luonnollista,että Jeesuksen Jumaluutta,ei tunne.Johann.evank.heti ensimm.luvussa kertoo että Jumala otti lihan muodon(Jeesuksessa),ja oli keskuudessamme.
- huhuhuhu
ON huomattava että Koska Suomen kaikki kirkot opettavat kolminaisuuutta totuutena niin heidän Raamattunsakin on väännelty siihen muotoon. Esim. Jeesuksesta puhutaan siellä Jumalana eikä kuiten monissa muissakin käännöksissä käytetään muotoa jumala. Kirkkoraamattu se vanha että uusi on tehty puolueellisesti puoltamaan kolminaisuusoppia, Siksi kirkkoraamattu ei ole oikea auktoriteetti perustelemaan kolminaisuutta.
koskee sitä, kenen tahtoa noudatetaan ja kenen käskyjen mukaan toimitaan. Jeesus todisti sekä itsestään että Pyhästä Hengestä, että he kumpikaan eivät kysy omaa tahtoansa vaan lähettäjänsä tahtoa. Poika on kuuliainen Isälle ja Pyhä Henki on kuuliainen Pojalle!
Olen tässä vain mahdollisimman lyhyesti yrittänyt parhaani mukaan selventää Isän ja Pojan välistä hierarkiaa ja uskon olevani perillä tästä asiasta niin hyvin, että sitä vastaan on vaikea kenenkään löytää Raamatusta erilaista näkökantaa.- oli siis
Lihaksi tullut Jumala,ja joka tämän kiistää sanoo raamattu (muistaakseni)sellaisen hengen olevan antikristuksesta.
oli siis kirjoitti:
Lihaksi tullut Jumala,ja joka tämän kiistää sanoo raamattu (muistaakseni)sellaisen hengen olevan antikristuksesta.
ja noudata kirkasta opetusta, eikä käännösvirheitä!
Joh. 8:15
Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.
Room. 4:1
Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
Room. 8:4
että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
Room. 8:5
Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
Room. 8:12
Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
13. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
2. Kor. 1:17
Kun minulla siis oli tämä aikomus, en kaiketi ole menetellyt kevytmielisesti? Vai päätänkö LIHAN MUKAAN, minkä päätän, niin että puheeni on sekä "on, on", että "ei, ei"?
2. Kor. 5:16
Sentähden ME EMME TÄSTÄ LÄHTIEN TUNNE KETÄÄN LIHAN MUKAAN; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.
- tähän tämä piti
ON huomattava että Koska Suomen kaikki kirkot opettavat kolminaisuuutta totuutena niin heidän Raamattunsakin on väännelty siihen muotoon. Esim. Jeesuksesta puhutaan siellä Jumalana eikä kuiten monissa muissakin käännöksissä käytetään muotoa jumala. Kirkkoraamattu se vanha että uusi on tehty puolueellisesti puoltamaan kolminaisuusoppia, Siksi kirkkoraamattu ei ole oikea auktoriteetti perustelemaan kolminaisuutta.
- mutta... ??? !!!
Mutta miksi ette ole vieläkään ymmärtäneet, ettei kolminaisuusoppi ja Raamatun opetus Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ole samaa asiaa.
Kolminaisuusoppi on Raamatun ulkopuolinen ja eksyttävä ihmisoppi.
Raamatun opetus Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ei pidä sisällään kolminaisuusoppia.
Kristikunnassa on vallalla kolme erilaista tapaa uskoa tästä asiasta:
1. Kirkkoisien keksimä kolminaisuusoppi. Tämä on yleisin tapa.
2. Jeesusyksinoppi. Mm. branhamilaiset, yms. uskovat siihen.
3. Raamatun oppi Isästä, Pojasta ja Pyhästä hengestä.
Minkä sinä valitset?
Itse uskon 3. vaihtoehdon mukaisesti.
Tässä tarkemmin:
http://www.Jeesus-on-Herra.com - linkkiä
mutta... ??? !!! kirjoitti:
Mutta miksi ette ole vieläkään ymmärtäneet, ettei kolminaisuusoppi ja Raamatun opetus Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ole samaa asiaa.
Kolminaisuusoppi on Raamatun ulkopuolinen ja eksyttävä ihmisoppi.
Raamatun opetus Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ei pidä sisällään kolminaisuusoppia.
Kristikunnassa on vallalla kolme erilaista tapaa uskoa tästä asiasta:
1. Kirkkoisien keksimä kolminaisuusoppi. Tämä on yleisin tapa.
2. Jeesusyksinoppi. Mm. branhamilaiset, yms. uskovat siihen.
3. Raamatun oppi Isästä, Pojasta ja Pyhästä hengestä.
Minkä sinä valitset?
Itse uskon 3. vaihtoehdon mukaisesti.
Tässä tarkemmin:
http://www.Jeesus-on-Herra.comSuoraan siihen kolminaisuusasiaan:
http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/kirjoitukset.html
- Markku Tampio
kuka keksi kolminaisuusopin, mutta sen mie tiedän, ettei joillekin uskoville enää nykyaikana riitä yksinkertaisen vakaa usko Jeesukseen..
- moponen_
vakaauskoinen kirjoitti:
Tässä linkissä:
http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/ajatuksiajumalasta.htmWeijolaisuuden harhaopista ja jumalien seurakunnasta on Raamatullista arviointia
http://www.uskontie.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=12791
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879