Tositarina

En osannut päättää, mille palstalle tämän laittaisin, joten päädyin tänne huuhaalle - sillä täällä se järki enimmäkseen asuu, muualla se seisoo....

No - asiaan:

Kansakoulun ensimmäisellä luokalla koin kummia (KAUAN sitten):

yksi luokkamme oppilaista osasi lukea jo kouluun tullessaan. Ei kait pitäisi olla mahdollista opettamatta, joten kysyinkin häneltä asiasta tarkemmin.

Hän oli kerran äitinsä kanssa mennyt kauppaan, ja tapojensa mukaisesti uteliaana lähti tutkimaan, mitä milläkin hyllyllä on. Äitinsä jäi tarinoimaan kauppiaan kanssa ja työrauha oli taattu.

Kunnes vähän ajan kuluttua kauppias kuuli hyllyjen välistä tämän pojan puhuvan - itsekseen, he luulivat ensin. No, ei kun katsomaan tarkemmin ja järkytys oli ilmeinen: pikkukaveri lueskeli kaikessa rauhassa kahvipakettien ja sensellaisten tuoteselosteita, etikettejä jne. Eihän siinä mitään, mutta hänelle oli kertynyt ikää tuolloin vasta kunnioitettavat 3,5 vuotta.....

Äitinsä oli ihmeissään ja kotiin päästyään poika sai päivän sanomalehden eteensä ja käskyn lukea päivän uutisia ja muutakin. No - poika teki työtä käskettyä ja luki ulkomaanuutisia tylyn kylmästi, kun kerran pyydettiin.

Koulussa oli sitten tylsää, kun muiden opetellessa lukemisen jaloa taitoa ei ollut muuta tekemistä kun lukea aapinen sananmukaisesti kannesta kanteen - aina kirjan painopaikkaa ja -vuotta myöten....

Tavaaminen tuntui aluksi oudolta, muttta tämä niin välttämätön taito omaksuttiin varsin nopeasti.

Siinä tarina, sikäli kun sen äkkiseltään muistan.

Mitä mieltä olette - miten kertomani tarina on mahdollista? Sillä se on tosi, olen kysellyt siitä myöhemminkin eikä ole muuksi muuttunut. Eihän 3,5 vuotiaan pitäisi ihmisjärjen mukaan vielä osata lukea.......!

Niin - huomenta kaikille, t. MM.

7

1437

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perskuti

Kaikki on mahdollista "melkein"...

On maita missä ei ole syntymätodistusta, joten jokainen on sen ikäinen kuin hänen sanotaan olevan.

Joka tapauksessa MM..Hyvää huomenta:=)

• sola"

olipas kehittynyt pikkuheppu..mä opin lukemaan vasta 4 vuotiaana..en tosin tuoteselosteita kaupassa, vaan A.Ankkaa.

Ihan humps se tapahtui. Osasin jo kirjaimet ja yhtäkkiä niistä tuli sanoja..hieno fiilis :))))

• ja mä en osaa viäläkään lukee... tai en ainakaan aina ymmärrä lukemaani...

Lumipyryistä huamenta täältä meiltä sinne teille;)

• sola"
        a-v kirjoitti:

ja mä en osaa viäläkään lukee... tai en ainakaan aina ymmärrä lukemaani...

Lumipyryistä huamenta täältä meiltä sinne teille;)

osaa tavata..ja ymmärrän lukemani omalla tavallani.. ;)

• sola" kirjoitti:

osaa tavata..ja ymmärrän lukemani omalla tavallani.. ;)

täs on se, että kaiken, mitä mä itte haluan lukee, mä kyllä tajuan. Sitte on tälläset ku kirjalliset matematiikan tehtävät ja tekniikkaan liittyvät käyttöohjeet, niistä ei tajua ku pisteet ja pilkut;)

• Danskuu

meinaa sillä, että se oli poika (kaikella kunnioituksella poikia kohtaan) ja silleenkin kumma juttu, että itse opin lukemaan vasta viikkoa ennen 4-vuotis päiviäni (äiti kertonut) ja itseasias sillon vasta ensimmäisen kerran olin puhunut (sitä ennen en sanaakaan, vaa kirkunut. Äiti kertonut) :))

Kouluun menin kuuden vanhana, mutta piti opetella tavaamaan. Ei riittänyt pelkkä lukeminen ja tavaus oli vaikeaa ja suomen kielioppi ja kirjoitus vielä vaikeampaa. (jouduin laiskan läksyykin useasti tavauksen vuoksi)

Mun yksi lapsistani alkoi vasta kolmen vanhana puhumaan, mutta se rupeskin puhumaan suoraan englantia ja kohta lukemaan ja kirjoittamaan englantia. Silleen kumma juttu, ettei pojalle puhuttu englantia sen ihmeemmin vielä siinä vaiheessa. (no´, pojan laitoin suomenkielen puhe opetukseen) :))

• AROSUSI-09

Itte osasin myös lukea pari vuotta ennen koulua;Opettelin lukemaan Helsingin katukilvistä.Oikein hyvät huomenet:)

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3447
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2624
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2386
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1647
    Aihe