DOS-ohjelmat Win2K:ssa ja XP:ssä ja NT4:ssä

Omatarveohjelmoija

Minulla on kymmenkunta omatekoista DOS-ohjelmaa, jotka käyttävät samaa tietokantaa (ei oikea "tietokanta", vaan joukko jaettuja ns. ISAM-relaatiotiedostoja). Niitä käytetään 100 bitin verkossa jossa on Win2K-, WinXPhome- ja NT4sp6 -koneita.

Ohjelmat ovat toimineet hyvin jo 80-luvulta lähtien ja kehittelen niitä edelleenkin. Ohjelmissa on verkkokäyttötuki.

WinXPhome -koneessa voin avata ja käyttää niitä samassa koneessa useampia yhtä aikaa, ja ne toimivat niin kuin pitääkin. Myös normaali verkkokäyttö onnistuu, eli ohjelmia voi ajaa eri koneissa yhtäaikaa.

Ongelma ilmaantuu, kun yrittää käyttää useampaa kuin yhtä ohjelmaa samassa XP- tai NT-koneessa:

Win2K-koneessa ei samanaikainen käyttö onnistu, vaan toisen ohjelman avaamisyritys johtaa vain ohjelman (DOS-ikkunan) välähtämiseen ja häviämiseen pois ruudulta. Mitään virheherjaa ei tule. Sama oire NT4sp6-koneessa.

Näistä NT on "tiedostoserveri", mutta samalla myös työasema, jossa näitä ohjelmia eniten käytetään.

Ohjelmissa siis ilmeisesti ei ole vikaa, koska XP:ssä niitä voi ajaa useita yhtä aikaa. Vika lienee muiden koneiden asetuksissa?

Osaako kukaan antaa vinkkiä, jonka avulla saisin Win2K- ja NT-koneenikin säädetyksi siten, että niissä voidaan ajaa useampia DOS-ohjelmia yhtä aikaa?

2

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daatabaase

      ..yhteiskäyttö virhe, jos haluat itse hoitaa sen niin se täytyy huomioida sitten myös koodissa, jotenkin tuntuu että kannattais varmaan siirtyä oikelle vuosituhannelle.

      • ongelmaan

        Yhteiskäyttö on huomioitu koodissa; tiedostot avataan jaettuina ja tietueet lukitaan päivityksen ajaksi. Sen ei siis pitäisi olla ongelma. Jos olisi, siitä tulisi herjoja, ainakin ohjelmilta. Kuten kerroin, niin ohjelmat toimivat OK samojen tiedostojen kimpussa yhtä aikaa useassa koneessa, mutta samassa koneessa useat ohjelmat yhtäaikaa toimivat vain XP:ssä.

        Mitä tulee vuosituhanteen, niin ohjelmisto on niin laaja (ja hyvä), että sitä ei minun kannata tehdä eikä teettää uusiksi Windowsille, ja sitten joskus ehkä taas uudestaan jollekin uudemmalle windowsille... Veisi liikaa aikaa tai rahaa, ja hyöty olisi noin nolla.

        Ainoa vuosituhannen aiheuttama ongelma on rinnakkaiskirjoitinporttien häviäminen uusista koneista (DOS ei tunne USB:tä), mutta eiköhän niitä saa muutaman euron maksavina lisäkortteina vielä ainakin minun eläkepäiviini asti, samoin kuin rinnakkaisportilla varustettuja kirjoittimiakin. (Ehkä sitten eläkkeellä voin tehdä ohjelmista Windows-versiot aikani kuluksi...)

        Eli unohdetaan verkkokäyttö, ja yksinkertaistetaan asiaa: mitä erilaista on XP:n ja Win 2000:n (ja NT:n) oletusasetuksissa, mikä aiheuttaa sen, että yhtäaikainen käyttö ei onnistu yhdessä 2000-koneessa (tai yhdessä NT-koneessa), mutta onnistuu yhdessä XP-koneessa?

        Yleensähän uudemmissa Windowseissa on pyritty tekemään DOS-ohjelmien käyttö aina vain hankalammaksi, mutta nyt onkin käynyt (vahingossa?) päinvastoin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe