Pieni kulutus?

miten sä ajat?

Ostin juuri ensimmäisen ajotietokoneella varustetun autoni(jipii). Ajotietokoneelta auton kulutusta seuranneena olen huomannut, että kulutus olisi kaikessa ajossa pienintä ajamalla pienellä moottorijarrutuksella.
Eli käytännössä kiihdytä nopeasti hiukan yli sallitun nopeuden ja sitten etene mäkiä ja liikennettä ennakoiden moottorijarrutuksella tietty sopivalla vaihteella. Kytkintä ja vapaalla pitoa kannattaa välttää alamäkiosuuksilla sillä kun vetoa tarvitaan kiihdyttäessä taas optimaaliseen moottorijarrutus ja vauhtitilaan pääsyyn kulutus nousee hirvittävän korkealla.

Näillä nikseillä sain kaupunki kehäajossa keskikulutuksen laskemaan ensiviikkoni lukemista (7,6litraa/100km, sattumoisin sama kuin tehtaan ilmoittama yhdistetty EU-kulutus), niin 5,5LITRAAN! Ja ihmeellisintä on että ajan vielä hiukan yli nopeusrajoituksia.

Mitäs kokemuksia muilla? Kertokaa miten tuo mainitsemani ajotapa (jos saitte selvää) vaikutti teidän auton kulutukseen.

19

1142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pieni täsmennys

      Hieno homma tuo kulutuksenlasku mutta en silti ihan tuota ajotekniikkaa ymmärtänyt. Nopea kiihdytys mutta sitten jatkuvaa moottorijarrutusta ja ylämäkeenkin?

      • AE111

        Bensakoneen paras hyötysuhde on suurella kuormituksella toisin kuin esim. dieseissä, joissa hyötysuhde ei vaihtele niin paljon kuormituksen mukaan. Olen kuullut että bensa-autolla pihistysajossa kiihdytetään (=suuri kuormitus) ja sitten annetaan vauhdin hidastua kevyellä moottorijarrutuksella. Tämä kävisi järkeen, mutta miten lie käytännössä. Kovin vilkkaan liikenteen seassa tuo ei oikein pelaa. Ylämäkeen tietysti poljetaan kaasua.


      • voisi tuota kokeilla
        AE111 kirjoitti:

        Bensakoneen paras hyötysuhde on suurella kuormituksella toisin kuin esim. dieseissä, joissa hyötysuhde ei vaihtele niin paljon kuormituksen mukaan. Olen kuullut että bensa-autolla pihistysajossa kiihdytetään (=suuri kuormitus) ja sitten annetaan vauhdin hidastua kevyellä moottorijarrutuksella. Tämä kävisi järkeen, mutta miten lie käytännössä. Kovin vilkkaan liikenteen seassa tuo ei oikein pelaa. Ylämäkeen tietysti poljetaan kaasua.

        Eli:

        Eli, ajon pitäisi olla reilua kiihdytystä ja sitten pikkuhiljaa vauhdin lipumista alaspäin.

        Onko mitään tuntumaa siihen minkälaisella syklillä tuota pitäisi tehdä esim. 80km/h alueella, jos oletetaan että nopeutta 90km/h ei ylitetä.

        Tai muuta ohjeistusta, voisihan tuota kokeilla. Autona tosin vanha kaasutinmoottorinen...


      • !!!!+!
        AE111 kirjoitti:

        Bensakoneen paras hyötysuhde on suurella kuormituksella toisin kuin esim. dieseissä, joissa hyötysuhde ei vaihtele niin paljon kuormituksen mukaan. Olen kuullut että bensa-autolla pihistysajossa kiihdytetään (=suuri kuormitus) ja sitten annetaan vauhdin hidastua kevyellä moottorijarrutuksella. Tämä kävisi järkeen, mutta miten lie käytännössä. Kovin vilkkaan liikenteen seassa tuo ei oikein pelaa. Ylämäkeen tietysti poljetaan kaasua.

        Hyötysuhde on suurin kuormitettuna. Tämä tarkoittaa esim sitä, että täydellä kuormalla auto kuluttaa kuljetettavaa kiloa kohti vähemmän kuin pienemmällä kuormalla, mutta ei tosiaankaan pidä luulla, että auto kuluttaisi vähemmän täydellä kuormalla kuin tyhjällä.

        Aivan sama tilanne on ylämäessä (auto ei kuluta ylämäessä vähemmän kuinalamäessä) ja kiihdytyksessä (ei kulutä vähempää kiihdytettäessä kuin tasanopeudella).

        Tasainen nopeus tasaisessa maastossa on yksiselitteisesti edullisin etenemistapa. Auton kiihdyttäminen 10 km/h vie enemmän energiaa kuin moottorijarrutus - 10 km/h sitä säästää. Jos toisin olisi, olisi ikiliikkujan keksiminen jo todella lähellä.


      • AE111
        !!!!+! kirjoitti:

        Hyötysuhde on suurin kuormitettuna. Tämä tarkoittaa esim sitä, että täydellä kuormalla auto kuluttaa kuljetettavaa kiloa kohti vähemmän kuin pienemmällä kuormalla, mutta ei tosiaankaan pidä luulla, että auto kuluttaisi vähemmän täydellä kuormalla kuin tyhjällä.

        Aivan sama tilanne on ylämäessä (auto ei kuluta ylämäessä vähemmän kuinalamäessä) ja kiihdytyksessä (ei kulutä vähempää kiihdytettäessä kuin tasanopeudella).

        Tasainen nopeus tasaisessa maastossa on yksiselitteisesti edullisin etenemistapa. Auton kiihdyttäminen 10 km/h vie enemmän energiaa kuin moottorijarrutus - 10 km/h sitä säästää. Jos toisin olisi, olisi ikiliikkujan keksiminen jo todella lähellä.

        En väittänytkään, että kuluttaa täydellä kuormalla vähemmän. Silloin hyötysuhde on vain parempi. Eli otetaan vauhtia (suuremmalla kuormalla), ja annetaan sen hiipua moottorijarrutuksella, jolloin ei vie yhtään. Pitäisi viedä kokonaisuudessaan vähemmän, kuin jatkuvalla osakuormalla. Näin siis olen ymmärtänyt joissakin pihistyskisoissa tehtävän.

        Totta kai pintakaasulla ajo vie hetkellisesti vähemmän kuin kiihdyttäessä. Tuo edelläkuvattu ajotapa vaatii tietysti taitoa eikä onnistune helposti ainakaan ruuhkaisilla seuduilla, joten tavallinen sukankuluttaja pääsee varmaankin parempaan tulokseen tasakaasulla körötellessä.

        Kuten sanottu, en ole itse kokeillut eikä siihen ole oikein mahdollisuuksiakaan. Asun alueella, jossa on jatkuvasti vilkasta liikennettä ja auto on varustettu automaattilaatikolla.


      • ole asia
        AE111 kirjoitti:

        En väittänytkään, että kuluttaa täydellä kuormalla vähemmän. Silloin hyötysuhde on vain parempi. Eli otetaan vauhtia (suuremmalla kuormalla), ja annetaan sen hiipua moottorijarrutuksella, jolloin ei vie yhtään. Pitäisi viedä kokonaisuudessaan vähemmän, kuin jatkuvalla osakuormalla. Näin siis olen ymmärtänyt joissakin pihistyskisoissa tehtävän.

        Totta kai pintakaasulla ajo vie hetkellisesti vähemmän kuin kiihdyttäessä. Tuo edelläkuvattu ajotapa vaatii tietysti taitoa eikä onnistune helposti ainakaan ruuhkaisilla seuduilla, joten tavallinen sukankuluttaja pääsee varmaankin parempaan tulokseen tasakaasulla körötellessä.

        Kuten sanottu, en ole itse kokeillut eikä siihen ole oikein mahdollisuuksiakaan. Asun alueella, jossa on jatkuvasti vilkasta liikennettä ja auto on varustettu automaattilaatikolla.

        Kaupungissa saattaa toimia tuo kuvaamasi tekniikka, viittäkuuttakymppiä vitosvaihteella, niin silloin se automaattisesti moottorijarruttaa ja kaasuttaa välillä vaikka edetäänkin tasanopeutta. Mutta maantienopeuksissa ei kannata moottorijarruttaa ellei muuten ole tarvetta hidastaa vauhtia. Tärkeintä on pidää vauhti ja liike-energia. Vaikka moottorijarrutus hetkellisesti laittaakin kulutuksen nollaan, se vie suuremmilla nopeuksilla sen verran paljon liike-energiaa ettei riitä korvaamaan uutta kiihdytystä.


    • miten sä ajat?

      Siis käytännössä kun kevyellä moottorijarrutuksella ajaa niin nopeus ei putoa, vaan esim. tasaisella ajettaessa 5-vaihteella nopeuden ollessa esim. tasan 80km/h minun autossa kulutus pyörii 3,5 - 4,5 välillä. Ongelma tulee sitten noustessa loivaan mäkeen kun kaasua lisäämällä kulutus nousisi heti yli 10 litraan->siis samalla vaihteella hiukan kaasua lisäämällä.
      Silloin pitää tietty heittää pienemmälle vaihteelle ja tarkastella millä moottorijarrutuksella vauhti pysyy tuossa 80:ssä kulutuksen palatessa tuohon 3-4välille.

      Automaattivaihteisista puhutaan yleensä bensasieppoina, ihmettelen miksi niihin ei ohjelmoida tuota aloituksessani tuomaa käyttäytymistä? Kyllä olisi halpaa, helppoa ja luontoystävällistä menoa;)
      Mutta taitavat autotehtaat ja öljy-yhtiöt olla yhtä ja samaa. On se jo outoa kun 2000 luvulla ollaan pian Marsia asuttamassa ja tekemässä turistireissuja Plutoon, mutta ei osata muka tehdä henkilöautoa joka kuluttaisi alle 4litraa satasella.buahhahahahha!!!!

      • ?????+!

        Kerro minullekin, miten jarrutetaan moottorilla ilman, että nopeus putoaa!


    • näin ajan

      Taloudellisin ajotyyli on ajaa tasanopeudella. Taisaista tietä kun ajaa, niin mitä enemmän nopeus vaihtelee, sitä enemmän polttoainetta kuluu. Moottorijarruttaa ei kannata missään nimessä.

      Mäkisessä maastossa on luonnollisesti ylämäessä pakko painaa lisää kaasua, ja alamäessä kevittää. Mutta siinäkin taloudellisin tuuli on niin että sen pienen kaasun lisäyksen aloittaa jo hieman ennen ylämäkeä, ja ylämäessä antaa vauhdin hieman hyytyä niin ettei tarvii kaasua runnoa pohjaan. Alamäessäkään ei kannata liikoja moottorijarrutella. Parempi että vauhti kiihtyy pintakaasulla, kuin että moottorijarrutat. Liike-enregiaa ei kannata tappaa, vaan kerätä alamäessä.

    • Biimsteri

      2,8-litrainen bemarini kulkee sekalaisessa ajossa (75% kaupunkiajoa) 10 litran keskikulutuksella.
      Ei huonosti liki 1,5 tonniselle parisataaheppaiselle vehkeelle.

      Moni muu saa saman laitteen kuluttamaan 13 litraa.

      Resepti pieneen kulutukseen on seuraava: kakkosvaihteella liikkeelle, ripeä kiihdytys 45km/h nopeuteen ja viitonen pesään.

      Tämä on mahdollista siksi, että ko. moottorityypissä on vahvasti vääntöä laajalla kierroslukualueella. Yli 250Nm 1600...5500 kierroksella.
      Eräs parhaimpia lajissaan ellei paras.

      Toki samaa keinoa voi kokeilla monilla muillakin moottoreilla.

      • kyllä se siitä

        Pitkää ikää kytkimelle ja vaihdelaatikolle.


      • Biimsteri
        kyllä se siitä kirjoitti:

        Pitkää ikää kytkimelle ja vaihdelaatikolle.

        Ei tarvitse pahemmin kytkintä liirata liikkeellelähtiessä. Kuutoskone ei kovin helpolla nyykähdä liikkeellelähtiessä.

        Laatikko vain tykkää kun sitä ei koko ajan hämmennetä.
        Onhan se laatikko mitoitettu jo muutenkin isoille vääntömomenteille.


      • hyvin menköön
        Biimsteri kirjoitti:

        Ei tarvitse pahemmin kytkintä liirata liikkeellelähtiessä. Kuutoskone ei kovin helpolla nyykähdä liikkeellelähtiessä.

        Laatikko vain tykkää kun sitä ei koko ajan hämmennetä.
        Onhan se laatikko mitoitettu jo muutenkin isoille vääntömomenteille.

        Onhan se laatikko mitoitettu tietysti jonkinlaiselle vääntömomentille, mutta sellaisessa tilanteessa että siellä on myös toimiva voitelu.

        Nyt kun ajat alta viittäkymppiä vitosella, laatikossa osat pyörii niin alhaisilla nopeuksilla että voitelu on vajavaista.


      • Biimsteri
        hyvin menköön kirjoitti:

        Onhan se laatikko mitoitettu tietysti jonkinlaiselle vääntömomentille, mutta sellaisessa tilanteessa että siellä on myös toimiva voitelu.

        Nyt kun ajat alta viittäkymppiä vitosella, laatikossa osat pyörii niin alhaisilla nopeuksilla että voitelu on vajavaista.

        Siellä laatikossa on kuula/rullalaakereita.
        Niille on samantekevää pyörintänopeus. Öljyssähän ne uivat

        Ei ole kyse painevoitelusta ja liukulaakereista !

        Säästä kaupunkitarinasi Esson baariin.


      • hakemaan lisää kaljaa
        Biimsteri kirjoitti:

        Siellä laatikossa on kuula/rullalaakereita.
        Niille on samantekevää pyörintänopeus. Öljyssähän ne uivat

        Ei ole kyse painevoitelusta ja liukulaakereista !

        Säästä kaupunkitarinasi Esson baariin.

        "Säästä kaupunkitarinasi Esson baariin."

        Tämä selvä, jatka kaljanjuontia, kaikki hyvin.


      • fdlgdfkljgfdklj
        hyvin menköön kirjoitti:

        Onhan se laatikko mitoitettu tietysti jonkinlaiselle vääntömomentille, mutta sellaisessa tilanteessa että siellä on myös toimiva voitelu.

        Nyt kun ajat alta viittäkymppiä vitosella, laatikossa osat pyörii niin alhaisilla nopeuksilla että voitelu on vajavaista.

        Kyllä se laatikko voitelee. Ihan yks ja sama laatikon kannatla miten matalilla ajelee. Sitten jos konehuone jurisee ja tärisee, ehkä kuormitusta on liikaa ja kannattaa harkita vaihtoa isommalle.


    • Vecculi 200km/h--->

      Kyllä tolla vectrallakin pääsee yleensä tosin kuluttaa sen perus 15L/100km antaa vaan tarpeeks monoo en mä sit tiiä jos se sun ajotietokone on paskana kannattaa varmaan käyttää huollossa tai sit vaan ettii se kaasu vihjeenä voin kertoo et se on siel oikeella

    • 3.2 -litrainen cdi-Mersu automaattivaihteisena menee maantiellä 4.8 litralla per 100 km. Ajotyylinäni on pitää vakionopeussäädin päällä eikä sen enempää pohtia asiaa.

      Kulutus kasvaa huomaamatta, kun:
      - jokainen ohitus kaasu pohjassa vie noin 0,1 litraa per ohitus
      - sumuvalojen käyttö noin 0,1 litraa /100 km
      - ilmastointi noin 0,2 litraa /100 km
      - ajovalot noin 0,1 litraa /100 km
      - radio jopa 0,1 litraa /100 km
      - kattoluukku tai ikkuna auki ajossa, jopa 0,5 litraa (ilmanvastus) /100 km
      - alhaiset rengaspaineet 0,2 litraa /100 km

      En käytä ajovaloja enkä sumuvaloja. Ikkunat aina kiinni. Rengaspaineet edessä 2,3 ja takana 2,6 bar. Ei ohituksia, tai pakon edessä sitten pintakaasulla.

      Samalla autolla kuin minä saa toisenlaisella ajotyylillä helposti menemään parikin litraa enemmän per 100 km. Esimerkiksi 15-20 ohitusta tunnissa tarkoittaa helposti 1,5-2 litraa/100 km.

      Master Eq

    • Jamppa1

      onpa siinä ohjeet kun pitää ylinopeuttakin ajaa. Jätä se pois ja aja tasaista nopeutta niin pääset vielä pienemmällä. Jos moottorissa on polttoainen syötön katkaisu moottorijarrulla, sitä kannattaa toki hyödyntää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

      Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      23
      2325
    2. Vieläkö odotat että

      Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      87
      1262
    3. Haluan sinun kanssa sänkyyn

      Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      52
      1117
    4. Kuinka paljon

      Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      115
      1076
    5. Nainen sä olet

      arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      72
      1029
    6. Jos olisin

      Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      57
      987
    7. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

      Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      18
      984
    8. Luotathan?

      Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      930
    9. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

      mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      53
      926
    10. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

      todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      918
    Aihe