Octavia Tdi - huono käynnistyjä

Esa H

Mulla on tollanen Octavia Tdi, ja heti kun tuli pikku pakkasia ei oikein millään käymään ilman lohkolämppäriä. Onkohan kylmäkäynnistykseen jokin "kikka".

16

5277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Jos hehkutus ei ota onnistuakseen ei käynnistyskään varmaan kovin helposti luonnistu.

      Voit toki kokeilla vääntää avainta kunnes hehkuvalo syttyy, odottaa että se sammuu, palauttaa avain takaisin perusasentoon, ottaa uusiksi, pari kertaa... Ja käynnistää (hehkutuksen jälkeen tietysti). Ei harmaintakaan aavistusta auttaako tuo. Todennäköisesti ei.

      • Esa H

        Pitää kokeilla, kun ei tietoa koko vehkeestä kun on ollut mulla vasta viikon.


      • rtukik
        Esa H kirjoitti:

        Pitää kokeilla, kun ei tietoa koko vehkeestä kun on ollut mulla vasta viikon.

        moottorin lämpömittari normaalisti??
        Lämpömittarin anturi nimittäin ohjaa ko. autossa hehkun toimintaa. Maksoi muutama vuosi sitten pikahuollossa osineen n. 60 euroa.


      • Esa H
        rtukik kirjoitti:

        moottorin lämpömittari normaalisti??
        Lämpömittarin anturi nimittäin ohjaa ko. autossa hehkun toimintaa. Maksoi muutama vuosi sitten pikahuollossa osineen n. 60 euroa.

        tuntuu ainakin mittari nousevan.Näillä (-5 ast.)keleillä menee n. 15min ajoon, ennen kuin mittari nousee normaaliin lämpöön.
        Voiko heikkotehoinen akku vaikuttaa vaivaan, sillä tuntuu ettei se pyöritä oikein rivakasti.


      • Esa H kirjoitti:

        tuntuu ainakin mittari nousevan.Näillä (-5 ast.)keleillä menee n. 15min ajoon, ennen kuin mittari nousee normaaliin lämpöön.
        Voiko heikkotehoinen akku vaikuttaa vaivaan, sillä tuntuu ettei se pyöritä oikein rivakasti.

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq


      • Esa H
        MasterEq kirjoitti:

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq

        tietoa paljonkohan tollanen hehkun korjaus kustantaisi?


      • ostit
        Esa H kirjoitti:

        tietoa paljonkohan tollanen hehkun korjaus kustantaisi?

        jos ostit auton liikkeestä, siinä on ihan selvä vika jonka korjaus kuuluu liikkeelle oli autossa sitten tehdastakuuta tai ei, elikkä vie auto liikkeeseen josta sen osti ja sano että laittakaapa kuntoon.


      • Esa H kirjoitti:

        tietoa paljonkohan tollanen hehkun korjaus kustantaisi?

        Hehkutulpat maksavat mallista riippuen siinä 10-15e kappale, eli osat eivät kalliita ole. Vasta ostettuun autoon kyllä myyjäkin saattaisi nuo töineen kustantaa, vaikka kyseessä on melkein kulutusosa. Samaten, jos akku vaikuttaa kehnolta, voisi koittaa riittääkö myyjällä hyvää tahtoa vaihtaa sitä.

        Esimerkiksi jarrupaloja ja pakoputkiahan ei myyjäliikkeen tarvitse virhevastuunkaan perusteella kulutusosina maksella, vaikka liikkeestä ulos ajaessa kuluisivat loppuun.
        Dieselin hehkutulpat ovat ehkä vähän harmaalla alueella.


        Master Eq


      • Jukka
        MasterEq kirjoitti:

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq

        yhteispaineruiskutusta missään mallissa, on vanhempi Tdi jossa jakajapumpulla syöttö, uudemmissa pumppusuuttimet.

        Suoraruiskutus niissä toki on molemmissa ja ne ovat hitaita lämpiämään hyvästä hyötysuhteesta johtuen riippumatta siitä millä tavalla polttoaine suoraan sylintereihin ruiskutetaan.


      • on pokemonien
        MasterEq kirjoitti:

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq

        ja muiden jälkeen jääneiden dieselvalmistajien systeemejä. Octaviassa on joko pumppusuutin- tai jakajapumpputekniikka.


    • Tiisselisti

      Ei tuohon mitään sen kummempaa kikkaa ole. Mitä todennäköisimmin hehkutulpissa on nyt vikaa. Itselläni on nyt Leon, sitä ennen oli Golf ja niissähän on sama TDI kone kuin Octaviassakin. Omat pirssini ovat kovillakin pakkasilla lähteneet kuin "palmun alta" joten sinulla taitaa nyt olla asiaa huoltoon. Semmonen kikkahan voisi tietysti olla että varmaankin tiedät että siihen kaasupolkimeen sitten EI kosketa käynnistysvaiheessa. Muuten kone tukehtuu.

    • peetami

      Ei kaikki hehkutulpat samanaikaisesti hajoa. Katso sulake (ja rele)

      • kguimuol

        mutta yksi tai kaksi saattaa olla pimeänä.
        Volkkarin (Skodan) dieseli ei 100-varmasti käynnisty enää -5 asteesta kylmänä, jos kaikki hehkut pimeänä.
        Koettu on.


      • ioioioio
        kguimuol kirjoitti:

        mutta yksi tai kaksi saattaa olla pimeänä.
        Volkkarin (Skodan) dieseli ei 100-varmasti käynnisty enää -5 asteesta kylmänä, jos kaikki hehkut pimeänä.
        Koettu on.

        Niin ja ei kyllä varmasti mikään muukaan dieseli enää käynnisty jos kaikki hehkut pimeänä olisi. Riittää että yksi on hajalla niin vaikeuttaa käynnistystä olennaisesti.


    • ex skeidamies

      Myin juuri uudenkarhean pois,ja vaihdoin takasin volkkariin.Kalliimpi ylläpitää mutta vähemmän murheita.Kyllä skoda on skoda edelleen,ylimainostettu auto!

      • Esa H

        tällä viikolla korjaamolla ja kuuntelen mitä siellä sanottavana. En luovuta näin helpolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

      Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      20
      3620
    2. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      81
      3035
    3. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      61
      3024
    4. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      299
      2394
    5. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2172
    6. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      54
      2131
    7. Hymyilyttää

      Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1331
    8. Missä meetwursti on keksitty?

      Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      7
      1215
    9. Oletko surullinen

      Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      42
      1200
    10. Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."

      Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1099
    Aihe