lauluja...:)

piipoo

Aloitetaanpa tänne riitojen keskelle vähän erilainen "keskustelu". Kaivellaan esiin rakkaitten (lemppari)laulujen sanoja: virsiä, kokouksissanne/seuroissanne/Jumalanpalveluksissanne laulettavia lauluja tms. Niissä on monesti niin hyvin kiteytettyä asiaa... Ois ihan kiva lukea ihmisille eri elämäntilanteissa tärkeiksi tulleita lauluja, vai? :) jos niistä jollekin jotain apuakin olisi..

Ja hei...yritetään olla vääntämättä tästäkin opillista riitaa.

PS. Jos jollakin on Hiljaisuutta, Vapahtaja -laulun sanat, niin kirjoitatko ne tänne. Mulla ei niitä ole, mutta se laulu on kaunis. :)
Kiitos.

49

11272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl

      ...en uskalla avata, koska sen ihanan laulun sanoistakin voin saada riitelyä aikaan ja en halua sitä. Voin ehkä vastata jäljenpänä.

      • ---

        kirjoitustani. Mutta rohkenin kysyä. Mikä on se laulu joka tuli kerran radiosta, sen sävel oli sama kuin laulussa "Tahdon kertoa lapsille siionin", Tämä ei ole meikäläisten laulukirjassa eikä virsissä, ei myöskään se kuulemani laulu, mutta olise ihanan kuuloinen, tippa siinä tuli silmään. Olisko jollain kyseisen laulun alkuperä tiedossa, ja sanat olis kiva saada ne tähän palstalle?


    • Hyreksijä

      Kukahan muistaisi vanhan, jo ehkä kaikista kirjoista kadonneen laulun, joka alkaa:"Oi armo ja rakkaus suur". Sanoista, vaikka yhdestäkin värssystä olisin kiitollinen, jos joku muistaa ja jaksaa kirjoittaa.

      • Peppi

        Tässä MUN mielestä ihanin laulu jonka tunnen. Tämä laulu on tuonut mulle jo monta kertaa avun ja toivon. Elikkä...
        ----------------------------------------------

        Siionin kannel 201

        1. Joku ehkä nyt juuri miettii, miksi usein ahdistaa. Toivottoman sydän huutaa: Tule Herra jo auttamaan! Sinulle nyt sanoa tahdon: Jeesus on jo vierelläs, ja Herra sanassa lupaa näin:
        Kerto:
        Kadonneen minä tahdon etsiä, eksyneen tuoda takaisin, haavoittuneen sitoa ja heikkoa vahvistaa.

        2. Usein heikkona maailmassa ahdistuneina kuljemme. Haavoittuneen sydämen itkun voi jokainen tunnistaa. Eksyneellekkin rakkautta Herra nyt tarjoaa. Jokaiselle Herra lupaa näin:
        Kerto

        3. Kadonneen kun Herra löytää, ilo suurin on taivaassa. Haavoittunut käsissä Herran on parhaassa hoidossa. Heikkokin siellä levon saa, voiman jatkaa taivaltaan, koska Herran rakkaus lupaa näin:
        Kerto


      • Wannabe-mamma

        Tässä 'Hyreksijälle' se, mitä näin by heart muistuu mieleen 'Oi armo ja rakkaus suuresta' (valitettavasti vain kolme ekaa säkeistöä). Löytyy muuten esikoisten käyttämästä virsikirjasta numerolla 696 Hengellisiä lauluja -osiosta.

        Oi armo ja rakkaus suur',
        jolla Jeesus meit johdattaa juur!
        Hän neuvoillaan taluttaa uskoviaan
        tässä muukalaisuuden maass'.
        Hän lyöpi ja tukee,
        hän riisuu ja pukee,
        hän lymyy, vaan ilmestyy taas.
        Hän tyhjentää tyhjäks
        ja alentaa köyhäks,
        mutta tyhjän ja köyhän taas täyttääpi hän
        juuri armonsa rikkaudella.
        Hän sumuhun kätkey vähäiseksi hetkeks,
        vaan paistaa taas kirkkahana.

        Jos hengessä köyhäksi vaan
        hän armossaan sielumme saa,
        ett' Jeesusta halaamme, halulla näin
        käymme armonsa istuinta päin,
        jos hätämme painaa
        sen juurella aina,
        niin auttaa meit armonsa näin.
        Vaikka synnin myös juuret
        on syvät ja suuret,
        ja nostavat myrskyn ja kiusauksen
        aina vastoin ajatuksen,
        niin koska mä janoon,
        puhdistusta anon,
        suo Jeesus myös pelastuksen.

        Juuri armosta tulee se vaan,
        että sielut tiellä matkustaissaan
        myös joutuvat yhteen ja yhdessä näin
        saamme kulkea Siioniin päin,
        tässä toisiaan hoitaa
        jos väsymys voittaa
        ja huutaa: Jo raukka nyt jäin!
        Niin Siionin retkill',
        näillä valmistushetkill',
        saa elää, ihastua muistakin viel',
        jotka kulkevat samalla tiell';
        tässä useesti näkee
        niin harrasta hääväkee,
        ett' oikein on iloinen miel'.


      • Kiitollisena
        Wannabe-mamma kirjoitti:

        Tässä 'Hyreksijälle' se, mitä näin by heart muistuu mieleen 'Oi armo ja rakkaus suuresta' (valitettavasti vain kolme ekaa säkeistöä). Löytyy muuten esikoisten käyttämästä virsikirjasta numerolla 696 Hengellisiä lauluja -osiosta.

        Oi armo ja rakkaus suur',
        jolla Jeesus meit johdattaa juur!
        Hän neuvoillaan taluttaa uskoviaan
        tässä muukalaisuuden maass'.
        Hän lyöpi ja tukee,
        hän riisuu ja pukee,
        hän lymyy, vaan ilmestyy taas.
        Hän tyhjentää tyhjäks
        ja alentaa köyhäks,
        mutta tyhjän ja köyhän taas täyttääpi hän
        juuri armonsa rikkaudella.
        Hän sumuhun kätkey vähäiseksi hetkeks,
        vaan paistaa taas kirkkahana.

        Jos hengessä köyhäksi vaan
        hän armossaan sielumme saa,
        ett' Jeesusta halaamme, halulla näin
        käymme armonsa istuinta päin,
        jos hätämme painaa
        sen juurella aina,
        niin auttaa meit armonsa näin.
        Vaikka synnin myös juuret
        on syvät ja suuret,
        ja nostavat myrskyn ja kiusauksen
        aina vastoin ajatuksen,
        niin koska mä janoon,
        puhdistusta anon,
        suo Jeesus myös pelastuksen.

        Juuri armosta tulee se vaan,
        että sielut tiellä matkustaissaan
        myös joutuvat yhteen ja yhdessä näin
        saamme kulkea Siioniin päin,
        tässä toisiaan hoitaa
        jos väsymys voittaa
        ja huutaa: Jo raukka nyt jäin!
        Niin Siionin retkill',
        näillä valmistushetkill',
        saa elää, ihastua muistakin viel',
        jotka kulkevat samalla tiell';
        tässä useesti näkee
        niin harrasta hääväkee,
        ett' oikein on iloinen miel'.

        Hyreksijästä tuli lauleksija
        Wannabe-mammalle paljon kiitoksia vaivoistaan, kun muisteli ja kirjoitteli!
        Kaikkia positiivisia asioita Sinulle !
        Ett' oikein on iloinen miel!!


      • Plikka
        Wannabe-mamma kirjoitti:

        Tässä 'Hyreksijälle' se, mitä näin by heart muistuu mieleen 'Oi armo ja rakkaus suuresta' (valitettavasti vain kolme ekaa säkeistöä). Löytyy muuten esikoisten käyttämästä virsikirjasta numerolla 696 Hengellisiä lauluja -osiosta.

        Oi armo ja rakkaus suur',
        jolla Jeesus meit johdattaa juur!
        Hän neuvoillaan taluttaa uskoviaan
        tässä muukalaisuuden maass'.
        Hän lyöpi ja tukee,
        hän riisuu ja pukee,
        hän lymyy, vaan ilmestyy taas.
        Hän tyhjentää tyhjäks
        ja alentaa köyhäks,
        mutta tyhjän ja köyhän taas täyttääpi hän
        juuri armonsa rikkaudella.
        Hän sumuhun kätkey vähäiseksi hetkeks,
        vaan paistaa taas kirkkahana.

        Jos hengessä köyhäksi vaan
        hän armossaan sielumme saa,
        ett' Jeesusta halaamme, halulla näin
        käymme armonsa istuinta päin,
        jos hätämme painaa
        sen juurella aina,
        niin auttaa meit armonsa näin.
        Vaikka synnin myös juuret
        on syvät ja suuret,
        ja nostavat myrskyn ja kiusauksen
        aina vastoin ajatuksen,
        niin koska mä janoon,
        puhdistusta anon,
        suo Jeesus myös pelastuksen.

        Juuri armosta tulee se vaan,
        että sielut tiellä matkustaissaan
        myös joutuvat yhteen ja yhdessä näin
        saamme kulkea Siioniin päin,
        tässä toisiaan hoitaa
        jos väsymys voittaa
        ja huutaa: Jo raukka nyt jäin!
        Niin Siionin retkill',
        näillä valmistushetkill',
        saa elää, ihastua muistakin viel',
        jotka kulkevat samalla tiell';
        tässä useesti näkee
        niin harrasta hääväkee,
        ett' oikein on iloinen miel'.

        Tuntui niin kovin tutulta tuo virsi, vaikken esikoislestadiolainen olekaan. Löytyy nim. Siionin Virsistä (SV 179) Antti Achreniuksen teksti, josta vertailun vuoksi ensimmäinen viidestä säkeistöstä:

        On laupeus sanomaton.
        Hän, Jeesus, kun hoitanut on
        Niin meitä kuin muitakin uskoviaan
        Ja auttanut vaivoissa maan.
        Hän lyö sekä tukee,
        Hän riisuu ja pukee
        Ja hetkeksi kadotessaan
        Vie köyhyyden teitä,
        Näin tyhjentää meitä,
        Vaan tyhjälle, köyhälle lahjoittaen
        Suo armonsa rikkauden.
        Hän kasvonsa peittää
        Ja murheeseen heittää,
        Vaan antaa taas virvoituksen.


      • vl
        Peppi kirjoitti:

        Tässä MUN mielestä ihanin laulu jonka tunnen. Tämä laulu on tuonut mulle jo monta kertaa avun ja toivon. Elikkä...
        ----------------------------------------------

        Siionin kannel 201

        1. Joku ehkä nyt juuri miettii, miksi usein ahdistaa. Toivottoman sydän huutaa: Tule Herra jo auttamaan! Sinulle nyt sanoa tahdon: Jeesus on jo vierelläs, ja Herra sanassa lupaa näin:
        Kerto:
        Kadonneen minä tahdon etsiä, eksyneen tuoda takaisin, haavoittuneen sitoa ja heikkoa vahvistaa.

        2. Usein heikkona maailmassa ahdistuneina kuljemme. Haavoittuneen sydämen itkun voi jokainen tunnistaa. Eksyneellekkin rakkautta Herra nyt tarjoaa. Jokaiselle Herra lupaa näin:
        Kerto

        3. Kadonneen kun Herra löytää, ilo suurin on taivaassa. Haavoittunut käsissä Herran on parhaassa hoidossa. Heikkokin siellä levon saa, voiman jatkaa taivaltaan, koska Herran rakkaus lupaa näin:
        Kerto

        Tosi hyvänkuuloiset sanat. Ja varmaan sävelkin, kun otsikosta (siionin kannel) päätellen se on sopiva soittaa kanteleella. Minusta kanteleella soitto on kauniin kuuloista.


    • otteliaana

      Tule Jeesus ja siunaa lastas
      on tuulinen maailman tie.
      Kätes voimakas turvaksi anna,
      kun uuvun niin nosta ja kanna,
      ikirauhaan kerran vie.

      Sinun tahtosi tie on parhain,
      vain murhetta tie oma toi.
      Usko, rakkaus uupuu jos multa,
      tuo lamppuuni henkesi tulta.
      Sinä yksin auttaa voit.

      Tää on yksi mun lukemattomista lemppareista. Jostain syystä ton laulun sanat tulee mulle itestään mieleen aina hädän hetkellä ja nousee rukouksena Jumalan puoleen.

    • otteliaana

      ihan pakko mainita vielä muutamia suosikkeja...
      "Voisinpa Jeesuksestani, nyt laulaa sydämestäni" on ihana, on mahtavaa laulaa varsinkin seurojen jälkeen, kun mieli on täynnä kiitosta. samoin "oi mul on onnen päivä" on ihana. en nyt kyl muista numeroita, mut useimmat varmaan tuntee laulut. ehkä kaikkein rakkain mulle on kuitenkin kaikkien takuulla tuntema "jo joutui armas aika". siinä laulussa on koko pienen elämäni parhaat ja onnellisimmat hetket: ala-asteen kevätkirkko, juhannusseurat...vaikka olisin juuri menettänyt kaiken, mikä mulle on täällä maailmassa tärkeää, kaikki tuntuisi heti vähän paremmalta, jos vain saisin kuulla ton virren...

    • Mombasa

      Ennen elin synnissä, tuskassa ja vaivassa
      rauhatonna iäisyyttä aattelin
      Saapui Jeesus luokseni, synnin kahleet katkaisi
      riemuitsen nyt täynnä rauhaa, onnea

         Olen vapaa, olen vapaa,
         olen vapaa kahleista mun syntini
         saapui Jeesus luokseni, synnin kahleet katkaisi
         riemuitsen nyt täynnä rauhaa, onnea.

      Herran lupaus meillä on, Hengen tuli sama on
      Voiman antaa todistamaan Herrasta.
      Sama tuli voimassa, kuin kerran yläsalissa,
      lankeaa ja tekee heikon vahvaksi

         Nyt se palaa, nyt se palaa
         Hengen pyhä tuli palaa sielussain
         Sama tuli voimassa, kuin kerran yläsalissa,
      lankeaa ja tekee heikon vahvaksi

      Ootko sairas, voimaton, Jeesus vielä sama on
      sairaan parantaa ja auttaa vaivatun
      Olkoon tauti mikä vaan, kaikki terveheksi saa
      muista terveys vielä lasten leipää on.
            
         Veren voima, veren voima
         Se on parantava voima tänäänkin.
      Olkoon tauti mikä vaan, kaikki terveheksi saa
      muista, terveys vielä lasten leipää on

      Raamattu sen opettaa, Jeesus pian on saapuva
      saapuu morsiantaan kotiin noutamaan.
      Poissa murheet mustan maan, mikä juhla ompikaan
      ootko valmis, häitä varten puettu?

      Ootko valmis, ootko valmis
         kohtaamaan Jumalasi
         Poissa murheet mustan maan, mikä juhla ompikaan
         ootko valmis, häitä varten puettu?

    • luter.

      Heimo Enbuskan laulamana:Oi katsohan lintua oksalla puun se laulaa niin kauniisti aina,se Korkeimman kiitokseen aukaisee suun,sen mieltä ei huolet ne paina ja kattona sillä on taivas,menikö senäin ,laulu joka kertoo Jumalan huolenpidosta ihmistä kohtaan,rakas laulu.
      Sitten armolaulu:Sillä armosta te olette pelastetut,ette tekojenne kautta ettei kukaan kerskaisi,se on Jumalan suuri lahja,amen.Olen mielistynyt heikkouteen hätään vainoihin,sillä kun mä olen heikko silloin olen väkevin,se on Jumalan suuri lahja,amen.
      OLETTEKO KUULLEET?
      Martti Lutherin virsi:Jumala ompi linnamme,amen ja amen.ja vahva turva aivan,on miekkamme ja kilpemme,ajalla vaaran,vaivan.Se vanha vainooja,kavala,kauhea,on kiivas kiukkuinen ja julma hirmuinen,vain Herra hänet voittaa.
      Jaakko Löytyllä on hienoja lauluja, ja kantavia,myös.

    • Mä tiiän yhen hyvän virren se on virsi 413, mulla tulee aina se mieleen, kun mä kuljen tuolla maailman keskellä. Moni varmaan osaakin nää sanat.
      Sen sanat menee näin:

      Ah miksi taivaan valtakunnan niin moni hylkää tahallaan ja jatkaa turhuutensa unta ja tyytyy tähän maailmaan? On tärkeämpää kaikki muu, Jumala aina unohtuu.

      On juhla meille valmistettu hääsaliin isän ylhäisen, on taivaan herkut varustettu, ne ovat lahja jeesuksen. Jo kulkee kutsun tuojia ja kutsu koskee kaikkia.

      Vaan moni meistä torjuu kutsun, se hukkuu huliin tehtäviin, sai yksi ostaa uuden pellon, on toinen mennyt naimisiin. On meillä kiire yhtenään, me emme jouda lähtemään.

      Voi varokaatte, varokaatte, ettet te saisi katua, nyt lahjaksi te kaiken saatte, on myöhä kenties huomenna. On ovet kohta lukitut, on kiire, kiire kutsutut.

      Jos liian myöhään kolkutatte ei ovi enää aukea, te itkette ja vaikerratte, vaan itkua ei kuunnella. On monet häihin kutsutut, vaan harvat ovat valitut.

      Suo kutsuasi Herra muistaa, ymmärtää varoitustasi. Ei kukaan kutsun torjuneista saa maistaa illallistasi. Tee itse minut valmiiksi, ennen kuin suljet ovesi.

      Sit siionin lauluista erityisen kosketavia ovat sl 30 Katselen golgatalle päin, kun Jeesus huutelee, on lasten velka maksettu ja kaikki täytetty.

      Toinen on sl 156:
      Mä ikävöitsen täältä, kotihin rauhaisaan, soisin jo pääseväni myrskyjen pauhusta.

      Virsikirja on täynnä ihania lauluja virsi 405 on hyvä, se alkaa kirkautta kohti kulje, kilvoitellen uskossa, viettelysten portit sulje, hylkää synti, maailma.

      En täs nyt jaksa ees luetella kaikkii hyvii lauluja.

    • Joo virsi 413 on yksi laulu, joka tulee mileeni tuol maailmassa kulkiessa.

      Moni varmaan tietää miten se menee, mut sen eka säkeistö menee näin:

      Ah miksi taivaan valtakunnan niin moni hylkää tahallaan ja jatkaa turhuutensa unta ja tyytyy tähän maailmaan.On tärkeämpää kaikki muu, Jumala aina unohtuu.

      Yks hyvä laulu kans cd: Luo veden virvoittavan on laulu:

      Sun henkesi kasteen alle, minun sieluni uupunut vie, ain kirkasta huokaavalle, ristin siunattu kaita tie.

      Ei riitä jos kerran sulta, tään kasteesi siunatun sain, mä tavitsen uutta tulta, uutta armoa matkallain.

      Ei väsyä kesken matkan, tien kaitainen kulkia saa, on määränä siksi jatkaa, kunnes perille savutaan.

      Siis veresi virran alle, minun sieluni uupunut vie, ain kirkasta huokaavalle ristin siunattu kaita tie.

      Toinen hyvä laulu samaisella cd:llä on:

      Kiitosta sulle luojani laulan, annoit sä lahjoja suuria, mulle näin kaikkein heikoimmalle lahjoitit taivaan armosta.

      Annoit sä meidän yhtehen tulla levähtää maailman myrskyissä. Meitä näin matkalla uupuneita ruokit sä taaivaan leivällä.

      Uskon vain heikon kynttilän lailla, himmeesti tietämme valaisi, maailma puoleensa houkutti meitä, heikkoja Jumalanlapsia.

      Tunsit sä Herra lastesi tarpeen, aukaisit tien näin toistemme luo. Heken me saimme yhdessä viettää, toistamme tukea lohduttaa,

      Paljon me saimme sydämihimme lämpöä, rakkautta luojamme. anteeksi anto on ihaninta, sillä me haavat hoidimme.

      Vielä mä pyydän luojani suuri, anna mun uskossa pysyä. Täällä me heken kilvoittelemme, annathan meille voimia.

      Taivaaseen portin aukaiset kerran, anna sun enkeltes varjella. Sitten me saame luonasi sielää kiitosta sulle veisata.

      Siionin laulua 30 on vaikea laulaa ilman kyyneleitä:

      Katselen golgatalle päin, kun Jeesus huutelee, on lasten velka maksettu ja kaikki täytety.

    • tallessa

      tule pyhä henki
      lailla tulen lailla tuulen
      tule pyhä henki
      tule köyhään sydämeen

      halleluja..

      tule pyhä henki
      jotta näen jotta kuulen
      tule pyhä henki
      tule köyhään sydämeen

      halleluja..

      muistaakseni nuin se meni
      tää on mulle henk koht tärkeä laulu

      • tallessa

        toinen ihana laulu:
        jotenki se näin meni se virsi
        ...maan vieraan poikki taivaaseen...

        kuulin sen ollessani vaihdossa ulkomailla. harmi ku en muista sitä miten se meni kokonaan. muistaisko joku miten tuo menee? tunnistatko?


      • tallessa kirjoitti:

        toinen ihana laulu:
        jotenki se näin meni se virsi
        ...maan vieraan poikki taivaaseen...

        kuulin sen ollessani vaihdossa ulkomailla. harmi ku en muista sitä miten se meni kokonaan. muistaisko joku miten tuo menee? tunnistatko?

        Tarkotat sä tätä lauluu:
        Jumalan rauhaa rinnassansa ken kantaa maassa kuoleman, on onnellininen kulkeissansa maan vieraan poikki taivaaseen.

        Se on sl 129


      • piipoo
        kirjoitti:

        Tarkotat sä tätä lauluu:
        Jumalan rauhaa rinnassansa ken kantaa maassa kuoleman, on onnellininen kulkeissansa maan vieraan poikki taivaaseen.

        Se on sl 129

        Tässä SL 129 kokonaisuudessaan:

        Jumalan rauhaa rinnassansa ken kantaa maassa kuoleman, on onnellinen kulkeissansa maan vieraan poikki taivaaseen.

        On kallein lahja päällä maitten omana olla Jeesuksen. Saa täällä parvess' armolasten yhtyä voitonvirtehen.

        Oi armokutsu, ihanampaa ei päällä maitten tietää voi. Jumalan lapsi - korkeampaa ei sanaa korvissani soi.

        Oi kiitos, Jeesus, kuolostasi, kun nostit alta kuoleman ja pääsiäisen voitollasi avasit portit taivahan.

        Niin päärlyportit aukee kohta odottain lasta Jumalan. Siell' rakkaat kaikki toisens' kohtaa ja alkaa juhla Karitsan.

        Kun pienen hetken vielä ootan, niin saapuu vieraat taivahan. Uskossa elän, Herraan luotan, kotihin minut noudetaan.

        Kun kiusaukset ahdistaapi ja vaivat täällä rasittaa, niin riemuitsen, kun muistaa saapi: ne pääsinpäivä lopettaa.

        Oi kiitos, Jeesus, rauhastasi ja rakkaudestasi myös, kun siunasit mun armollasi, osoitit suuren armotyös.

        Nyt kuljen täällä maailmassa, sun Henkes johtaa, kuljettaa. Kotona kerran taivahassa mä riemuin kiitän Karitsaa.


    • Frater

      Hyvä aihe, piipoo. Tässä yksi katumus ja rippi -osaston virsi, josta pidän kovasti, etenkin viimeisestä säkeistöstä.

      Silmäisi eteen, Jeesus,
      tuon sydämeni syyllisen
      ja paljastan sen kurjuuden
      silmäisi eteen, Jeesus.

      Silmäisi eteen, Jeesus,
      nyt syntieni taakan tuon
      ja ikävöivän katseen luon
      silmiisi helliin, Jeesus.

      Silmäisi nähden, Jeesus,
      tein syntiä ja rikoin lain.
      Nyt tuomariini katson vain,
      silmiisi helliin, Jeesus.

      Silmiisi katsoon, Jeesus.
      Jos tuomionkin kuulisin,
      niin katson hyljättynäkin
      silmiisi helliin, Jeesus.


      Lars Stenbeck 1839, suom. 1881. Anna-Maija Raittila 1984, Virsikirjaan 1986.

    • piipoo

      yksi hieno, niin hieno että kyyneleet tuli silmiin kun tätä kaverin häissä kuuntelin.

      virsi 326
      Sinulle kiitos, Isä maan ja taivaan, on nimes suuri, pyhä, kallis aivan, ja armosi on vakaa, määrätön, taivaankin tähtein yli ääretön, ääretön.

      Myös minulle on armosi näin suuri, sinua Herra, kiitän siitä juuri. Loit minut kuvaksesi, Herrani, vahvista kaikkeen hyvään lastasi, lastasi.

      Isäni, aina armostasi aivan pois minut autoit alta vaaran, vaivan. Kätesi antoi turvan väkevän, suojele vielä halki elämän, elämän.

      Synnistä minut olet pelastanut, käärmeeltä pään jo rikki musertanut. Lahjoitit armosi ja rauhasi, ne Kristus kuolemallaan ansaitsi, ansaitsi.

      Armosta anteeksi suo kaikki tyynni Kristuksen tähden syntini ja syyni. Palvella sinua suo uskossa ja anna autuus taivaan levossa, levossa.

      Suo, etten koskaan pyhää sanaa kiellä, se yksin turvan antaa tuskant iellä. Se lohtu ainoa on vaivassa, sen valo johtaa kohti taivasta, taivasta.

      Haltuusi uskon koko elämäni, henkeni, voimani ja tehtäväni. Oi, siunaa työni kunniaksesi ja lähimmäisenikin parhaaksi, parhaaksi.

      Luo minuun lujaa mieltä, rohkeutta julistamaan taas armon avaruutta ja valtaa kunniaasi korkeaa. Se oli taivaittenkin kohoaa, kohoaa.

      Yhdessä kristikunta kaikkialla, etelän, pohjan, idän, lännen alla sinulle, Kristus, tuokoon kiitoksen ja Isälle ylistyksen ikuisen, ikuisen.

      • vanh.lestadiolainen tyttö

        minäkin olin tässä aika vasta eräissä häissä, joissa laulettiin tuo virsi. myös minusta se on erittäin ihana ja vielä kotonakin sitä sen jälkeen laulelin!


    • Tässä ne kaipaamasin sanat...

      Hiljaisuutta vapahtaja minä kaipaan elämään. Sielussani aallot lyövät usein aivan yli pään.

      Hiljaisuutta rauhaa etsin, levoton on aika tää. Mistä löytää lepopaikan, missä sielu levähtää.

      Vielä kysyn vapahta, missä lähde janoisen. Vastaa isä lapsellesi, sitä pyydän anelen.

      Usein täällä vapahtaja, itken omaa pahuutta, usein mieli maassa kiinni, synnin polte sielussa.

      Tässä olen lähelläsi, tässä lähde avoin on. Yhä kuljen vierelläsi, katkon kahleet tuomion.

      Synninpäästön sanomassa sielu rauhan omistaa. Taivaasta on tämä sana, pyhä henki vahvistaa.

      Hiljaisuus ja tunnon rauha aarteita nyt sieluni. Kiitäsielu elämästä, jonka Herra lahjoitti.

      Linnun lailla lennän kerran siivin kirkkain voimakkain. Tuuleen nousen korkealle aamuun ikisunnuntain.

    • mie

      Jumalan rauhaa rinnassansa
      ken kantaa maassa kuoleman
      On onnellinen kulkeissansa
      maan vieraan poikki taivaaseen
      On onnellinen kulkeissansa
      maan vieraan poikki taivaaseen

      On kallein lahja päällä maitten
      omana olla Jeesuksen
      Saa täällä parves armolasten
      yhtyä voitonvirtehen
      Saa täällä parves armolasten
      yhtyä voitonvirtehen

      Oi armokutsu, ihanampaa
      ei päällä maitten tietää voi.
      Jumalan lapsi -korkeampaa
      ei sanaa korvissani soi.
      Jumalan lapsi -korkeampaa
      ei sanaa korvissani soi.

      Oi kiitos Jeesus kuolostasi,
      kun nostit alta kuoleman,
      ja pääsiäisen voitollasi
      avasit portit taivahan
      ja pääsiäisen voitollasi
      avasit portit taivahan

      ..
      Nyt kuljen täällä maailmassa
      sun henkes johtaa, kuljettaa.
      Kotona kerran taivahassa mä riemuin kiitän karitsaa.


      sl 129

      en kirjottanu kaikkii säk. ku on kiire..

    • myöööööö

      Ihminen aamuista polkua astuu syömensä toiveita tuudittaen
      yön kastehelmistä jalknsa kastuu
      vaan askel on kevyt ja onnellinen

    • Onnellinen

      Sl 196
      1.Oi kuinka voisinkaan sua Jeesua,kiittää,
      sun hyvät työs kun aina mulle riittää.
      2.Sun valtakunnassas mä kodin löysin,
      turvaton kulkija,alttarin Herran.
      jne...

      Sl 136
      1.Niin usein lapsi opettaa näin uskomahan meitä
      ja leikeissänsä hällä on ain parvi enkeleitä.
      2.Se usko yksinkertainen on lapsen sydämellä.
      Oi,jospa lapsenmielinen ois usko myöskin meillä.
      jne...

    • vanh l

      Tämä virsi 389 on minua lohduttanut, kun olen elämän kolhuissa ollut erittäin surullinen. Muistan sen tilanteen, kun autolla ajoin, olin juuri kuullut yhden erittäin surullisen asian, ja itkin. Jumalan sana oli paras lohdutus.

      Jumalan haltuun anna, nyt tiesi, tarpeesi, ja Herran huomaan kanna, surusi murheesi. Hän, joka sinut loi, sinulle hengen soi, tarpeesi kaikki tietää. Hän auttaa tahtoo voi.

      Niin heitä haltuun Herran, ristisi, vaivasi, ne armossansa kerran, hän kääntää parhaaksi. Ennen kuin luuletkaa, hän ehtii auttamaan, ja ristit, tuskat, vaivat, hän poistaa aikanaan.

      Lujasti mieleen paina, ja älä unohda: on lapsillensa aina, laupias Jumala. Hän uskovaisiaan, ei hylkää milloinkaa, vaan huolen heistä kantaa, on heidän suojanaan.

      Siis Herran tietä kulje, vakaana uskossa, ja sydämesi sulje, maailman himoilta. Ja armahtajaasi, vain luota alati. Jos mikä täällä kohtaa, hän kulkee kanssasi.

      Jos joudut epäilyksiin, kun murheet saartavat, niin Herran kädet yksin, sinua kantavat. Kaikissa vaiheissa, on Herra turvana. Hänelle kiitos olkoon, armonsa avusta.

      • Milli

        Tämä on myös minua usein koskettanut. Sävel on kaunis ja sanat puhuttelevat. Ne tuovat turvaa ja muistuttavat tärkeimmästä.

        Tulee usein autolla ajellessa laulettua tätä. =)


    • Krookus

      Tämä laulu on koskettanut minua erityisesti... monesti ihan kyyneliin saakka. Kaikkein kurjimmalla hetkellä ja silloin kun tuntee itsensä hyvin epäonnistuneeksi ja syntiseksi, tämän laulun sanat lohduttavat.

      SL 130

      Oi kuulkaatte ystävät rakkaat,
      kuinka kallis on joukkomme tää.
      Se tunnollaan Jumalan ruaha
      pian maan päältä pois kiirehtää.

      Kun Jeesuksen veressä anteeks
      ovat synnit jo pyyhitty pois,
      ne ei tule tunnolle kantees,
      hääkutsu jo kuulua vois.

      Oi, katsokaa viikunapuuta,
      joka puhkeaa jo lehtehen.
      Myös maailman menoa muuta,
      se selvästi osoittaa sen.

      Ett' suvihan nyt jo on läsnä,
      siksi nostakaa painuneet päät.
      On lunastuspäivämme läsnä,
      ja alkaapi Karitsan häät.

      Kun kuuluupi Jumalan korviin
      hänen lastensa huokaukset,
      niin enkelit puhaltaa torviin,
      nuo kutsuvat kuulutukset.

      Kun pasuuna kutsua soittaa,
      silloin minäkin nähdä sen saan,
      ett' heikolla uskolla voittaa,
      ja siirtyä kunniaan saan.

      Siis kuulepa, lapsi, sä vielä,
      joka heikkoutta tuntea voit:
      Jos koskaan et Jeesusta kiellä,
      ei Jeesus sua hyljätä voi.

      Vaan armonsa helmassa kantaa
      sekä hoivaten johdattelee,
      mun lapsenaan olla hän antaa
      ja polvellaan ihastelee.

      Niin useesti, uskova, pelkäät,
      että pääsetkö taivaasehen.
      On menomme nytkin jo siellä,
      niin Raamattu todistaa sen.


      Tätä voidaan laulaa kahdella eri sävelellä. Se vähemmän käytetty on minusta kauniimpi. Ollaan kuorossakin tätä laulettu moniäänisesti...

      • Missäse

        Onko tuohon sl 130, niin siihen vähemmän käytettyyn sävelmään nuotteja kellään olemassa? Jos on niin viitsiskö skannata ja lähettää sähköpostiin; [email protected]


      • Anonyymi
        Missäse kirjoitti:

        Onko tuohon sl 130, niin siihen vähemmän käytettyyn sävelmään nuotteja kellään olemassa? Jos on niin viitsiskö skannata ja lähettää sähköpostiin; [email protected]

        Saitko ikinä nuotteja tähän? T, toinen niistä kiinnostunut


    • aakenus

      Lapsena ollessani oli pappani hautajaiset. Siellä kirkossa veisattiin seuraava virsi:
      Oi Jeesus kiitos nimellesi sun,
      kun pyhille soit levon siunatun,
      ja rauhan jälkeen tuskan taistelun,
      halleluja,
      halleluja'
      halleluja.
      jne.

      Tämä virsi on todella kaunis, ja sopiva hautajaisiin. Se ei ole unohtunut mielestäni, eikä varmasti tule unohtumaankaan.

    • vanhlest

      Saitko jo ne sanat? Meillä olis kai sanat ja nuotit, saattaisin skannata ja maililla tulemaan jos haluat.

      • vanhlest

        tuolla ylempänä.


    • Tomppa

      Joopa joo.. Asiallista keskustelua, harvinaista tälle palstalle! Ite tykkään yleensä ottaen vanhoista perinteisistä virsistä ja Siionin Lauluista! Toki suosikkeja löytyy, "Ilmoita Herramme voimasi meille", Parviaisen Jarin laulama toi virsi on aivan MAHTAVA, vielä ku se urkuri osais soittaa siin levyllä niin kaikki ois hyvin!!

      Toinen hyvä on "Luoksemme päivät menneet kuin virta saapuvat" Koskettava vanhuutta kesittelevä virsi.. Vaikka olen vielä nuori mies niin silti toi vanhuus jotenkin koskettaa.. Ovathan omat isovanhempani kaikki vielä elossa ja seuraan heidän elämäänsä aika läheltä..

      Sellasta! Pitäkää mieli virkeänä ja kevättä rinnassa.. Erityisesti kaikille uskon sisarille ja weljille voimia arkeen! T:v.lest. nuori keski-pohjanmaalta!

    • Näin on

      301 Kirkasta oi kristus meille ristin uhri Golgatan josta meille langenneille loistaa sydän Jumalan......
      Tässä on koko kristillisyys, tämän on tiettävästi kirjoittanut Esikois Lestadiolainen saarnamies Gustaf Skinnari 1893

      • jargon

        Juu, mua on monesti lohduttanut erityisesti saman laulun säkeistö:

        "Ei siis alla kiusausten
        epäillä nyt tarvitse,
        eikä tiellä huokausten
        epätoivo vallitse,
        kun on täysi sovitus,
        sielun turva, pelastus."


    • vl myös

      Teille kaikille:Olen todella iloinen että tämä on näyttänyt pysyvän riidattomana juttuna!
      Siionin laulu "Nouse jo pilvi verinen" on upea,ja kuunnelkaapa kun Mikko Salakari sen laulaa:)

      • me too

        muitaki, esim. jeesus armossasi, minun onneni on jne.
        ovat syntini anteeksi suuret, koko velkani maksettu jne.
        Oi kuulkaatte ystävät rakkaat jne.

        menee joskus ihan itkuks ku kuuntelee


    • el kirahwi

      "Myös isämme uskoivat ennen" on yksi parhaimmista.

    • el kirahwi

      "Myös isämme uskoivat ennen" on yksi parhaimmista.

    • piipoo

      kivasta suhtautumisesta :)
      Hieno homma ettei me ihanat ihmiset saatu tästä riitaa aikaan.

      Mutta hei, monistä lempparilauluista tunnistaa että kirjottaja on lestadiolainen. entäs muut? kirjottakaan muutkin tänne omianne! Esim helluntailaiset, millasta musiikkia teillä on kokouksissanne? Yks mun kaveri on hellari ja laulaa niiden seurakunnan kuorossa. En vaan oo saanu kysyttyä että millasia lauluja ne itseasiassa on...

      Lisää, lisää ihmiset :)

    • Samppa(vl)

      ...toista vuotta sitten. Laulun kuulin ihan "sattumalta" ja sen sanat pysäytti. Elin silloin maailmassa.

      Kylmiä väreitä ei voi estää vielä nykyäänkään kun laulu kajahtaa täydessä seurasalissa.

      Virsi 402.

      En tehdä hyvää voisi oi Herra milloinkaan, jos henkeäs et soisi, minua ohjaamaan. Lastasi haraavaa johdata armollasi. Vitsalla sauvallasi, vie tietä oikeaa.

      Suo että vaeltaisin, turhuutta karttaen ja hengen lahjat saisin, ilon ja rakkauden. Suo voimaa taistella ja hyvin kilvoitella, uskossa tavoitella elämän kruunua.

      Suo minun kunnioittaa isää ja äitiä. Suo ettei viha voittaa saa koskaan sydäntä. Puhdista mieleni ja himot alas paina. Minua herra aina hallitkoon henkesi.

      Suo karttaa ahneutta ja välttää vilppiä, vääryyttä viekkautta ja kielen syntejä. Suo etten kadehdi toisilta lahjojasi, saan aina armostasi minäkin kylliksi.

      Suo Pyhän Hengen antaa, kuolleelle elämää, uskossa minun kantaa, henkesi hedelmää. Uudista Herrani minua armollasi. Vie täältä omanasi taivaaseen luoksesi.


      Aihe lauluista oli tosi hyvä. Laulut ja niihin kätkeytyvät muistot on tärkeämpiä asioita kun monesti ajatteleekaan. Niistä saa voimaa vaikeina hetkinä..

    • Topi

      "Nyt vapaa olen synnin kuolon alta" ja "Oi katsohan lintua oksalla puun".. Niin upean kuuloisia esityksiä että tippa tulee isommankin miehen linssiin..

    • Häävirsi

      Oi armo ja rakkaus suur', jol Jeesus meit johdattaa juur!
      Hän neuvoillaan opastaa seuraajiaan täss muukalaisuuden maassa.
      Hän estää ja tukee, hän erheet pois lukee,
      hän kätkeytyy, ilmestyy taas.
      Hän tyhjentää rikkaan ja alentaa köyhäks,
      mutta tyhjä ja köyhä taas tuntea saa, että armonsa rikastuttaa.
      Hän sallii murheita, jos joskus lankeaa,
      vaan tien jälleen kirkastuttaa.

      Kun ylpeyden riisuupi vaan, hän armossaan mieleemme saa,
      ett' Jeesusta ootamme, halulla näin käymme armonsa istuinta päin,
      Jos hätämme painaa ja ahdistus vaivaa,
      niin auttaa meit ristinsä näin.
      Vaikk synnin myös juuret lie syvät ja suuret,
      ja nostavat epäilyn, kiusauksen aina vastoin tahtomisen,
      niin koska toivotaan puhdistustansa,
      suo Jeesus myös pelastuksen.

      Juur armosta tulee se vaan, että ystävät kulkiessaan
      myös vihitään yhteen ja yhdessä näin saa kulkea Taivasta päin,
      He toisiaan hoitaa jos väsymys voittaa
      ja tukevat matkalla näin.
      Näillä pyhillä retkill', ja valmistushetkill',
      saa elää, ihastua muistakin viel', jotka kulkevat samalla tiell';
      tässä useasti näkee niin harrasta hääväkee,
      ett' oikein on iloinen miel'.

      Antti Achrenius 1706-1709 / Sov. nykymuotoon SMT

      • Misteikki

        Tuo vuosiluku edellisessä on Aabraham Achrenius. Antti (Anders) Achreniuksen elinvuodet olivat 1745-1810....


    • ylistys Herralle

      Haluaisin tämän laulun sanat,

      Suuri on Herra, suuri hän on
      suurempi muita Herramme on....

      En muista enempää,mutta hyräilen yseasti.
      Kiitos jos joku voui auttaa.

    • nunnuka-lailailai

      Entäs tämä:

      nunnukanunnuka-lailailai, nunnukanunnuka-lailailai...

    • Vuonna_2003

      keskustelut palstalla olivat asiallisempia kuin nyt.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe