liukkaan ajo

opetusluvalla

hei!

olemme varanneet liukkaan ajon, ja haluaisin nyt kuulla mitä olette liukkaan harjoittelussa tehneet. tuleeko jotain ratoja, esteitä, vai tutkailetteko jarrutusmatkoja?

13

5910

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Edellisestä kerrasta on jo muutama vuosi aikaa.
      Noita mainitsemiasi juttuja eri nopeuksilla siellä tehtiin. Lisäksi voisi mainita kaarreajon ja väistöt.
      Ekaks oli kokoontuminen ja aloituspalaveri, jossa ratavalvoja antoi ohjeet.
      Kaikkiin autoihin tuli sisään radiopuhelimet, joihin valvoja kertoi sitten tilannekohtaiset ohjeet.
      Ajo tapahtuu radalla vuorotellen niin, että odotetaan sitä, että edellinen on päässyt alta pois.
      Olen ollut pojan kanssa talvella Huittisten radalla ja tyttären kanssa kesällä Paimion radalla. On niissä radoissakin ollut eroja.
      Oletko jo ajanut pimeänajon - olisit saanut sen yhdistettyä edullisesti liukkaaseen, jos et ole?

      • opetuslupaopen

        kanssa I-vaiheessa. Se tulee kaikkein halvimmaksi.

        Ja tuo I-vaiheen rata-ajo oli meidän radalla ainakin ihan ilman radiopuhelinta hoidettava. Ajettiin "ohjelman" mukaan, jonka opetuslupaopeni sai siellä teoriaosuudessa. Kaarteita ja väistöjä ja silmämääräisiä jarrutusmatkahommeleita. Ja se oli hurjinta, kun auto piti saada pyörimään. Mulla oli autossa talvirenkaat (ei nastoja) ja eihän se auto meinannut pyöriä millään. Vasta 60 km tunnissa kaarteeseen ajo sai pyörimisen aikaan - ja siinähän sitten rytyteltiin. Hyvä kun hampaat pysyi suussa. Iskän niskakin nuljahteli ikävästi. Mutta kun se ohje oli, että pyörimään on saatava, niin sitten pyörittiin.

        II-vaiheessa sitten ajetaan liukkaalla yksin ja käytettiin radiopuhelinta. Silloin oli talvikeli ja nastat, eikä tarvinnut autoa pyörittää. Oli paljon löysempää - tylsää suorastaan.


    • Autokoulu ope

      Aivan niin kuin joku jo kirjoitti, kokoonutaan katsomaan ns. yhteiset näytöt. Niissä katsotaan pysähtymismatkan ositus, eli reaktiomatka jarrutusmatka=pysähtymismatka.Toisena näyttönä on nopeuden vaikutus auton pysähtymiseen, ja kolmantena se että vain pyörivä rengas ohjaa. Näitä asioita sitten harjoitellaan kaksi ajokertaa. Lisäksi siihen liitetään erinlaisia jarrutustapoja suoralla ja kaarteessa, esteen väistämistä, piennarjarrutusta abseilla ja ilman. Ei muuta kuin kovaa harjoittelua.Siitä sitä varmuutta ajamiseen saa. MUISTA KYSELLÄ,koska opella on, oli hän isä, äiti tai liikenneopettaja paljon ajokokemusta erilaisista keliolosuhteista.

    • alkup.

      kiitos kysymyksen kattavista vastauksistanne :)

    • vaihtelee

      aika pahasti noissa radoissa. meillä oli liukas ajo nivalan harjoitteluradalla. kukaan ei saanut ajoon mitään ohjeita, katsottiin vain aluksi yksi lyhyt video ja sen jälkeen radalle, ei mitään ohjeita annettu kellekkään. todella surkea henkilökunta. ajotunnista ei siis saanut juuri mitään irti. hinta 70 euroa TYHJÄSTÄ.

      • utelias

        Olitko antavana- vai saavana osapuolena. Herää kysymyksiä???? miksi olitte radalla


      • maksettava

        Niin , 70 eur. nimenomaan tyhjästä ja turvallisesta kokeilupaikasta, loputhan on opettajan tehtävä. Ei ratayhtiö opeta.


      • esamasa

        Täytyyhän "opettajan" tuntea opetussuunnitelma, tietää opetettavat asiat ja tavoitteet. Lisäksi opettajalla on oltava keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Jos homma tuntuu vaikealta, parempi antaa se jollekin joka osaa. Kalleutta moititaan aina, mutta niinhän se on jos on PA.


      • esamasa kirjoitti:

        Täytyyhän "opettajan" tuntea opetussuunnitelma, tietää opetettavat asiat ja tavoitteet. Lisäksi opettajalla on oltava keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Jos homma tuntuu vaikealta, parempi antaa se jollekin joka osaa. Kalleutta moititaan aina, mutta niinhän se on jos on PA.

        Ainakin noilla Paimion ja HAKK:n radoilla liukkaankelin ajoharjoittelu on meillä ollut ratavalvojan toimesta ohjattua ja he kirjoittavat myös todistuksen suoritetusta ajosta.
        Se mitä radalla tehdään ei ole opetusluvan haltijan päätettävissä.


      • esamasa
        Laaksonenster kirjoitti:

        Ainakin noilla Paimion ja HAKK:n radoilla liukkaankelin ajoharjoittelu on meillä ollut ratavalvojan toimesta ohjattua ja he kirjoittavat myös todistuksen suoritetusta ajosta.
        Se mitä radalla tehdään ei ole opetusluvan haltijan päätettävissä.

        Ei todella saakaan olla opetusluvan haltijan päätettävissä. Kuljettajaopetuksen tavoitteet on kirjattu opetussuunnitelmiin, jotka puolestaan pohjautuvat lakiin ja asetuksiin, mutta ratavahti ei istu siellä autossa tekemässä sitä opetustyötä. Tai eihän harrastelijoiden räpellystä työksi pitäisi kutsua.


      • rdhftjytjk
        esamasa kirjoitti:

        Täytyyhän "opettajan" tuntea opetussuunnitelma, tietää opetettavat asiat ja tavoitteet. Lisäksi opettajalla on oltava keinot tavoitteiden saavuttamiseen. Jos homma tuntuu vaikealta, parempi antaa se jollekin joka osaa. Kalleutta moititaan aina, mutta niinhän se on jos on PA.

        opetusluvan haltijan ei tarvitse tietää mitä liukkaalla kelillä tehdään, koska kukaan ei sitä ole hänelle missään vaiheessa kertonut. jos oletat että opettajan pitää tietää mitä tehdä, niin sittenhän hänelle on sen jonkun pitänyt kertoa! aikaakin siinä menee hukkaan kun joutuu pähkäilemään mitä tässä pitäisi tehdä, millä nopeudella tuosta pitäisi ajaa, yms yms! ainakaan minulle ei tuosta liukkaasta radasta ollut mitään hyötyä. ehkä olisi ollut, jos joku olisi kertonut mitä pitää tehdä..


      • alkuperäinen...
        rdhftjytjk kirjoitti:

        opetusluvan haltijan ei tarvitse tietää mitä liukkaalla kelillä tehdään, koska kukaan ei sitä ole hänelle missään vaiheessa kertonut. jos oletat että opettajan pitää tietää mitä tehdä, niin sittenhän hänelle on sen jonkun pitänyt kertoa! aikaakin siinä menee hukkaan kun joutuu pähkäilemään mitä tässä pitäisi tehdä, millä nopeudella tuosta pitäisi ajaa, yms yms! ainakaan minulle ei tuosta liukkaasta radasta ollut mitään hyötyä. ehkä olisi ollut, jos joku olisi kertonut mitä pitää tehdä..

        no,liukkailla käyty, mukavaa oli opettajan kanssa. niin siis tosiaan,olen opetusluvalla ajamassa korttia. sain paljon tietoa ja omasta mielestä hyödyllistä tietoa. vaikkakin toivon,ettei sellainen tilanne koskaan satu kohdalle.

        tarkoitus ei ollut täällä herättää minkäänlaista kinaa kenenkään kesken,kun kysyin vain että mitä siellä tehdään. tälle samalle radalle en toista kertaa mene, siksi etten pitänyt paikasta,enkä sen omistajasta. mutta muutoin oli mielenkiintoista.


      • esamasa kirjoitti:

        Ei todella saakaan olla opetusluvan haltijan päätettävissä. Kuljettajaopetuksen tavoitteet on kirjattu opetussuunnitelmiin, jotka puolestaan pohjautuvat lakiin ja asetuksiin, mutta ratavahti ei istu siellä autossa tekemässä sitä opetustyötä. Tai eihän harrastelijoiden räpellystä työksi pitäisi kutsua.

        Tavoitteet löytyy tiivistettynä tämmösestä opuksesta kuin "Opettaisinko opetusluvalla".
        http://sivistys.net/?action=juttu&ID=728
        Luvussa "Ajoharjoitus liukkaissa olosuhteissa" on kyllä kerrottu monipuolisesti tästä asiasta.
        Tämä liukkaan kelin harjoitus, no pimeän lisäksi, on oikeastaan ainoa, jossa joku ulkopuolinen on mukana ohjaamassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

      Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe