punainen terrori on myytti

Kugel 1

Punaisten sotilaiden tekemät murhat eivät perustuneet mihinkään ylempää annettuun määräykseen, vaan ne olivat yksittäisten sotilaiden omin luvin tekemiä rikoksia. Taustalla saattoi olla esim. henkilökohtainen kauna. Tai sitten kyseessä olivat känniset sotilaat, jotka lähtivät ryöstämään kartanoa, joutuivat käsirysyyn omistajan kanssa jne.

Ei siis pidä puhua "punaisesta terrorista", sillä noilla väkivallanteoilla ei ollut punaisen hallituksen hyväksyntää.

Kuvaavaa on, että Tampereen porvarit olivat täysin turvassa punaisten hallitsemassa kaupungissa. Punaisten johto piti kaupungissa järjestystä ja pyrki estämään väkivallanteot.

Terroria alettiin nähdä vasta sitten, kun valkoiset alkoivat systemaattisesti murhata punaisia sotavankeja.

8

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhyet on jäljet

      Hirveää sontaa ja valetta koko potoska ja siinä olet ainoastaan oikeassa että punainen hallitus ei antanut käskyjä kun ei ollut punaista hallitusta ainakaan laillista vaan punakaartilaisia ja bolseviikkien rosvoporukoita jotka heidän omien jengijohtajiensa käskystä murhasivat syyttämiä ja murtautuivat heidän koteihinsa.
      Ihan potaskaa alusta lopuun vankiloista ei kukaan enään murha hommiin päässyt eikä ollut halukaskaan enään lähtemään kun olivat "valaistuneita" seissunsa jälkeen.

      • oikein_

        käsky tuli sosialidemokraateilta, jotka perustivat punakaarteja tuhotakseen porvarivallan, mutta ei ilman bolshevikkien apua.

        Onneksi Saksa pelasti meidät lopulliselta tuholta... ja vielä toistamiseen 26 vuoden kuluttua.


      • Lyhyet on jäljet
        oikein_ kirjoitti:

        käsky tuli sosialidemokraateilta, jotka perustivat punakaarteja tuhotakseen porvarivallan, mutta ei ilman bolshevikkien apua.

        Onneksi Saksa pelasti meidät lopulliselta tuholta... ja vielä toistamiseen 26 vuoden kuluttua.

        Sosdemarit ja kommunistit yrittivät vielä toistamiseen maanpetollisten loikkareiden ja Suomessa toimivien maanpetollisten kanssa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puna-armeijassa_menestyneet_suomalaiset

        Kaiken lisäksi tappoivat toisiaan siellä ns. kuusisen klubissa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuusisen_klubin_murhat


      • Kugel 1

        Minun mielestäni asioiden vääristely pitäisi jättää kommunisteille yms. vasemmistohörhöille.

        Meidän oikeistoporvarien pitäisi sen sijaan oppia kutsumaan asioita niiden oikealla nimellä. Eli ei pidä puhua "punaisesta terrorista", kun sellaista ei ollut. Oli vain noita mainitsemiasi "bolsevikkien rosvoporukoita", jotka toimivat omaan laskuunsa, ilman kansanvaltuuskunnan hyväksyntää.

        Niin, jos et sattunut tietämään, punaisilla oli hallitus. Sitä kutsuttiin kansanvaltuuskunnaksi. Sen jäsenenä oli mm. Oskari Tokoi, joka oli toiminut aiemmin eduskunnan puhemiehenä. Siihen virkaan harvemmin valitaan "jengijohtajia"?


      • Lyhyet on jäljet
        Kugel 1 kirjoitti:

        Minun mielestäni asioiden vääristely pitäisi jättää kommunisteille yms. vasemmistohörhöille.

        Meidän oikeistoporvarien pitäisi sen sijaan oppia kutsumaan asioita niiden oikealla nimellä. Eli ei pidä puhua "punaisesta terrorista", kun sellaista ei ollut. Oli vain noita mainitsemiasi "bolsevikkien rosvoporukoita", jotka toimivat omaan laskuunsa, ilman kansanvaltuuskunnan hyväksyntää.

        Niin, jos et sattunut tietämään, punaisilla oli hallitus. Sitä kutsuttiin kansanvaltuuskunnaksi. Sen jäsenenä oli mm. Oskari Tokoi, joka oli toiminut aiemmin eduskunnan puhemiehenä. Siihen virkaan harvemmin valitaan "jengijohtajia"?

        Juu ei ollut ei oli vain bolsuja juu niiinpä niin ja tästä vähän lisää rosvopääliköitä ja bandiitti jenginjohtajia Suomesta ja ulkomaille paenneita punaterroristeja ja maanpetollista porukkaa.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Punakaarti

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Puna-armeijassa_menestyneet_suomalaiset

        Sieltä näet jotta kyllä täällä Suomessakin valitaan rosvojengien pääliköitä hyvinkin korkeihin virkoihin.

        Mitäs nämä sitten olivat jotka murhasivat ja rosvosivat jopa ruumiita voisitko sanoa.

        http://www.uta.fi/suomi80/art2.htm
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Suinulan_verilöyly


    • vaatisi tuekseen vankan lähdemateriaalin. Varsinkin kun muistamme, että punaisilla oli apunaan suuria venäläisjoukkoja joiden ylipäälliköt Lenin ja Trotski muistivat joka käänteessä korostaa luokkasodan merkitystä, ts. vastapuolen totaalista tuhoamista luokkataustan perusteella. Ei siis yksittäisen ihmisen tekemisten tai tekemättä jättämisten vuoksi.

      Otaksunkin, että kirjoituksesi tarkoitus on nykyajan tapaan heittää ilmaan perustelematon, epämääräinen väite ja näin ohjata mielikuvia tiettyyn, haluttuun suuntaan.

      • Suomalainen sosialisti

        Punainen johto oli ankarasti kieltänyt mielivaltaisen murhaamisen. Lahtarien ylipäällikkö Mannerheim antoi käskyn murhata myös siviileitä.


    • Valan tehnyt

      Kansalla oli oikeus nousta sortajaa vastaan. Jos taistelun melskeessä sattuikin kuolemaan muutama veripappi ja patruuna, niin se mitätön sivujuonne tapahtumissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe