Totuus

Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani." Joh 14:6

Jeesus ei sano: Minä ilmoitan totuuden,
vaan: "MINÄ OLEN TOTUUS."

Mitä nämä sanat tarkoittavat? Miten hän on totuus?

9

473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Trubaduuri

Tuon ihmisen Pojan, Kristuksen esittämän erittäin hienon, mutta täysin vertauskuvallisen sanonnan voi myös kääntää helposti ymmärrettävään muotoon suomen kielelle, joka mennee täten; Minä johdatan kaikki totuutta janoavat ihmiset sellaiseen totuuteen, jonka kautta heistä itse kukin sitten takuulla pääsee ikuiseen elämään Luojansa, Isänsä läheisyyteen.

Hän muuten opetti ihmisiä kyllä aina melkoisella varmuudella ja hyvin monipuolisesti, nykyihmiset eivät oikein enää vain ymmärrä hänen esittämäänsä ilosanomaa ja muita sanomisiaan, eikä myöskään hänen opetuksiaan.

• pidät sitä vain vertauskuvana, silloin sinun puheesi ikuisesta elämästä, Isästä ja Luojasta täytyy ottaa myöskin vain vertauskuvina, ei todellisuutena.

• Trubaduuri
        EJKR kirjoitti:

pidät sitä vain vertauskuvana, silloin sinun puheesi ikuisesta elämästä, Isästä ja Luojasta täytyy ottaa myöskin vain vertauskuvina, ei todellisuutena.

... silloin elefantitkin lentäisi muuallakin kuin lasten saduissa.
        Mutta eipä tietääkseni kukaan aito ja oikea uskova ihminen, jolla on perinteelliset kristillisyyden arvot tukenaan, ota niitä jotenkin erikseen vertauskuvallisena tai täsmällisen ja erikoisen tarkkana totuutena ykskantaan. Sillä eihän tuota Raamattuakaan ole sanatarkasti kukaan vielä onnistunut kääntämään alkuperäisestä ihmisen Pojan, Kristuksen käyttämästä kielestä, joka oli aramea, tuo lähi-idän ja arabian niemimaan yksi kaikkien aikojen puhutuimmasta kielistä.

Ja jos et oikein ymmärtänyt viestini sisältöä täysin, niin sille en mahda minäkään mitään, mutta ihmisen Poika, Kristus mitä ilmeisimmin kyllä siitä selvän saisi, koska hänhän sangen mieluusti puhui vertauksin ihmisille. Toki minulle vielä edelleenkin taivaallinen Isä ja Kristus edustaa puhtaan pelkistettyä totuutta ja myös paremman huomisen toivoa, jossa ei häärää kaiken maailman hämäräheikit ahneine luonteineen sekä rasvaisine käsineen varjelemassa vain omaa itsekästä etuaan, samalla kitisten jotakin jonninjoutavaa ja siinä sivussa hampaitaan vilautellen.

• Trubaduuri
        Trubaduuri kirjoitti:

... silloin elefantitkin lentäisi muuallakin kuin lasten saduissa.
        Mutta eipä tietääkseni kukaan aito ja oikea uskova ihminen, jolla on perinteelliset kristillisyyden arvot tukenaan, ota niitä jotenkin erikseen vertauskuvallisena tai täsmällisen ja erikoisen tarkkana totuutena ykskantaan. Sillä eihän tuota Raamattuakaan ole sanatarkasti kukaan vielä onnistunut kääntämään alkuperäisestä ihmisen Pojan, Kristuksen käyttämästä kielestä, joka oli aramea, tuo lähi-idän ja arabian niemimaan yksi kaikkien aikojen puhutuimmasta kielistä.

Ja jos et oikein ymmärtänyt viestini sisältöä täysin, niin sille en mahda minäkään mitään, mutta ihmisen Poika, Kristus mitä ilmeisimmin kyllä siitä selvän saisi, koska hänhän sangen mieluusti puhui vertauksin ihmisille. Toki minulle vielä edelleenkin taivaallinen Isä ja Kristus edustaa puhtaan pelkistettyä totuutta ja myös paremman huomisen toivoa, jossa ei häärää kaiken maailman hämäräheikit ahneine luonteineen sekä rasvaisine käsineen varjelemassa vain omaa itsekästä etuaan, samalla kitisten jotakin jonninjoutavaa ja siinä sivussa hampaitaan vilautellen.

.. ydin jäi sinulta kuitenkin selvittämättä. Sillä totuus on jotakin sellaista jota ei voi käsin koskea
        eikä vielä silmin nähdä, eikä edes kuulla, muutoin siis, kuin heidän avulla, jotka totuuden tuntevat ja sitä kunnioittaen arvostavat alinomaan.

• Trubis on jumala
        Trubaduuri kirjoitti:

.. ydin jäi sinulta kuitenkin selvittämättä. Sillä totuus on jotakin sellaista jota ei voi käsin koskea
        eikä vielä silmin nähdä, eikä edes kuulla, muutoin siis, kuin heidän avulla, jotka totuuden tuntevat ja sitä kunnioittaen arvostavat alinomaan.

Sillon totuus hanskassaan, vaikka riimit onkin rujoja...

Rtubaduuri/ tyhjä rumpu/ sana kuollut kuin hautakumpu/ iltapuhde/jeesussuhde koetuksella/trubis istuu olusella

• Trubis on jumala kirjoitti:

Sillon totuus hanskassaan, vaikka riimit onkin rujoja...

Rtubaduuri/ tyhjä rumpu/ sana kuollut kuin hautakumpu/ iltapuhde/jeesussuhde koetuksella/trubis istuu olusella

mutta ei minulla ole aikeita tai valtaa estää hänen osallistumistaan avaamaani keskusteluun.

Sitä paitsi meitä, jotka mielellämme sanoisimme viimeisen sanan, löytyy tältä palstalta niin paljon, ettei tänne kannattaisi ryhtyä kirjoittamaankaan, jos joka kommentista ottaisi herneen nenään. Onhan Jeesus sanonut:

"Minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin. Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?' Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi." Matt 20:14-16

• Jeesuksen sanat “Minä olen totuus” tarkoittavat sitä, että Jeesuksen eli Ihmisen Pojan elämässä näkyy, miten elää ihminen, joka on totuudellinen joka hetki itsensä, Isänsä ja toisten ihmisten suhteen. Hänessä ei ole mitään omaa alitajuista toimintamotiivia tuoda itsensä esille, mutta ei myöskään piilottelun tarvetta. Hän arvostaa toisia niin paljon, että kommunikoidessaan toisten kanssa hän huomioi aina täydellisesti heidän tilanteensa. Hän ei manipuloi ketään vaan jättää jokaiselle tilaa tehdä omia johtopäätöksiään. Hän ei vain noudata totuutta, sillä totuuden noudattaja suorittaa itsensä ulkopuolelta tulevaa totuudellisuuden periaatetta. Hän olemisensa laatu on totuus.

Joh 1:17: “Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.”

Joh 17:17: “Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.” --> Sana = Jeesus Kristus

Room 2:20: “sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto” --> Mutta ei totuuden käytännön ilmentymää

2 Kor 11:10: “Niin totta kuin Kristuksen totuus on minussa”

3 Joh 1:1,3: “Vanhin rakkaalle Gaiukselle, jota minä totuudessa rakastan. Minua ilahutti suuresti, kun veljet tulivat ja antoivat todistuksen sinun totuudestasi, niinkuin sinä totuudessa vaellatkin.”

• Joku jutku

Sorvaili hämärän ajatelman kulttinsa pönkäksi, Jos joku jeesus oli koskaan edes elossa niin tänä päivänä kyseinen höpiskö on ollut kuolleena jo pari vuosituhatta.

• ettei juutalainen oikein Jeesuksesta innostu. Mooses taitaa olla sinulle tärkeämpi? Kiitos kuitenkin kommentista.

Jeesus ei muuten rakentanut mitään kulttia. Kultin rakentamisesta voi syyttää lähinnä myöhempiä sukupolvia. Mutta siitä ei tietenkään liene epäilystä, että Jeesus kuoli. Jotkut lähteet kuitenkin väittävät, että samainen Jeesus olisi palannut kuolemasta elämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      64
      6267
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      63
      5649
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      128
      4645
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      58
      3926
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3825
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3239
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3031
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59