Kävin shoppailee hauskoja t-paitoja Usasta www.threadless.com kaupasta ja enpä tullut ajatelleeksi, että Tulli räppäsee verot päälle. Onko kovin tavallista - onko kelläkään muulle käynyt samoin?
Tein ostoksia n 62 eurolla ja verot päälle olivat 22 euroa.
Olisiko onnistunut välttämään tulliveron pienemmällä paketilla (joka mahtuu postiluukusta sisään?)
Tullin nettisivulla kerrotaankin, että Usan kanssa ei ole EU:lla sopimusta eli kaikille yli 10 euron ostoksille tulee vero: alv 22% ja tulli 3.5%
Tullimaksu nettiostoksille
11
18752
Vastaukset
- sattuu!
Kerran on vaatepaketti jäänyt tulliin, siinä oli paitojen lisäksi laukkua ja kaikennäköistä muuta sälää, ja siinä sitten istuskeltiin jonkin aikaa että virkailija sai laskeskeltua. Vahingosta viisastuneena olen tilaillut yleensä yhtä-kahta t-paitaa kerrallaan ja ne ovat tulleet ongelmitta kotiin, muistaakseni vaatteiden kyseessä ollessa tulli kiinnostuu jo n. parin kympin arvoisten lähetysten tarkkailusta.
Enemmän tulee tilailtua ulkomailta CD:itä ja DVD:itä, niissä se raja on ~39 euroa ennen kuin joutuu maksamaan ylimääräistä. Silti sattuu joskus arviointivirheitä molemmilta osapuolilta, ja taas saa keikata tullin kautta. - Tulli harvoin joustaa
Ei tullimaksua pysty välttämään paketin koolla, koska maksun määrä riippuu pelkästään tavaran arvosta. Niinpä joku DVD-boksi tms. voi ihan hyvin mahtua aika pieneen pakettiin, mutta voi maksaa vaikka 150 dollaria.
Paketin arvon merkitsee myyjä paketin päälle, joten sitä ei pysty valehtelemaan. Ja kyllä se on erittäin tavallista että ne verot plus tullimaksut EU:n ulkopuolelta tullessa menevät. Oikeastaan olisi TODELLA harvinaista ettei niitä maksuja menisi.
Itse tilaan siitä huolimatta jatkuvasti esim. USA:n Amazonista, koska ensinnäkään monia niitä juttuja ei Euroopasta saa, ja toiseksi vaikka laskee postikulut, tullit ja ALV:in mukaan, tulee sittenkin halvemmaksi kuin ostaa Euroopasta.- Tietäjä iänikuinen
Itse tilasin t-paidan threadless.comin x-mas tarjouskampanjasta parisen vuotta sitten, maksoi kokonaiset 12 euroa postilaatikkoon tuotuna. Toimitusaika tuolloin 2 päivää. Suomesta saa tuskin mistään tuossa ajassa tavaraa, hassua että se onnistuu tuolta rapakon takaa ;) No joo, ei kai tässä sen ihmeempää asiaa ollut kuin se, että kannattaa tilata yksi paita kerrallaan varsinkin nykyisellä euron ja dollarin vaihtokurssilla.
- bigila
Ystävä osti Kaliforniassa sängyn peittosarjan ( 59.99$ )ja laittoi itse postiin maksaen myös postimaksun ( n. 75$ ). Nyt tulli haluaa alkuperäiskuitit sekä ostoksesta, että postimaksusta, ennenkuin saan pakettini! Voiko tosiaan tulli periä postimaksustakin tullin? Tuntuu kyllä jo liian "paksulta". Ei riittänyt näyttö ostoksen arvosta netistä saatavasta tiedosta ostoksesta ja paketin avaamisella todisteeksi samasta tuotteesta, eikä postimakun suuruus paketin mukana Amerikan postin kirjoittamasta lomakkeesta, jossa postituksen arvo näkyy. Voidaan kuulemma väärentää, siksi kuitit. Aikoihin eletty.
- TuplaUrpo
Joo, näinhän se menee tuo verotus & tulli. Älytöntä on kyllä! Posti/rahtimaksut lisätään verotettavaan ja tullattavaan hintaan. Ennen tästä pääsi kuulemma luistamaan, kun pyysi paketin lähettäjää/myyjää pistämään paketin ostoarvon alhaisemmaksi. Tulli on kait hokannut tämän, joten vaativat nyt osto/maksukuitteja. Täytyy sanoa, että mielenkiintoista on noitten kuittien saaminen jenkeistä. En tiedä, miten toimisi, jos maksaisi laskun kahdessa osassa, eli saisi halvemman kuitin. Ja loput siis maksaisi toisessa osassa, josta ei kuittia. Sopisi siis asiasta myyjän kanssa. En tiedä.
Oikeustajuni ei silti ymmärrä, että miksi rahdeista pitää maksaa alv. Liekö Suomen ihan ikioma verosysteemi, kuten autoverotuksessakin oli.
Änghhhh, ketuttaa koko homma! :)
- :))
Tai siis osaan kyllä mennä tohon tilausjuttuun, mutta mitä toi "zip" tarkoittaa tossa kun kysytään asuinpaikkaa? eiks zip tarkoita vetoketjua tai viheltämistä? :o
"Is this address a PO, APO or AE box?"
Niin ja mitäs sitten tuo yllämainittu tarkoittaa? =)- 3049203
zip meinaa zip codea eli postinumeroa. Tohon toiseen kannattaa luultavasti vastata ei. :D
- boxis
3049203 kirjoitti:
zip meinaa zip codea eli postinumeroa. Tohon toiseen kannattaa luultavasti vastata ei. :D
eikös se ole sama kuin PL eli postilokero
- 12+5
boxis kirjoitti:
eikös se ole sama kuin PL eli postilokero
Yleensä olen merkinnyt zip kohtaan postinumeron.
Noiden osoitekenttien täyttäminen on joskus ongelmallista, että saisi lopulliseen osoitetarraan mahdollisimman oikean näköisen osoitteen. Väliilä kysytään osavaltiota jne. Kenttä on usein pakollinen. Välillä riittää piste. Täytyy osata improvisoida ja kokeilla, että saa kelvollisen näköiset osoitetiedot. Ääkkösiä on hyvä olla käyttämättä. Siis ä->a ja ö->o. - f
12+5 kirjoitti:
Yleensä olen merkinnyt zip kohtaan postinumeron.
Noiden osoitekenttien täyttäminen on joskus ongelmallista, että saisi lopulliseen osoitetarraan mahdollisimman oikean näköisen osoitteen. Väliilä kysytään osavaltiota jne. Kenttä on usein pakollinen. Välillä riittää piste. Täytyy osata improvisoida ja kokeilla, että saa kelvollisen näköiset osoitetiedot. Ääkkösiä on hyvä olla käyttämättä. Siis ä->a ja ö->o.BAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
- g
f kirjoitti:
BAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Mielenkiintoista. Kerrotko tarkemmin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781