Lestadiolaiset ovan uskonnon uhreja

ooooioutguy

Siis lestadiolaisuus olisi lailla kiellettävä. Jos lapsesta saakka opetetaan kieroilemaan ja pitämään pakanaa huonompana, ihan vaan sen takia kun pakana sanoo PERKELE, vaikka onkin rehellisempi ihminen. AINA, kun olen ostanut lestalta jotain, niin se on ollut joko rikki tai sitten olen jälkeenpäin saanut kuulla maksaneni kolminkertaisen hinnan suhteessa lestoihin!!

Sairas lahko!!

32

3804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nahum

      Olipa hyvin kirjotettu. Lapsille opetetaan jo kätkkyeseen että naapurin lapsi on vääräuskoinen. Vanhollislestadiolaiset ovat aika kärkkäkäitä arvostelemaan ei uskovaisia. Joskus vertaanki uskovaisia ja romaanenja toisiinsa. Tietän että uskovaiset on rehellisiä mutta muilla tavoin muistuttavat toisiaan.

      • lumi-

        Mulla ei ole lestoista muita kun todella negatiivisia kokemuksia.
        Tunkevat nokkansa joka paikkaan ja yrittävät pakko käännyttää sinutkin, naisten ja lasten hakkaaminen on sallittua, varsinkin kännipäissään. Nämä hihhulit esittävät niin hyvää, mutta todellisuudessa ovat sieltä kaikkein pahimmasta päästä.

        Tehkää kaikkenne, että ette joudu olemaan lestadiolaisten kanssa missään tekemisissä!


        Nim. kokemusta löytyy


      • joopa.
        lumi- kirjoitti:

        Mulla ei ole lestoista muita kun todella negatiivisia kokemuksia.
        Tunkevat nokkansa joka paikkaan ja yrittävät pakko käännyttää sinutkin, naisten ja lasten hakkaaminen on sallittua, varsinkin kännipäissään. Nämä hihhulit esittävät niin hyvää, mutta todellisuudessa ovat sieltä kaikkein pahimmasta päästä.

        Tehkää kaikkenne, että ette joudu olemaan lestadiolaisten kanssa missään tekemisissä!


        Nim. kokemusta löytyy

        sinä joka sanot että lestat kännipäissään hakkaa. kannattaisiko hieman paneutua heidän absoluuttiseen elämään ennen känni höpinöitä.


      • Olaf
        joopa. kirjoitti:

        sinä joka sanot että lestat kännipäissään hakkaa. kannattaisiko hieman paneutua heidän absoluuttiseen elämään ennen känni höpinöitä.

        Ja kokemuksia on.

        Ja huomatkaa, että nykylapset, jotka tulevat kouluihin, huomaavat kyllä, että kaikki ei ollutkaan niin, kuinka vanhemmat sanoivat. he ovat erilaisia ja siksi joutuvat hengaamaan juuri näiden muiden lestojen kanssa. Ja vitut heitä kiinnostaa mitkään säännöt. He polttavat ja juovat kuten muutkin.


      • Anonyymi
        lumi- kirjoitti:

        Mulla ei ole lestoista muita kun todella negatiivisia kokemuksia.
        Tunkevat nokkansa joka paikkaan ja yrittävät pakko käännyttää sinutkin, naisten ja lasten hakkaaminen on sallittua, varsinkin kännipäissään. Nämä hihhulit esittävät niin hyvää, mutta todellisuudessa ovat sieltä kaikkein pahimmasta päästä.

        Tehkää kaikkenne, että ette joudu olemaan lestadiolaisten kanssa missään tekemisissä!


        Nim. kokemusta löytyy

        ÖÖh, ajattelet siis, että joku lestadiolaispastori olisi kyennyt luomaan kategorisesti pitävän uskonnon - lestadiolaisuuden? Lars Leevi Lestadius? Mokoma puliukko?! Miksei? Tekihän Paavalikin - viinejänsäkin juoden - uskonnon, juurikin Kristinuskonnon - mutta Jeesus perusti oman uskonsa kalliolle, jossa kaverit pysyivät kavereina, IKUISESTI NE SAMAT - vaikka rahatkin yhtenään loppuisivat, sitä ei valitettavasti edes Salomon Viisaus kyennyt ymmärtämään?! JOS löydät sä ystävän, ja vaikka kuolemakin välillä erottaisi, se säilyy, vaikka suurempaa on löytää se lapsellinen rakkaus Isäänsä ja Lempiä jostakusta ÄITIKIN - vaikka ne lienevät synynoomejakin?! Jos olet silti vasta jonkinlainen voittaja, katso tarkoin, ettet voita itseäsi vasta HELVETTIIN, väärillä voittotodennäköisyyksilläsi... Mutta ei siinäkään mitään, jos joku oli jo etukäteen kuollutkin sen ja sinunkin vuoksesi - eipähän sekään kuolema silloin ollut edes turha?!


    • mielipide..

      Itse olen tutustunut pariin lestadiolaiseen, enkä ole näiden kommenttien kanssa samaa mieltä.. Tosin tajuan että huonot kokemukset saavat helposti ajattelemaan pahaa koko ryhmästä.

      Löytyy myös mukavia, fiksuja lestadiolaisia, jotka eivät ns. katso sinua nenänvartta pitkin jutellessanne. Eli ihmisinä ei sen kummempia, lestadiolaisuudesta aatteena (en nyt tiedä onko tuo oikea sana) en välttämättä niinkään välitä. Joskus asioista keskusteltaessa pisti esiin kummallinen kahtiajakoisuus; kun puhe oli lestadiolaisuuden piirteistä, henkilö saattoi tavallaan kiertää niissä piilevät epäjohdonmukaisuudet, vaikka muuten kykeni pohtimaan aivan järkevästi esim. filosofisia suuntauksia.

      Itse pyrin pitämään mieleni avoimena, joten voin kyllä myöntää että lestadiolaisuudessa on myös hyviä ajatuksia, joista joitakin olisi kaikkien hyvä noudattaa. Mutta kuten kaikkialla maailmassa, on lestadiolaisuudenkin piirissä koko ihmiskunnan kirjo, eli on fanaatikkoja ja vain parhaansa tekeviä, on niitä jotka kodin seinien sisällä tekevät vaikka mitä ja ulospäin näyttelevät olevansa kunnon uskovaisia.

      Lestadiolaisuuden ja vanhan kunnon 'käydään kirkossa kerran vuodessa' -luterilaisuuden suuri ero on mielestäni siinä, että ensinmainitun perustaja ajatteli ihmisten parasta ja kielsi syntinä kaiken mikä hänen mielestään oli pahasta, varmaankin uskoen että niin syntyy jumalaa lähelläoleva, onnellinen yhteisö, jonka kaikki jäsenet elävät lapsen kaltaisina. Samalla perustaja kuitenkin otti seuraajiltaan pois valinnan mahdollisuuden. Eli mahdollisuuden ottaa vastuu siitä miten he toimivat maailmassa, joka on täynnä asioita jotka liiallisina tekevät ihmiselle pahaa, mutta joiden olemassaolo itsessään ei ole pahasta. Esimerkkinä televisio tai pahamaineinen alkoholi, joka (keskivertoluterilaisen iloksi) omaa kohtuullisesti käytettynä myös terveyttä edistäviä vaikutuksia..
      Keskiverto luterilainen taas päättää lähinnä itse mitä tekee; enemmän painaa onko jokin laitonta kuin se, onko se syntiä. Ihmisellä on siis vastuu omista valinnoistaan, niin hyvässä kuin pahassa.

      Tästä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta pointtini taitaa olla se että ei kukaan ole täydellinen. Lestadiolaisissa - samoin kuin meissäkin - löytyy niitä, jotka ajattelevat syystä tai toisesta olevansa muita parempia %) Katsokaa kuitenkin yhtä ihmistä kerrallaan, muutenhan sitä syyllistyy itse eniten siihen ennakkoluuloisuuteen ja ahdasmielisyyteen, mistä muita mielellään syyttää.

      • vaihtelee vaihtelee

        Suhtautuminen vaihtelee ihan minkä ryhmän lestadiolainen on... Itse tunnen kolmesta eri suunnasta ja huonoiten minua ovat kohdelleet eräät vanhoillislestadiolaiset. Muista suunnista tulevien lestadiolaisten osalta en esim. ole kokenut kiusaamista esim. lapsena koulussa tai aikuisena työpaikalla.


      • habahuk

        Olen pannut merkilla, että vl uskovaiset arvostelevat ei uskovaisten ulkonäköä hyvin usein. Itsetunnonkohotustako? Työpaikoilla yritetään peittää oma uskonto, tosi arka aihe nostaa puheenaiheeksi, häpeääkö? Luulis että ihminen jos tuntee aitoa uskoa niin haluaa sanoa sen myös muille. Vl perheissä muutenkaan ei puhuta uskost. Itse erosin aikoinaan vl uskosta, koska sielunvihollinen takoi takaraivossa että usko ja säännöt eivät kuulu yhteen. Voi että on ihanaa olla vapaa ja rukoilla iltaisin nukkumaan mennessä.


      • mollamaija77
        habahuk kirjoitti:

        Olen pannut merkilla, että vl uskovaiset arvostelevat ei uskovaisten ulkonäköä hyvin usein. Itsetunnonkohotustako? Työpaikoilla yritetään peittää oma uskonto, tosi arka aihe nostaa puheenaiheeksi, häpeääkö? Luulis että ihminen jos tuntee aitoa uskoa niin haluaa sanoa sen myös muille. Vl perheissä muutenkaan ei puhuta uskost. Itse erosin aikoinaan vl uskosta, koska sielunvihollinen takoi takaraivossa että usko ja säännöt eivät kuulu yhteen. Voi että on ihanaa olla vapaa ja rukoilla iltaisin nukkumaan mennessä.

        Jotenkin vieraalta kuulostaa tämä ketju... Itselläni on kaveripiirissä vl-nuoria ja tunne heidän perheitään aika hyvin. Koskaan en ole kokenut tai havainnut moista käytöstä heidän puoleltaan. Olemme kyllä puhuneet heidän uskostaan, mutta he kunnioittavat mun näkemyksiä vaikka toimivatkin itse uskonsa mukaiseksi. Sen voin sanoa että heitäkin(kuten meitäkin) on varmasti joka lähtöön. Ihmisiähän hekin vain ovat, eikä usko tee niitä sen paremmaksi kuin muiotakaan ihmisiä. Lukekaapa uusi MEIDÄN PERHE-lehti. Siellä oli kirjoitus vl-perheestä. Se kirjoitus edustaa kyllä täysin minun näkemystäni kyseisestä joukosta. Elikkä jotenki munsta tuntuu, että taitaa olla ketjun aloittajalla jonkin asteen asennevama tai liekkö niin miten yks vl-ihminen mulle sanoi kun oli ihmisten asenteista puhe, että heitä ei ole koskaan hyväksytty maailmassa, ja raamatussa kuulemme sanotaankin että näin kuuluu ollakkin, että ovat vieraita ja muukalaisia, eikä heitä hyväksytä.Ja sellainen vielä, että vl-uskoisia on TODELLA muuallakin kun suomessa. Ainaki USA,Ruotsi ,Norja Venäjä, Unkari, Saksa,Togo ja monta muuta lippua liehuu suviseuroissa, jotka ovat vl-ihmisten kokous.


      • senkin kokenut
        mollamaija77 kirjoitti:

        Jotenkin vieraalta kuulostaa tämä ketju... Itselläni on kaveripiirissä vl-nuoria ja tunne heidän perheitään aika hyvin. Koskaan en ole kokenut tai havainnut moista käytöstä heidän puoleltaan. Olemme kyllä puhuneet heidän uskostaan, mutta he kunnioittavat mun näkemyksiä vaikka toimivatkin itse uskonsa mukaiseksi. Sen voin sanoa että heitäkin(kuten meitäkin) on varmasti joka lähtöön. Ihmisiähän hekin vain ovat, eikä usko tee niitä sen paremmaksi kuin muiotakaan ihmisiä. Lukekaapa uusi MEIDÄN PERHE-lehti. Siellä oli kirjoitus vl-perheestä. Se kirjoitus edustaa kyllä täysin minun näkemystäni kyseisestä joukosta. Elikkä jotenki munsta tuntuu, että taitaa olla ketjun aloittajalla jonkin asteen asennevama tai liekkö niin miten yks vl-ihminen mulle sanoi kun oli ihmisten asenteista puhe, että heitä ei ole koskaan hyväksytty maailmassa, ja raamatussa kuulemme sanotaankin että näin kuuluu ollakkin, että ovat vieraita ja muukalaisia, eikä heitä hyväksytä.Ja sellainen vielä, että vl-uskoisia on TODELLA muuallakin kun suomessa. Ainaki USA,Ruotsi ,Norja Venäjä, Unkari, Saksa,Togo ja monta muuta lippua liehuu suviseuroissa, jotka ovat vl-ihmisten kokous.

        Mua kiusas lapsena koulussa eräs vl-porukka. Siis olivat vanhoillislestadiolaista ryhmää. Asuin alueella jossa niitä oli paljon. :(


      • nähnyt oon
        mollamaija77 kirjoitti:

        Jotenkin vieraalta kuulostaa tämä ketju... Itselläni on kaveripiirissä vl-nuoria ja tunne heidän perheitään aika hyvin. Koskaan en ole kokenut tai havainnut moista käytöstä heidän puoleltaan. Olemme kyllä puhuneet heidän uskostaan, mutta he kunnioittavat mun näkemyksiä vaikka toimivatkin itse uskonsa mukaiseksi. Sen voin sanoa että heitäkin(kuten meitäkin) on varmasti joka lähtöön. Ihmisiähän hekin vain ovat, eikä usko tee niitä sen paremmaksi kuin muiotakaan ihmisiä. Lukekaapa uusi MEIDÄN PERHE-lehti. Siellä oli kirjoitus vl-perheestä. Se kirjoitus edustaa kyllä täysin minun näkemystäni kyseisestä joukosta. Elikkä jotenki munsta tuntuu, että taitaa olla ketjun aloittajalla jonkin asteen asennevama tai liekkö niin miten yks vl-ihminen mulle sanoi kun oli ihmisten asenteista puhe, että heitä ei ole koskaan hyväksytty maailmassa, ja raamatussa kuulemme sanotaankin että näin kuuluu ollakkin, että ovat vieraita ja muukalaisia, eikä heitä hyväksytä.Ja sellainen vielä, että vl-uskoisia on TODELLA muuallakin kun suomessa. Ainaki USA,Ruotsi ,Norja Venäjä, Unkari, Saksa,Togo ja monta muuta lippua liehuu suviseuroissa, jotka ovat vl-ihmisten kokous.

        vl perheessä on väkivaltainen isä joka pahoinpitelee vaimoaan joka on vakavasti sairas isä on korkeasti koulutettu ja varmaankin omiensa parissa oikeasti uskovainen. Mutta tavallisessa elämässä hän olisi käräjillä teoistaan ihmettelen miksi lestat suojelee tälaista?. No ei tosin piekse vaimoaan enää vaimo kun kuoli.
        Näitä hulluja löytyy jostain kumman syystä ihmeen paljon vl.lestoista? olen sen verran läheltä seurannu tätä seurakuntaa.


      • Anonyymi
        mollamaija77 kirjoitti:

        Jotenkin vieraalta kuulostaa tämä ketju... Itselläni on kaveripiirissä vl-nuoria ja tunne heidän perheitään aika hyvin. Koskaan en ole kokenut tai havainnut moista käytöstä heidän puoleltaan. Olemme kyllä puhuneet heidän uskostaan, mutta he kunnioittavat mun näkemyksiä vaikka toimivatkin itse uskonsa mukaiseksi. Sen voin sanoa että heitäkin(kuten meitäkin) on varmasti joka lähtöön. Ihmisiähän hekin vain ovat, eikä usko tee niitä sen paremmaksi kuin muiotakaan ihmisiä. Lukekaapa uusi MEIDÄN PERHE-lehti. Siellä oli kirjoitus vl-perheestä. Se kirjoitus edustaa kyllä täysin minun näkemystäni kyseisestä joukosta. Elikkä jotenki munsta tuntuu, että taitaa olla ketjun aloittajalla jonkin asteen asennevama tai liekkö niin miten yks vl-ihminen mulle sanoi kun oli ihmisten asenteista puhe, että heitä ei ole koskaan hyväksytty maailmassa, ja raamatussa kuulemme sanotaankin että näin kuuluu ollakkin, että ovat vieraita ja muukalaisia, eikä heitä hyväksytä.Ja sellainen vielä, että vl-uskoisia on TODELLA muuallakin kun suomessa. Ainaki USA,Ruotsi ,Norja Venäjä, Unkari, Saksa,Togo ja monta muuta lippua liehuu suviseuroissa, jotka ovat vl-ihmisten kokous.

        ÖÖ, syntinne oli liian sama, siksi ette huomanneet toisissanne syntiä... Ymmärrtteäkö edes tämän yhtälön, perustuu Einsteinin Sloganiin - "Kaikki on suhteellista - paitsi absoluuttiset asiat"...


      • Anonyymi
        mollamaija77 kirjoitti:

        Jotenkin vieraalta kuulostaa tämä ketju... Itselläni on kaveripiirissä vl-nuoria ja tunne heidän perheitään aika hyvin. Koskaan en ole kokenut tai havainnut moista käytöstä heidän puoleltaan. Olemme kyllä puhuneet heidän uskostaan, mutta he kunnioittavat mun näkemyksiä vaikka toimivatkin itse uskonsa mukaiseksi. Sen voin sanoa että heitäkin(kuten meitäkin) on varmasti joka lähtöön. Ihmisiähän hekin vain ovat, eikä usko tee niitä sen paremmaksi kuin muiotakaan ihmisiä. Lukekaapa uusi MEIDÄN PERHE-lehti. Siellä oli kirjoitus vl-perheestä. Se kirjoitus edustaa kyllä täysin minun näkemystäni kyseisestä joukosta. Elikkä jotenki munsta tuntuu, että taitaa olla ketjun aloittajalla jonkin asteen asennevama tai liekkö niin miten yks vl-ihminen mulle sanoi kun oli ihmisten asenteista puhe, että heitä ei ole koskaan hyväksytty maailmassa, ja raamatussa kuulemme sanotaankin että näin kuuluu ollakkin, että ovat vieraita ja muukalaisia, eikä heitä hyväksytä.Ja sellainen vielä, että vl-uskoisia on TODELLA muuallakin kun suomessa. Ainaki USA,Ruotsi ,Norja Venäjä, Unkari, Saksa,Togo ja monta muuta lippua liehuu suviseuroissa, jotka ovat vl-ihmisten kokous.

        Anteeksi tietämättömyyteni?! Millä tavoin VL-kristillisyys tai ne nuoremmatkin NL-kristityt eroavat tavallisesta - ja suurempien lahkojen kristillisten instituutioiden opetuksesta?
        "Jeesus on Herra - Ukko Yli-Jumala kuitenkin Ylin ja Hänen suurin ja viimeisin profeettansa on Muh ... sori Lestadius?"


    • Mimmu

      Puhutkohan nyt varmasti lestadiolaisista? :D itselläni on vaan positiivisia kokemuksia kyseisen uskonnon kannattajista. Heillä saattaa olla tiukkoja sääntöjä, jotka minunkaan mielestäni eivät kaikki olisi tarpeellisia. Mutta tuntemani lestadiolaiset osaavat kyllä ottaa ilon irti elämästä!!! Ikinä eivät ole minulle kiroilusta valittaneet vaan kyllä sitä pervoa juttua niiltäkin tulee!!!

      • seepra

        mahtuu niin helluntailaisiin kuin vanhoillis lestadiolaisiin,Ihmistekoisia sääntöjä on molemmissa.Toinen on näistä vaan maailmanlaajuinen ja toinen pieni lähinnä pohjoisen suomen ja ruotsin alueen paikallinen tulkinta raamatusta,jossa toki pohja on luterilaisuudessa.Muissakin uskonnoissa on omat pienet ja suuret lahkonsa tai tulkintansa asioista,perinteistä ja toimintatavoista.Mielenkiintoiseksi tekee että lestadioilaiset eivät monesti itse ymmärrä että kuinka pieni ja oikeastaan nimestään huolimatta uusikin heidän herätysliikkeensä on.Maailmassa kuutisen miljardia ihmistä ja ainoat tosi uskovat noin 100 000 ihmistä löytyvät pohjois suomesta ja ruotsista,aika hassu ajatus sinänsä.


      • Anonyymi

        Olen(tämän kirjoittaja) itse helluntalainen, jonkaa Sampo niminen kaveri Pohjanmaalla asuessani(olin osastolla Visalassa -Ylivieskassa) käytti kerran lestadiolaisten "synagogassa". Mielenkiintoisin tapahtuma oli se jonkinlainen "synnintunnustus"?! Itse en nostanut kättäni ylös, mutta se nousi jotenkin vaistomaisesti tuolloin ylös, ihmettelin sitä kovasti myöhemmin. Jehovalaisten valtakunnan salillakin kerran kävin "Rokuan terveyskeskuksesta" käsin. Kiitos tuolloiselle Arille, kiintoisasta vierailusta tilaisuudessaan. Mutta siis olen hellari?! Isä ja Äiti puolix pakotti minut lapsena tai itse asiassa vauvana vielä - seurakunnan kokouksiin, ainakin kerran kuukaudessa, eikä se niin vastenmielistä ollut, että olisin liikaa kiukutellut - tai mitään... Myös pentecostal- konferenssissa olen käynyt noin kymmenenä vuotena, ja Tampereellakin kävin varsinkin asumiseni alkuaikoina useinkin "hellaroimassa" Saalemissa. Nykyään seurakuntani on silti psykologinen, olen ps-kuntoutuja, enkä suuremmin tapaillut edes opiskeluaikojeni tovereita(olin opiskelemassa mm. TTKK=> TTY => TY:llä) Mutta psyykepuolelta olen saanut samassa jamassa olevia tovereita useita... Se on seurakuntani, sori, ei hellarikirkko niinkään, ei yliopistokaan, vaan siis juuri muutaman vuoden ainakin - psyykekuntoutusavohoitopaikka... En tiedä, tulenko sitten myöhemmin suorittamaan opintoni loppuun 142/180 op 80/80 ov on tilanteeni nyt.... Ja tulenko innostumaan mokomista hellarisyyttäjistä niin paljon, että jaksaisin sitäkin outoa taitoa ruveta harjoittamaan lisääkin? On heissäkin monista tietysti myös Pyhän Hengen Puolustaja-Hengen täyteyksiä, mutta yhtä paljon normaaleja suomalaisia syyttäjäperkeleitä...


    • puhut

      Sillä on tosi, että heihinkin mahtuu monenlaisia. Luoja heitä siitä tuomitkoon ja rankaiskoon. Ole rauhallisella mielellä, he saavat kyllä "palkkansa".

      • Anonyymi

        ÖÖ, Luoja Heidät tuomitkoon?! TÄmä vaatii hiukan lisäselvityksiä. Kiusaantuneisuus ei ole yleensä "kiusaajan" syytä, vaikka se tapahtuisi jopa ateistin toimesta - se/hän itse on kiusaantunut alussa, mokomasta tittelistään, ja joutunut voimattomana noudattamaan sen tehtävän... Kiusaantuneisuus on tietämättömyyttä?! Henkisesti ei ole syytä kiusaantua olleenkaan valheesta, ellei jostakin syystä enemmistö ala uskoa kyseiseen valheeseen - sinusta, ja totuudesta, vaikka se olisikin jotenkin kielteinen asia sinusta, tulee aina suhtautua kunnioituksella, jos joku sellaisen asian saa selville - sinusta...
        Fyysisesti kiusaaminen on Pahan Hengen pilkkaa, (Ruumis on Pyhän Hengen Temppeli vain - jopa, ei ruumis ole itse henki), ja jos jotakin aletaan fyysisesti mukiloimaan. tai jopa tappamaan, niin sellaisella pilkalla on pahempi loppu, suorittajalleen kuin Pyhän Hengen pilkalla... Pyhän Hengen pilkkaa voi pyytää aina, tai lopulta anteeksi => silloin sitä ei tapahtunutkaan, mutta miten kukaan voi sitäkään saada anteeksi, jos aiheuttaa jollekin pysyviä fyysisiä vammoja?!Varoittaisin silti juuri kliinisiä lääkäreitä jatkossa - tuosta Pahan Hengen pilkasta... Korona on nyt massiivisena ongelmana kai kaikillakin nyt ja valitettavasti enemmistölle on jo aiheutettu mokomalla hysterialla vähintäänkin taloudellisia ongelmia...
        Edes mammonan palvonta häiriintyy... Sepäs vakavaa :-)


    • ---

      Eli siis et oo tienny mitä oot ostamassa ja oot tehny huonoja kauppoja. Ok.

    • Qtaria

      Lestadiolaisuus jakaantuu moneen haaraan, joissa on erilaiset käytännöt. Nämä yksittäiset haarat muodostuvat taas yksittäisistä ihmisistä, joilla on erilaiset arvot ja käyttäytymismallit.

      Karrikoiden voi yleistää, samaa filosofiaa käyttäen sinut vastuuseen 2. maailmansodan juutalaisvainoihin.

    • oikeassa kuin mikä !

      just ;joku sanoo totuuden. piste.Sairas lahko joka ei arvosta ketään, paitsi omia lahkolaisia.Tänä päivänä lestis miehet on klanipäitä. Vrt skinhedit

      • tuntemillani

        on kyllä ihan stylet kutrit %) Lopettakaa nyt hyvät ihmiset tällanen katkera vuodatus.. Ette kuitenkaan tunne kaikkia lestadiolaisia, joten koko ryhmää kuvaavat väittämät ovat pakostikin epätosia.


      • Anonyymi
        tuntemillani kirjoitti:

        on kyllä ihan stylet kutrit %) Lopettakaa nyt hyvät ihmiset tällanen katkera vuodatus.. Ette kuitenkaan tunne kaikkia lestadiolaisia, joten koko ryhmää kuvaavat väittämät ovat pakostikin epätosia.

        Outoa muuten, että ajattelette koko ajan että tuo "synti" johtuu vain VALTIOVALLAN nimeämiskäytännöstä, kutsua kyseistä kristinuskon lahkoa - lestadiolaisiksi. Eikö olisi samaa luulla, että kyse olikin "Korhosista tai Virtasista?" Tai kuin Kärppänä paikalla, Oulun Läänin Karppisista...
        Oletteko keksineet jotakin omituisia herjoja myös ihmisten etunimien perusteella?!


    • oletko ihan dingdong

      Kukahan sinulle on tällaista soopaa opettanut?

      Lestadiolaisuus ei muuten ole mikään lahko, vaan Suomen ev.lut.kirkon sisällä toimiva luterilainen herätysliike.

      • on nimen omaan

        LAHKO ja paha sellainen
        Jos tehtäisiin virallinen poliisi tutkinta tästä lahkosta löytysi sieltä esim."hoitokokouksien hoitajat" jotka eivät ole joutuineet vielä vastuuseen. ja raha kiertää myös hyvin taskusta taskuun niin että verottajan olisi myös hyvä syynätä paikat


    • Olaf

      Eivät kaikki lestat sorra "pakanoita", eikä kaikki lestat huijaa. Mutta olen yhtämieltä lahkon lailla kieltämisen kanssa, mutta taas, eihän niin voi tehdä ja vanhemmilla on oikeus kasvattaa lapsi miten lystää. Kuitenkin olisi hyvä, jos lestat eivät saisi kouluissa erityskohtelua, eli mahdollisuutta kieltäytyä esim. tanssitunneilta. Ja kouluissa pitäisi puhua lahkoista sun muista yleisesti. Ja lasten olisi hyvä tietää, etteivät he välttämättä ole eturivin kansaa, vaikka vanhemmat näin väittävätkin. Ja sitten tämä, että lestat eivät ole perillä maailman menosta, koska he eivät omista töllöä. Muutenkin he ovat yleensä omistuisia ja arkoja, minkätakia he ovatkin oivallisia kiusaajien kohteita. Ja mitä uskonlahkoon kuuluvasta koulukiusatusta kakarasta kasvaa? Uusi Hitler, tai jokin sen kaltainen. Lestaperheissä on aivan yhtä paljon väkivaltaa kuin muissakin perheissä. Eli meni LarsLeevilä vähän mistiin. Lahkossa (lue säkissä) kasvattaminen ei johda koskaan mihinkään hyvään.

      • Luin lähes kaikki kommentit...

        ja totean,että Suomi ei ole näköjään mikään sivistysvaltio on sen verran rankkaa syytöstä. Onneksi on vielä Suomessa esivalta suojelemassa niitä ihmisiä, joilla on jokin uskonnollinen vakaumus...


      • Anonyymi

        Lestadiolaiset ovat mustamaalaamisen ja valehtelijoiden mestareita.


      • Anonyymi

        Pakana - sana, ei ole suomalaisten keksimä herja lainkaan?! Se on Raamatussa Herja niille jotka olivat jumalattomia, olivatpa sitten juutalaisia tai vaikkapa assyyreja. Suomalaiset on keksineet silti enemmän kuin Israel - pieniä ja helliä herja-SANOJA, enemmän kuin mikään muu kansa, mutta jos se menee liian helläksi, voihan Herjansa sanoa JULMEMMINKIN, jos haluaa. Tällöin pitää vähintään raivostua, ja tyhjentää koko sanainen aarteensa kohteen päälle, ja lähelle korvaansa. Mutta SYNTI tuon viha-asian todelliseksi saattamiseksi KIELLETTIIN uudessa testamentissa jonkin apostolin toimesta: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö". Tämä ei ole aivan samoin Vanhassa Testamentissa, koska siellä pidettiin SYNTINÄ j a KIROTTUNA SITÄ, että jos jollakulla oli vaikkapa vain tavallinen sotamiekka - tai keihäs tms., ettei sitä olisi saanut käyttää, esim. verikostotapauksessa tai yöllisen varkaan surmaamiseen. Mutta yhtäkaikki - teki sitten verikostosilmäsilmästämurhan, tai palkkamurhatapon, Suomessa pääsee vankilaan - käsittääkseni molemmat ovat elinkautisia, mutta jos jopa POLIISI surmaa jopa ruumiin kuolleeksi massamurhaa yrittäneen tai siinä jo onnistuneen, sellainen ei ole vielä tuomittavaa - siltikään(koska esivalta ei kanna miekkaa turhaan), se riski on, olemassa silti, että joskus tapettaisiin väärä, suorastaan syytön henkilö, mutta harvoin niin on Suomessa Poliisillekaan silti tapahtunut. Huumattuna ja humalassa, vaikka aineitako on turha syyttää(?), ihmiselle -kelle hyvänsä voi tapahtua tajunnan räjäyttäviä sekoamisia, mutta kuka/mikä on siihen syyllinen silloin? Moni on tehnyt myös itsemurhankin, jos on vetänyt liian yksin joitakin aineitaan... Älkää juoko yksin, älkää huumeitakaan vetäkö YKSIN, kuka se on se yksi silloin, joka aineensa muka tietää?! MINÄSI, SINÄ ITTE? Epäilenpä ettet tiedä, edes tavalliseen C2H3-OH-etanoliin tarttunutta ektoplasmahaamuasiakaan(joka on energiana sen molekyylisissä sidoksissa) silloin vielä itte?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakana - sana, ei ole suomalaisten keksimä herja lainkaan?! Se on Raamatussa Herja niille jotka olivat jumalattomia, olivatpa sitten juutalaisia tai vaikkapa assyyreja. Suomalaiset on keksineet silti enemmän kuin Israel - pieniä ja helliä herja-SANOJA, enemmän kuin mikään muu kansa, mutta jos se menee liian helläksi, voihan Herjansa sanoa JULMEMMINKIN, jos haluaa. Tällöin pitää vähintään raivostua, ja tyhjentää koko sanainen aarteensa kohteen päälle, ja lähelle korvaansa. Mutta SYNTI tuon viha-asian todelliseksi saattamiseksi KIELLETTIIN uudessa testamentissa jonkin apostolin toimesta: "Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö". Tämä ei ole aivan samoin Vanhassa Testamentissa, koska siellä pidettiin SYNTINÄ j a KIROTTUNA SITÄ, että jos jollakulla oli vaikkapa vain tavallinen sotamiekka - tai keihäs tms., ettei sitä olisi saanut käyttää, esim. verikostotapauksessa tai yöllisen varkaan surmaamiseen. Mutta yhtäkaikki - teki sitten verikostosilmäsilmästämurhan, tai palkkamurhatapon, Suomessa pääsee vankilaan - käsittääkseni molemmat ovat elinkautisia, mutta jos jopa POLIISI surmaa jopa ruumiin kuolleeksi massamurhaa yrittäneen tai siinä jo onnistuneen, sellainen ei ole vielä tuomittavaa - siltikään(koska esivalta ei kanna miekkaa turhaan), se riski on, olemassa silti, että joskus tapettaisiin väärä, suorastaan syytön henkilö, mutta harvoin niin on Suomessa Poliisillekaan silti tapahtunut. Huumattuna ja humalassa, vaikka aineitako on turha syyttää(?), ihmiselle -kelle hyvänsä voi tapahtua tajunnan räjäyttäviä sekoamisia, mutta kuka/mikä on siihen syyllinen silloin? Moni on tehnyt myös itsemurhankin, jos on vetänyt liian yksin joitakin aineitaan... Älkää juoko yksin, älkää huumeitakaan vetäkö YKSIN, kuka se on se yksi silloin, joka aineensa muka tietää?! MINÄSI, SINÄ ITTE? Epäilenpä ettet tiedä, edes tavalliseen C2H3-OH-etanoliin tarttunutta ektoplasmahaamuasiakaan(joka on energiana sen molekyylisissä sidoksissa) silloin vielä itte?!

        C2H5OH - sori....


    • Anonyymi

      Henki ottaa valtaansa ihmisiä tavoilla, joita ruumiimme ei ymmärrä, vain se on Henki, joka meitä heiluttaa, ja keskusteluttaa. Pakanuutta ei ole sanoa Perkele tai Saatana, niinhän Taivaan Jumalakin sanoo, kun halusi sen pirun osallistuvan kerta toisensa jälkeen muidenkin ja häntä oikeampienkin enkelijumalien neuvonpitoihin. Pakanuutta on silti sanoa Perkele tai Saatana, jos se on vielä hänelle tapa pelotella ihmisiä, tai vain tiedostamattaan tai osallistua satanistisiin manaamisharjoituksiin, joita Suomessa taannoin tekivät monet noidat, ja enemmistö heistä oli tuolloi8n jostakin syystä naisia.... Nykyäänkin teinit varsinkin kieroilevat ihan kuin itsetyydytykseksi...
      Pakanuutta on sanoa jopa Jeesus, jos ajattelee, että "Jeesus on kirottu", tai että Jeesus on pelkkä taruhahmo, jollainen ei olisi elänyt vuosina 4 B.C => 70 A.D Israelissa, joskin Hän keski-ikäisenä(n. 35 vuotiaana) koki Ristin-rangaistuksensa aikana suuren verenhukan, mutta toipui vain siitä syystä, ettei jalkojensa luita murskattu... Olen itsekin kokenut verenhukkaa, tappelun jälkeen, nenästä, ja pieniä ruhjeita sain myös kerran, kun rikoin kännipäissäni ikkunan erään lääkärin kesämökistä, ja lasinsirut repivät hiukan ihoani, käsistäni ja jaloista.... Poliisit pelastivat minut tuossa tapauksessa, koska eivät viitsineet pitää minua putkassa, koska vuosin verta, vaan veivät terveyskeskukseen. Eli edes suurehkoon verenhukkaan ei kuole nopeasti, kipua ei aina silloin edes ole, mutta silti taju voi mennä kankaalle tms. Mutta jos kipu ärtyneissä hermoissa ylittää liian suuresti kipukynnyksen, joku voi mennä niin koomaan, että sydän pysähtyy, ja jos häntä ei herätetä kipukoomasta, moni lääkärioppilas voi todeta henkilön liian äkkiä kuolleeksikin. Ja patologinen toimenpide suoritetaan usein vain hetkeksi muiden päissä vierailevalle henkilölle aivan liian äkkiä... Ei ole tarkoitus herjata suomalaisia tavallisia lääkäri-puoskareita, mutta ottaisivat henkien takaisinmanaajilta hieman oppia siitä, että miten palauttaa henki kehoon, jos se oli vain päissään tai huumeissaan, ja vain muiden ihmisten mielessä, konkreettisesti - aivoissa - tuolloin näkemässä näkyjään, ja kuulemassa harhojaan... Rukous Jumalalta käsittääkseni toimisi kaikkein nopeimmin, eihän koululääketiede tiedä, miten hengen palauttaminen kehoon tarkkaan ottaen toimisi.
      Kerroin tällaisen asian, sori jos ei liittynyt aiheeseen - uskontojen uhrit. Jokaisen on uhrattava luojalleen jotakin - joko kiitos tai kirous - noin kärjistäen... Ja voitte olla varmoja, että minun uhrini Hänelle on silti - KIITOS! Vaikka Jumala koettelee silti rajojani silloin tällöin, etten pahoista asioista kiittäisi kuitenkaan Jumalaa, vaan silloin kai saa kirotakin, mutta kun ei minulla ole harmainta aavistusta vieläkään, kuka tarkkaan ottaen oli aiheuttanut minun elämässäni tapahtuneet PAHATKIN asiat... Saatanaa on turha syyttää, jos ei tiedä edes "kuka se on"... "MIKÄ" se ei ole....

      • Anonyymi

        Se on parempi ku ei liity mihinkää lahkoon


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe