Monilla perinteisillä hyvien kenkien valmistajilla (mm. Allen-Edmonds, Crockett & Jones) näyttää olevan mallistossaan ainakin nykyään myös kumipohjakenkiä. Suomessa kumipohjille on toki enemmän käyttöä. Ja onhan ne pitkäikäisemmät, ja saa niihinkin uuden pohjan, vaikka jotkut väittävät toisin. Itsekin pyrin välttämään nahkapohjakenkien käyttöä sadekeleillä, loskasta puhumattakaan.
Ovatko nahkapohjaiset mielestänne ominaisuuksiltaan paremmat? Vai onko kyse enemmänkin perinteestä, että kunnon kengät ovat aina nahkapohjaiset, koska materiaali on arvokkaampaa?
Kengät kumi- vai nahkapohjalla?
13
10220
Vastaukset
- niku
vain sisätiloissa, niin onhan nahkapohjaiset ehkä tyylikkäämmät, mutta eihän ne ulkona kävelemistä kestä kuin korkeintaan kuivalla asfaltilla. Ja silloinkin kadulla olevat pienet kivet rikkovat pohjat. Ei sovellu meikäläisiin oloihin.
- A.T.
Tyylikkyydestä olen samaa mieltä. Mutta onko esim. mukavuudessa eroja, minulla ei ole ns. hyviä kumipohjakenkiä, nahkapohjaiset kylläkin.
Toki minulla on kumipohjaisia "halpiksia". - niku
A.T. kirjoitti:
Tyylikkyydestä olen samaa mieltä. Mutta onko esim. mukavuudessa eroja, minulla ei ole ns. hyviä kumipohjakenkiä, nahkapohjaiset kylläkin.
Toki minulla on kumipohjaisia "halpiksia".käyttömukavuudessa eroja.
- Green
Nahkapohjan käyttäminen on ainoa tapa saada kengästä todella siro ja tyylikäs. Käyttömukavuudessa saattaa olla pieniä eroja, esim nahkapohjalliset kengät on erittäin liukkaat jäällä ja joissain sisätiloissa, joissa lattia on tehty laatoista.´
Nahkapohja kestää kyllä uskomattoman hyvin kulutusta mutta en kyllä näillä keleillä sellaista ulkona käyttäisi. Mielestäni on parasta käyttää ulkona kumipohjaista kenkää ja sitten vaihtaa ne nahkapohjallisiin kenkiin esim. töissä, mikäli käyttää kenkiä puvun kanssa ja ei omista tarpeen siroja kumipohjaisia kenkiä. Itse omistan Crockett & Jonesin Veldt kengät (Veldtschoen, Commando-pohjallinen), jotka ovat kuin tehty näihin keleihin. Niiden pohja on erittäin paksu mutta päällisen muotoilu ja nahan laatu on erittäin hyvä.
On mukava tietää että muutkin suomalaiset arvostavat laadukkaita kenkiä ja kiinnittävät pukeutumiseen enemmän huomiota. Usein sanotaan, että tällaiset henkilöt ovat turhamaisia. Itse hankin laadukkaita vaatteita enemmänkin kunnioittaakseni perinteitä ja kestävien materiaalien vuoksi. Olisi mukava tietää minkälaisia varusteita muilla forumin käyttäjillä on.- jacke
tavalla. Masentavaa vain että miehet ostavat vaatteensa ja kenkänsä pääasiassa marketeista. Kunnon kauppoja ei Helsingin ulkopuolella juuri ole
- PetjaJäppinen
Oikeastaan siitä asti kun itse olin suutarinliikkeessä töissä, olen suosinut kumipohja, jos kohta niin, että joskus kengissäni on ollut nahkapohja, mutta siihen on sitten laitettu ohut kuminen puolipohja.
Viimeksi kun olen ollut nahkapohjaisissa liikkeellä, liukastuin ja toista kertaa jalassani olevat housut menivät pilalle. Päivän, periaatteessa vartin vuoksi meni 200 housut tärviölle.
Nahkapohjahan on, kun se on oikein tehty, rakenteena hyvä. Mutta todellisuus on myös se, että liki aina meidän oloisamme kumipohjan kestävyys ja liukumattomuus voittavat pelkän nahkapohjan.
Toisaalta taas, olen nähnyt joitakin pohjia, jotka ovat olleet todella tyylikkäitä ja joiden valmistusmenetelmä on jäänyt mulle salaisuudeksi, mutta ovat näyttäneet "täyskumisilta", kun taas osuu kohdalle, niin pistän julki ja vaikka kuvan omalle saitilleni- A.T.
Kiitos kaikille kommenteista! Siroista pohjista tuli mieleeni, tai siroudesta yleensäkin, italialaiset kengät. Käykääpä vaikka katsomassa Guccin sivulla miesten kenkiä. Vaikka pidän amerikkalaisista ja englantilaisista kengistä kovasti, täytyy myöntää, että ne eivät vedä muotoilussa vertaa italialaisille. Hinnat tosin menevät jo riiston puolelle (vaikka olisikin tottunut kenkiin sijoittamaan). Jos Guccin kenkiä saisi Suomesta, voi olla, että haksahtaisin silti..
Tosiaan, mukava se on huomata, että Suomestakin löytyy näköjään hyvien kenkien ystäviä. - Skutsari
A.T. kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista! Siroista pohjista tuli mieleeni, tai siroudesta yleensäkin, italialaiset kengät. Käykääpä vaikka katsomassa Guccin sivulla miesten kenkiä. Vaikka pidän amerikkalaisista ja englantilaisista kengistä kovasti, täytyy myöntää, että ne eivät vedä muotoilussa vertaa italialaisille. Hinnat tosin menevät jo riiston puolelle (vaikka olisikin tottunut kenkiin sijoittamaan). Jos Guccin kenkiä saisi Suomesta, voi olla, että haksahtaisin silti..
Tosiaan, mukava se on huomata, että Suomestakin löytyy näköjään hyvien kenkien ystäviä.Kumi- tai nahkapohjakengän valinnassa on merkitttävin ero ulkonäön lisäksi kenkien erilaisuus. Yleisesti nahkapohjakenkä on niin sanotusti kovempi ja kumipohjakenkä elastisempi. Se ero on huomattava. Joillekki nahkapohjankengän kovuus on epämiellyttävä joillekki ei. Nahkapohjakenkää voi käyttää Suomessa siinä ku muissa maissa, kesällä ei ollenkaa mitään haittaa talvella se on selkeäti liukkaampi ku hyvä kumipohja mut se pitää ottaa huomioon. Kumipohja on monille jotka dallaiee paljon huomattavasti mukavampi sen elastisuuden takia. Nahkapohjiin voi myös laittaa erittäin hyvälaatuiset kuvioidut kumipohjat eikä varmaan tarvii liokastella yhtään enempää ku valmiilla kumipohjakengillä. Muotoilusta voi sanoa sen olevan makuasia Guccin kengissä on monesti pohjan reunan paksuus noin 6mm. ja päällisen kanssa samassa linjassa. Allen-Edmondsin ja Church`s on reunos jonka paksuus on yleisesti 8mm ja se on ulkoneva. Guccin pohjan kokonaispaksuus on noin 8 mm, reunoskengissä noin13mm. Se on makuasia kumpi tyyli sillä hetkellä miellyttää.
Tv: Skutsari - kenkäfriikki no:1
KALOSSIT on hyvä lisä kunnon nahkapohjakengille. Talvella nahkapohjat ovat liukkaat ja suola/hiekka-sekoitus ei ole hyväksi niille. Mutta kumiset kalossit kun vetää kenkien päälle, niin kyllä kelpaa...
Suosin itse lähinnä Churchsin kenkiä (hinta/laatu-suhde kohdallaan), mutta viimeeksi ostin T.M Lewinin liikeestä oxfordit ja olen ollut niihin varsin tyytyväinen. Harmittaa, että Suomessa ei ole laadukkaita jalkineita tarjolla. C&J:t ja Loaket ovat myös tulleet tutuiksi, mutta "kirkkokengät" on minulle se "juttu".
Olen pitkään miettinyt ja harkinnut MIESTEN PUKINE liikkeen perustamista, mutta eipä taida olla markkinoita stressmannien ja andiaamojen rinnalla? Itse tilaan paljon vaatteita ja kenkiä postitse esim. Lontoosta. On aika surullista, että meillä on ammattitaitoisia suutareita ja räätäleitä, mutta LAATUTIETOISIA kuluttajia ei.
- enemmän laatua
Itselläni ei ole kokemusta ns. laadukkaista kumipohjakengistä. Joitain Lloydeja yms. ollut, mutta laatu ja mukavuus ovat olleet aina pettymys.
Sen sijaan olen hankkinut ulkomailta mm. Englannista tilaamalla perinteisesti valmistettuja nahkapohjakenkiä.
Itse olen suosinut paksulla Goodyear welt rakenteella tehtyjä nahkapohjia, jotka sopivat myös suomalaiseen ilmastoon poikkeuksena loska- ja lumikelit.
Kostealla ilmalla pohjaa voi koittaa kyllästää esim mehiläisvahalla. Joskus olen laitattanut suutarilla myös ohuen kumipohjan.
Mielestäni hyvin tehdyn paksun goodyear nahkapohjan mukavuus on ylivertainen. Pohjan sisällä on usein kerroksia pehmeämpää nahkaa tai korkkia, joka parin viikon käytön jälkeen muotoutuu todella sopivaksi jalalle.
On myös hyvä jos kenkiä on useampi pari, jolloin ei tarvitsisi käyttää samoja jokapäivä ja kengät saisivat kuivua rauhassa. Tämä on tärkeää niiden kestävyyden kannalta.
Mitä kestävyyteen tulee, niin esim. laadukkaat englantilaiset kengät kestävät jopa 10 vuotta, kun ulkopohja laitetaan suutarilla uusiksi pari kertaa. läpiommellun Goodyear-rakenteisen pohjan voi korjata aina, ja riittävän tukeva nahkavuorellinen "ulkokenkä" kestää myös kun sitä huoltaa.
Laadukkat englantilaiset kengät esim Church`s maksavat tietysti n. 450€ per pari, mutta jos ottaa huomioon mukavuuden ja käyttö iän, niin ovat pidemmän päälle edullisemmat kuin esim. vuosittain uusittavat 150€ maksavat "muka laadukkaat marketti kengät"
Loake merkkiset osittain koneelliseti valmistetut em. rakeentella valmistetut kengät saa Englannista tilaamalla jo n. 200€ hintaan, jolloin ovat jo hinta/laatu suhteeltaan täysin ylivoimaiset moniin Suomessa myytäviin kenkiin verrattuna.
Olen yllä puhunut nimenomaan paksulla nahkapohjalla varustetuista kengistä ja esim. ohuemmalla pohjalla tehdyt italialaiset (tai englantilaiset), sinänsä usein erittäin hyvät ja tyylikkäät kengät jättäisin täysin juhla yms. muuhun sisäkäyttöön tai aivan kuiville kesäkeleille.
Paljon käveltäessä tai muuten "jalan päällä" oltaessa saattaa jopa kumipohja voittaa mukavuudessa ohuen nahkapohjan. Tosin nahkapohjainen kenkä hengittääkin aina paremmin. Tyylistä puhumattakaan.... - Suutarin lapsi
Kuten nimimerkistänikin voi todeta, minulla ei ole kenkiä. Tätä ongelmaa olen yrittänyt ratkaista jo muutamia viikkoja. Eli hakusessa olisi miesten kävelykengät, joiden löytämistä vaikeuttaa tiukka mieltymykseni toffeenväriseen nahkaan. Hieman kokemattomana kenkäshoppaajana en oikeen edes tiedä mistä lähtisin etsimään.
Löysin yhdet kengät, jotka täyttävät värinsä puolesta melkeenpä kriteerit, muta niissä on nahkapohja. Se onkin aiheuttanut minulle päänvaivaa, koska loka-marras-joulukuu sekä hiekotetut kadut luultavasti tuhoaisivat kengät alle viikossa. Eli tärkeä ostokriteeri olisi kumipohja.
Voisin samantien antaa enemmänkin tuntomerkkejä kengästä, millaista haen. Eli värin tulisi olla mahdollisimman lähellä kermatoffeen väriä. Mieluiten nauhattomat (väri ja nauhattomuus kaventavat jo aika paljon vaihtoehtoja), tai jos nauhattomat ovat mahdottomia löytää haluaisin, että nauhat olisivat mahdollisimman huomaamattomat.
Kengät eivät tulisi välttämättä päivittäiseen käyttöön. Tarkoituksena olisi löytää rennot, mutta silti hienot ja tyylikkäät kävelykengät. Kengät, jotka sopisivat hyvin rentoon farkku-, kauluspaita-, pikkutakki-comboon.
Jos ette jotain tiettyjä osaa suositella, niin toivoisin, että voisitte kertoa mistä jotain korvaavaa kannattaisi lähteä etsimään. Netin kautta tilaaminen ei ikäväkyllä ole vaihtoehto, koska nauhattomuuden takia kenkien täytyy istua kuin hanska. Kyseisen istuvuuden löytäminen on todella vaikeaa, ellei kenkää saa sovitettua. - Heriteidz
Kyllä kokonahkaiset kengät kestävät yleensä ihmis-iän. Itse en enää viitsi kumipohjaisia kenkiä ostaa ollenkaan. Koska a) tulee halpa olo ja b) ne eivät kestä kovassa käytössäni kuin ehkä pari vuotta. Niitä ei voi korjatakaan kuten nahkapohjaisia. Täysnahkajalkineisiin voi aina suutari vaihtaa uudet kantalaput ja kumiset puolipohjat.
Esim. jotain citymarketin kenkiä mun on turha ostaa. Viime kesänä ostin laadukkaat suomalaiset kävelykengät sieltä ja mulla ne kesti jopa 2 kuukautta.- purkkapohjat
Minulla on kahdet nahkapohjaiset kevät/kesäkengät, ja ne ainakin keräävät maasta kaikki purukumit tiukasti kengänpohjaan kiinni. Purkkien raaputtelu veitsellä irti on myös poikkeuksellisen työlästä, joten annan niiden vain olla kiinni pohjissa. Eipähän tarvitse puolipohjata aina parin vuoden välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 465870
- 495361
- 493734
- 143685
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993401- 313136
- 592894
- 582756
- 552413
- 381854