Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Koivuallergia koira-allergiaksi?

Melli83

Olen koivulle allerginen ja muutenkin "allergiaherkkä", koira-allergiaa ei todettu eikä astmaa. Haluaisin kuitenkin koiran, vaikka tiedän että koira-allergia tilanne voi muuttua. Mikä koirarotu tai mitkä allergisoivat vähiten? olisiko esim. cotton de tuleur tai westie tai aussi?

kiitos tiedoista ja kokemuksista!

6

2029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukaan ei voi

      ennustaa allergisoitumistasi, joten yhtäkään "turvallista" rotua ei voi nimetä.

      Itselläni ei ollut ainoatakaan allergiaa 20 ensimmäisenä elinvuotena, atooppinen iho tosin on ollut aina. Erään infektiotaudin aikana herkistyin asetyylisalisyylihapolle ja sitä kautta useille ruoka-aineille. Nyt on ongelmia myös tiettyjen kosmetiikka- ja väriaineiden kanssa. Hajusteet aiheuttavat pahoinvointia jne.

      Ristiinaltistuminen on yleistä ja erittäin elämää rajoittavaa. Kehoitan harkitsemaan vakavasti koiran hankintaa; se voi olla päätös, joka voi vaikeuttaa koko loppu elämääsi. En todellakaan kirjoita tätä pahalla.

      Omalla kohdallani olen vain ajatellut, että kuinkahan asiat olisivat, mikäli en olisi joutunut syömään kyseisiä lääkkeitä niin suurina ja pitkällä annostuksella, että altistumista ei olisi tapahtunut...

    • -ei koirageeniä-

      Kiinanharjakoiralta puuttuu koirageeni. Sitä voi allergiset pitää.

      Niillä puuttuu myös raateluhampaat.

      Ne on lähes karvattomia. Toisilla lajeilla on karvaa enempi (powder puff)

      Katso heidän sivuiltaan.

      Mun naapurilla on kyseisen rotuinen koira. Hänen omistajansa on koira allergikko. Minä olen astmaatikko. Koira/kissa allergikko. EN saa oireita heidän koirastaan.

      Harkinnassa itsellekkin.

      http://www.toydogs.net/rodut/kiinast..htm


      http://www.koirat.com/rotu.phtml?id=335

      • allergia ja koira

        Koirilla allergisoivia ovat ihosta erittyvä pöly ja syljen valkuaisaineet. Näitä on siis karvattomalla koirallakin. Tutkimusten mukaan vähiten allergisoivia olisivat pienehköt vaaleat koirat. Tämä liittyy siihen, että niiden turkki vaatii säännöllistä suihkuttelua.

        Itselläni on koivu-ja kissa-allergia. Chihuahuaamme olen suihkutellut tiiviisti (1x/vko) ja toistaiseksi on mennyt hyvin. Omaa ratkaisuani en voi kuitenkaan suositella toiselle. Tilanteet ovat niin erilaisia.


    • on molemmat

      sekä koira että koivuallergia. Olen siis ottanut riskin koiraa hankkiessani, mutta riski kannatti koska en ole allergisoitunut ja koira on pian 10-vuotias.

      Samaa en suosittele sinulle, sillä allergian puhkeamisen ennustaminen on tosiaan täysin mahdotonta. Minkäikäinen muuten olet? Jollet ole vielä reilusti aikuisiässä, älä MISSÄÄN NIMESSÄ ota koiraa. Se ettet vielä ole koiralle allerginen, voi johtua vain siitä, ettet ole päässyt allergisoitumaan, kun et ole ehtinyt olla tarpeeksi koirien kanssa tekemisissä.

      Yhden asian kehotan sinua joka tapauksessa unohtamaan: Vaikka ihmiset sanoisivat mitä, ei ole olemassa helpommin tai vaikeammin allergisoivia rotuja. Allergisoituminen on yksilöllistä ja kaikki rodut joka tapauksessa voivat periaatteessa aiheuttaa allergian. Yhtä perustellusti voisi pohtia, onko olemassa hitaammin tai nopeammin allergisoivia. Kun allergia on puhjennut, on yhdentekevää, puhkesiko se ennemmin vai myöhemmin.

      • Melli83

        Moi taas!

        Joo eli olen 23 vuotias, ja mulla on ollu koira pienempänä (koira eli n. 15 vuotta). sillon ei tullut oireita, mutta eipä mulla sillon ollu koivuallergiakaan kova... Joo eli siksi aloin tota koiriin reagoimista epäilemään, kun kaverilla oli iso, pitkäkarvainen koira (paljon myös pölyä ja karvoja lattialla)ja siellä aivastutti paljon. Myös tallilla aivastuttaa mutta toisen kaverin mäyräkoirat eivät tunnu aiheuttavan mitään allergiaa. Luulis että vois siis ottaa koiran jos pitää sen puhtaana ja kodin myös.. :)


      • llllll
        Melli83 kirjoitti:

        Moi taas!

        Joo eli olen 23 vuotias, ja mulla on ollu koira pienempänä (koira eli n. 15 vuotta). sillon ei tullut oireita, mutta eipä mulla sillon ollu koivuallergiakaan kova... Joo eli siksi aloin tota koiriin reagoimista epäilemään, kun kaverilla oli iso, pitkäkarvainen koira (paljon myös pölyä ja karvoja lattialla)ja siellä aivastutti paljon. Myös tallilla aivastuttaa mutta toisen kaverin mäyräkoirat eivät tunnu aiheuttavan mitään allergiaa. Luulis että vois siis ottaa koiran jos pitää sen puhtaana ja kodin myös.. :)

        eivät ole näkyvää "likaa" tai edes pölyä. Esim. kissan allergeenit erittyvät etenkin sen sylkeen ja siten liirtyvät kuolleeseen ihosolukkoon ja karvoihin (ja niistä kaikkeen mihin kissa koskettaa). Pelkällä imuroinnilla ja luuttuamisella ei allergeeneistä pääse täysin eroon; niitä vain siirtää paikasta toiseen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe