kompostorini jäätyi...

kevätkaiho

Niinhän siinä vain kävi että lämpökompostorini jäätyi. Voiko sitä sulatella näin talvella vai pitääkö odottaa kevääseen että kompostorini alkaa toimia. Ostin vekottimen syksyllä ja se ei oikein alkanut kunnolla lämmetä. Vain lämpö kävi 30 asteessa ja putosi ilmojen kylmettyä 10 asteeseen ja nyt sitten jäätyi. Missä vika? Antakaa hyviä neuvoja! Merkki on Biolan.

23

9781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmm

      Jos sinulta ei tule tarpeeksi jätettä niin mitä se polttaisi

    • Ihmetys?

      Johan suomessa jäätyy kaikki kompostorit vai olenko väärässä? Minä kesän aikan tyhjennän kompostia alaluukusta sen verran aina että jää tilaa talvella heitellä koko talven ruokajätteet sinne eikä onkä välitä vaikka jäätyisi koko paska. Siinähän jäätykööt ihan rauhassa.

      Ihan turhia nämä sika kalliit mukamas lämpökompostorit sillä se on vain rahastusta ja asiakkaiden höplästä vetämistä. No eri asia jos tarvii pikakompostia talvellakin. Kaikki myytävät kompostin sekoitusaineet virtsoineen, mitä liekin ovat vaan tyhmien rahastusta. Johan kompostia syntyy ajan kanssa muhiessa ilman mitään kalliita sekoitteitakin ja sika kalliita lämpökomposti pönttöjä. Ihan halvempikin jonne ei eläimet pääse käy siihen tarkoitukseen. Itse kompostoin helpolla halvalla keinolla tekemällä itse hakettimella heketta ja en ole koskaan viitsinyt alkaa vaivaamaan kompostia ja jäätynytkin ne on joka talvi. Kyllä jotkut ovat sitten tymiä (anteeksi vain) noin helpossa hommassa. Käyttäkää omaa järkee eikä niiden jotka kauppiaita ovat.

      • Biolanisti.

        Ei jäädy Biolan 220 ainakaan täällä Hämeessä talvisin. On ollut nyt kymmenkunta talvea ja ei kertaakaan jäässä.
        Kyllä kaiken varalta olen kovimmilla talvilla laittanut hieman villaa ympärille siihen alaosaan kaiken varalta. Varmahan on varmaa.

        Siitä on tyhjennetty sitten talvella ja kesällä alaluukusta jonkin verran kerrallaan, ei paljon, että ei jäähdy.

        Ainettahan siellä pitää olla ja meillä on neljän ja joskus kolmen hengen väkimäärä sitä tekemässä. Kahdelta hengeltä ei luultavasti niin paljon tule tavaraa, että se riittäisi talven käyntiin. Tai riippuu tietysti, kuinka ovat tuhlaavaisia...


    • Ei sellainen ämpärin kokoinen kompostori voi toimiakkaan;(

      • skäribo

        Missä kohtaa kirjoittaja kertoi minkä kokoinen Biolan hänellä on? Niitähän on vaikka minkä kokoisia!


    • Combo

      ...alkaa olla viittä vaille jäässä. Minullakin ensi pakkasten tullen lämpö tippui huimasti 30 asteeseen ja nyt asteita on enää pari. Jopa ilmastoinnin säätölevy on jäässä, joten en pysty veivaamaan ilmastointia pienemmälle. Ja minulla on tuo jäätyminen joka vuotinen probleema. Keväällä on kompostori on umpijäässä ja sitä saa sitten sulatella lämpimillä tölkeillä ym. ennenkuin pläjähtää käyntiin. Kieltämättä olen ihmetellyt niitä, jotka täällä kertovat kompostorin toimineen läpi vuoden. Olen lisännyt tasaisin väliajoin kompostoriin talous- ja puutarhajätettä siten, että se on aivan täynnä. Olen myös tyhjentänyt kompostoria säännöllisesti, joten "Ihmetys?" -nimimerkillä esintyneen henkilön pask***us tälle palstalle oli aivan turha, ellei sitten helpottanut häntä henk.kohtaisesti. Haluaisin kompostorin toimivan siksi, että saisin myös talvenaikaiset talousjätteet kompostoitua hyötykäyttöön. Haketta en ole kovin paljon kompostoriin laittanut, koska olen huomannut sen hidastavan rajusti kompostorin toimintaa jopa kesäkuumilla.

      • päi

        Mun porukoilla ei kompostori ole ikinä ollut jäässä, joskus on komposti käynyt niin kuumana, että on pitänyt kipata kylmää vettä päälle ettei kaikki madot läkähdy. Ovat madot olleet melkein pois kiipeämässä tiivisteitä pitkin, raukkaparat :)

        Eli toinen heidän kompostorinsa on joku Biolanin lämpökompostori, voittivat jostain arvonnasta, muuten eivät olisi ostaneet. Toinen sellainen kivennäköinen. Sitä edelsi vanhasta arkkupakastimesta tehty 400 litrainen kompostori. Kaikki nuo ovat toimineet mallikelpoisesti tuota ylikuumenemisongelma poislukien :)

        Heidän salojaan kompostoinnissa en tiedä, ainakin muistelen heidän kipanneen joskus aina pikkuisen ureavettä jos on toiminta hidastunut.


      • 1962
        päi kirjoitti:

        Mun porukoilla ei kompostori ole ikinä ollut jäässä, joskus on komposti käynyt niin kuumana, että on pitänyt kipata kylmää vettä päälle ettei kaikki madot läkähdy. Ovat madot olleet melkein pois kiipeämässä tiivisteitä pitkin, raukkaparat :)

        Eli toinen heidän kompostorinsa on joku Biolanin lämpökompostori, voittivat jostain arvonnasta, muuten eivät olisi ostaneet. Toinen sellainen kivennäköinen. Sitä edelsi vanhasta arkkupakastimesta tehty 400 litrainen kompostori. Kaikki nuo ovat toimineet mallikelpoisesti tuota ylikuumenemisongelma poislukien :)

        Heidän salojaan kompostoinnissa en tiedä, ainakin muistelen heidän kipanneen joskus aina pikkuisen ureavettä jos on toiminta hidastunut.

        Hei,
        minulla Biolanin kompostori ollut 6 vuotta, nelihenkisen perheen kaikki kompostoitavat biojätteet sopivat siihen talven ajalta. Olen laskenut että noin reilun litran/päivä (äkkiä määrä täyttyy, mandariinin kuoret, perunankuoret jne)jätemäärällä komposti toimii erinomaisesti. Muutaman päivä välein kun vie kompostoriin niin voima riittää. Itse en käytä ns. biojätepusseja, olen huomannut että kovin hitaasti hajoavat. Suoraan kannellisesta astiasta kaadan. Ekana käyttötalvena oli jäätymisongelmaa mutta kuivikkeen lisäämisen ansiosta ei ongelmia ole ollut. Kompostointiin tarkoitettua kuiviketta laitetaan saman verran kuin kompostoitavaa ainesta. Moni nuukailee ja komposti jäätyy...
        Jos tulee kovat pakkaset ja kompostorin lämpö laskee/jäätyy niin isot mehukanisterit tms kiehuvaa vettä täyteen niin komposti on helposti sulatettavissa/ 30 asteen pakkasten lauhtumisvaiheessa ennaltaehkäistävissä. Ns. kompostiherätteet ovat turhia, oman kynnenalusen bakteerimäärä on sopiva mikäli epäilee ettei kompostissa ole tarpeeksi mikrobeja... käymässäni kompostointikoulutuksessa niin kerrottiin.
        Olen tyhjentänyt syksyisin lähes koko kompostorin sisällön lehtikompostin väliin ja jättänyt pohjalle kompostointiin tarkoitettua kuorikatetta noin 5-10 cm ja noin 20 cm vanhaa kompostia päälle.
        Kompostointi on hieno tapa vähentää kaatopaikkajätteen määrää, uskon että kuuma vesi kanisterissa ratkaiseen jäätymisongelmasi ja saa kompostorisi uudelleen eloon!


      • Ihmetys ??

        Saan kaikki jätteet hyötykäyttöön vaikka kompostit jäätyisikin. Viisas ihminen hankkii kaksi kompostia eikä mitään kalliita pika kompostoreita. Mitä järkeä on kompostoida jos sinne pitää kaikkee kalliita sekoite aineita ostaa? Hyvää halpaa kompostia saa jos antaa ajan tehdä tehtävänsä (jäätyminen ei haittaa mitään) ilman mitään kalliita sekoitteita tai vaivaamista. Tyhmiä kun ihmiset ovat niin olkoon jos eivät usko. Miten ennen saatiin kompostia ilman mitään kalliita sekoitteita ja vaivalloista kompostin sekoittamista? Niin, ei ollut kiire!

        Millä olet muka hakkeen hidastavan toimintaa? Oletko oikein biologisia tutkimuksia tehnyt? Oli sitten mikä kompostori tahansa niin suomessa jäätyy jokainen jos se ulkona on. Joillain voi vain mielikuvitus saada pöntön toimimaan ympäri vuoden. Itselleni riittää se ilmainen komposti jäte mutta en ole koskaan ostanut mitään herätteitä tms. muita humpuukeja. Kaksi kompostia riittää ja kun mitään pika kompostia en tarvitse niin pöntöt toimii täydellisesti ilman mitään kalliita humpuukeja mitä markkinoidaan. rahastaa voidaan tyhmillä mitä vaan jos ei omaa älliä ole päässä vähääkään.

        Tuttava puutarhureillakin oli kaksi kompostoria tavallista jotka jäätyivät joka talvi. Eivätkä hekään laittaneet sinne mitään kaupan kalliita aineita. Minulla on vanha artikkeli puutarha lehdestä joita minulle on tullut ainakin viisitoista vuotta kuinka kompostoidaan ilman mitään vaivaa. Tämä nykyinen kompostointi keksintö on kaupallinen ainoastaan jotta saadaan silläkin rahat tyhmiltä ihmisiltä pois!


      • Combo
        Ihmetys ?? kirjoitti:

        Saan kaikki jätteet hyötykäyttöön vaikka kompostit jäätyisikin. Viisas ihminen hankkii kaksi kompostia eikä mitään kalliita pika kompostoreita. Mitä järkeä on kompostoida jos sinne pitää kaikkee kalliita sekoite aineita ostaa? Hyvää halpaa kompostia saa jos antaa ajan tehdä tehtävänsä (jäätyminen ei haittaa mitään) ilman mitään kalliita sekoitteita tai vaivaamista. Tyhmiä kun ihmiset ovat niin olkoon jos eivät usko. Miten ennen saatiin kompostia ilman mitään kalliita sekoitteita ja vaivalloista kompostin sekoittamista? Niin, ei ollut kiire!

        Millä olet muka hakkeen hidastavan toimintaa? Oletko oikein biologisia tutkimuksia tehnyt? Oli sitten mikä kompostori tahansa niin suomessa jäätyy jokainen jos se ulkona on. Joillain voi vain mielikuvitus saada pöntön toimimaan ympäri vuoden. Itselleni riittää se ilmainen komposti jäte mutta en ole koskaan ostanut mitään herätteitä tms. muita humpuukeja. Kaksi kompostia riittää ja kun mitään pika kompostia en tarvitse niin pöntöt toimii täydellisesti ilman mitään kalliita humpuukeja mitä markkinoidaan. rahastaa voidaan tyhmillä mitä vaan jos ei omaa älliä ole päässä vähääkään.

        Tuttava puutarhureillakin oli kaksi kompostoria tavallista jotka jäätyivät joka talvi. Eivätkä hekään laittaneet sinne mitään kaupan kalliita aineita. Minulla on vanha artikkeli puutarha lehdestä joita minulle on tullut ainakin viisitoista vuotta kuinka kompostoidaan ilman mitään vaivaa. Tämä nykyinen kompostointi keksintö on kaupallinen ainoastaan jotta saadaan silläkin rahat tyhmiltä ihmisiltä pois!

        Olet taas pa***ntanut kirjoituksesi niin tuohduksissa, etten ihan täysin lukemaani ymmärrä. Minulla on kuitenkin kaksi kompostoria, joista toinen lämpökompostori, sekä lisäksi puutarhajätteelle häkkikomposti. Lämpökompostoriin laitan talousjätteen, koska käsittääkseni taajama-alueella on kielletty talousjätteen laittaminen suojaamattomaan kompostiin rotta-ongelman vuoksi. Lämpökompostori on täynnä talousjätteestä ja kompostiin en talousjätettä kanna. Ei-lämpökompostorissa säilytän kompostikamaa jälkikompostoitumassa.
        Kysyit: "Millä olet muka hakkeen hidastavan toimintaa?" Jos tarkoitat millä olen HAVAINNUT hakkeen hidastavan toimintaa, niin vastaus on, että nenällä ja silmillä. Kun kesällä kompostori toimi ja pöhisi 70 asteisena lähti siitä ilmoille voimakas "tuoksu". "Tuoksua" hillitäkseni lisäsin kompostoriin haketta, jolloin hajut loppuivat, mutta niin tippui kompostorin lämpötilakin.

        Koska Sinulle Ihmetys?? tuntuu tuo kalliiden sekoiteaineiden käyttämisen estäminen olla oikein elämäntyö voin ilokseni ilmoittaa, että ainoa lisäaine, jota minä kompostoidesssani käytän on loraus ureaa silloin tällöin. Tosin en pidä niitä ihmisiä, jotka haluavat jotain herätettä kompostoinnissaan käyttää, yhtään sen tyhmempänä kuin muitakaan.

        Kun taas vastaat tähän viestiin niin rauhoitupa ensin ja laske vaikkapa kymmeneen. Saat viestistäsikin paljon selkeämmän ja johdonmukaisemman. Ihmettelen kuitenkin kuinka tällainenkin aihe kuin kompostointi saa tunteesi kuohumaan näinkin voimakkaana, että nimittelet palstalla ihmisiä.


      • Biolanisti.

        talvella. Ei niitä tarvitse pitää silloin edes raollaan. Kyllä se tarvitsemansa ilman repii jostain raosta.
        Kyllä se jäätyy sen takiakin sitten.
        Ja yli puolillaan ainakin pitää olla tavaraa sisällä koko ajan.

        Minähän taidankin olla oikein hyvä kompostoija :) .


      • Biolanisti.
        Ihmetys ?? kirjoitti:

        Saan kaikki jätteet hyötykäyttöön vaikka kompostit jäätyisikin. Viisas ihminen hankkii kaksi kompostia eikä mitään kalliita pika kompostoreita. Mitä järkeä on kompostoida jos sinne pitää kaikkee kalliita sekoite aineita ostaa? Hyvää halpaa kompostia saa jos antaa ajan tehdä tehtävänsä (jäätyminen ei haittaa mitään) ilman mitään kalliita sekoitteita tai vaivaamista. Tyhmiä kun ihmiset ovat niin olkoon jos eivät usko. Miten ennen saatiin kompostia ilman mitään kalliita sekoitteita ja vaivalloista kompostin sekoittamista? Niin, ei ollut kiire!

        Millä olet muka hakkeen hidastavan toimintaa? Oletko oikein biologisia tutkimuksia tehnyt? Oli sitten mikä kompostori tahansa niin suomessa jäätyy jokainen jos se ulkona on. Joillain voi vain mielikuvitus saada pöntön toimimaan ympäri vuoden. Itselleni riittää se ilmainen komposti jäte mutta en ole koskaan ostanut mitään herätteitä tms. muita humpuukeja. Kaksi kompostia riittää ja kun mitään pika kompostia en tarvitse niin pöntöt toimii täydellisesti ilman mitään kalliita humpuukeja mitä markkinoidaan. rahastaa voidaan tyhmillä mitä vaan jos ei omaa älliä ole päässä vähääkään.

        Tuttava puutarhureillakin oli kaksi kompostoria tavallista jotka jäätyivät joka talvi. Eivätkä hekään laittaneet sinne mitään kaupan kalliita aineita. Minulla on vanha artikkeli puutarha lehdestä joita minulle on tullut ainakin viisitoista vuotta kuinka kompostoidaan ilman mitään vaivaa. Tämä nykyinen kompostointi keksintö on kaupallinen ainoastaan jotta saadaan silläkin rahat tyhmiltä ihmisiltä pois!

        Usko nyt vaan, että kompostori ei jäädy talvella...ei jäädy!!!
        En käytä myöskään mitään kaupan aineita siihen, turvetta joskus heitän sekaan. Olen kyllä ostanut kaupasta sellaisen säkin, missä on haketta, mutta se on ollut pari vuotta autotallissa, hieman on vajentunut.

        Se jauhemainen hiiva on muuten hyvä käynnistäjä, jos epäileekään käynnin hidastumista. Sitä lämpimään veteen ja kompostin sekaan.

        Avot, sano se naapurin Iivanankin, kun SEN näki. Ja vot, vot, kun näki kaksi.


      • Biolanisti.
        Combo kirjoitti:

        Olet taas pa***ntanut kirjoituksesi niin tuohduksissa, etten ihan täysin lukemaani ymmärrä. Minulla on kuitenkin kaksi kompostoria, joista toinen lämpökompostori, sekä lisäksi puutarhajätteelle häkkikomposti. Lämpökompostoriin laitan talousjätteen, koska käsittääkseni taajama-alueella on kielletty talousjätteen laittaminen suojaamattomaan kompostiin rotta-ongelman vuoksi. Lämpökompostori on täynnä talousjätteestä ja kompostiin en talousjätettä kanna. Ei-lämpökompostorissa säilytän kompostikamaa jälkikompostoitumassa.
        Kysyit: "Millä olet muka hakkeen hidastavan toimintaa?" Jos tarkoitat millä olen HAVAINNUT hakkeen hidastavan toimintaa, niin vastaus on, että nenällä ja silmillä. Kun kesällä kompostori toimi ja pöhisi 70 asteisena lähti siitä ilmoille voimakas "tuoksu". "Tuoksua" hillitäkseni lisäsin kompostoriin haketta, jolloin hajut loppuivat, mutta niin tippui kompostorin lämpötilakin.

        Koska Sinulle Ihmetys?? tuntuu tuo kalliiden sekoiteaineiden käyttämisen estäminen olla oikein elämäntyö voin ilokseni ilmoittaa, että ainoa lisäaine, jota minä kompostoidesssani käytän on loraus ureaa silloin tällöin. Tosin en pidä niitä ihmisiä, jotka haluavat jotain herätettä kompostoinnissaan käyttää, yhtään sen tyhmempänä kuin muitakaan.

        Kun taas vastaat tähän viestiin niin rauhoitupa ensin ja laske vaikkapa kymmeneen. Saat viestistäsikin paljon selkeämmän ja johdonmukaisemman. Ihmettelen kuitenkin kuinka tällainenkin aihe kuin kompostointi saa tunteesi kuohumaan näinkin voimakkaana, että nimittelet palstalla ihmisiä.

        Voi melkein kuvitella, että olet nainen, niin on järki toiminnassa.
        No kyllähän miehetkin ajattelevat.


      • Combo
        Biolanisti. kirjoitti:

        Voi melkein kuvitella, että olet nainen, niin on järki toiminnassa.
        No kyllähän miehetkin ajattelevat.

        Olen Mies ja on meitä (harvoja) miehiäkin, joilla järki juoksee...


    • rentun ruusu

      Hyvin hoidettu komposti ei jäädy eikä haise kun mullalle.

      • kevätkaiho

        Nyt lämpötila nousussa, asteita jo 35. Olimme aikasemmin lomalla joten muutamaan päivään ei lisätty mitään kompostoriin, joten laskihan se lämpötila nollaan. Joskin ei umpijäähän kun kokeilin sekoitella. Nyt olen sitten laittanut kompostieliksiiriä pari ruokalusikallista n. 2 litraan biojätettä. En tiedä onko tälläkin vaikutusta lämpötilaan mutta ainakin olettaisin niin. Kiitos asiallisille vastaajille. Me alottelevat kompostoijat tarvitsemme vielä neuvoja ja tukea tähän hommaan onnistuaksemme. Emme negatiivistä palautetta...


      • vanha tekijä
        kevätkaiho kirjoitti:

        Nyt lämpötila nousussa, asteita jo 35. Olimme aikasemmin lomalla joten muutamaan päivään ei lisätty mitään kompostoriin, joten laskihan se lämpötila nollaan. Joskin ei umpijäähän kun kokeilin sekoitella. Nyt olen sitten laittanut kompostieliksiiriä pari ruokalusikallista n. 2 litraan biojätettä. En tiedä onko tälläkin vaikutusta lämpötilaan mutta ainakin olettaisin niin. Kiitos asiallisille vastaajille. Me alottelevat kompostoijat tarvitsemme vielä neuvoja ja tukea tähän hommaan onnistuaksemme. Emme negatiivistä palautetta...

        Kyllä kompostori tahtoo jäätyä pakkasilla,ainakin jos ei tule tavaraa kovin paljon. Meillä on kaksihenkinen perhe,eikä jätettä kauhean paljon tule.Tänä syksynä aloimme täyttää vain 2-osaisen kompostorin toista puolta koemielessä, toisella puolella on ainakin aluksi styroxlevyjä täytteenä.Katsotaan miten käy. Nyt se on ainakin sula ja lämmin,mutta eipä ole ollut pakkasiakaan.Ureaa ei kannata ostaa,isäntä vaan asialle välillä kompostorille,ajaa saman asian. Vanha konsti jostain puutarhalehdestä.Meillä ainakin keväällä ilmojen lämmettyä alkaa kompostori heti lämpiämään,kun mies on siellä asioinut.Miehelle se on helpompaa.Voi tietenkin käyttää pottaakin.


      • Rraikku
        vanha tekijä kirjoitti:

        Kyllä kompostori tahtoo jäätyä pakkasilla,ainakin jos ei tule tavaraa kovin paljon. Meillä on kaksihenkinen perhe,eikä jätettä kauhean paljon tule.Tänä syksynä aloimme täyttää vain 2-osaisen kompostorin toista puolta koemielessä, toisella puolella on ainakin aluksi styroxlevyjä täytteenä.Katsotaan miten käy. Nyt se on ainakin sula ja lämmin,mutta eipä ole ollut pakkasiakaan.Ureaa ei kannata ostaa,isäntä vaan asialle välillä kompostorille,ajaa saman asian. Vanha konsti jostain puutarhalehdestä.Meillä ainakin keväällä ilmojen lämmettyä alkaa kompostori heti lämpiämään,kun mies on siellä asioinut.Miehelle se on helpompaa.Voi tietenkin käyttää pottaakin.

        Isännän kompostiin menevät kuona-aineet kannattaa sekoittaa veteen ennekuin laittaa kompostiin. Mustaakseni joku 50-50 olisi sopiva suhde. Isännän omat aineet kun ovat melko jytyä kamaa. Tietääkseni.


    • Kynttilälyhty

      Vuosien kuumavesipäniköiden kanssa tuhraamisen
      seurauksena ratkaisin asian seuraavasti.
      "Turhien tavaroiden varastosta" löytyi vanha kynttilälyhty - sellainen peltinen - 15cm x 15cm x25cm. Avasin alaluukun ja kaivoin lapiolla kompostimassaan reilun kolon johon asetin lyhdyn. Töyttöluukun kautta työnsin kepillä massan läpi muutaman kynttiläkoperoon asti ulottuvat "ilmastointireiän", jonka jälkeen laitoin lyhtyyn 60 tuntia palavan öljykynttilän ja tietysti siihen tulen. Alaluukku kiinni ja sillä selvä.
      Kolmen vuoden kokemukset ovat olleet hyvät eli lämmönlähde toimii kovillakin pakkasilla. Kynttilää kannattaa polttaa vain silloin kun lämpötila uhkaa laskea liian alhaiseksi.
      Pitää tietenkin huolehtia siitä, että kompostimassan sekoitus- ja kosteussuhteet ovat pieneliö- ja bakteeritoiminnoille otolliset.

      • Biolanisti.

        Saavat tulla käsiään lämmittelemään liekkien loimuun.
        Oikein naurattaa, kun sitä kuvittelee.
        Mutta hyvä idea tuokin vain on.

        Mukavaa, kun on kevät tulossa ja päästään taasen tositoimiin puutarhassa. Nyt se jää vain tuohon kompostointiin.


    • ..............................

      Biolanin kompostikäymälä koostuu kahdesta sisäkkäisestä vaipasta joiden välissä on ilmatila.
      (O)
      Talvikäytössä voi joskus kompostin lämpötila laskea liian alas, mikä hidastaa prosessia.
      Olen miettinyt, että voisiko kompostin sisävaipan ympärille kiertää muoviputkea kiepille. Tähän muovikieppiin voisi sitten tarvittaessa johtaa lämmintä nestettä...
      Olis ainakin helpompaa ja hygieenisempää kuin sisällön tonkiminen.
      Täytyy rakentaa tämä systeemi itse ja raportoida tuloksista.

    • kokeillut

      Jos tuttavilla tai naapurissa on esim. hevosia voi hieman jätöksiä hakea kompostin pinnalle johan pysyy toiminnassa kovat pakkaset uhkaa . Myös kannen aikaisuja voi silloin harventaa ja kuivikeseoksen viedä huoneen lämpöisenä

    • Anonyymi

      Ostin Sula-kompostorin lämmitimen. Seuraavana päivänä tuli höyryä. Se ollut nyt kuukauden käytössä. Toinen vaihtoehto on pelata kuumavesikanisterien kanssa. Muista käyttää myös kuivikkeuta riityävästi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe