Octavia Tdi - huono käynnistyjä

Esa H

Mulla on tollanen Octavia Tdi, ja heti kun tuli pikku pakkasia ei oikein millään käymään ilman lohkolämppäriä. Onkohan kylmäkäynnistykseen jokin "kikka".

16

5345

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Jos hehkutus ei ota onnistuakseen ei käynnistyskään varmaan kovin helposti luonnistu.

      Voit toki kokeilla vääntää avainta kunnes hehkuvalo syttyy, odottaa että se sammuu, palauttaa avain takaisin perusasentoon, ottaa uusiksi, pari kertaa... Ja käynnistää (hehkutuksen jälkeen tietysti). Ei harmaintakaan aavistusta auttaako tuo. Todennäköisesti ei.

      • Esa H

        Pitää kokeilla, kun ei tietoa koko vehkeestä kun on ollut mulla vasta viikon.


      • rtukik
        Esa H kirjoitti:

        Pitää kokeilla, kun ei tietoa koko vehkeestä kun on ollut mulla vasta viikon.

        moottorin lämpömittari normaalisti??
        Lämpömittarin anturi nimittäin ohjaa ko. autossa hehkun toimintaa. Maksoi muutama vuosi sitten pikahuollossa osineen n. 60 euroa.


      • Esa H
        rtukik kirjoitti:

        moottorin lämpömittari normaalisti??
        Lämpömittarin anturi nimittäin ohjaa ko. autossa hehkun toimintaa. Maksoi muutama vuosi sitten pikahuollossa osineen n. 60 euroa.

        tuntuu ainakin mittari nousevan.Näillä (-5 ast.)keleillä menee n. 15min ajoon, ennen kuin mittari nousee normaaliin lämpöön.
        Voiko heikkotehoinen akku vaikuttaa vaivaan, sillä tuntuu ettei se pyöritä oikein rivakasti.


      • Esa H kirjoitti:

        tuntuu ainakin mittari nousevan.Näillä (-5 ast.)keleillä menee n. 15min ajoon, ennen kuin mittari nousee normaaliin lämpöön.
        Voiko heikkotehoinen akku vaikuttaa vaivaan, sillä tuntuu ettei se pyöritä oikein rivakasti.

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq


      • Esa H
        MasterEq kirjoitti:

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq

        tietoa paljonkohan tollanen hehkun korjaus kustantaisi?


      • ostit
        Esa H kirjoitti:

        tietoa paljonkohan tollanen hehkun korjaus kustantaisi?

        jos ostit auton liikkeestä, siinä on ihan selvä vika jonka korjaus kuuluu liikkeelle oli autossa sitten tehdastakuuta tai ei, elikkä vie auto liikkeeseen josta sen osti ja sano että laittakaapa kuntoon.


      • Esa H kirjoitti:

        tietoa paljonkohan tollanen hehkun korjaus kustantaisi?

        Hehkutulpat maksavat mallista riippuen siinä 10-15e kappale, eli osat eivät kalliita ole. Vasta ostettuun autoon kyllä myyjäkin saattaisi nuo töineen kustantaa, vaikka kyseessä on melkein kulutusosa. Samaten, jos akku vaikuttaa kehnolta, voisi koittaa riittääkö myyjällä hyvää tahtoa vaihtaa sitä.

        Esimerkiksi jarrupaloja ja pakoputkiahan ei myyjäliikkeen tarvitse virhevastuunkaan perusteella kulutusosina maksella, vaikka liikkeestä ulos ajaessa kuluisivat loppuun.
        Dieselin hehkutulpat ovat ehkä vähän harmaalla alueella.


        Master Eq


      • Jukka
        MasterEq kirjoitti:

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq

        yhteispaineruiskutusta missään mallissa, on vanhempi Tdi jossa jakajapumpulla syöttö, uudemmissa pumppusuuttimet.

        Suoraruiskutus niissä toki on molemmissa ja ne ovat hitaita lämpiämään hyvästä hyötysuhteesta johtuen riippumatta siitä millä tavalla polttoaine suoraan sylintereihin ruiskutetaan.


      • on pokemonien
        MasterEq kirjoitti:

        Jos autosi on yhteispaineruiskutuksella varustettu, niin hidas lämpeäminen on normaalia. Moottori vain tuottaa hukkalämpöä varsin vähän.

        Lämpöanturi _taitaa_ toimia oikein.

        Heikko akku ja/tai viallinen hehku saattaisi olla oikea diagnoosi.


        Master Eq

        ja muiden jälkeen jääneiden dieselvalmistajien systeemejä. Octaviassa on joko pumppusuutin- tai jakajapumpputekniikka.


    • Tiisselisti

      Ei tuohon mitään sen kummempaa kikkaa ole. Mitä todennäköisimmin hehkutulpissa on nyt vikaa. Itselläni on nyt Leon, sitä ennen oli Golf ja niissähän on sama TDI kone kuin Octaviassakin. Omat pirssini ovat kovillakin pakkasilla lähteneet kuin "palmun alta" joten sinulla taitaa nyt olla asiaa huoltoon. Semmonen kikkahan voisi tietysti olla että varmaankin tiedät että siihen kaasupolkimeen sitten EI kosketa käynnistysvaiheessa. Muuten kone tukehtuu.

    • peetami

      Ei kaikki hehkutulpat samanaikaisesti hajoa. Katso sulake (ja rele)

      • kguimuol

        mutta yksi tai kaksi saattaa olla pimeänä.
        Volkkarin (Skodan) dieseli ei 100-varmasti käynnisty enää -5 asteesta kylmänä, jos kaikki hehkut pimeänä.
        Koettu on.


      • ioioioio
        kguimuol kirjoitti:

        mutta yksi tai kaksi saattaa olla pimeänä.
        Volkkarin (Skodan) dieseli ei 100-varmasti käynnisty enää -5 asteesta kylmänä, jos kaikki hehkut pimeänä.
        Koettu on.

        Niin ja ei kyllä varmasti mikään muukaan dieseli enää käynnisty jos kaikki hehkut pimeänä olisi. Riittää että yksi on hajalla niin vaikeuttaa käynnistystä olennaisesti.


    • ex skeidamies

      Myin juuri uudenkarhean pois,ja vaihdoin takasin volkkariin.Kalliimpi ylläpitää mutta vähemmän murheita.Kyllä skoda on skoda edelleen,ylimainostettu auto!

      • Esa H

        tällä viikolla korjaamolla ja kuuntelen mitä siellä sanottavana. En luovuta näin helpolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2013
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      184
      1558
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      152
      1384
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      97
      1308
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1198
    6. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      84
      938
    7. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      902
    8. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      131
      825
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      817
    10. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      813
    Aihe