Miten pitäisi suhtautua siihen!? Olen 22 ja kävin verikokeissa mahan takia. Kilpirauhas arvot olivat aika rajoilla että nyt pitää kuulemma mennä joskus helmikuussa uudestaan kokeisiin. Eli tässä joutuu ns. tarkkailuun. Jossain väitettiin että liikatoiminta on erittäin vaarallista. Mikä siitä tekee niin vaarallista. Yritin etsiä selitystä netistä mutta enpäs löytänyt...
Kilpirauhasen liikatoiminta
29
3769
Vastaukset
- ...
... lähinnä nuo pahat pumppuoireet, joita voipi tulla kun on enempi liikkistä. Jos sulla nyt ei oo pahoja oireita, tuskin olet hengenvaarallisessa tilassa (eihän sua ois mihinkään tarkkailuun jätetty, jos siltä näyttäis) - mutta toki kannattaa tarkkailla, jos haiskahtaa siltä, että tosissaan liikatoimintaan päin olet menossa.
Niin, millä rajoilla ne sun arvot oli?nyt lääkäriltä. s-tsh 0.47 eli ihan normaali. Tuon luvun pitäisi olla 0.5-0.42 välillä.
Seuraava s-t4-v 17 kun sen pitäisi olla 10-17 välillä. Vai pitäisikö sen olla tuolla välillä kun tuntuu liikkuvan monenlaista tietoa tuosta luvusta? Jossain oli että tuo saisi ylimmillään olla 18-21!?- -klup-
BelieveItOrNot kirjoitti:
nyt lääkäriltä. s-tsh 0.47 eli ihan normaali. Tuon luvun pitäisi olla 0.5-0.42 välillä.
Seuraava s-t4-v 17 kun sen pitäisi olla 10-17 välillä. Vai pitäisikö sen olla tuolla välillä kun tuntuu liikkuvan monenlaista tietoa tuosta luvusta? Jossain oli että tuo saisi ylimmillään olla 18-21!?Viitearvot vaihtelevat labroittain, siitä johtuu nuo erot.
- ...
nyt lääkäriltä. s-tsh 0.47 eli ihan normaali. Tuon luvun pitäisi olla 0.5-0.42 välillä.
Seuraava s-t4-v 17 kun sen pitäisi olla 10-17 välillä. Vai pitäisikö sen olla tuolla välillä kun tuntuu liikkuvan monenlaista tietoa tuosta luvusta? Jossain oli että tuo saisi ylimmillään olla 18-21!?... tosiaan näyttäis, että liikkikseen päin ois menossa (sun arvoja pitää siis verrata teidän rajoihin) - ei kuitenkaan ole syytä paniikkiin, kun et hirveästi oireile. Jos oireet pahenee, pyydä kontrollit aiemmin.
- merjaliisa
... kirjoitti:
... tosiaan näyttäis, että liikkikseen päin ois menossa (sun arvoja pitää siis verrata teidän rajoihin) - ei kuitenkaan ole syytä paniikkiin, kun et hirveästi oireile. Jos oireet pahenee, pyydä kontrollit aiemmin.
Nuohan ovat normaalit arvot.
Itsellä on TSH 0,2 ja T4V 18 ja olo on hyvä. En tiedä onko eroa siinä, että minulla on noi arvot lääkityksen ansiosta, verrattuna siihen jos toisella on liki samanlaiset ilman lääkitystä. - ...
merjaliisa kirjoitti:
Itsellä on TSH 0,2 ja T4V 18 ja olo on hyvä. En tiedä onko eroa siinä, että minulla on noi arvot lääkityksen ansiosta, verrattuna siihen jos toisella on liki samanlaiset ilman lääkitystä.... on todellakin eroa. Yleensä terveiden ihmisten TSH on jotain 1-2 - lääkityt on asia erikseen. Ja jos oireetkin alkaa viitata liikatoimintaan päin... ;)
- merjaliisa
... kirjoitti:
... on todellakin eroa. Yleensä terveiden ihmisten TSH on jotain 1-2 - lääkityt on asia erikseen. Ja jos oireetkin alkaa viitata liikatoimintaan päin... ;)
jonkun lähteen eli kirjan tai nettilinkin (mieluummin) missä joku asiantuntija sanoo noin. Nettipalstoilla puhutaan paljon kaikenlaista luuloa.
... kirjoitti:
... tosiaan näyttäis, että liikkikseen päin ois menossa (sun arvoja pitää siis verrata teidän rajoihin) - ei kuitenkaan ole syytä paniikkiin, kun et hirveästi oireile. Jos oireet pahenee, pyydä kontrollit aiemmin.
arvo on muutenvaan korkea. Laskee aikanaan ehkä. Olin ollut kipeä juuri ennen mittausta... Eikä oireita ole juurikaan joten en tiedä jaksanko mennä mihinkään kokeisiin. Jos menisi sitten kun oireita tule jos tulee...
- merjaliisa
arvo on muutenvaan korkea. Laskee aikanaan ehkä. Olin ollut kipeä juuri ennen mittausta... Eikä oireita ole juurikaan joten en tiedä jaksanko mennä mihinkään kokeisiin. Jos menisi sitten kun oireita tule jos tulee...
tee niin
- ...
merjaliisa kirjoitti:
jonkun lähteen eli kirjan tai nettilinkin (mieluummin) missä joku asiantuntija sanoo noin. Nettipalstoilla puhutaan paljon kaikenlaista luuloa.
... on yks linkki. Tavoite vajislääkitykselle TSH 1-2 on just siks, että se on yleensä ottaen terveiden normaalitaso.
http://www.terveysportti.fi/pls/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=210
TSH:n säädöstä; hoidon yksilöllisyys
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=61&submenu=35
TSH voidaan joutua säätämään nollille siksi, että T4V olis tarpeeks korkea, jotta T3:a olis käytössä riittävästi (vajaatoiminen rauhanen ei tuota sitäkään tarpeeksi ja T4->T3 -muunto ei välttämättä toimi muuten riittävästi) - merjaliisa
... kirjoitti:
... on yks linkki. Tavoite vajislääkitykselle TSH 1-2 on just siks, että se on yleensä ottaen terveiden normaalitaso.
http://www.terveysportti.fi/pls/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=210
TSH:n säädöstä; hoidon yksilöllisyys
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=61&submenu=35
TSH voidaan joutua säätämään nollille siksi, että T4V olis tarpeeks korkea, jotta T3:a olis käytössä riittävästi (vajaatoiminen rauhanen ei tuota sitäkään tarpeeksi ja T4->T3 -muunto ei välttämättä toimi muuten riittävästi)ensimmäisestä linkistä tuliEndokrinologiyhdistyksen etusivu, toisesta piiitkä artikkeli. Eli vähän tarkemmat tiedot, mistä kohdasta asia löytyy.
- ...
merjaliisa kirjoitti:
ensimmäisestä linkistä tuliEndokrinologiyhdistyksen etusivu, toisesta piiitkä artikkeli. Eli vähän tarkemmat tiedot, mistä kohdasta asia löytyy.
... luentolyhennelmiin ja "Mikä on normaali tyreotropiinitaso" tai jotain sinnepäin ja toisessa sinne alas mainittuun "Hoidon yksilöllisyyteen".
- merjaliisa
... kirjoitti:
... luentolyhennelmiin ja "Mikä on normaali tyreotropiinitaso" tai jotain sinnepäin ja toisessa sinne alas mainittuun "Hoidon yksilöllisyyteen".
Kummastakaan ei löydy tukea sille että terveiden TSH-arvot olisivat korkeammat kuin lääkityksellä olevien. Sen sijaan puhutaan kyllä siitä että ne ovat yksilölliset. Luetkohan sieltä nyt jotakin mitä haluat siellä lukevan?
- ...
merjaliisa kirjoitti:
Kummastakaan ei löydy tukea sille että terveiden TSH-arvot olisivat korkeammat kuin lääkityksellä olevien. Sen sijaan puhutaan kyllä siitä että ne ovat yksilölliset. Luetkohan sieltä nyt jotakin mitä haluat siellä lukevan?
... hyvänen aika. Onko tässä nyt joku ongelma?? Siinähän Välimäen artikkelissakin lukee, että lääkityksellä TSH:n voi säätää vaikka nollille, jotta oireet poistuu ja perusteetkin sille - lääkitsemättömien "nollat" viittaa kyllä liikatoimintaan ja sehän on ihan tosiasia.
Voishan sunkin lääkityksen säätää sinne TSH 1-2 - - tai vaikka minne tahansa TSH 0,4-2,5 - olisiko olosi silloin koko ajan yhtä hyvä kuin nyt? Sitähän voit vaikka kokeilla. - merjaliisa
... kirjoitti:
... hyvänen aika. Onko tässä nyt joku ongelma?? Siinähän Välimäen artikkelissakin lukee, että lääkityksellä TSH:n voi säätää vaikka nollille, jotta oireet poistuu ja perusteetkin sille - lääkitsemättömien "nollat" viittaa kyllä liikatoimintaan ja sehän on ihan tosiasia.
Voishan sunkin lääkityksen säätää sinne TSH 1-2 - - tai vaikka minne tahansa TSH 0,4-2,5 - olisiko olosi silloin koko ajan yhtä hyvä kuin nyt? Sitähän voit vaikka kokeilla.pyysin lähdettä jossa vahvistetaan väitteesi että lääkityillä TSH on erilainen kuin lääkitsemättömillä. Kummassakaan noista lähteistä ei sitä sanota. Minusta tuollaisia väitteitä ei pidä esittää jos se perustuu vain luuloon. Missään muualla en ole sellaista kuullut.
- ...
merjaliisa kirjoitti:
pyysin lähdettä jossa vahvistetaan väitteesi että lääkityillä TSH on erilainen kuin lääkitsemättömillä. Kummassakaan noista lähteistä ei sitä sanota. Minusta tuollaisia väitteitä ei pidä esittää jos se perustuu vain luuloon. Missään muualla en ole sellaista kuullut.
... se välttämättä sen kummempi ole, jos ei sitä lääkityksellä säädä ;).
Turhaan voivottelet, olen kuitenkin paikallisen johtavan endon hoidossa ja hänkin tietää, että lääkityillä voi joutua säätämään arvot paremmiksi (eli TSH:t alas ja T4V:t ylös)kuin riittäis terveenä lääkitsemättömänä - just siksi, että sitä T3:a olis riittävästi - tai jopa ottaa T3:a vielä erikseen purkistakin, niinkuin Välimäkikin suosittelee.
Suomeksi on vain huono etsiä linkkejä (kun täällä hoitokin on monesti mitä sattuu) ja englanniksi on jo liikaakin ;). - merjaliisa
... kirjoitti:
... se välttämättä sen kummempi ole, jos ei sitä lääkityksellä säädä ;).
Turhaan voivottelet, olen kuitenkin paikallisen johtavan endon hoidossa ja hänkin tietää, että lääkityillä voi joutua säätämään arvot paremmiksi (eli TSH:t alas ja T4V:t ylös)kuin riittäis terveenä lääkitsemättömänä - just siksi, että sitä T3:a olis riittävästi - tai jopa ottaa T3:a vielä erikseen purkistakin, niinkuin Välimäkikin suosittelee.
Suomeksi on vain huono etsiä linkkejä (kun täällä hoitokin on monesti mitä sattuu) ja englanniksi on jo liikaakin ;).osaan kyllä englantia...
mutta mitkään keskustelupalstalähteet ei kelpaa. Asiallinen lähde pitää olla.
Ihmettelen vaan että annoit tuollaiset linkit joissa ei ollut mitään tietoa. Se että olet "paikallisen johtavan endon hoidossa ja hänkin tietää..." ei ole mikään todiste siitä että lääkityn ihmisen TSH on korkeampi kuin terveen. Älä kiemurtele.
Onko nyt kyse on omasta luulostasi eikä tosiasiasta? - ...
merjaliisa kirjoitti:
osaan kyllä englantia...
mutta mitkään keskustelupalstalähteet ei kelpaa. Asiallinen lähde pitää olla.
Ihmettelen vaan että annoit tuollaiset linkit joissa ei ollut mitään tietoa. Se että olet "paikallisen johtavan endon hoidossa ja hänkin tietää..." ei ole mikään todiste siitä että lääkityn ihmisen TSH on korkeampi kuin terveen. Älä kiemurtele.
Onko nyt kyse on omasta luulostasi eikä tosiasiasta?... ristus. Nythän sekoilet itse ja puhut "lääkityn korkeammasta TSH:sta". Olen kyllä varmistellut "nettitietojanikin" lääkäriltäni että siitä nyt on sinun turha inttää.
Välimäen tekstistä: "Tällaisissa tilanteissa potilas ei voi hyvin, vaikka biokemiallinen tulos vaikuttaa hyvältä. Ilmiön taustalla voi olla kudosten erilainen herkkyys tyroksiinille ja viime kädessä trijodityroniinille, joka on varsinainen aktiivinen metaboliitti kudostasolla." - tässä viitataan juuri siihen T3:een - "Väsymysoireessa TSH-arvo saa olla normaaliarvojen alapuolella, kunhan T4V-arvo on viitealueella." Olen pahoillani, ettei suomeksi (tuskin enkuksikaan) löydy "rautalankalinkkejä", joita nyt ilmeisesti tarvittaisiin.
Voit aivan vapaaasti uskoa mitä haluat - ole hyvä ja googlettele itse ja kysele lääkäriltäsi, ja päätä itse. Minä lopetan tämän keskustelun tähän ihan kiemurtelematta. - merjaliisa
... kirjoitti:
... ristus. Nythän sekoilet itse ja puhut "lääkityn korkeammasta TSH:sta". Olen kyllä varmistellut "nettitietojanikin" lääkäriltäni että siitä nyt on sinun turha inttää.
Välimäen tekstistä: "Tällaisissa tilanteissa potilas ei voi hyvin, vaikka biokemiallinen tulos vaikuttaa hyvältä. Ilmiön taustalla voi olla kudosten erilainen herkkyys tyroksiinille ja viime kädessä trijodityroniinille, joka on varsinainen aktiivinen metaboliitti kudostasolla." - tässä viitataan juuri siihen T3:een - "Väsymysoireessa TSH-arvo saa olla normaaliarvojen alapuolella, kunhan T4V-arvo on viitealueella." Olen pahoillani, ettei suomeksi (tuskin enkuksikaan) löydy "rautalankalinkkejä", joita nyt ilmeisesti tarvittaisiin.
Voit aivan vapaaasti uskoa mitä haluat - ole hyvä ja googlettele itse ja kysele lääkäriltäsi, ja päätä itse. Minä lopetan tämän keskustelun tähän ihan kiemurtelematta.mutta ilmeisesti ei saisi kysyä, kun näköjään hermostut.
Kysyjän arvot olivat: tsh 0.47, t4-v 17. Minä vastasin että ei ole liikatoimintaa, omat arvoni lääkityksellä ovat TSH 0,2 ja T4V 18 ja mietin että onko siinä eroa onko arvot lääkityksellä vai ei lääkityksellä. Vastasit: "Kyllä sillä...
on todellakin eroa. Yleensä terveiden ihmisten TSH on jotain 1-2 - lääkityt on asia erikseen."
Tähän nyt haluaisin selityksen. Mikä ero (ja asiallinen lähde) on sillä että arvot ovat luonnostaan nuo tai lääkityksellä saadut? Ymmärsin viestistäsi, että jos ei ole lääkitystä, niin nuo arvot kertovat liikatoiminnasta, mutta jos on lääkitys samat arvot eivät kerro liikatoiminnasta. Tälle haluaisin nyt asiallisen selityksen, jossa on jonkunkielinen lähde.
Ei tämä ole kiusaamista vaan sitä etten haluaisi itse levittää väärää tietoa pelkästään sen takia että olen uskonut nettipalstaväitettä. - merjaliisa
merjaliisa kirjoitti:
mutta ilmeisesti ei saisi kysyä, kun näköjään hermostut.
Kysyjän arvot olivat: tsh 0.47, t4-v 17. Minä vastasin että ei ole liikatoimintaa, omat arvoni lääkityksellä ovat TSH 0,2 ja T4V 18 ja mietin että onko siinä eroa onko arvot lääkityksellä vai ei lääkityksellä. Vastasit: "Kyllä sillä...
on todellakin eroa. Yleensä terveiden ihmisten TSH on jotain 1-2 - lääkityt on asia erikseen."
Tähän nyt haluaisin selityksen. Mikä ero (ja asiallinen lähde) on sillä että arvot ovat luonnostaan nuo tai lääkityksellä saadut? Ymmärsin viestistäsi, että jos ei ole lääkitystä, niin nuo arvot kertovat liikatoiminnasta, mutta jos on lääkitys samat arvot eivät kerro liikatoiminnasta. Tälle haluaisin nyt asiallisen selityksen, jossa on jonkunkielinen lähde.
Ei tämä ole kiusaamista vaan sitä etten haluaisi itse levittää väärää tietoa pelkästään sen takia että olen uskonut nettipalstaväitettä.jos et löydä asiallista lähdettä, älä anna mitään linkkejä, joissa ei sitä tietoa ole.
On parempi että sanot suoraan, ettei ole lähdettä mutta luulet, että niin on. Silloin voin suhtautua sanomisiisi juuri sellaisina kuin ne ovat: sinun väitteillesi, jolle ei ole sen kummempaa perustaa. - ...
merjaliisa kirjoitti:
mutta ilmeisesti ei saisi kysyä, kun näköjään hermostut.
Ei tämä ole kiusaamista vaan sitä etten haluaisi itse levittää väärää tietoa pelkästään sen takia että olen uskonut nettipalstaväitettä.... minulla ei ole aiheesta linkkiä, sillä en pidä yllä mitään linkkivarastoa minulle selvien asioiden tiimoilta enkä koe itselläni olevan tarvetta tätä enää selvitelläkään. Tutki itse, jos et sanaani usko.
Olen yrittänyt selittää sinulle MIKSI näin on aiemmissa viesteissä (eli lääkityillä voi olla alempi TSH ja korkeampi T4V) - en voi sille mitään ettet suostu yksinkertaista logiikkaa tajuamaan (ja Välimäen teksti voi kuulostaa äkikseltään epämääräiseltä, jolle sillekään en voi mitään). - merjaliisa
... kirjoitti:
... minulla ei ole aiheesta linkkiä, sillä en pidä yllä mitään linkkivarastoa minulle selvien asioiden tiimoilta enkä koe itselläni olevan tarvetta tätä enää selvitelläkään. Tutki itse, jos et sanaani usko.
Olen yrittänyt selittää sinulle MIKSI näin on aiemmissa viesteissä (eli lääkityillä voi olla alempi TSH ja korkeampi T4V) - en voi sille mitään ettet suostu yksinkertaista logiikkaa tajuamaan (ja Välimäen teksti voi kuulostaa äkikseltään epämääräiseltä, jolle sillekään en voi mitään).unohdetaan siis koko juttu. Asiasta ei ole olemassa lähteitä, ainakaan sinun tiedossasi. Jos olisit sanonut sen heti, ei olisi tarvinnut kummankaan jankuttaa.
- ...
merjaliisa kirjoitti:
Itsellä on TSH 0,2 ja T4V 18 ja olo on hyvä. En tiedä onko eroa siinä, että minulla on noi arvot lääkityksen ansiosta, verrattuna siihen jos toisella on liki samanlaiset ilman lääkitystä.tuo yks ketju liian pitkäksi.
Jos et luettua ymmärrä - eli lääkittynä TSH saa mennä viitteen alapuolelle tarvittaessa, kunhan muut arvot pysyvät normaaleina - niin kuin Välimäen tekstissä lukee - ja tosiasiana tedetään, että viitteen alapuolella oleva TSH viittaa normaalisti liikatoimintaan, minä en sille voi todellakaan mitään. - ...
... kirjoitti:
tuo yks ketju liian pitkäksi.
Jos et luettua ymmärrä - eli lääkittynä TSH saa mennä viitteen alapuolelle tarvittaessa, kunhan muut arvot pysyvät normaaleina - niin kuin Välimäen tekstissä lukee - ja tosiasiana tedetään, että viitteen alapuolella oleva TSH viittaa normaalisti liikatoimintaan, minä en sille voi todellakaan mitään.... alkuperäiselle sanoin, että hänen arvonsa ovat "menossa liikatoimintaan päin" - jostainhan se lääkäri tajusi nuo kilpirauhaskokeetkin ottaa - oisko vatsaoire viitannut siihen? Ei kai häntä muuten olis tarkkailuun pistetykään, jos näin ei olisi?
Ja edelleenkään ei ole mitään "luuloa", jos minuakin hoidetaan tuolta mainitulta pohjalta - mulla oli viimeks TSH 0,004. Pelkän tuon luvun perusteella voitais tuomita minut automaattisesti liikatoimintaiseksi, mutta muut arvot todistavat toista. Mutta turhaan kai minä tätä sulle yritän selittää ;). - merjaliisa
... kirjoitti:
... alkuperäiselle sanoin, että hänen arvonsa ovat "menossa liikatoimintaan päin" - jostainhan se lääkäri tajusi nuo kilpirauhaskokeetkin ottaa - oisko vatsaoire viitannut siihen? Ei kai häntä muuten olis tarkkailuun pistetykään, jos näin ei olisi?
Ja edelleenkään ei ole mitään "luuloa", jos minuakin hoidetaan tuolta mainitulta pohjalta - mulla oli viimeks TSH 0,004. Pelkän tuon luvun perusteella voitais tuomita minut automaattisesti liikatoimintaiseksi, mutta muut arvot todistavat toista. Mutta turhaan kai minä tätä sulle yritän selittää ;).olen koko ajan kysynyt lähdettä, missä nuo tiedot ovat ilmaistuna niin että tiedän asiantuntijan sanovan, että lääkitsemättömän arvot ovat erilaiset kuin lääkityn. Mutta tämä on nyt aivan turhaa, jos et ymmrärrä mitä tarkoittaa sana "lähde". Etkä ylipäätänsä ymmärrä mitä kysyin.
Välimäen artikkelissa tästä ei puhuta (eikä siinä toisessakaan). Jos sieltä tulkitsemalla se tieto löytyy, se on silloin tulkitsijan korvien välissä, ei siinä artikkelissa. En tosiaan kaipaa selityksiäsi, en ole niitä pyytänyt. Olet vain yksi nimetön nettikirjoittaja, et asiantuntija. - hähhäh
merjaliisa kirjoitti:
olen koko ajan kysynyt lähdettä, missä nuo tiedot ovat ilmaistuna niin että tiedän asiantuntijan sanovan, että lääkitsemättömän arvot ovat erilaiset kuin lääkityn. Mutta tämä on nyt aivan turhaa, jos et ymmrärrä mitä tarkoittaa sana "lähde". Etkä ylipäätänsä ymmärrä mitä kysyin.
Välimäen artikkelissa tästä ei puhuta (eikä siinä toisessakaan). Jos sieltä tulkitsemalla se tieto löytyy, se on silloin tulkitsijan korvien välissä, ei siinä artikkelissa. En tosiaan kaipaa selityksiäsi, en ole niitä pyytänyt. Olet vain yksi nimetön nettikirjoittaja, et asiantuntija."Olet vain yksi nimetön nettikirjoittaja, et asiantuntija." Miksi sitten kyselet netissä? Mistä tiedät, ettei kirjoittaja tunne asiaa hyvinkin?
- merjaliisa
hähhäh kirjoitti:
"Olet vain yksi nimetön nettikirjoittaja, et asiantuntija." Miksi sitten kyselet netissä? Mistä tiedät, ettei kirjoittaja tunne asiaa hyvinkin?
Voi että on vaikeeta.
Kysyin niitä lähteitä väitteidesi perusteeksi, en muuta. En itse enää kysele täällä, kun välillä saa vastaukseksi kaikenlaista huttua. Mutta myönnän kyllä, että nettipalstojen kautta olen alkujaan saanut perustiedot vajaatoiminnasta. Olen myös osannut etsiä netistä muita sivustoja. Tämä kaikki Internet-yhteyden hankkimisen jälkeen. Koulutus on antanut minulle kriittisen asenteen väitteisiin, vaikken terveydenhoitoalan koulutusta olekaan saanut.
"Mistä tiedät, ettei kirjoittaja tunne asiaa hyvinkin?" Tähän vastaan että lähtökohtaisesti täällä ei kukaan ole asiantuntija kuin omassa tapauksessaan, jos siinäkään. Jos väittää jotakin yleispätevää, se voi olla totta tai ei. Jos sille on lähde, niin siihen voi luottaa.
Kukaan ei voi todistaa itseään asiantuntijaksi vaikka kuinka väittäisi. Jos nimetön ihminen suomi24-palstalla väittää olevansa asiantuntija, sen väitteen pohja on köykäinen. Lisäksi jos ihminen kirjoittaa 'hormooni', hän ei voi olla asiantuntija. Riittääkö? Voin kyllä perustella asiaa vielä vaikka liuskan mittaisella tekstillä, mutta kyllä tämän pitäisi jo riittää. - mooses.
merjaliisa kirjoitti:
Voi että on vaikeeta.
Kysyin niitä lähteitä väitteidesi perusteeksi, en muuta. En itse enää kysele täällä, kun välillä saa vastaukseksi kaikenlaista huttua. Mutta myönnän kyllä, että nettipalstojen kautta olen alkujaan saanut perustiedot vajaatoiminnasta. Olen myös osannut etsiä netistä muita sivustoja. Tämä kaikki Internet-yhteyden hankkimisen jälkeen. Koulutus on antanut minulle kriittisen asenteen väitteisiin, vaikken terveydenhoitoalan koulutusta olekaan saanut.
"Mistä tiedät, ettei kirjoittaja tunne asiaa hyvinkin?" Tähän vastaan että lähtökohtaisesti täällä ei kukaan ole asiantuntija kuin omassa tapauksessaan, jos siinäkään. Jos väittää jotakin yleispätevää, se voi olla totta tai ei. Jos sille on lähde, niin siihen voi luottaa.
Kukaan ei voi todistaa itseään asiantuntijaksi vaikka kuinka väittäisi. Jos nimetön ihminen suomi24-palstalla väittää olevansa asiantuntija, sen väitteen pohja on köykäinen. Lisäksi jos ihminen kirjoittaa 'hormooni', hän ei voi olla asiantuntija. Riittääkö? Voin kyllä perustella asiaa vielä vaikka liuskan mittaisella tekstillä, mutta kyllä tämän pitäisi jo riittää.puhut asiaa. Nää on tällaasia juttupalstoja, joilta voi saada vertaistukea. Mutta aina pitää suhtautua varauksella varsinkin jos joku väittää olevansa asiantuntija.
- jotain--
Linkkejä
http://www.kilpirauhasliitto.fi/liika.htm
Kilpirauhasen ylitoiminta
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
Kilpirauhasfoorumi :: Päävalikko
Foorumilta saat vertaistukea, siellä on mukavaa sakkia, suosittelen kyläilyä ;o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1881341Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53712
- 33692
- 60689
- 47670